Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Co jsi a čím budeš

10. 01. 2003
16
0
3724
Autor
StvN

Jak pravil velký český myslitel Janamadeus Komenský: se učit, se učit, se učit. V přestávkách přemýšlím o tom, co jsem a čím vlastně budu.

Les.

Bezměsíčná noc.

Ležíš na boku, tváří v jehličí. Slyšíš potutelné škrabání mravenčích kusadel.

Slídění. Cupitání. Vyčkávání. A znovu cupitání.

Bojíš se přerostlého mravence, který ti ukousne nos a odnese si ho do mraveniště. Pak přijdou další, rozeberou tě na bezvýznamné kousky a odnesou do spižírny, kde čeká tvůj nos.

Hniješ. Rozkládáš se na potravu pro mravenčí děti. Již brzy tě snědí. Dáš sílu tisíci jedincům. Vyrostou z tebe dělnice a vojáci.

Jsi mravenec. Jsi tisíc dělnic a tisíc vojáků, slídících, škrabajících a vyčkávajících.

Jsi přerostlý mravenec.


Dobré, abych taky něco řekl: 1) Čtu knihu o fenoménu stáří a tam jsem si poprvé uvědomil, že společnost posedlá "čím budeš" (popř. jak říká Werich Co, Kde, Kdy a za kolik?) nemá pro staré lidi místo (ani roli). Rovnice starý=nezaměstnaný (jako by zaměstnání mělo monopol na práci) a nezaměstnaný=neužitečný je smtící logikou. Budu teď trochu cynický a řeknu: dvacáté století neprodloužilo život, ale stáří. Staří, které zbavilo smyslu. 2) Neznáš náhodou Řehoře Samsu - ten se jednoho dne probudil jako hmyz. Reportáž na toto téma napsal František Napětpták.

StvN
09. 09. 2004
Dát tip
Přečtěte si to ještě jednou s vědomím, že je to zařazené v sekci jen tak pro radost. Řehoře samosebou znám, je to dobrej týpek.

Hm...,musím se nad tím víc zamyslet.

StvN
19. 06. 2004
Dát tip
Na tomhle moc k zamyšlení není.

Craerassy
24. 05. 2004
Dát tip
nee..proč? protože se mi ta představa nezamlouvá:-)

Tragicus
02. 05. 2004
Dát tip
bojis se sam sebe... velmi dobre :

maia
28. 11. 2003
Dát tip
* Zaujimave.

StvN
17. 11. 2003
Dát tip
Hm..díky...

Seregil
13. 11. 2003
Dát tip
Hm.. pěkný...

když nám milí číňani zamořili barák švábama a my je hubili, bála jsem se jít domu, bála jsem se otevřít dveře, že za nima bude přerostlej šváb, zmutovanej těma postřikama a utluče mě bejsbólovou pálkou a při tom bude křičet:"Tak tys mě chtěla vyhubit???" *****

StvN
22. 05. 2003
Dát tip
Co je zive necham zit.

No, to bych tě chtěla vidět, jak by se ti líbilo, kdyby ses šel vykoupat, rozsvítil v koupelně a do odpadu uteklo pět švábů, kdybys šel na záchod, rozsvítil a po míse a nádrži se rozuteklo pět švábů, jak by se ti líbilo, kdybys musel dezinfikovat nádobí pokaždý, když se chceš najíst, s lupou prohlížet postel, když chceš jít spát, to je hmyzí terror!!!!!

StvN
22. 05. 2003
Dát tip
Jen jsem citoval Mladka. Vim, ze se to bezen neda dodrzet. Taky zabijim komary. Me maj nejradsi. Vcera jsme meli jednoho na koleji. Porad kolem me lital. Tak jsem se zved od stolu a sel se ucit na postel a on misto aby preletel ke spolubydlicovi, ke kterymu to mel evidentne bliz, letel az k moji posteli, aby mi moh bzucet do ucha, moc dobre vedel, hajzlik, ze ho nemuzu zabit, nemel jsem bryle, tak jsem ho nevidel.

máš lepší krev, než tvuj spolubydlící :-)))

StvN
22. 05. 2003
Dát tip
Modrou.

každej má modrou :-)

StvN
22. 05. 2003
Dát tip
Ale houby. Jen já jsem ten pravej a nefalšovanej princ.

každá krecv je modrá a červená ve styku s kyslíkem :-) princi :-)))

StvN
22. 05. 2003
Dát tip
To slyšim prvně a vůbec tomu nevěřim. Modrou krev mohou mít jedině šlechtici, ne ne, musíš se mýlit, to by bylo pěkně nespravedlivé, ne ne, tak by to prostě nešlo, každý přece nemůže mít modrou krev, to vážně ne, brrr, až mě z toho zamrazilo.

No, já to někde četla a věřim tomu, nakonec pod kůží mi prosvítaj MODRÝ žíly, ne červený :-)))))

StvN
22. 05. 2003
Dát tip
Jo, jenže žíly sou modrý i když je vytáhneš na světlo. Nevim, to bych asi mlel nesmysly, chce to nějakýho odborníka halooo halooo, my bysme si s Šebestovou přáli aby všechny žíly vyskákali.....

