Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seMýtus
06. 03. 2001
19
0
6054
Autor
Carodej
Do strmých skal
vtekl
výkřik orlosupa
jak dravá bystřina,
rozstříkl se
kapkami ozvěny
po stěnách.
Vzduch odpadává
z rozpálených
křídel,
po nárazu na
tvář
vlny strachu
orosí Ti čelo...
A znovu krev...
dychtivě naplní
staré řečiště,
mísí se se solí
Tvé kůže,
barví zašlou rez
okovů,
ale Tvůj plamen
neuhasí,
ó Prométhee!
ano ano...tak tohle ano......sílu to má i řečiště jak bystřina v horách.....
Krev a krutost, to je moje. V tom jsem se "našla", i když ne doslova!!! líbí :o)*
Souhlasím s Vyjanem.
Mě z toho plyne ještě jedna metodologická poznámka.
Asi bychom se měli vykašlat na to balancování na špičkách prstů a hledání nitek souvislostí. Ale jsou ještě TVRDÁ témata ze života? Kór v našem prostředí zasmraděné spokojené kotlinky... na diskuzi.
já ano Čaroději: opravdu ses jen podíval na Prométhea jakoby ve snu. Pro práci s tímhle mýtem (a obecně) bys měl mít důvod a ten vysvětlit, nebo naznačit, proč a jak jsi přišel na to popisovat orla ve střevech.
Ale třeba to tam je a oba jsme četli příliš rychle :-).
Já si nepamatuji, co mne k tomu přivedlo, ale tohle není pouze nějaký poetický a přebásněný popis mýtu o Prométheovi. Je to spíše analogie, využívající příměru k Prométheovu osudu. Je to také spíše vzpomínka na Prométhea a vlastní srovnání osudu fiktivního hrdiny této básně s jeho osudem - či srovnání toku života s Prométheovským principem.
První 2 sloky a půlku třetí jsem si myslela, že dole najdu jméno Ikarus. :o) Velice pěkně napsané. I když neveršované slova mi plynou jako v řece voda - plynule.
mile mě to překvapilo... čkal jsem jakou si lyrickyzamilovanou unylost, a do tohoh tohle... fajn fajn
supí ptíp
Jo, jo, pro játra mám slabost - myslím, že Prométheus by to popsal podobně...;o)
T :o)
Chybí mi tu vážnější ponor do prometheovského mýtu; co ty v sobě neseš prometheovského (kromě fanklubového nadšení)? Prostě pěkný, romantický obrázek. Plochý, bez hloubky. Promiň.
tak nejak souhlasim s vyjanem a aurou ... obcas to s vyrazy moc prehanis ... skus prostsi slova ;-))) treba
Vyjane, obávám se, žes to nepochopil. Já nejsem ve fanklubu Prométhea, hloubka je relativní podle toho, jakou míru máme každý v ruce. A Prométheus zde není (v této básni) ve skutečnosti konkrétní osobou, na niž je složena oslavná báseň - Prométheus je v tuto chvíli jen určitá analogie, jako když někomu řekneš, že je jak Sisifos. Nebo Achilles. Jedná se de facto o vyjádření pocitu - nějakého pocitu, který z té básně vyznívá, kdy teprve v polovině básně autora napadlo v rámci této asociace srovnání s Prométheem a a jeho oslovení. Špatně se to vysvětluje, ale rozhodně nebyl postup - hle Prométheus a jeho báje - co to takhle sbásnit? V tomto ohledu mne chtíc nechtíc tvá kritika míjí.
Soale, které výrazy ti přijdou přehnané? Rád hledám ve věcech jiná vyjádření..... konkretizuj a já ti to rád osvětlím. Díky:-)
Vyjane: tohle není ponor do smyslu Prométheovství, ale imprese, črtky jakési představy pouhého obrazu Prométhea od malíře z počátku 20. století.., expresivní - svévolné je to jen málo..
Astalavista
06. 03. 2001
krasna spojeni slov, vyvolavaji zajmavy obrazy, od zacatku do konce se mi to libilo, a prometheus? jen tresnicka, se kterou je to chutnejsi, ale i bez ni je to skvely dort se sladkou slehackou...to to neni videt?
inventore, reakce na avízo: dobře, tak to není expresivní,
ale příliš na efekt: kapky, křídla, krev, plamen, sůl,kůže, rez, jsou slova, které tady čtu pořád, a za všechny jsem už někdy dala někomu tip :-)
Aura - jde o to je vhodně zkombinovat do úhledného celku:-) Ale věř mi, že jsem ta slova použil, protože jsem jejich reálné významy takto viděl..... :o)
pěkné, s myšlenkou... nemám co bych dodal více.
snad jen- jen tak dále :)