nejlepčí na celý diskutaci je stejně ta derova statistika.
docela prdel, že takovej SENIOR už na to kaká min. půl roku a přesto se furt drží docela dobře v oněch celkem výpovědních žebříčcích:) to o "kvalitě" redakce něco svědčí jak zrcadlo na křivou hubu (jsou samo vyjímky).
jestli ho někdo znáte, řekněte mu ať se vrátí a víc takovejch páč to je hrozný chcípání toto teď
Ahoj všichni, díky za podnětnou diskusi, která se zde rozvinula. Mé reakce a objasňování vydaly na poměrně velký prostor, proto jsem se rozhodl publikovat to jako nový text, druhý díl této debaty. Prosím, abychom případnou další diskusi přesunuli tam a zachovali tak návaznost. Přeji hezký den. A.
P.S.: omlouvám se za nevyžádaná avi
až se budou rozdělovat funkce, vzpomeňte si na mě :-) moc toho nesním a neznám rozdíl mezi dobrem a zlem :-)
Promiň, Jinovato, četl jsem jen zlomek této diskuse, proto jsem Tvůj návrh vztáhl k něčemu jinému - konkrétně svému PDFku, které jsem tu vystavil. Moje chyba.
Nemám teď příliš mnoho času a dokonce ani nemohu slíbit, že se v dohledné době (nejbližších pár dní) k pročtení diskuse dostanu. Prosím o strpení.
Dero: samozřejmě jsem nemluvil o věstníku, ale o svém návrhu publikace(viz výše), což ale myslím víš, jinak bys tak polopaticky nevypsal, že nehodláš vydávat statistický věstník. Beru to jako signál, že tě návrh nezaujal.
škoda, a já se tak těšil :'-(
Jinovata: Nebo http://www.ismartlook.com/ a další chytré aplikace. Ani jednoho není třeba, nehodlám vydávat pravidelný statistický věstník v PDF.
Možná by jako technické zázemí seznamu s pdf publikacemi mohla sloužit aplikace http://www.scribd.com , dero?
navenek to tak nevypadá, ale mezi poddanými to vře :-)
posílám avi dasslerovi, snad se mi to tentokrát podaří, a dovoluji si ho požádat o relevantní odpověď, jak bude řešit návrhy ohledně redakcí a zefektivnění práce kritiků.
neprosím o odpovědi typu "zajímavý návrh, časem uvidíme."
prosím o alespoň nástin řešení, plánovaných změn a nějaké to konkrétní datum (tím nemyslím do léta, ale přinejmenším konkrétní měsíc).
spontáně vykřikuji ANO! myslím že jsi to postihl dokonale..
Určitě, a četl jsem ten jeho příspěvek, nebyl zcela bez pravdy, ale také nepoložil vyrovnaný důraz na souvislosti, ale to už je jiná debata. Dobrou noc.
Arthure,
ještě osobní zkušenost, která nepotvrzuje tvou domněnku, že vhodně zvolená témata a názvy vedou k většímu počtu tipů. Naopak. Patří ke cti tohoto serveru, že sice přitáhnou čtenáře, ale běda, když zpracování je kýčovité nebo povrchní. Pak to čtenáři dávají docela znát. A navíc tady ta psychologie funguje tak, že postačí, aby se nějaká autorita, či naopak "hlučný a známý" nick, často je jich několik, vyjádřil pod dílkem kriticky a mnozí z těch, co by rádi ocenili, raději mlčí.
Augustin vše dobře shrnul ve vlastním diskusním vstupu. O spolupráci s p.Kovaříkem zatím nevím nic, ale myslím, že na nějakém dni u tak zajímavého počinu nezáleží.
Je to podle mne neprůchodné. Předně mám jistou osobní zkušenost se temi redakcemi a pouze v jediné z nich jsem zažil převažující vůli po domluvě i přes vášnivé diskuse. Také se obávám, že mnozí kritici by to rychle vzdali, jestliže by měli zato, že nějaký text si zaslouží výběr a jeho udělení by realizovali, ale také nerealizovali jiní, tedy redaktoři. Těch lidí, schopných a nebo spíše ochotných psát kritiky je opravdu hodně málo, o čemž svědčí i tato diskuse.
Takže problém je v nedostatku lidí a času. Umím si představit technickou redakci, která by dbla na organizaci soutěží, čtení, dodržování pravidel, slušnosti, apod.
Neměl jsem na mysli kluby jako takové, ale opravdu podpůrčí spolky lidí, co jsou si z nějaké příčiny sympatičtí. To samo ostatně není nijak závažně ohrožující z hlediska vystřelování autorů do výšin, možná převládají pozitiva. Ale to už je o něčem jiném.
Ten návrh na 20 tipů, jestli jsem to správně napsal, by sám o sobě nestačil na zařazení do té tzv. první ligy, tedy té kvalitnější. Ještě by musel získat i nějaký výběr, aby se právě eliminovala dohoda podpůrčích spolků. Z mé strany je to jen námět, nic víc, zajímavé jsou i jiné podněty zde, třeba od Jinovaty. A věz, 20 tipů zde výslovná pitomost nezíská, a pokud bychom dbali přísně na kvalitu, pak by tu objektivně do měsíce bylo snad tak 50 - 60 dílek, tedy asi dvě denně a to jsem možná optimista.
