Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seHevy
Autor
Lakrov
Prolog
A co tebe nejvíc bavilo?
Asi tělocvik, přestávky, zpěv...; pamatuješ třeba, jak...
Ty si ještě něco pamatuješ?
Něco snad jo. Třeba gramatiku.
Fakt? To myslíš jako češtinu? Jak to?
Kvůli muzice...
Hevy
„V hudbě je život Čechů,“ zopakoval Hevy uznale poslední větu a sklapl notes. „Za jedna. Kdo si chce připravit referát na příští hodinu?“
Referát se pochopitelně nechtělo dělat nikomu. Jenže učit se teorii a ty ostatní kecy je leda tak pro šprty, a zpěvem si kluci, když mutují, známku z hudebky nevylepší. Proto se asi Marek přihlásil. Téma: moderní hudba. Janáček nebo Martinů, představoval si nejspíš Hevy – teda učitel; to jméno vzniklo ze zkratky v rozvrhu. HV jako hudební výchova.
Za týden přišel Marek se srolovaným plakátem. Pověsil ho na tabuli; zezadu, asi aby to bylo větší překvapení. Byl na něm takovej kudrnatej exot s kytarou. Na gramofon posadil desku.
Začala hodina. Zkoušení a chvilka napětí. Pak teorie, noty, stupnice – nuda. Sborový zpěv národních písní; aspoň že ne ruských... A závěrečná volnější čtvrthodina.
„Kdo má na dnes referát?“ rozhlédl se Hevy.
Tušili jsme, že přijde malé překvapení; možná velký malér. Od Hevyho se to dalo čekat a od Marka taky. Jenže ten se postavil před třídu a začal jen tak spatra vyprávět o náladách šedesátých let a vlivu na léta sedmdesátá a o hudbě na starém kontinentě a hudbě v zámoří, uvedl pár jmen, pak najednou otočil tabuli a řekl: Tohle byl...
Zaujalo mě slovo byl, protože to jméno Marek předtím neřekl.
Otočil se ke gramofonu, posadil jehlu do drážky a ozvaly se tóny, z nichž bylo jasné, že teď už ten malér přijde.
Čak-čak dyng-dyn-dyn-dyn, čak-čak dyng-dyn-dyn-dyn, zacloumaly námi první čtyři kytarové takty, a já sice ve vteřině věděl, že jsou to B-dur, C-mol a Gis-dur ale ještě roky jsem nevěděl, jestli se něco takového poslouchat smí nebo nesmí. Znělo to tak nehezky, neuhlazeně, ale zároveň v tom byla jakási síla, která by člověka málem přiměla vstát, poskočit a zakřičet, nebýt to zrovna ve škole. Bylo to ještě nakažlivější než když Luboš Jíra z devítky mlátil v parku do kytary a vyřvával šukal bábu drak. S Lubošem měla většina z nás zakázáno kamarádit. A já tušil, že teď to bude něco podobného.
Tjů-tý tjů-tů-tů-tů, tjů-ta tjů-tá-tá-tá, zpívala dál kytara a mě napadlo, má-li i tahle písnička nějaká slova. Že jim nejspíš nebudu rozumnět, mi nevadilo; kytaře bylo rozumět dobře.
Slova se konečně ozvala; jenže od toho, který jediný měl privilegium kdykoli vstát a promluvit: „A Dost!“ práskl Hevy třídní knihou.
Marek vypadal, jako by neslyšel, a my v té chvíli ještě nevěděli, že ten kudrnatej maník nedávno umřel. Vsadil bych se, že to nevěděl ani Hevy. Věděl to jen Marek, a tak chtěl tu písničku nechat dohrát co nejdál. Jenže už to začínalo být neudržitelné. Hevy se sápal po gramofonu, a tak Marek raději sundal ramínko s desky sám, aby neutrpěla újmu. Schoval ji do obalu, svěsil opatrně plakát a vrátil se do lavice. Tušili jsme, že za tenhle referát jednička nebude, a taky nám začalo docházet, že kvůli té to nejspíš Marek nedělal. Zazvonilo, a tak jsme se žádného hodnocení nedočkali.
Další hodinu byla čeština; tu učil taky Hevy.
