Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Odstraňte Ladova Mikeše ze škol, žádají romští aktivisté

14. 04. 2010
7
211
6173
Autor
Zbora

Romští aktivisté se pohoršují nad Josefem Ladou a jeho dílem Kocour Mikeš. Podle nich je v pasáži knihy, kde je Mikeš přepaden, svázán v pytli a hozen do vozu, projev rasizmu. „Milé děti, ti lidé byli cikáni,“ vysvětluje totiž Lada v pohádkové knize, kdo mluvícího kocoura ukradl.

Několik romských organizací vyjádřilo kvůli tomu „hluboké znepokojení“ a žádá ministryni školství Miroslavu Kopicovou, aby zamezila propagaci podobné literatury ve školách. Podle nich Lada ve své knize kriminalizuje všechny Romy.

„Vedení Roma Realia spolu představiteli Hnutí romského odporu, Aliance romských komunit a Futurum Roma vyjadřují hluboké znepokojení nad opět nekontrolovaným přístupem školství ČR a rasistickým přístupem české kultury,“ uvádí v prohlášení předseda prvního jmenovaného Václav Miko.
Informaci o rasistickém podtextu v knize podle svých slov obdržel od jednoho z korespondentů, což jej vyburcovalo k reakci.

 www.novinky.cz

 

Ne, že bych byl zastáncem toho, aby něco takového bylo ve slabikářích. Ale vyškrtávat ze školních osnov autora proto, že jeho kniha obsahuje jednu dnes už poněkud zavádějící větu mi připadá malinko přehnané. Notabene v době, kdy se můžou prakticky beztrestně vydávat klenoty jako Mein Kamf (ano, již brzy vyprší Bavorsku autorská práva). Už jen čekám, kdy se ozve Židovská obec, že chce vyšrktnout z Bible to o tom jak jakože nechali ukřižovat Krista. Ale možná jsem i rasista a vidím to zkresleně, jen se mi zdá, že za chvíli nebude dětem ke čtení doporučováno nic, kromě commixu Tom a Jerry. Proto mě zajímá, co si myslíte vy?


211 názorů

komedie
07. 05. 2010
Dát tip
Oldjerry: Most je extrém. v mnoha směrech

Zbora
06. 05. 2010
Dát tip
Ano, ano, bylo to vskutku časově velice náročné. Asitak deset vteřin, ale co bych pro Tebe neudělal! ;)

moorgaan
06. 05. 2010
Dát tip
Zbora- diky!... valim oci!.. jsem nevedoma a popravde asi nejsem na Pismaku doma:-)) ...ovsem vazim si tveho casu a trpelivosti to sestavit:-))

Zbora
06. 05. 2010
Dát tip
Jinak je jich tu ovšem značná část skrytých, takzvaných latentních: Adoromi andromeda Arise_from_Ash Arise_From_Ash_Return_To_Ash blbý_romantik BLUE-from-the-NIGHT Brom bromatobyj Bromden Brom_O´berin Crom dobromír dollfrompaper Drom erich.kromer Ettelwen_from_Rivendell Fairyfromdarkness from rusia. From_Hell from_north_to_south Gromith hromadná_žaloba Hromis666 Hromy Choromysl choromyslík Jaromír Jaromír P. Jaromír Řepa Jaromir_D Jaromir_D1 Jaromir.Feyk Jaromír_Hanzlík Jaromír_Jágr jaromirmarek Jerome Jerome J. Ježíšek_z_podstromku kitrom krom_debila_i_blbec kromě kroměmě Modromil modromodrá Necromonger nekroman neskromná neskromny_slepec Nesmrtelny_romantik Nosrom Pc_romeo Peca_from_JosephCity petromil Petromus pohroma pohromaa pohromak pritel_zeleneho_stromu proměnlivá prometeus Prométheus qewromek romale romále -roman- roman je buch roman_cikryt romaneczka romanek314 romanhung romantica the racci romanticka romantik romario.m romario27 romcik romeksetsig romell romeo003 romi romim romison romloh skromna skromnaCyndi skromněnka skrromna smutny_romantik Strom Stromoděj stromovka _stromovous_ Stromovous stromovous_z_Okouna strom.ve.vetru Strom2 Strom_23 Súkromie Škromach tromvywoka veromikana zorrom

Zbora
06. 05. 2010
Dát tip
Moorgan: http://www.pismak.cz/index.php?data=user&id=9001 :o)

Oldjerry
06. 05. 2010
Dát tip
Marvine - to je právě paradox : ouřady se bojej otevřít úřední tlamajzny, aby nějakej chytrák typu Uhla, Stehlíkové, nebo Kocába nezačal ječet o rasizmu a specifikách cikánského etnika a o postupné výchově, ač mlčí o podstatném a to že nejlépe se dá vychovat holí (v tomto případě alegorickou) : nepracuješ - tak nas..t! neposíláš děti do školy ? přídavky : nas...t! atd. a byla by to převýchova a ne pozitivní diskriminace.

moorgaan
06. 05. 2010
Dát tip
zadny Rom se zatim neprihlasil !...hele neni ten Pismak tak trochu rasisticky server?...bacha na to! -mohl by si toho nekdo vsimnout a zacit to roztahovat po bulvaru, ze se tady krivdi, nenavistne stve, odpira spoluprace, zesmesnuje mensina, ze admini nekonaji,ze atd... ...sakra tak si uz nekdo nejaky ten alternick vymyslete at je videt, ze jsme komunikativni komunita! ...prece by bylo zajimave poznat a obcas si precist nejakou basen od Roma, nebo povidku o predcich, historii, soucasnosti ze zivota romskych rodin a skupin ne?????

Oldjerry
06. 05. 2010
Dát tip
Takhle, nebo podobně Barbaři zničili Řím... souhlasím s tebou, že odvržení jisté míry tradice vytváří podhoubí dalším chybám a omylům, které tvrdě zaplatí ten, jemuž se říká buď lid, nebo lidé této země (jakoby ti blbci politici byli odjinud - a nakonec možná jsou). Jakoby otroubkové, nemohli v těch svých pindech použít sousloví lidé naší země, nebo prostě my...

Petrusha
06. 05. 2010
Dát tip
já vim, môj muž žil v takom baráku, kde bývala väčšina rómska ... teraz už ich tam toľko nie je, ale za najlepších čias to bývalo fakt hodne hrubé ... jedna z problematikcých rodín sa presťahovala do záhradného domčeka v záhradkárskej osade (predali bytos za velké love, kupily za tretinu zahrádku ... jáj a mali na chlastačku) a chudáci záhradkári nevedia, čo si skôr od radosti začnúť, pritom, že už je u potoka, kde bývala pene trávička a klídek skládka odpadu z ich bordelu, radšej už poriadne ani nič nesadia ... i tak z toho nič neskludia. Ná a už je tu aj problémos, lebo peniaze sa minuli a oni zistili, že to tam neni tak jendoduché ako v byte, kde mali kurenie, elektriku, šecko ... a chceli by byt od štátu ... lebo šak kto má takto žiť?

