Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePovídka měsíce - Leden 09 - Nominace
Výběr: pozorovatel, Winter, Dero
01. 02. 2009
4
113
9545
Autor
StvN
Nominovaná díla do
lednového
kola Povídky měsíce najdete v klubu
Povídka měsíce
v kategorii Nominace - Leden 09.
Hlasovat může každý, kdo si přečte nejméně tři povídky, pro které bude hlasovat. Vaše pořadí tří podle vás nejlepších povídek napište do této diskuse. Součástí hlasování je stručné napsání důvodů, proč jste vybrali zrovna tak, jak jste vybrali, a co se vám na daných povídkách líbí.
Hlasování končí 15.2.2009 o půlnoci.
Zároveň připomínám, že můžete vybírat a nominovat povídky za měsíc únor.
Hlasovat může každý, kdo si přečte nejméně tři povídky, pro které bude hlasovat. Vaše pořadí tří podle vás nejlepších povídek napište do této diskuse. Součástí hlasování je stručné napsání důvodů, proč jste vybrali zrovna tak, jak jste vybrali, a co se vám na daných povídkách líbí.
Hlasování končí 15.2.2009 o půlnoci.
Zároveň připomínám, že můžete vybírat a nominovat povídky za měsíc únor.
113 názorů
Tak na poslední chvíli - docela dlouho mi trvalo, než jsem se povídkami prolouskal - až na Měrku a dvě další jsem poctivě přečetl vše. Tady je mé řazení:
1) Narvah: Večeře
velmi zručně vybudovaná atmosféra. Líbí se mi hra se čtenářem. Na tak krátké ploše je umění vystavět emoce, a Narvah to dost slušně zvládl.
2) Imogen: Monolog loutky
Tady mi sem tam něco vadilo, především občas příliš klišovité výrazy, a pak používání kurzívy jakožto introspekce do duše loutky. Kromě toho ale dobré. Líbí se mi, že autor(ka) se nebojí příběhu, který je snový a rozostřený, a některé obrazy v povídce mají docela působivou uhrančivost. Z povídky je cítit nesentimentální soucit, což je na písmáku vždycky příjemné (a dost vzácné) překvapení. Tahle povídka je za Narvahem u mě jen kvůli těm několika výtkám nahoře.
3) Winter: Rozptýlení, Winter má talent k vyprávění, dokáže udržet napětí na dost dlouhou dobu, což je u povídek čtených na internetu vždycky mnohem těžší než u těch na papíře. Je vidět, že ovládá velmi solidní triky, jak něčeho takového docílit (v téhle povídce jsou to například motivy rukou, vztahu, a hry, které dodávají povídce napětí, a udržují čtenáře v nejistotě, kam se to celé bude ubírat). Tahle povídka je až za předešlými dvěma kvůli něčemu, co mi pro Wintera taky přijde typické, a co mi vadí: sklon k manýrismu, opájení se vlastními nápady, a pak, určitá bezradnost, dost čitelná z více jeho textů, kam by všechny ty nápady měly nakonec vyústit.
1) StvN - Rohlíky: Nejlépe napsaná, nejčistší, nejúdernější a nevím jaká "nej" by ještě dodal - vyrazila mi dech. Slaná a mastná tak jak to mám rád.
2) Winter - Rozptýlení: Nebýt toho, že mne povídka zanechala jaksi v bezradnosti, bylo by to první místo, do detailů propracovaná a chytlavá. Postavy snad až přehnaně podivné, a přesto - "oduševnělé".
3) Narvah - Večeře: Rozhodoval jsem se tímto a Kandelabrem, Narvah vyhrál nakonec z prostého důvodu - jeho příběh byl údernější. Stylová vytříbenost byla u obou na podobné úrovni.
Je mi líto, "kladné" kritiky moc neumím, je mi snažší říci, co mi nechutná a proč než co mi chutná. Ale v tom vidím další klad této soutěže, třeba se (a možná i někteří další) naučím i chválit.