„Souvětí souřadné,“ spustil hned ve dveřích, „obsahuje nejméně dvě věty hlavní, které mohou být v různém významovém poměru. Rozlišujeme poměr slučovací, stupňovací, odporovací, vylučovací, příčinný a důsledkový,“ předváděl své zbraně a natřásal pupkem. „Hlavní věty mohou být spojeny souřadícími spojkami. Určení poměru mezi hlavními větami je důležité pro správné psaní interpunkce. Dnes si řekneme, v jakých případech se před spojkou a píše čárka. Vezměme třeba větu: Usmála se na něj, a tím ho uvedla do rozpaků. Všichni víme, že před a se čárka nepíše. Je to pravda i v tomto případě?“ Hevy tu větu napsal na tabuli a rozhlédl se tázavě po třídě. „Záleží na tom,“ pokračoval, „v jakém poměru jsou věty usmála se na něj a tím ho uvedla do rozpaků. Ví někdo, v jakém jsou poměru?“
Dalo se očekávat ticho. Dalo se očekávat, že se přihlásí někdo ze snaživců a plácne nějakou pitomost. Dalo se očekávat lecos, ale ne to, že se přihlásí Marek. Ten, aniž by čekal na vyzvání, nahlas zauvažoval: „Já myslím –, že ve vztahu zasouvacím.“
Hevy zatápal v paměti po souvislostech, nabiflovaných z pravidel, ale nemohl nalézt shodu. „Vztah zasouvací?“ zopakoval pro jistotu nahlas.
„Jo, zasouvací,“ přitakal Marek, „ale myslím, že až tak večer...“
Někdo se uchichtl hned. Společný výbuch přišel asi za pět vteřin. Hevy vstal a tentokrát bez jakéhokoli slovního protestu opustil třídu. Práskl dveřmi, pak je zase otevřel a zasípal: „Tohle si vyřídíme s třídním!“ Znovu práskl dveřmi a vydal se na nelehkou pouť do třetího patra pro zmíněnou autoritu.
Třídní byl biolog. Hevy starý mládenec. Netuším, jak se ti dva domluvili, ale do hodiny se vrátil jen třídní a pronesl krátkou řeč, v níž nás – krom toho, že pochválil moderní hudbu i Markův vkus – požádal o shovívavost ke zbytku učitelského sboru a to i v případě, že nebude oboustranná. Nezvýšil hlas, nepráskl třídní knihou ani dveřmi, a přesto většina z nás pochopila, že jsme v tomhle – pro nás zatím prohraném – boji zvítězili jaksi nedopatřením a jen nakrátko a že v hudbě sice je život, ale v životě není jen hudba, a tak nezbývá, než se vrátit k učení; naučit se používat zbraně protivníka.
Pane vrchní, ještě zápis do třídní knihy, prezence...
„Bendová?“
„Zde!“
„Bláha?“
„Omluven.“
„Červová?“
„Zde!“
„Marek?“
„Jimmy už asi nepřijde...“
Třídnímu, Hevymu a Radkovi
Yrbach, červenec 2012
52 názorů
Znovu se vracím ke tvé povídce, a je to záživné čtení, i když možná spíš pro nás, pamětníky.
Škoda, že už dnes nemáme možnost projevovat statečnost něčím tak banálním a zároveň tak fatálně důležitým, jako je prosazování svobodomyslné muziky navzdory systému. (z obou zmiňovaných upřednostňuji toho Morrisonovic kluka).
Díky za avízo. Moc fajn povídka.
Závěrečná věta „Jimmy už asi nepřijde...“ je skvělá.
Jimmyho verze je hodnocená jako vůbec nejlepší předělávka v historii. Je nesmrtelná. Ale i původní verze, kdybych ji slyšel tisíckrát , mohl bych ji poslouchat dál. Takže kdybych si měl vybrat, tak původní verzi. Rozdíl je hlavně, že Jimmy dal větší důraz na hudbu. Mimochodem touhle písní Dylan končí v současnosti většinu koncertů. A je to paráda. Pokažté jiná. Někdy až zběsile rozjetá. Jinak dík za avízo. Pobavil jsem se.