Myslíš, že někdo někdy viděl neokysličenou krev? :-)))))

No, já myslim,(no vážně, říkali to dochtoři!), že marihuana by se v lese kouřit neměla.

StvN
22. 05. 2003
Dát tip
Myslel jsem, že to budeš vědět, a ty na nás s marihuanou, ta přece vůbec neni modrá.

Nee ???? Celý život mi lhali !!!!!!!!!!!!!!

StvN
05. 05. 2003
Dát tip
To, co říkáš, je taková ta kompromisní pravda.

Zajímá mě, co je podle tebe pravda. Pokud jde o názory, potom je pravda jiná, podle člověka. A proč se tedy říká, že pravda je jen jedna? Víš, radši kompromisy než si stát na něčem, co vlastně ani není už ta zmiňovaná pravda.

StvN
05. 05. 2003
Dát tip
Pravdy jsou triviální a hluboké. Opak triviální pravdy je zjevnej nesmysl. Opak pravdy hluboké je zase pravda. To řekl nějakej fyzik asi Bohr. Pravda je dost ošemetný téma. Zase de o to, na jaký úrovni se o ní bavíme. Dá se docela slušně říct o nějakým filmu, že je pravda, že je špatně natočenej. Dá se říct, že je povídka špatně napsaná. Počínaje pravopisem, konče něčim vyšším. Ale něco prostě nemá svojí pravdu. Něco se nedá změřit, je to tak vysoce subjektivní, je to pocit, že se o něm nedá říct, jestli pravdivej pocit můj, nebo tvůj. Nebo ne?

Souhlas, asi bych to řekla tak. Přišla jsem k nějakému dílku, nelíbilo se mi to, forma ani reprezentace autorovy myšlenky. Bez názoru jsem odešla, mrkla jsem se po deseti dnů, jak si můj favorit vede, měl tam deset tipů. I taková je pravda, ale jen subjektivní, o kterou bych se hádat neměla. Končím, na tohle už emám síly, jdu vydechnout do postele. Dobrou

no, nějak jsem přehlídla tvé sbírky :-)) tak tě asi celého nepřečtu, minimálně, co je krátké... "Slídění. Cupitání. Vyčkávání. A znovu cupitání.." to je božský popis, i když se u něj usmívám, tak si to umím maximálně představit, jinak to celé už moc úsměvné není...přesto si myslím, že je to dobré (jindy bych napsala perfektní, ale nemusejí být všichni namyšlení, že?)*

StvN
04. 05. 2003
Dát tip
- jsem namyšlenej až hrůza - božský popis....huuu

fuujjj, beru vše zpět :-)

StvN
04. 05. 2003
Dát tip
- no proto

něco ti povím za prvé, nelíbí se mi, jak děláš pomlčky, je to hrozně neosobní, jakoby to k tobě vůbec nepatřilo..:-) a jestli, no proto, pak to na truc zpět neberu .-)

StvN
04. 05. 2003
Dát tip
- heeej, já nemůžu psát stejně jako ostatní, já chci svoje odrážky

StvN
04. 05. 2003
Dát tip
Odtěď píšu bez odrážek, ale ty budeš psát hezky celý věty, který začínají velkým písmenem a končí tečkou, popřípadě otazníkem.

Žádný odrážky. Mně se to nelíbí! Tak jo, učm se psát věty. máme má Emu. Ema má mámu. Viděl jsi Děvčátko? Jen mě to tak napadlo. A mám problém, který se mi nechce řešit. Matka je dnes o 21 roku starsi, nez dite. Za 6 let bude dite 5 krat mladsi, nez matka. Otazka zni: kde je otec?

StvN
04. 05. 2003
Dát tip
Jsi taky pěkně samolibá - mě se to nelíbí a ještě s vykřičníkem, hmmm. Děvčátko jsem neviděl, ale určitě je to blbost. Ten příklad podle mě neni matematicky docela vpořádku....s timhle si rady nevim, snad si můžeš koupit plyšáka

Samolibá jsem, ano. tečka Proč hned všechno odsuzuješ, aniž bys to viděl? otázník Pak se nedivím tvým kritikám. tečka Za to si koupím slona, velkýho a růžovýho! vykřičník

StvN
04. 05. 2003
Dát tip
Viděl jsem ukázky z filmu, viděl jsem film o filmu, ponětí o tom mám, je to blbost, tečka. O Harry Potterovi jsem to taky tvrdil, tady mě za to poslali na pranýř, když jsem ho viděl, uznal jsem, že jsem měl pravdu, tečka. Poznám dobrej film, poznám skleněnku, jasný? Proč myslíš, že všechno odsuzuju? Jsem hodně zkaženej, ale říct o špatným filmu, že je špatnej neni nic špatnýho, nebo snad jo?

