Jak si tě namátkově pročítám, mám pocit, jako bych loupla oíšky, jadérka pracně, leč sladce se mi odměňují :c)
Děkuju všem moc - hlavně "ještěvícům" ;-))
tak já napíšu, abych něco napsal, že se mi to zcela a naprosto obyčejně líbí!:)
měl jsem pravdu, líbí se mi to stále víc:)...
Daemonica+Janis : Ta ruka je k mání...jen jí prosím zanechte na svém místě v ramenním kloubu! :o))))
Ou, jééé ... TIP
Tynic ... konečně sis i TY naběh co? ... ač na Tvém názoru i něco je ... dotkl jsi se určitého místa v básni ... i když spíš souhlasím s devastatorem ... udělal jsi to způsobem ... tak trochu nevyzráleého teenagera ;o))) +
Rising Star: ... inventorova kritka ... je v tom stylu o kterém jsem mluvil ... vidíš ten rozdíl? Snahu o rozbor nikoliv o soud ... malý, ovšem nikoliv nepodstatný rozdíl ... a pak ani nezáleží, jestli tomu kritik tolik rozumí ... záleží přece na autorovi, co si z těch připomínek vybere ... nemusí je přijmout ... důležité je, že nemá pocit, že je na pranýři, ale v polemicky přátelském prostředí ...
Daemonica: dle mého to není ani tak o estetickém vnímání ... spíš o úctě, lidském přístupu k autorovi, poezii i k vlastnímu egu ... ale i to se každý musí naučit ... časem.
Miroslawek
: máš pravdu, inventorovy kritiky jsou přesně tím rozborem, ne soudem, který jsem měl na mysli. Dík!
Deamonica : Rozdíl je samozřejmě více než patrný... Nikdy jsem se nechtěl srovnávat. Bohužel jsem BYL srovnán. Srovnán s nesrovnatelným (věk, zkušenosti, přehled aj.) :o/ tvé srovnání je NEKOREKTNÍ.
Čtu, co se do mě vejde :o)
No asi si posypu popelem to máslo co mám na hlavě... Některé mé výroky byly opravdu přinejmenším NEVHODNÉ... Byla to ale cenná lekce !!! a nemyslím, že jen pro mne...
Mirosláwku ! Moje ÉGO nech laskavě být !!! nebo si Tě najdu !!! ;o)))
No nic, doufám, že jsem se příjemně zabavili a nikdo nepřišel k úhoně (alespoň fyzické :o). Jsem rád za takovéhle výměny názorů, protože se rád učím. Třeba jednou budu kráčet po onom ostří, aniž bych zavrávoral :o)
Děkuji všem !
A všem, kteří se cítí být mnou uraženi se kajícně ! omlouvám :o)))
Tynic: podávám virtuální ruku. Nechci být nekorektní.
Měj se :o))
*~*
...éch tady toho zase je....eném tynický ...osobní averzí...?....no to jenom.....pudu si zase plácat bábovičky na pískoviště...fuckt mi to jde!!!!
:-))
(~na trohle opravdu nemám žaludek..mi dochtor poudal že prej zbytečný rozčilofání škodí mejm vředům~)
Maty : vělká omluva za zneužití tohoto prostoru.
Deamonica : Byly doby na písmáku, kdy zde vládla žízeň po kritice. Kritiků zde bylo a je po hříchu málo ! To co zde já prezentuji je pouze můj osobní názor... Tvé obvinění z neestetického vnímání je xmíchu. Opravdu si ho troufáš kvalitativně hodnotit ???
Dobře, dohodnem se...já jsem na poli petických zkušeností zelenáčem, nemohu se snad pro tento fakt věnovat kritizování ostatních autorů ? Myslím, že když autor pozná, že mé kritiky mu nic nedávají, pak jim také po zásluze nedá žádnou váhu. To opravdu mohou kritizovat jen ostřílení kozáci ? Jak se poznají ? Existuje snad hranice od které může člověk začít kritizovat díla druhých ? Existují vůbec Pánové Dokonalí, kterým je tohle privilegium dáno ? Nemyslím.
