Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seG_B_Show z pohledu starého Pacera
Autor
Pacer
Píšu tyhle řádky trochu vzdálen domova – což není podstatné – na mizerném internetovém připojení, což podstatné je. Nemohu si totiž otevřít stránky nicku G.B.Show a jsem odkázán je na díla, která vložil do své sbírky, vzniklé nepochybně k účelu kritizování Zoomem. A zde vzniká první problém – vybral věci, se kterými se spíše peru. Četl jsem díla jiná, kde mne jeho pohled oslovil a jen obtížně budu po paměti citovat to, co se mi dříve líbilo.
GBS je pro staršího čtenáře, jakým já jsem dosti problémový. Člověku, kterého na podiu, filmovém plátně či těchto virtuálních stránkách vidím, čtu, poslouchám – ať je to herec, básník, spisovatel – tomuto člověku chci, nebo díky jeho výkonu musím věřit. Pak beru jeho slova zážitky, bolesti, radosti i písně za svoje – prožívám je s ním, provázejí mne hodinu, den někdy i část života.
Věk, či spíše víra v určitou zkušenost autora je v tomto vztahu výrazný faktor. Když nevěřím, že prodavač zážitku prodává vlastní prožitek, ale cosi ze sekáče jinde přečteného, z filmového plátna shlédnutého, ztrácím zájem dočíst.
A to je můj problém s nickem G.B.Show. Je to zřejmě student rudýma ušima, a při jeho schopnostech by mohl současnost svou a svých vrstevníků popisovat v trochu jiném světle, ale on nepochybně nepíše pro mne. Já, osobně postižen ztrátou mládí, očekávám od mladých pozitivitu, optimizmus, ano – tu a tam lásková zklamání, rozčarování s náhledu klíčovou dírkou do reálného světa, ale ne převažující dekadenci. Jistě, toto je můj osobní pohled na poezii – nikdy jsem nemiloval dekadenty, neměl jsem tendenci páchat sebevraždu s Utrpením mladého vechtra a nemám rád krákoravce ryze koherentní, pokud si z toho autor nedělá vnitřní srandu.
Kdyby GBS psal jen takové věci, neotevíral bych jeho dílka. Jenže on co chvíli osloví krásnou větou, myšlenkou – snad budu citovat přesně:
Jen párkrát za život se stane, že čas a místo tolik souhlasí mohl bych říct „ co o tom ty kluku můžeš vědět“, ale souhlasím
spíte s lidmi, které nemilujete, a když jo, je to vaše matka nebo sestra – zase bych se opakoval, ale je to velice pravdivé
Beatles už umřeli, leží tu na krovkách – jenže pro mne jsou nesmrtelní a žárovka svítí – prosím, autore, je to tvůj pohled z nevysokého pahorku poznání J
Každá oběť hledá svého vraha – takže GBS jistě nachází a i do budoucnosti najde své čtenáře, co dnes potřebují utvrdit ve své beznaději. Do dalších let pevně věřím, že GBS se z nálad, prezentovaných ve sbírce vylíže. Z mého neodborného pohledu má dar vidění a vyjádření, často velmi příjemnou pro mne formou.
Myslím, že GBS je pro velkou část Písmáckého publika potřebným autorem. Pacer se bude pravidelně koukat, kam se jeho myšlenky a názory ubírají.