Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seAnimus Anima
01. 11. 2000
10
3
9202
Autor
Katerina
Venku noc jsem sama
Po okne stéká dést
A pritom tam nekde?
Animus Anima
Treba se setkáme
A treba taky ne
Ne já nejsem sama
To jsem já Anima
Animus to jsi ty
Animus Anima
Zaseptám do prázdna
Jak my se poznáme
Animus Anima
Puda pod nohama
Mozná se zachveje
Jsi to ty nebo ne
Kde jsem te videla
Na zacátku vseho
Jednou kdysi dávno
Tam kde cas neplyne
Bez hmoty bez tvaru
Jen my dva ty a já
Animus Anima
Já ty jeden celek
Bez tebe jsem jen pul
S tebou dokonalá
Animus Anima
Animus Anima
Zaseptám do prázdna
Dve nádherná slova
Animus Anima
Animus Anima
3 názory
donsolitario
30. 11. 2004
Než jsem se prokousal tou kritikou, tak jsem se zapotil víc než při čtení té básně, ale oslovila mě...
..netřeba říkat "Miluju Tě", stačí "Anima" ("Animus")...
zaujímavá predstava, ktorú v básni rozoberáš...romantická.
Osobne považujem za prínos života stretnutia s partneromi (alebo partnerom) , ktorí nie sú presne ako ja, ktorí mi kladú do cesty prekážky a s ktorými život nie je ideálny. Pri ktorých sa ja mením. Myslím si, že utrpenie spojené s narazením na prekážku nám dodáva energiu k vlastnému prerodu, k zmene...(v tomto zmysle partnerom môže byť pre mňa ktorkoľvek, nielen muž, ale ajh dieťa, sused, kolega.) Považujem ich za požehnanie... Tip
Kangi: ;-) LPIEŠ na svojej PREDSTAVE!!! Keď sa pozerám na reakcie Kateriny, vidím, že je omnoho bližšie k nirváne, ako Ty so svojou neústupnosťou...
Benjodedovani
25. 05. 2002
Katko, co mě přivedlo právě k tomu přečíst tuhle báseň? Je nádherná, je v ní i v tvých dalších slovech to, co opravdu na světě funguje. Ohromilo mě to - a potěšilo, že jsem našla další... prostě že to vidíš taky... Toho holandského autora si určitě jednou přečtu. Může to působit podivně - znám několik lidí, kteří se takto nalezli - dvě duše, které k sobě patří, navzájem se dokonale doplňují a pomáhají si zlepšít to, co potřebují... Jejich děti jsou jako andělé... Nádherná manželství...
Napiš víc... co jsi objevila? jsem z tebe jako u vytržení :-))) já totiž neumím francouzsky, jen vím o těch fotkách. A vím, co je smyslem seberealizačního cvičení...
"šálinka"
Kastel: no konecne se nasel nekdo.....!!! :-))))))) Skoda, ze zadnou Animu nemas, urcite by se s tebou nenudila ;-)))
Kastel: no konecne se nasel nekdo.....!!! :-))))))) Skoda, ze zadnou Animu nemas, urcite by se s tebou nenudila ;-)))
...vždyť je přeci dávno známé
že dost často zdání klame
- Animy se nudily
proto kufry balily...:o)
(viz. vratka 2 - jó, jasně - dělám si reklamu)
Animus Anima
mrk jsem jí do klína
Anima Animus
docela pěknej kus...
...teď je z půlek jeden celek
slyšet z obou hrdel
- jen aby ses´ čéčé nelek
- z půlek je i .....
Katko, promi mi to zlehčení - Tvoje báseň je vakt pěkná a já už jinej nebudu (proto nemám Animu:o)
No nevím, ale nějak mě to neoslovilo. Zpracováním proto, že je to podle mě moc rozsáhlé na sdělení té básně a po obsahové stránce rovněž ne, prostě proto, že pro mě, jako pro člověka postiženýho fyzikálním vzděláním, tohle fakt není. Kdosi z předřečníků tady psal cosi o negaci Einteinovy teorie relativity, což na mojí tváři vyvolalo úsměv :-)
Víte, zatím co jste tady o tom tak zaujatě mluvily proběhli okolo vás Animusové i Animy :-))
Prolog: skvělý
Báseň: dobrá
Kritika: dobrý, ale filozofii nemám rád, protože nechci umírat s tím, že všechno vím, co bych pak dělal tam nahoře ? Tam přece budu mít dost času né?)
Sakra, teď mi tu prošla pěkná slečna, třeba to bude moje Anima :-)) Ahoj
Ještě že se učím latinsky, tak sjem od první chvíle zhruba věděla co to znamená. Celkem dobrý, ale takový možná trošku kostrbatý. No ty moje taky :))
sam B. zduraznuje, ze kazdy na TO musi prijit sam a ja pridavam, ze kazda cesta je Ta spravna, jde - li stale vice do hloubky
Diky vam vsem za nesmirne poutave cteni.Klobouk dolu smekam zejména před Kangim.