Ovšem nejnechutnější je fakt, že reaguješ na můj pokus o kritiku pod tímto dílkemm jehož autorem je Maty. Kritika kritiky ??? Jakou váhu má ta Tvá ?
kritiku kritiky bych nazval POLEMIKOU
my jak tu tak stojíme, eventuálně sedíme, se nacházíme v básnikově prostředí a na jeho výplod snášíme své subjektivní názory.
k těmto názorům pak přikládáme své názory a, jak Tynic správně řekl, není to vlastně kritika, jen úhel pohledu pod nímž dopadá dané dílko na naši duši.
Není tu tedy nic, co bychom mohli pojmout jako kritiku kritiky
:)
Pegas
Risig_Star: přesně :)
Tynic: přečti si inventorovu kritiku a svoji. Porovnej je.
Nevidíš kvalitativní rozdíl?
v tom případě ti ocituji Tynice:"Doporučím jen číst a číst.. "
Inventor: *********!
Něco v tomto smyslu jsem měla na mysli, ale nedovedla to říct.
Dokázal jsi, že přece jen se tu najde smysluplná kritika. Díky. :o)
Tynic: ač už to vypadá jako soukromá pře :) věřím, že to má principiální charakter.
Mám kritiky na díla rád. Bez nich to prostě jít nemůže, bez kritiky se básník nemůže formovat.
Rozhodně stojím o to, nacházet u svých děl kritiky, které mi nebudou jen podlézat, ale i poukážou na to, co můžou být nedostatky, jako v tomto případě.
V tom bych si Tvé kritiky jako autor cenil. Ale určitě bych nechtěl v kritikách číst slova jako "fuj fuj", "I největší tupec si do ní dosadí svůj význam" a podobně. Mne jako autora by to urazilo, neboť by mne to stavělo na úroveň "tupce", což dle svého soudu nejsem, a vybudilo ve mně pocit odsouzení básně.
Máme právo kritizovat, chválit, nesouhlasit, ale máme prívo odsuzovat? (To je jako už bys řekl - tak ytakovéhle básně nepiš a pokud si autor myslí, že takové jsou jeho všechny dílka, mohl by pak přestat psát úplně?)
:) a hlavně ... buďme v pohodě
Pegas
Děkuju - s Tynicem jsme si to vyřikali jinde (přátelsky) :-)
a vlastně děkuju všem :-)))
Rising Star ****!
Tynic: :-/
(je trága, když někdo chce psát kritiky, ale pouze mechanicky používá poučky a obecná pravidla, odmítá k tomu přidat estetické vnímání... takové kritiky jsou horší než genitivy v poezii... to bychom mohli kritiku naprogramovat do kompu... a nejhorší je, že v tom nejsi sám, úroveň kritiky na písmáku je o 3 ligy níže než úroveň většiny děl)
Víš proč je stále méně děl v aréně a stále více autorů nestojí o hlubší kritiku? Zkus se nad tím za domácí úkol zamyslet :)
Tynica mám moc rád. Trošku ujel...to se stává...
Ale Tobě Daemonico díky. Máš naprostou pravdu. Škoda že, téma kritiky nemůžu rozvést - dal jsem si v tomto směru bobříka mlčení...alespoň na nějaký čas...
*!
Print:
No, to já už jsem si vyjasnila názory s Viem...
a takhle vás asi postupně všechny hezounky naštvu :))))))))))))
Daem::-o)))) Vio je ovšem soudný a mírný člověk... Narazíš časem na jiný kapříky!:-)
Co mě tady propíráte? Však počkejte, já se sem vrátím...
Daemonica: myslim, ze formalne nedostatky brania plnemu vnimaniu estetickosti basne, a preto je dobre na ne upozornovat, :o), nemyslim, ze je na skodu veci sa nad nimi zamysliet a zbytocne nekazit celkovy dojem basne...a okrem toho, kazdy ma predsa svoj nazor, co na basni prijme a co nie, takze moze aj kritzovat, co sa mu paci a verim, ze to bude pre autora prinosom, nie osobnou urazkou, :o)))
Kolik těch genitivních metafor je vhodné použít?? Menší množství než velké?? Jsou dadaisté špatní básníci, když náhodně losují slova?? Nedodržují vůbec nic, žídné básnické figury, jen napětí náhodných spojení a výjimečně nějaký ten skrytý a nejspíš tušený smysl...
