Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seNěží
Autor
annnie
Něží Matylda, úterý 14.12.2021 ráno
Jeden malý
a jedna ještě menší
onoho Dne
klečí na lavici v okenním výklenku
Matlají skleněné tabulky
rukama od jahodové marmelády
A vtom se to stane
Mamííí!
Tatííí!
Hele! Něží!!!
Dva velcí
stoupnou si za dva malé
a jejich rozšířené zornice
s úžasem přenášejí
kamsi do tajemné hloubi
obraz lehčí než šifón
jemnější než mušelín
hebčí než králičí ouška
Opravdu...
Ach Bože, po tolika letech...
Slyšela jsem o tom kdysi dávno vyprávět,
ale kdo by se byl nadál...
A už to hlásí rejdijou
už to oznamuje ČT 24:
… Tento vzácný úkaz
byl dokumentován zatím pouze
sedmnáctkrát v celé historii lidstva,
téměř vždy se však jednalo
o jev velmi úzce lokálního charakteru.
Nejrozsáhlejší něhové srážky
byly hlášeny v šedesátých letech devatenáctého století
v severní Americe,
vzhledem k tamější situaci
a soudobému stavu meteorologie a sociologie
se však těmito informacemi
společnost nezabývala...
A na Nově se dozvíte:
Odborníci se zatím nedokáží shodnout
ani na příčině vzniku něhánek,
ani na tom, jaký je stoletní něhosrážkový průměr,
udávají čísla mezi 1,7 až 897 milimetry za sto let,
což – jak jistě uznáte – je značný rozptyl.
O tom, jak je možné,
že měření jsou takto nepřesná,
a kde a kdy byla údajně spatřena
největší něhovločka
se více dozvíte při Snídani s Novou,
kam jsme si pozvali hned několik
klimatických odborníků.
Snídejte dnes s Novou a Václavem Klausem!
Malá a Malý
a Velká a Velký
ale místo toho, považte,
mlčky vypínají týví
a berou si ty rozšířené oči zpět ke stolu
a usedají
a snídají v požehnaném tichu
a zdá se,
že celý svět s nimi
a zpoza šifónové záclony
světlounkými dětsky kulatými očky
nenápadně je pozoruje
před minutou a půl pečlivě dokončený
lehoulince vibrující
poněkud tvarově nestálý
maličký
něhulák
72 názorů
něj se měžně, něhně.
(zcela faktogarficky dodávám dvojí:
- "mněhně", nebo snad právě "měhně", vynalezl dabing v Asterixovi a ..... snad Olympijských hrách? Jak tam jehně spadlo ke krokoušům...
- zato naše dcera snad dvouletá vynalezla ".....dívaj, hň...hň....hň.....hněvátko!". A ono to bylo hříbátko právě převlečené za to jehně z obrázkové knížky. Takové to tvrdlisté, kartonové....)
Já dík, národ nezapomínat. Viz Basic Czech, či tak ňák, od Z. Rotrekla. Jak je mutno za Šiktanzem....
F.M.R.C., děkuju. Tvůj kolega je inspirativní. Kříň, tůl a idle... to možná použiju... Měj se! Pá a.
Nepřešel mě mích ještě teď.Velmi dobré ba přímo skvělé,posílám tip.
Ps:jeden můj kolega užívá výraz kříň.Dej to do kříně...možná jsou mnohdy některá písmena navíc...
Zeanddrichu, možné to je, kroniky nezachytí všechno... A kolik je míst a časů, kdy se nevedou... Ale já velmi doufám, že se alespoň jednoho rozsáhlého, nejlíp celosvětového něžení dožiju...
Díky, měj něžný časy, pá a.
Zeanddrich E.
19. 12. 2021Já doufám, že už tu na Zemi něžilo více než 17 krát :)
Evženie, obávám se, že někteří lidé si nepovšimnou, že něží, dokud v něze neuvíznou :) Ovšem takovým asi ani zprávy nepomůžou... Kdo ví???
Díky, měj se a uvízni :), pá a.
Evženie Brambůrková
16. 12. 2021K tomu nejsou zprávy zapotřebí.
Květoni, bez falešné skromnosti tě musím informovat, že gabi mě v reakci na to, že Něží, nazvala Nehulienkou...
Posílám ti právě vykvetlou něženku a mávám, pá a.
Květoň Zahájský
15. 12. 2021Tam už chybí jenom Něhurka a sedm trpaslíků.
Black... Díky. Přeju, ať máš minimálně do jara pěkně naněženo... Pá a.