Katerinko,nebud hruba!;-))
Ethernal: pokud ve svém vyjadřování používám slovo duše, nemá to žádný náboženský či metafyzický význam, ale pouze jiné označení pro slovo psýcha, tedy to co stojí nad rozumem, to co vnímáme pouze svým srdcem
kdo uvažuje nad tím, jak asi duše vypadá zcela nepochopil, co se snažil Buddha říci a měl by se raději vrátit ještě nějakých pět set až tisíc let před Buddhu, kde slova jako duše a bůh byla naprostým dogmatickým absolutnem a právě Buddha ho ve svém učení popřel - neboli Buddhovo učení je o negaci všeho
A kde beru jistotu ohledně duše? - beru ji ze svých čtyř let úvah a meditací, kdy jsem hledal odpověď právě na otázky typu Bůh, duše a smysl světa a teprve po čtyřech letech jsem to dokázal pochopit!
jinak abych se vrátil k onomu Animus-Anima, lze jen těžko racionální cestou vyvrátit něco iracionálního a mě osobně se zdá, že stačí jen fouknout a celé ono paučení se zřítí jako domeček z karet.
Nechápu onen konstantní počet duší a nechápu i další věci. Samozřejmě jsem se v dřívějších létech zaobíral i těmito otázkami jako je počet duší a došel k zcela jiným závěrům, plynoucích z negace Einstainovy terorie relativity - neplatí absolutně, pouze pro částice mající hmotnost, neboli pouze pro hmotu
ale protože jsem dnes již o několik kroků dále, nechci se k tomuto již vracet, protože to považuji za ztrátu času
ale přec, když tu mám tak nadšené odpůrce se do toho pustím: dejte tomu, že na světě je např. 1O miliard duší, každá duše má dvě polohy - ženskou a mužskou. Naskýtají se dvě možnosti, duše je inkarnována zároveň ve dvou tělech - muž+žena a po jejich smrti se opět "spojí" - tím by ovšem mohlo docházet ke značným časovým posuvům, plynoucích z různé délky života..., druhá možnost jak Bartena pochopit je, že každý člověk má duši obou kvalit, které se po jeho smrti navzájem oddělí a vstoupí při další reikarnaci do dvou dalších těl, atd., neboli se duše rozmnožují po způsobu prvoků což ovšem nevyhovuje podmínce o konstatním počtu duší
vracím se tedy k první teorii a logicky mi plyne, že k určitému počtu duší přísluší dvojnásobný možný počet těl - ovšem půjdu ve svých úvahách ještě dále a ve všech východních náboženstvích a učením se běžně připouští sedm možných reikarnací - tedy krom člověka, který je ve středu žebříčku, je to také svět zvířat, démonů, polobohů, bohů a pod., Buddha samozřejmě takováto tvrzení do svého učení nezahrnul, ale také Barten nevychází ke svým úvahám z buddhismu; o říši zvířat je známo, že existují rovněž tvorové bezpohlavní, kteří se rozmnožují jinými způsoby než oplodněním samičky samečkem, bezpohlavní je rovněž ta část žebříčku nad člověkem a přec mají duši!
ale podíváme se trochu do historie - před onoho převratného holandského myslitele, pojmy sansára a átman (reikarnace a duše) jsou věcecky doloženy z Indie z doby védů již nějaých 1500 př. n. l., tyto pojmy byly také rovněž známy ve starověkém Řecku a filozofové typu Pythagoras, Platón s nimi běžně pracovali a jako přirozenou a asi těžko vyvratitelnou pravdu tvrdili, že duše je bezpohlavní!
P.S. Nemám rád takováto rádoby vznešená tlachání, ale někdy si neumím říci ně!, a pouštím se na velmi úzký led, aVám snad jen radím, abyste si přečetli jen jednu jedinou knihu o Buddhově učení, o učení Laa' C, džinismu, józe či hinduismu a dostaneme se při příští debatě mnohem dále
Katerina: tvůj sarkasmus v předposledním odstavci není trochu na místě...
ještě jsem chtěl dodat jeden citát, který snad trochu osvětlí moji ironii k tomuto tématu:
"Mou největší radostí je, když můžu někoho nasrat." B.Hrabal
Časový posuv? Vždyť se podívej na svou větu: "Einstainovy terorie relativity - neplatí absolutně, pouze pro částice mající hmotnost, neboli pouze pro hmotu" Já s tou větou plně souhlasím, a tak proč se tedy oháníš tím, že když jedna část duše zemře dřív a druhá potom, že vzniká časový posuv? Trochu nad tím kroutím hlavou. :o))
Doufám, že si mou reakci nebudeš vysvětlovat jako B. Hrabal :o))
Kangi, nebylo to mineno sarkasticky, promin, jestli jsi to tak pochopil. Chtela jsem jenom rict, ze jsem rada, ze ti tvoje spititualni cinnost prinasi uspokojeni.
