Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seVy nepálíte?
Autor
Zbyhoň
Každá doba samozřejmě preferuje svůj způsob pálení. Takový Zikmund Lucemburský jistě považoval napálení Jana Husa za výborný vtip –dokud mu koncil kostnický nepředvedl, že to jde ještě důsledněji-, pak se ovšem karta obrátila a Zikmundovi chytla koudel nepřejte si vědět kde. Neřekl ani popel a raději se nenápadně vykouřil.
Tahle ohnivá zábava vydržela lidu a církvi pěkných pár staletí. Když náhodou předpokládané topivo včas uteklo za kopečky, spálily se aspoň slavně a veřejně jeho spisy. Ale nic netrvá věčně a tak byla i tahle efektní kratochvíle rozmlsaným lidem pomalu zapomenuta, aby se rozmohla v jiné formě. Zatímco čarodějnic bývalo až na výjimky málo, švestek bylo u nás vždycky dost.
Potkáte-li dnes dědečka s červeným nosem, labužnicky poplácávajícího slivoň a potutelně se usmívajícího, když vám říká „Vypálíme, vypálíme“, můžete si být vcelku jisti, že dotyčný ve svém sklípku neskrývá Pentium čtverku s ultrarychlostní vypalovačkou. Ale navzdory jeho počítačové negramotnosti budete ještě prstíčkem hrabat, protože za jeho nebeský nektar tomuto kouzelníkovi rádi z ultrarychle vypáleného cédéčka přehrajete na rozhrkanou kazetu výběr „The Best of Jožka Černý“.
Ale to nejmodernější pálení přeci jen začíná převažovat. Ono to totiž nedá žádnou práci, netřeba stavět hranice ani ošetřovat stromy. Všichni se jistě shodneme na tom, že pálení je nečestné a nemorální…a všichni pálíme. Jistě, děláme si jen záložní kopie, mně to nemusíte vykládat. Však já vím, že každé jedno album z těch šedesáti cédéček MP3, co schováváte ve skříni, jste si poctivě koupili. Ony se všechny originálky potom tak nějak záhadně poztrácely a vy jste si zapomněli schovat účtenku a vůbec, co je mi do toho?
Skutečnost, že pálíte, to už je vlastně taková známka normálního člověka a společensky téměř vyžadovaný delikt. Můžete trhat mouchám nožičky a nebo se pro mě za mě třeba eroticky vyžívat s kanárky, pokud ale pálíte, jste náš. Budete-li mlčet, aspoň si vás nikdo nevšimne. Běda vám ale tvrdit, že pálení odmítáte. Jako zázrakem sice potkáte samé lidi, kteří o sobě tvrdí totéž, brzo ale zjistíte, že jste podle všeobecného mínění „divnej“. A nikdo už vám nepustí ani „Pec nám spadla“. Co kdybyste náhodou byl od OSY?
Doba směřuje k bezpečí a tak i dnešní pirát podstupuje daleko menší riziko než ten z šerého dávnověku. Nemyslím, že by vás za těch vašich pár upatlaných cedéček někdo pomazal dehtem a pověsil hlavou dolů. I když, kdyby se toho na vlastní pěst chopil Lars Ullrich z Metalliky, bylo by ještě zajímavé vidět jeho vykořisťovanecké běsnění.
A jestli se přece jen rozhodnete nadále sobecky upírat vydavatelstvím jejich almužnu osmdesáti procent z ceny vydaného alba, vzpomeňte si aspoň na zásady lidské solidarity. Když si to cédéčko nekoupíte vy, od koho si ho sakra já půjčím na přepálení???