Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Bílá Pouť

Výběr: Paranoicus
17. 08. 2004
17
2
22607
Autor
StvN

 

BÍLÁ POUŤ

 

 

 

 

Flow in streets our fantasies

come from deep inside

substitute for memories

dreams I have to hide.

 

H.P.Baxxter

 

 

 

Uzavřít smlouvu s nimi byl hloupý nápad. Teď aby se hlídal na každém kroku. Co dělá, kam se dívá, na co myslí. Dávej si pozor, na co myslíš, říkali, dobrý pozor. Jim se to řekne. Ale každý normální člověk ví, že se mozek nedá vypnout. A myšlenky? Jak je může ohlídat, když neví, kde se berou?

 

Halm se do školy vracel jenom nerad. Jako čerstvě plnoletý musel uzavřít imatrikulační smlouvu s cizinci, která mu měla zajistit, stejně jako každému občanu planety, šťastnou budoucnost a jim říkala, že tu jsou vítáni. Že proti nim nechová nenávist a má je rád. Stále byl však školou povinný kvartán, proto se musel vrátit na odpolední vyučování.

Seděl zahloubán v lavici. Znovu si procházel celý pohovor, veškeré výhody takového postupu, vše, co mu říkali lidé před tím a to, co nakonec viděl a cítil v mlhově skleněné kanceláři. Jeho první vstup do jejich prostředí. Skutečnost, že stejnou smlouvu uzavírá každý člověk po dovršení osmnácti let. Každý člověk.

Je to naše pomoc vám. Říká zákon. Naše pomoc jim. Halm si to hláskoval. Má pomoc jejich životu. Skutečný význam mu však unikal. Text smlouvy samozřejmě nečetl. Předvolali ho, aby poslouchal a nakonec podepsal bílý papír. Jednu bílou stránku, která jim pomohla a jemu měla zajistit štěstí.

Chléb a sůl, pamatujete? Tak vítáme hosty. Jsme vyspělá civilizace a o hosty se postaráme, ne již chlebem a solí, nýbrž papírem a tužkou. Nemusíte nic dělat, jen poslouchat a napsat jméno. Tam dolů. Ano, tam.

Když za ním zavřeli mlhově skleněné dveře a on vyšel na ulici, ohlédl se: Co se za nimi vlastně skrývá? Sklo, tak čiré a otevřené jako dobrý přítel, přitom neprůhledné, skoro až mléčně neproniknutelné. Tušil, že je před jejich autoritou bezmocný. Ale je bezmocný i svět?

 

Večer měl schůzku s Martou, ale ještě před tím si chtěl promluvit s Optikem Périlem. Sešli se jako obvykle Na půl cesty. Halm nečekal až jim přinesou pivo a hned spustil: „Dneska jsem podepsal imatrikulaci. Nevím, co si o tom mám myslet. Vlastně bych si neměl myslet nic, tak nějak to říkali, ne?“

„Nesmíš to brát tak vážně.“ Péril si liboval více v pivu, než v dlouhých řečech, ale Halm ho vyhledával často a rád. Péril pohou svou přítomností působil jako voda na mlýn Halmových koleček v mozku. Dnes však Halm potřeboval radu.

„Jak se k tomu mám postavit? Je to smlouva, tedy mě zavazuje. Ale k čemu? Nevěřím, že je to jen formalita. Gesto. Vstřícný krok. Nejde o to, co říkali, ale jak to říkali. Hned jak jsem je uviděl, jsem jim nevěřil. Říkal jsem ti, že občas u lidí cítím jakési neviditelné vlivy. Někdo tomu říká sympatie. Já ale vidím víc. Vnímám náladu celého těla, ne jako kusu masa, ale jako živé bytosti. A tady jsem viděl nebo cítil kalnou vodu. Zvířata. Říkají krásná slova, odívají do nich své skutky stejně, jako svá hadí těla odívají do našich drahých látek. Mě se jim ale nechce věřit. Jen když na to pomyslím, svírá se mi žaludek v bolestné křeči.“

„To přepiješ,“ řekl s úsměvem Péril a připil na Halmův vstup do života. „Já si od té doby žiji docela šťastně. Rozhodně si nemohu stěžovat.“

„Jak ses ale vyrovnal s jejich požadavky? Na první pohled to tak nevypadá a mnoho lidí to ani nedokáže rozlišit, ale celé je to jen a jen o ovládání. A mě se zdá, že těmi ovládanými jsme my a ne oni.“

„Nejdřív jsem se, jako každý člověk, zarazil nad tím slavným: Dávej si pozor, nač myslíš, dobrý pozor. Cítil jsem vzdor a rozhořčení. Krátce nato strach, protože jsem si uvědomil, jak malý jsem proti zákonům. Jakou já mám oporu? Jedině tvrdou zem a ta je někdy až příliš tvrdá. Proto jsem zkusil žít podle zákona a věř mi, mám se dobře. Stačilo uvěřit. Dokonce jsem se naučil ovládat své myšlenky a přání. Beztak mi pochybnosti nebyly k ničemu. Docela dobře se bez nich obejdu.“

„Ale člověk by měl o všem pochybovat!“ vykřikl Halm, kterému se taková odevzdanost nelíbila. „Pochybnosti nám ukazují, co je správné, nebo nám alespoň říkají, že je více možností, že máme na výběr. Jakou máš ty možnost výběru? Říkáš, že jsi šťastný. Znamená to ale, že to tak chceš?“

„Možná máš pravdu. Spíš bys ji měl před padesáti lety. Dnes to chodí jinak.“

„Jak, jinak? Bez odporu, odevzdaně a poraženecky?“

„To trochu přeháníš. Nevím kdo to říkal, ale člověk by měl žít tak, aby byl šťastný a když se podíváš kolem sebe, vidíš šťastné lidi. A nemusíme platit mnoho. Jen trochu upravíme myšlení. Zbavíme se pochybností. A to je vlastně vše.“

„Podle mého úsměv a dobrá nálada ještě neznamenají štěstí. Ale máš pravdu. Všichni, které jsem znal jako děti a kteří podepsali smlouvu přede mnou, se změnili. Jejich život je klidný a v podstatě velmi šťastný. Ale co když je to jen na chvíli? Co když po velkém štěstí přijde veliké neštěstí?“

„To se stát může. Není však v mé moci to ovlivnit. Proto jsem se rozhodl takto. Jen hlupák by šel proti tak silnému proudu. Někdy máš lepší se vézt.“

„Vézt na porážku. Jako krávy.“

„Ale né. Podívej, nikdo tě neomezuje. Můžeš studovat, co chceš a na co máš. Můžeš si vybrat práci, jaká se ti líbí a když tě přijmou, budeš mít dobrý plat, za který si koupíš dobré věci. Svět je stále stejný, akorát lepší.“

Na to neměl Halm odpověď. Péril měl pravdu. Ovšem smíření s ní, to byla čistě osobní záležitost a Halm si slíbil, že se nenechá uchlácholit stejně, jako všichni jeho kamarádi z dětství. Může žít dobře, ale přitom si může zachovat ducha. Svého starého ducha, kterého má tolik rád. Možná by se měl rád i jiný, ale nechtěl to zkoušet. Důležitý mu připadal momentální pohled, ne to, co si o sobě bude myslet až se ho děti zeptají, jaký byl tehdy, když to začalo.

Rozhodl se, že bude nějaký čas zcela sám a pak si najde spřízněnou duši. Přece není jediný, kdo má takové myšlenky. Nemůže být.

Marta mu řekla v podstatě totéž, co Péril. Je šťastná a za důležité považuje takové věci, jako je rodina a přátelé. Myslí si, že nás nechtějí podvést, protože nás potřebují. „Tohle není sci-fi,“ říkala se smíchem, „nikdo nás nechce zotročit nebo vyhubit a ukrást naše poklady. To nedává smysl. Oni jsou ještě o něco vyspělejší než my a i my přece víme, že člověk je ti prospěšnější, když je ti oddaný, než když je podřízený, nebo dokonce zotročený. Mimoto neznám nikoho, kdo by neměl stejné otázky, jaké máš ty. Jsi zkrátka stejný jako my a jednou se uklidníš a smíříš s realitou.“

Jsem stejný. Ona má pravdu, říkal si. Marta má pravdu. Péril má pravdu. Oni mají pravdu. Zákon samozřejmě také. Je to zvláštní svět, tahle realita.