Jde o to co, co je básníkovou metodou v kontextu jeho tvorby, dovedu si představit básnictví s ústředním prostředkem genitivních metafor, a stále se mi jeví zajímavější než polopaticky sdělený smutek nad ztracenou láskou.
Konkrétně v této básni nehrozí přesycení samoúčelem genitivní metafory, protože báseň má výrazné téma, v němž jsou tyto metafory použity citlivě.. :-))
v podkroví zármutku
na provaze ... erekcí
za zvuku ... židle
kyvadlo poutníků
stopy štětců
v magii pavučin
řasy paprsků
pod pokrývkou ... oparů
osm veršů ze čtyřiceti, tj. 20%, což svědčí o výrazném podílu prostředku, který básník možná nevědomě, možná cíleně využívá, otázkou je, zdali se nám na jeho nabízené napětí slov chce přistupovat. Mně ano. Protože jeho slovní spojení jsou vynalézavá a interpretuji si z nich atmosféru i děj. Jedinou slabší výjimkou je "stopy štětců", což vynalézavé zrovna není, ale je to jen jednou a dějově je to v básni využito.
Myslím, že z údajné chyby je možné pochopit naopak metodu, zkrat výrazu, který není banální a vycpávkový. Pokud se mýlím, rád se to dozvím, je spíše na povženou, zdali umíme rozlišit metaforu plodnou od umělé, ale o tom tu zatím nikdo ani nesní..., natož, aby o tom napsal.
ach ty překlepy - omlouvám se:
žádné básnické figury..
výjimkou jsou "stopy štětců"...
je spíše na pováženou..
invertor: raduji se a tleskám!
takhle podle mne vypadá DOBRÁ kritika
nepodlézá, nechválí pouze, zamýšlí se (viz upozornění na stopy štětců), neodsuzuje, nehaní
!
ke stopám štětců - viz výše - Ale tady nikoho vlastně výklad nezajímá - jen technika :-)
pro mě to bylo logické (obrazy - básnické- v rámech dejme tomu, oba jsme si něco přimalovali a čím? štětcem
Snad by bylo originálnější rýhy štětců, či nánosy štětců, ale tak to necítím....ale co je komu po tom - co já cítím, jak to vidím
stopy štětců dávají přídech něčeho, co bylo, po čem pátráme dokola a dokola.
Ale ejhle - to je vlastně dodatečná interpretace, kterou si tam autor dosadil pro obhajobu....možná ano možná ne - Teď budu místo obrazů a toho momentu tvorby dílka vidět jen kritiky a genitivní metafory.....
Inu těžký život prostituta....
Pokud možno, nebuď k sobě nespravedlivý, tvůj okamžik ti nikdo nebere, snažíme se říct jak to působí a co přijímáme... :-(
Súhlas s Tynicom !! Matyjustin: je pravda, že na Tvoje genitívne metafory si nepoužil otrepané slová, ale aj tak si myslím, že vytvoriť metaforu bez genitívnej väzby vyžaduje viac námahy, či už to závisí na zmysle básne alebo nie, :o)) ( v dobrom ! )
Tynic: Tomu ver, že čítame - Urban ruuuuuules !!! :o))) ( Je skvelé, že dokáže účinne poučiť takým nenápadným spôsobom...ani si nevšimneš a tie jeho odporúčania máš v podvedomí ).
Bix, Tynic: Souhlasim, ze lecjake genitivni metafory vymysli i nejvetsi tupec, ale rozhodne je ty lepsi a nejlepsi z nich.
Stejne jako basne umi psat i nejvetsi Neznalek, ale znamena to snad, ze je mame prestat my vsichni psat?
Rozdil je v tom, zda se tim, co zavrhujeme, da vytvorit i neco krasneho.
Jako haiku. Hrozne svadi k tomu ji vyzkouset. Kazdy si nejakou zkusil a tak vznika tisice bezcennych haiku (jako tisice bezcennych, nejen genit., metafor), ale ty nejlepsi, co maji v sobe ohen vlastniho zivota, tech je jen hrstka v porovnani s ostatnimi.
Je rozhodne spatne zavrhnout neco `a priori, protoze si myslim, ze metafory (zadne pseudo) v teto basni jsou rozdhodne z te hrstky.