Obdivuju, že se někdo snaží vymýšlet, čím by se na Písmáku trochu rozvířily stojaté vody. Povídka měsíce je podle mě motivací hlavně pro čtenáře (autoři nečekají na soutěže, prostě píšou). I kdyby "jen" přibylo čtenářů povídek, má to smysl. Navíc, kdo chce hlasovat, musí si vyzkoušet roli kritika a posunout se od "líbí" k "líbí, protože". Já mám docela problém s tím, jak být při hlasování objektivní. Z toho, co jsem přečetla, bych vybrala 9 povídek, které jsou něčím víc než slohovým cvičením, o kterých jsem prostě přesvědčená, že jsou, každá svým způsobem, dobré. Ale vybrat tři? Nakonec se subjektivitě asi vyhnout nedá. Záleží na čtenáři, co od povídky očekává, co od ní potřebuje. Takže výsledek možná napoví víc o čtenářích, než o kvalitě povídek... "Vyřadila" jsem povídky, které mě pobavily, potěšily, ale které už nemusím číst podruhé. "Vyřadila" jsem úžasné texty, působivé, ale takovým způsobem, že třeba při pohledu na kuchyňské prkýnko se mi dělá zle od žaludku (autor promine :-) Zbyly mi tři, které jsou pro mě znepokojivé, překvapují, nadchnou způsobem vyjádření, mám chuť opsat si některé věty pro jejich genialitu, chci je číst znovu a pokaždé mám z toho čtení požitek. Tohle všechny mnou vybrané povídky splňují, a navíc:
1. Vzkaz v Láhvi (Kandelabr)
spousta poezie na malé ploše
2. Rohlíky (StvN)
oceňuji i odvážně zvolené téma
3. Rozptýlení (Winter)
přestože s vyprávěním nespěchá, udrží pozornost čtenáře.
Symbolický výběr Štěpánovi za tuhle akci. Větší ohodnocení teď poskytnout asi nemohu. Pevné nervy přeju.
Jo a které pravidlo ti vadí? přece jsem otevíral diskusi na toto téma a jsem tomu otevřen i nadále. Jestli se to dá uspořádat lépe, tak to tak uděláme.
mylenko, docela vážně by mě zajímalo, co se ti konkrétně nelíbí. Proč ten odpor? Snažím se jednat co možná korektně a nestranně. Přijde mi, že se přikláníš k názorů kritiků této akce a nechápu proč. Co jako dělám špatně? Čím komu ubližuji? Můžeš mi to vysvětlit, ať si chvíli nepřipadám jako idiot?
ceder_john
07. 02. 2009Marcela.K.
07. 02. 2009Pomerančová
07. 02. 2009
myslim, ze jsem ti nenadaval, jen jsem se pozastavil nad pravidly, ktera nejakym zpusobem nebyla o tuto pasaz zretelna...vubec by nevadilo, tam tento poznatek pripsat, ze nestaci jen nominace, ale i souhlas autora..
Vidíš, jak málo máš zkušeností. Proč mi prostě příště místo nadávek nevěřit?
Autorům nejvíce vadí to, že jejich veledílo bude vystaveno v klubu nebo akci člověka, kterého oni nemají rádi.
hmmm..pokud je to i o tom, ze autor musi souhlasit s tim, ze je z jednoho supliku presunut do druheho vsem k nahlednuti, pak mlcim..
ziju porad v predstave, ze pokud dam svoje dilo na server a je citelne pro vsechny, že se musi kritik a a organozator ruznych soutezi ptat, zda je vyvesi misto v arene, dilne treba ve vyberu, zlatem vyberu, ci soutezi...ale chapu, ze je to teda si nutne, takze priste se k tomu postavim jinak..
Já myslim, že PM není o diskusích, jaká se vedla tady. Nechápu, proč se někteří zaměřují na pozadí, místo aby se věnovali tomu, o co tady jde hlavně. Nicméně účast je dobrovolná, takže příště stačí jen odpovědět, že si to nepřeješ. Ostatně to je důvod, proč se autorů ptám.
moorgaane, tady máš odpověď přímo od mylenky.
Marcela.K.
05. 02. 2009pozorovatel
04. 02. 2009
to neni admin, ale moje mega fanynka, co utamponovala muj virtualni fan-fun club
rad se podelim!
pozorovatel
04. 02. 2009
uznavam, ze tento chvat mirne zmrazi diskusi
jeste mam v zaloze dalsi a tim je pokyn
"sparkie trhej"
bud rad za ten prvni
pozorovatel
04. 02. 2009pozorovatel
04. 02. 2009
pozo - na dalku 1600km se mi zdaji vsechny pismacky krasne :-)
ale kralovehradeckejm dost nadrzuju, pac tam mam rodiste
Tak ty trváš?
Doufám, že ti někdo trpělivý vysvětlí, proč mě právě teď napadají jen samá sprostá slova.