 

Najednou neměl komu se svěřit se svými obavami. Svět se řítil do záhuby a on, čím více na to myslel, tím více věřil, a tím jasněji viděl konec. Týdny se toulal ulicemi a myslel na to, že jemu se život neusnadnil. Naopak. Trápil se trápil. Místo, aby jejich domluva zapůsobila utěšujícím dojmem, vzbudila v něm tím větší obavy. Připadal si jako na okraji propasti, do které se nenávratně musí každou chvíli zřítit. A co se stane potom? Zavřou ho? A kam? Do nápravného zařízení s tím, že se k nim jednou přidá? Nebo dostane útulnou celu v blázinci s tím, že o něj nikdo nebude stát a dožije v ústraní jako zapomenutý míček? Možná by souhlasil spíš s blázincem. Jenom kdyby se ho nesnažili předělat.

Na druhou stranu si nedokázal pojmově zdůvodnit rozsah svých činů natolik, aby vzdoroval promyšleně. Sám se chtěl ujistit, že o nic nejde a že tento schod v jeho životě nemá velký význam. Takovou smlouvu má přece každý. A on je jeden z milionu, z miliardy, z deseti miliard. Koho zajímá a kdo by mu chtěl škodit? Říkal si, že se nemusí bát. Představuje číslo na seznamu. Na seznam dohlíží někdo a ten někdo je jen pracovník, který jde odpoledne domů k rodině. Je to člověk a jako takový určitě nemá zájem na nedostudovaném, bezvýznamném chlapci s mírnými pochybnostmi. Určitě přemýšlí jako hlupák. Jde jen o to zbytečně nehloubat o nesmyslech a věnovat se věcem potřebným, jako je v první řadě maturita a ve druhé budoucnost.

Zastavil se u řeky. Vltava se líně vinula městem. Rackové posměšně skřehotali a prali se o nabízené drobky chleba. Za chvíli tu byly i labutě a kachny. Braly, co dával, ale když měly dost, netečně odpluly na volnou hladinu a začaly si vzájemně prohrabovat peří. Unášeny mírným proudem staraly se pouze o sebe. Pak zašlapaly nohama vpluly do stínu kamenného pilíře. Usadily se na písečném nánosu a Halm si uvědomil, že jim je úplně jedno, jestli tu jsme.

Zkusil si představit, že domy kolem řeky zmizely. Místo mostu padl přes řeku strom. Labutě si našly zátiší ve větvích a zase si prohrábly peří. Když dostaly hlad, potopily dlouhé krky a lovily cosi na dně. Pro ně se nic nezměnilo.

Pak si představil jejich město. Mléčně skleněné, mlhové prostředí ulic a domů. Plazící se občany s černým pečivem v pařátech a jejich drobky končící v zobácích elegantních stvoření. Tak nevinných, že by nikoho nenapadlo jim ublížit. Přežily by i je a jejich černé rohlíky a skleněné domy.

 

Domů odcházel se setměním, již docela klidný a smířený, nebo spíše unavený dlouhým odpolednem. Byl pátek, takže rodiče odjeli na chalupu a on zůstal v bytě sám, jenom s papouškem. Když mu sypal zrní, zeptal se ho, jak se měl. Papouch zaskřehotal, že se náramně nudil.

„Kdes byl celé dny?“ ptal se starostlivě. „Samotnému je mi smutno.“

Halm se na něj zadíval, ale nic neřekl. Zdálo se mu, že už mluvil dost.

Papoušek pokračoval: „Vidím, že se ti něco děje. Snad se nesnažíš předčasně dospět? Když jsem byl mladý, rád jsem četl knihy a v jedné se praví.“ Na chvíli se zamyslel a hledal správná slova. Byl to neuvěřitelně upovídaný papoušek. Jeho pronikavý hlas Halmovi kupodivu vůbec nevadil a přesto, že byl náladový a občas neměl chuť nikoho poslouchat, svého papouška nikdy neokřikl. A papouškovi, jak se zdálo, Halmova nepozornost nečinila obtíže při vykládání teorií o předčasném dospívání.

„Ech. Zapomněl jsem ten malý citátek. Ale měl by sis zapamatovat, že dospívání nezáleží na tobě. Tak a teď mi povídej, co jsi celou dobu beze mne dělal. Musel jsi prochodit nejmíň celý svět. Dobře vidím puchýře na nohou. Nesnaž se je zakrýt. Jo, když já byl mladý,“ dal se papoušek do vzpomínání, „to jsem si létal z květu na květ, jako bezstarostný motýlek. Sál jsem sladké šťávy, hrál si s včelkami a odpočíval pod klenutými listy tabákovníku. Vdechoval jsem jeho vůni a nevěřil bys, po chvíli na mě šly podivné nálady.

Jednou se mi zdálo, že jsem ryba a mám takové veliké, neohrabané ploutve, se kterými nešlo pořádně hnout. Stále jsem jimi narážel o břehy řeky. Chtěl jsem doplout do moře, ale bez ploutví to nešlo a s nimi se nedalo pořádně hnout. Chtěl jsem si je okousat, abych je zmenšil. Stejně měly nepoužitelné krajkové lemování, takový růžový závojíček, který se mi ze srdce hnusil.

No a pak jsem z toho listu spadnul. Zobák jsem měl zaklesnutý v křídle a nebýt krátkodobé nevolnosti a síly gravitace, byl bych si ho uhryzal. A ty mi teď říkáš, že se bojíš o budoucnost světa. To jsem ještě neslyšel, že by myšlenky kdy čemu pomohly. Já nemít křídla, nikam bych nedoletěl. A ty nemít nohy, taky bys musel sedět na zadku. Mě jsi zavřel do klece, ale mně se tu líbí. Tebe do klece nikdo nezavřel, tak nač si stěžuješ?“

Papoušek si pohrdlivě odfrkl a seskočil z bidýlka k fontánce s vodou. Prskal ji na sebe a snažil se vypadat, že si to báječně užívá. Jenže ho to záhy přestalo bavit a znovu vyskočil na houpačku.

Mně musíš věřit, já jsem tvůj nejlepší přítel. Máš mě rád.“

Halm ležel na posteli a zíral do stropu. V polospánku na něj zase padla zlá předtucha. Před očima se míhala hladká těla s černými rohlíky v zakrnělých pařátech, skleněná, jakoby mlhou vyplněná auta a hromady bílých papírů s podpisy Tam dole. Náhle mu pohled zabloudil k papouškovi, který se ostřikoval vodou z fontánky. Poslouchal ho a nevěřil svým uším. Slyšel stejně úlisný hlas, jako ve skleněné kanceláři: Mně musíš věřit, já jsem tvůj nejlepší přítel.

Vstal a rukou zabušil na klec. Papoušek se otřásl, vzlétl a zachytil se za drátky na stěně. Zobákem kloval po Halmově klepajícím prstu a skřehotal: Mám tě. Zase tě mám. Seskočil k fontánce a prskal vodu do všech stran. Prskal a hlasitě se smál. Cha, cha, cha.

Halm rozhrnul záclonu, otevřel okno a papoucha vyhodil ven. Díval se, jak letí k nebi a pak náhle padá do koruny stromu, odkud bylo tlumeně slyšet: Mám tě. Já tě mám. Cha, cha, cha.

 

Druhý den si cestou do školy všiml nápadného titulku v novinách vystavených před stánkem s časopisy.

 

DALŠÍ VSTŘÍCNÝ KROK NAŠIM HOSTŮM

 

Podtitulek hlásal, že se chystá stavba čtvrti, kde by mohli žít první přistěhovalci. Mělo to být v jeho, v Halmově městě.

Několik minut nebyl schopen pohybu. Zíral na titulek a barevný obrázek pod ním, jako by se mu splnil sen a otiskli jeho povídku. Na obrázku byly vysoké, lesknoucí se skleněné dveře zasazené do skleněných zdí a nad nimi nápis: Dveře do vesmíru.

Lidé se při pohledu na článek smáli a potřásali si rukama, jaký dobrý krok zase vláda udělala. Předháněli se v názorech, co kdo slyšel, jak bude čtvrť vypadat, kolik u nás bude žít cizinců a jestli je budeme potkávat i na našich ulicích. Kdosi se těšil až si s nimi dá pivo v hospodě. Musíme jim přece pořádně ukázat naši kulturu.

Halm jako ve snu nastoupil do autobusu. Ve škole s nikým nemluvil, protože by musel mluvit o báječné novince. Pro něj však báječná nebyla. To, čeho se bál, se stávalo skutečností. Myslel si, že to přijde později, ale jak se zdálo, kdosi spěchal. Představoval si diplomatické rozhovory a jednání s cizinci. Jejich syčivý jazyk kladoucí si požadavky a po japonském vzoru naše uklánivé, vstřícné kroky. Kroky zpět.

