Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seMoje Jericho
Výběr: Zbora, Markéta
12. 07. 2010
33
25
3150
Autor
dada
svítá naruby
jako když nedočkavě
pověsíte akvarel
nad hlavu Večernice
chvíle stěhování kostelů
kdy kamenné slunečnice věží
konečně nastavují druhou tvář
bezvládí i rabování kašen
a do strhnutých závěsů
odnášené domy
rovnou před práh
z rodinného stříbra
zachráním jen svícen
a ten vrhnu do tmy
25 názorů
zblblýptáček
25. 08. 2010
Děkuji Markétce za avízo, už jsem tu báseň četl a musím říct, že jak se mi některé věci líbí velmi, např. první a třetí sloka, stěhování kostelů, tak také jsem na rozpacích ze zvuku, ale i tak trochu vtíravosti večernice a slunečnice a z poslední sloky a v součtu z přemíry, jak se mi to zdá, silných symbolů - slunečnice, večernice, kostely, rodinné stříbro, svícen. Píšu to nerad, neb dada patří k mým oblíbeným, a ony zmíněné první a třetí sloka jsou opravdu krásné, ale snad mi odpustí, jestliže přece jen od něj očekávám více.
pověsit akvarel nad hlavu Večernice ... hmm, to jsem nějak nepobral, přesněji - působí to jako slova pro slova bez obsahu; zbytek básně se mi ale líbí, hezký jsou ty odnášené domy rovnou přes práh
Hlubší nemohu, tak jen poznamenám, že ten tip je hlavně za poslední dvě strofy. Nebo možná za celé dílo bez "naruby", které tam mně osobně nesedí.
Tipuji z opozice. Moje city zde uvedeny ve zmatek. Zprvu se na mne(resp. na čtenářstvo jehož se cítím částí) obrací autor s nálezem zajímavého přirovnání. Další dvě sloky popisují děje, jakoby ani svědka nebylo-svítání naruby prostě předznamenalo nějaké katastrofické přesuny na ploše monitoru. V poslední sloce spuštěno kladkostrojem tělo básníkovo činíce prudký skutek.
Vždycky si vzpomenu na verš jedné Drfaustovy básně /slova mohou být jakákoliv/. Někdy jde o to, aby na ramenou nesly konstrukci i jejich významy, popřípadě významy dějů a situací.
blboun nejapný
12. 07. 2010Marcela.K.
12. 07. 2010
No, když tady vidím žádost o tu hlubší, napadá mě, po přečtení několika dalších děl pod tímto, zmínit za všechny klady textu alespoň tu nesamozřejmou skutečnost, že tady neschází chopnost volit jen ta podstatná slova, ta která nesou báseň na ramenou, nezdržovat se s popsáním pěti stran A4 a neříct vlastně vůbec nic.