Marvine, navrhuji nechat ještě pár kol beze změny a posléze vyvodit nějaký závěr.
pozorovatel
04. 02. 2009pozorovatel
04. 02. 2009Pišta_Hufnágl
04. 02. 2009
Děkuji všem za podnětnou diskusi.
LaMouette hezky shrnula, o co tady jde.
Chápu, že se někdo cítí ukřivděn, ale berte v úvahu tyto skutečnosti:
1. Každý autor mi musí písemně potvrdit, že souhlasí s umístěním své povídky do PM, takže pokud tu některé povídky chybí, tak z tohoto důvodu (mylenka).
2. Každý autor bude mít v soutěži pouze jednu povídku (Naira měla nominované 2). Přemýšlím nad tím, jak řešit situaci, kdy autor publikuje více povídek měsíčně a bude jich více nominovaných.
3. Souhlasím s tím, že termíny jsou stanovené poněkud divně. Je to proto, že nemám neomezený přístup na internet a chtěl jsem si ponechat týden na administrativní úkony. Nicméně z termínů plyne, že nominace přijímám do posledního dne v měsíci.
4. Jsem člověk a mohu dělat chyby. Děkuji, že mě na mě na ně šetrně upozorňujete.
5. Jsem člověk a jsem přístupný jak změnám pravidel, tak výjimkám.
Děkuji všem, kteří doposud hlasovali.
1)Nejhorší vlastnost mé nejlepší přítelkyně (Macecha)
2)Vzkaz v láhvy (Kandelabr)
3)29 základy mezilidské komunikace (Rimmer)
ad 1) Je zde barvitě vylíčený zážitek, který bych mohl z poloviny ztotožnit se svým.
ad 2) Zde pociťuji jistou dávku nostalgie, jež je mi blízká. Co se týče atmosféry, je perfektní.
ad 3) Ukázka lidské komunikace, jež je dnes úplně normální. Nijak zvláště bych povídku necharakterizoval, jen mne zaujala.
ceder_john
03. 02. 2009ceder_john
03. 02. 2009ceder_john
03. 02. 2009
1/ Pohádkářka - Puzzle
lepší se povídku od povídy a podle mě je to ten talent, co by měla takováhle soutěž vytáhnout. Píše trochu s nádechem magičnosti, ale tak, že čtenáře baví.
2/Vzkaz v lahvi - Kandelabr
tenhle člověk sem zabloudil z jiné dimenze.
3/ Rohliky - StvN
většině StvNových textů moc nerozumím a přesto je tu řazen domin.gem do pětice mainstreamových autorů. Ale tohle je super. Šetřil si to na mě.
1) 29 (Rimmer)
2) Rozptýlení (Winter)
3) Večeře (Narvah)
1) S přehledem "nejlehčím perem" napsaná povídka, vtipná, čtivá, plná originální a představivost krmících obratů. Závěr je trochu slabší, silnou stránkou povídky není pointa ale děj sám, čehož si asi autor ke konci byl vědom a s nevyhnutelný příchodem pointy ztrácel na uvolněnosti. Jen dodržel svůj svůj styl, ale potence tohoto stylu se s první polovinou povídky nedá srovnat. Koneční dojem je proto trochu banální, přesto ale nedává zapomenout, že se čtenář královsky bavil a že také v průběhu čtení musel autorovu obratnost a výřečnost obdivovat.
2) Winterů text mne dráždí. Na jednu stranu oceňuji náročnou formu povídky a její drajv. Proto text stavím na druhé místo, autor zjevně umí psát. Záároveň mne ale povídka nechala docela chladným, její drajv po okruhu jsem v klidu nezůčastněně sledoval z tribuny. Zachycení těkavých myšlenek je jistě zajímavý cíl, metoda psaní mu odpovídá, obsah myšlenek ale nikoli. Tolik patosu skoro v každé myšlence, takový poměr nedokončených vět typu "ale hra přece...", "čas, ano čas...", vzbuzuje dojem prázdnosti z přeplnění. Kde neexistuje banální myšlenka, zapadá patos i význam. Zkrátka všechno to nafouknutí mi přijde způsobené spíš neudržením "větrné" metody psaní než obrovistostí a nepolapitelností samotného přednášeného fenoménu.
