Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte setak nevím
Výběr: vesuvanka
20. 10. 2005
21
0
5329
Autor
dadíková
mluvíme o tisíci svých věcech
a nikdo tu není
vyfukujeme kouř na nebe
píšem vzkazy
a nikdo je nechce
číst
natož vykládat si
spínáme ruce
a pak usínáme
padáme
a sny nás zachraňují
jak kolíbka kolíbají
hezká náladička. skoro takový buddhistický pojetí, že? marnost nad marnost, ovšem brát to v klidu... :o)
všecko je jen sen. svým poťouchlým způsobem.
další vznešená pravda... hihi... vedle těch Gótámovo:
První vznešená pravda říká, že na světě je utrpení. Buddha pravil v Benáresu: "Mnichové, toto pak je vznešená pravda o utrpení: narození je utrpení, nemoc je utrpení, nedosáhne-li člověk toho, co je milé, je utrpení, nedosáhne-li člověk toho, co si přeje, i to je utrpení, zkrátka patero skupin, jimiž pronikáme k světu je utrpení."
Genetickou definici utrpení podává druhá pravda: "Mnichové, toto pak je vznešená pravda o vzniku utrpení: je to žízeň, způsobující nová narození, provázená radostí a rozkoší, tu a tam nalézající potěšení, je to žízeň rozkoše, žízeň narození, žízeň rozvoje."
Jestliže původ utrpení je touha po životech, pak odstraněním této žízně odstraní se utrpení. Proto praví třetí vznešená pravda: " Mnichové, toto pak je vznešená pravda o odstranění utrpení: je to odstranění oné žízně, jestliže ji člověk úplně a beze stopy odstraní, opustí, zbaví se jí, osvobodí se od ní, místa jí nepopřává."
Aby dosáhl člověk spasení, záleží pouze na něm samotném. Vždyť cesta ke spasení, jak ji ukazuje čtvrtá pravda, vyžaduje jen od něho usilovnou práci, tedy jakýsi druh jógy: "A která to je, mnichové střední stezka, již Osvícený plně pochopil, otvírající oči, získávající vědění, vedoucí ke klidu, k poznání, k osvícení, k nibbánu? Je to vznešená osmidílná cesta: pravý názor(sammáditthi), pravé rozhodnutí (sammásamkappó), pravá řeč (sammáváčá), pravé jednání (sammákammantó), pravé žití (sammádžívó), pravá snaha (sammávájámó), pravé rozvažování (sammásati) a pravé soustředění ducha (sammásamádhi)".
A krátce před svou smrtí vykládá Buddha mnichům, že proto všichni procházejí ze života do života, poněvadž nepoznali mravné chování, soustředění ducha, vědění a vykoupení. "Mnichové, nyní však vznešené chování bylo nalezeno a poznáno, vznešené soustředění ducha bylo nalezeno a poznáno, vznešené vědění bylo nalezeno a poznáno, vymýcena byla žízeň po životech, zničen je most vedoucí k životům, není již znovuzrození."
a to s tím kouřem do buddhistický teorie o tvým textu zapadá:
Jako oheň ztrátou paliva
se utiší (vyhasne) ve svém zdroji,
tak myšlení ztrátou činnosti
se utiší ve svém zdroji…
Neboť zklidněním myšlení
člověk zničí
dobrou a zlou karmu.
S klidnou duší, dlící na Duši,
člověk zakouší
nekonečné blaho.
(Maitrí-upanišad 6, 34)
Jako není známa cesta jiskry,
zasažené železným kladivem,
jež postupně utichá:
Stejně tak nelze popsat cestu těch,
kteří jsou dokonale osvobozeni,
kteří překonali záplavu
pout smyslnosti
a dosáhli
neochvějného blaha.
(Udána VIII, 10 - pálijský buddhistický text)
jé to ti děkuju.....pročtu řádně.....:))
přeju si aby mě život nedrtil, abych s ním vycházela ať jaký chce...
se zájmem jsem přečetla, něco málo už mám nastudovaný..ale tady je víc...
dadi..život drtit bude,neboť je utrpením...jak je výše uvedeno,záleží nakolik se s ním smíříš a nakolik né
ale pro normálního člobrdíka, jako já jsem, takřka nemožné...pokud o nic nejde tak - tak to jde....:)))
štěstí je prý někde v nás vevniř, když ho máme tam..pak je prý i všude kolem
věci se tak nějak dějou..jen najít ten klid v sobě
to je sakra fuška
No a já naopak říkám, že ač se to nezdá, o všech tvých vzkazech, všech tvých věcech kdosi ví a pokud to vezmeš, je to dobrej pocit, báseň líbila moc - T
pozorovatel
21. 10. 2005Asketic_Melon
21. 10. 2005Smetiprach
20. 10. 2005
padáme
a sny nás zachraňují
jak kolíbka kolíbají
přesně tak :-))) je moc hezká celá, oslovila mě..... TIP a V
čtu si tě moc ráda ... jojooo .... je to krásný, ukládám si! na doby
příští ...
Aha...moje hluboko je teda pěknej Hitchkok v říši divů...radši bych večerníčky. Ha...a proč mi to servíruje? :o)
no ehm, ...to se čistíš....to je období, vyčkej.....:))
zdraví šalamounek
co to je proti nekonečnu - dvacetšest let...:)).
ve třiatřiceti tuším...to skončí...
šalamounek