Odpoledne se na silnici dostal do kolize s autem. Ve vteřině nárazu před sebou zahlédl rozšklebený obličej chroupající černý rohlík a z auta, jež ho srazilo, se na silnici vylévala bílá mlha. Spadl do propasti.

 

Zdál se mu sen. Stál v koši horkovzdušného balónu a mával přihlížejícím lidem. Kolem ramen ho držel nějaký muž, oblečený do starodávného oděvu z hrubých látek s koženou čapkou na hlavě. Balon se uvolnil a vzduchoplavci vzlétli vysoko nad lidi. Veliká sláva. Mávali ještě dlouho, dokud z obyvatel nezbyly jenom tečky prachu v moři špenátu.

Pochopil, že šlo o první uskutečněný let balonem. Jeho přítel stále cosi upravoval, tahal za lana, ujišťoval se, že nic nezanedbal a vůbec k plavbě přistupoval velmi svědomitě. Zřejmě konstruktér. Byl na sebe pyšný. Nakonec z vaku na dně koše vytáhl objemný přístroj, naklonil se přes okraj a dlouho měřil. Halm se chopil bloku a tužky a dělal mu zapisovatele. Přítel házel čísla a Halm je zachycoval dříve, než je stačil sežehnout plamen hořáku. Přesto si připadal jako v němém filmu.

Když se krajina pod nimi zastavila jako čerstvě přežehlená zástěra, uklidnil se i Halmův přítel. Opřel se o zesílený okraj koše a zálibně se zahleděl do dálky, kde nad obzorem planulo růžové slunce a mraky tvořily vlastní světy. Halm v nich zahlédl něco jako vzdušný přístav, ale přítel ho předešel. Otočil se k Halmovi s jasným pohledem a řekl: „Kamaráde, tam si odpočineme.“

Halm poznal Périla. Přítele Optika, který do tohoto příběhu zapadal daleko více, než do skutečného světa. Nyní řídil balon směrem k osvícenému mraku. Za nedlouho vystoupili na mlžnou půdu. Halm se tím pocitem zachvěl a chtěl se vrátit, ale Péril mu to nedovolil: „Něco ti ukážu,“ říkal napůl otcovsky.

Pohybovali se zprvu nejistě, ale když zahlédli první obyvatele, rozběhli se k nim jako by běželi vysokou travou. Péril se ujal role průvodce a mluvčího. Halmovi se dokonce zdálo, že je tam Péril jako doma. Jejich syčivým jazykem mluvil jako mateřštinou, srdečně si potřásali rukama a smáli se jako dávní známí. Halmovi na zádech vyrazila jinovatka, jež s rychlostí mrazivého větru pokryla celé tělo spletitými krajkami vloček. Kolem kolen se mu převalovala líná mlha, jako mléčný opar nad ránem. V dálce se do výšky tyčily skleněné domy a v ulicích jezdily kolony skleněných aut, v jejichž útrobách se vlnila hadí těla zakusující černé pečivo ze zakrnělých pařátů.

Cosi se mu otřelo o nohu. Nadskočil a poprvé mu došlo, že se bílá tekutina pod ním nehýbe zcela líně, ale docela živě. Stranou jeho pohledu z ní vykoukla plochá hlavička s jemnými šupinkami, děťátko, a zvědavě si ho prohlížela. Když se otočil, zasyčela a zmizela u dna. Halm ji nezahlédl.

„To je úžasné,“ říkal Péril. „Naprosto šťastná společnost.“

Vešli do prvních ulic města. „Lézard říkal, že se nemáš bát jejich dětí, to jsou ty, které žijí v mateřské tekutině,“ pokračoval Péril. „Oni jsou mírumilovní. Dokonce nemají zuby ani drápy. Lézard říkal, že nám chtějí pomoci. Když vidí, co se dole děje, je jim líto, že nemohou slétnout a pomoci nám, jenže křídla jim zakrněla již dávno.

Dříve s lidmi žili v míru. Jenže když si lidé uvědomili sílu jejich ostrých zubů a drápů, jejich velikost a rychlost ve vzduchu, začali je využívat k válčení a oni museli bojovat proti jiným lidem a dokonce proti sobě samým. Proto se začali schovávat v horách a na lidi zanevřeli, ale samota jim nedělala dobře. Stali se z nich myslitelé. Možná to je důvod, který měl největší váhu při budování dokonalé společnosti. Později se museli utéci někam, kam lidé nemohli dojít, tak se zabydleli v mracích a jak vidíš, dělá jim to dobře.“

Péril mluvil jako nikdy a Halm se ho začal bát. Bál se draků i jejich potomků, bál se dětí schovaných pod hladinou mléka nebo mlhy nebo mateřské tekutiny, ať to bylo cokoliv. Jejich jazyk mu zalézal do uší jako úlisný škvor. Chtě nechtě se Halmovi dělalo mdlo. Nedokázal se ovládnout. Zdálo se mu, že se musí každou chvílí propadnout a zřítit na Zemi.

„Ale jednou se vrátí,“ řekl zasněně Péril a Halm se konečně propadl. Padal s pohledem upřeným na vzdalující se mrak, který odtud vypadal nevinně a krásně jako teplá peřina. Dokonalé štěstí, říkal si, to není nic pro mě. Jak padal a usmíval se jako miminko, zaslechl nakřáplý hlas: „Tak už jdi. Jdi už, snílku podivný. Cha, cha, cha.“

 

Před nemocnicí na něj čekal Péril. Lízal točenou zmrzlinu a pročítal článek v novinách.

 

DNES BYL PŘEDÁN KLÍČ NAŠIM PŘÁTELŮM Z VESMÍRU

 

Halm vypadal skvěle a Péril mu to taky řekl.
„Mám se dobře,“ říkal Halm. „Poslední dny mi nebylo nejlépe, ale to bylo tím dusnem. Prý byla veliká bouřka.“

„Byla. A také povodně. Nejsi jediný, s kým počasí takhle zamávalo. Podívej.“ Péril mu podával noviny.

„No to je skvělý,“ radoval se Halm. „Půjdeme se tam hned podívat, co říkáš?“
„S tím také počítám. Doktor říkal, že se musíš hodně procházet. Dlouho jsi ležel a musíš cvičit, abys trochu zhubnul,“ žertoval Péril a poklepal Halmovi na měkké břicho. „No jo, jsi jako máslo.“

Jejich čtvrť se nacházela téměř v centru města. Na první pohled si jí ani nevšimli, až když přišli blíž, spatřili značku navádějící je ke dveřím.

„No to je nádhera,“ neudržel se Halm. „Nečekal jsem tak velkolepou stavbu. Vytáhli jsme se.“

Před nimi se do výšky deseti pater tyčily skleněné, do výšky stehen jakoby mlhou vyplněné ochranné zdi. Ta mléčná tekutina se poslušně převalovala u dna. Nad ní průzračným sklem viděli čisté ulice jejich bývalého města, nyní upravené pro život cizinců.

Lidé stáli z jedné strany zdi a sem tam jim z protější strany mávali oni, lézardi. Halm také zamával. „Musím se tam jednou podívat,“ řekl Périlovi.

Z koruny jakéhosi stromu se ozval slabý skřehotavý hlas: Taky se podíváš. Cha, cha, cha. Ale nikdo ho neslyšel.

 

Halmův život se ubíral správným směr. V květnu odmaturoval na výbornou, zapsal se na vysokou školu a stále se vracel do jejich čtvrti. Cizinců přibývalo a do měsíce již byla kapacita naplněna.

NAŠE MĚSTO SE ZAŘADILO VEDLE SVĚTOVÝCH METROPOLÍ JAKO LONDÝN NEBO NEW YORK

 

Chystaly se velkolepé oslavy, které v Halmovi podruhé rozdmýchaly plamínek pochybnosti.

Halm, Péril, Marta a další přátelé chodili kolem náměstí a mávali vlaječkami a fáborky. Zpívali oslavné písně, nebo vykřikovali hesla jako VÍTEJTE DOMA nebo VZHŮRU KE HVĚZDÁM.

 Spíše by se ale hodilo VZHŮRU DOLŮ,” prohodil Halm.

„Jak tě to napadlo?“ zeptala se Marta, když Halm takhle zažertoval.
„Je to vtip,“ zasmál se Halm a raději zavedl řeč jinam.

Když se usadili před pódiem a čekali na projev presidenta, dolehl na něj nečekaný pocit osamění. Pocit mnohonásobně zesílený početností davu, který svíral jeho tělo ze všech stran. Vzhůru dolů, opakoval stále. Jak ho to jen napadlo? Snad nezapochyboval.

