Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seTD - NA SKOBĚ U DVEŘÍ . . .
Autor
blacksabbath
Domov je posvátné místo, poněvadž nabízí útěchu, bezpečí, lásku, podporu, otevřenou náruč, pohlazení.....
Kdo by nechtěl žít v prostředí, které opravdu miluje a které mu přináší radost už ve chvíli, kdy otevře vstupní dveře.
Domov jsou nažehlené košile, knedlo-vepřo-zelo, bábovka na stole a kohoutky, které nekapou.
Domov je naklizená klícka, načančané polštářky a po odchodu dětí a vnoučat roztaháno, že není kam stoupnout.
Ten můj je ze vzpomínek.
Je to dvorek bez dláždění, pruhovaný sluncem přes vrata. Stín ovesničky v sadu.
Chaloupka, kde je nad dveřmi, v obyčejném dřevěném rámu, domácí požehnání:
"Dej bůh štěstí tomu, kdo přebývá v tomto domu."
A taky vůně cikorky v modrém otlučeném hrnci s hubičkou.
Stíny ožívají v blikání petrolejky. Na štokrličce u kamen děda zase loupe třísky.
"Host do domu - Bůh do domu."
Dnes tety přišly na přástky k nám. Honem fěrtochem utřít sesličky, nabídnout bílé kafe a ráno upečené, nadýchané povidlové buchty. A taky sušené hrušky a křížaly k zobání.
Kolovrátek přede vyprávěnky a babička zašívá režnou nití moje roztržené gatě.
Kyvadlo zůstalo stát
už není kam.
Ale z kapsy kabátu,
který vždycky visel na skobě u dveří,
jsem si stačila vzít a pečlivě ochraňuji
pár vzácných halířků . . .
45 názorů
blacksabbath
19. 11. 202164T.B.S. .....zdravím z Budějc....děkuji!
blacksabbath
18. 11. 2021Andreino....máš pravdu...také už jsem na toto téma psala (DOMOV BEZ DOMOVA . . . nebo KLÁTIVEJ FRANTA a ŠVADLENKA . . . ) děkuji a přeji hezký den!
Moc hezky jsi téma zpracovala. Pro někoho bolavé, pro jiné nostalgické, ale jsou i lidé, jimž neříká nic. Lidé, co žádný domov nemají a dokonce ani nikdy neměli. A není jich málo.
Sade.....děkuji za souznění:-)....jo ty naše babíčky...ony samy byly požehnání...přeji krásný víkend!
Krásné téma. Minimalistické, ale krásné. "Host do domu - Bůh do domu" , taky bylo napsáno nad dveřmi u mé babičky. Díky za připomenutí.
blacksabbath
07. 11. 2021to ano..ochraňuju....děkuji, že ses zastavil:-)....přeji příjemný večer!
Je poznat, že si ty vzácnosti z kapsy kabátu ochraňuješ skutečně pečlivě ...
blacksabbath
05. 11. 2021děkuji pěkně za zanechanou stopu...přeji krásný víkend!
blacksabbath
30. 10. 2021pepři...:-)))).....děkuji!
ann. ....... tak to mám velkou radost......děkuji!!!!!
8hanka.....a my děti jsme měly našpicovaná usiška, aby nám neuniklo ani slůvko:-)))))
StvN....ten můj vzpomínkový byl vždycky přívětivý a laskavý....vše co bylo "podáno"...bylo dáno bez výhrad.......i ty sušené švestky a křížali:-)))))))
Renato.....byl to "Domov"....jinde to bylo jen doma....
Al. , Sedmikrásko......děkuji za souznění....
Všem přeji krásnou neděli!!!!
Sedmikráska
24. 10. 2021Boží
Zajímavé, na dětství často vzpomínáme prostřednictvím dědy s babičkou a jejich domov. Ten Tvůj byl krásně útulný a zřejmě máš od té doby útulno i v duši. Jinak bys to to krásně nelíčila...
