Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seNapsali o nás
14. 09. 2009
10
120
5255
Autor
Vaud
120 názorů
poezii nikdo moc nekupuje, tak jeji jednou (jedinou?) sanci je prezit na internetu
podezdívka
25. 09. 2009aleš-novák
22. 09. 2009
ono, kdo ví, kde budu za měsíc či za dva - jsem takový vysokoobrátkový zboží - ale jedna varianta je, že se vrátím k poctivé práci :-)
mě jenom trochu překvapilo, že víc nerozmázli toho karáska. asi jsem čekal, že tam dokážou vykydat víc hnoje ohledně víry...:D
Marvine, ten dokument je geniální! Obzvlášť mě těší anglická výslovnost ("tz plestik pípl of univerz"), ale perliček je tam strašně moc.
ja myslim, ze v takovem Tubingenu budeme kulturni udalosti roku :-)
cetl jsem nekdo o nejakem Cechovi, co dela srazy s hudbou ve francouzskych Vogezach nekde na louce v kempu (coz mam nepatrne bliz:-))
Bigu - doufam, ze se pridas k zahranicnimu srazu :-)
tak že bychom si udělali náš vlastní zahraniční sraz? Já jsem v Holandsku, ty ve Švýcarsku, ne? Tak někde na půli cesty? Mohli bysme číst lidem v Tubingenu, třeba.
reko - taky bych se srazil :-)
Posledne za me cetl me fejetony Kveton, tak si nas ted lidi pletou :-)
dík za odkaz, vaude, mě narozdíl od jiných ten článek pobavil. A docela se s tím, co ten Kersch psal, trefil do toho, jak si pamatuju literární čtení já. Což mi ale nepřijde nějak špatné. Mně se ta atmosféra ostychu a nejistoty a odvahy zároveň dost líbí, vyvolává to ve mně nostalgii, a žít v Čechách, asi bych po přečtení takového článku hnedle vyrazil na nějaké čtení.
Já s názorem, prezentovaným v tom článku, nesouhlasím. Zúčastnila jsem se, co vim, jen jednoho čtení, kde se podle mě četly "sračky" (jak by řek jt).
Jinak na mě často mluvený slovo působí intenzivněji, než když si čtu danou báseň sama. (záleží na autorovi)
A chodim teda téměř výlučně na čtení, kde se prezentuje na mě působící litaratura. :-) Ráda se setkam při tý příležitosti s čitateli.
Prestižního mi na tom nepřijde vůbec nic a sem tam nějakou knížku koupim, když mi stojí za to.
Jazyk, kterym je tohle psaný, mi přijde docela dobrej- nad prezentovanym názorem se mi ježí krvinky.
Mně osobně vyhovuje psané slovo, vyhovuje mi pomaloučku hledat významy, tam kde jsou skryty a tam, kde je tuším. Jenže ten pán neodsuzuje hlasité čtení, on ho jen používá jako prostředku k odsouzení amatérské tvorby. Já bych spíš, než Kamilovy závěry, podepsal ty postřehy JdC...
Aššurballit
14. 09. 2009
Zatím jsem se nesetkala s poezií, které by hlasité čtení (natož autorem... básník není recitátor, stejně jako textař není zpěvák, aspoň většinou) neuškodilo. Jsem pro tiché čtení, hlazení textu očima, pro možnost návratu a opětovného čtení, přemýšlení... nechci jen sledovat, jak za oknem mizí krajina, kterou si nemůžu sama projít.
Proto mě podobné výlevy, jako tenhle "fejeton", nechávají v klidu. To vlastně ani není proti té či oné poezii. Možná jen proti zacházení s ní.
ja byla na cteni s Minimem v Nitre. kdysi. predtim sme se opili a v prubehu sme pili. na cteni sme byli neukazneni. skaf byl na nas nastvany. byla to sranda, ale asi jen diky alkoholu. jinak na cteni nechodim, protoze bych se musela seznamovat. a to ja nerada. a navic poezii ctu po svem. nemam rada, kdyz mi nekdo nuti svuj "pohled" a "význam" prostředdnictvím přednesu.
to jen abych taky něco řekla k tématu, když už tady straším.
bu bu.
:-)) zrovna jsem opravoval nejake starsi fejetony a zdaji se mi takove... neohrabane
trochu se za ne stydim
ale jasne - mas ji mit :-)
Jako vždy. Čtení posuzují lidé, kteří tam nikdy nebyli.
Čtete dětem pohádky?
Prosecký:
> ...Ve skutečnosti je to marketingový tah.