Květoni, jen cestovatel obutý do něhulí po takovém zážitku dokáže onen pluh nazvat něžným :) Díky! Mé srdce plésá a.
blacksabbath
15. 12. 2021úkaz něhánek........ježkovvoči....to je božííííí
V pondělí ráno jsem jel celou cestu do práce za něžným pluhem.
musím se přiznat, že na večerníčky se moc nedívám...děti jsou už velké...malý Matýsek moc malý...nevydrží u příběhu...zato hudba s ním dělá divy...tancuje u Očka i u Rebela...ale mohu ti slíbit, že na tuhle se podívám...
Pepř... a sůl
pálí teď v zkrvavělých očích
zhrzenou autorku.
Ach, živote, sbohem... ... ...
Aru, to sice ano, ale v téhle básni to není přeřeknutí či žvatlání. Myslím to naprosto vážně: čas od času padá z nebe něha...
Měj se krásně, pá a dík, a.
Moc pěkně zorganizovaná exkurze, annnie... Vypadá to, že se báseň líbila. Tak díky za osvětu :)
Jamardi, kdo ví... Člověk koneckonců dokáže vydrancovat naprosto cokoli. Ale taky by se mohlo stát, že třeba někoho napadne zkusit vyrobit syntetickou něhu...
Tahle báseň je opravdu pouze o něze, snášející se z nebe; nikoli o sněhu. Ten sice už vyrobit umíme, cukrářský i lyžařský, ale dívat se na něj a odklízet ho se zatím smí zadarmo :)
Měj se sněžnoněžně, díky, pá a.
Štírko, lavina něhy je to nejlepší, co by se mohlo stát. Ale bohužel - z nebe se snáší pouze vzácné vločky něhy, a to zatím pouze sedmnáckrát od počátku věků... Lavinu, tu by musel spustit člověk, a to se bohužel nestane...
Měj se krásně, pá a.
Benetko! Ježišmarjá, a kdo, když ne ty?!?!?!
:) :) :)
Měj se jak děcko
směj se jak děcko
pá a. Dík.
Trivie, moc díky, je moc krásná a podle mě tehdy málo oceněná, tak jsem ti tam hned poslala pár lidí. Měj se fajn, pá a.
8hanko, ráda tě zas vidím! Ale pozor - tohle není ani trochu o sněhu. Vlastně je to malinko sci-fi... Z nebe se opravdu snáší vločky něhy... Ať se snáší i na tebe, měj se krásně, pá a.
Rem, díky. Jsem ráda, že chápeš, že VK tam prostě nemůže nebýt :)
Nice to meet you a.
Ty mě děsíš. Mám z toho pocit, že za chvíli bude sledování "jak něží" zpoplatněno. Na to někdo přijde, když se tím začali vědecky zabývat a označili to jako zvláštnost. :)
Dievča... Foukám ti trochu na Slovensko! Měj se měkoučce, pá a.
Theo, tos mě pobavila! Já nemám TV, tak jsem si to musela vygůglit. Hahaha... To se tedy vážně povedlo. Díky moc. Měj miloučké dny, pá a.
Aleši... Loňské něhy vzal čert. Jediné, co se počítá, jsou ty dnešní...
Gabi... Och...
Sedm maličkých něhaslíčků by se do domácnosti celkem hodilo!
Díky moc. Teď koukám do zrcadla a říkám si: přece jen, není ta Něhulienka na světe nejkrásnější??? :) :) :) Měj něžné dny, pá a.
Lavina něhových vloček zasypala dva neopatrné velké, kteří neznali ani kapku - natož kupu .....něhu
Norsko, tam by si ale k otázce klimatu asi nepozvali Václava Klause, ne? Aspoň tedy doufám... Měj dobrý večer i ráno, pá a.
Povedená, tipuju. Kdysi jsem napsal podobnou hru se slovem, když mi do diskuze napsala basnirka s nickem NehovaVlocka...
veeeľmiii chválim za neh aj nehu aj za malých aj veľkých...keď začalo nežiť u nás, tešila som sa rovnako ako keď som bola malá, behala som medzi vločkami, fotila si každý biely fliačik, snehuliakov, zasnežené domy, hrad, cestu...
neženie je v posledných rokoch stále vzácnejšie a keď sa náhodou objaví, tak hneď všade katastrofické správy o kalamite...ale tá je tu už dávno - v nás...
a možno prídu nehy, aby pribudlo nehy, ktorej je stále menej...
Do dílka jsi dala celou horu něhy – úplná Něžka.
Moc se mi líbí, což ovšem u tvé tvorby není nikterak vzácný úkaz.
mäkkulinký nehorozptyl ... dodaleka doširoka ...***
Thea v tramvaji
14. 12. 2021To je heboučké, miloučké, něžňoučké! Očekávám, že se k tomu vyjadří i v Sado Mama :)))
kdeže loňské něhy jsou...
gabi tá istá
14. 12. 2021ach, ty naša Nehulienka :)*