Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seOna a on I
Výběr: Dvojlomná, Jinovata, drfaust, Elyn, prenatal, Print, dream, Lyryk, Fouckault, a2a2a
03. 03. 2005
22
0
11220
Autor
egil
i.
Byl podzim–žebrák,
z jeho hrudi
ptačí hejna odlétala; rudé listí
drolilo se,
jako když se střílí skála,
než do kaluží
popadalo
a bílou gázou skrylo hrdlo.
_____
Smíchem
otvírala cizí hlasy,
až z nich slova krvácela
a podzim žebral po ozvěně,
již by vítr nespolykal.
ii.
Ukřižoval panáka,
pak tiše skákal nad žebry ? on: cizí dítě
stříbrné v podlaze letitých fotek
či tlukoucí u stěn
žebrovaných bubnů,
kam jeho kůži vepjali
tak trochu nakřivo.
_____
U svatých platanů schovaný za tváří – napjatou
jako odpověď,
co pozřela odpověď větší, než byla,
nastražil ozvěny před slova.
_____
Šla pokradmu
územím nášlapných ozvěn
jako ten,
kdo chodil napříč vlaky
a říkal To ne já – tvář vylomená ze dřeva – ,
ale kývací černoušek v kostele z kostí,
vestavěných do těla:
'vhodíš mi do oka stříbrnou minci
a já tvůj sen
za čelem zvolna pohoupu.'
iii.
Ale nepoznáš měsíc před úplňkem –
to věděla
čekáním plná všeho, čím vlčice kojí hlad světla..
. . . . . . . . . .
Možná chvíli rozumím, chvíli né...ale celkově se mi líbí..asi potřebuje číst víckrát...ale celkově hladí...mám z ní ten dojem...
Skvostná, opravdu. Nádherné obrazy... Ještě se k ní vrátím.
Nevím jestli to je nějaká archetypální shoda, nebo jestli přeci jen.... Nečetl jsi před tím Skácelovu "Marsyas" :-)?
*************
lady1kazoo
06. 04. 2005
Jen nerada bych se rozplývala nad něčím, co nechápu (fakticky jsem to už udělala :-). Nicméně po pozornějším čtení se vracím:
Holan je cítit, ale spíše z jednotlivých fragmentů, než z celku. Tvé verše mají docela jinou melodii, význam potřebuje odlišného úchopu a jen těžko se mi k němu hledá klíč.
Nápadně se zde opakuje pár slov, pokaždé v malinko jiných intencích. Proč, to mi je záhadou , která láká... :-)
Kdo je On?
podzim–žebrák,
rudé listí
skála
cizí dítě
tak trochu nakřivo.
schovaný za tváří
Kdo je Ona?
sen
To ne já
území nášlapných ozvěn
stříbrná mince
ödpověď čekáním plná všeho, čím vlčice kojí hlad světla..
měsíc před úplňkem
...nerozumím vlastním básním, natož cizím :-)
člověče - jinovato, mě by ta tvoje interpretace zabila spíš než jakákoliv báseň
přijde mi to mnohem zašmodrchanější než sebesložitější báseň
ale to jen proto, že jsem líná dešifrovat navíc i tebe.
:-)
ne, vpravdě, není ti rozumět.
Popis svitřního stavu muže, vypjatost není zdůvodněna (snad v rámci více básní...), jen popsána... Symboly ukládané do těla ...
atd. atd.
proboha! (následuje velký osvobozující smích, že to luštit nemusím).
protože ta funkce tady existuje, proto asi.
Já to normálně nedělám, a nikdy jsem nechápala příliš ty dotčené reakce, ve smyslu proč mám avi? No, tak teď se stydím, omlouvám se.
Ale třeba sis ráda přečetla Egilovu báseň znova, ne? :-)
koneckonců, mě tady taky Jinovata přilákal zpátky
a nevadilo mi to. :-)
Rowena: Uznávám, že jsem to napsal zmateně :o) Heslovitě. Protože jsem chtěl jen nastínit ale jsem ukecanej tak se to zvrhlo. Jen mě naštvalo, že té básni vytýkáte zastřenost obrazností a ztrátu smyslu... Tak jsem chtěl nasměrovat, ale asi nešikovně, žejo. Tak to skusím shrnout tak, že ta hlavní linka je v dialogu mužského a ženského principu, že je to o procesu dorozumívání a o způsobu, jakým mluví muž, jakým se to dostává k ženě a o výsledném dojmu. Taky mi přijdou strofy obrazně provázané, příbuzné, logicky se doplňující. To je snad srozumitelnější :o)
ano, tomu bych rozuměla.