Podle Bartena je duse samozrejme bezpohlavni, jenom telo, do ktereho inkarnuje ma pohlavi. To rozdeleni na dve casti pricemz jedna cast inkarnuje do tela odlisneho pohlavi nez druha cast Barten bohuzel moc nerozvadi, taky nevim jak to presne je, proste se mi libila ta myslenka, ze mam nekde muzsky protejsek (ze by muj manzel???), tak jsem napsala Animus Anima :-)))
Nerikam, ze Barten objevil neco, co pred nim nebylo, mam dojem, ze se pri svych zaverech opira o okultni teorie (zrovna o tom ctu knizku). V kazdem pripade jsem zvedava co se bude dit az umru (nezapomen na nase rendez-vous!!!), tak toho tlachani prozatim muzeme nechat abychom zbytecne neztraceli cas.
Kangi, me se ti teda nasrat nepodarilo ;-))))
S posledním odstavcem souhlasím na 100%
s druhým a třetím vůbec
ve vsech tech mnoha predchozich mych vstupech, jsem se ti snazil vysvetlit, ze duse a nic podobneho NEEXISTUJE !!!!
zakon karmy pouze zpusobuje narozeni dalsiho tvora, ktery vsak nema s predchozim nic společného
k dosažení nirvány je zapotřebí především jednoho -
pochopit čtyři vznešené pravdy
, zákon karmy je velmi složitý (pro mně asi jen ztěžka pochopitelný) a nebudu se tedy snažit ho tady rozebírat - pouze vím, že člověk který žil celý život nevímjak cnostně, nikdy Nirvány nedosáhne, protože stále lpí na svém životě, stále nepochopil, že všechno žití je strast, která pochází ve lpění na něm; a naopak nirvány může dosáhnout člověk, který minutu před svou smrtí TO pochopí, i když celý život byl zatrpklý, nenávistivý, lhář, sobec, zloděj, ... P.S: to nejdůležitější nakonec, jsem pouze jedno - člověk, který miluje moudrost a nesnáší lidskou omezenost a hloupost P.P.S: toho Bartena bych vyluftoval komínem, protože pro podobné nesmysly jako "reinkarnaci a stehovanim dusi je mineno to same, ja mluvim o 'ceste' duse pri ktere ta duse inkarnuje do tela pri poceti a znovu ho opousti pri smrti a takhle to jde jeden zivot za druhym s ruznymi casovymi odstupy (ktere se ovsem zkracuji s pribyvajicim poctem populace)" a zavani to citatem Albirea P.P.P.S. Já jsem čtyři vznešené pravdy dosud nepochopil...
Promňte že do toho vstupuju, já na reinkarnaci taky nevěřím. Hovoří o tom jeden fakt: kde se berou nové duše, když na zemi je stále víc a víc lidí?
Nejsou náhodou ty 4 vznešené pravdy samotné zákony přírody?
Eternal: Neberou se nove duse, jen se zmensujou rozestupy mezi reinkarnacemi, v dobe kamenne to treba byly stovky a tisice let, momentalne to muze byt i par let.
Kangi: to jsi trochu vytrhl z kontextu, napsala jsem 'myslela jsem, ze reinkarnaci a stehovanim dusi je mineno to same', nerikam, ze to tak je, naopak, spis jsem doufala, ze mi ten rozdil vysvetlis...
Kazdy ma dusi neboli astralni telo, ale ted te nebudu presvedcovat, rozebereme to na Druhe Strane az si odkroutime tenhle zivot ;-))
A, Kangi, luftovat nekoho kominem protoze dosel k jinemu nazoru nez ty nesvedci zrovna o velkem nadhledu a otevrenosti. To muzes rovnou luftovat i me, ale varuju te, jen tak nejakym kominem se neprotahnu :-))))
dobry :-)))))))))))
uz nevim, co bych mel vysvetlovat a tak pouze opakuji, ze duse
NEEXISTUJE
... duse a astralni telo jsou dve zcela jine veci duse je matafyzicka predstava a astralni telo uzce souvisi s dusevnim stavem a energii... - tedy vedecky dokazana vec jiz pred 150 lety Ethernal: "Žák bez domova se musí vystříhat těchto dvou krajností: 1. lpění na smyslových požitcích, které jsou nízké, obyčejné, světské, nehodné a škodlivé, a 2. oddávání se marnému extrému sebekázně či sebetrýznění, které je bolestné, nehodné a škodlivé. Vyhýbaje se těmto dvěma krajnostem, Dokonalý objevil střední cestu, která vede k vlastní realizaci moudrosti, poznání, míru, intuitivního vhledu, osvícení, osvobození a nibbány. Toto je pak ušlechtilá pravda o strasti: Strastí je zrození; strastí je úpadek a stáří; strastí je nemoc; strastí