Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seStěhovaví ptáci
Autor
Movsar
Lidé úzkých roků
Obědváme nahé makaróny ve stínu stromů, které pamatují o mnoho víc než my, lidé úzkých roků. Rozmlouváme o věcech, jimž můžeme rozumět sotva zpola; člověk by musel žít nejméně dvakrát, aby něco pochopil. Pak pijeme kávu a naše myšlenky i řeč se zrychlují. Je nám jisto, že řeč nemá žádný střed a její pravda se třpytí jak hvězdy vzdálených galaxií. To už je večer a obloha je temně pustá. Smějeme se.
Na lihovar padl listopad
Na lihovar padl listopad, ruina hraje barvami. Ráno je bledá, v poledne hoří první kořalkou a v odpoledním slunci rudne jak tvář alkoholika. Táhne to sem kočky, blázny a milence. Jednou sem přivedou své dítě a prozradí mu tajemství o jednom listopadovém dni. A taky ono propadne vášni..
Pryč odsud
"Objednavatelka vraždy novináře Kuciaka mohla objednat další vraždu." Velitel stíhačky Vojta složil noviny, dopil kakao a oblékl pilotku. Už měl dost těch trudností, samé vraždy a venku listopad.. Nasedl do kabiny a nabral směr kokosové ostrovy. Přeletěl oceán jako nic a sotva se postavil do horkého písku, už se k němu blížila mulatka s bílým úsměvem. A večer voněl pečenými rybami, solí a láskou.
Stěhovaví ptáci
V baru už zůstal jen Slonces Mešugin. Barmanka mu nalila poslední sklenku koňaku. Vytáhl pero a napsal na kus papíru: "Tvým výstřihem vede hedvábná stezka a na ní dva stěhovaví ptáci. Svírá mě touha pohladit je.." Papírek jí podal spolu s penězi. Zhasla světla, mávli na taxík a odjeli do jejího bytu v jižním Brooklynu. Celou noc pak z ulice padala světla na postel, kde spali dva stěhovaví ptáci.
27 názorů
Tentokrát jsem z tvých miniatur rozpačitý. Možná to způsobila úplně první věta první miniatury, protože si nedovedu představit, že bych obědval oblečené makarony.
Jako již několikráte mám z miniatur tohoto typu smíšené pocity -- některé odstavce se mi vyložené líbí (...Lidé úzkých roků... a věta ...člověk by musel žít nejméně dvakrát, aby něco pochopil...) nebo ...Na lihovar padl listopad... a jiné mi naopak neříkají nic. Za úvodní dvě jmenované Tip.
Děkuju Stargazere za ta povzbudivá slova. Dávají mi energii pro příště. A snad ani příště nezklamu.
Jako vždy výborné. Nápaditost, skvělá pozorovací schopnost. V tomto typu tvorby se nemá hledat smysl - jen obrazy, dojmy, pocity... a sdělení. Tomuhle vždycky přijdu na chuť. TIP
děkuju, bixley, za zastavení, čtení a slova, která mi dávají energii do psaní.
Vždycky máš krásné obrazy, které mě uchvátí: nahé makaróny, lihovar hraje barvami...
Moc se mi líbil lihovar a stěhovaví ptáci. T.
Zaujalo mě to.
Některé prvky působí rušivě a já nedoážu říct, jestli je to lad nebo zápor.
Lihovar: Je to ruina nebo ne?
Pryč odsud: Nemohla by tam být méně zprofanovaná zpráva než Kuciak? Stíhača byla dvojmístná, že byl jejím velitelem? Poud byla jednomístná, omu velel? V té souvislosti napadne čtenáře, jestli oblékl pilotku - ženu nebo bundu.
Doletět ve chvilce do Karibiku je lákavé, ale každý, kdo má za sebou dlouhé lety, ví, že je to pohádka. Je to pohádka? Mulatka s bílým úsměvem v něm neviděla walking wallet?
Stěhovaví ptáci: nebylo by lepší, kdyby mu nalila onkrétní značku koňaku a kdyby blo jednoznačnější, kde bar je?
Kritia by neměla být delší než kritizované dílo, proto končím tipem.
whispermoonlite
28. 11. 2018to je dobrá, řekl bych oprávněná otázka, a rád si budu protiřečit. na první nádech mne nenapadá nikdo konkrétní. možná tedy opravdu mícháš ingredience svérázným způsobem. ale co, nechme to na literární historii, bude-li se zajímat.
další věc je, že já tyhle autory moc nečtu, stačí o nich jen trochu vědět, a kdoví, zda bych jim jmenováním neublížil. ovšem třeba v Petrově svého času nebo v Concordii ze druhé strany měli taky rádi tenhle trochu eklektický, trochu napěněný, odlehčený, barvitý přístup. možná by se nějaké paralely mezi Vaňkem-Úvalským, Vicky Shockem, Kopáčem, starší podobou Stančíka, Šandy či Ohniska nebo Tomáše Kafky našly. mám jaksi zažité, že jednu dobu to byla až epidemie.