:-)
jen - já jsem nevytýkala, já konstatuji, jak to mám já - pro mě může být báseň jen obrazem a melodií, a to všechno na mě působí - ze všeho nejvíc právě tím tajemstvím.
Když je pro mě v jednotě melodie a obraz - což tedy umí málokdo, vnímám báseň jako libou, aniž bych ji složitě analyzovala. A takhle na mě působí tahle báseň. Odpusťe hlupačce. :-))
ta je tak archetypálně krásná
že snad ani nemusím příliš rozumět příběhu, který se skrývá za obrazy
jako nemusím rozumět hudbě a nemusím rozumět obrazům.
Poznámka o onanistické poezii je hloupá a cítím tam zlý úmysl ublížit.
Bavili jsme se o tom dýchání (já vím, metrum) - mě okouzluje melodie téhle věci. I když něco "cítím" malounko jinak - někde bych vložila jiný "zvuk" - rozuměj, slovo, někde bych ubrala spojku, slabiku. Ta melodie je taková nejednotná, ale kupodivu mi to nevadí.
Moc se mi to líbí, opravdu.
Rowenno, díky za avízo - příměr "onanistická" poezie jsem vysvětlil, navíc i ve zprávě autorovi, s podsouváním zlých úmyslů se jdi vycpat. Chce to pevnější nervy i při kritice Tvých vlastních děl.
:-))) tak dnes ještě jedno checht
to víš, my se slabými nervy se jen hihňáme. :-))
Kurnik... mě přijde skvělá a to nejen obrazně ale i provázaností. Tak zkusím nahodit krátkou interpretaci... Silně cítit Holana, víc než jindy. A to hlavně ve způsobu uchopování ženského a mužského principu: vyhrocenou obrazností realizuješ duševní stav v konkrétní situaci, aniž bys konkrétnost dořekl.
i.
První strofa je mužýská, nebo spíš o muži. Končí gázou... V dalčí strofě je žena, ale nikoli bez návaznosti na první strofu! Bílá gáza v krku je smích... Napovídá proložení slova smíchem a také napovídá samotné čtení: "než do kaluží/popadalo/a bílou gázou skrylo hrdlo./Smíchem! ... bíllou gázou - smíchem. Výsleddkem je zobrazení napěti ve vztahu obou skrze obrazy, které již pitvat nebudu. Zachycování slov.. komunikace principů...
ii.
Popis svitřního stavu muže, vypjatost není zdůvodněna (snad v rámci více básní...), jen popsána... Symboly ukládané do těla a tím připisované osobě. Vzhledem k i. jde chápat jako návrat do minulosti. Smíchem se dá zahánět, křižovat... Taky světit, vyrovnánat se ... Kůže je napjatá nakřivo a v další strofě je podle mne nejsilnější moment básně - obraz napjaté tváře ... odpovědi kteá polkla odpověĎ... tváře je napjatá, buben je napjatý nakřivo.. je to jedno a totéž plynule provázané. V minulé strofě šlo mimochodem vše převést rovnou na tělo, krom bubnu.. ten nebyl specifikován konkrétně... Tvář je tedy přirozeně tím bubnem. Ve třetí strofě zas přibývá ženský motiv: jakási smrtelně vážná ironická promluva ženy, která se vztahuje ke slovům jež mužský pricip tak ůzkostně halí do ozvěn a kolem kterých hromadí veškeré vypjetí. Žena mluví daleko méně striktně, mluví volnějí, větrně... zdánlivě o něčem jiném, ale i její promluva je převoditelná na tělo... černoušek je jakési jádro pudla, součást ženské přirozenosti ale i původce problému nedorozumění muže a ženy... žena pohoupe. Vidím opět i erotický obraz.. stříbrná mince, ta, která se furt někomu cpe pod jazyk, je i mincí života (který jediný může umřít) je stříbrná jako spermie, žejo, a to oko ženy... + hupání. Ale to se neděje jen fyzicky, děje se to právě i na rovině rozumění, muž zasívá a žena jej breptu pohoupe ve větru a teskní si krví bůhví kde. "To ne já..." ženská submisivnost...
iii.
Nakonec dostává i žena vlastní hloubku, vlastní způsob... Pná touhy výt na měsíc jako muž má plnou tvář k prasknutí... ona je plná čehosi nedovysvětleného, jen náčrtkem naznačeného, protože o ženě hlouběji mlčet :o) No jo. Asi mi taky neni rozumět :o))
moc se mi líbí tahleta
Tip už jsem dala výše, když dám další tip, tak mi to píše, příspěvek přijat, takže jeden človek může dát na jedno dílko více tipů, tak já nevím...