3) Narvahova minipovídka je jako vybroušený krystal. Snad až příliš. Takovýto motiv by se jistě neztratil jako vrchol povídky. Jen proto, že je technicky možné a smysluplné popsat onu situaci jen jako střep, nemůže se autor na zbytek povídky vykašlat. Sřepovitost sama o sobě, surovost, s jakou jsme vržení rovnou k jádru pudla, snižuje váhu textu. Je to jako dostat ke čtení jen jedno čtyřverší ze Shakespearova sonetu. Literatura si žádá určité náležitosti a jejich odepření zní natolik silně, že skoro přehlušuje poentu. Na konci delší povídky by tento text mohl nít jako zadrnčení šípu v lebce, takto zní jako zadrnčení šípu v sále, který si ještě ani nestihl posedat. Přesto je to text velice sugestivně gradovaný a kvalitní.
VT,
Jop, starý dobrý ad hominum, bez něj bychom byli v "pérdeli", jak říkával můj děda. Avízo jsem rozesílal všem rejpalům, kteří se snaží hledat problémy, kde žádné NEJSOU, případně dotvářet již + - hotový projekt. Jestli jsem někoho zapoměl, či přibral, omlouvám se.
Teď malý příběh o mně, stále pro mého věrného VT:
Mimochodem, jak sis všiml, na pravopisných chybách nikdy moc nebazíruji, protože mnohé autor prostě nemá šanci vidět. Ve všem ostatním je text vycizelovaný do takové míry, aby mě uspokojoval, aby naplňoval svou žánrovou kvalitu - byť jisté stylistické chybičky se jistě najdou - v podstatě ale zůstávají marginální a neovlivňují celkovou kompozici která je, jaká je - a někomu se líbí, někomu ne, což je ovšem druhá strana mince. Krom jednoho případu jsem se nesetkal s tím, že by byl text, respektive to, co se jím snažím nalézt, nějak výrazně nepochopen. Většinou byl, z rozličných důvodů, jen "nečten", redukován na líbí/nelíbí (já tu pózu nezavrhuji). Ale nechci se obhajovat, v podstatě to nemám zapotřebí. Nebo se můžeme přesunout pod text.
A teď něco podstatného:
Ad. Kandelábr: neznám jiného Písmáka, který by byl schopen tak precizně a čistě vyjádřit své pocity/názory - sílu obrazů, které mnohdy (ale ne vždy) bobtnají až za svůj prvoplánový význam (byť je to proces prvně velmi nenápadný) - a zrovna Vzkaz v lahvi v tomhle ohledu dosti převyšuje předešlé Černé květy a drtivou většinu ostatních textů. Je ironické, že text, či lépe řečeno, "příběh", který má svědčit o síle čtení - nejintimější části vztahu kniha/čtenář, která se mnohdy podobá opuštěnému ostrovu; příběh o knize, která je teprve čtením zaplňována, o naději promluvit, v níž to ústí - je označen jako formalistická rozcvička. Docela smutné, nikoliv však neobvyklé.
Teď, ačkoliv nad tím skřipu zuby, osobněji:
Z mého hlediska si své rozhodnutí umím zdůvodnit i za hranicí prostého líbí/nelíbí, z pohledu na výsledek je to sice nepodstatné, ale z pohledu diskuze je to základ: Marvine, víme to? Protože já to klidně můžu rozvést - a nedá mi to ani moc práce - ale pokud tu bude někdo stále vykřikovat líbí/nelíbí - je to sice fajn pro hlasování, ale stále se nemáme o čem se bavit. Spíše jen o kom.
And now for something completely different:
Na druhou stranu: v této soutěži mají i smutné hlasy stejnou váhu, což ovšem respektuji, svým způsobem je to jednoznačné plus, jak píše leenai - a zrovna na toto si také nestěžuji, jen na pofidérní kecy, které to tu zaplňují - mrzí mě, že jsem nucen se toho účastnit, StvNovi tudíž se omlouvám .(
VT, jestli chceš reagovat, tak do pošty.
Winter, však to psala Lamůteta.. =)
VT, na tebe platí to druhé, víš.. Sice "čtu každé třetí", ale aspoň vím, co jsem přečetla.
StvNe, těším se na další měsíc (to bude pořád zkouškové, takže spousta elánu =)) ).
Howgh.
ceder_john
02. 02. 2009
Rozkryl co: že někdo není schopný poslat avízo, že někdo toho schopný je, že někdo není schopný napsat kritiku, jiný toho schopen je, že někdo není schopen napsat povídku, že někdo další toho schopen je, že někdo není schopen pochopit pointu soutěže, někdo jiný ano, že někdo nepřečte všechno, někdo jiný to zvládne?
Hm, to ale víme, ne?
