Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte se2021: sbohem, drahý
Autor
annnie
2021: sbohem, drahý... Matylda, středa 5.1.2022
Ještě před pár měsíci
bych byla bez váhání napsala:
Ten před tebou byl pěknej hajzl
A je to tvoje velká zásluha,
že dnes
tahle báseň
může začít jinak
Ten před tebou
mi dal pěkně zabrat
Položil mě na lopatky -
- a že jsem se bránila!
Hrozně, hrozně jsem se bála
Ale byl to zbytečnej strach:
ten před tebou nebyl
nepřítel
Byl to trenér
Byl to Velký Učitel
Tak strašně jsem mu tenkrát vynadala,
a veřejně!
Dnes se mu omlouvám
s tou nejhlubší pokorou
a děkuju
To on mě
mě
kce
lehce
jemně
jak
jehně
vložil do tvý náruče,
mnohem mnohem mnohem
silnější a svobodnější
než dřív
Byl černá půlka monády
a ty
ta bílá
a TYs
byl nejněžnější ze všech
pětapadesáti,
aspoň co si pamatuju
Byls tak krásný
Dals mi tolik lásky
tolik nových přátel
Vyčistils mé zrcadlo
Vyčistils mě
Vrátils mi
mou vlastní
jemnost
Tak tedy
Merci beaucoup, chéri
Adieu...
Ty víš, že já málo vzpomínám,
ale tentokrát tuším:
Nikdy nezapomenu
68 názorů
Zeanddrich E.
21. 01. 2022Jo, připomnělo mi to jeden můj ne příliš starý obrázek (přidám sem možná na něj odkaz, jestli ho ještě najdu na webu :) )
no konečně to moje vnímání světa někdo trefně pojmenoval, díky :-))
to očekávání horšího mi kazí život, to je jisté, ale to, že očekávání se nenaplní a vyjde slunce, bohatě vyváží ty černé předpoklady, mám to tak v hlavě odjakživa poskládaný :-))
Kamamuro, spolehni se. Jen a jen mezi námi a 51 tisícem autorů :)
Díky, pá a.
annnie - No vidíš teď teprve jsem si já kverulant přečetl ten "prequel", a dodal bych k tomu ještě to, že je to krásné, když se nečí zuřivost zcivilizuje, oblékne si dobře padnoucí společenský oděv a vyrazí mezi lidi udivovat znalostí etikety a zručností v umění nezávazné konverzace.
Pamatuji se, jak kdysi, jednoho předlouhého únorového večera, se dokázal můj velmi civilizovaně se tvářící vztek odmlčet tak významně, že jistý pravděpodobně sympatický a zábavný mladík, v úleku pustil ruku lásky mého srdce, a zmizel kvapně v šeru vršovických uliček, neb patrně nechtěl riskovat ránu flétnou, kterou si můj vztek vybral jako nástroj k ukrácení dlouhé chvíle několikahodinového čekání.
Následovalo bušení pěstičkami a výkřiky "Nenenene, takhle se prostě chovat nemůžeš, slyšíš?", a poté velmi krásný a romantický víkend v mrazivém únorovém pošmournu malebné krajiny v okolí orlické přehrady... inu mládí, co všechno nás humory tělesné nutily vyvádět, až je mi dnes stydno.
Ale pssssst, svěřovat se na veřejnosti, to se nesluší. Tvoje pěkná báseň a moje nesouvislé stařecké blábolení - nechť zůstanou jen mezi námi, jako malé tajemství, platí? ;-D
Bylo by super obě díla číst dohromady na nějakém autorském čtení, ta dramatická proměna by byla působivá.
Kamamuro, hlavní drama bylo 2020 :), a bylo zcela naprosto autentický. Moje věci jsou téměř výhradně autentický, mám toho k napsání tolik, že na fikci mi vlastně nezbejvá čas :)
Sedící býk??? Myslela jsem, že to říkala Agatha Christie :)
Díky! Přeju krásnej večer i rok, Pá a.
Ivo, děkuju za krásný komentář, to je milé. A jsem ráda, že ses u mě stavil: motivovalo mě to podívat se, kdo že nový se tu objevil a klikal jsem na tvůj poslední text - a vidím, že jsem ho tenkrát s velkým zalíbením četla. Tak jakto, že tu ode mě není tip, říkám si - sjedu do komentářů a vidím, že jsem ti ho tekrát "dala", ale zřejmě nějak nedoklikla, anebo zradila technika. Tak teď jsem to napravila.
To zlomení je jen drobná hra, kterou někdy používám, když mám vedle sebe dvě slova, z nichž jedno končí a druhé začíná stejnou slabikou...
Díky, měj krásnej večer, Pá a.
To zní jako drama. Otázka je. jestli autobiografické, či fiktivní. Ale ani nejdivočejší fikce nevzniká jen tak z ničeho, neb není kouře bez ohně, jak říkával veliký stopař, bojovník, náčelník a partyzán Sedící Býk, než mu bledé tváře přijely definitivně ukázat, komuže to právem náleží americký kontinent.
Ať tak, nebo tak, je to pěkné.
Ivo Vodička
06. 01. 2022Moc pěkné, po dlouhé době jsem byl něčím překvapen - jde to na dřeň, překvapivé zvraty, při čtení jsem se nenudil. Jen mě trochu zmátlo to rozdělené slovo "měk/ce", protože tahle jazyková pozice se v básni jinde neobjevuje. Do jaké míry je to zlomení slova funkční?
Markel, tak to je obdivuhodné, že s takovým výhledem dokážeš spokojeně žít!!! Já bych to nedokázala... Já se snažím nic neočekávat ani nepředjímat, a vlastně se snažím o budoucnosti přemýšlet co nejméně - tedy pokud jde o to, co není závislé na mých vlastních rozhodnutích, plánech a činech, samozřejmě. Ne že bych neměla žádná přání, to pochopitelně ano, ale předkládám je Bohu vždy s dodatkem "ne, Pane, jak já chci, ale jak ty chceš"... A velmi často jsem (stejně jako ty :) ) mile překvapena...
Děkuju za návštěvu i za komentář. Měj se krásně ( i když to pravděpodobně nečekáš :) ), pá a.
Cassy... Občas mi tvé komentáře berou slova i dech. S tichým dojetím moc děkuju. Měj se barevně ve svém vlastním zámku... i v tom mém. Díky. a.
Bixley, ano. Denně se podivuju nad tím, jak je můj život podivuhodný :)
Díky! Přeju podivuhodný rok, pá a.
Pepři, jen připomínám, že můj text není o muži či mužích, nýbrž o mém posledním a předposledním roce. Pokud jde o tvou zkušenost, o které v komentáři píšeš, tak tě naprosto chápu - nicméně pokud se tvá bývalá partnerka chovala tak, jak popisuješ, velmi ti doporučuji nic od ní neočekávat. Pravděpodobně by ses nedočkal... Doufám, že už jsi za tím a jestli snad ne, držím palce, abys co nejdříve byl. A aby ta příští byla lepší (což asi nebude zas tak těžké :) ) Měj se fajn, a.
Aru!!! No počkej, až ty mi jednou přijdeš pod ruku! Uličníku!!! To se dělá, pošklebovat se Anče??? :) :) :)
Štírko, děkuju! Ano, je to, jak píšeš. Naštěstí Anna tuší, že nic netrvá věčně...
Pobudu ráda, je mi tu s váma fajn. Měj dobrej rok, plnej krásnejch chvil. Pá a.
Frk milý / milá, děkuju za překlad i za přání=konstatování :), a vůbec za to, že u mě býváš milým hostem. Měj dobrej a pevnej a jemnej rok, Pá a.
Janino, díky, jsem ráda, že ses k mému textu vrátila. Ano, je to o roce - respektive o dvou velice výjimečných letech, které mi udělaly tlustou dělící čáru mezi první a druhou "půlkou" života... Samozřejmě, že ten "černý" rok nebyl stoprocentně černý a ten loňský nebyl stoprocentně bílý, ale bylo to hodně hodně výrazné oproti jiným rokům...
Tobě přeju ten letošní krásně barevnej! Měj se fajn, Pá a.
zajímavé, já to mám tak, že příští události vidím černě, možná to dělám nevědomky programově, pak ta událost skončí dobře, já si oddychnu. Pokud dobře neskončí, řeknu si, já to věděla a byla jsem na ten debakl připravena. Život je fakt tajuplnej a zajímavej projekt *
Tvoje básně jsou takovým průvodcem po zámku plném komnat dějů, nálad a pocitů...i tam do výkladu zasahuje světlo a stín, den a noc, déšť a sníh, bouře a klid, zvony i sklepení...protože každá balustráda, každý schod...mají svou vlastní barvu...
Annie, asi by som si nedovolila hodnotiť ľubovoľný minulý rok záporne - tak ako ktorého koľvek z bývalých partnerov. Nikdy neviem, s čím prihrmí ďalší rok, alebo ďalší partner.
Sekeriek mám celú zbierku.
Javavio, nice to meet you! Jsem ráda, že ses tu stavila - zatím jsi nějak unikla mé pozornosti. A vidím, že to byla škoda.
Díky, měj se krásně, pá a.
Jamardi, ano... Krize jsou ozdravné a ta úleva po nich blahodárná... Díky. Měj úlevnej rok, pá a.
