Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seTD - Fotografie
Autor
Gora
Po dvou měsících znovu ve škole. S Marcelou obsazujeme naši lavici, když vchází cizí kluk. Hm, vysokej blonďák. Jaký rozdíl, když nás holky spolužáci ještě nedorostli. Hezky vyklenuté čelo, ofina, fešák. A hned za ním jako velká voda se přihnala třídní.
„Nekoukejte, nejsme na pastvě, prázdniny skončily! Tohle je Luboš Šandera. Přestěhovali se z Prahy. Pojď, sedni si tady vedle Irmy.“
Zděšeně jsme se s Marcelou na sebe podívaly. Co to tu úču jen napadlo. Rozsadit právě nás?
„Ale soužko učitelko, my sedíme pořád spolu, osm roků!“
„Změna je život. Zvykejte si. Marcela se přesedne támhle k Jelínkovi“
Marcela se pomaloučku zvedla a nasupeně dopadla na volnou židli u Míry Jelínka. A ten blonďák vedle mne.
„Čau, já jsem Luboš,“ naklonil obličej nebezpečně blízko k mým brejlím. On má pomněnkový oči! Ale hned udělal něco, co si v našem městě žádný žák nikdy nedovolil. Hodil si ty svý dlouhý nohy v pravých džínách i s teniskami na lavici.
Třídní zbrunátněla a vypadalo to, že exploduje i její rezatá natupírovaná hlava.
„Šandero! Pěkně se předvádíš hned první den, jen co je pravda!“ kroutila tou obrovskou hlavou.
Ignoroval ji. Vyndal z kapsy žvýkačku, pomalu rozbalil a začal ji zpracovávat krásnými bílými zuby. Teprve potom beze spěchu složil nohy pod lavici. Zkoprnělá jsem čekala, co bude dál.
Jestli snad učitelka doufá, že jako šprt toho kluka nějak usměrním, spletla se. Všichni, a nejvíc já, jsme se okamžitě do Luboše zbláznili. I kluci soupeřili o přátelství kluka z Prahy, ale zbytečně. Kamarádil se totiž se všemi rovným dílem.
- xxx
Na turistickou základnu na předměstí Chebu sbubnoval „malý žáček Kotrbáček“, jak jsme mu na základce říkali, setkání spolužáků ze základky po pětatřiceti letech. Ustrojená do tmavého sáčka snažím se vypadat co nejvíc étericky. Samozřejmě ne kvůli Marcele naproti, ale Luboš Š. zatím nikde. Určitě mne pozná podle brejlí. Ty, jak vidím, dosud nikdo ve třídě nenosí, možná na čtení.
Někdo se vynořil z šera chodby, opřený o francouzské hole. Strnu, ale je to žena. Aranka, vydechl kdosi u vedlejšího stolu. Nepoznala bych ji, stejně jako už většinu spolužáků. Malý žáček Kotrbáček k nám přisednul.
„Jiříku, prozraď, přijde Luboš?“
Jirka se na mě kouknul.
„Tebe to ještě pořád drží?“
„Prosim tě, co tě nemá. Je mi volnej.“
„Ptal se po tobě na minulým srazu, tehdy před deseti roky. Pěkně to na parketu i v baru roztočil, je to bohém. Vůbec se nezměnil. Byl potřetí čerstvě ženatý, všechny manželky samozřejmě krasavice. Ta nejnovější pro něj přijela. Možná bych našel fotky, chceš se podívat?“
„Ne. Raději ne,“ rozhodla jsem se při rozhlížení po sále. Pupkatí spolužáci s dychtivým anebo naopak lhostejným výrazem pili bůhvíkolikátý pivo, zatímco spolužačky prohlížely snímky svých dětí a dokonce i vnoučat.
Vzpomněla jsem si na fotku Luboše, zvětšenou z hromadné školní. Nosím ji u sebe spoustu let. Možná bude lépe, když nepřijde. Takhle vím, jak vypadal na konci devítky, ale dnes?
64 názorů
Díky, Přemku, je nás tady daleko víc, ty také pomáháš a zapojuješ se zde. Děkuji!
Je dobré hlavně se shodnout s tím, že Gora má již svůj styl, jak v próze tak v poezii. Čtu ji již dlouho a pozorně. Nejvíce oceňuji její pracovitost, aktivitu a pomoc. V této oblasti práce pro Písmák je výjimečná a málokdo věnuje tolik času a energie jako ona.