Já totiž furt nevím, kde máte problém - spíš to vypadá tak, že zde určití jedinci nedokáží pochopit, že tohle není edukativní kurz tvůrčího psaní (alespoň apriori), mnohem více se to blíží soutěži čtecí a kritické (apriori) - byť v důsledku se z těchto dvou startovních pozic může dojít na stejné místo.
Na to se dá říci jedno: zahlasujte si - případně druhé: jděte se bodnout. Každý, ať - dle vlastního uvážení - zvolí, co mu vyhovuje.
Snad se to dá brát jako dětská nemoc.
ja si nemyslim, ze by soutez byla spatne postavena.. us to tu jednou bylo... a fungovalo to dobre.. Si totis myslim.. ze ne sici pochopili.. wo co de.. ale tak budu trpjeliva.. pac dyz sem to pochopila i ja.. tak musi us sici.. to je jasny. Je to jednoduchy precik.. dokolif navrhne StyvNovi.. povidku do Povidky mesice.. StyvN bude navrhy archivovat.. a f urcity datum je vyvesi.. a pak po nejakou dobu.. se bude jen cist..a premyslet.. kera se mi libi nejvits.. kera jako druha..a kera jako treti.. a as to budu vjedet.. napisu to sem.. tak jaxem to us udelala.. Muj hlas.. stejnej jako kohokolif jinyho.. 3 body za prfni misto.. dva za druhy.. jeden za treti.. K urcitymu datu.. se to ukonci. body se sectou.. a rekne se.. kera je nejlepci povitka mesice.. Je to tak tezky to jako vstrebat?.. Bo to StyvNe chapu spatne?.. Ja myslim ze ne.. proto nerozumim.. temdle debatam dalsim kolem toho.. Dyk je to jen o tom.. kdo bude mit chut povidky cist.. a napsat k nim neco.. a kdyz holt to budou furt ti samy lidi.. tak jejich vkus se asik hnet tak nezmeni. Aspon se treba pridaj i dalsi lidi.. kery povidky mots nectou.. a to bude jen dobre. Cim vits lidi bude chut mit.. k temu netso napsat.. tim treba ja.. nebo negdo dalsi bude mit chut se toho zucastnit.. a rozhodne mi neva.. dyz pokazdy nevyhraju.. ;-)) ja totis vim, ze tu sou lidi, co pisou lip.. a sem rada.. pac aspon vim.. ze se muze stat.. ze dyz umi psat.. tak mi pak taki budou umet napsat krytyku k mym dilkum.. takovou.. abysem si z teho netso wodnesla.. pro dalsi psani.
A to je secko..:-)
bez avi.. pac stejnak sici co to tu ctou.. to budou cist..:-)
1. Rimmer: 29 Základy mezilidské komunikace
protože tak moc se směju jen u Pratchetta (omlouvám se, ale to je osobní nedovysvětlitelná poklona nejvyššího rázu)
2. Winter: Rozptýlení
protože na minimálním prostoru vytvoří silnou atmosféru; vytkne málokterý detail, a přesto vidí barevně; je to hotové - výborné - divadelní představení
3. Micro: Tony a výlet na Měsíc
protože podporuji básnickou prózu, se vší její křehkostí a handicapem v slabých pointách, o které tam prostě nejde, ačkoliv jsou rutinou vyžadovány, a s její drobtovitostí, samozřejmě, která dnešního čtenáře nedráždí do krve, tedy je pociťována jako nedostatečná, v obklopení vším tím vypjatým "katastrofismem"
konkrétně proto, že autor dokáže i ten jemný, indiferentní prostor dokonale oživit
- z těch blábolů tu navrchu a všeho plivání (četla jsem sotva každé třetí) se mi skoro ani nechtělo se účastnit.. tak nevím, kdo to pohřbívá a jestli předčasně
- trvám si na tom, že dělat rubriky pro komentování kritiků je jen další házení jim práce na hrb, o kterou se buď sami zasadí, nebo jim může být vítekde; není přece důvod, proč nevpustit "obyčejného písmáka" (a ano, mrzí mě, že to musím říct takhle, protože v poslední době mám ze všech těch příspěvků / diskusí pocit, že se to označení tak snadno bere do pusy a vyplivává s pejorativním nádechem, až je mi hanba.. a ne proto, že jím jsem) taky ke slovu a hodnocení;
ne všichni jsou tipující tupci, na to by se nemělo zapomínat
- když se budou výherní jména v povídce měsíce opakovat, není to taky třeba vizitka toho, že je autor dobrý? že si to zaslouží? co je potom, jestli je dobrý konstantně, nebo neustále znovu šokem? copak všecko musí být nové a novější? odkdy se dá v téhle rovině stupňovat? je přeci na tom kterém autoru, jestli dokáže napsat znovu výborný kus, nebo ne.. copak by se snad některým mělo zakázat účastnit se, protože "jsou pořád moc dobří"?! a že se bude volit jeden a ten samý ze zvyku je přeci na svědomí hodnotících.. každý ať si činí tak, aby se mu dobře spalo (včetně toho, když mu ve spánku dá někdo přes hubu)
(avi nechci zbytečně posílat všem, kdo najde, najde; nezachraňuji lidstvo)
No...mam z toho trochu rozpacity pocit !