Vzpomněl si, že mu Péril nedávno řekl: „Koukám, že jsi změnil názor. To je dobře.“
Halm odpověděl zcela samozřejmě: „Nezměnil jsem názor.
Jsem stejný, jako dřív.“ Hrdě své tvrzení zapil pivem a za několik minut na Périlovu narážku zapomněl. Neměl důvod, připouštět si svůj stav před havárií. Měl se dobře a byl šťastný.

Stejný jako dřív, znělo mu najednou v hlavě se silnou ozvěnou. Stejný jako ostatní. Takový byl vždy. Před nehodou i tehdy krátce po ní, když doma otevřel knihu Gerard de Nervala Aurelie, neboli Sen a skutečnost a z ní na zem vyklouzl lísteček s textem: Co činím nyní sám sobě, budu zítra vnímat jako skutečnost jiného člověka. Nezapomeň na mě. Podepsán Halm Doute.

Lísteček tehdy zmačkal a vyhodil do koše. Takovou pravdu dávno znal. Nechápal, proč by si to měl kdy zapisovat.

Kdo však ví, jaká molekula vzduchu v plicích, jaký závan větru, záškub svalu nebo uvolněná řasa mají takovou moc, že se v člověku náhle spojí jako dvě ruce - příčina a následek, úmysl a čin, záhada a pochopení a ve vteřině se z dobráka stává zloun, z kliďase nervák a cholerik, z dobrého řidiče vrah a z Halma umírněného, Halm rebelant.

Zprvu, uzamčen v davu, nechápal, že musí udělat zrovna to či ono. Zkrátka se sebral a prodral se ven, do postranní uličky. Musel se od ukřičeného davu osvobodit. Šel tam, kam chodíval každý den již po celý měsíc. Šel se podívat na jejich čtvrť. Každý den ji opouštěl jen nerad. Nyní ho cosi táhlo tím směrem. Směrem do neprozkoumaného vesmíru.

Prosklené, mlhou vyplněné dveře jakoby tišily všechny zvuky v okolí. Halm jim kráčel vstříc. Chtěl se podívat dovnitř, jako už tolikrát, ale dnes zapomněl na nařízení, prostě vzal za kliku a dveře neotevřel. Byly zamčené. Jak jinak? Zaklepal, ale sklo neodráželo žádný zvuk.

Vracel se s pocitem předem tušené prohry. Věděl to a přece zkusil otevřít. Než zahnul za roh, podíval se za sebe a napadlo ho, jestli stejné dveře jednou neuvidí z druhé strany. Ne jako pan domácí, ale jako návštěvník. Návštěvník a cizinec na vlastní planetě, ve vlastním městě. Další obyčejná pochybnost, řekl si, ale některé věci se nikdy nepřihodí. To by se všichni museli zbláznit.

 

Oslavy skončily radostně. Lidé si pogratulovali, jako již tolikrát, k dalšímu úspěšnému kroku a přemýšleli co dál. Nechtěli znát odpočinek. Měli chuť budovat. Měnit, stavět, tvořit. Tvořit je záslužná činnost, ale co když budou tvořit úplně všichni? Kdo bude konzumovat?
Péril Halmovi tvrdil, že by měl víc věřit lidem.

„Z jakého jsi kraje, že jsi tak nafoukaný? Věř lidem. Ne všem, samozřejmě, ale vždycky se najde někdo, kdo je omámen méně než ty. Někdo, na koho se můžeš obrátit, když vidíš přeludy. On tě utěší a přejde-li horečka, ty poznáš, že měl pravdu. K takovému člověku si vybuduj důvěru.“

Halmovi se zdálo, že trpí horečkou. Nikde neviděl chápavý pohled. Všude jen oči lesklé od slávy. Naše planeta jako výkvět vesmíru, centrum a srdce a kdo ví co ještě. Důležité je být šťastný.

Halm chtěl být šťastný a zlobil se sám na sebe, že se nedokáže ovládnout. Kdo mi pomůže? Říkal si a hledal. Nejdříve dívku, ale brzy zjistil, že nenajde nejen ji, ale ani přítele, ani kouzelného dědečka nebo pohádkovou babičku. Lidé jako by se odlívali z formiček. Večer usnou se svými starostmi a ráno se probudí všichni se stejným štěstím. Minulost zapečetíme a založíme do nějakého obludného šanonu s nápisem BYLO NEBYLO.

 

Halm seděl u řeky a krmil labutě. Napětí posledních dní neudržel a chtěl na chvíli vůbec nemyslet. V prázdných očích se odrážela sluncem rozsvícená řeka a její majestátný krok krajinou.
Na okraji Halmova výhledu se zableskla duha, zatřepetalo barevné peří a za okamžik již bylo slyšet hlasité: Tady jsi, ubožínku. Cha, cha, cha.

Papoušek se posadil do koruny nad Halma a jeho stín se tetelil na nešikovných vlnkách mezi labutěmi.

„Říkal jsem si, že tě navštívím. Jsi tak nešťastný. Samota ti nedělá dobře. Jednou jsem měl milou vrabčí družku. Hopkovala mezi smetím a říkala mi drahoušku papej a drahoušku nezlob se a drahoušku lituji a drahoušku sluníčko. Ale já jsem chtěl být sám. Letěl jsem nazdařbůh do nebe, kam až mi síly stačily a co myslíš? Vrátil jsem se a po mé malé chudince zbylo jen peří. To se víckrát nestane, řekl jsem si. Tak jsem tady.“

Papoušek dál poskakoval po vlnkách. Občas se zdálo, že chce sezobnout drobek, ale spíš jenom škádlil labutě.

„Protože tě mám rád a protože s tebou bývala legrace, přinesl jsem ti zprávu. Hodím ti ji na zem, protože se k tobě nechci přibližovat, abys mě zase nechtěl lechtat pod křídlem. Ty ji sebereš a přečteš si ji.“

Papoušek vytáhl z peří malý lísteček a pustil jej ze stromu. A pak uděláš to, co je na něm psáno. Dodal a vznesl se k obloze. Jeho stín plul mezi stíny labutí, vyšplhal se po pilíři na most, přeskákal po hlavách soch a zmizel kdesi v budoucnosti.

 

Na lístečku byla jejich syčivým jazykem napsána pozvánka na návštěvu do skleněných dveří. Halm si položil lísteček na kolena a dál netečně zíral na řeku. Byla prázdná jako svět po atomové válce. Ulice za ní tiše stály odevzdány času; ani živáčka v nich. Zdálo se mu to tak správné. Byl doma. Lidé měli zkrátka dovolenou. Za chvíli se vrátí a po Vltavě zase poplují parníky, na šlapadlech milenci, kolem labutě a kachny. Nad nimi zakrouží rackové a na Karlově mostě budou zevlovat holubi. Turisté se budou nechávat malovat, fotit, přemlouvat a poučovat. Budou chodit tam a zpátky s rukama v kapsách. Mávat na sebe deštníkem nebo si upravovat vlasy proti větru. Na protějším břehu se na semaforech střídaly barvy.  Za jeho zády, jakoby někdo huboval psa.

Halm pohledem zabloudil na nebe, které zrovna vymetené odráželo barvu nejkrásnějších očí na světě. Takto spokojený již dlouho nebyl. Cítil se silný a proto vstal z lavičky a vycházkovým krokem vyrazil na procházku prátdným parkem. Ani si nevšiml, že si za jeho zády vítr pohrával s malým lístečkem.

 

Na sen samozřejmě zapomněl už v nemocnici, ale jakmile bezstarostně zabočil do průměrné ulice a před sebou zahlédl známé, skleněné dveře, vše se mu za víčky odehrálo znovu. Bezděčně se zachvěl, ale čím více na něj útočila zjitřená fantasie, tím více se nutil věřit tomu, že se mýlí. Že na něj čeká lidský úředník v černém obleku s káravým přízvukem. Najednou zatoužil, aby ho někdo pořádně seřval. Aby mu vyhrožovali. Byl si jist, že to tak bude. Přistoupil ke dveřím a vzal za kliku. Nebylo zamčeno. Vstoupil.

U země se převalovala stejná mlha, jako ve snu, ale Halm uvěřil tomu, že je to jen divadelní efekt. Stejně celá stavba vypadala jako filmové studio více, než nějaký uzavřený svět ve světě. Sklo dobře odstínilo zvuky ulice, takže slyšel jen klid a přesto, že nevěděl, kam má jít, nestál na místě. Prohlížel si rekvizity ve tvaru zaparkovaných aut z mléčného skla, jakoby naplněných mlhou. Staré, cihlové zdi potažené tenkou vrstvou sklené hmoty a veliká okna. První mrtvá ulice jej dovedla na náměstíčko, kde na něj takřka vybafl lézard, který si ho dal povolat.