Jasně, tohle jsem na mysli neměl. Jako doporovodnou pasáž, když zůstanu u pojmu, bych si představil pár slov navíc například k dokreslení charakteru postavy, popisu, motivace, očekávání a tak podobně. Aby to nebylo jen strohé přetlumočení nějaké události, ale aby dílo dostalo další rozměr.
Stvn, abychom si rozuměli, pokud jde o doprovodné pasáže, hodně záleží na žánru, u pohádky spíše méně, u fejetonu nebo reportáže ještě méně, u rozsáhlejšího útvaru zase naopak, tam mění rytmus, oživují, atd.apod. Ale měl jsem na mysli spíše tkové ty otrocké např. při přímé řeči, uvedu příklad.
Tohle bys Ivuško dělat neměla, řekl děda, to by mohlo ublížit, dodal.
Ale já jsem si myslela, že to dělám dobře, protestovala Ivuška.
Já vím, Ivuško, pohladil dědeček vnučku, však já se nezlobím, ukončil rozhovor.
Ahoj a2a2a, myslím, že jsi otázce prozuměl perfektně a Tvá odpověď odpovídá tomu, co jsem si od začátku sliboval a já Ti za ni děkuji. Ráno jsi mi zlepšil náladu. Vystihl jsi přesně to, co u Gory prózy pozoruji také, akorát se neshodneme v hodnocení. Já bych například doprovodné pasáže ocenil.
Stvn, dost možná tvé otázce nebudu rozumět, nicméně pokusím se. Gora má svým způsobem vyhraněný rukopis v próze od samého počátku. Opírá se o zpracování autentických zážitků a snahu nacházet pozitivní vyústění. Zatím nezobrazuje přímé životní konflikty, ale lze je číst občas na pozadí, tedy mezi řádky a někdy jsou popsány velmi nenásilně, vzpomínám na texty o bezdomovci, čúrajícím na cizím pozemku, nebo o vážce v domově důchodců. Tento text je spíše rychlá úlitba tématu. Také formální projev doznal výrazného posunu v tom smyslu, že se oprostil od ndbytečných doprovodných pasáží a dovětků, má spád, rytmus a ve výrazu působí uceleně a čistě.
Samostatnou kapitolou jsou její texty pro děti, jsou živé a plné drobných dějů, i tady se vlastně projevuje její potřeba popisovat svět pozitivně.
Můžeš namítnout, že si nsazuje růžové brýle, ale realita je jiná. Myslím, že stejná realita spočívá v potřebě vnímat svět i jinak, než jakým je. Reálně to nikoho nepřesvědčí, že na světě je ráj, ale i pesimisté určitě přemýšlí, jaké by to mohlo být. A i kdyby u tohoto způsobu představování světa podle sebe zůstala, bude to mít pro část čtenářů, a ne zrovna malou, význam.
Ještě bych se rád zmínil o poezii Gory. Dlouho jsem ji podceňoval, ale je to minulostí. A jestliže před léty v poezii mnoho nenabídla, nyní už není vzácností, že má co nabídnout v poezii, haiku a to zřetelně nad rámec Písmáka, tedy proč ne v próze.
Dost možná by byla ještě dále, kdyby se až extremně neobětovala pro tento server. Je zdaleka nejpracovitějším redaktorem nejn v poskytovaných reflexíxh, ale hlavně v organizování soutěží i v podpoře nejednoho autora, kterou poskytuje, aniž se zviditelňuje.
Safiáne, Safiáne, a přijde ti, když si přečteš svoji a Gory reakci, že by tu bylo prostředí, které by něčemu takovému, o čem píšeš, bylo nakloněno? Vždyť jste při prvním náznaku nějaké diskuse diskusi znemožnili. Nic. Chápu, že chete mít svůj klid.
Safe, děkuju, je to i můj názor a ono zpřesňování kritérií by bylo určitě pro litweb přínosné. Někým, kdo se na to cítí a má dostatek erudice a času.
StvNe, děkuju za diskusi.