a koho podle tebe napodobuji, tos ještě nesdělil. možná by mě i napadli nějací oblíbenci, ale necítím se jako jejich epigon.
whispermoonlite
28. 11. 2018základem myslím právě tu objevnost v jedinečnosti okamžiku, scény, příhody, prožitku, způsobu vidění, zápletky apod.,
ať to vezmeme z kterékoliv strany, v každém díle musí být nová zkušenost, aby nešlo o kopii, plagiát, napodobeninu, epigonství, rozmělnění, odvozenost apod. tím se umění stává uměním. týká se to i malířů. lze přebírat námět a být jedinečný ve výrazu, v použití barvy, světel, linky apod. a musí to být dost silné, aby to obraz uneslo. o tom má slova, aby tě šablony nepřepraly.
já ta místa zde nacházím, spíš ve fragmentech nebo i celých pasážích, to je pravda, a ptám se, co by se stalo, kdyby se nechala oddělit od šablon, kdyby se to ještě vyčistilo. zda zbydou jen trosky nápadů nebo i stavby s páteří.
"pohyb, zápletka, gradace." hyperaktivita je problém téhle doby, už dávno se netýká jen dětí. patrně i nejeden čtenář uvízl v téhle síti ze čtyř písmen: ADHD. obdobně tahle reakce platí k námitce nezbytné "objevnosti".
s nevolí nad úvahami v próze nebo poezii se tu potýkám dlouhá léta, tedy lze odvětit: je taková námitka "objevná"?
šablonovitost: proč ale ne? dlouhá staletí malíři malovali jednu a tutéž madonu či tvář krista, byla to šablona, ale každý ji nějak uchopil. umělci nejsou, jen jen řemeslníci, o řemeslo mi jde, ne o "výšiny či hlubiny", "výsupy či ponory" ducha.
k "základu" tady moc nerozumím, nevím, co myslíš základem?
ale i přes to všechno díky za zastavení se a - nepochybuji - upřímně míněnou kritiku.
whispermoonlite
28. 11. 2018pokud nepřistoupíme na styl libovolně přesýpaného kaleidoskopu, což nesoudím, a čekáme od miniatury pohyb, zápletku, gradaci, pak vidím, že právě to je zde vystavěno na nijak objevných šablonách. zbydou tedy barvy a tvary, na první pohled i chytlavé, nějaké nálady, pózy, gesta i známé triky. říkám, proč ne, ale pojmenujme si to náležitě.
zvlášť bych dal "Na lihovar padl listopad". První 2 –3 věty by mohly být poezií o sobě, ale pak se to proplete snahou o moudrost, tomu už se nedá věřit. mudrlantství bylo v literatuře už dost.
jsou zde nápady, ale základ chybí. ten je převzatý. pokud není tvým záměrem cpát se do klišé, zkus je odstranit, podívat se na trosky, které zbydou, a přemýšlet, jak dál.
na druhou stranu, může být tvým údělem pohrávat si se šablonami. potom si tedy přeju, aby tě nepřepraly, vážně.
Dehydratovaná líbeznost a moudrost. Kéž bych takhle uměl napsat román!
děkuju, přátelé, moc m+ě těší, že je tady živo a že si můžeme vyměnit názory.
od whitesnakea jsem to nečekel, jak říká mistr karel g. každý rok. ale vážně, jsem rád, vystihl jsi to, o co se snažím, aktualitu, malou formu, dneska mi atkij napsala takové blues, žádný bach. ano, stačí m isnad trochu řemesla, nemám ambice na zápis do knihy klasiků. taky fascinuje mě proměnlivost světa, nějak netíhnu k věčným otiskům, klidně ať jsou - pokud možno až nejdřív za pár let :-) - z povrchu země. tak - díky!
a díky všem, hlavěn taky za výběry, kterých si cením i z pragmatického hlediska- přitánou čtenáře.
Whitesnake
22. 11. 2018Nemusíme si padat do náruče, ale můžeme se číst a reagovat. Movsarova forma jakéhosi lakonického přemýšlení, v němž nechybí rozhled, vhled či dokonce poetika, je na těchto stránkách veskrze originální a svébytná. Kolik autorů by dalo nevímco za to, aby byli rozpoznatelní na první dobrou. Líbí se mi rozsah, od rozjímání s notnou dávkou ironie přes jízlivé šlehy až po nepokryté komentování věcí vezdejších i ostatních.
Někdy se nudím, jindy bavím, ale oceňuji styl a zaujetí. A určitou úroveň výpovědi.
A navíc: není to "pejsko-kočičkovské" létání z květu na květ a snaha vyjádřit se ke všemu a ke všem, když už mám tu možnost. Jeden podařený Jaromír Soukup bohatě stačí na několik generací, možná si budeme jednou v duchu blahopřát, že jsem žili v době, kdy tahle trapně milá kreatura řádila v mediálním prostoru.
Omlouvám se za pitomou paralelu.