Chybí ti u vět, které se dotazují "otazník" Pottera jsem neviděla, nevábí mě to, ale věřím, že jsou názory, jak pozitivní, tak i negativní. Je to jen tvůj subjektvní pocit, na kterém není vůbec nic špatného, pokud ho umíš dobře podat.

waltr
20. 01. 2003
Dát tip
Rozhodně dobrý..*t

StvN
16. 01. 2003
Dát tip
Katugiro - taky se divim Drownedgod - už to vidim, to zhmotňování, mravenci praskaj jako pražená kukuřice a vědomí uniká a slejvá se s mlžným oparem, najednou jsi mlhou... Jinny - z toho by nic nebylo Josefk - tam hraje ten nejsehranější orchestr na Zemi

Josefk
15. 01. 2003
Dát tip
těší mne, když někdo slyší v lese :-)))

Jinny
14. 01. 2003
Dát tip
tip zaručenej * Příště to zkus prodloužit, mravenečku :-)

Hakim
13. 01. 2003
Dát tip
Wow... Dobrý:o) Rozhodně zasloužíš TIP*

StvN
12. 01. 2003
Dát tip
komicky strašidelně - tak to mělo vyznít, proto ta druhá osoba, je vidět, že se to povedlo Máš tu kategorii Jen tak pro radost a i když si myslím, že jsi to do ní dal jen jako provokaci, vážně to do ní patří, páč to zkrátka vyznívá legračně - přesně tak Ačkoliv mi tam nesedí to s milostným textem - nic takovýho jsem přece nepsal - a ta symbolika prach jsi a v prach se obrátíš, tak musim uznat, žes to docela vystihla. dik

Nuitík
12. 01. 2003
Dát tip
neeee, to s tou milostnou básní nepatří k Tvému dílu, jen jako další příklad toho, v čem zní blbě druhá osoba...sama ji tam někdy cpu a nelíbí se mi to v tom :o) pak se Ti Tvůj záměr povedl... a nemáš zač...

katugiro
12. 01. 2003
Dát tip
kupodivu pěkné... :)

Drownedgod
12. 01. 2003
Dát tip
...zajímavý nápad a myšlenka vnuknutá celkem podmanivě a představa být tísícem či milionem je rozhodně víc než jen zajímavá, multiplicitně býti kouskem každého jednoho tvorečka, být jím, ovšem těžko by si to asi kdo uvědomil a zhmotnil své představy v mravenčí žlázce co by měla býti mozkem...:-))))*t*

Cirilla
11. 01. 2003
Dát tip
dobrý! *

Helga
11. 01. 2003
Dát tip
Jen mě mrzí, že za dělnicí a mravencema mi vyskakují asociace na komunismus. A jinak - jsem zvědavá na Tvou interpretaci. Ten konec je moc útočnej. Ale zajímavá myšlenka. Jako vždycky...

StvN
11. 01. 2003
Dát tip
Útočnej? Víš, konců jsem měl několik, asi tak tři, tak nevim, jestli tenhle sednul nejlíp. Ale nechtěl jsem to moc prodlužovat.

Helga
11. 01. 2003
Dát tip
Když to čtu, tak ten konec sedí. Ale jinak je prostě moc útočnej. Mravenci jsou odporně útočný svou pracovitostí...

StvN
11. 01. 2003
Dát tip
Práce šlechtí člověka. Ale o tom to přece neni, ne? Nemůžu za tvý asociace.

Helga
11. 01. 2003
Dát tip
Mně se prostě nelíbilo "jsi tisíc slídících, škrábajících a vyčkávajících" - člověk asi nemá rád pravdu...

Nuitík
11. 01. 2003
Dát tip
tak ju, tady máš tu kritiku: Je to to: Prach jsi a v prach se obrátíš.... jen je to symbolismus s mravenci... tak to vidim já. Nelíbí se mi v textech psát v druhých osobách, vyznívá to divně.... víš, zní to potom komicky strašidelně.... alespon' tady to tak znělo a ani milostným textům moc neprospívá psát ležíš vedle mě, voníš, bla bla bla.... vzniká z toho Bravo poezie... Je to až přespříliš popisné, ted' bys řekl, že o to šlo, šlo o to, aby si to čtenář představil, ale to jde i bez nadbytečného popisu, jen jemné náznaky, něco jako když se koukáš na film a víš, že za tou zdí probíhá parádní vražda, aniž bys to přímo viděl.....dopomáhá k tomu hudba...atd. atd.... Máš tu kategorii Jen tak pro radost a i když si myslím, že jsi to do ní dal jen jako provokaci, vážně to do ní patří, páč to zkrátka vyznívá legračně

t

Jenni
10. 01. 2003
Dát tip
***

Rowenna
10. 01. 2003
Dát tip
Hodně povedená věc. Opravdu se mi líbí. Takový mravenčí minihorrorek.

clovrdik
10. 01. 2003
Dát tip
:-))) no vidíš, taky úvaha :-)); na přírodě je pěkný to, že nic nepříjde nazmar :-)

Zeriel
10. 01. 2003
Dát tip
a co všechno ještě ne/jsi ! ;-)))

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru