Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seZpráva z toho či onoho světa
Výběr: nes, Zbora, Pacer, Markéta
31. 05. 2011
42
37
5503
Autor
egil
Zpráva z toho či onoho světa
Protože sněží; a prostor
ztrácí tvarovou paměť...
Kde neznáme důvody,
měníme příznaky v důkaz.
Některé úryvky tváří
umím už bezmála nazpaměť –
důvěrně křiví prostor...
Víc nic. Jen víra
a neklidné příměří
na křehké hranici s jistotou.
37 názorů
Miroslawek
19. 09. 2011blboun nejapný
06. 06. 2011
Některé úryvky tváří
umím už bezmála nazpaměť –
důvěrně křiví prostor... *
Díky za reakce, a zvláštní dík vám, Jiří a Tome, za pronikavé reflexe. Mě je teď tahle rovina blízká. Text dostal současnou podobu osekáním impresí (skoro 2 strofy). Dříve to bylo úplně naopak - mýtil jsem gnómy, sám sobě jsem si 'moudra' v pětadvaceti nevěřil. Ale obraznost je - a bude - pro mě důležitá neméně. Asi jde, jak říkáte, o snesitelný poměr.
ještě jednou se vracím, rád bych dodal, že obsah básně, který nám připadá dominantní a mne vedl k otázce, zda to báseň ještě unese, je zkouškou toho, na kolik jsme schopni a ochotni přiznat autorovi zraloat k obdobným úvahám a zde musím říct, že několik úhlů, které báseň nabízí, svědčí o tom, že tuto zralost (formální dovednost je zřejmá), přiznat lze.
O filosofizující texty zde i jinde není nouze, většinou jsou však poplatné buďto inspirující a ne zcela zvládnuté emoci, a nebo svému filosofizujícímu jazyku. Zde je emoce dobře zvládnuta, jakoby nastřádaná, již usazena a ve výrazu decentní.
na mě je i ta rozmazanost řečená příliš sebevědoma, takže ne nejistota, ale spíš naopak. stojatý pohyb.
nemám problém s výrazy. Společně s myšlenkou a osobním postojem mi uzavírají kruh. Beru za vlastní a oceňuji. A děkuji.
Mám problém s posledními dvěma řádky. přijde mi, že až k té víře se vše navzájem umocňuje a rozvíjí, kontury pod sněhem, tváře křivící prostor tak jako sněhová pokrývka vše zahalují do křivek (mluvím jen o spojitosti, není to úplná interpretace), neznámé důvody jsou důvody zahalené sněhem, takže vidíme jen tvarový příznak. Tahle linie je poměrně jasná. Tak jaké příměří? Silou vůle se dostávám k tomu, diskuse o tom co je pod sněhem a o křivkách, které jsou jediné vidět, může být uchopena jako boj a ten zas může ústit v křehké příměří. Když zapnu ještě další pomocné podprocesory a paměťové moduly, vytáhnu z tvé tvorby motiv ženy, který je možné vidět na tolika místech, že příměří může být skoro automaticky příměří mezi mužem a ženou. Ne že by mě to někam moc dostávalo. Zkrátka nevidím boj, mám ho sice v prstě, ale nechce se mi ho cucat. Hranice s jistotou ok, ta zapadá docela bez problémů, sněhová pokrývka je hranice mezi "důvody" a "příznaky". Klidně i křehká, i když mi to přijde lehce nepřípadné ve spojitosti se sněhem, tahá to do básně expresi, která tam nepatří, ale to je detail. Ale to příměří v sousedství dělá i z tohoto slabé místo. Zkráceně řečeno ten konec se dá intepretovat v souladu s básní, ale ne elegantně.
Ber to jako dobrosrdečnou snahu z tvé jinak výborné básně vymáčknout nějakou slabinu. Velmi oceňuji, jak jsi dokázal postavit báseň z myšlenek, z tezí. taky se o to snažím. A vím, že seš na gnómy, jak tomu s oblibou říkávaš, naprosto vysazený. Asi právě proto, že máš představu o tom, jak by se s nimi mělo pracovat dokonale. Aneb nejvíc nás dráždí to, co je nám podobné.
ten most mezi textem a mnou nejde postavit a přede mnou rozbouřená řeka slov..nerozumim, nechápu, ale stejně to na mě působí jakymsi nevyřknutelnym tajemstvim *
Je to bezesporu vnímavý text, který nestačí zběžně přelítnout a napoprvé beze zbytku zkonzumovat. První obraz je čistá lyrika (Tvými slovy by se dalo říct: navození lyrického subjektu :), jeho popis ovšem zavání něčím mechanickým, tak jak už to máš ve zvyku. Ve druhé strofě už bez oslího můstku přímo propůjčuješ básni filosofický jazyk. Mám s tím trochu problém. Ne s tím, že má celá báseň výrazně psychologický podtext, to se mi na ní naopak líbí, spíš koketuju s myšlenkou, je-li schopno dílo, které se tváří jako báseň, unést takový náklad. Může-li to být ještě poetika nebo už něco jiného. Je to asi diskutabilní a nejspíš víceméně bezpředmětné.
Líbí se mi v ní právě ten neklid, nejistota. S. Freud kdysi napsal něco ve smyslu že existuje řada správných i nesprávných představ, ke kterým člověk dospěl, protože si přál, aby byly pravdivé. Tvůj text, připadá mi, je v určitém dialogu s touto myšlenkou.
Na druhou stranu musím dát ze svého pohledu maličko za pravdu Nechápu. Tvé texty jsou na můj vkus někdy až příliš složité, těžké, a ve chvíli, kdy se k nim jako čtenář probourávám, přestávám vnímat právě onu poetiku textu, ale jdu už jednoznačně za sdělením. Osobně mám radši, když jdou tyto dva pojmy ruku v ruce, ale říkám, je to můj pohled a je zřejmé, že jsou lidé, kteří to mají naopak.
Výběr bezesporu.
Hluboká nejistota, která je pro mnohé čím dál méně schůdná. Pregnantně a z více stran vyjádřené a s takovým důrazem, až mne napadá, zda je to ještě báseň, zda to ta báseň, navzdory výtečným výrazovým prostředkům vůbec unese. O to je však pravdivější, navzdory tomu, že v ní nenalézám žádnou naději a kladu si jen další znepokojivé otázky.
..pripomina mi poznamky prisediciho soudce, kterej se pri preliceni nudi, sry:))
No jo, no, když ty jsi pan Básník, to je pak těžký. Život na hranici? -tak si hlídej, abys nepřepad do jistoty(už kvůli nám ctitelkám)...
t*