predpokladal jsem, ze pokud nekdo vyhlasi soutez, ze bude dodrzovat pravidla,ktere sam predlozil, nechal je projit diskusi v plenu uzivatelu a v konecnem zneni je vyvesil jako zasadni meritko pro vsechny soutezici,kteri by se chteli teto souteze zucastnit.
marne hledam svoje nominace, ktere jsem podle techto pravidel odeslal jak avizem primo od del i s komentarem, tak vzkazem primo StvN i s poradim, jak bych je radil ja..
nikde nic!..takze snaha pomoci zapojenim se do dobre veci asi je zbytecna, pokud to tak melo byt, mel jsi StvN narovinu napsat:" piste povidky, ja pak s par vybranymi urcim poradi, ne podle meritek danych v pravidlech, ale podle fundovanosti a zasluh pisicich" - nic proti tomu ! je to taky hodnoceni, je to tvoje soutez tak si ji rid a urcuj si vysledky dle svych subjektivnich nazoru , ale nezatahuj potom do souteze jine z alibismu...
povidka mesice se mne zdala dobra vec, ale urcite ne z pohledu toho, ze tady pise "dobre" povidky jen 5 lidi, ale ze se tim treba do souteze zapoji vice tech co pisi "spatne" povidky a tim mozna vznikne i z jejich strany vetsi snaha po kvalite, po ktere prave vy kritici nejvic volate...
timhle zpusobem a "zpackanim" cele akce maximalne prispejete k tomu, ze misto aby jste meli moznost porovnat vase "stabilni" stanoviska s nazorem sirsiho segmentu uzivatelu-tak se kazdy priste na takouvouhle soutez vykasle a prestane se o ni zajimat, protoze predem vi, ze to neni soutez, ale prezentace vyvolenych!
VT Marvin to docela dobre rozkryl a muzete se do nej navazet jak chcete, tohle neokecate...
ale nenysu pan mno.. tak nefim.. esliva sem vubets mela wotpovidat..:-)
pozorovatel
02. 02. 2009
Ke třetímu tvému odstavci bych si ještě dovolil podotknout, že v nominaci na PM nejsou (!) povídky, které oslovily co možná největší počet lidí.
Proč jsi je tedy zavčas nenominoval, Marvine? A pokud tu takové jsou a oslovily spoustu lidí, proč je nenominoval nikdo z těch lidí? Nerozumím vlastně, kde vůbec je nějaký problém.
pozorovatel
02. 02. 2009
VT Marvin: Ten socialistický pseudoargument v poslední větě mě rozesmál.
Řeknu to polopatě: mně je úplně jedno, co si o textech, které se mi líbí, myslí většina čtenářů.
Tato soutěž má jasně daná pravidla, totiž najít každý měsíc povídku, která oslovila největší množství čtenářů schopných formulovat svůj názor, proč se jim daná povídka líbí. To vede ke kultivaci literárního prostředí a tříbení názorů.
A ačkoli působí skličujícně stav, kdy se (hypoteticky) budou na stupních vítězů točit pořád ta samá jména, je to pochopitelné - konkurence totiž chybí. Podívej se třeba na vyhlášení nějakých českých hudebních či filmových cen; roky a roky ty samé ksichty.
Ve chvíli, kdy se objeví nějaký zajímavý nováček, bude tento mít naopak mnohem lepší startovní pozici vůči zmíněným matadorům.
Pokud ty chceš hledat talenty, nic ti nebrání uspořádat si vlastní akci s vlastními pravidly.
pozorovatel
02. 02. 2009
Marvine, jestli myslíš tohle:
bude Rimmer, už očekávatelný, opět příští nebo přespříští měsíc v nominaci, dostane opět hlasy kritiků i lidí, jež ho mají v oblibě? Ztratí povídka měsíce tvář?