je smrt; strastí je spojení s tím, co je nemilé; strastí je odloučení od toho, co je milé; strastí je nezískat to, co co člověk chce; krátce řečeno pět skupin fyzických a mentálních procesů, ze kterých se skládá jedinec, jež jsou způsobeny uchopováním je samo strastí. Toto je pak ušlechtilá pravda o původu strasti: Je to touha (tanhá) vedoucí ke stále novým a opakovaným zrozením a spojená s potěšením a radostí, nalézající hned tu hned tam předměty svého potěšení, totiž 1) touha po smyslových rozkoších, 2) touha po pokračování v bytí (existenci), 3) touha po posmrtném sebezničení. "Toto je ušlechtilá pravda o strasti" - takto ve mně vzniklo vidění, poznání, pochopení, moudrost a vhled věcí dříve neznámých. "Tuto ušlechtilou pravdu o strasti je třeba dokonale pochopit" - takto ve mně vzniklo vidění, poznání, pochopení, moudrost a vhled věcí dříve neznámých. "Tuto ušlechtilou pravdu jsem již pochopil" - takto ve mně vzniklo vidění, poznání, pochopení, moudrost a vhled věcí dříve neznámých. "Toto je ušlechtilá pravda o původu strasti" a "je třeba ji úplně odstranit", "již jsem ji odstranil" - takto ve mně vzniklo vidění, poznání, pochopení, moudrost a vhled věcí dříve neznámých. "Toto je ušlechtilá pravda o uhašení strasti; je třeba ho dosáhnout (tj. je třeba uhasit trojí toužení); již jsem ho dosáhl" - - takto ve mně vzniklo vidění, poznání, pochopení, moudrost a vhled věcí dříve neznámých. "Toto je ušlechtilá pravda o cestě, která vede k uhašení strasti; je třeba ji pěstovat; už byla vypěstována k dokonalosti" - takto ve mně vzniklo vidění, poznání, pochopení, moudrost a vhled věcí dříve neznámých. Ušlechtilá osmičlenná cesta: 1. Pravé pochopení (sammá-ditthi) Znalost Čtyř ušlechtilých pravd (1.Znalost utrpení, 2.Znát původ utrpení, 3.Znát konec trpení, 4.Znát cestu vedoucí ke konci utrpení) Znalost blahodárného a zhoubného (Zabíjení, kradení, nestřídmá smyslnost, lhaní, pomlouvání, hrubá mluva, plané řeči, chamtivost, zlovůle, bludné názory) Poznání tří charakteristik (ti-lakkhana) (Kdo chápe, že tělesnost, cítění, vnímání, mentální formace a vědomí jsou pomíjivé(aniččá), strastné(dukkha) a bez já(anattá), ten má pravé pochopení. Pět pout (Samjodžana) (Mysl nepoučeného člověka je posedlá (1.)klamem já, jeho srdce je zmítáno (2.)pochybovačností, je omezen (3.)lpěním na pravidlech a prázdných obřadech, je zmítán (4.)žádostí smyslů a (5.)zlovůlí. Tři charakteristiky (Všechny formace jsou pomíjivé (aničča), všechny formace jsou podrobeny utrpení (dukkha), všechno je bez já (anattá). Tělesný jev, cítění, vnímání, mentální formaci nebo vědomí, jež by bylo trvalé a stálé, věčné a nepodrobeno změně - takovou věc žádný moudrý v tomto světě nevidí, a já také říkám, že není žádná taková věc. A je nemožné, aby nějaká bytost, která má Pravé pochopení, mohla něco považovat za já. Utrpení je, ale není žádný trpící, čin není konán žádným činitelem, Nibbána je, bez osoby do ní vstupující, stezka je, ale poutníka na ní nenaleznem. Závislé vznikání (Patičča-samuppáda) Na nevědomosti (avidždžá) závisí vznik kammických formací (sankhára) - Na kammických formacích závisí vědomí (viňňána) - na vědomí závisí mysl a tělo (náma-rúpa) - Na mysli a tělu závisí šest smyslových základen (sal-ajátaná) - Na šesti smyslových základnách závisí smyslový kontakt (phassa) - Na smyslovém kontaktu závisí cítění (vedaná) - Na cítění závisí žádost (tanhá) - Na žádosti závisí lpění (upádána) - Na lpění závisí nastávání (bhava) - Na nastávání závisí znovuzrození (džáti) - Na znovuzrození závisí stárnutí a smrt (džará-marana), strast, nářek, bolest, žal a zoufalství. Tak vzniká veškeré utrpení. Žádný Brahma a žádný bůh není tvůrcem tohoto koloběhu života a smrti, jen prázdné jevy tu pokračují, závislé na hromadění podmínek. 