Oldjerry
06. 05. 2010
Dát tip
Petruško - JO!!!

Oldjerry
06. 05. 2010
Dát tip
Ještě mne napadl pan Gejza Bánom - dělal mi vedoucího na oddělení zásobování v Ústí n.L. TO je člověk, kterého bych si považoval mít za přítele i přesto, že tehdy byl v KSČ...

Petrusha
06. 05. 2010
Dát tip
Nerozčuluj sa Olde, nestojí to za to. Jediným riešením je tvrdošíjnych zástancov nechať skúsiť si, čo to je žiť v komunite, kde prevláda rómska "menšina", Je to život na skladáke odpadu, kedy sa musíš máť ísť domov aby ti nespadli z cih zvyšky z večere na hlavu, prípadne nejaká prázdna fľaša a podobne, kde máš pod oblokom každú jar o polovicu viacej cigánčat ako vlani, ktoré v 5 začnú kradnúť, v šiesti fajčiť, v desiati už poznajú všetky drogy, súložia ti rovno pred dverami bytu, hulákajú, bavia sa do rána, kedy máš ty vedla spať, lebo ráno ideš robiť, aby im bolo na dávky. Poznám ich dosť aj slušných, ktorí pracujú a dávajú deti do škôl, a tí žiaľ dosť trpia tým, ako žije väčšina ich "súkmeňovcov" ale je ich percentuálne brutálne málo ... a je to veľký problém hlavne preto, že to nejde vyriešiť. Kým nezačnú posielať deti do škol, čo tí, ktorí žiadne školy nemajú, proste robiť nebudú, tak sa to ani nezlepší.

Oldjerry
06. 05. 2010
Dát tip
Není to v barvě, Aleši - je to ve zvláštnostech etnika. Jen malé miniprocento cikánů je vychováno v normální rodině. Do této míry s tebou souhlasím. Můj kamarád, bohužel již nežijící, Michal Gujda se stranil svých vrstevníků důsledněji, než já a vyrůstal v cikánské rodině....

Old: když jsme řešili adopci našeho druhého dítěte, ptaly se nás ženy na úředě, jestli by nám nevadilo tmavší dítě. Nevadilo...Není to v barvě, je to ve výchově. I bílí kradou.

Oldjerry
06. 05. 2010
Dát tip
komedie - mohl, ale to bych si musel vymýšlet, kdežto to, co jsem napsal, mohu doložit rozsudkem Okresního soudu v Mostě. Samozřejmě jsou tam jen jména, nikoli etnická příslušnost... .duke - ani jsem se nevšiml, že jsem poslal avizo i zabedněnci vznešenému. Ostatně Vietnamci, které hájíš, mi nevadí. Židy uznávám, černoši mi nevadí, Indiáni mi nevadí, Eskymáci mi nevadí, původní Australané jsou pro mne jako všichni ostatní. Jen Arabové mi vadí pro neúctu k cizímu životu a ti cikáni, kteří mi vadí pro neúctu k cizímu majetku a práci (s výjimkou těch šesti kamarádů) a teď ještě ty a pár politiků, kteří si z otázky udělali existenční platformu. Pokud někomu vadí mé avizo, omlouvám se - mávněte nad tím rukou a jděte tam, kde se pobavíte a nikoli naserete.

Olde, máš pravdu, ale hysterické puboše se nepokoušej přesvědčit. Dříve nebo později se z každého naivy, žijícího v blízkosti diskutované menšiny, stane okradený, pak změní názor. Mladí lidé ještě nemají vztah k majetku, protože si na něj nemuseli tvrdě vydělávat, (zatím všechno dostali) proto si říkají: "No bóže, cigoši občas šlohnou kolo." Jenomže to není občas, to je neustálý, nekonečný seriál drobné kriminality! Já sám byl okraden několikrát a ještě dlouho jsem to splácel, ode mě populistické kecy nečekejte!

.duke.
05. 05. 2010
Dát tip
Oldjerry: neposílej mi avíza RASISTO ubohej

komedie
05. 05. 2010
Dát tip
Oldjerry: ale prosímtě. stejně dobře bys mohl vyprávět historky o bílejch

StvN
05. 05. 2010
Dát tip
Já jsem s Romy vyrůstal a chodil do školy, bydlel v jednom domě a mám s nimi dobrou zkušenost.

moorgaan
05. 05. 2010
Dát tip
docela by me zajimalo, zda je na Pismaku nejaky Rom a jestli by se umel sam prihlasit tady verejne, ze je Rom a jaky ma nazor na toto tema i na tuto diskusi!

Oldjerry
05. 05. 2010
Dát tip
Mně cikáni vykradli byt a ukradli auto. Měl jsem během života čtyři kamarády, nebo kolegy cikány, jednoho navíc jako nadřízeného, tedy celkem pět. Přes to mne cikáni jako etnikum serou a je mi jedno, jestli mne někdo považuje za rasistu. Mohl bych cikánských historek (a pravdivých) vyprávět 365 jako jagara kdysi zde 365 Východů sluncí... Kecy o rasistech vypouští z huby jen ten, kdo s nimi nikdy nemusel žít. Ne s rasisty, s cikány - samo...

Zbora
05. 05. 2010
Dát tip
VTM: možná opravdu nerozumím. Reaguju celou dobu na větu: "Jenže oni existují a pokud takové lidi nebudeme dávat ostatním za vzor my, proč by se měli měnit ti ostatní, jichž je bohužel většina?" se kterou v principu souhlasím, ale zároveň si nemůžu nevzpomenout, co o nich vypráví po hospodách Šabach, který jim dělal leta kulturního referenta - oni si žijí sami pro sebe, to, jak se na ně dívá nějaký gadžo je jim většinou úplně...

Zbora
05. 05. 2010
Dát tip
To si řekl přesně, všichni budeme za chvilku posraný z toho, abychom neřekli něco, co se nehodí. Budeme mluvit ve frázích jako amíci. Hlavně když bude vše OK a Kíp Smajling ;)

Zbora
05. 05. 2010
Dát tip
Někdy mi začínáš připomínat Norska.

Zbora
05. 05. 2010
Dát tip
Si vzpomínám, jak lidi hrozně fandili tomu, co moderoval Televizní noviny. Snad to s námi není tak zlé.