Jako do hrnce zasyčel Halmovi do hlavy pozdrav, ten na nic nečekal a než by se na místě zhroutil, rozběhl se pryč. Na náměstí postávali lézardi a pojídali černé pečivo. Úlisně se vlnili tělo na tělo v jakési parodii na objímání. Oběhl je. Na nohy se mu lísalo hladké tělo, ale Halm nezastavoval a běžel dál.

Já to věděl, říkal si. Zlaté pochybnosti. Možná jsem nebyl dokonalý přítel, ale nikdy jsem se nepoddal. Byl jsem svůj, utěšoval se a utíkal kamsi za nosem. Zastavil se u skleněné stěny. Někde tu musí být dveře. Šel podél zdi, když najednou vedle něj zavířila bílá tekutina. Přitiskl se ke stěně a všiml si, že co chvíli nad hladinu vykoukne plochá hlavička a dívá se nad jeho hlavu. Také se podíval. Po skle se plížili malí hádci, dětičky vylézající z mateřské tekutiny, a šplhali vzhůru. Na vrcholu ochranné zdi byl ochoz, na něm chodili lidé a dlouhými lesklými tyčemi hádky shazovali zpátky.

Pokřikovali na sebe, aby jim žádný neunikl. Mlátili je po hlavách jako zvířata a gratulovali si k dobrému zásahu. „Ten letěl, viděls?“ Chlubil se jeden dělník. „Cha, cha, cha.“

Zvířata. Říkal si Halm. Všude. Tady i tam. Jedny dveře, dva světy, ale výběr je vždy špatný. Přesto si vybral lidský svět. Ale dveře byly zamčené. Halm na ně nevěřícně zíral. Jsou zamčené! Stál a čekal, kdo mu otevře. Podíval se nahoru, jestli si ho nevšimnou, ale nebyl si jistý, že od dveří mají klíč lidé. Co dělat? Ptal se, ale v dalším okamžiku mu bylo odpovězeno.

„Počkáš tady,“ zasyčel mohutný lézard za jeho zády. Halm se otočil. Lézard si kousl černého rohlíku, upřel svůj vodnatý pohled do Halmových odevzdaných očí a nechal ho poklidně omdlít.

 

Nejdřív občana Halm Douta pro nenapravitelnost zavřeli do blázince, ale po letech zjistili, že je to marné. Všichni byli najednou blázny. Zase mohl volně chodit po ulicích, navštěvovat Périla a nakupovat, přesto, že nemusel pracovat. Nikdo nepracoval. Blázni přece nepracují. Jenom občas, když byl sám, si povzdechl. Jednou se v opilosti svěřil Périlovi: „Ach, tolik cizích, plazí se tu, jako by byli doma. Mají své chodníky, skleněná auta, vysoká okna, černé pečivo a všechno jiné. Jsou zvyklí se ukrývat do svých vlastních sídlišť, podniků, barů, aby nebyli vidět, ale na ulici se neschovají. Tváří se, jako by tu byli odjakživa. Ale tak to není a nikdy nebylo. Jsem si jist, že se nikdy nezapomene, komu patří město a ves, kdo tu kdysi vládl.

Lidé sice zapomínají, ale lidstvo je nemilosrdné, má svou paměť, historii, po které může sáhnout jako po starém šanonu s nápisem BYLO NEBYLO. Bude mu chvíli trvat, než se zorientuje a možná nebude zpočátku vůbec věřit, že někdy něco takového zažilo, ale tíha minulosti bude příliš skutečná, aby se dala nevnímat. Nikdo takový šanon nezahodí s čistým svědomím. Vrátí se a znovu z něj setře prach. Usadí se jako v čítárně, uhladí zažloutlé stránky a bude pečlivě číst staré písmo. Vracet se ke starým věcem může vyvolat rozpaky, může se zdát, že je to již od začátku špatný nápad, stejně nás bude něco hnát kupředu a budeme číst, až nás oči zabolí. A bude tma a svíce dohoří. Až budeme sedět v tichu a tmě, nikdo nám nebude přikazovat, nač myslet. Klidně šanon zavřeme a poslepu vrátíme do regálu. Trochu si zasteskneme, že nemůžeme přečíst vše, ale i náhoda bude dobrá.

Až se budeme vracet ze sklepa, rukou šmátrající po zdi najdeme kliku a otevřeme dveře do noci, která nebude tak tmavá, pak se možná s jednou nohou zpátky zastavíme a zamyslíme se, proč jsme tam vlastně šli. Tehdy jsme to nevěděli, ale tato svěží noc nám pomáhá vzpomenout si na všechna zapomenutá slova.

Lidé tu byli vždy, o nich se dočteme v každém šanonu. Slavní lidé, nemocní lidé, ženy a muži, stále lidé. Kde se ale píše o nich? Nikde, tak je to, nikde se o nich nepíše. Protože tu s námi nevyrůstali. Protože to jsou cizinci, proto se o nich nepíše. Bože, jak jsme byli slepí?

Ale co je nám platné, že to víme? Znovu se v nás vzbudí pochybnosti. Naučíme se pochybovat o všem. I o správných věcech. Řekneme si, že je příliš pozdě na odpor. Je nás přece tak málo a kdo by odporoval? Beztak jsou všichni šťastní. Mohou si snad vybrat, když nevědí, že mají na výběr? Mohu já si zvolit něco, o čem ani nevím, že může existovat? Myslím, že nemohu, ale po odůvodnění neprahnu. Není jej třeba. Stačí se rozhlédnout kolem sebe.“ Halm se odmlčel a nakonec dodal: „Nepociťuji žádný zvláštní hnus, nebo lásku, pouze samotné bytí a to není pocit. Bytí není pocit.“

 


2 názory

Jsem rád, že jsi nepropadl ke konečnému myšlenkovému vyvrcholení a dal jsi tím celému dílu právě ten punc onoho "nevím, na co jsem myslel", který je mi velice blízký. A měli-li bychom se za každou cenu vyhýbat fatalismu a existencionalismu, přišli bychom o přínosný (neříkám, že vždy bezchybný) kus literatury samotné ... Líbilo se mi to a nehodlám tedy nesmyslně bazírovat na gramatických nesrovnalostech ... Nezajímá mě, jestli je vše po chuti literárních kritiků, ale já šel po obsahu a do jisté míry i formě, která jeho atmosféru dobře vystihla ...

waldekke
08. 12. 2005
Dát tip
sétévé, velmi málo starých myšlenek je správných. Většina jich je špatných a proto je nesmíme zapomenout. W.

waldekke
07. 12. 2005
Dát tip
fakt špaténka--vyčeš z toho ta klišé ve frázích i v myšlenkách. Fatalismus, existencionalismus a žvásty o bytí.

StvN
07. 12. 2005
Dát tip
Co je špatného na fatalismu a existencionalismu?

waldekke
07. 12. 2005
Dát tip
přinejmenším ex. je přinejmenším 60 let stará myšlenka, a fatalismus je fousatej jak hrom

StvN
07. 12. 2005
Dát tip
To neřeší jeho správnost nebo špatnost. Spousta starých myšlenek je správných, ba co víc, aktuálních.

Micro
07. 05. 2005
Dát tip
Jo, líbilo se mi to. Občas je to možná trošku zdlouhavé, ale jinak se to čte skvěle. Myslím, že smysl a pointa je velmi silná a já v tom viděl nejednu metaforu... (třeba to ani nebyl záměr, nevím) Pasáže s papouškem mi přišly až symbolické, velmi se mi líbily...

StvN
07. 05. 2005
Dát tip
Dík, tak nějak jsem to chtěl.