2.Pravé zamýšlení (sammá-sankappa) Pravé zamýšlení (1.Zamýšlení oproštěné od chtíče (nekhamma-sankappa), 2.zamýšlení oproštěné od zlovůle (avjápáda-sankappa), 3.zamýšlení oproštěné od krutosti (avihimsá-sankappa) Pro rozvoj pravého zamýšlení se používají různá cvičení moudrého uvažování (joniso-manasikára) a meditace, např.: pěstování tzv. vznešeného dlení (brahma-vihára-bhávaná) v dobbrotivosti (mettá), soucitu (karuná), sdílené radosti (muditá) a vyrovnanosti (upekkhá) 3. Pravé mluvení (sammá-váčá) Pravé mluvení (1.zdržovat se lhaní, 2.zdržovat se pomlouvání, 3.zdržovat se hrubé řeči, 4.zdržovat se planého hovoru) 4. Pravé jednání (sammá-kammanta) Pravé jednání (zdržovat se zabíjení, zdržovat se kradení, zdržovat se smyslné nestřídmosti) 5. Pravé živobytí (sammá-ádžíva) Pravé živobytí (Ušlechtilý žák se vyhýbá špatnému způsobu živobytí - živit se podvodem, lstí, triky, věštěním, lichvou a čímkoliv, co ubližuje jiným, je špatný způsob živobytí, -živit se obchodováním se zbraněmi, živými bytostmi, masem, omamnými nápoji a jedy - tomu se ušlechtilý žák vyhýbá) 6. Pravé úsilí (sammá-vájáma) Pravé úsilí (úsilí předcházet, úsilí překonat, úsilí rozvinout, úsilí zachovat) Úsilí předcházet (samvara-padhána) Žák vyvíjí záměr nenechat vvzniknout dosud nevzniklé zlo zhoubných jevů, snaží se, vynakládá svou vůli, namáhá k tomu svou mysl, usiluje. Úsilí překonat (pahána-padhána) Žák vyvíjí záměr překonat již vzniklé zlo zhoubných jevů, snaží se, vynakládá svou vůli, namáhá k tomu svou mysl, usiluje. Pět metod překonávání zlých myšlenek 1. Nejprve se snaží ve vztahu k témuž předmětu získat jiné představy, které jsou dobré a blahodárné. 2. Nedaří-li se to, uvažuje o zhoubných následcích takto: "Jsou to opravdu hanebné myšlenky, přinášející zkázu!" 3. Nepomáhá-li to, záměrně odvrací od těchto zlých myšlenek pozornost a ignoruje je. 4. Když ani to nepomáhá, zjišťuje příčiny vzniku a složení těchto zhoubných myšlenek. 5. Nevede-li ani to k úspěchu, tak se zaťatými zuby a jazykem přitisknutým k dásním, veškerou svou silou své mysli potlačuje a přemáhá tyto zhoubné myšlenky. Úsilí rozvinout (bhávaná-padhána) Žák vyvíjí záměr, aby vznikly dosud nevzniklé blahodárné jevy, snaží se, vynakládá svou vůli, namáhá k tomu svou mysl, usiluje. Úsilí zachovat (anurakkhana-padhána) Žák vyvíjí záměr udržet již vzniklé blahodárné jevy, pěstovat, rozvíjet a plně je užívat v meditaci, snaží se, vynakládá svou vůli, namáhá k tomu svou mysl, usiluje. 7. Pravá všímavost (sammá-sati) Podklady všímavosti (Satipatthána) (1. Tu pobývá žák v těle a sleduje tělo, horlivě a s jasným poznáváním všímavě, když ve světě překonal chtivost a zármutek. 2. pobývá v citech a sleduje city, 3. pobývá v mysli a sleduje mysl, 4. pobývá v jevech (předmětech) mysli a sleduje jevy mysli. Sledování těla Všímání nádechu a výdechu(ána-apána-sati), Polohy těla (irija-pátha), Jasné uvědomování (sati sampadžaňňa)-činí vše s jasným uvědoměním (např.: odvracení zraku), při všem co žák dělá si jasně uvědomuje 1.cíl a účelnost (saathaka-sampadžaňňa), 2. vhodnost a požitelnost (sappája-sampadžaňňa), 3. oblast prožívání a povinnost, jak v ní jednat (gočara-sampadžaňňa), 4. nezaslepené pojetí skutečnosti (a-sam-moha-sampadžaňňa) Pozorování prvků (Dhátu-manasikára) Žák pohlíží na toto tělo v jeho poloze a pohybu jen z hlediska prvků tělesnosti: "V tomto těle je prvek pevnosti, tekutosti, tepla a pohybu!" Uvážení nečistého(asubbha-paččavehhhaná) Stejně, jako by žák mohl vidět na pohřebišti odložené tělo, mrtvé jeden den, dva nebo tři dny, napuchlé , s mrtvolnými modrými skvrnami a rozkládající se, zaměří se na své tělo:"Věru, i toto mé tělo podléhá takovému zákonu, a tomuto dění neunikne!" Desatero dobrodiní Je-li takto cvičena, rozvíjena, často opakována a zdokonalována všímavost zaměřená na tělo, až je s ní žák důvěrně obeznámen, a stane se mu prostředkem i základem, pak může očekávat desatero výsledných dobrodiní: 1. Ovládá libost a nelibost, nemůže být přemožen nelibostí, ale překonává ji hned při vzniku. 