Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seZe staré Šumavy
Autor
Gora
Knížecí Pláně –
u rozbité cesty samé
plané jabloně
.............
Po krajích schodů
počítám tmavá okna –
vesnice Svéraz
58 názorů
To bude, Přemku, něco nového, původní Svéraz je dost zdevastovaný. Opuštěný... stalo se tam dost neblahých událostí. Má to však genius loci...
Já myslel, že to funguje?
https://www.e-chalupy.cz/sumava/ubytovani-sveraz-chalupa-k-pronajmuti-5416.php
Přemku, oceňuji tvůj smysl pro legraci... ve Svérazu by sis mohl tak rozbít stan:-))) a děkuju!
Irenko, díky za návrat do mých šumavských toulek. Ty víš, že je to mé království vzpomínek. Po letošních zkušenostech s vícerodinou dovolenou se budu ucházet o pobyt příští rok ve Svérázu.
black8, ano, stálo by to za návštěvu, Svéraz je velmi svérázný! a Knížecí Pláně nádherné místo... děkuju!
veľmi pekné, úplne to vo mne vzbudilo chuť obidve zmizelé vesnice navštíviť :-) *
Děkuji za inspiraci na výlet.
Na místech odkud zmizeli, kdo každý den procházel ulici aby nezarostla, znovu si připomenu (tvé) přítomné verše.
Thea v tramvaji
13. 11. 2020Zmizelé vesnice... Pěkné téma dobře zpracované! Má to ducha :)
Luboši, Májka z Hamé mne rozesmála, hned bych si ji natřela na chleba :-), dík.
kvaji, Oldjerry, díky za komentáře... samé tady není ve smyslu - to samé - ale - samotné...
To je podobné, jako když učitelka kárá děti: Kolikrát už jsem vám vysvětlovala, že poloviny jsou naprosto stejné, a vy si to stále nepamatujete, ale to jenom proto, že větší polovina třídy nedává pozor.
Nebo: Co sám nechceš, nečiň ty jiným, kárá učitel žáka krákaje ho za vlasy.
Irenko, líbí se mně obě, vyvolávají zajímavé obrazy. Název vsi Svéráz mě zaujal. TIP
Kvaji a Goro: Náš češtinář předstíral že trpí: Ježíši... nepoužívejte ten hrozný paskvil to samé... je to pustý germanizmus. Správně je tvar totéž... je to správně česky a je to to samé... (ročníkový vtip)
Vím o tom, že je tam zařazen. A je mi jasné, že je to náročné vystihnout. Avšak o to krásnější bude pocit, až se ti to podaří dokonale. :-)
kvaji, to o Svérázu mám rok rozepsané, a možná by ještě mohlo doznat změn... je docela náročné naprosto přesně v pár slovech vystihnout obrázek - široké schodiště vprostřed bývalé vsi, jako by se jednalo o velké město, a z jeho obou stran ruiny, a k tomu ten zajímavý název - když půjdeš do minulosti Svérazu, odehrály se tam neuvěřitelné události, je zařazen do "tajemných míst" v ČR... dík!
Knížecí Pláně na mě působí. V té druhém je název vesnice Svéráz jako Ding an sich svérázný, avšak na předchozím "po krajích schodů počítám tmavá okna" nic tak svérázného nevidím, aby to korespondovalo s názvem vesnice.
v prvním textu se mi velmi líbí i to, že výraz "samé", zvlášť pokud umístěný na konci verše, by bylo možné vykládat jako "samotné". Dává to tak textu ještě hlubší rozměr. Zároveň ta aliterace a nečekaný vztahový model PLÁNĚ-PLANÉ. Je to velmi propracované.
Obě se mi líbí. Svéráz neznám, zato na Knížecích pláních jsem býval často.
Toho si vážím, žes háček s již zmizelou návnadou polkla, rybko Silenko:-) a dík...
Jardo, děkuju!
Fürstenhut - Knížecí klobouk. Český název Knížecí Pláně + Svéraz - německy Tweras
Evženie Brambůrková
12. 11. 2020Jsou to prostě obrazy. Krásné a působivé.
Karle, děkuju. O Svérazu by se dalo mnoho psát. Tam prošla pohnutá minulost, ale i v Knížecích /podle Schwanzerberků/ Plání, dříve Knížecího Klobouku... ve Svérazu je nyní hlášeno 7 lidí...
blacksabbath
12. 11. 2020Jeden rád udělá radost.....:-))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
blacksabbath
12. 11. 2020Moc se mi tvé haiku líbí a tak jsem nebyla líná a vyhledala si ....:-))))
Líbí se mi Pláně a plané i vesnice Svéráz. Hezké ovšem nejen jazykově, ale i obrazově.
Co ještě děláš? Povídej. Zavařuješ? Miluju ringle, víš co jsou ringle?