Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sekdesi
Výběr: Print, Markéta
30. 04. 2007
29
30
4710
Autor
Fouckault
ano nakonec bylo i bílé přespříliš
a stopy přestaly být čitelné
tak už nelze říci zda směřovaly dovnitř / nebo ven
naše jistota má domov v jazyku
kdesi na cestách mezi vnitrozemím a oceány
slov
ale jak vlastně zní tvůj hlas?
30 názorů
jazyk a myšlení je totožné, na tom se bezpečně shodneme... a co s tím ostatním? :-)
to by bylo opravdu na dlouho, asi tak na dlouho jako jsou dlouhé věky hledání... Je to především věcí subjektivní zkušenosti a z onoho prostoru můžu polohlasem říci, že "lze se s myšlením neidentifikovat, lze jej odložit stranou, tak jako se odkládá šatstvo či zavazadlo..." Co se děje poté? :-)
"Přes kameny se hrne hučící potok,
na břehu jezírka houstne zelená tráva.
Prázdné hory jsou plné větru a deště,
květy opadávají, a nikdo je nezametá."
(Mistr Sosan)
Také děkuji :-)
Markéto! :-)
to s jazykem by bylo na delší diskusi.. řada soudobých jazykových teorií říká v kostce to, že jazyk = myšlení, neboť nejsme schopni uvažovat jinak než v kategorii slov a myšlenky jsou jakýmsi vnitřním jazykovým dialogem. Nejsofistikovanější pohled na toto téma podává V. Flusser v knize "Jazyk a skutečnost" kde říká toto.. jediné co existuje je jazyk - on je skutečností.. vše ostatní co považujeme za realitu a skutečnost či věcnost jsou jen přeludy a nicota.. jsme natolik svázaní jazykem, že nedokážeme utéct z jeho limitů z jeho "světa".. vče interpretujeme jazykově, nemáme přístup k jiným způsobům doteku se skutečnsotí.. to on je logos, jeho rozpínáním se zvětšuje i skutečnost...
to jen naokraj toho odvážného verše :-)
díky*
"naše jistota má domov v jazyku
kdesi na cestách mezi vnitrozemím a oceány
slov
ale jak vlastně zní tvůj hlas?"
Všimla jsem si, že témata tvých veršů si často berou za téma lidskou řeč. Tato a pochopení souvislostí mezi ní a nevyslovitelným je prvopočátkem k jakémukoliv dalšímu zásadnímu kroku lidského života.
"naše jistota má domov v jazyku".
Ano, máš cele pravdu, i když se jedná v mém podání o jakousi "pseudojistotu". Slova jsou nálepky pro jsoucí věci, pro jejich vlastní svébytnost. Mohu zcela lehce navázat na předešlou kritiku o zdech a plotech... Jsme jako jediní žijící bytosti schopni uchopovat prostřednictvím myšlení a slov. Popisujeme bez ohledu na to, že se zapomínáme v popisovaném. Ale slovo "květina" nemá vůni, nemá křehkost a nemá jsoucnost. Je výše zmíněnou nálepkou, kterou se snažíme přiblížit se světu. Navzdory našemu přibližování se od něj vzdalujeme.
"ale jak vlastně zní tvůj hlas?"
Hovoříme- li, jsme hříčkami vyslovené i nevyslovené významové složky, která má pro každého subjektivní charakter. V podstatě ke kontaktu vůbec nedochází... ("Kde bych nalezl člověka, který zapomíná svých slov, abych s ním mohl promluvit? /Čuang'C)
Tvá otázka jsou otevřené dveře, milník na bezhlavé cestě z prázdnoty a plytkosti k tomu opravdovému hlubokému porozumění smyslu Slova, které bych s určitostí přirovnala spíše k vanutí větru po holých hladkých pláních, než- li čemukoliv jinému, co vězí v našich uondaných hlavách... :-)
Dobrou noc*
sestricka.slunicko1
30. 05. 2007
Dala bych tě do výběru, ale už nejsem in...
* dotkla se velmi velmi... a připomněla..
malinka_hvezdinka
03. 05. 2007tři_černí_mravenci
01. 05. 2007
pekné...naše jistota má domov v jazyku...:)
heidegger by povedal...jazyk je miestom, kde rozsvetľujúc sa prichádza ku slovu bytia...príbytok bytia...:)
chytrá_jak_radio
30. 04. 2007ceder_john
30. 04. 2007CrawlingChaos
30. 04. 2007ceder_john
30. 04. 2007
...no pro mne, byt vypada "jiste" napsany, plny pochyb...pripomina mi film Horky mesic od Polanskeho, kterej teda byl delsi)))), ale nakonec on JI zastreli, pak sebe, a rekne: "Milacku, chteli jsme toho presprilis" nebo tak nejak...tak moc se ty dva lidi proste poznali, ze uz se znat prestali, a zacali se pidit po tom uplne prvotnim, byli zahlceny sami sebou...a znali se vubec..?---
no...