2. Ovládá strach a úzkost, nemůže být přemožen strachem a úzkostí, ale překonává je hned při vzniku. 3. Snáší chlad a horko, hlad a žízeň, vítr a slunce, jakož i útoky ovádů, komárů a plazů, trpělivě snáší zraňující a zlovolnou řeč. Vydrží tělesné bolesti, když ho přepadnou, i když jsou pronikavé, ostré, trpké, odporné, nepříjemné a životu nebezpečné. 4. Dle své vůle a bez obtíží dosahuje čtyři pohroužení (džhána), která očišťují mysl a působí již zde štěstí. Šest psychických sil 5.Dosáhne různé magické síly (iddhi-vidhá) 6.Nebeským uchem (dibba-sota), očištěným, nadlidským, může slyšet oba dva druhy zvuků, nebeské i pozemské, vzdálené i blízké. 7.Svou myslí poznává mysl jiných bytostí (parassa-četoparija.ňána), jiných osob. 8.Získá vzpomínky na mnohá předchozí zrození (pubbe-nivas-anussati-ňána) 9.Nebeským okem (dibba-čakkhu), očištěným, nadlidským, může vidět, jak bytosti mizí a znovu se objevují, nízké i vznešené, krásné a ohyzdné, šťastné i nešťastné, vidí jak se bytosti znovuzrozují podle svých skutků 10.A po vyhasnutí pudových vlivů (ásava-khaja) pozná již v tomto životě čisté a bezvadné osvobození mysli, osvobození moudrostí. Sledování citů (vedaná-anupassaná) Sledování mysli (čitta-anupassaná) Sledování jevů mysli (dhammá-anupassaná) Poznávání pěti překážek (nívarana) Smyslná touha (káma-čhanda), zlovůle (vjápáda), strnulost a malátnost (thína-middha), nepokoj a výčitky (uddhačča-kukkučča), pochybovačnost (vičikiččhá) Sedm členů probuzení (bodždžhanga) Člen probuzení všímavost (sati), rozeznání jevů (dhamma-vičaja), vůle (virija), nadšení (píti), klid (passadhi), soustředění (samádhi), vyrovnanost (upekkhá) 8. Pravé soustředění (sammá-samádhi) Pravé soustředění Směřování mysli k jednomu předmětu, to je soustředění. Čtyři pohroužení (džhána) První pohroužení je osvobozeno od pěti věcí a pět věcí je přítomno. Je překonáno pět překážek: smyslná touha, zlovůle, strnulost a malátnost, nepokoj a výčitky a pochybovačnost, přítomny jsou myšlenkové pojímání, uvažování, nadšení, štěstí a soustředění. Druhé pohroužení je prosté myšlenkového pojímání a uvažování, je však spojené s nadšením a štěstím zrozenými ze soustředění. Ve třetím pohroužení jsou přítomny dva faktory pohroužení: vyrovnané štěstí a soustředění. Ve čtvrtém pohroužení jsou přítomny dva faktory pohroužení: vyrovnanost a soustředění. --buddha
zapomnel jsem jeste dodat poznamku k poslednimu odstavci"A, Kangi, luftovat nekoho kominem protoze dosel k jinemu nazoru nez ty nesvedci zrovna o velkem nadhledu a otevrenosti. To muzes rovnou luftovat i me, ale varuju te, jen tak nejakym kominem se neprotahnu :-))))" - byla by te skoda (dival jsem se asi pred tydnem na tvou osoni stranku), ale dale - muj praotec a pramati pojedli ovoce ze zakazaneho stromu a lidstvo od te doby vi co je dobre a co zle a ja si to nenecham jen tak nekym vzit a nechat se oblbovat lacinyma pseodouvahama - ja osobne kdyz neco ctu, rovnez i u toho myslim neridim se zakonem starych casu je co je napsano a v knize vydano je cista a ryzi bozska pravda - jiz jsem toho precetl na toto tema dost hodne a dokazi s jistotou rici, kdo je pravde blize a kdo placa vodu
Kangi, a jak si duši představuješ, když tvrdíš že neexistuje? A nebo si jí nedovedeš představit? Co si vlastně vysvětluješ pod slovem duše. Je to takový přízrak mlhavý s nadřirozenou schopností procházet zdí? A co to vlastně je bůh? Nadřirozená bytost, se schopností darovat život nebo ho vzít? A co to je vlastně pravda? Není snad pravda nejdokonalejší lží na světě? Není již větší a dokonalejší lži a proto se tomu říká pravda?
Kateřino, jestli se zkacuje doba reinkarnace stejně rychle jak roste počet obyvatel, tak to přijde doba, kdy bude tolik lidí, že doba mezi reinkarnací bude nulová.. a co potom?