Arthure,
já osobně jsem pro zrušení tipů i výběrů a jen pro korektní kritiku. Ale jsou zde letité zkušenosti, můžeme stokrát říkat, že tipy nejsou známkou kvality, a přesto to je vždy jakýsi ukazatel, někdy členství v nějakém souručenství přátel, ale někdy také i kvality. Na výrazné počty tipů členství ve spolku přátel nestačí, to je také zkušenost. Stejné je to s výběry, ačkoliv Zlatý výběr už přece jen vyžaduje širší shodu. V podstatě i tato diskuse nic nevyřeší a vždy budou mít tady oprávněně navrch dobří autoři a kritici (nejen s ocáskem, jako např. Fouckault, Egil, Jinovata, únos Zbyňka), kteří jsou ochotni nezaujatě vyjádřit své reflexe. A vedle toho jako protipól zde budou lidé neuspokojení, závistiví, atd. Já například jako hlavní problém zde vnímám často nepřiměřené, zesměšňující a jinak zlobné reakce. A už jsem se naučil za tu dobu, co tu jsem, rozlišovat. A to se po čase naučí tady každý. Takže opakuji, jsem proti tipům a výběrům, ale také respektuji zdejší zkušenost. Pokud tady bude jasně dominovat slušnost a ochota vyjadřovat vlastní postoje, pak máme vyhráno. Pokud ne, budeme strádat.
Dero: Dám dva pytlíky karamelek za to, aby si podobnou statistiku mohl zobrazit každý.
no právě pomi!!
samosebou
pokud se tyka poctu del v arene, co dyby do areny nesla pridat dila z dilny, ale jen ze seznamu doprucenych del? navrh :-)
jsem si vědom toho, že čísla jsou zavádějící, uvedl jsem je jen jako zajímavost, ze které je nevhodné vyvozovati jakýchkoliv závěrů.
ale popatřil jsem seznam posledních kritik augustina šípka a seznal jsem, že čkd má pravdu minimálně v tom, že většina šípkových kritik sestává z písmene t, případně z nějakého diakritického znaménka.
ostatně jakákoliv diskuze o významu a vlivu kritiků mi připadá bezpředmětná a lichá, neb, jak jsem již mnohokráte deklaroval, kritiku přijímám od kohokoliv, zvláště pak, je-li přínosná.
a obzvláště se zasazuji o limitování počtu děl v aréně.
Armine, tvůj seznam se mi příliš nelíbí, přijde mi silně zavádějící. Uznávám ale, že v současnosti na Písmáku není mnoho možností, jak se dobrat nějakých zajímavějších čísel, proto jsem potrápil databázi a něco málo vyexportoval.
Pod drobnohled jsem si vzal kritiky a "kritiky kritiků", Norska s chroustem (promiňte, napadli jste mě jako první, napsali jste na Písmáku také dost kritik, takže jste byli vhodní kandidáti na porovnání).
Čísla nijak neinterpretuji, protože sama o sobě o ničem nevypovídají. Prosím každého, aby pečlivě a sám pro sebe zvážil, co z toho vyvodí a nevyvodí.
První je vždy nick následovaný počtem těch kterých kritik a jejich průměrnou délkou ve znacích. Pokud navrhnete jinou zajímavou statistiku, tak, bude-li realizovatelná, vyexportuju i další tabulky.
http://dero.name/stuff/delka_kritik.pdf
Abychom byli přesní, Armine, jde o počet nikoli kritik v pravém smyslu toho slova, ale o obecně počet vložených názorů pod cokoli. Pátrali-li bychom po kritikách jako takových, kapku by to onen žebříček zpřeházelo, myslím. Nicméně pravda je, že z hlediska statistiky se mezi dvaceti tisíci názory patrně dá nalézt více rozumných "kritik" než mezi padesáti.
tak to je to, co jsem chtěl slyšet... teda vlastně vidět :-)
katugirovi bych jeho nepřítomnost nevyčítal, protože nevíme, co za tím vězí. doposud jako kritik fungoval stoprocentně.
a jak již bylo mnohokráte řečeno, arena přetéká díly nevalné úrovně, neboť autoři si od kritiků slibují nemožné. totiž že jim všech sedmnáct kritiků ohodnotí všechna jejich díla, která ten den do arény přibyla.
pokud si toto autoři neuvědomí, těžko můžeme kritiky obviňovat z lenosti a nečinosti. ovšem se jmény, které jsi uvedl, souhlasím.
to, že někdo napíše dvacet básní za den, není problém, je to grafoman a baví ho to, v tom problém není, ale z těch dvaceti by měl vybrat jedno, maximálně dvě a říct, tohle se mi povedlo, to dám do arény. osobně bych omezil počet děl v aréně na pět týdně. není to nic objevného, i toto zde mnohokrát zaznělo.
a když už o tom mluvíme, ještě rozdělit arénu na poetickou a prozaickou.
ok, tak znovu a pomaleji.
