Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seDomů
Výběr: Print, Pája, Rivka, Lyryk, , Elyanne, sleeping_beauty
07. 10. 2002
28
4
4799
Autor
Vojtek
Kdo ruce zaklesl nadvakrát za záda
Nikdy víc nadvakrát ublížit nesmí
Z domova odchází silný a zamlada
V mýdlové bublině objevit vesmír
Skřípání soukolí otřásá orlojem
Nezbývá čas na to ochutnat svět
který ti v plecháčku zachutná omějem
Dva kroky vzad a pak kulháním vpřed
Kolik je pasáčků?
Kolik je ohníčků?
Kolik je stromů?
Napsali na papír
vyrvaný z deníčku
Že žně už začaly
Tak abych prý i já
.
Zavítal domů
4 názory
tahle je moc hezká... i když v hloubce s kostmi zlámanými, bolestí.. ale jde. dál..
jak návrat ztraceného syna, ale syrovější..
jó, miluju básně s zrcadlovou hladinou na povrchu a obrovským všeničivým vírem tam někd eu dna!
Tahle je krásná. No - a život někdy chutná omějem a někdy taky sladce. tip. A dám do nej.
Tak jsem si přemýšlel, jak chutná oměj, neboť jsem měl dojem, že je to rostlinka silně jedovatá-a taky že jo:
Oměj šalamounek (Aconitum napellus)
Oměj je vytrvalá bylina, rostoucí v horských oblastech, zejména v potočních nivách. Modrofialové květy jsou souměrné, jeden z korunních lístků je přilbovitě vyklenut, přičemž uvnitř této přilby jsou dvě nektaria. Vykvétá v bohatých vysokých hroznech. Plodem je měchýřek. Poskytuje podzemní části, tedy hlízy a oddenek.
Celá rostlina, zejména pak její podzemní části obsahují diterpenické alkaloidy, zejména pak akonitin a napelin. Oddenek obsahuje asi 1 až 3 % těchto alkaloidů. Pro obsah těchto látek je celá rostlina prudce jedovatá, někteří autoři ji zřejmě po právu označují za nejjedovatější rostlinu Evropy. Vždyť smrtelná dávka akonitinu je pro člověka asi 1 až 5 mg. I pouhým pravidelným přikládáním listů oměje na kůži dochází ke vzniku nepěkně vypadajících puchýřů. Toho bylo v minulosti využíváno k simulacím různých chorob (např. vojáky před službou).
Droga se používá na izolaci akonitinu, případně na výrobu extraktu a tinktury. Akonitin se používá jako součást mastí proti neuralgiím, artritidám či zápalu trojklaného nervu. Akonitin působí proti horečku, způsobuje také navození narkózy (proto se někdy používá jako anestetikum či antipyretikum) Oměj byl také hojně užíván k otravám, neboť se vyznačuje obtížnou prokazatelností. Jakési malé "mošničky" s potřebným množstvím akonitinu s sebou také nosívali špioni, kteří jej užívali jako spolehlivý prostředek pro navození smrti v případě chycení a prozrazení.
Akonitin působí tlumivě na centrální nervovou soustavu. Účinek akonitinu se popisuje jako bolestivé znecitlivění. Ihned po požití se dostaví říhání a přelévání v břiše. Postižený pociťuje horko, které se nejprve objevuje v obličeji, ale záhy se rozlévá do celého těla. Někdy otrávený zvrací. Později se objevují křeče, pocit bezcitnosti, až končetiny úplně ochrnou. V hlavě vzniká zvláštní pocit prázdnoty a zimy. Jazyk je ochrnutý, objevuje se zelené vidění, bolesti hlavy a závratě. Tep je špatný, nepravidelný, tělesná teplota klesá. Smrt nastává zastavením tepu nebo dechu.
DemonicForce
07. 10. 2002
Tož ale já taky nemám právě nepovedeného manžela:))) A pak, že člověk má dát na matičky, když říkají Děvenko, to není chlapec pro tebe...:))))))))