Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seNiečo o Nietzschem
Výběr: dream
10. 02. 2006
18
7
7000
Autor
Háber
"Jeden človek je svedomím toho druhého.
Je to veľmi dôležité,
najmä ak ten druhý
už žiadne svedomie nemá."
Pritom sa treba pýtať
akým právom
mi vstupuje Friedrich
výrokom že Boh je mŕtvy
do svedomia?
7 názorů
Květoň Zahájský
23. 10. 2008
Nemohu souhlasit.Je to podle mého blbost.Nesmíš všemu věřit.Na Dostojevského se vykašli.Podívej co tvrdíš:"každý už tým, že niečo vytvorí, vstupuje tomu druhému do svedomia"-takže když já řeknu,jdu se vysrat(stejně jako Nietzsche řekne bůh je mrtev!),tak Ti vstupuji do svědomí?Nezaměňuješ náhodou pojem svědomí s duší?A druhý výrok:"každý je za každého zodpovedný a za každého aj vinný"-takže například když já zabiju babičku,Ty jsi vinný a půjdeš za mě sedět?.....vono já bych byl na výroky kohokoliv opatrnější,záleží na kontextu a hlavně věř mi,spousta filozofů a umělců naplácala spoustu blbostí a kravin.......
To je vždy problém interpretácie, každý už tým, že niečo vytvorí, vstupuje tomu druhému do svedomia, ako tvrdí aj starec Zosima v Dostojevského Bratoch Karamazovcoch - každý je za každého zodpovedný a za každého aj vinný - dovolím si pridať iba vlastnú vsuvku - že mieru tejto zodpovednosti a viny ťažko môžeme zvážiť, u každého je rôzna a nám neprisúdi - súdiť - takže v tomto máš pravdu - súdim Nietzscheho jeho kritikou, hoci ten výraz z úvodu je jeho a je mi sympatický, ak je človek svedomím toho druhého - kým druhý výrok je pre mňa polemický a nepravdivý. To ej ako s tou zenovou otázkou, že ak všetko ide do jedného - kam ide jedno?
1)vidím tady rozpor dvou vět-"každý odpor vyvoláva reakciu opačnej sily" a zároveň "bol by som rád, keby si uveril, ale do ničoho Ťa nenútim:)"....nenutíš? ale mluvíš o odpore k opačnému názoru
2)škoda,že nereaguješ na ten výklad svědomí
3)a v druhé sloce Tvé básně jasně mluvíš o tom,že opačný názor je útokem na Tebe-Tvé svědomí....chtěl jsem Tě jenom upozornit na rozpory,které mě udeřily-máš dobré srdce ,ale ta ideologie mi přijde nepřátelská,netolerantní jako každé náboženství
když já věřím v boha,ty musíš taky! - každý odpor vyvoláva reakciu opačnej sily - vôbec si nemyslím, že to je tak, že ak ja verím - musíš aj Ty - bol by som rád, keby si uveril, ale do ničoho Ťa nenútim:)
Perfektní a zajímavé téma.1)myslím,že to není
báseň jako spíše filozofická polemika
2)ten citát je vytržený z kontextu a obávám se,že není myšlen,jak se domníváš.Ten je myšlen na pozadí odmítnutí svědomí a ve smyslu,že lidé se žádným svědomím ve svém chování a jednání neřídí a ne ve smyslu,jak se domníváš,že nemít svědomí je chyba
3)a ta druhá část mě upřímně vyděsila,je to problém všech věřících:když já věřím v boha,ty musíš taky!Výrok bůh je mrtev znamená,že nikdo si nemůže dělat právo na absolutní pravdu,pro N. prostě bůh není,neexistuje a tudíž ani neplatí boží pravda.......
Tak tohle celý je na filosofickou debatu, na kterou nemám teď čas, ale jinak zajímavý.
Jarmila Moosová Kuřitková
11. 02. 2006CrawlingChaos
10. 02. 2006
...no on to povedal trošku rozvito: Boh je mŕtvy, a ak nie, ako by som mohol vydržať to, že ním nie som ja?
Whitesnake
10. 02. 2006CrawlingChaos
10. 02. 2006
Bůh je a zároveň není. Je to jako se středem kružnice. Každý ví, že kružnice má střed - je ve stejné vzdálenosti od všech bodů na kružnici. Jenže jak je velký? Když bude mít jen miliontinu milimetru, už nebude stejně vzdálený všem bodům na kružnici. Takže střed vlastně není. A stejně je s Bohem. Je a není, obé zároveň. Ovšem.... Bože!, kam jsme se to dostali od Nietzseho??? :o)) Háber, s TIPem.
micro: no Nietzsche nepochopil, že aj on je Bhom , je jeho súčasťou... a preto ho poprel...
Háber, ono je to složitější, než aby se to tady dalo rozebírat. Ale všichni jsme Bohem, tomu věřím taky.
Whitesnake
10. 02. 2006
Ď!- ten citát z úvodzoviek v básni je od Nietzscheho, teraz uvažujem, že som to tam mohol vysvetliť, či je to jasné???
on to myslím nietzsche myslej trochu jinak - Bůh je mrtev = není už žádný jedený jediný výkladový princip mimo nás, a tak jsme to my sami - v boji našich vzájemných interakcí -, kdo dělá ty výklady, a tak je tu prostor pro svobodu se svými logickým plusy a minusy... dneska už ta myšlenka v Evropě nikomu tak zvláštní nepřijde, ale on psal v 19.století....
ale variace je to pěkná. típ. :)
Whitesnake
10. 02. 2006Whitesnake
10. 02. 2006pozorovatel
10. 02. 2006Whitesnake
10. 02. 2006
hafa: Ta kružnice je super, ale nevim, když bude ten střed stejně pravidelnej jako ta kružnice, bude kruhem (s jakoukoliv plochou) řekněme, pak budou ty body stejně vzdálené.
Háber: Podle mě můžeš říct, že každej je svý já. A já se Bohu rovnat může, ale pouze jako slovo - pokud bych měl Bohem považovat to, co se za něj obecně považuje, pak to já bude Bohem asi steží; maximálně jen jistá část toho já bude kouskem Boha... ale jen v tom omezenym já a jen na úrovni řekněme vědomí, tedy toho duchovního. Ale furt lepší něco než nic :).
Usmáty_autor
10. 02. 2006CrawlingChaos
10. 02. 2006
...princíp nesmrteľnosti chrústa... je larva... potom chrúst... ten vlezie do zeme a zmení sa na larvu a potom je z neho chrúst... čo bolo na začiatku?
pozorovatel
10. 02. 2006
brý zamyšlení....
teda ve filozofii se opravdu nevyznam, ale tadle věta mě neminula....
Tys vážne umělec. i tu nejobyčejnější obyčejnou větu bys spracoval tak, že bych z toho klekla na kolena. ** s úctou.