Pak odpovím ANO, bude očekávaný, stejně jako další autoři, v tom je právě smysl PM. ANO, každý autor má své skalní fanoušky a je zcela přirozené, že pro něj budou hlasovat, to je též smysl PM, neboť má donutit autory psát koncepčně a ne jen tak nazdařbůh, tento systém podporuje autory, kteří mají zájem tvořit a tvořit tady. Je naprosto přirozené, že autor je člověk a vytváří kolem sebe určité spisovatelské renomé, nemá smysl podporovat náhodné pisálky, kteří obrážejí všechny literární servery, takže si myslím, že NE, PM neztratí tvář.
A NE, tato tvá otázka není věcí, kterou bychom měli diskutovat v Literární diskusi. Chci diskutovat nad konrétními texty. Respektuj to prosím a nenuť ostatní číst tvé nekonečné komentáře, které jsme tu slyšeli už aspoň tisíckrát.
Není náhodou, proč jsem pro tuto diskusi zvolil kategorii Literární.
Považuji za vhodné, aby (jak správně řekl pozorovatel) se diskuse vedla nad konkrétními texty.
Vědomě a schválně nechávám Povídku měsíce otevřenou.
1 mokré dřevo - domin.go - kontinuální, ale logicky ne úplně jasné střídání jednotlivých situací s nejednoznačným závěrem, který aspoň mě donutil myslet a přečíst si povídku znovu.
2 - winter - rozptýlení - text celkově navazující pocit jiné reality, ve které mají naprosté nesmysly neurčitý, ale přece důležitý smysl; ztvárnění ničeho.
3 - nevím, pardon, dobrou noc.
Mluvím o klubu Povídka měsíce - pokud máš návrh, jak ji vylepšit, tak StvN není typ člověka, který by ho apriorně zavrhoval.
S druhým odstavcem samozřejmě souhlasím, problém ale je, když ti jiní autoři zkrátka tak dobří nejsou :) jinak každý má samozřejmě slabší i silnější věci, já posuzuju ty silnější. Další věc je, že ti nejprofláklejší mají svůj styl. To taky dělá hodně.
Myslím, že když se Štěpána zeptáš, tak tě do toho klubu pustí a bude otevřený kompromisům. Jinak si za svým tvrzením samozřejmě stojím, výše zmiňovaní autoři jsou na poli prózy daleko vepředu.
aspon takhlenc sem to pochopila ja.. a co sem nepochopila.. to sem se woptala.. zeano.. lina huba sem nigdy totis nebyla..:-)
kluci kluci.. ze vam ten kyblicek seberu.. :-)) dybyste cetli novinki.. byste vjedeli.. ze bude zrizena nova katergoryje.. "soutezni dilo".. a do ni se tydlencty dilka budou sazet.. a bude anonymni.. zeano.. A as po skonceni souteze.. se pak zverejni prvni tri.. a zbytek si ta dilka bude moct.. nebo nebude muset zverejnit pod svym nickem.. Cili wotpadaj dohady.. takovydle.. mno.. ehm..:-)
pozorovatel
01. 02. 2009
Vaud: To není dobrý příměr. Pokud má člověk na Písmáku načteno, tak všechny významnější prozaiky, pokud svůj styl záměrně nepozmění, pozná i v anonymní soutěži se stoprocentní úspěšností.
Ta "provařená" jména prostě nejsou provařená bezdůvodně. Daní autoři prostě (relativně) dobře píšou, proto jsou vysoce hodnocení. Pokud se vyskytne skutečně kvalitní povídka od někoho neznámého, tak velice rád v příštím kole zahlasuji pro něj.
Nesouhlasím s tím, aby byli protežováni autoři, kteří sice vykazují jistý talent, ale tento je v jejich důlech přítomen jen v náznacích. Takového člověka rád podpořím tipem či odůvodněným výběrem, ale pokud jeho dílo v soutěži nebudu považovat za jedno ze tří nejlepších, tak ho na pomyslné "stupně vítězů" neumístím.