Zbora
05. 05. 2010
Dát tip
No, pracovitý... Oni od přírody pracovití nejsou (podívej se na pracovitost indů), takže ti co pracují zasluhují obdiv, to máš pravdu. :o)

Zbora
05. 05. 2010
Dát tip
Víš, Marve, tady srovnáváš dva trošku jiné pojmy. Jednotlivý názor nějaké chytračky a postoj větší části celé jedné společnosti. To bych dohromady nepletl. Ono je jednoduché takto sfouknout někoho jako rasistu, když ho vpodstatě neznáš, jen proto, že řekl něco co se obecně za rasisitické dnes může považovat. Mně se naopak nelíbí, když se někteří lidé naparují se svou lidumilností natolik, že přestávají brát vpotaz určité vlastnosti a zvyky té skupině vlastní, a zcestně tvrdí, že nejsou, v onanii nad svým humanismem. Osobně jsem pracoval několik let na Žižkově, kde ve stejném baráku bydlela cikánská rodina - co vím, tak byli vpodstatě bezproblémoví, akorát trošku hlučnější, ale to oni tak prostě mají. Teď dělám už několik let na náměstí Bratří Synků. Náš dům sousedí přes dvůr s domem, kde jich žije snad 100 a je to fakt nářez. Majitel kdysi duchapřítomně nechal vybavit dům protihlukovými okny a hustými mřížemi v nich, ale stejně je to pořád prostě paráda. Pokud někdo žije celý život v Mostě a nadává na cikány, asi bych ho jako rasistu neoznačoval. Pokud je někdo nácek a pořádá cílené výlety do Mostu s vidinou zbít cikány za to, že jsou cikáni, nejspíš to rasista bude.

G.J.SEGE
30. 04. 2010
Dát tip
Marvin má pravdu. Já znám pár dobrejch cikánů a od nich jsem na to Romování slyšel akorát tak fóry. Je to jen název národa. Jako Izraeliti, ti jsou zase pro změnu židé.

Oldjerry
28. 04. 2010
Dát tip
Host je ten, kdo přišel pozván. Ten, kdo přišel nezván je proto nazýván "nezvaným hostem" - a ani zvaný, ani nezvaný host vám nesmí lézt do peněženky, do špajzu a jezdit bez dovolení vaším autem.... zejména to vyniká, když je hostů skutečně hodně a ti, kteří je nehostí za své jsou celí posraní z EU a USA (které se sice nedokázaly dodnes po 250 letech vypořádat s některými "specifiky" menšin, ale nás bez váhání odsoudí jako rasisty).

prostě NEJSME JAKO MY...

Ještě Alešovi: Nemyslím si, že dnešním cikánům stačí říct jen, "...tohle se o nás dříve říkávalo, teď jsme jiní." To je docela málo. Měly by následovat alespoň nějaké pozitivnější cikánsko-rómské činy. Dříve si cikáni přivlastňovali po vesnicích slepice a možná i kocoury, dnes si přivlastňují kolejnice, dopravní značky, litinové kryty od kanálů. Dříve okrádali vesnické hospodáře a sedláky, dnes okrádají obce a náš stát. Furt je to stejný...., tak jaképak jen "...dneska jsme jiní!" Zdar sa sílu! J.Š.

Aleš-Novák 1. "....nesu nesu..." je odpověď písmákovi zde v diskusi mna jeho "...Štěpáne, Štěpáne, co to neseš..." 2. Vysvětlení: co to mohlo být za psi, co snědli tu koledu..... 3. dále již můj osobní "odboj" proti našim místním hřibeckým komunistům. Uznávám, že toto o našich komunistických sousedech bych měl spíše naostro napsat do našeho místního plátku nazvaného Stěžeráček. No, alespoň mám zatím koncept. 4. "Furt je to stejný...." je název písně onoho písničkáře královehradeckého písničkáře. Iniciály J.V. jsou v pořádku, ale Jaroslav Veit to není. Více o J.V. na hesle Písničkáři sobě III. Zdar a sílu! J.Š. P.S. Jo, a dík za ohlas i za ostatní. J.Š.

Štěpo, marně se snažím do J.V. dosadit nějakého písničkáře. Veit? A marně se snažím pochopit, proč o tom píšeš v téhle debatě :o)

...nesu nesu koledu, upad´ jsem s ní na ledu. Psi se na mě sběhli, koledu mně snědli. POZN.: Buď to byli nenažraní cikánští psi anebo hladoví psi vesnických rudých kulaků Vysvětlení: Rudým kulakem nazval jeden věhlasný královéhrsdecký písničkář J.V. soudruha Z.S. od nás z Hřibska. Komunismu má onen plnou hubu, ale "hrabání" a rozpínání se je jeho velkým koníčkem. Mají to ostatně v i geneticky ve svém rodě. Jeho táta ,kovozemědělec z Hřiska a také "velkej komouš", byl jeden z těch , kdo v padesátých letech nejprve znárodnil, pak vysídlil 3/4 vesnice, zdevastoval místní školu, ale furt do všeho z moci svoji vedoucí úlohy "kafrali". Ne, nadarmo mají tito S-povi z Hřibska na kameni v Libčanech vytesáno heslo "Sobě a svým!" A to je snad nejvíce podle mne podobné tomu přísloví o vodě a vínu! Je to smutné, ale furt je to stejný! Zdraví J.Š.

Tynic
25. 04. 2010
Dát tip
Carver: ta příčina je obecně známa a dobře pojmenovaná i přes hyperkorektnost mediálního jazyka. Ve vyčleněných skupinách zoufale chybí pozitivní vzory a v bezproblémových skupinách zase vůle udělat čáru za minulostí a přijmout nevděčnou, trpělivou roli, za kterou v našem životě ještě navíc nepříjde ani honorář. Někteří romové sami si musí uvědomit, že pokud se nachají za ručičku vodit štědrým sociálním systém, pak je nikdo nebude brát vážně a stanou se terčem extremistických útoků několika vyšinutých jedinců, díky nimž teď Češi mají v zahraničí pověst rasitického národa. Druhá strana by se ovšem měla vzdát paušalizování a nechat první průkopníky překročit svůj sociální či etnický stín.

nejde mi oloupat mandarinka

Tynic
25. 04. 2010
Dát tip
Ještě mě napadala jedna paralela...když jsem po převratu jezdíval do Rakouska, vždycky mě strašlivě urážely nápisy "Češi nekraďte !" a snažil jsem se s prodavači diskutovat o tom, proč nás musí paušálně urážet jako národ kvůli několika českým zlodějům. Ty nápisy krádežím nemohly zabránit a byly jen jakousi morální odvetou za skutky jednotlivců směřovanou ke skupině. Hloupí lidé kradli a hloupí lidé dali průchod své frustraci tím nejjednodušším způsobem. Nakonec na to doplatili všichni - kromě zlodějů :) Pokud tedy na základě nejslabších členů jakékoliv skupiny budeme usuzovat na celek, nedostane se nám ničeho dobrého.

Tynic
25. 04. 2010
Dát tip
Carver: Teď jenom doufám, že myslíš slovo "diskriminace" ve smyslu "rozlišovat" a ne v jeho užším a častěji používaném právním významu. Obhajování té "druhé" diskriminace by tě dostalo do rozporu s Listinou základních práv a svobod i se zákoníkem práce :) Ještě mi prosím řekni, jaké je to opodstatnění. Dík.