Makča
15. 04. 2005
Dát tip
ty jsi trochu jako učitel - školomet v otázkách života a jaký by měl být, aby byl kvalitní - myslím, bylo by dobré zkusit se z perspektivy "toho jediného osamoceného, odcizeného, který ví" - alá kafka přehoupnout do perspektivy "sdílení své podstaty s druhými" - převrátit ten úhel pohledu tak, že velmi mnoho lidí takto přemýšlí a "trápí se", ale každý "po svém" a zkusit tam dostat více interakce a vzájemnosti, přiznat si, že nejsi na tom druhém břehu jen sám a máváš na ostatní, ale přes mlhu nevidět... * teď se ti asi zdá, že mluvím o tobě a ne o textu, ale figuruje tu to, co psala ligeia o tom, že stále voláš po tom, aby tě ostatní pochopili - což se ti tolik nelíbilo - ale to není žádná psychologie tebe, to sugeruje ten text - to jsou jeho omezení - opravdu se tváří - tak a já vám to teďka povím, co jsem si vymyslel a přemýšlejte nad sebou...jak to říct? vůbec to není špatné, je mi blízký, ale spíš bych to brala jako materiál pro budoucí sevřenější a usazenější text, míň tematizující to neustále nenalézající víření a víc mířící k důslednosti poznaných a prožitých myšlenek, větší razanci životního názoru - tohle vnímám jako mezičlánek zvaný bloudění a pracovala bych na něm, tohle nás nespasí samo o sobě, máme - li tedy ten potenciál v sobě, tak na tom pracujme! * a zas narážíme na to, že jsi si zvolil způsob psaní "příběhu o obecných věcech lidských" a to je sousto s náročnými kritérii, tohle je vrh myšlenkové hmoty do plochy papíru, ale ještě se to musí zabalit do úhledného svitku, převázat a pohodit někam s pravou mírou nenápadnosti, aby ho někdo náhodou našel, přečetl a musel přemýšlet... * ...ano, je to zdánlivě více o životě než o literatuře - to co tu říkám, ale oba texty se této "hranice" týkají v první řadě, další způsoby čtení jsou, domnívám se, irelevantní. * jo a ppřečti si Alexander Kliment: Hodinky s vodotryskem - povídky a dala bych ruku do ohně, že by ti mohly být blízký a líbit se - tip od kritičky a chci to pivo! *

StvN
15. 04. 2005
Dát tip
Tak jo. S timhle dílem mám významnější úmysly, takže nezahazuji, nekončím. Tak mě napadá, že bych ti mohl poslat jinou povídku, nejnovější, která má zcela jinej přístup. Zajímal by mě do třetice tvůj názor na ni a na její vztah k téhle, jestli nějaký existuje. Máš mail? Jo a díky, pivo si zasloužíš.

velmi, velmi dobré tenhle druh prózy je mi blízký, není možné to hodit do škatulky SF, velmi zajímavě (až v duchu magického realismu :o) se tu spojuje "reálno" a snovost, jedna linie s druhou, i sloh mi sedí a chyby chápu :o) velmi rád jsem si to přečetl t.

StvN
04. 03. 2005
Dát tip
Tyjo, jsi dobrej. Věřil jsem, že nezapomeneš. Dík za názor. Je to moje nejoblíbenější dílo. Mám chuť ho rozpracovat a taky rozpracuju, až se k němu časem dostanu. Postřehl jsi ústřední myšlenku? Jde o to, jestli je postřehnutelná. Podle mě neni. Čili rozpracování je nasnadě.

upřímně, teď po ránu jsem neměl dost síly na to, abych myšlenku hlouběji studoval, je to tak nějak o postojích a o smíření se nebo nesmíření, chápu to možná spíš svojí zkušeností do dnešní doby, hledání individuálních hodnot a tak, asi bych nad tím musel přemýšlet dýl, ale hmatatelné to je, jen nevím, jak moc. Rozpracování si to určitě zaslouží, zvlášť ta pasáž za dveřmi :o) s chutí si to pak přečtu znovu

StvN
04. 03. 2005
Dát tip
I takhle po ránu jsi vnímavej dost. Smíření se, individuální hodnoty, já jsem se snažil "zdůraznit" pochybnost. Ale dobrý, potěšils. Jestli budeš, někdy, nejdřív na podzim, tak ti pošlu avízo, ale to je ve hvězdách.

StvN
23. 02. 2005
Dát tip
Aha, sen tam je. Pracuju na tom. Bude to delší a širší a věřim, že potom bude jasnější, co se vlatně děje. Myslíš, že nemám svůj styl vyprávění? Možná ne. Uvidim. Jak říkám, pracuju na tom a dostávám se úplně jinam než jaký byl původní záměr. Možná až toho na malou knihu všechny vlivy se rozmělní a budu jenom já.

StvN
21. 02. 2005
Dát tip
Ale profesionální to není. Lze totiž velice snadno vypozorovat vliv některých autorů. - tohle je dost odvážné tvrzení, nemyslíš? O vlivu Čapka tu nemůže být řeč, jelikož jsem ho nečetl. O jiných autorech nevím. Ovlivněn jsem obecně četbou knih, ale spojovat profeisonalitu s ovlivněním? Tuhle povídku hodlám upravit, abych, místy neskákal, ale vyprávěl plynule. Hranice mezi snem a realitou není ždáná, všechno je to jeden čas a jeden prostor. Žádný sen, nevim, jak jsi na to přišel. Dík za práci.

Tulipanka
31. 01. 2005
Dát tip
Po tvé kritice mých výtvorů jsem se rozhodla si přečíst i ty tvoje. No, přiznávám se, že nejsem "intelektuálka" a možnu proto mě tento druh literatury moc neoslovuje.

StvN
31. 01. 2005
Dát tip
Obdivuju tě, žes to přečetla. Neni to intelektuální. Možná jsi jenom mladá a nedokážeš si v tom nic najít. Nepíšu zdaleka pro každého, tak si to neber.

RuDa
19. 01. 2005
Dát tip
Na tvých povídkách mě vždycky nejvíc zaujme asi to, že ať už autor jimi něco zamýšlel (nebo nezamýšlel), tak si z nich může kdokoli vybrat cokoli. Např. tahle: může být o dobách komunismu, nebo o EU (to je opravdu aktuální téma), prožitek schizofrenika (jednoho znám osobně, a tohle na něj sedí, i vývoj postavy), prostě cokoli. A jinak - jo, líbí se mi. Pocity vyvolávané měnícími se obrazy zanechaly stopu. *

StvN
19. 01. 2005
Dát tip
Dík. Možná je to tím, že sám na nic konkrétního nenarážím, takže jestli komunismus, EU, invaze nebo prostě metafora na život, všechno může být.

Liaison
08. 11. 2004
Dát tip
myslim, ze nejvetsim uspechem tohoto dilka, je mnozstvi kritik, ktere dokazalo vyvolat. to se hned tak nepodari. ja jsem si to precetla na zaklade jedne tve kritiky u jineho autora (J_A_J). ta kritika mne prisla prilis nekompromisni. chtela sem jen vedet, zda jeji autor ma pravo takhle prisne hodnotit. v prvni rade se ti nelibilo mnozstvi chyb - myslim, ze tohle by nemel kritizovat nikdo, kdo zde publikuje, kazdej udela spoustu gramatickych chyb, i ty. take jsi doporucoval vice cetby svetove literatury - k tomu muzu rict jedine, ne vzdy je to prinosem, napr. v tve povidce se objevuje az prilis mnoho znamych motivu. ale tomu se asi nevyvaruje nikdo. zaverem bych jen chtela dodat, ze tve povidce je povedena zaverecna myslenka, ta se mi libi, ackoli s ni nesouhlasim. ale asi si od tebe zkusim jeste neco precist, treba to bude lepsi...

StvN
31. 10. 2004
Dát tip
Možná na to, až tohle veledílo dopíšu, protože to pak bude docela něco jiného. Sám se na to těšim jako na zrození.

katugiro
31. 10. 2004
Dát tip
Možná čekám, až se potkáme.

StvN
31. 10. 2004
Dát tip
Co nevidět.

katugiro
29. 10. 2004
Dát tip
líbí se mi jak píšeš * (plno dalších věcí se mi líbí ale pořád na Něco čekám)

StvN
29. 10. 2004
Dát tip
A to Něco by mělo být ode mě?

katugiro
29. 10. 2004
Dát tip
co já vím, asi taky, když mě to napadlo napsat tady... ale, abych pravdu řekl, už nevím, na co jsem v noci čekal

sicco
10. 10. 2004
Dát tip
někde nahoře si se čtenářů ptal o čem tvá práce vlastně je. Podle mně jse o xenofobii, nebo aspoň tak usuzuji podle posledních dvou odstavců a ty čtenáe aspoň trochu nutí zaměřit se na povídku v tomto směru. A opravdu se mi zdá, že ta povídka se zaměřuje především na xenofobii hodně do hloubky. Možná je i o něčem jiném, ale to by si musel pr mě napsat jiné poslední dva odstavce.

StvN
10. 10. 2004
Dát tip
Možné to je. Taky jsem se dozvěděl, že je to o komunismu, který tu byl, tak nevim. Psal jsem to zcela nezištně.

pozorovatel
10. 10. 2004
Dát tip
To je moc zajímavý, co si tady s Ligeiou píšete. Jen mám pocit, že nerozumíte jeden druhému. Já vim, já vim, do toho bych se neměl plést a taky vás skoro neznám. Jen názor nepřímého pozorovatele. Já jen, že díla E. A. Poa jsou taky osobní, jenomže Poe měl obrovský nadhled a svou osobitost skrýval, tedy čtenáře jen lehce vedl, namísto aby ho tlačil vpřed. To takový London mi přijde osobní až až a přeci se mi moc líbí. Jeden z důvodů, proč jsem na Písmáku a čtu si nekvalitní díla, je, že mám rád tu syrovost, osobitost a ryzost. I proto je pro mě Písmák víc, jak nějaká průměrná kniha za účelem prodeje. Rád jsem si přečetl kritiky.

