Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seVýchodoněmecká bajka
Autor
Vaud
Za devatero jadernými elektrárnami a desatero hnědouhelnými pánvemi, v kraji-nekraji žil byl jeden šikovný východní Němec. Günter, tak se náš hrdina jmenoval, se jednoho dne rozhodl, že si koupí auto. Odmalička toužil prohánět se industriální krajinou Braniborska ve svém Wartburgu kombi. Jen on a hvězdy nad ním. Vítr by mu čechral chomáče zbylých vlasů. Ale co čert nechtěl. Byla zrovna totalita tak hustá, že by se dala krájet a na auto se muselo čekat v pořadníku. A tak Günter čekal. Čekal rok, dva. Čekal celých deset let. Každý den chodil do své oblíbené hospůdky. Nad půllitrem přemýšlel, kam vyrazí na výlet s Günterem juniorem a s malou a velkou Helgou. Jen doufal, že v kombíku nebude dost místa i pro starou Helgu. Svezení slíbil i všem kamarádům v hospodě. Někdy byly jeho myšlenky černější než východoněmecké pivo. Co když se nedočká? Ale jedenáctý rok se konečně dočkal! Vyzvedl ze spořitelny rodinné úspory za dvacet let a vypravil se pro vysněné auto.
S nablýskaným Warťasem přijel před hospodu. Všichni z vesnice se přišli na tu slávu podívat. Každý si chtěl sáhnout na ten báječný plast a prohlédnout si nový design kličky na stahování okénka. Vtom se stalo něco s čím nikdo nepočítal. Günter se rozhlédl kolem sebe a zvolal k vesničanům:
„Kdo z vás se vsadí, že seknu do střechy svého nového Warťasu sekerou!?“
V davu to překvapeně zahučelo. Sekne sekerou? Propána! Vždyť auto je úplně nové! Tolik let na něj šetřil a pak ještě jedenáct let čekal. Ne, tomu žádný z vesničanů nevěřil. Günter přinesl sekeru a začal jí brousit. On se snad dočista pomátl! Takhle snadno vydělat peníze v sázce! Nikdo v celé širé NDR něco takového neudělá. Dokonce neslyšeli ani o nikom podobném v RVHP! Radost mu dočista zatměla mozek!
Sázky byly uzavřeny. Günter se rozmáchl a mohutným úderem zasekl sekeru do střechy nového Wartburgu. Nikdo z vesničanů vsazených peněz nelitoval. Za takovou podívanou to stálo.
A náš Günter? Ten druhý den přijel znovu před hospodu ve svém Wartburgu. Ale ten už vypadal jinak. Byl mnohem krásnější. Měl totiž úplně nové střešní okénko!!! Za peníze ze sázek!
A poučení? Tohle by se určitě líbilo mému šéfovi a je v Angličtině.
Sometimes you can make cuts…
…but only if they will let you see the stars!