TO je zajímavá myšlenka. Možná máš pravdu a nevím, proč mi vždycky připadalo, že se na tokovýchto setkáních sejde banda pseudointelektuálů, kterí by si stejně nikdy žádnou knihu od toho druhého nekoupili... Asi proto, že se mi na takové setkání nikdy nechtělo :-)
Kamile Sikoro, autorské čtení skutečně zavání pseudointelektuální hrou. Ve skutečnosti je to marketingový tah. Knihy se kupují stejně málo jako nosiče hudby. Prakticky vše lze najít na internetu téměř zadarmo. Autor nemá jinou možnost než nabízet své dílo autorskou četbou.
Další možností je zapojit dílo jako scénář nebo slovní doprovod k multimediálním dílům typu film.
Čtenář se nechce namáhat čtení a vyhledáváním, chce knihu naservírovat a nechce riskovat, že si koupí blbou. je to bohužel tak.
Samozřejmě že článek je slabý, ale Vaud uhodil hřebíček na hlavičku - problém, jak se dostanu k tomu správnému čtenáři.
Štěpa z Hřibska
14. 09. 2009
je fakt, že tam bejvá spousta trosek. trubky si zas dělaj čárky, koliks měl piv
experimentátor
14. 09. 2009Kamil Sikora
14. 09. 2009Pišta_Hufnágl
14. 09. 2009
Pisto - oni to tady brzy zrusi, tak zas potahnu o dum dal... cili dam pokyn, kde bude dalsi sraz :-), :-(
Pišta_Hufnágl
14. 09. 2009
Lakrov - jestli si nekdo koupi knihu zalezi na mnoha okolnostech - samotna kvalita textu je jen jeden z mnoha aspektu. Nicmene je to dobre cviceni v pokore.
Barman - dovedu si predstavit, ze svety osmnactilete divky a 75 leteho decinskeho duchodce nemaji prilis mnoho spolecneho.
rajco - nastesti nekladu poezii
Pisto - v Barce jsem byl minuly tyden, kdybys zvolil lepsi dopravu, tak jsme si mohli udelat sraz, protoze tam byl i Pacer :-)
Pro Prosecký: Vím, žes měl na mysli standardně vydané knihy. S tím samizdatem to bylo jen takové rýpnutí do přátel internetu, volné publikovatelnosti a bezplatné dostupnosti :-)
Teda, ani není nějak moc vtipnej ten fejeton a hlavně, jak už zimínil docent Pištěk, je nedobře sepsanej. Kravsky se čte:)
Když jsem navrhoval vyměňovat si vzájemně vydané knihy, měl jsem na mysli nikoli "samizdat", ale knihy, které nám vyšly ve standardních nakladatelstvích.
Já jsem si schválně koupil několik desítek kusů své knihy za režijní cenu navíc a postavil se na vhodná místa (kulturní akce související s tématem knihy)a zkoušel knihu prodat. Doporučuji všem. Člověk se tak dozví, zač je toho v literatuře loket.¨
Z těchto zkušeností odvozuji své statistické závěry, kolik lidí má o beletrii zájem, kolik ji kutečně koupí apod..
Pišta_Hufnágl
14. 09. 2009
Reakce na příspěvek autora Prosecký:
Článek avizovný v odkazu jak se zdá amatérské literární tvorbě příliš nefandí; přesněji řečeno: Nefandí jí autor toho článku. Nevím, proč jí nefandí; nevím, kdo je Petr Kersch (snad je to známka mé omezenosti). Možná by se o autorovi článku dalo něco nagooglovat -- třeba už to někdo zkusil. Možná má v tom článku pravdu. Nemám osobní zkušenost z žádného setkání podobného druhu. Nemám zájem se takových setkáni účastnit. Se zájmem o literaturu se to nevylučuje.
Je literatura 'zboží'? Myslím, že je. Označíme-li napsaný text za zboží, je artiklem, který se nekazí, ale také nezraje. Zrají však vnější okolnosti, přispívající jeho prodejnosti (nebo zavrhovanosti). Každý už asi zažil překvapení v podobě šoku, co všechno tištěného se dá prodávat (a dokonce to někdo koupí).
Vytisknou cosi v samizdatovém vydání a rozdat to okruhu známých, je hezký počin. Dřívější doby (20 a více let zpátky) přály tomuto způsoby vydávání tiskovin o něco víc. Méně přebytku a větší zájem byl patrný i v této 'oblasi výroby'. Některá jména autorů navíc přitahovala; zvláště ta 'zapovězená'. Mezi rozdat okruhu známých a přimět náhodného 'zákazníka' ke koupi, je dost podstatný rozdíl. A není to rozdíl, spočívající jen v námětu, typu či úrovni díla. Málokterá česky psaná kniha může být výdělečná; na to je čeština užívána malým počtem lidí. Ale přesto, že je dost knih prodělečných, považuji jejich prodejnost za významné měřítko úspěchu. Měřítko typu: Někdo byl ochoten za takovou knihu zaplatit.