Tynic
24. 04. 2010
Dát tip
Carver: co třeba diskriminace...nepřipadá ti diskriminační, že někteří občané České republiky podle Kouzla nemají "co mluvit do české literatury" ? Že uráží všechny poctivě pracujicí romy/cikány ? Je třeba striktně oddělit pravdu od lži a to, že (všichni) romové/cikáni jsou vyčurané existence jednoduše lež je, ale nechci se pouštět do slovíčkaření, protože tady řešení nikdy nenajdeme. Jakýkoliv komentář podobný tomu Kouzlovu staví jen další zdi a nic neřeší. To že dáte průchod své frustraci z daného stavu věcí může jednině uškodit vztahům mezi slušnými lidmi z obou skupin.

Tynic
24. 04. 2010
Dát tip
Zbora: myslím si, že bys měl z diskuze vyvést trochu hnoje ve formě např. Kouzlova komentáře.

Tynic
24. 04. 2010
Dát tip
Ten text je jako lakmusový papírek, který dokáže rozdělit pragmaticky uvažující jednotlivce a organizace od těch prospěchářských a hysterických. Doporučuji přečíst si např. stanovisko organizace ROMEA: http://www.romea.cz/index.php?id=detail&detail=2007_7930, vyjádření pana Horvátha: http://www.romea.cz/index.php?id=detail&detail=2007_7932, nebo pana Bangy: http://www.romea.cz/index.php?id=detail&detail=2007_7932 Ta vyjádření mě naplňují optimismem :)

.duke.
23. 04. 2010
Dát tip
Štepáne, Štěpáne, co to neseš ve džbáně...

papouch
22. 04. 2010
Dát tip
na palici je Zdar a sílu :-ppp

Cikáni si vždycky něco "přivlastňovali", co nebylo tak úplně jejich. A odpradávna proto měli problémy skrz tuto svoji činnost. Za časů Josefa Lady brali po vesnici slepice, kocoury, za našich časů "berou" zase něco jiného. J. Lada jen popsal zkušenosti ze svého života nebo zkušenosti lidí se kterými se stýkal. A tohle,že je rasismus a nesnášenlivost, konstatovat svým pohledem realitu? To je podle mne "jen" realistická próza. I včetně Mikeše. Vše ostatní, i včetně toho , nazývat toto diskriminací a rasismem je "rozumový balast" hraničící s bláznovstvím a nesvéprávností myšlení. Nebo opravdu jsou už cikání dnes rovnější mezi rovnými, aby ani klasik nemohl vyjádřit svoje pocity a zkušenosti? Není to postavené celé tak trochu na palici? Zdar a sílu! J.Š.

a stejnak všichni umřeme tak co :)

.duke.
21. 04. 2010
Dát tip
Carver: líbí.

.duke.
21. 04. 2010
Dát tip
Jo, máš pravdu, promiň.

Pokud vím, duke, tak jsem stál spíše na tvé straně. Takže nechápu, proč se do mě obouváš?

.duke.
20. 04. 2010
Dát tip
Fakt bys mohl být němej a nevyprávět.

To co říkal Zbora o cenách u Vjetnamců se mi pravidelně děje v Penny. Nevšiml jsem si, že by měli šikmé oči ti, kdo tam tomu velí. Můj táta psal několikrát stížnost do nějaké magistrály hlavní Penny a co se změnilo? Nic. Napíšou pod červený víno - Sleva 39,90 a u pokladny nauctujou 60 Kč. A to se nám, prosím, stalo dvakrát za sebou, ve stejný den, i když jsme na to poprvé upozornili. osobně mě taky štve, že Vjetnamci vytlačují české malé živnostníky a ti nemají šanci. Ale za to může stát, podvádí se všude.

.duke.
20. 04. 2010
Dát tip
Ale no tak..

Norsko 1
19. 04. 2010
Dát tip
Nemusíě na sebe být tak přísný, skutečností je, že se s tebou už přes tři hodiny nikdo nebaví. To rozlítí, že ?

.duke.
19. 04. 2010
Dát tip
Vystřel!

Norsko 1
19. 04. 2010
Dát tip
ano, polibku. jak trefné

Jistěže identito Norsko 1 existují cigání, kterým příjde směšné, dělat rozdíl mezi výrazy Rom a cikán. Každopádně ti, kteří řeší kauzu Mikeše, na to asi mají jiný názor.

.duke.
19. 04. 2010
Dát tip
Tak ses poučil, blbe.

Zbora
19. 04. 2010
Dát tip
Pokud jdu v čechách nakupovat do obchodu, mám si nejprve zjistit vše o principu prodeje ve Vietnamu? :o) To je boží :o)) Navíc jsetli vietnamské smlouvání probíhá na bázi principu, že na štítku pod petlahvemi cocacoly je napsáno 9,90, prodavač markuje 19.00 a já to mám usmlouvat na těch původních deset, tak teda arabové hadr. Řikali mi, že jsi narušený trdlo, a že se s Tebou nemám bavit, ale říkal jsem si, já blb, že to zkusim :o) Papa

Norsko 1
19. 04. 2010
Dát tip
Žžnnnnn ... ale už jsem zpátky. Co ty ?

.duke.
19. 04. 2010
Dát tip
Hm. Potom vystřel ty.

Norsko 1
19. 04. 2010
Dát tip
Jsi-li tmavší, pak ano

.duke.
19. 04. 2010
Dát tip
Ty jsi taky rasista, Norsko?

Norsko 1
19. 04. 2010
Dát tip
Duku, okamžitě vystřel a vrať se až zejtra. Zatím ti to ještě říkám slušně

.duke.
19. 04. 2010
Dát tip
Proč by měli měnit něco na způsobu prodeje, když to po nich nikdo nevyžaduje? Ve Vietnamu je obvyklé o ceně smlouvat, není fixní. Pokud jsi ignorant a nezjistíš si nic o principu prodeje ve Vietnamu, nezbývá ti než se uchylovat k těm svým rasistickým pamfletům. Kdo ty přednášky, které navštěvuješ, pořádá? Dělnická strana? Myslím, že nevíš nic o tom, jak se jim tu žije. Jinak bys z nich nedělal zloděje. Jseš rasista. Se za to nestyď, Zboro. Každej jsme nějakej.

Norsko 1
19. 04. 2010
Dát tip
Kdykoli slyší cigán takto mluvit gádže, propadá frenetickému smíchu. Dokonce se plácá do stehen

akorát,že cikán není to samé jako Rom. Newspeak to časem vyřeší

Zbora
19. 04. 2010
Dát tip
Subjektivně, jo? No tak to jsi na tom mnohem líp... :o) O způsobu prodeje ve Vietnamu nevím skoro nic a je mi to jedno, protože tady jsou nastavena určitá pravidla a oni by se jim měli, pokud tu chtějí prodávat, přizpůsobit, což evidentně nedělají a vpodstatě to po nich ani nikdo nevyžaduje. Proč sem přijíždějí tuším a jak se jim tu žije, dovolím si tvrdit něco málo vím, protože právě na jejich příkladech jsou velmi často v přednáškách, které navštěvuju, demonstrovány sociální a lingvistické principy menšiny v cizí zemi (myslím, že se jim tu žije lépe než devádesáti procentům lidské populace kdekoli ve světě, včetně Vietnamu). Do tržnice za nimi nechodím. Nakupuju u nich pouze potraviny v kamených krámech a z osmi obchodů, co mám v blízkosti náměstí Bratří Synků se mě nepokusili okrást pouze v jednom - asi tam prodává nějaký slušný člověk. Navíc fejeton jsem nenapsal o Vietnamcích ale o Vietnamských obchodnících, to je celkem rozdíl, vpodstětě bych slovo Vietnamec mohl nahradit slovem zelinář - je to vpodstatě synonimum, ale Ty bys tam rasizmus stejně našel, protože kdo chce bít lamu, prut si vždycky najde.