nemusíš psát všech sedmnáct nicků, napiš ty, kteří podle tvého názoru odvádějí špatnou práci a místo nich napiš stejný počet jmen těch, kteří by byli lepšími kritiky.
s tvými slovy ve druhém odstavci souhlasím, bohužel musím souhlasit s poslední větou v tomtéž odstavci.
případně ať sama sekce kritiků posoudí, kteří jejich členové odvádějí mizernou práci a nahradí je. případně ať sami kritici zváží, zda jim činnost přináší potěchu a pokud ne, nechť sami abdikují.
toto je uvedeno na tvé autorské stránce, krom toho to uvádím jen pro informaci, nepoukazuji tím na kritikovu nečinnost
a taky jsem si dal tu práci a zjistil jsem, kolik který kritik napsal kritik :-)
01) print - 27 090
02) pozorovatel - 26 259
03) pišta hufnágl - 20 292
04) stvn - 17 254
05) zbora - 13 956
06) katugiro - 13 269
07) dero - 11 228
08) a2a2a - 6 511
09) pacer - 5 127
10) augustin šípek - 4 725
11) cerna lovkyně - 3 502
12) zuzuzu - 3 101
13) winter - 2 620
14) markéta - 2 411
15) senior - 1 956
16) bílá místa v akvarelu - 752
17) .dunaj. - 513
a nedá mi to, abych to sem nenapsal... zdá se, že služebně nejstarší na písmáku je
print , který je zde již od 2. května L.P. 1998
habřinec, čkd,
na písmáku působí sedmnáct kritiků. napište sedmnáct jmen, která by byla, dle vašeho erudovaného názoru, kritiky na úrovni.
v opačném případě je podobné osočování trapné.
První věta je irrelevatní. Druhá je osobní pocit, nikoli pravda. Nebo to pravda je, ale dost zjednodušená. Když pomineme, že občas nějaké slepé kuře najde zrní, je tu řada autorů, kterým se naopak stane zřídka, že vytvoří něco druhořadého. Srovnávat tady kvalitu a kvantitu je neuvážené.
K druhému odstavci – ano, ale tak je to s každým výběrem – kolik třeba (odpusťte to srovnání) – ze 40 000 registrovaných hokejistů vydělává ročně meloun ? S tím souvisí, co tady pořád píšu a na co neodpověděla nikdy Vella a teď na to neodpovídá dassler, nebo třeba Dero (a vůbec nikdo) … Statut – statut je třeba pro komunitu která má okolo 12000 nicků (čert ví, kolik je to autorů doopravdy). Chodím i na jiné servery očumovat a je pravda, že jen podle svých měřítek tam někdy nacházím celé porodnice sraček – chápáno v rozpětí zdejší zpochybňované (a dost často právem) kvality.
Je třeba říct, co je náplní serveru : stovka dobrých a deset špičkových autorů a nebo to, proč jsem sem vlezl já ? Do spolku autorů, kteří jinde nepublikují…. (tady by byla zapotřebí přesná, definitoricky uchopená upřesnění).
Třetí odstavec je pouze konstatující obecný fakt. S ostatním nelze, než souhlasit. Tak velká organizace navzdory svému esteticko-filosofickému charakteru musí mít pevnou základnu – jinak vznikne cochcárna, která rozhodně věci neprospívá.
Řád není cenzura – cenzuru si musí udělat každý sám v sobě.
a2a2a, tak pokud si po sobě nenašel žádnou hrubku, tak to bude jistě znakem mé nekorektnosti, což dokazuje počet tvých slov "být" v textu - ano, logiku to má, to nemohu říct!
("např. s 20 získanými typy")
A pokud se jako kritik pracuješ podle své nejlepší vůle, tak jednoznačně souhlasím s autorem ČKD - ven!
Habřinec a A.H.,
ostatní mi promiňte, ale opravdu jsem nenašel tady u sebe žádnou hrubou chybu, jen několik překlepů. Vzpomínám si, že jsem takovou chybu udělal v jiné diskusi či kritice a hned jsem ji opravil, aniž mne k tomu musel někdo vyzývat. Ale nejlepším důkazem Habřincovy nekorektnosti je, že jsem jen v této diskusi použil slovo být v různých obměnách mnohokrát, snad 20x či 30x, a zvláštní je, že jsem tam chybu nenašel. Ještě jednou se omlouvám ostatním, a ostatně nejsem editor, ale kritik, a této práci se věnuji podle své nejlepší vůle. A pokud jde o Printa, pro mne je to BÁSNÍK, a věřím, že by se zde našel jen málokdo z těch, co jsou vnímáni jako dobří autoři, který by zpochybnil ve větší míře jeho výběry.
Armine, děkuji.
kdybys mi neřekl, jak to cítíš, myslel bych si, že si kokot..