Prosecky - v Zurichu az koncem mesice :-) a v Bostonu budu mit jen stek (ne steak). To jsem chtel jen dodat lesku mym nepodstatnym vstupum na znamych mistech. Mimochodem, mam zakazano vypravet vesele prihody behem prednasek, abychom skoncili vcas a vsichni pochopili smysl vystoupeni.
Pisto - s radosti, mas ji mit :-). Clovek, ktery se prokaze mou knihou bude mit v barcelonskem baru Rincon de Praga kazde treti pivo zadarmo (toci tam Prazdroj).
Kvetoni - poezie nikoho neuzivi, cili profesionalni poeta je vyraz nepresny. Spis by to mel byt "clovek dotujici vydavani poezie".
enthroper - asi jo, to co popisuje, je spis bulimie :-)
radku - tohle je preci server vysoke urovne :-)
Přemýšlím kolik známých básníků recituje zpaměti... Ale je fakt, že na autorském čtení mi 95-98% textů profrčí hlavou jak pendolino a nic, tak už je radši nenavštěvuju... Ale v každém knihkupectví mě fascinuje jedna malá polička s poezií, což je pravý opak stavu na literárních servrech, kde mám dojem, že prózu nikdo moc nečte nebo nepíše.
Co o nás - mě si tam bere furt do huby! A kolikrát! :)))
Jinak - často se stává, že na podobné výkřiky reaguje amatérská obec ukřivděně, ale tentokrát se vašimi komentáři velmi dobře bavím :)
Pišta_Hufnágl
14. 09. 2009aleš-novák
14. 09. 2009Květoň Zahájský
14. 09. 2009Pišta_Hufnágl
14. 09. 2009
neplete si to pan autor s tou anorexií trošku?
ale to o tom "zážitku", vyrovnání se s ním, na tom něco bude...
Tak ještě lepší by bylo Police-upon-Metuje-Award-Winner.
Vždyť jsi teď přednášel v Zürichu. A o čem přednášíš na Harvardu?
Já přednáším koncem týdne také v zahraničí. Ve slezském Opoli.
Něžný_debil
14. 09. 2009
Alesi - kdyz jsme u toho, tak ja jsem jednou vyhral Mitsubishi Pajero, ale byl to tak traumatizujici zazitek, ze jsem to nikdy literarne nezpracoval. Vzhledem k tomu, ze jsem ho vyhral v CR, tak jsem samozrejme nic nedostal...
arkp - tak necham vytisknout o pet kusu vic :-)
ND - jasne :-)
Prosecky - rad smenim knihy :-). Ja jsem na Neviditelnem psovi uveden jako redaktor, cili jsem ve stejne grupe s vitezi techto soutezi - ac sam jsem obeslal snad jen jednu soutez nekde v Polici nad Metuji :-) pred mnoha lety. Koncem tydne prednasim neco malinko na Harvardu v Bostonu. Jak by se to vyjimalo v zivotopise - Police Award Winner 2000!
Kvetoni :-)) mas samozrejme pravdu. Urcite hrajes na koncertech jen proto, abys byl vic ctenej!
aleš-novák
14. 09. 2009Něžný_debil
14. 09. 2009
Vaude, vítěz Literárního Varnsdorfu? Už ten název mi připadá legrační. A co to je za úspěch vyhrát takovou nějakou soutěž? Já také nějaké vyhrál. Kkdyž vám řeknu , že to byl "Literární Rychnov nad Kněžnou", budete se mi také smát.
Možná že porcujeme tvého medvěda v lese, ale mého už ne. Moje kniha už vyšla.
aleš-novák
14. 09. 2009Něžný_debil
14. 09. 2009
Prosecky - jasne! Ale zatim porcujeme medveda, co beha po lese :-)) Jsem u korektur 29. fejetonu teprve a jeste jich musim dalsich 31 prepsal/upravit :-))
ND :-)) Jasne, dostanes jednu zadara :-)
Prosecky - kdyz se kouknu na foto pana spisovatele, tak mam trochu pochyby, jestli pan Kersch je nejaky zasadni recitator ;-). Ale svym zpusobem vykopal "valecnou sekyru". On literat a vitez Literarniho Varnsdorfu 2000, preci nebude poslouchat nejaky amatery :-).
Aleši, doufejme, že si čtenáři kvalitu najdou. Ale řekni mi, jak se k době dostala kvalitní beletrie za poslední, řekněme, rok?
aleš-novák
14. 09. 2009
Navrhuji, abys knihu fejetonů nabídl do výměnné burzy. Ty pošleš jinému Písmákovi tvou knihu fejetonů, jiný Písmák ti pošle knihu, kterou vydal on (už jsem to v praxi na Písmáku vyzkoušel).