Lakrov
19. 04. 2010
Dát tip
Pro .duke.: Takhle to tedy je; tos měl napsat rovnou, lidi by se na tebe složili :-0

.duke.
19. 04. 2010
Dát tip
Vnímám je subjektivně. Myslím, že o problematice Vietnamců u nás nevíš vůbec nic. Nevíš nic o způsobu prodeje ve Vietnamu, nevíš, proč sem přijíždí, nevíš, jak se jim tu žije. Čeho jsi ovšem schopen je chodit za nimi na tržnici a zesměšňovat je. A pak o nich psát velice skryté, tedy p to více nebezpečnější fejetony. Za kterých mimochodem získáš 34 tipů a jeden výběr. Písmák jde ke dnu.

G.J.SEGE
19. 04. 2010
Dát tip
Takhle se mohou zachovat jen "inteligenti". Vždyť to dílo je poplatné době, kdy vzniklo. A je tam popsané to, co v té době bylo normální. V Americe taky byli otroci a už nejsou. A to já nejsem žádnej inteligent, jsem elektrikář. Co na to víc říct?

jo :o)

Zbora
19. 04. 2010
Dát tip
Aleši, ono to taky nebude tak úplně černobílé, ale jestli jsi si všiml, tak tím příměrem s vidlema nebo rýčem jsem chtěl říct vpodstatě to samé co tady předkládáš ty v číslech ;o)

Zboro, nevím, co by měly vyřešit jakékoli diskuse laiků o Prunéřovu. Když to shrnu, ve skutečnosti jde o to , jestli rekonstrukcí za x milionů zlepšit účinnost elektrárny na 39% (to chce ČEZ)nebo rekonstrukcí za x+něco zlepšit účinnost na 42% (to chce Bursík). Takže jde jen o poměr cena/výkon , ekologie v tom hraje roli minimální. Navíc ve světle sopečné činnosti na Islandu (už se jim ozvali z Malajsie?) je nějaký Prunéřov banalitou. (omlouvám se za technickou vsuvku na literárním serveru)

Zbora
19. 04. 2010
Dát tip
Jsem rád, že alespoň někdo je vnímá naprosto objektivně. Jsi veliký!

.duke.
19. 04. 2010
Dát tip
Nehoním si tričko, pouze se vyjadřuji k tvé větě: "možná jsem i rasista a vidím to zkresleně" v hlavičce této diskuse. Všechni rasisti vnímají národnostní menšiny zkresleně. Tenhle text je slabý odvárek proti tomu, co jsi napsal o Vietnamcích (6. 4. "Vientamské obchody") u nás. Největší odpornost, co jsem tu za poslední dobu četl. Přišla, bohužel, od kritika.

Zbora
19. 04. 2010
Dát tip
Chouste, ptáš se správně - nedotkne (mám obavu, že všechny diskuse o elektrárně Prunéřov jsou úplně zbytečné, protože se jimi nevyřeší zhola nic (pokud ano, budu velmi příjemně překvapen - poslouchal jsem hned zpočátku té kauzy, někdy na konci minulého léta na ČR Radiožurnál diskusi s úzkým vedením ČEZu, které mělo naprosto jasno, redaktorovi se smálo a celý problém působil jako když chceš diskutovat o tom, jestli si soused na své zahrádce má zrýt záhonek rýčem nebo vidlemi), stejně jako touto diskusí, ale spousta lidí si ujasní svoje postoje a může je konfrontovat s ostatními. To mi, klidně se směj, přijde kolikrát přínosnější, než dosažený výsledek. .duke.: běž si honit tričko jinam, magore Narvahu.

.duke.
17. 04. 2010
Dát tip
Ano, jsi rasista.

moorgaan
16. 04. 2010
Dát tip
uvahy jak za prezitovani pana T.G.M...:"pane Čapku, a vy si opravdu myslite, ze ta nase demokracie je teprve v plenkach?"... ...tim, ze mame svobodu slova, ze kazdy je chytry jak nafukovaci ryba, jeste neznamena, ze umime vnimat demokracii- pokud da vetsina nadeji mansine, ze muze hledat problemy na vsem, co se k mensine vztahuje- zacina byt demokracie zrala a je treba dat najevo, prave te mensine, ze jsou urcite mantinely, kdy muze, ona mensina, kritizovat vetsinu a hledat v jejich historickych pojevech / cimz je i zmineny Mikes/ pricinu casove tematickych projevu diskriminace mensin!..jednoseji receno- "čo bolo to bolo! terazky som majorom.."

Prosecký
16. 04. 2010
Dát tip
Milý Zboro, snad by romské aktivisty uklidnilo, kdyby byl text zvýrazněným písmem doplněn do korektní podoby. Například: Milé děti, ti lidé byli Romové. To však neznamená, že etnická příslušnost znamenala automaticky vyšší míru kriminality. Nedávno jsem se vícekrát setkal s něčím podobným od české většiny: V Rudné pod Pradědem byl po šedesáti letech obnoven pomník Hanse Kudlicha. K původnímu textu bylo doplněno: Hans Kudlich sice prosadil v roce 1848 zákon o zrušení roboty, ale ten byl zrušen hlavně proto, že dozrály společenské podmínky. To je podobné, jako kdyby u Masarykova pomníku na Hradčanském náměst stálo: T. G. Masaryk byl sice prvním československým prezidentem, ale kdyby jím nebyl on, byl by jím někdo jiný.

komedie
16. 04. 2010
Dát tip
aleš: ok, to je debata jako vždycky..je tofuk. pic

komedie: já si to představit umím.

komedie
16. 04. 2010
Dát tip
aleš: nevím,jak bys to vysvětloval dětem ty,jsi bílej.myslim, že si to neumíme nikdo představit. MArtin:nepodceňuju inteligenci dětí,ale Mikeš se čte opravdu malejm dětem..ty starší už mají počítače.

Zbora
16. 04. 2010
Dát tip
Chroust: jsou výsledky jakékoli diskuse o čemkoli v konečném důsledku nějak prospěšné čemukoli? Ovlivní například diskuse o elektrárně Prunéřov nějak rychlost rozpínání vesmíru? Můžeme se ale klidně vrátit na stromy a veškerou energii využít k vybírání breberek ;)

komedie: tady ale nejte o "cikáni trhněte si" tady jde o prorůstání "politické korektnosti" i do oblastí, kde vůbec nemá co dělat. Nikdo cikány nenutí, aby svým dětem četli zrovna Mikeše. A když se nad ním dítě pozastaví, není nic jednoduššího než říct "takhle se to dřív říkalo, ale my jsme přeci jiní".

protože má tátu v 8.A...

