Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seTam u vrat odsvěceného kostela
Výběr: Elyn, Print, von_Tikowitz
12. 07. 2004
23
0
10401
Autor
Rowenna
Tam u vrat
odsvěceného kostela
svatého Jana z Nepomuka
zašeptám
že nechci usnout sama
a uvěřím, že čistota
zpovědního tajemství
zůstane zachována.
Fou: kostely amjí vrata. U jedněch zapíchi Václava, pozdějc knížete. Slovník spis. češtiny definuje vrata jako velké dveře do budovy, dvora ap.
čoveče, Fouckalte, a já vod malička myslel, že teho Václava propíchli u vrat.
a uvěřím, že čistota
zpovědního tajemství
zůstane zachována
......... až odemne Jan odejde
brzy
časně zrána :o)
Tip ... moc dobrý...
Hele, jeden takovej kostel mám zrovna za domem... nešla jsi někdy okolo?
kouzelná_květinka
12. 07. 2004
někteří kritici opovržlivě říkají, že většina básnířek jen popisuje svůj
ženský mikrosvět, a nevidí nic jiného ..... ale zde zmínka o svatém Janu z Nepomuku přece jen přidává k básni kousek další dimenze ;) *
Je to, co by u zpovědního tajemství mělo bejt zachovaný, čistota? Sákryš... a je to hezký. A osobně mám raděj legendu se zpovědním tajemstvím, než předhusitský mocenský hrátky. Takž sem radši, když se v básničce odkazuje na ní. Jak to bylo s identitou toho světce, byl docela šlágr v posledních já nevím asi dvacítí letech... z jednoho nakonec nepřesnosti a bájivost udělaly dva. A pak samozřejmě "jazyk" Johánka z Pomuku, kterej se našel... nezkaženej po staletích. No nic. Původně jsem chtěl jenom napsat, že je ta básnička docela pěkná. A zvláštně krátká.
Jsem ohromen - a nadšen. Není co dodat. Krátké, výstižné, plné tajemství, bez zbytečných kudrlinek a pseudobásnických obratů. Prostě básnička jak má být. Gratuluji.
Čisté jako vždy... jen taková technická připomínka.. kostely nemají vrata... :-)) možná portál... ale je to Tvá básnická licence.. ostatně, pokud je odsvěcený, možná tam skutečně nějaká ta garážová jsou :-)) myšlenka je parádní... ještě bych možná napsal ne že "uvěřím", ale že budu doufat :-)) ale jinak fakt tichá závist T*****
tehotnej_hroch
02. 07. 2004
Byl to Jan z Pomuku .-)) a nebyl mučen kvůli zpovědnímu tajemství, ale náhodou a pro výstrahu arcibiskupovi Janu z Jenštejna. Mučení se účastnil osobně opilý král Václav IV. Tento Jan z Pomuku nebyl zpovědníkem královny Žofie Bavorské a nešlo o nevěru královny .-))))
Nicméně básnička je milá, jen bych slúvko "že" nhradil tajemnějším "až" - bylo by to smyslupnější .-) a tajemnější... (myslím třetí verš od konce)
Někde se uvádí Nepomuk, někde Pomuk. Obecně se uvádí, že to, že králi odmítl vyzradit královnino zpovědní tajemství, vedlo k takové králově zlobě, že ho osobně i sám mučil - pálil.
:-)
Protože to přináší další rozměr. :-)
Svatý Jan z Nepomuku, umučen kvůli své víře ve zpovědní tajemství - a odsvěcený kostel.... odkud čerpat důvěru?