Petrusha: poslala jsem avízo správci serveru a Derovi, snad se probudí :-)
Markérko, ono to znie všetko rozumne - jediným problémom je ale asi to, že dané nápady už padly asi tisíckrít a niekto, kto tu tomu velí, stále spí a nič nekoná
prečo nelimituje?
prečo niečo sakra nerobí?
alternicky,nealternicky, ak niekto pod jedným nickom uverejní do arény 15 diel za deň, tak nie je normálny a toto by sa fakt dalo riešiť obmedzením príspevkov z jedného prihlásenia ...
ejdno denne, jedno týždenne, 5 za mesiac ... je to len počet, ktorý sa zrejme nastaviť dá ... ak je obmedzený počet diel na hlavnú stránku na 5, ide to isto i v aréne, i celkovo ...
ale čo s tým, keď tí, čo s tým niečo urobiť môžu, nerobia nič?
avi bez výberu
sorry
jj, to bude bezva :-) ale pak se nediv, až ti bude tvrdit, že jsi můj alternick
teta : samozřejmě, že je chroust proti zamezení alternicků, protože je posedlý myšlenkou, že on sám je svůj alternick a další alternicky jsou jeho rádci a pomocníci v boji proti znepřáteleným alternikům, což je třeba pišta a já, pištův alternick.
Po přečtení textu a příspěvků reaguji na některé, které mne oslovily:
Bílá_Místa_V_Akvarelu:
1. Omezení počtu vložených děl za časové období. Už v mnoha diskuzích přemítané téma. Nebránil bych se ani možnosti publikace pouze 1-2 vážně míněných děl za měsíc na hlavní stránku děl.
Takové omezení počtu děl s sebou ale pochopitelně nese další hrozbu- totiž zvýšený počet alternicků.
Také bych se přikláněla ke snížení počtu děl publikovaných v Hlavním seznamu. S tím, že pokud by dílo získalo alespoň 1 kritický výběr či minimálně 15 tipů, nebylo by toto dílo započítáváno do oněch 2-3 povolených děl. Tím by částečně kvantita ustoupla kvalitě.
Zároveň bych přivítala nebo spíše obnovila Top žebříčky, jako je Nejčtenější, Nejoblíbenější, Nejtipovanější etc. Písmácká díla by byla tímto více strukturalizovaná. Stávající třídění, které bylo zavedeno Vellou je dle mého nevyužívané a noví autoři či čtenáři je mohou vystopovat leda tak čirou náhodou nebo přehnanou agilitou.
Co se týče Arény, myslím, že s touhou po hlubší kritice nemá až tak společného. Většina autorů se chce prostě více zviditelnit (stačí jedno kliknutí), což je sice přirozené, ale zároveň je to zprofanováním a zneužíváním dané možnosti a tudíž kritici nemají větší motivaci se hlouběji zabývat takto nahodile předhozenými díly. Ale to už je otázkou disciplíny a soudnosti každého z autorů.
Myslím, že tato diskuze je v mnohém podnětnější, než- li diskuze v Sekci (viz příspěvky a2a2a a Jinovaty), proto bych byla ráda, kdyby k nabízeným řešením neblahé stávající situace bylo ze strany vedení přihlédnuto.
avi
Bílá místa: Ten model není omezen na sbírky poezie, klidně může jít o sbírku povídek, román... O náročnositi provedení nepochybuji, k tomu by se musel vyjjádřit dero. Jde jen o seznam, do kterého se budou umisťovat obrázky titulky a trocha textu, odkazujícího na stažení pdf. Snad by mohl být problém s úložným místem pro pdfka...
máš pravdu, je to blbý nápad... podle tebe by to s alternicky nebylo tak strašné, ale pomysli na chrousta, už teď je z toho zmatený, takhle by se bál vyjít na ulici
teto - tak nějak...no ale co už
:)
upřímně, rozdělení písmaka na první a druhou, případně třetí ligu, divizi, okresní přebory atd..., nebo, jak říká big george, kino náročného diváka, mi nepřipadá nejšťastnější... mnohem více se mi líbí myšlenka povolit jednomu každému publikovat určitý počet děl denně a limit děl do arény. množství alternicků by se mohl řešit možností zaregistrovat se jen jednou z jedné ip adresy, pokud by to tedy bylo technicky proveditelné
no pokud tyhle diskuze čte, nebo zajímá se o ně majitel, či ten, kdo to tu řídí...a řídí někdo vůbec? a kdo to je?
Big George
řekl bych, že "například" slovo být s "i" se nedá posuzovat jako překlep. Samozřejmě neberte to doslova, uvádím příklad.
habřinče,
to nemáš na víc, než na upozorňování na překlepy ? Záměnu i/y považují rozumní za překlep stejného druhu, jako třeba s/z, d/t, nebo třeba j/k, zvláště pak v diskuzi. a2a2a znám, i když ne osobně, a jeho znalost gramatiky a pravopisu jazyka českého považuji za výbornou.
krom toho a2a2a je zde nespornou autoritou a jeho názory a postoje jsou vždy vítány jako přínosné, trefné, rozumné a věcné. což o tobě tvrdit nelze.
stran printa to vystihl a2a2a, domnívám se, dost jednoznačně. cituji "A pokud jde o Printovy výběry, jde jen o tvůj subjektivní názor, stejně jako o můj." konec citace.
nechápu tedy, proč neustále omíláš téma, na které již bylo odpovězeno v míře dostatečné.