Kočkodane, jak bych mohla? Tebe si oblíbila i moje dcera :) Nicméně pracuj dál :) :) :)
Měj veselý dny! Pá a.
Marcelko, sama jsem zvědavá... Nezbývá, než znovu citovat Nohavicu: Ještě že člověk nikdy neví, co ho čeká... Díky za přání i za návštěvu, měj se krásně, pá a.
Vaše prevozchodítělstvo! Toť věru zajímavá historka. Zabilas ho?
Ovšem můj text není o muži, nýbrž o minulém (a předminulém) roce... Měj se krásně a tu sekeru hoď do kyseliny sírový :) :) :) Pá a.
Andělko, děkuju! Ať tě křídla ovívají po celý rok! (A nás písmáky ta tvoje :) ) Pá a.
Květoni, vtipné resumé!
Jak se to vezme. Snad ano... Ty dva roky byly naprosto odlišný. Výsledek prvního byla obrovská frustrace - byl to jeden z nejtěžších let mýho života. Ale byl potřebnej a posunul mě o pěknej kousek dál. Ten druhej byl totální rauš, naprosto nečekanej - a naučil mě hrozně moc o mně i o druhých...
Díky. Měj se krásně, pá a.
Black... Prosím, o háčkování zatím pomlčme :) :) :) Ale naučila jsem se jiný věci... Díky moc. Měj nadějeplnej leden. Pá a.
Theo, díky! No, ono se to snadno píše takhle, když už je monáda celá :)
Dokud černo, těžko věřit v bílo... V podstatě to člověk ví, že všechno "zlý" se po čase obvykle jeví jako důležitý a přínosný, ale ve chvílích zoufalství je těžké udržet si v to víru...
Měj se moudře a spokojeně = šťastně. Pá a.
Evženie Brambůrková
05. 01. 2022Inventura na konci roku. Pěkné, moc pěkné.
dievča z lesa
05. 01. 2022v kútiku duše dúfam, že sa dvanásty riadok odspodu dotýka aj mňa ... a ďakujem za celoročné zjemňovanie objatí***
Marcela.K.
05. 01. 2022Janino, to už nebudeš potřebovat, stačí, když si necháš plenu a nebudeš ji sundávat sama :-)))
Ale jinak souhlasím - také to mám spíš namíchané, než rozdělené na + a - roky.
Tak to já neznám, já nikdy nehodnotím celý rok, většinou to mám totiž tak namíchaný - dobré se zlým, štěstí i smůlu. Když si vzpomenu na rok, ve kterém jsem zažila to zatím nejhorší v životě, tak v úplně stejném roce mě potkalo i to nejlepší... je to zvláštní. Jinak, co jsem měla k obědu, už si těžko vybavuju i dnes, v domově důchodců, pokud se dožiju, budu ráda, když si budu pamatovat aspoň, kudy na WC :-)
když sinusoida života směřuje vzhůru a ještě není ve vrcholové rovince, ach to je na světě krásně.... tak tam dlouho pobuď... Tvá plusová energie se tu neztratí... a je potřeba...moooc
Janino, ono to je i o chlapovi, jak jinak :-))) To jsou ty nezapomenutelné něžné roky, co na ně babičky v domovech důchodců tak rády vzpomínají, když už netuší, co měly k obědu ;-)
Ježišmarjá, to je o ROCE, ne o chlapovi ?!? Hehehe... to mám letos dlouhý vedení, dík, frku :-)
Tak nevím, chápu to správně, že tamten dostal drsné sbohem a tenhle sice něžné, ale taky sbohem? To mě mrzí...
Snažím se pracovat na tom, abys ani na mě nikdy nezapomněla, ale tuším, že se mi to asi nepovede. (lehce jehněčí smajlík skopové hlavy)
Marcela.K.
05. 01. 2022No tak to jsem zvědavá, co budeš psát za rok...a nebo ještě líp - za dva. Ono není nic jen černo + bílý. Samozřejmě ti ho přeju, ten nežný rok, ale...
po mojej predchádzajúcej láske bolo vyhlásené celoštátne pátranie.... v tom čase aj na území Čiech a Moravy.
Jestli tomu dobře rozumím, tak za použití diametrálně udlišných kontrolních subjektů jsi dosáhla naprosto stejného výsledku.
blacksabbath
05. 01. 2022ann......přečetla jsem celý prolog a dnešní báseň několikrát.....ty teda jedeš....sakra dobře!! teď jsi na rovině....P.S. a neučila jsi se háčkovat?????
no, ten kousek z prologu je dobré si přečíst, aby o to víc vynikl kontrast...:o)
Ale ale :))) To je mi krásné vyznáníčko! Taková pěkná výroční zpráva :) Jsem ráda, že to vše bereš tak jak to bereš. Snažím se o totéž...