:) Pegas
Rising_Star : Kritika je tu proto, aby měl autor jakous takous zpětnou vazbu na svá díla... Pokud by kritiku odmne nechtěl stačí mi napsat, přidat si N... Váhu mé kritice dá autor sám. Nikde a nikdy jsem nenapsal, nepíšu a nebudu psát, aby autor přestal tvořit básně (z jakéhokili důvodu)...
Nezavrhuji a priori...báseň jsem dočetl celou a měl výhrady k formálnímu zpracování... Co je špatně ?
Nejsi rád za kritiku ??? Chceš skutečně jen poplácat po rameni a přivinout ? Stačí říct...
Janis : já bych šel hrát hned :o))) Doufám že nezaměňuješ kritiku s osobní averzí...to bych skutečně hodně nerad !!! :o)
Už mlčim !
fakt dobrý... fakt... víc nesvedu
ne. řekla bych, že ještě lepší
popravdě... je to jedna z nejlepších, který jsem za poslední dobu četla *!
Jo jo ty genitivní metafory !!! fuj fuj !!! Za to jsem sjel i Janis...je to velmi svůdné využívat právě těchto pseudometafor, že ? Měl by si s nimi šetřit... Některé verše jsou krásné, ale zabil jsi je svou zbrklostí...
Bix : asi čteme stejnou literaturu, že ? :o))))
Neslevim - bez nich by to nešlo - to vysvětlení ti nestačí? viz nahoře. Řekni konkrétně co a já ti ukážu, že to tam neni jen tak pro legraci!!!
Věřím, že to tak cítíš...ale genitivní metafora je prostě příliš jednoduchá a okoukaná věc.. I největší tupec si do ní dosadí svůj význam... Genitivní metafora nedá žádnou práci; je LACINÁ ! Musí dokonale zapadat do kontextu básně a smí být použita jen ve výjmečných případech (myslím). Vím, že do tvého výkladu básně se dokonale hodí, ale sám časem příjdeš na to, že tohle asi nebude to pravé ořechové...Doporučím jen číst a číst..
Tynicu!!!!!!!!!!!!!
to nemyslíš vážně...poď hrát na schovku.....a pšššššššt!!!
:-(
Juhú, keby na mňa niekto takto čakal - pomóc!! To sa ani nedá povedať - aspoňže počkal !! :o))
za zvuku odkopnuté židle ( vôbec posledné 4 verše prvej slohy )
z bílé na jazzovo ( huuu! )
stopy štětcu v zapomenutých obrazech ( zapomenuté v obrazech by sa mi tiež veľmi páčilo, :o) )
tvá vykouzlená ňadra
dobré !! Pozor na priveľa genitívnych metafor ( podkroví zármutku, kyvadlo poutníku ), nech nie sú samoúčelné !! Dobré obrazy, potešilo.
děkuju
k významu - jsou to vlastně naše (moje a její) stopy štětců v básnických zapomenutých obrazech. Jakoby se mnou v podkroví mého zármutku taky čekaly - kyvadlo poutníku odměřilo své = vláčnej dlouhej čas vtělenej do kývavého pohybu oběšence. Poutník, to je osud na delší dobu - nechtěl jsem psát kyvadlo, které se tak dlouho kývalo odměřilo své...
*****
moc pěkné!!!
a děkuju i Bix za pěknou kritiku, sám si jí taky vezmu k srdci... teda... zkusím to... :-)
hermit: :o))), veď som nič zvláštneho nepovedala, :o))
Matyjustin: význam chápem ( po svojom, samozrejme ), to bolo len na okraj, :o)))
*!
(hele...a vůbec nech si to...bejt takhle dobrej...a tady....)
:-)))
(nepřestávej!!!!!!)
panejo...
mas muj obdiv, paradni kousek *****!
mně se nejvíc páčí obraz
"na provaze
přidušených erekcí"
tak si představuju samotu :)
jinak souhlas s Bix, krásné obrazy
*
(a teď jsem zvědavej zda se mi to odentruje nebo z toho zase bude špaketa)
[špageta] samozřejmě myšleno, chybně napsáno
není!!! už je to opraveno, huráááááááá
s tipem od: "( * )"
pak svět se přelil
až vysvětlíš se
až...
v hlavě
namodro
Dávám vale
střešnímu oknu
v paměti
s výhledem
*
*
*
Jooooo... dost dobrý řek bych.... tož si i tipnu.. :-))