a2a2, člověk, který se honosí titulem kritik a přesto píše hrubky, kterým říká překlepy, není kritik, ale diletant v obleku s nášivkou Hugo - a pokud jse o Printovo výběry, tak si asi jeden z mála, který si myslí, že jsou vesměs správné - poptej se na všeobecné mínění i ostatních, vždyť o Printovi se ví, že byl schopný ovýběrovat téměř cokoli, u některých autorů dokonce vše bez ohledu na text (tímto Printa nehaním jako člověka, možná je to osoba velmi mírumilovná a hodná a milující proto se takto chová, ale to ho jako kritika neomlouvá, snad právě naopak)
... a on si pak dobře rozmyslí, jestli je bude psát pořád alimře, nebo šípkovi
opravuji :
každý kritik by musel napsat každý týden dvacet kritik, což jsou tři kritiky denně.
zvětšeme tedy počet kritiků na sto. těchto sto kritiků by si autory stojící o hlubší kritiku rozdělili podle abecedy. každý kritik by musel za den napsat každý týden dvacet kritik, což jsou tři kritiky denně. počet kritik by se nepřeváděl do dalšího týdne, aby si kritik nemohl napracovat. po napsání dvacáté kritiky by byl zablokován a přístup by mu byl povolen opět v pondělí v osm hodin ráno.
habřinec,
máš-li potřebu mi vytýkat gramatiku, zvláště pak zde, v diskusích, kde prostě na nějaký ten překlep nehledím, pak to svědčí o něčem nehezkém. Myslím, že ve vlastních textech hrubé chyby nedělám, a pokud ano, pak rozhodně velmi málo a na tom kvalita děl či diskuse nestojí. A pokud jde o Printovy výběry, jde jen o tvůj subjektivní názor, stejně jako o můj. Print však básně cítí nikoliv přes gramatiku a sám je nezpochybnitelnou tvůrčí autoritou.
Winter,
dovolím si velmi nesouhlasit s tvrzením, že soutěživost není podstatným faktorem Písmáka. Je a zasahuje v nějaké míře obrovskou většinu. Je přirozenou součástí potřeby seberealizace. Osobně bych uvítal opak, už dávno jsem navrhoval zrušení výběrů i tipů a za jakési měřítko bych vnímal čtenost a reakce. Ale to už jsem dávno opustil jako neprůchodnou variantu.
ten čas, ktorý tu kritici mrhajú svojimi ambíciami o popis stále dookoloa popisovaného problému, ktorý i tak nik ničím nerieši, by mohli trebárs vrhnúť do aktivity a miesto siahodlhých nikým nevypočutých rozborov by mohli prečítať zo tri dielka a skritizovať ich, pripísať názor, či zmiesť zo stola
možno by to malo väčší význam
ale ja viem, mám idealistickú náladu dnes trochu
ozaj - väčší počet kritikov?
Načo?
Veď ani o tých, čo tu sú, sa nedozvieš z inej časti písmáka, než sú diskusie ... !!!
a2a2, až se naučíš gramatiku, tak velmi lehce zpochybním tvé tvrzení ohledně Printa stovkami konkrétních odkazů, kde výběroval i díla poměrně velmi slabá, mnohdy ani na tip nedosahující
Jo, jenže knihovník tam brak nevede z lásky k literatuře.
Nicméně jestli dva do roka - no, to by docela sedělo - v tom případě jo. V podstatě to praktikuji - ale i tak nestíhám číst všechno (no, čtu většinou jen povídky), toho textu je moc.
Premisy jsou základem hovoru.
Winter: Hledat individualitu je právě veliké usnadnění. Je jich totiž málo. Stačí namátkově podle libosti číst, nechat si sem tam doporučit přečtení někoho, čekat, až tě někdo zaujme a pak ho jako kritik sledovat (nechat si chodit avíza) a pak třeba navrhnout autorovi publikaci, musí ale splodit nějaký celek textů, který odkývneš. Takové počiny do roka uděláš tak... dva? To by uplně stačilo.
Tebou linkované možnosti jsou dost vedeny dost hrubou úvahou. Premisy jsou jedna věc, jejich uplatnění druhá. Nemyslím, že by písmák musel nějakou premisu vybrat, jde spíš o to, všechny naplnit. Každou zvlášť. Kočkopsi seznamů a výpisů jsou právě prostředkem, jak dát prostor všem čtyřem skupinám. Nechápu proč je o masovosti a kvalitě mluveno jako o vzájemně se vylučujících variantách. V knihovnách se přeci taky prodává brak a kvalita zároveň, jen mají oddělené regály.
Mimochodem, vážení, doufám, že jste si povšimli, že těhle hovorů se účastní jen tak pět kritiků, pět bývalých kritiků a pět náhodných kolemjdoucích.
Jinovato,
Hledat individuality by šlo, pokud by tu bylo tak čtyřikrát míň lidí, já měl osmkrát víc času a čtyřiadvactkrát více motivace. Písmák je defacto uavřený svět, jde v ní dosáhnout strop za nímž již nic není - tímto vyčerpáním přestává mít smysl.
a2a2a
Hezký návrh, ale vychází je z tebou stanovené vlastní premisy, ža písmáčtí autoři jsou vlastně soutěživí a touží se dostat nahoru. Protože jinak mě nenapadá, jaký jiný smysl by takové třízení mělo. Jenže je to jako ve fabrice, když jsou u pásu dva, možná se budou pohánět, když je jich tisíc, každý ztratí zájem - v podstatě jen předělání fasády, spor kvality s kvantitou nemizí, jen je důsledněji maskován.