Ne. Tvůj návrh to vylučuje. Ty bys zrušil soutěž na základě toho, že nejlepší povídky v lednu napsali Winter, StvN a Rimmer? :))
To je blbost. Tím automaticky vylučuješ šanci, že se objeví někdo nový, kdo napíše výbornou povídku.
jestli je to tak, pak není třeba soutěže a trofeje si mezi sebou v náhodném pořadí vylosují výše zmínění
Víno Torres El Muro stojí kolem 100 euro, ale je možný, že v anonymní soutěži nevyhraje
nečetl jsem všechny povídky, který jsou v nominaci
a tito autoři jsou nejlepší dlouhodobě
samozřejmě čtu i ostatní, ale to, že málokdo dokáže výše zmíněným autorům konkurovat, je prostě fakt
soutěž by měla být objektivní
pokud nejlepší povídky napíšou Winter, Rimmer a StvN, pak je správné, že jsou v rámci soutěže oceněni
nemyslíš?
vaud, já je teda ještě neprojížděl, ty povídky, ale to, že tady opravdu dobře umí psát cca 5 lidí, je prostě fakt...a to, že si tito lidé vytvoří určitou pozici a ostatní to ocení, mi přijde logické - chceš ocenit sračku jenom proto, že to není StvN/Rimmer/pozorovatel/Winter/Kandelabr?
1/ Rohliky - StvN
..ja mam rada silu okamziku. Pro me nemusi mit povidka uzasny dej.. a prekvapujici zaver.. pro me je dulezity.. kdyz umi vystihnout.. popsat okamzik tak.. abysem si mohla rict.. jo.. to je uveritelny.. tohle si dovedu predstavit. Proto se mi tahle libi plne nejvic.. pac to tam ma.
2/Vzkaz v lahvi - Kandelabr
..u tyhle povidky se mi libi ta myslenka.. prvni ctenar na ostrove a je popsana pro me jednoduchym stylem, kdy mene receno.. je nekdy vice.
3/ Muj pritel a ja - Pomerancova
..tady musim ocenit postupnou gradaci.. a pomalu pripravu na mozna sice trosku ocekavany zaver.. ale to jen proto, ze me podobna myslenka napadla take.. ale nebyla sem schopna ji sepsat..:-) jinak se me prave ten styl a zpracovani te myslenky libi.
trochu mě zklamalo, že se hoši navzájem poplácáte po rameni a udělíte si tipy a nominace a výběry...
1. Večeře (Narvah)
2. Vzkaz v láhvi (Kandelabr)
3. Rozptýlení (Winter)
ad 1) Text nejbližší tomu, co bych označil povídkou. Styl, ucelenost, popis, dialog - vše odměřené tak, že nic nechybí a po dočtení necítím, že by toho šlo napsat víc, což tady běžně není k vidění, neboť se většina autorů soustředí pouze na určitý aspekt a ten v textu převládá.
ad 2) Kandelabr je silný v popisech, v hledání zvláštního smyslu tam, kde ho jiní nevidí. Každé slovo pečlivě vybráno.
ad 3) Experimentátor a člověk, který se do role spisovatele zajímavě stylizuje. Ve srovnání s ostatními povídkami vyniká tím, že jde dál než jen před dveře, jde skoro až do důsledku, ne snad tak precizně jako Narvah nebo Kandelabr, ale svým způsobem obsáhleji, hlouběji.
1. Vzkaz v láhvi (Kandelabr)
2. Rohlíky (StvN)
3. 29 (Rimmer)
ad 1) Protože se jedná o naprosto krásnou momentku, s nenápadnými detaily, kontrasty a "komunikaci" mezi nimi písmenka/písek, kniha/ostrov...
ad 2)Protože je v první části, kdy se ještě neví kdo by coby, jaksi nebezpečně znepokojivá, což zdánlivě vrcholí do konečné scény, kdy povídka vyčerpá svůj potenciál, ale omyl - poslední větou zmíněná znepokojivost ožívá.
ad 3) Kdybych byl vtipný a přátelský člověk, v mém pořadí by byl na prvním místě Rimmer a tady Kandelábr, protože svým způsobem mají tyhle dva texty mnoho společného. Ale jsem suchar, takže to vypadá, jak vypadá.
P.S.: pro pozorovatele: originální není ani omylem.
pozorovatel
01. 02. 2009
proč jste vybrali zrovna tak, jak jste vybrali CARKA a co se vám na daných povídkách líbí.
1. Rozptýlení (Winter)
2. 29 (Rimmer)
3. Vzkaz v láhvi (Kandelabr)
ad 1) Protože jsem si na ni vzpomněl ještě za týden od doby, kdy jsem k ní psal kritiku.
ad 2) Protože Rimmer. Jeho styl je mi blízký, jeho humor mi přispívá k dobré náladě. Baví mě číst jeho život nazíraný přes brýle formou povídky zesílené komedie.
ad 3) Protože kvalitní stylistické cvičení. V paměti mi neuvízne, ale potěšilo svou precizností.