Promiň. Naše diskuze se posouvá nedobrým směrem, a to bych nerad. Přispěj k tomu, aby se, alespoň v nějaké části, stal Písmák z komunitního serveru s literární záminkou skutečně serverem literárním a já budu první, kdo ti zatleská a bude tě podporovat.Měl jsem na mysli to, že dnes je to marnost, nikdo se tu něčím podobnýmnezabývá. Ono se tak konec konců neděje ani ve "velké" literatuře, která je stále ještě ve vleku předsudků, a to nejen ideologických. Myslím si, že mnohem lepší, než klást podobné otázky jako ty, by bylo rovnou příspěvek z tohoto hlediska zhodnotit. Jsem ale přesvědčen, že jedna básnička nebo povídka k tomu nestačí, To až básnická sbírka, román, sbírka povídek atd. Nikdo tady asi není Mallarmé, aby se jeho cena dala posoudit z několika řádků. Ale o sbírky tu valný zájem není. Ty už nejsou takovou komunitní příležitostí ke tlachání. Níkdo ti přece nebrání ptát se tlachalů na jejich styl. Já osobně bych více ocenil stanovení a postupné zpřesňování kriterií pro posouzení něčeho podobného. Ono tu ostatně není zas tak moc nového. Téměř všechno má nějakou předlohu. A to, co je snad úplně nové, je absolutně nedodělané.
Obyčejná otázka ti přijde jako bazírování? Víš, co zaráží mě? Že lidi místo diskuse o jádru věci svádí diskusi na věci typu - a proč to někoho zajímá. To je přece blbost. Otázka stylu nebo rukopisu je na literárním serveru zcela relevantní a vůbec nechápu, proč se musíme bavit o tom, jestli se na to někdo může nebo nemůže zeptat.
Já netvrdím, že je na tom něco svízelného. Jen mě překvapuje, že tu někdo na něčem takovém bazíruje, když je zřejmé, že se na Písmáku na skutečné chápání rozdílnosti stylů nehraje. Lidi tu dávají přednost všemu možnému, nejvíce tzv. obsahu a komunitnímu náboji. Mně osobně by se líbilo, kdyby vliv stylu posílil, ale to jsou dnes jen sny. Podle mě Gora má, v poezii, prózou se zabývám málokdy, svůj styl. Ale nemá čas ho rozvíjet. Je zbytečné dělat z prdu kuličky.
Goro, já jsem přece také čtenář.
Safián, třeba použité materiály, tvary, to fakt není nic složitého. Vědu tady z toho dělá někdo jiný. Můj prapůvodní dotaz je velmi prostý. Není citově zabarven, nic nepodsouvá, je to obyčejný dotaz. Nevím, co je na tom je svízelného.
Jejda jejda, jedna kratičká povídka a už vidíme, že chybí autorský rukopis. Mně se to četlo dobře. Takže nějaký rukopis tam asi bude.
Stývne, samozřejmě vím, co asi máš na mysli... a k jakému závěru bys mne rád přiměl.
Nechávám na čtenáři, jestli se mu na mé mikropovídce něco zdá/nezdá.
Rukopisům zdar:-)
Nejsem literární vědec. Proč bych měla specifikovat svoji tvorbu, taky netuším. Všechno, co jsi vyjmenoval, je něco jiného než původně avizovaný rukopis:
Rukopis (též manuskript) je v knihovnictví jakýkoliv dokument psaný rukou, tedy nikoliv vytištěný nebo reprodukovaný jiným způsobem. Termín může označovat také sdělení, které je zaznamenané rukou jinak než psaním, například nápisy vydlabané na tvrdém materiálu, nebo vyryté v omítce, stiletem ve voskové destičce či klínové písmo vytvořené ostrým rydlem na ploché destičce z nepálené hlíny. Výraz manuskript je odvozen z latinského manu scriptus neboli napsáno rukou.
Myslím nějaký atribut, třeba vtip, jazyk, nadhled, přesah, satiru, ironii, rozhled, odbornost, nové téma, staré téma jinak atd., pojem rukopis přece není v oblasti literární tvorby nejasný pojem.
Hanko, děkuju za vzpomínku na srazy i na charismatického třídního... nemají to tihle lidé dobré?:-)), dík.
krásna spomienka...zo základky stretká nemávame, z gympla nepravidelne, naposledy v 2019 po 43 rokoch...boli sme dievčenská trieda, keď sme v treťom ročníku dostali mladého triedneho, nedalo sa nezamilovať, všetkých 36 ho platonicky milovalo, aj keď bol ženatý:) Žiaľ, zomrel priskoro, v roku 1990. Babinec na stretkách je fajn, nie je problém spoznať spolužiačky, pribudli síce vrásky, niekomu ( napr. mne) kilá, no stále sú to ony, niektoré sú dokonca šmrncovnejšie ako za mlada, sebavedomé, s iskrou, triedny by mal radosť...a možno tam niekde hore aj má...
blacksabbath
28. 03. 2021Zařadila jsem si to do své nedělní chvilky poezie....a udělala jsem dobře...jó je lepší si pamatovat hezčí........hepčí...............*/******************
...přeci jen bych byl raději, kdyby se dobelhal o těch francouzských holích...