Jediné, co nyní můžeme udělat je stanovit si právě premisy, z nichž budeme nadále vycházet, doteď je právě nemáme, případně jsme je měli, ale už zapomněli - a na ty má právo jedině Dassler. V zásadě bych to viděl na následující:
1) Písmák jako prostor ryze publikační (omezení kritiků)
2) Písmák jako prostor kritický (omezení autorů)
3) Písmák jako prostor edukativní (omezení autorů)
4) Písmák komunikující z vnějším světem (omezení všeho - ale zase bychom si připadali fakt důležití .))
Vše ostatní jsou jen kočkopsi a změny seznamů a výpisů.
Vybranou premisu by pak přijali nejen řídíc ale i čtenáři. Zatímco totiž ještě kritici vezdejší jedou za jakési premisové setrvačnosti, nově příchozí autoři se už chovají zcela po svojem, kritici jsou z jejich pohledu zbyteční.
a2a2a: Úbytek by nenastal. Dokud necháš masám seznam všeho bordelu na jedné hromadě, budou stále stejně okouzleni. A to i v případě, že v jakési záložce vznikne seznam jakýchsi pdf sbírek. Buď pro ně bude tímto písmák atraktivnější, nebo budou tyto sbírky prostě ignorovat. Toto rozlišení je důležité spíš pro kritiky. V současnosti jsou postaveni před absurdní úkoly, výsledky proto musejí být mizerné.
Panuje tu atmosféra, jakoby dílo dílem udělal až kritik, který si jej všimne. Přitom by se dílo mělo dílem stát zprostředkovanou a evaluující publikací. Teprve potom se může ucházet o kritiku. Na prvním místě je ale ucházení se o čtenáře. Toto ucházení se v současnosti neexistuje. Házení textů všech do jednoho šuplíků rozhodně není ucházením se o čtenáře. Publikace ano.
Jinovato,
mohu jen pochválit za tvou opakovanou snahu přinášet nové podněty, je to jedna z možností, obávám se však, že by ohla mít za následek značný úbytek návštěvníků, což je, jejich počet tady, fenomén, který má i pozitivní stránky. Ale současně se přiznám, že tvůj návrh má něco do sebe a stál by za posouzení.
Mám také jistý podnět, mimo již zmíněný Zlatý výběr čtenářů, například to, že by každý nový autor, a ze stávajících každý, kdo dosud nedostal za některé ze svých dílek alespoň jeden výběr, měl možnost publikovat jen v Dílně, tedy v jakési II. lize. Pokud by ho čtenáři vynesli stanoveným počtem tipů na světlo a získal by tak pozornost kritiků a následně aspoň 3 výběry, postoupil by do Arény, tedy jakési I. ligy, kde by mohl běžně publikovat s tím, že by zde byla omezena publikace třeba na těch 5 dílek měsíčně. Je to jen námět, technické podmínky jsou věcí upřesnění.
milý jinovato, kdybys místo těch blbých intektuálských keců o hledání, šel hledat, možná bys, tak cirka dva, už držel v hrsti
Augustin: Líbí se mi, jak analyticky na to jdeš, to je správný přístup. Dovolím si jen pár poznámek.
Mluvíš o dvou "ambicích" 1) Třídit 2) pěstovat kritku. Oddělení těchto ambicí vidím jako zásadní, souhlasím. Nesouhlasím ale s tím, že "jejich naplňování je „písmáckým osazenstvem“ vyžadováno." Pravda je taková, že kvalitní kritika písmáky nezajímá, nečtou ji, když se náhodou urodí. Kdo ji čte, je v drtivé většině členem sekce kritiků a tedy pravděpodobně nebude tím, kdo by měl volat po větší aktivitě sekce kritiků. Realita je taková, že na kritice písmáky zajímá jen "problém" s nošením povýšeneckých ocásků. Ti, kdo podrážděně volají po odejmutí ocásků těm, kdo nejsou dostatečně dobrými kritiky, rozhodně nejsou zároveň milovníky kvalitní kritiky. Museli by jich přeci být plné diskuse pod lepšími zoomovými příspěvky nebo jinými kvalitnějšími kritikami.
Z toho vyplývá, že jediný z masového hlediska akutní problém je v třídění. V hlubší kritice problém není, ta "nikoho" nezajímá, jakkoli o ní písmáci mluví. Není ji proto nutno řešit systémově: systémové řešení je z principu pro masy. Pokud nejsou masy, stačí individuální řešení.
Zaměřme se tedy na problém třídění. Navýšit počet výběrčích znamená znekvalitnit seznam výběr i zlatý výběr. Míra zchaotičnění těchto seznamů myslím přinejmenším vyrovná míru vytřídění hlavního seznamu. Uvolnění výběrového redaktorství zkoušel Lyryk, fungovalo to zhruba tak, jak říkám. Problém třídění je jinde.