Během úvodu jsem se bál, že myšlenka domova zůstane u hmotných věcí, nakonec vlastně zůstala, ale cením větu, že je ze vzpomínek. Domov pro každého znamená něco jiného. Každý asi nějaký má, ale ne každý ho má hmotný.
chvejivé spomienky na domov...
i ja mám veľa pekných, zostali, hoci starí rodičia umreli priskoro, už odišli aj rodičia...mama dokázala vykúzliť domov, o ktorom sa mi ešte stále sníva...podobne ako u Teba to nie je o luxuse, ale o pocite bezpečia, vôni pečených koláčov, bielej kávy, množstve drobností, ktoré boli také samozrejmé...u nás miesto priadok bývali počas zimných večerov páračky peria s rozprávaním strašidelných príbehov...
blacksabbath
23. 10. 2021Hlavně při tom - když mě učila šít a štrikovat.
No, však ona se i chudák tvoje prarodička při látání nemálo očima nakoulela...
Lubošku, neušila se. Nýbrž - naučila šít mě. Smajlík s koulejícíma se očima.
Ivi, trochu se divím, že se babička při tvé hyperaktivitě (a zní rezultujících enormních škodách na oděvu) neušila k smrti... (požehnaně roztomilý smajlík)
blacksabbath
23. 10. 2021j.f.j. a lencza....děkuji za nakouknutí a zanechanou stopu:-)))))))
blacksabbath
23. 10. 2021Jani ...děkuji moc za pochvalu....těší mě......užij si krásný víkend....:-)))))
Jarmilo, Jardo, Karle, Nikolasi, dievča......děkuji vám, že jste se zastavili v mém domově......alespoň na dálku nabízím....babiččiny buchty s domácím povidlím....(mně se tak nadýchané jako měla ona...ne a ne a nevedou).....přeji všem krásný podzimní víkend!!!
oj*** ... tu je teplúčko ... dedo mi zomrel, keď som mala šesť ... rada som babičke štiepala triesky ... vždy do foroty ... pukpukprask ohníček a slivkovomakový báleš už chytá farbu a vôňu***
blacksabbath
23. 10. 2021Janino.....je to tak......tradiční domov.....klidný a hřejivý.....je spousta lidí, kteří tenhle pocit nikdy nezažili.......děkuji pěkně a užij si krásný den!.........:-))))))
Ano, to je takové tradiční pojetí, "co všechno znamená domov"... je dobré si to připomínat. Ráda jsem četla.
blacksabbath
23. 10. 2021F.R.M.C. ......:-)))))))......z Jižních Čech .... vesnička pod Klukem.....děkuji a přeji hezký den!
Irčo, Maruško.....takový domov v nás zůstane hluboko a nevymizí......děkuji, děvčata .......užijte si krásné slunečné dny!!!!!!....P.S. U nás je nádherně
souhlasím, i nepořádek má své místo, jak píšeš, také mám rád klícku, kterou mohu ponechat svému osudu :D:D
blacksabbath
23. 10. 2021Nani:-))))).....děkuju a přeji krásný den!
blacksabbath
23. 10. 2021Aru, neříká se bordel...nýbrž nepořádek a ten je u nás vždycky, když odejdou děti s vnoučaty(viz úvodní odstavec)...já má ráda klícku...tedy vše na svém místě..:-)))))))
Evženie Brambůrková
23. 10. 2021Takový domov zůstane v nás navždy.
a co bordel iví? správný domov obsahuje množství rafinovaného bordelu v kterém se vyzná pouze jeho osobní majitel :))
Pěkně, Ivi, jsi nám přiblížila, čím je pro tebe domov, jak jsi jej zažila ty. Díky za příspěvek do TD.
Skvělé,z moravských,slezských i českých luhů a hájů,taková ryzí,úpřímná a zkrátka nefalšovaná nostalgie.Mimořádné dílo.Obdivuji...