Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seZtracený klíč
Výběr: Fouckault, Print
20. 01. 2005
21
0
6728
Autor
drfaust
pro P. B. a nejen...
Ztracený klíč
Okno naplňovalo věci,
bylo součtem veličin prostoru;
otevřené,
zdálo se jako čísi hlas.
V pokoji šeptaly stěny,
naléhaly na krychlový objem vzduchu,
strop zadržoval volný pád.
A přitom:
nikdo s nikým nemluvil.
a
pokoje pustly prázdné.
andileknika
24. 07. 2005
Tvá poesie je velmi silná ač pro mne ne vždy srozumitelná... ale pocit a silný si odnesu jako obvykle
Fauste, dnes ráno jsem po cestě do práce slyšel (na Vltavě) básně již výše zmiňovaného Hrušky, z jeho posledních třech sbírek...bylo to každopádně zajímavé a vcelku precizně technicky zpracované s jasnými smysly...ale přišlo mi to hrozně neživotné...a hrubě přesycené angloismy...tak nevim (mám čím dál víc dojem, že jsem někde zaspal :o)...Tvoje dílko je proti tomu srz naskrz prosáklé citem. Jen jsem Ti chtěl sdělit svůj zážitek...nic víc... :o))
dost málo prostoru k nadechnutí
*
zase sis ta svoje prchavá písmenka, co já nemám tak upřímně ráda, omezil v utíkání, chytila jsem je do síťky na básničky a pak už není problém zkoumavě to chytnout za křídlo...
*
sleduju si teď jednu linku a začíná mě to bavit, asi si s těmi tvými písmeny něco po svém vymyslím...kritický výpad na druhou?
*
pořád jsem se zbláznila, zdar.
Tohle se mi nelíbí...chybí mi tam nějaký obraz, příjde mi to popsané moc technicky...a málo pocitu...snad kromě "pokoje pustly prázdné"...tam je toho hodně...silný závěr, skoro až ke zbytku se nehodící.
ten deskriptivní jazyk je skvělý!!
A přitom: ....
krásně mi rezonuje... *****
Zbora: Asi ti rozmumím...
možná to roklíčuje to, když prozradím to věnování:
P.B. = Petr Borkovec
Jsem si přečetl v Tvaru 1/2005 esej Karla Pioreckého o čeksé interierové poezii devadesátých let... esej se mi líbila... Srovnává tam Borkovce, Hrušku a Kolmačku... Hrušku jsem skoro nečetl... zato Borkovce jo... především Polní práce a Mezi oknem stolem a postelí, Kolmačku trošku.... to kvůli Petrovi Chrobákovi...
No mně jsou ty interiéry dosti blízké... bylo to vidět třeba u nicku 24_12_2013 nebo i jinde...
okno je symbol..., rozvovor vnitřku s vnějškem... spojení věcí...
venku a uvnitř... a okno je hlavně možnost uvidět...
věci jsou živé... ztělesňují zabydlený prostor... život sám...
A ten název Ztracený klíč... ten dostává roli právě v tom závěru... i kdybys chtěl do této místnosti vstoupit, i kdyby ses k tomu člověku dostal, stejně nastane selhání... třeba jazyka...
a co já vím:)))
sem tyhle věci asi neměl říkat, ale zachtělo se mi podat klíč, ten ztracený klíč...
avi
Tady je myslím hodně místa pro interpretaci....
jéé ty jsi taky redaktorka :))) ... to by jsme měli nějak využít ne? .-)
Borkovec je třída.. máš od něho tu sbírku Needle-book?
fakt skvělá věc..
dadik: Já to taky většinou nedělám, ale tady se mi nějak zachtělo...
Fouc: ty ovšem taky... myslím, že nám to takhle sluší:))
Nemyslím, že bych byl obsahově v básni mimo...jen mi příjde strohé...bez ladnosti...ale to už se opakuju...
Od Borkovce jsem něco málo četl...aniž bych objevil cokoli, co by mě nějak výrazně uchvátilo...je to chladný (ano vím, že se mi to může zdát...a že současná poezie je založená na jiných principech než před padesáti lety :o) ...Tvar se mi semtam dostane do ruky a občas koukám s otevřenou pusou, co tam otiskujou...jsem prostě jinde...asi na špatné cestě... :o)
Okno je takřka vždy tím symbolem, který zde popisuješ :o)
Netvrdím, že je báseň špatná...byl bych hlupák...sdělení z ní vystupuje velmi přesně (což je při té strohosti obdivuhodné) a myšlenka je samozřejmě humanitní...jen mi po ní prostě nezůstal žádný pocit :o)
Kdyby ji napsal nějaký xxx-yyy jednoznačně bych tipnul :o)
Díky za vysvětlení, hezký den.
tu by jsi si měla přečíst .-))
je to tuším ta poslední od něho
bible obraznosti *****
neplatná_měrná_jednotka
20. 01. 2005neplatná_měrná_jednotka
20. 01. 2005
jako redaktorce ti to sluší:-)
*
polní práce lítají na malé vzducholodi po našem pokojíčku, ale nemůžu je zatím chytit...
*
otevřené, hlas, šeptat, vzduch, volný pád...když jdu jenom po lexiku třeba, ale dalo by se i v syntaxi to pozorovat..ona efemérnost, o který pořád mluvím, kterou je pro mě těžký kotvit do nějakých pro mě živoucích tvarů..abstrakce, intelekt, samý šumy a letmý mihnutí, žádná možnost si hmátnout a já si tak ráda hmatám do těch básniček...proto citlivě slyším na nějaké "hmatatelné" motivy usazené do té prchavosti, která se tak stává funkční a může si pěkně (dejme tomu s takovým klíčem) začít povídat. To že může, že je vytvořena ta potence něčeho dalšího oceńuju a to, co slyším je explicité interpretace a může být různě konkrétní...
*
takovej klíč se mi líbí tedy moc - musej být k němu dvířka, odkud kam nám vedou?..přidávám mu samý smysly vnímatelný atributy a zároveň symbolický pozadí, který dělá ta deskriptivní mlha...
*
pro mě tedy spíše než rozhovor - boj - jak stlačit prchavost tvarem který neuteče, jak prchavostí rozrušit tvar, odnýst ho s sebou...hovoříme, myslím, o tom podobném, jenom já na to jdu odjinud - odkud jedině mohu...
*
myslím, není dobré víc explicitně o tom hovořit, ztratí to tajemství a umře smrtí nepřirozenou:-)
slonovina2
20. 01. 2005kouzelná_květinka
20. 01. 2005kouzelná_květinka
20. 01. 2005kouzelná_květinka
20. 01. 2005
tohle je dílo je hodně o efektu...
někdo rád fyziku mno...
já ji nesnáším, ale tohle se mi líbí... :-)))
t******
m.
kouzelná_květinka
20. 01. 2005Sn_vojáček
20. 01. 2005Nicollette
20. 01. 2005
Líbily se mi kritiky. Báseň má všechno to, co já v poezii nemusím, zato jí schází tajemství, snad až na poslední tři verše.