Je v tom, že je neomezená publikace. Chtěl bych se na ni podívat novým pohledem.
Nedávno jsem si uvědomil, že internetová publikace není ve skutečnosti publikací, ale prostým vložením básničky do autorského šuplíku, do kterého může kdokoli nahlédnout. respektive všichni ukládají do jednoho společného šuplíku. Zdejší prostředí nenabízí možnost publikace. Kvalitativní výběr by měl probíhat jinde než v šplíku. Mělo by se vybírat z publikovaných věcí. Publikováno ale nemůže být jen tak něco.
Písmák si musí vytvořit publikační systém. Osobně bych se přimlouval za tvorbu knihovny pdf sbírek. S obálkou a hvězdiškovým hodnocením. S možností připínat schválené kritiky.
Co by potom bylo prací třídilů v seznamu všech děl? Hledat individuality, které mají na to vytvořit publikovatelnou sbírku a vybírat si takové, které se odváží takto zaštítit. V podstatě by každý kritik byl vydavatelem, měl by za povolení publikace sbírky kritickou odpovědnost. K vyjádření svých průběžných názorů na jednotlivá díla by nadále používali výběry. Cílem by však nebylo probrat všechna jednotlivá díla, ale najít autora, který dokáže utvořit publikovatelnou sbírku, nebo spíš minisbírku.
Neříkám však, že betonový prach je něco hrošího než betonová kostka. )
Je v tom spousta otázek: Výběry a tipy pro koho? Dynamika k čemu? Pohnout se kam? Pozvednout do?
Podle mě: jakékoliv třízení není podstatou tohoto serveru - zde má primární význam publikování, jen a pouze publikování, nic jiného. Skrze publikování se zde člověk narodí, skrze publikování se stane slavným atd. Jenže tipy ani výběry publikování nikterak nepodmiňují, nejsou podmínkou uveřejnění nového díla. Stojí na okraji, jsou třešničkou na dortu.
Jakékoliv "vytřizování" kvality tak zůstává podružnou záležitostí. Děje se jen pro omezenou komunitu zdejších "obyvatel" (jako například já, ty, nebo jiní kritici, kteří to "myslí vážně") – pro starou gardu, jejíž diskurz (a tvůj text je toho důkazem) se dal vyložit: "publikování = touha po kritice; kritika = růst kvality; růst kvality = větší touha publikovat"; publikování bylo způsobem jak dosáhnout kritiky, kritika znamenala kvalitu - myslelo se tedy, že když se zajistí neomezené publikování, zajistí se i kritika, následně kvalita. A čím větší bude publikování, tím větší bude i kritika, kvalita.
Jenže nyní, se zmnožením osazenstva, se takový způsob uvažování ukazuje nesmyslný, stává se dokonce svým groteskním popřením - kýč dosáhne dvaceti tipů snadněji než cokoliv s výběrem. Autoři se o svých dílech nechtějí bavit, projevuje se nevole ke kritikům jako představitelům něčeho jiného, něčeho, čemu již není rozumět, jehož jazyk se stal nesrozumitelným.
Objem tělesa nemůže růst, aniž by neměnilo své vnitřní uspořádání, v určitém bodě se pak těleso rozpadne, z kostky betonu se stane betonový prach. Nyní se v tomto bodě nalézáme a musíme se tedy rozhodnout, má-li těleso nadále růst, či má-li se zachovat jeho vnitřní stavba. Technické uspořádání determinované touhou neomezeně publikovat nahrává rostoucímu objemu – zatímco totiž publikovat může každý, kritika předpokládá jistou erudici – asymetrie tak roste více než geometrickou řadou.
Augustin- naprosty souhlas !.. jsi jednim z tech, kteri si vytvorili autoritu a staci kdyz vyberujes a nemusis delat dlouhosahle kritiky.. respekt mas ! a pokud das vyber, nikdo o nem nediskutuje.. kdyby kritici meli tuto autoritu vsichni, urcite by to vedlo ke valite a hlavne k serioznimu ohodnoceni tvorby a smerovani pro ty, kteri se chteji profilovat..
..sice obcas do krtiku reju a nekdy ne uplne seriozne kritizuji jeich praci, nicmene jsem si vedom jejich stavu, kdy na jednu stranu maji spoustu prace a zodpovednosti za jakyz takyz chod a redikovani tvorby, na druhou stranu jsou pod palbou nekterych, kteri citi nespravedlnost ci pohorseni z jejich chovani...je skoda, ze neni status "kritka", aby to melo vahu- pak opravdu nemusi kazdy vysvetlovat a davat dalekosahle povidani pod to, proc to dal do vyberu!...
pocet kritiku neumim domyslet, ale na to mnozstvi materialu,ktery tudy projde, je jich malo...navic je asi skutecnost, ze jsou opotrebovani, vidi uz okem nudy a mozna i neschopnosti byt nestranni-urcite by byla dobra i obcasna obmena...
spatne a nezodpovedne vyrcena kritika nadela spoustu zle krve a jedovatosti, je prece zbytecne, aby ta nevrazivost vychazela z necitlivosti nekterych kritiku k uzivatelum jen proto, ze se jim neco nelibi z principu a nebo proste z jejich povysenosti, posvecene prave funkci kritika..