Škola poezie a dnes je na pořadu dne Obraznost - nemohl jste vybrat vybranějšího pedagoga, on je jistojistě výborný v rámování obrázků slovy, jak je poutá a vrství, překládá, prokládá, bedlivě sleduje a pořád drží opratě velmi velmi soustředěně, aby vykouzlil ladnost a žáci se také musí velmi velmi soustředit, aby pronikli do mechanismu cizelování obrazu, ale kdo už po nich může chtít, aby z jednotlivin sdýchali komplexnost sdělení? Přiznám se, že jsem jí věnovala dost času a opakovaného čtení, ale ta krása jednotlivých obrazů se mi nesložila do žádného sdělení a zůstala tak jen "školním cvičením", sledem slibných,přesycených fragmentů, které teprve čas a klidná mysl rozředí do skutečné kvality. Myslím, že je to až nelidské pro čtenáře. Jestli chceš kontroverzi, můžu poslat avi, ať se každej vyjádří, o čem si myslí, že ta báseň je, nebo se jen nechal unést na vlnách kouzlící obraznosti, ale moře se z nich složit nepokusil. Makča kritička:-)
Tahle vě je příběh; měl jsem pocit, že když čtenáře povedu po epické linii, neztratí se; evidentně jsem se mýlil — ale to je patrně moje chyba.
Elyn:
díky, že ses mě zastal, náčelníku!:)
dost podstatná je zde historie této kritiky. asi 5 minut předtím, než jsem ji obdržel, nick Acheron vyjádřil nelibost nad mou reakcí pod básničkou glassy (kritika byla sebeironická - ironizovala mou pseudokritickou minulost; vznikla v reakci na dikuzi pod básní;;; viz). nicméně Acheron označil můj žertík za škodolibý a zlý a... a? následovala tato milá kritika. teď mu pošlu avízo a on začne vypisovat, že se chtěl... mrknout... a... špatná... , či tak něco, ale kauzální souvislost je zde až příliš zřejmá.
tudíž takový – emotivně podmíněný – názor je lepší vůbec nekomentovat.
nicméně tobě, Elyn, která jsi historii reakce neznala, upřímně děkuji za zastání.
Mám za každým slovem doplňova " podle mě", "dle mého názoru", "můj subjektivní pocit" atd. ?
Acheron, ne, možná jsem jen nepřesně řekla, o co mi vlastně jde - nelíbí se mi, že podle svého subjektivního neporozumění textu hodnotíš ostatní čtenáře, a to je drobet mimo -
resp. reaguju na tuhle tvoji větu: "Typická "onanistická" poezie - autor se baví, ostatní zívají a zbytek - aby nebyl za ignoranty - chválí a výběruje :-)"
jinými slovy - nemůžeš přece vědět, proč ostatní čtenáři dílo výběrují... a jak textu porozuměli.
Pokud si tohle nárokuješ, jsi buď prorok a nebo demagog.
Nic ve zlým.
asi tomu nerozumím, možná jsem jen "blondýna", ale asi tam hloubka bude, jestli na tom vlastně v dnešní době záleží
*
Acheron... ok, tvůj pohled možná, ale nezatahuj do svého nepochopení ostatní... že to "nepobereš" ty, neznamená, že ostatní jen přikyvují ...
Ukřižoval panáka,
pak tiše skákal nad žebry – on: cizí dítě
stříbrné v podlaze letitých fotek
zaujalo moc.t
plytké - i navzdory kývacímu černouškovi. Snaha o co nejneotřelejší spojení slov hravě přebíjí jakoukoli výpověď. Typická "onanistická" poezie - autor se baví, ostatní zívají a zbytek - aby nebyl za ignoranty - chválí a výběruje :-)
Opakování slov mě vždy vytrhlo z pozornosti. Vím, že mají přesně daný význam a jejich záměna by nemusela působit věrně. Jen postřeh.
Báseň se mi líbí. V.
Augustin_Šípek
03. 03. 2005
Ale nepoznáš měsíc před úplňkem –
to věděla
čekáním plná všeho, čím vlčice kojí hlad světla..*****
'vhodíš mi do oka stříbrnou minci
a já tvůj sen
za čelem zvolna pohoupu : tohle moc, jinak pěkná celá - T