Lakrov
16. 04. 2010
Dát tip
Víte, proč se všichni bojí Biháriho z 1.A?

komedie
16. 04. 2010
Dát tip
jsem alergická na tyhle debaty. zase se tu ukazujou aktivisti, kteří se zmůžou jen na " milí cikáni, jste špína a trhněte si". fuj. prej civilizace..

komedie
16. 04. 2010
Dát tip
já to chápu...chápu důvody -- samozřejmě, že nechci, aby někdo odstraňoval ladu z učebnic, to rozhodně ne, a myslím si taky, že ta reakce rosmkých aktivistů je přehnaná. ale faktem je, že pohádky od malička vštipujou dětem základní hodnoty - to je dobrý, to je špatný, i když je tohle pitomej příklad, teda možná je, já nevím, tak si myslím, že určitej důvod mají. Od malička všichni víme, že princezny jsou hodný a draka přijde zabít rytíř. Pokud si dítě zapamatuje tuhle část, bude cikány řadit mezi to špatný. Já nevím, jetsli to co říkám, je dost pochopitelný, jen říkám, že chápu obě strany.

Petrusha
16. 04. 2010
Dát tip
Milý Marvine, i kauza okolo Mikeša je len o zneužívaní niečo pre niečo ... napriklad médií k zviditeľneniu xenofóbnych nálad v národe. My na Slovensku nepotrebujeme Mikeša, naša vláda to robí sama, dobrovoľne a bez pomocníkov.

Navrhuji to změnit na: "Milé děti, ti lidé byli gádžové." A Mikeš může zůstat v osnovách.

Oldjerry
16. 04. 2010
Dát tip
Nebylo by lepší, kdyby romské panstvo žádalo odchod všech českých gádžů ze země? Jak by se to zjednodušilo s tím Ladou, který nemohl tušit, jak budeme posraní z 300000 lidí, které nikdo nezval a kteří nám ubírají z toho mála, co vůbec máme...

Zbora
15. 04. 2010
Dát tip
Reka: dobře, možná jsem tu pasáž vythl z kontextu tendenčně, tím, že jsem nepřekopíroval celý článek, ale jen perex. Neudělal jsem to záměrně, to, co následovalo po něm, mi připadalo jako opakování tohotéž v různých variacích. Je i fakt, že se od té doby článek upravil.

jen je škoda, že ministerstvo školství dělá mrtvého brouka. Nebo už někdo slyšel nějaké oficiální vyjádření k tématu?

reka
15. 04. 2010
Dát tip
Zboro, jo jasně, pod obchody ti odpovím. Já jsem špatný na internetové diskuze, většinou mi dlouho trvá odpovědět, protože si říkám, že si odpověď musím rozmyslet, a pak se rozmýšlím a rozmýšlím, až na to zapomenu:) Promiň. Jsem rád, že se shodneme, že ten článek je tendenční. Myslím si, že i ty jsi to vytrhnul z kontextu tendečně, čili vybral sis tu nejprovokativnější pasáž. Samozřejmě, máš pravdu, odkaz na článek je v tvém textu, ale už jen fakt, že vybereš tu provokativní část, a ta méně provokativní zůstane za odkazem, má jako důsledek pokřivení optiky. VT Marvin: jo, máš pravdu, i tohle měnění textu v průběhu hraje roli. Ale chápu, že i když lidé četli tu novou verzi, tak zareagují hystericky, protože ten článek prostě je tak napsaný. I když je tam na konci informace, že se jedná o akci jen nějaké skupiny, která možná ani nemá příliš velkou váhu v romské komunitě, pořád už jen to, jak ten článek je vystavěný, dává lidem jinou perspektivu: titulek a perex řvou, že za tímhle stojí všichni romští aktivisté. Nojono. Tahle konrontačnost a démonizace, kterou média tak milují, je asi nejstrašnější.

yarda
15. 04. 2010
Dát tip
Nic neškrtat, nezakazovat, ale vysvětlovat! Chápu, že se Romové za svou minulost stydí (každý národ najde ve své historii okamžiky, které by bylo lepší zapomenout), proč ale prostě neřeknou "Ano, tak to bylo, ale teď jsme jiní." Samozřejmě nesmí zůstat jen u slov :)

Muamarek
15. 04. 2010
Dát tip
Nejhorší na tom je, že takovéhle počiny (bez valného rozmyslu, řekl bych) jen lidi rozdělujou a rasismus přiživujou. Lidi by měli bejt rádi, že děcka čtou Mikeše - ony toho moc nenačtou - i když, kdyby došlo na cenzuru, byl by možná Mikeš nejčtenější knihou... Marek

Petrusha
15. 04. 2010
Dát tip
no to síce musia, ale nikde sa tam už nespieva, či za prácou, alebo za iným ... :)))

romove kradou fsechno, aji dusi...nebo to sou fotky, ale pak tedy negativy

Petrusha
15. 04. 2010
Dát tip
no teraz dokonca čítam, že vyšetrovali nieleen Mikeša, ale aj včelích medvídkú za pesničku Bilá, bilá, bilá, bilá, komu by se nelíbílááá ... už sa teším až zájde tak do tuhého, že ľudová pieseň - čierne oči děte spát spát bude tiež na zozname top najnebezpečnejších ... fú, keď chcete psa biť, palica sa vždy nájde :) a zneužiť sa dá všetko ...

Garth
15. 04. 2010
Dát tip
Potrefená husa... neodstraňovat a navíc doplnit do slabikářů erotické výjevy!

Aleš: Nácíček... na něj jsem úplně zapoměl...DDD

a v suterénu Písmáka byl založen Klub přátel Kocoura Mikeše :o)

Lakrov
15. 04. 2010
Dát tip
Pro aleš-novák: :-)))

podle zpráv rádia Jerevan zaplavují od včerejška ministerstvo školství a Obec spisovatelů laviny dopisů. -Ochránci zvířat požaduji zrušení Červené Karkulky, protože jsou tam v negativním kontextu zmíněny potravinové preference a následné usmrcení přísně chráněného vlka. -Předseda DSSS pan Vandas požaduje z díla Josefa Lady namísto Mikeše vyškrtnout Nácíčka (Jerevan děkuje Ferry), zde se jedná o zjevné hanobení rasy a národa. -Ve sklepě nakladatelství Albapštros včera vznikl Výbor na ochranu lespravedlivě stíhaných literárních postav. O dalším vývoji budeme informovat v mimořádných relacích. Zůstaňte s vámi.

Petrusha
15. 04. 2010
Dát tip
Berúc to do dôsledkov - A čo rozprávka o hloupém Honzovi? Chudáci mentálne postihnutí, to aby sa tej rozprávke radšej vyhýbali. A čo snehulienkyni siedmi trpaslíci, chudáci maličkí, nikdy nevyrastú, ale v reále by sa nad tým ľudia trpasličieho rastu mohli pozastavovať, že tam slúžia nejakej ženskej ... hech Je to malichernosť, ale musím povedať, že v momente ako sa nejaká sledovaná menšina začne takto ozývať, veľa by som za to nedala, že sa nad tým bude niekto i vážne zaoberať ....

Lakrov
15. 04. 2010
Dát tip
Pro Podměsíc: Teď jsi mě rozesmál, s tím třetím vzadu. Díky a pěkné ráno :-)

Podměsíc
15. 04. 2010
Dát tip
Jen aby se nepřišlo na to že ten třetí vzadu co krajně provokativně až agresivně vystrkuje bradu, byl Rom ... Milí Romové ... v tomhle to není.

Doporučuji každému, sehnat si knihu Romské pohádky. To budete mrkat, vážení...

Smetiprach
15. 04. 2010
Dát tip
jeníku, je to bouře ve sklenici vody... vždyť by stačilo, po dohodě s držiteli aut. práv nahradit ty cikány... inkriminovaná věta by zněla: ti lidé byli češi milé děti... a hotovo... navíc, pokud vím,tak mikeše okradli... tudíž to nejspíš češi byli... češi totiž kradou jak straky, vím to z cedulek v rakouských a německých supermarketech... ale je stejně pozoruhodné, co se tu hned vyrojí za blbce, viz nick kachen...

Zbora
15. 04. 2010
Dát tip
reka: tak vidím, že odpovědi se asi nedočkám, ale co už... Ještě k Mikešovi. Co je na tom, že jen někteří? Pod žádný názor se nepodepíšou všichni příslušníci nějakého etnika. Ano, souhlasím, že ten článek je tendenční, ale na jednu věc ukazuje jasně: někdo z romských aktivistů s tím přišel, někdo jiný to bude muset v nějakém úřadě vážně projednat a vyhnout se všem možným pochybením, takže bych se vpodstatě ani moc nedivil, kdyby návrh prošel, jak už se to tak často u podobně paradoxních případů stává. Protože jak bys odůvodnil to, že ona postata věty nediskriminuje menšinu? Asi těžko.

Manuamanua
14. 04. 2010
Dát tip
Taky si myslím, že je to trochu přehnané vyjadřovat nad kocourem Mikešem hluboké znepokojení. Chtělo by to jiný přístup.

Nedokážeš se urazit s úsměvem??? Jsi amatér...

Lakrov
14. 04. 2010
Dát tip
Pro Pišta Hufnágl: A mám se smát, nebo urazit? :-)

Lakrov: Babizno.

kachen
14. 04. 2010
Dát tip
Je to přehnané a vytrhnuté z kontextu, romové se nemůžou rozčilovat z rasismu v téhle knížce, kvůli jedné větě. Dřív bohužel byli romové doopravdy nejvíc zlodějové...Je to stejný jako bych se při detektivce rozčilovala, že vrahem je bílý a to je utlačování bílých!! Věřím, že ta věta musí být protivná pro romské děti ve škole a určitě jim to trpí nesnáze, ale podle mě by to měli řešit učitelé,jak to podají dětem. Dřív nebyli cigáni jen romové, ale bylo to označení pro kočovný kmen, takže mezi nimi mohl být klidně i bílý, ale protože byl s nimi byl automaticky cigán. Krom toho romové se sami označili za cigány, ale za dob našich babiček byl cigán slovo označující zloděje a nehleděli na barvu pleti (bohužel pravda je, že doopravdy to byli nejčastěji romové). Tak ....uf.... viz. romská problematika.

Lakrov
14. 04. 2010
Dát tip
Děkuji, raději setrvám ''in harmony with nature''. Po lipofucki se příliš tloustne, to přenechám mladým :-)

Lakrov: Bať. A původně to přitom vypadalo, že operuji. Inu, život je vratký. P.S. Nechceš levně liposukci? (případně, jsi-li chorobně vychrtlá, mohu poskytnout lipofukci)

berg
14. 04. 2010
Dát tip
Bejt Mikešem, tak bych se teď hlavně neochomejtal okolo sociálky v Litvínově, bo by ho tam příjemci sociálních dávek mohli chytit do pytle a hodit do kufru vod Superba. ÷))

Háber
14. 04. 2010
Dát tip
jáj* to ako vážne? ja som to čítal ako paródiu * juj* tak to je potom strašnéééééééé*

Janina6
14. 04. 2010
Dát tip
:-) Je to zábavné... ale potom, co jsem se přestala smát, se mi líbí, co navrhuje StvN - neškrtat, vysvětlovat.

Lakrov
14. 04. 2010
Dát tip
Pro Pišta_Hufnágl > Jsem vpředu i ohledně vředu... To je výňatek z pitevního nálezu odstraněného Mikeše?

baaba
14. 04. 2010
Dát tip
Pokud se v Mikešovi hovoří o cikánech nemusí jít vůbec o romy. Pokud vím existuje několik cikánských etnik a romové (byť patří k největším) jsou jen jedním z nich. Róm je výraz korektní, ale ne zcela přesný.

Zbora
14. 04. 2010
Dát tip
Reka: je tam odkaz. Proč mi neodpovíš pod obchody?

StvN
14. 04. 2010
Dát tip
Ja se osobne domnivam, ze smyslem vzdelavani by mela byt snaha seznamit deti s vecmi v takove podobe, v jake vznikaly. Vysvetlit jim okolnosti a tak. Neukazovani neceho mi neprijde jako rozumny zpusob sireni vzdelani a moralnich hodnot.

Jsem vpředu i ohledně vředu.

reka
14. 04. 2010
Dát tip
Úvodní text k diskuzi a samotná diskuze jak tady, tak na novinkách, je pěknou ukázkou hysterie, kdy lidé rozhořčeně reagují na zprávu médií, aniž by ji pořádně přečetli. Ale není se čemu divit, protože samotný text na novinkách je napsaný zavádějícím způsobem a k takovým hysterickým reakcím vybízí. Za prvé: jen někteří romští aktivisté navrhli vyškrtnout Kocoura Mikeše. Vzhledem k tomu, že se v článku neustále operuje jen jedním jménem, by mě zajímalo, kolik těch aktivistů vlastně bylo. Jak už poukázala Aviem, Romea s tímhle nesouhlasí a romská komunita za tímhle názorem nestojí. To se koneckonců píše přímo v článku. Proč neodcituješ i tuhle pasáž? Protože se do hysterie nehodí? Za druhé: i ti aktivisté, kteří za tímhle stojí, netvrdí, že by se měl vymazat celý Lada, jak se ty snažíš tvrdit, ale mluví jen o Mikešovi. A možná podobné literatuře, i když to je otázka, vzhledem k tomu, že to není odcitováno. Příště doporučuju pozorněji číst:)

moorgaan
14. 04. 2010
Dát tip
von ten Mikeš je celej divnej!...mluvi, chodi v botach,nosi cepici a kouri fajfku...se nedivim, ze ho ti cikani chteli sezrat!...protoze by vykecal, ze je videl jak kradou! ...vite jake byly rozpaky moji maminky, kdyz mne musela vysvetlovat, jak je mozne , ze kocour mluvi?-ja to nechapal, protoze zadna kocka v mem okoli nemluvila...a kdyz jsem doma porad remcal na toho Mikeše, tak to mamka nevyrdzela a dala mne par pohlavku,jsem tim poznamenam dodnes!...konecne se nekdo ozval, ze je treba takovou knihu ZNICIT!...a to se vubec nezminuju o Pejskovi a Kocicce!!!