Myslíš tím dobrým textem můj text? nějak ti stále nerozumím. Příspěvek je ten, že jsem text napsala, dobrovolně a sama...
Nemyslíš náhodou přidanou hodnotu textu?
Konkrétní připomínka jsem napsal. Je naprosto konkrétní. Povídku jsem četl a napadlo mě, v čem spatřuješ svůj rukopis, protože já žádný nevidím, tak by mě zajímalo, co považuješ za svůj příspěvek k jinak dobrému textu.
Stývne, na obecnou otázku obecná odpověď. Jestli máš konkrétní připomínky k mé minipovídce, sem s nimi.
Karle, tím, že jsem od Chebu dost daleko, některých jsem se nezúčastnila, a nijak nelituju... raději bych se sešla s lidmi, se kterými máme podobné zájmy.
Irčo, jenom k těm srazům. Když jsem byl na prvním, nemohl jsem nikoho poznat. Ale holky na tom byly a jsou mnohem líp. To jsem nečekal. Chlapi vychlastaný panděra, tlustí, že sotva chodí. Ale nejhorší na tom je, že ti co jsem měl nejraději zemřeli, bohužel.
Diano, maturitní jsme my děvčata ze zdrávky měla dvakrát, vždy to bylo prima... děuju:-)
My máme maturitní srazy dodnes a jsme už za ta léta jako rodina, jako sourozenci. Krásné vzpomínky!
Evženie Brambůrková
27. 03. 2021Nemám srazy moc v oblibě, málokdy někoho poznám. Divné je, že mě poznali skoro všichni. :-)))
A dobře, že nepřišel. Uchovat si hezkou vzpomínku je lepší.
Jo vůně malin nezralých je velké téma, obzvlášť když už se bojí zout, aby mu neotekly nohy a on šel domů v ponožkách.......:-)
Karle děkuju, já to ještě podle reakcí upravila, zkrátila... Moc Pražáků neznám, tenhle mne tehdy ohromil:-)
Irčo, je to psané lehkou rukou, docela svižným tempem, hezky se čte. Konec mě nijak neohromil, ale zase nezklamal. U nás Pražáky nikdo neměl moc v oblibě, byli jiní, měli něco společného. Nejen tu frajeřinu o které se zmiňuješ. Spíš mírnou nadřazenost, ale mohlo to být zdání, trochu to taky dělá ten pražský dialekt. Doufám, že se místní obyvatelé Prahy neurazí. Dnes hodnotím podle jiných kritérií.
Ireno, dobře jsi to vystihla, někdy je lepší po létech nevědět nebo nevidět. Především toho, koho jsme v dětství a pubertě měli rádi.
Thea v tramvaji
27. 03. 2021Čtivě napsané! Pěkně to plynulo. Ale proč nedorazil??? To je pech! I když... :)
Ráda jsem četla :)
Lubošové jsou různí – já například příčinou šílenství spolužaček nebyl. Ale srazů absolventů ZDŠ Přerov nad Labem (asi sedmi) jsem se zúčastnil bez jediné absence.
Stývne, v čem spatřuju svůj rukopis - v tom, že je můj, jak jinak.
Díky za přečtení a komentář.
To snad ne? On nepřijel?! Tak to je podpásovka :) Také jsem čekala a byla zvědavá, jak se změnil a jak bude vypadat..., ale tak nic.
Pěkně si to popsala. Ráda jsem si přečetla. Byla to prostě školní láska a na tu jsou vždy silné a živé vzpomínky :)
Super, že ses také zapojila do TD, i když samozřejmě Tvé dílo je mimo soutěž :)
Irenko, moc hezky jsi to napsala. Luboš nakonec zklamal, že nepřijel. Připomněla jsem si naše srazy, kdy se po několika letech někteří spolužáci a spolužačky natolik změnili, že se těžko poznávali - a čím starší, tím víc. TIP