Kangi, to je tvůj názor.Ale tím že tvrdíš že duše neexistuje připouštíš sám možnost její existence......sám nevím co si pod tím slovem představit(jenže od toho tu bylo auditko Duchovno).
Kangi, ohromuje me tvoje sebejistota!!! Ja treba nesouhlasim s tim, ze duse neexistuje, ale nikdy bych ti nerekla, ze to co pises jsou 'lacine pseudouvahy' a ani se netvarim, ze znam odpoved na vsechno, protoze ji neznam, nikdo nezna odpoved na vsechno a tvrdit opak je silenstvi hranicici s drzosti.
Prave Buddha rekl svym zakum aby jeho uceni nebrali za svate a nemeli strach ho proverovat a zkoumat. Nekolikrat jsem ti rekla, ze netvrdim, ze Barten ma stoprocentni pravdu, jenom to beru do uvahy, protoze mi to pripada pravdepodobne. Jeste jednou: Barten nehlasa nejake bozi slovo, jenom popisuje jeho vlastni vyzkum, nic vic a nic min. Podle me to ma vetsi hodnotu nez jakekoliv nabozenstvi nebo uceni, ale to je jenom muj soukromy nazor.
Kangi, jestli si myslis, ze duse neexistuje, tak k tomu urcite mas padny duvod, ja ti to opravdu neberu. Z cele duse ti preju aby ti tvoje vira poskytla uspokojeni a radost ze zivota!!
PS: diky za tvuj dlouhy prispevek, urcite si to prectu a budu o tom premyslet.
Kangi: nenapsala jsem to na zaklade viry nebo nejakeho uceni, ale na zaklade poznatku jednoho holandskeho specialisty na reinkarnace (Pieter Barten). Barten vychazi z transkripci regresi a progresi do minulych a budoucich zivotu jeho pacientu a dobrovolniku. Popisuje zivoty od lidoopu a jeste predtim az po seste tisicileti a pritom dosel k nekolika zajimavym zaverum:
clovek ma dusi; ta duse je rozdelena (viz prolog)
zivot je naplanovany tak, aby doslo ke konfrontaci s problemy, ktere zustaly nevyreseny v minulych / budoucich zivotech (karma)
atd
Nejde o nejakou 'vlastni viru' nebo 'sezonni modnost a povrchnost', tibetsky lamaismus neznam (nachytal jsi me :-)))
Nechci rikat, ze Barten ma stoprocentni pravdu, jenom se mi to zda ze vsech tech teorii (nabozenstvi, veda,...) nejvic pravdepodobne a taky se z jeho pohledu da pochopit spousta dalsich veci.
Slunce v dusi!! ;-)))
Z těch mystických blábolů o převtělování a jejich přijímání jako nějaká zjevená pravda se mi dělá zle.
karma a reikarnace jsou zakladni kameny buddhismu !...
regresi a progresi napr. popisuje ve svych lidove popularnich knihach (Zivot pred zivotem, Zivot po zivote) Murphy, pricemz je ovsem silny ortodoxni krestan a ve stehovani dusi neveri!
Murphy!!?? Ne snad Raymond Avery Moody?? :-)) a nerekla bych, ze je ortodoxni krestan...
máš recht...
!Raymond Moody - Joseph Murphy(Moc podvědomí)
nicméně jsem se snažil pouze zaznačit, že reikarnace nesouvisí nijak (nutně) se stěhováním duší a víru v předchozí i příští život může mít i křesťan, tedy asi ten nejvzdálenější případ od centra východní filozofie
(M. se o svém náboženském vyznání zmiňuje pouze v prologu, jinak si zachovává jako vědec nadhled a odstup, ovšem je docela možné, že se i v tomto mýlím, protože jsem to četl někdy před pěti léty, ale mohu se na to, až pojedu domů, podívat, (mám to buhužel pouze v angličtině))
:-)) ja mam Moodyho zase pouze ve slovenstine a Bartena a vsechno ostatni jenom v holandstine...
Co myslis stehovanim dusi? myslela jsem, ze reinkarnaci a stehovanim dusi je mineno to same, ja mluvim o 'ceste' duse pri ktere ta duse inkarnuje do tela pri poceti a znovu ho opousti pri smrti a takhle to jde jeden zivot za druhym s ruznymi casovymi odstupy (ktere se ovsem zkracuji s pribyvajicim poctem populace).
Nerikam, ze tomu verim, jenom to proste beru do uvahy a snazim se podle toho ridit (= jsem hodna na ostatni abych si nenadelala negativni karmu do budoucich zivotu a samozrejme by nebylo od veci to pozemske plahoceni se ukoncit a vratit se odkud jsem prisla, myslim, ze buddhisti tomu rikaji nirvana).
Ja ale nechci nikoho presvedcovat, to at si kazdy vyresi sam :-))) Podstatne je se chovat k ostatnim tak, jak chci aby se ostatni chovali ke mne, to je vsechno! Na tom bla-bla-bla kolem toho zas tolik nezalezi.
