Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seZe zápraží
Autor
Gora
šeří se voní bez
prší
do jizev vyšlapaných cest
na prahu sedím šetřím slova
hermelín bílých svic
ozdobil kámen v lomu
jedním z deštivých gest
jak šeřík těžknu čím dál víc
78 názorů
Kdybych měl tu moc i výběr bych ti utmelil (utmelil byla otcovina - jeho výraz pro rozhodné darování... já to slýchal v souvislosti s pohlavkem - kéž bych ho dostal dnes)
Jeff Logos
24. 05. 2018Jak milé a svěží.
Ozzo, dík, těším se na něco filosofického, mírnějšího u tebe:-), to ti sedlo...
Norsko, tak vážně...myslíš to vážně??? Převážně ne, viď...
No, co dělat, když ty keře a ten lom mám u domu...pak o tom nepiš:-)
Omámila mě těžce sladká vůně šeříku a nejsem schopen slova. Myslím na rok 1945, kdy skončila válečná můra
vesuvanko Jano, děkuju moc:-)), šeřík už odkvetl, lom je zase šedivý...tak za rok:-)
Pěkné poetické obrázky, namalované jen málo slovy, ale čtenáře vtáhnou do atmosféry míst. Také se mně moc líbí verše "prší do jizev vyšlapaných cest"... a "hermelín bílých svíc ozdobil kámen v lomu" :-)))
TIP
Přišel jsem až teď a nevím, jak si měla verše nastehované. Ale tohle je opravdu povedené a líbí se mi to !
Dodolo, odstranila jsem jen židli, aby netrčela na prahu...a ten film jsem měla moc ráda, s Javorským:-)
Dagmar, ne, hermelín je něco jako límec, který se utvořil z mokrého šeříku...dík!
kamžiku. Možná záleží i na tom, kterou mozkovou hemisférou se "díváme" zrovna ve chvíli prvního čtení básně. Jestli uvidíme spíš technické detaily nebo převládne spíš imprese. Mně třeba ta židle, klidně i prázdná, postavená na práh právě za účelem "nicnedělání", jen tak koukání do přírody, dokonce evokuje obraz Krajina s nábytkem ze stejnojmenného filmu. A ty mezery mi přijdou jako pauzy, pozastavení se v myšlenkách, pocitech, které u takového vnímání krajiny příjdou.
Prostě kolik je lidí, tolik je "cizích států", jak zpívají bratři Ebenové. Záleží asi hodně na momentálním rozpoložení, protože i výsledky různých testů typu "kterou máte dominantní hemisféru?" se okamžik od okamžiku různí. Aspoň u starších jedinců, u našich mladých to kupodivu vycházelo pořád stejně. Ale to není nic proti ničemu, už to, Irčo, klidně nech, jak to je.
Pěkné. Telegraficky rytmické. Úplný protiklad mojí klouzavé rytmiky ;-))
"Hermelín bílých svic" jsou perlící se kapky deště?
Já jsem fakt ráda za popostrčení...najednou to vidím jinak, autorská slepota je příšerná věc:-(
mám v kuchyni obrázek židle u starých dveří v modrým rámu . představy mám veliké a fantazii nekonečnou, jen potřebuju popostrčit, naznačit, abych do básně vkročila... znáš to ne? :)
no teď je to lepší.. židle taky není špatná, ale je třeba k ní ještě něco dodat, aby zapadla
agát, nevadí...
židle je fuč, stejně byla na práh "postavena" dodatečně, a zřejmě to bylo znát:-))
:) se zájmem jsem přečetla několikrát báseň a taky komentáře... mám to podobně jako haijin s těmi pomlčkami, navíc mi tam ta židle "skřípe", možná by líp vyznělo: na prahu židle, šetřím slovy... sakrblé, proč je tam ta židle?
miniaturka se tváří jako pěkná, ale má spousty chybiček... určitě bych neoddělovala skoro každý verš
hermelín? hm... dobře a ten konec je, no, občas si takhle fňuknu taky
:)) takže dneska jsem za zlou, ale jen můj názor laika
Evženie Brambůrková
17. 05. 2018/T
Na světě není zřejmě nikdo, koho bych nenáviděla, nebo o tom nevím...a kvůli tvým názorům ani tebe, vida, co všechno rozhoduje...nedá se nic dělat, řádkování měnit ani neumím a mezery jsou úmyslné. Měj se...
haijine, díky, hlavně za návod na dlouhou pomlku, to jsem nevěděla:-)
ty mezery jsou tam tak, jak je cítím, těžko vysvětlovat, a ke slovu svíce /svic/ kopíruji:
Podstatné jméno svíce má pro 2. pád množného čísla hned tři tvary. Kromě tvarů svící a svic má ještě třetí tvar – svěc.
Nedivím se, že stesk, ale když je teplo, je letní déšť naopak radostný a plný inspirace... i když ta tě neminula, sedím s tebou na prahu a vpíjím, dál už radši šetřím slovy...
No právě. Kdybys napsala: "deštěm jak šeřík těžknu čím dál víc", zbyl by ti jeden verš k dobru.
kvaji, nevím, zda je to nejlepší výraz, myšleno např. ohnutí větviček keřů vlivem tíhy deště...
díky
Pěkná báseň, má kouzlo. Ale fakt - jedním z deštivých gest? To nedokážu přijmout.
gabi tá istá
17. 05. 2018rozumiem tej nálade *
U nás taky prší. Tvá krásná slova mi přišla vhod! Díky *****
"prši do jizev vyšlapaných cest"
Stesk je stesk a není to deprese. Stesk může být i krásný.Při četbě tvé básně se mi vybavil Hudečkův obraz V dešti. - Jestli ho neznáš,zkus si ho vyhledat na webu(Antonín Hudeček - V dešti) ,třeba se ti bude líbit.
Ano, byly použity záměrně...hrála jsem si se slůvky:-)
Na jednu stranu radost, že prší /konečně/, na druhou stesk...tak asi.
Děkuju.
Velmi zajímavou atmosféru básně vytvářejí aliterace,o kterých ale nevím,jestli byly použity záměrně,nebo byly v básni použity podvědomě(šeří se - šetřím - šeřík). Mně osobně se nejvíc líbí poslední verš. Máme šeříků plnou zahradu a tak velmi dobře vím,jak vypadají rozkvetlé šeříky ztěžklé deštěm. A taky je v té básni pro mě cosi secesního,ba dekadetního v jejím poněkud chmurném vyznění. Tip.