U těch, kterým žádná kniha ještě nevyšla, zvol řešení sám. (Já osobně bych chtěl minimálně poštovné, ale ty, bydlící v nejbohatší zemi světa, jistě chudým spisovatelům ve staré vlasti pošleš knihy zdarma).
Tak, Krytyku, i ty máš trochu pravdu. Spisovatel není primárně recitátor, ani dramatický přednašeč. Dnes ovšem bez lákavých autorských čtení těžko někoho oslovit.
Jasně, že novináře nezajímá kvalita díla, pro jeho práci je nepoužitelná. Otázkou zůstává, co můžeme udělat, aby se literatura stala lákavou pro více čtenářů?
StvN - tezko rict, jestli to fejeton je nebo ne. Na NP o tom rozhoduje redaktor a pokud je to jen trochu reflexivni utvar, tak to soupnou vzdy mezi fejetony zato p.P.Kersch nemuze :-)
Něžný_debil
14. 09. 2009Květoň Zahájský
14. 09. 2009
Armine - diky :-)
Krytyku - mas pravdu. Ten clovek je inzenyr chemie- je tedy otazka jestli to neni taky amatersky literat :-).
Ale kdyz jsem se docetl, ze...
Jeho prózy byly oceněny v literárních soutěžích (Literární Šumava 1998 a 1999, Literární Beskydy 1999, Proseč Terezy Novákové 2000, Literární Varnsdorf 2000).
tak mi je to celkem jasne :-)
aleš-novák
14. 09. 2009aleš-novák
14. 09. 2009
Vaude, tak vysvětlení. Pán píše o tom, že básníci neumí psát básně, píše o tom v článku nazvaném fejeton, ale fejeton to není.
Prosecky - diky za komentar. Tak trochu pocitam s tim, ze az dopisu knihu fejetonu, tak jich velkou cast rozdam pratelum. I tak nejak ve skrytu duse doufam, ze nebude uplne ztratova :-)).
StvN - nerozumim? Nejctenejsi fejeton posledni doby napsala Petra Paroubkova. :-)
arkp - ja jsem byl asi 20 minut na jednom srazu, kde se uz nic necetlo.
alesi :-) jsem zvedav, jestli tu nahodou nepise pod nejakym nickem :-)
je to hrubý a hloupý článek; je postavený na tzv. obecném mínění těch, co na čtení nechodí nebo tam jednou náhodou byli a neměli štěstí na řádné osazenstvo; jednak také neznám žádné profesionální básníky, kteří by dnes uměli své básně zpaměti; vůbec tam žádnou kvalitní poezii nejmenuje, nic podnětného ani nenavrhuje, je to jen zlomyslný úšklebek nerozumějícího novinářského parazita, který nenávidí samostanost v konání a myšlení; doufám, že se tím nikdo nenechá jen tak snadno otrávit .)
Armin Tamzarrian
14. 09. 2009
Děkuji, Vaude, že jsi sem tento odkaz dal. Tak my, staří, to známe v mnoha podobách. V sedmdesátých letech, osmdesátých letech, mnoho literáních soutěží, setkání amatérů, drobné úspěch a stále se opakující neúspěchy. Toho ztraceného času, než jsme pochopili, že psaát písmena umí každý a mnoho přemnoho intelektuálů psalo ve škole dobré slohy a myslí si, že to stačí pro literaturu.
A pak přijde ta velká rána, kdy se dozvíme, že literatura je zboží jako každí jiné, že musí být kupec a ten se hledá marketingem. A jako většina spotřebních zbytečných věcí ve svobodné ekonomice i literatura trpí převahou nabídky. Kupci ji kupují jako dárky, ze snobismu, číst to je otrava, když je tolik mnohem lákavějších multimediálních děl. A pak taky je třeba se orientovat podle kritiků a snobů a kupovat ty Japonce, Gróňany nebo Anglosasy (jsou jen příklady).
V důsledku těchto draze zaplacených osobních zkušeností jsem přijal několik primitivních zásad:
- snažím se svou vydanou tvorbu vždy prodávat, nikdy darovat,
- snažím se psát tak, aby to ostatní bavilo,
- nedělám si žádné iluze o tom, že bych na literatuře mohl něco vydělat, nicméně snažím se (věren svému ekonomickému vzdělání), aby práce byla efektivní. Tzn. nemá smysl předělávat neúspěšný text padesátkrát, pokud mám nějakou jinou činnost přinášející větší marginální užitek.
V konečném důsledku je psaní kvalitní literatury skutečně tvrdá práce. Každý text se musí procházet 5 x a vícekrát apod..