*jo tri roky som mal priamo rubriku literárnej kritiky pod palcom ako redaktor v Literárnom týždenníku:))), takže tam sa už niečo na človeka nalepí, preto to rob ďalej, máš v tom prax a na nejaké nasratia sa vykašli*
myslím si, že určite nevzdávaj funkciu kritika - kritik nie je obľúbená funkcia, s tým si musel počítať* v živote som napísal množstvo kritík - začínal som ešte v roku 1986 v Našich knihách v Prahe - odvtedy ich asi neporátam, koľko ich už bolo - na poéziu, i na prózu, viem, čo je to za drinu* tiež viem pri čítaní za toľko rokov, čo kvalitné je a čo nie, ale nemal by som času to zdôvodňovať - preto Ťa chápem a kritikom zostaň* niekto to robiť musí...
hezky napsáno. dobrý text. k tématu.
Každý si snaží upřednostnit své dílo, snaží se dostat co nejvíce tipů a být ohodnocen. Každý jsme egoista a hájíme si to své. Každý si myslí, že právě jeho dílo je to nejlepší. Ostatní jsou mu ukradení. Souhlasím s tebou v tom bodě, že pokud sem vložíš dílo a čekáš, že jej někdo zhodnotí či mu dá tip, nedočkáš se. Nejprve se ty sám musíš podívat na jiná díla, dát jim tip a oni pak ohodnotí tebe. Kritika zde nefunguje tak jak by měla. Souhlasím. Chodím na písmák, ač má díla nejsou ta nej, možná nestojí za nic. Ale ráda píšu a chci, aby se díla líbila. Písmák je pro mě prostředek pro realizaci, sociální interakci s jinými autory, zdroj inspirace a zábavy. Mám to tu ráda. Ať si sem chodí kdokoliv, ti co psát umějí nebo ne, to je snad jedno. Jestliže, jak ty sám píšeš, se někdo chce prosadit, má talent a vloží do toho jakési úsilí, tak se prosadí. Všechno je subjektivní názor jedince. A nikdo, podle mě, nemůže rozhodovat o tom, zda je tvoje dílo dobré nebo ne. Jednomu se líbí, dalšímu ne. Kritika je fajn. Potěší mě, když je kladná. Ale celkem je mi to jedno.
ČKD,
i já si myslím, že výběrovat, aby to mělo alespoň trochu šanci splňovat nároky na minimální kvalitu, opravdu nemůže každý. Například málo kritik a hodně výběrů zde dává Print, a přesto jeho výběry lze jen ztěží zpochybnit a jsou dobrou upoutávkou na texty, které by jinak zapadly.
Augustine,
aby bylo více lidí, mající právo udělovat výběry, pak by ovšem jich muselo být nejméně jednou tolik, co dosud, s ohledem na vcelku oprávněnou potřebu mnohých kritiků oceňovat jen skutečnou kvalitu.
Vracím se tak ke svému dávnému, a několikrát v minulé i současné redakci (sekci) diskutovanému a nikdy neakceptovanému návrhu, aby např. vedle Zlatého výběru kritiků existoval Zlatý výběr čtenářů, kam by byly automaticky zařazovány texty, např. s 20 získanými typy. Nabídlo by se tak zajímavé srovnání názorů kritiků a čtenářů, nemluvě o tom, že by kritiky mohlo upozornit na díla hodna následného úsudku.
Ovšem už dávno jsem ztratil chuť tyto věci prosazovat, tím spíše, že realizované zde změny se dějí mimo jakoukoliv diskusi, což je nezpochybnitelné právo majitele, a já věřím, že tyto, v poslední době četné diskuse vnímá a jak jsem ho alespon virtuálně poznal, má i v rámci možností dobrou vůli.
habřinec: o odpuštění nikoho neprosím, snažím se popsat situaci tak, jak je
ČKD: každý ne, i to je specifikum písmáka, vytváří totiž určité značky s konzistentním názorem, když já někam dám výběr jako A_Š (nebo Print dá někam výběr jako Print), tak to pro někoho může být signál kvality (a pro někoho samozřejmě ne), protože už tu nějaký čas jsem, problém je, že když dáš někam výběr ty, tak to pravděpodobně všem bude u prdele (s prominutím)
a právě i o tom je ten předchozí text, já zpochybňuji funkčnost té vize sekce kritiků, myslím, že obojí práce je tu třeba, třídění i kritizování, bohužel obojí je skryto v jednom pojmenování "kritik", což je svazující, velmi
Co takhle ocásek Výběrčí?:)
Připadá mi to jako prosba o odpuštění
neodvažuji se nesouhlasit, především proto, že v tomto textu je hodně pravdy.
První přiznání. Odpuštěno
úvaha za 2, přines si žákajdu. ale proč diskuze. už se nablábolilo dosti o tom:) na literu je teď prostě větší prdel
..Po delším čase rozumný text na téma Písmák,jak dál atd...