Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seuvítací
28. 03. 2003
17
0
2395
Autor
Josefk
kvetoucí vilín
zvesela vítá jaro
zlatými vousky
J.F.K: muškaření.
Jo, a který písmeno? (nějak mi to dnes nedomýšlí)
W.
Vilín, vilín. Já znám z přírody jenom lopuch a žabinec. To je pro mě moc vodborný... Taky mám pro Tebe jednu odbornou,
Palingenia
se vznesla nad hladinu.
Jepka na háčku.
legenda:
- jepka (dun) = subimago
- palingenia = rod ephemeroptera
- efeméros = řec. mizivý, krátce žijící
Hamamelis - vilín
Dřevina, která roste v několika druzích v Severní Americe a ve východní Asii a je zvláštní tím, že kvete právě v tuto dobu. Dokonce kvete i trošku dřív, třeba už v listopadu, což ale není tak výrazné, protože v té době má ještě listy. V období až do dubna vykvétají další druhy, sem patří např. vilín japonský, vilín měkký, vilín jarní apod. Barva květů přechází od velmi světle žluté přes sytější tóny, oranžovou až skoro do červena. Větvičky jsou obaleny květy, které trošku připomínají krepový papír, jsou dlouhé, pentlicovité, umístěné v menších svazečcích a visící směrem dolů. Mezi tím vším jsou ještě plody, malé soudečkovité útvary. Vilíny jsou dosti velké a statné keře, v současnosti i dosti sázené. Dříve se spíše pěstovaly v parcích, teď je najdeme i v zahradách. Velikostí i vzhledem listů velmi připomínají lísku, i když vůbec nejsou příbuzné.
***
nevím, kdo co kde kdy jak a proč je vilín, ale představuju si ho jako ten strom, co jsem dneska potkala: ještě včera měl na sobě něco, co vypadalo jako delší šedý "kočičky" a dneska už to bylo na koncích krásně žlutě ochmýřené a nádherně to vonělo!
civěla jsem na to asi dvě minuty ;-)