Kangi, kdyztak se koukni na muj dalsi vytvor (jestli mas zaludek na nepovedene verse) 'Navrat ztracene dcery', jako buddhista tomu asi budes rozumet :-)))
Kangi, to mi prosim vysvetli:
a) proc je to pro tebe jako privrzence buddhismu zabavne?
b) proc myslis, ze to postrada dusi?
1) Buddhovo učení (filozofie), záměrně nepoužívám slovo náboženství, které vzniklo až o pár stovek let později, je o právě o popření individuální duše a boha
2) natvrdo: nemohu to při nejlepší vůli (a jsem hodně tolerantní a mám obdiv k novým netradičním cestám) považovat za báseň, postrádám zde jakýkoliv imaginativní obraz, jakoukoliv poetiku a nejlépe by se toto dílko hodilo do kategorie "modliteb"
o par stovek let pozdeji nez...? V buddhizmu jsem jen zacatecnik ;-)) ale snazim se!!
Puvodne jsem to dala do blbustek, nevim co me to napadlo menit kategorii... netvrdim, ze umim basnicky, byl to takovy napad :-))
Animus Anima, až tak konkrétní jsem nikdy ještě nebyl, a přitom je to tak jednoduché Animus a Anima, dvě půlky, které dávají smysl pouze, když jsou dohromady. :o)
ad buddhismus:
původní buddhismus je učení ateistické - popírá cokoliv co by mohlo závánět něčím podobným jako je bůh
základem učení jsou čtyři Vznešené pravdy, které více méně říkají, že život je utrpení, které vzniká lpění na něm, že existuje způsob osvobození se, že touto cestou je Osmidílná stezka
Buddha jakožto znalec všech předchozích ortodoxních védských teistických nauk, popřel všechna tato učení - tj. odmítl 1)Boha 2)duši
atd....
během stalení po úmrtí Buddhy (cirka 470 př. n. l.) se buddhismus dále šíří z Indie po celé východní Asii, kde nabírá nových podob a tváří
postupem staletí vznikly dvě školy: tvz. cesta malého(Hínajána) a velkého vozu(Mahajána) - jež se liší ve dvou základních rysech, cesta malého vozu si v podtatě zachovala původní tvář buddhismu - dnes nejvíce rozšířena ve Srí Lance, Číně a Japonsku, cesta velkého vozu (Tibet, Mongolsko, Vietnam,...) věří, že Buddha je bohem, který po smrti svého fyzického těla nevyhasl v Nirváně, ale jako Bódhisatva se rodí na této zemi jako člověk, který má ukázat ostatním cestu k Nirváně - asi nejznámější je současný 14. Tibetský Dalajmáma a 17. Karmapa Urgyen Trinlë tedy od své smrti se Buddha má rodit současně ve dvou reikarnacích, i když dne dnešního má reikarnace tři: Dalajmáma, Karmapa podporovaný Dalajmámou a druhý Karmapa dosazený čínskými okupanty
tolik tedy vysvětlení, proč jsem se usmíval onomu
dělení na "Animus - Anima", stěhování duší a pod.
nicméně uznávám, že jsem si to asi měl nechat jen pro sebe, protože každý máme právo na vlastní víru, nicméně nenávidím sezónní módnost a povrchnost a Tibetský lámaismus je teď "in"...
jakožto přívrženci buddhismu mi Animus - Anima připadá hodně zábavné...
nicméně je to poetické a dá se o tom krásně snít...
tvé dílo však postrádá to nejdůležitější, aby mohlo být zařazeno mezi díla básníkova - chybí ji duše!
podivej, podivej, je to hlavně v 2. souboru jeho díla Archetypy a nevědomí + ve 3. souboru Osobnost a přenos....je to hodně detailní
Kateří: to dělám... mám oči na koukání, uši k naslouchání, nos na čichání, jazyk na chutnání, a hmat na... no prostě jo :-)))
Bandasko jsi vedle jak ta jedle :-))) K nazvu me inspirovala Wendy Stark... k obsahu Pieter Bartens, zrovna ho uz podruhe ctu...
Bandasko, když už, tak C. G. Junga, a ten je taky drobátko o něčem jiném...
Jenže Katko a Body C.G.Jung k tomu má taky hodně co říct.S tim Freudem sem se splet.
příliš dlouhý... aspoň o dvě sloky zkrátit, je to zbytečně rozvláčné...
jinak fajn (btw: jako jiko...)
Ach tááák... to je tahle romantická teorie :-)))
no, hledat ji v 6 miliardách lidí...
no jo, ale ono je to mozna uplne jinak, Freud nemusel mit pravdu (jestli to byl on)
fox - ne, s Freudem to nema co delat, precti si Pietera Bartense (holandsky specialista na reinkarnaci)...
Albireo, Regis - diky!