Možná by tě zaujalo, že tahle povídka je (krom jiného, tj. vzpomínek apod.) založena na jednom z Dylanových textů. Ačkoli ji nakonec prosladil jiný interpret. Zároveň přiznávám, že texty (ač bývají/bývaly) považovány za neposdstatnou složku písně, pro mě vždy činily píseň zajímavou či nezajímavou. Slova se mě prostě dotýkají víc než hudba.
Tak jsem si řekla, že ti taky zas jednou něco komentnu, když jsi taková včelka (to nemyslím špatně, je fajn, že komentuješ a myslím, že to děláš dobře:))...no a mé dojmy jsou asi takové, že to je napsáno fajn, uvěřitelně a tak...ale nějak to nepřináší nic nového...prostě taková ta Pelíškovská tématika, u který si pár lidí v předdůchodovém věku řekne, jó tak to bylo... ale nic navíc...
Pro Gora:
Děkuji za návštěvu, ocenění a zavzpomínání si. Tepve o mnoho let později (vlastně asi až při psaní téhle povídky a zájmu o text zmíněné písničky /těžko mu rozmumět/) mi došlo, že ji nenapsal J.H., ale R, Zimmerman, známější pod jménem Bob Dylan. Na faktu, že J.H. ji proslavil a učinil ji téméř nesmrtelnou, to ovšem nic nemění.
Tak jsem oživila vzpomínku na okamžik, kdy mi bratr pustil desku J.H. a zdálo se mi to v době Holubích domů apod. hodně složité.Teprve o moc později jsem ocenila jeho genialitu.../T.
Pro Kolobajda:> ...All along the Watchtower...
Jo, byla to ona. ..Čak-čak dyng-dyn-dyn-dyn byl můj pokus o přepis úvodních kytarových rifů. V Dilanově podání tahle písnička nebyla zdaleka tak působivá, jako v Hendrixově, mimo jiné tuším proto, že při poslechu Dilana je přínosné vnímat i text, jenže tenhle text (založený zřejmě na čemsi ze Starého Zákona) je mně (a možná většině lidí) nesrozumitelný, zatímco Hendrixova kytara (ač držená naopak) je srozumitelná dostatečně.
Díky za návštěvu a ocenění.
Díky moc! Je to vše O.K. Tedy pro mně. /*** Já nevím, proč většina zde přítomných bazíruje na nějakém zaškatulkování. Pokud mě to vtáhne do děje, tak potom děj nemusí mít ani nějakou souvislou návaznost. Zvlášť, když se jedná o téma mi velmi blízké. Já tu dobu mám pod kůží. Ale to ty víš. Možná tě překvapím, ale mi se v Jimmiho podání nejvíce líbila "All along the Watchtower", i když to vlastně napsal Dylan. A z jeho tvorby? Snad Gypsy eyes... Zápis akordů z Hendrixovy produkce je věc složitá, protože on vlastně noty neznal, kytaru držel obráceně, ani neměl přehozené struny, takže nahoře měl horní E. Ale to jistě taky víš. Byl to protě SOUL se vším všudy.
Ještě jedna zajímavost. Moje manželka má aprobaci čeština - hudební výchova. Když jsma se poznali, její fenomén byl Chopin. A je vlastně dodnes. O "bigbítu" toho moc nevěděla. Ale naučil jsem ji poslouchat i hard-rock a dnes má nejraději Roberta Planta s Led Zeppelin.
Pro Kolobajda: Teď si vzpomínám, že v jedné z mých povídek je také odkaz na písničku; jen byl podaný spíš jako hádanka. Zde je od ní avízo.
Pro emizat: Ono to jméno ve věnování vlastně je (Jimmy byla přezdívka). Radek leží již několik let v LDN :-(
Pro emizat: Děkuji za návštěvu, zamyšlení zakončené komentářem a ocenění.
taky jsme zažili s některými učiteli na ZŠ i na střední neskutečné zážitky, snad časem také zpracuji, snad se mi podaří také tak humorně :-))
Pro Markel: Díky za návštevu a ocenění. Hevy skutečně existuje (nebo existoval, je to už skoro 40 let). Je to (jelikož to byla přezdívka vytvořená z příjmení) jediné nezměněné jméno v tomhle textu. Měli jsem z něj všichni legraci. Učil taky češtinu. Asi by byl překvapený, co je dnes mým koníčkem...