StvN
10. 10. 2004
Dát tip
Ty rejpale.

pozorovatel
10. 10. 2004
Dát tip
Znáš mě...

j_i_r_i_k
09. 10. 2004
Dát tip
Díky za svobodnou vůli :)...

StvN
09. 10. 2004
Dát tip
Neustupuju.... Nevyhrožuj.... Pokud ti ještě nedošel smysl dopisů, tak neříkej, že mi rozumíš..

StvN
09. 10. 2004
Dát tip
Robinsona Crusoe jsem nedočetl, protože se to číst nedá. Množství přečtených knih o ničem nevypovídá.

StvN
09. 10. 2004
Dát tip
Jakej přehled? Máš je napsaný v čtenářským deníku, ale třeba sis z nich nic nevzala. Co já vim, neshodnem se ani na tom, že Rowlingová píše tuctovej moderní román, bojim se tě zeptat na Kafku.

StvN
09. 10. 2004
Dát tip
Nikdy jsem nic takovýho neřek. Jenže ty se furt navážíš do mě namísto toho, abys napsala teda nějakej názor. Zkus Rowlingovou obhájit, jsi přece novinářka, pracuj se slovy a obhaj ji, jde to. Třeba mě navnadíš a já si ji přečtu, ber to tak, že mě ji chceš doporučit, prosím, pusť se do toho. Ale bavit se o mně, to mi pomalu leze krkem. Lidi, co mě znaj celej život, se ve mně nevyznaj a ty mi řekneš, že mi rozumíš. Ne, zkus to jinak, odhoď zlost, zášť a zklamání a zkus na mě jít s chladnou hlavou a rozumem, protože zatim vidím jenom emoce a vážně vede jenom k hádkám.

StvN
09. 10. 2004
Dát tip
Ano, chci. Buď opatrná a čekej dopis. Směj se.

j_i_r_i_k
08. 10. 2004
Dát tip
Mno, přečetl jsem... I když to není úplně to pravé pro jiříka, stejně se mi to dost líbilo... A potřeboval bys nějaké nemonitorové odbytiště... A Ligeia má IMHO pravdu, aspoň částečně, autor by měl být sice ve svém díle znát, to souhlasím, ale nejsem si jist, zda vždy jako konkrétní osoba, totiž pokud napíšeš x povídek tvářících se jako že k sobě nepatří, přičemž ve všech bude hlavním hrdinou homeomorfní kopie jedné osoby nápadně se podobající Tobě, časem to čtenáře přestane bavit, některé dříve, některé později, ale přestane...

StvN
08. 10. 2004
Dát tip
Ovšem, Ligeia má vždycky pravdu. Ono každej má pravdu do tý doby, než se potvrdí opak. Věř si čemu chceš.

StvN
06. 10. 2004
Dát tip
Myslím, že se k tobě chovám dobře na to, aby sis na mě stále musela léčit komlexy. Občejně se nenechám dlouho prudit a ty to začínáš přehánět. Jsi chytrá holka a míváš dobrý názory, ale přečti si kurva taky nějakou dobrou knížku a nežvaň nesmysly. Ty nejlepší knihy jsou ty nejosobnější, nechci vypadat jako stroj. Z toho, co píšu, chci být vidět. Nikdy jsem netvrdil, že píšu, abych byl úspěšný. Ano, ty jistě úspěšná budeš. Budou ti vydávat knihy a možná dopadneš jako ta Lenczová, či co to je. Ale to já nechci. Můj vzor není Rowlingová nebo Tolkien, mým vzorem je Kafka, Nerval, Musset, Mácha, to jsou osobnosti, ne pisálci. Když je čtu, vidím člověka a to je to, co od literatury žádám. A to je to, čeho se snažím já dosáhnout, tak se laskavě přestaň navážet do něčeho, čemu už z podstaty nerozumíš, nebo nechceš rozumět. Zkus pochopit, že nejsem debilní strojař, ale že mám duši a že nepřemýšlím v omezených hranicích Pevnosti. Zamysli se nad tím, co očekávám od tebe jako od člověka a co od tebe očekávám jako od kritika mých děl. SEM PATŘÍ KRITIKA DÍLA.

Tragicus
30. 09. 2004
Dát tip
Myslim, ze jsi jej za sebou nechal jiz vicekrat, ale tato povidka udelala nejspise nejvice kroku.

StvN
29. 09. 2004
Dát tip
Dik a taky doufam, ze timto pismaka pomalu nechavam za sebou.

Tragicus
25. 09. 2004
Dát tip
Nevim, jestli znas takovy ten podivny pocit, tlak na brichu, jakoby se neco dralo ven, jako bys spolykal sto hrsti oloveny kulicek. U mne to znamena, ze se mi neco [paradoxne ne do bricha] dostalo do hlavy. Ze mne neco poznamenalo. Presne takovy pocit mam nyni. Svizne, ale drasajici mozek. Coz oboji je klad. Myslim, ze zde jiz neplati podtitulek pismaka. Proste skvele : P.S.: doufam, ze ti chybela ma vzdy-kladna kritika

Hody
22. 09. 2004
Dát tip
Předně je to skvěle napsaný. Upřímně musím říct, že jsem si v Tvé novele vyloženě liboval. Chvílemi jsem měl dokonce pocit, že nádherně plynou slova a myšlenky. Je to jako když jedeš na serfu a náhle se do tebe opře vítr. Nevnímaš nic, je tu rychlost a vlny po kterých kloužeš. Záblesk umění. Jindy vítr ustal, plovák se zabořil do vln..Naštěstí takových momentů mnoho nebylo. V Tvých povídkách líbí se mi univerzálnost, jakýsi přesah. Nejde zde o skutečné postavy,ale o principy, názory, zde o protiklady. Poznámky: Papušek je báječný a děj mi připomněl Windsdorské paničky. Jednoznačně TIP

StvN
22. 09. 2004
Dát tip
Upřímně děkuji.

StvN
30. 08. 2004
Dát tip
Díky vám, za vzácnou nevzácnou shodu. Sám nejsem s koncem, ale ani se začátekem, spokojen. paranoicus - o vážnou kritiku stojím. Při vkládání díla jsem to blbě označil. Jestli máš, co říct, mluv. MeTB - uděláš mi radost, když se podíváš zblízka a vypátráš, o čem to vlastně je. Plopez - s Ikarií tajně počítám peter(angel) - počkám si

MeTB
29. 08. 2004
Dát tip
Nejsem si jistý, zda jsem Tvůj text uchopil (a tudíž posléze pochopil) správně. Jsem čtenář, který nejdříve prolétne celou povídku ("proskenuje") a snaží se udělat si první dojem... (Snad to není nejlepší cesta, ale já ž to tak zkrátka dělám.) Tady jsem získal dojem, že jde o poměrně čisté sci-fi ("špinavě blond") - jenže po přečtení jsem byl zmatený. Působí to na mě jako nějaká reflexe fiktivních událostí říznutá středně hlubokou psychonalalýzou, společně s (nemíním to jako pejorativum) paranoidními halucinacemi. Papoušek do povídky vnáší pohádku, ale není to prvek odlehčující; spíše Poeovský, vysmívající se naději. Konec povídky mé pátrání po tom, "o čem to vlastně je", příliš neosvětlil. Tolik první přečtení. Ale budou další, hodlám pátrat. Tom

Seregil
27. 08. 2004
Dát tip
Hustý čtení..... nemam na víc... prózu moc kritizovat neumím.... chvilkama jsem se v tom ztrácel a místy mi unikaly souvislosti.. ale dal jsem si to dohromady a můžu jenom tipovat...

ECHO
25. 08. 2004
Dát tip
Přečetl jsem. Tak nějak nevím, co k tomu dodat, úplně jsem to asi nepochopil, byl jsem celou dobu napnutý, že se dozvím, o čemže vlastně čtu a jak to dopadne, ale konec mi v tom nebyl moc nápomocný. Proč na ochozu shazují lidé hádky dolů? Co se s Halmem stalo, když omdlel uvnitř dračího města? Atd. Pokud odpověď neexistuje, čekal bych nějaké naléhavější otázky, protože tyhle bych si neznaje Tvůj příběh nikdy nepoložil.

hajdam
23. 08. 2004
Dát tip
Na nějakou větší kritiku se asi nezmůžu, ale líbilo se mi to. Sice by to mohlo být lepší... snad příště? Ale neboť dílo splňuje kritéria, tak klub velkých děl :-)

Paranoicus
23. 08. 2004
Dát tip
petr(angel): Reakce na vážnou kritiku:

Psát podle osnovy je sice dobré pro lidi, kteří píšou jaksi z povinnosti, nikoli však pro odkrývání příběhu, kdy autor často sám neví, jak vlastně skončí a jakými cestami se dobere konce.


Protože autor o vážnou kritiku nestojí, k dílu samotnému se vyjadřovat nebudu.

Paranoicus
23. 08. 2004
Dát tip
StvN: "... věř, že dokážu napsat živý příběh pomocí málo slov a se silnou pointou ..."

Tato věta mě ovšem zasáhla tak silně, že chvíli trvalo, než jsem si uvědomil závažnost jejího skrytého poselství. Smím ji někdy někde použít, nebo podléhá ochraně podle autorského práva?

angel1
23. 08. 2004
Dát tip
hm, zvláštní, kde jsou ty správné dveře? a které z nich se otevřou? a šanon bylo nebylo ? tisíckrát upravená historie. tak vybírejme. tak buďme sví ? cha cha cha s papouškem dobře napsané (někomu vadí překlep? co na tom) T

Plopez
23. 08. 2004
Dát tip
Vypadá to dobře, téma je na můj vkus trochu moc aktuální, zatím k tomu přistupuji jako k povídce z Ikárie. Zatím je to taky moc dlouhé. Tak uvidíme. Zbavit se předsudků písmáckých, ikariovských, sci-fi stických a co mi zbyde? K seriózní kritice se snad vrátím...

Plopez
23. 08. 2004
Dát tip
Rozhodně by šlo krátit v obrazech, ale pak bys to zas nebyl ty. Zbláznění v pointě to trochu shazuje. To je ten konec, jehož sis byl od začátku vědom, než jsi začal fázovat podle svého uvážení? Jinak nemám výhrady, napsaný je to výtečně.

petr(angel)
20. 08. 2004
Dát tip
VAZNA KRITIKA: inu asi me za to nebudes mit rad, ale pokud mam byt uprimny, tak me to az tolik nezaujalo. Zda se mi to jako neupraveny, zmatkovy zapis tvych myslenek. Samozrejme je chvalihodne, ze jsi nad necim premyslel, ale z celeho deje mam dojem, jako bys to nepsal podle osnovy, ale pouze jak ti to padlo na klavesnici. Psal jsi aniz bys vedel konec a tak to take dopadlo. Mam dojem, jako bys popisoval skutecne veci a skutecne myslenky a pouze je pomoci metafor prevlekl za postavy pribehu a udalosti ve svem fantasijnim svete. Pokud se mylim, a ty sji svym dilem dokonce ani nereagoval na skutecne veci a problemy, ktere ti vrtaly hlavou, tak by to znamenalo, ze to je jeste o kousek slabsi. Pokud bych to totiz bral jako pribeh, tak dej, je slaby, charakteristiky postav jsou nejasne, atmosfera zmatena a hlavni myslenka primocara jedine dobre by byly ty popisy a to je zatracene malo. Jako pribeh (o tehle delce) by to tedy nestalo za mnoho, protoze totez by slo napsat ziveji a jasneji pomoci mene slov. zaverem: Jako reflexe tvych pocitu a uvah je to slusne, ale zaslouzilo by si to lepsi zpracovani Od zacatku promyslet, co chces vlastne uvazovat jako zaver a potom zaujmout stanovisko a pribeh tomu prizpusobit. Takto je to neukoncene, jakobys ani sam nevedel, jak se ke svym myslenkam postavit a jenom hromadou popisu se snazil opsat, co citis. Pokud to bylo ucelem a slo ti jenom o to zbavit se pretlaku a "vykricet" sve myslenky, mozna by bylo byvalo lepsi zvolit poezii. Na konec se omlouvam, pokud jsem te ted urazil...nebylo to zamysleno (pouze tvoje dilo ve me asociovalo spojeni s mym dilkem, ve kterem jsem se zabyval tim co jsem tu popisoval. Moje dilko bylo podobne formou, a nakonec jsem ho musel predelavat, protoze lide ho stejne nechapali.) s pozdravem, Petr

StvN
20. 08. 2004
Dát tip
Asi budu zase označen za nepřístupného kritice, ale jsi zkrátka mimo. První, co mě napadá. Nepíšu podle osnovy, ale začátek a konec jsem měl vymyšlený dávno dopředu a děj jsem rozfázoval podle svého uvážení a teď bych řekl, že by si zasloužil více textu. Protože se nejedná o povídku, ale spíše o jakousi novelu, protože se postavy vyvíjejí. A příběh rozhodně není nedokončený, konec je naprosto jasný. Možná nevyniká právě díky rychlosti zakončení. Dál. Nejedná se o nějaký výlev, dávno tak nepíšu. Je to promyšlená povídka o protichůdných postojích k životu 1. žít bez pochybností tak, jak je to běžné, jak žijí ostatní a zkrátka tak, abys byl spokojen 2. žít neustále na hranici, nebýt spokojen, ale být svým způsobem šťasten Můj osobní názor je irelevantní. Halm je ten pochybující a Péril je ten podřízený. Možná namítneš, že tím je dílo ještě horší, když bylo promyšleno a nepovedlo se to dobře napsat. Inu, přečti si ode mě ještě něco, vytiskni si to a popřemýšlej, jestli nepřistupuješ ze špatné strany. Příběh je hodně založen na fantasii a na obrazech, na dialozích, čili děj není hlavním cílem a rozhodně jsem to nechtěl psát akční. Věř, že dokážu napsat živý příběh pomocí málo slov a se silnou pointou. Tady jsem to tak nechtěl. Zdá se mi, že k dílu přistupuješ s písmáckými předsudky.

petr(angel)
20. 08. 2004
Dát tip
OK. jsem tu nedlouho(na pismaku), takze jsem zvedav, na tva dalsi dila. Urcite se k nim casem dostanu a jeste o me uslysis. K tomuto dilu se uz nechci vyjadrovat, protoze je ocividne psano pro jineho ctenare a(i po nekolikerem cteni) na me nepusobí kladne. zatim ahoj, Petr

Kytiii
18. 08. 2004
Dát tip
tak... hm... omlouvám se... tímhle dílem jsi si u mě trochu poupravil reputaci, opravdu se mi líbilo (ačkoli jsem ke konci čekala více vysvětlení, trochu by asi bylo třeba, jen pro vysvětlení, a hlavně pro nás pro ty hloupější

StvN
18. 08. 2004
Dát tip
Já vím. Jenže jak vysvětlit něco, čemu sám sotva rozumím. Jestli máš na mysli celkovou situaci ve světě, tak tu vysvětlit vyloženě nechci, protože bych z toho udělal průměrné sci-fi dílo, kde se v polovině textu jenom něco vysvětluje. Dík za čtení a pasní. (Neomlouvej se, Jitko)

pozorovatel
18. 08. 2004
Dát tip
Máš tam chyby, hlavně písmenka navíc. Něco málo nesrozumitelností, ale těch opravdu moc neni a taky to mohlo jen být mým špatným čtením. Mohlo to být svižnější pro internetový čtení. Skvělý. Tip. Klub. Nedivim se, že jí sám doporučuješ. Vysvětlení na konci povídky mě naprosto uspokojilo (až překvapivě uspokojilo, čekal jsem spíš nejasné naznačení). "Jenže jak vysvětlit něco, čemu sám sotva rozumím." - zase mi to připomnělo Kafku (a že jste hodně rozdílný!) a jeho četná nastínění, kdy čtenář chápe jako autor, ale neumí říct, co vlastně chápe. Chápu tě.

StvN
18. 08. 2004
Dát tip
Původně jsem chtěl poprosit nějakého korektora, ale pak jsem si to rozmyslel. Asi by mě pak neměl moc rád. Jinak dík za pochopení, docela jsi to vystihl.

pozorovatel
18. 08. 2004
Dát tip
Tak aspoň něco málo: Jak je může ohlídat, když nevím, kde se berou? - není tam zmatek v osobách? "...neví...? Večer měl schůzku s Martou, ale ještě před tím si chtěl ještě promluvit s Optikem Périlem. - 2x ještě Říkají krásná slova, odívají do nich svké skutky - své Spadl do propsati. - propasti Ještě pár jich tam bylo...

StvN
18. 08. 2004
Dát tip
Díks. Jeden by netušil.

StvN
17. 08. 2004
Dát tip
O vážnou kritiku samozřejmě stojím. Nevím, na co jsem myslel.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru