Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seOdpoledne s básníkem
Autor
Gora
Slunný zářijový den, uvnitř pražské kavárny Čas tlumené světlo, které koloruje starožitný nábytek patinou jako na prvorepublikové fotografii.
Muž v klobouku vítá příchozí u stolu plného knih. Dvě místnosti rezervované pro nás, autory oněch knížek, se pomalu zaplňují, ale vzhledem k epidemiologické situaci v Praze ne zcela.
Začíná slavnostní Vyhlášení Mobelovy ceny za básnické sbírky za rok 2019. Ručně psané záložky uvnitř soutěžních knih svědčí o pečlivé přípravě vyhlašovatele výsledků česko – slovenské soutěže.
„Mobel nikdy nespí“ - motto, vepsané na webové stránce autora čtrnácti vydaných básnických sbírek, kuchaře a podnikatele Aloise Marhoula možná není, stejně jako postava básníka Mobela, tak docela imaginární. Poslední měsíce toho skutečně asi moc nenaspal.
Představuji si všechnu tu mravenčí práci, když pročítal na osmdesát básnických sbírek, které autoři přihlásili. Na rozdíl od desítek nejrůznějších literárních klání, kde se vybírá jen z několika básní soutěžícího autora, jde o soutěž celých kompletních sbírek, které poskytují mnohem ucelenější obraz o tvorbě autorů!
V průběhu odpoledne ty, podle jeho názoru nejzdařilejší, ve spolupráci s muzikanty a dalšími recitátory představil přítomným a rozdal za ně ocenění.
Poetická myšlenka o soutěži obohacující prostředí, v němž žijeme, mi připadá mile pábitelská. Že se daří ji dvanáct let úspěšně naplňovat je zásluhou básníka Mobela, renesančního člověka Aloise Marhoula.
-----------------------------------------------------------
Obrovské poděkování patří Vladimíru Babničovi, sponzorovi letošního ročníku
65 názorů
Radovane, díky za tvůj návrat v čase.
Na Mobelovu cenu jsem byla pozvána ještě jednou, v září 2023. Znovu to byl bezvadný zážitek, tentokrát v prostorách literární kavárny DZOMSA. Pan Marhoul je nadšenec poezie... a velmi dobrý básník. Patří mu dík za vše, co v běžném životě pro básníky a veřejnost dělá.
Nevím, jestli básník švec vepisoval verče do materiálu bot, ale poctivě a s umem odvedená ruční práce je taky báseň. Díky Lojzo Marhoule za připomenutí.
Aššurballit
03. 10. 2020dufam ze by sa nahneval
Snad by se pan Kapusta nehněval, když okopíruji závěr jeho článku...přijde mi, že to není málo, oč v Mobelově ceně jde především, podobné pocity jsem měla tam, v kavárně Čas v Praze...
Po odovzdaní cien, už v rámci neformálnych rozhovorov, zoznamovaní sa, nadväzovaní nových priateľstiev a vzájomnom odovzdávaní si nezabudnuteľných dojmov z tejto i ľudsky krásnej, literárno-spoločenskej akcie, si všetci ocenení i prítomní hostia podvedome uvedomili, že tie ocenenia, napriek ich vážnosti, boli v podstate až druhoradé a v prvom rade šlo o to, aby sa poézia českých a slovenských autorov naďalej zbližovala, aby sa zbližovali jej autori a historicky sa naďalej upevňovala ich vzájomná väzba. Domnievam sa, že Mobelová cena bude i v jej druhej dekáde naďalej akceptovaná, autormi vážená a že do portfólia jej ocenených pribudnú ďalšie desiatky aj nových, generačne mladších básnikov. Miroslav Kapusta ( 21.9.2018)
:-))
nadšencem jsem myslela p. Marhoula, a název ceny je celkem vtipný, jiné akce ani čtení neznám, kromě loňské v ČB v parku, vybíralo se na týrané psy a tam jsem nemohla chybět...
Aššurballit
03. 10. 2020s tymi skutocnymi nadsencami pre poeziu by som polemizoval. poznam vela z ocenenych. dost casto su to zneuznani geniovia. proste normalna literarna akcia.:))
Aššurballit
03. 10. 2020je tam len jeden odkaz pdfko s clankom od mira kapustu.
Druhý odkaz se mi neukázal, v prvním - jestli myslíš sporáky, já si žádný od p. Marhoula nekoupila a osobně nemám nic proti podnikavým lidem.
Nevěděla jsem předem, zda něco vyhraju, a přesto jsem tam jela, abych viděla skutečného nadšence pro poezii, za to má můj respekt.
Aššurballit
03. 10. 2020https://www.marhoul.eu/fotogalerie/2017-mobelova-cena/Mobelova-cena-2017--clanok.pdf?fbclid=IwAR0YZ4EPTjXRibiaIPT4xOgGUrgl5lSFUHlB6ihfWN57GTDCps4OUPshOSE
Mne z toho těžko podezírat, napsala jsem to 1/ kvůli p. Marhoulovi, protože je hoden obdivu 2/ kvůli svému nadšení - nikdy jsem na žádné akci - soutěži osobně nebyla a má reakce je upřímná.
cital. mne pride divne ked o danej sutazi pisu sami oceneni. akoby sa snazili zvyznamnit bezvyznamnu cenu. v tomto pripade sa to nestalo prvy raz.
Jestli jsi četl můj článeček, vidím to právě naopak...samozřejmě je to věc názoru, ale já tam byla :-)
Aššurballit
03. 10. 2020hej. je to zlo;)
Aššurballit
02. 10. 2020ta cena ma uz nejaky cas hodne fascinuje. :)))
Když už reklama, tak:
https://www.kosmas.cz/knihy/256137/kruhovy-objezd/
https://www.kosmas.cz/knihy/257785/pohovka-sigmunda-freuda/
https://www.databazeknih.cz/knihy/kdyz-topoly-413849
Jen koukám a gratuluji. Rád jsem se dozvěděl v této době o něčem pozitivním a nadějném.
To pábí a vábí. Letošní termín jsem prošvihl, ale příště určitě přihlásím svou sbírku "Hnojení", která je již téměř dokončena!
Děkuji za zpřístupnění této úctyhodné ceny. Obdiv patří i jeho iniciátorovi, panu Marhoulovi.
Cítím s vámi vaši radost z tohoto ocenění. Stejně tak mě hřeje radost, že tři sbírky zdejších autorů - Gora, zbora, a2a2a vlastnim, i s věnováním. A cením si toho.
Evženie Brambůrková
25. 09. 2020Musel to být krásný zážitek. A gratujuji.
Oldjerry, tys mi pomáhal tu knížku dát dohromady, takže ti také děkuji, i díky tomu se líbila!
Um, tu komunitu vytvořil p. Marhoul, ale každoročně přibývají noví autoři - nejdůležitější je /pro možnost soutěžit/ mít vydanou sbírku, ať samonákladem nebo jinak... díky za zájem.
Mohlo to být fajn odpoledne, škodaže mi uniklo - tak alespoň gratulka na dálku ... v Času bývá fajn:)
a2a2a, Zbora a Gora:
blahopřeji vám k Mobelově uznání za tvorbu v obou případech nejen současnou, ale víceletou. Kdybych uměl závidět, tak byste se ani nevyspali... (:-D
Blahopřeji všem vítězům.
Hlavní ale asi bude komunita, ve které si všichni vzájemně dobře rozumějí.
Jani, děkuju... také gratuluji Jirkovi a2a2a a Zborovi k pěknému umístění.
Irenko, gratuluji Tobě i dalším Písmákům :-))). Uznání si zaslouží i pan Marhoul za svoji záslužnou činnost, moc hezká je i jeho úvodní báseň.
Veľká česť vyhlasovateľovi súťaže p. Marhoulovi, oceneným, najmä z radov Písmákov aj tebe Ireni za vkusné sprostredkovanie tejto udalosti.
Ireno, nádherná báseň na úvod. V něčem mi připomněla Wolkera, ale spíš Čapkovo často stejně básnivé vyjadřování o lidech, jenže v próze - to jen tak letmo. Ale k zařazení v kategorii "Mobelovo uznání" ti moc gratuluju. Jsi tam v opravdu hezké společnosti.
Luboši, jelikož p. Marhoul má rád Č.Krumlov, možná i s paní zajedou přímo sem... máme stejnou oblíbenou hospůdku. Díky ti.
Karle, p. Marhoul by se ti zamlouval, je to nadšenec pro poezii... a celá ta akce byla bezvadná. Díky!
....To je super......já to furt říkám, že jsme tady všichni nadějní autoři...:-)))))
Dávám se (pochvalně) do křiku:
Co nejvíc podobných Lojzíků!
A blahopřeji za pěkné umístění.
Ivi, tak díky... o té soutěži mi pověděl jeden autor z Písmáku, jinak bych to ani nevěděla... mimochodem, další autoři z Písmáku velmi dobře uspěli... to je potěšitelné!
blacksabbath
24. 09. 2020VELKÁ GRATULACE...MOBELOVO UZNÁNÍ....TO JE SUPER
Moc krásně poeticky jsi to přiblížila, Ireno. Můžu potvrdit, že pan Marhoul je člověk, který poezií opravdu žije.
blacksabbath
24. 09. 2020uznání si zaslouží pan Alois Marhoul....a také TY Irčo!!!!!!....*/****************************************
Byl jsem na loňském Vyhlášení Mobelovy ceny. Ten pán si zaslouží uznání za to co dělá. /*