Zbora
14. 04. 2010
Dát tip
Jsi neskutečně vpředu, Pišto! :)

Tohle jsem dostal mailem už cca před rokem...

chtěla jsem napsat, že každý nůž krájí chléb i zabíjí, tomu se nelze vyhnout, a navíc... když mi padl zrak na koment korektora Aviem - hned jsem klidnější, ano, tak nějak to na mě celé dýchlo

dajakbol
14. 04. 2010
Dát tip
Zbora: „Taky mě ještě napadlo, že by se měly spálit romány Karla Maye, protože v nich autor vrhá špatné světlo na bělochy, jakožto vrahy obecně (indiánů)." A všetky dôležitejšie kladné postavy sú – ak už nie indiáni a 1x černoch Bob – Nemci. :)

devian
14. 04. 2010
Dát tip
nevíte někdo jak to dopadlo? sežrali ho nakonec?

papouch
14. 04. 2010
Dát tip
Každej Maďar může za to, že je Maďar!! (sapér Vodička ve Švejkovi :)

Aviem
14. 04. 2010
Dát tip
Stanovisko sdružení ROMEA ke "kauze Mikeš" Návrh pana Mika týkající se pohádky o kocourovi Mikešovi považujeme především za úsměvný. Nicméně jsme nuceni se k němu vyjádřit, protože by v konečném důsledku mohl poškodit romskou komunitu jako celek. Titulky typu „Romům se nelíbí kocour Mikeš. Lada byl prý rasista“ naprosto odmítáme a upozorňujeme, že dopis s požadavkem stažení pohádkové knížky je čistě aktivitou pana Mika a jeho spřátelených sdružení. Nejedná se tedy o názor obecně sdílený romskou komunitou (žádná hromadná petice jej nedoprovází!), a tedy paušalizace není namístě.

VT: Protože je to sexy.

Zbora
14. 04. 2010
Dát tip
to máš pravdu

Já bych zrušila všechny knihy, kde jsou hlavní záporáci tlustí. Tlustí lidé přece nejsou zlí. Alespoň ne všichni. Vrhá to na ně špatné světlo.

Křídlo
14. 04. 2010
Dát tip
"rozpaky romské maminky" - paráda, máš bod trochu to možná evokuje rozpaky kuchaře svatopluka, ale jenom přibližně

Lakrov
14. 04. 2010
Dát tip
Ani nevím, proč v tom vážně psaném textu cítím trochu ironie a nadsázky. Je to doufám jen dobře podaný vtip?

Aviem
14. 04. 2010
Dát tip
je to složité.. nikdo nechce knížky pálit.. dovedu si představit rozpaky romské maminky, kdyby na tomto textu měla učit své dítě číst.. Můj muž taky o sobě říkal, že je cikán.. (Pokud jde o ukřižování, tak jako židy nás nezajímá, co je v křesťanské bibli, tento text se židovství vůbec netýká - tato formulace "ukřižovali jste nám Krista" - je ožehavá spíš vzhledem k tomu historickému pozadí - tímto obviněním začaly všechny velikonoční pogromy, kdy milující a lásku propagující křesťané popadli, co jim padlo do ruky, vtrhli do židovských čtvrtí a vraždili všechny, kdo jim padli pod ruku..)

devian
14. 04. 2010
Dát tip
naše minulost je -vzhledem k poloze, vlivům a historickým souvislostem naší země a hlavně ve srovnání se všemi našimi sousedy- antisemtiská pouze papundeklově

Zbora
14. 04. 2010
Dát tip
Hihi, Fou, a jak chceš zajistit, aby se dítka pověřená povinnou četbou vyhla starším vydáním? S tím co píšeš v závěru velmi souhlasím. Ale ono to bude asi trošku složitější, protože ony děti mají také nějaké rodiče a ti rodiče mají také nějaké postoje ;)

No, jsem to právě myslela tak nějak, že všeho moc škodí. Nezapomínám, včera jsem zakoupila nové střevíčky :-)

Zbora
14. 04. 2010
Dát tip
Pomí, a to já jsem pro nepodněcovat, ale brát to v jistých mantinelech. Oni si tím svým hlubokým znepokojováním myslím dělají vpodstatě medvědí službu. PS: ve čtvrtek jdem na toho Čechova, nezapomeň! ;)

Fouckault
14. 04. 2010
Dát tip
vyškrtnout nikoli autora ale konkrétní pasáž,- nic naplat, naše minulost je rasistická, anitisemitská, šovinistická a fašistická. Kdyby jsem byli důslední bychom tedy do koše opravdu vyhodit úplně vše,- Třeba takový Trautmberk z krkonošských je krásný příklad národnostního komplexu a klišé a vesele se to dál tluče dětem do makovic :-) A když je zde zmiňována bible, zkuste se na ty veškeré příběhy a třeba neodolatelný narcismus nekterých hlavních postav podívat očima psychoanalýzy, to budete koukat o co vlastně jde.. Nejde o to něco vymazávat a vyškrtávat, ale naučit děti ten text dekódovat a nalézt v něm ony hluboké nánosy všech možných ideologií a neuróz..

Zbora
14. 04. 2010
Dát tip
Notabene několik cigánů, s nimiž udržuju příměří, o sobě mluví jako o cigánech...tak nevím.

A Červená Karkulka vrhá negativní světlo na nebohé vlky. A Sněhurka na oddané nevlastní matky. A což teprve čmeláci čmeldové, zpívající bílá, bílá, bílá... (tuším je také někdo nedávno nařkl z rasismu) Já myslím, že se svět zbláznil.

Norsko 1
14. 04. 2010
Dát tip
Normální Amerika, Zboro. Za chvíli ti zakážou kouřit i ve volném čase, ale cigarety se budou vyrábět dál

Zbora
14. 04. 2010
Dát tip
Taky mě ještě napadlo, že by se měly spálit romány Karla Maye, protože v nich autor vrhá špatné světlo na bělochy, jakožto vrahy obecně (indiánů).

Marcela.K.
14. 04. 2010
Dát tip
:-))) že romové nekradou kočky :-)))

řádek
14. 04. 2010
Dát tip
"Už jen čekám, kdy se ozve Židovská obec, že chce vyšrktnout z Bible to o tom jak jakože nechali ukřižovat Krista." :-D

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru