Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seMrtvá panenka
Výběr: hai_mal
05. 12. 2005
24
0
5081
Autor
pozorovatel
ani ta mrtvá panenka
z umělý hmoty
co mi někoho
připomíná
se nepohne
jako zdi si stojí
stále na svém
a hlavou neprorazíš
chlad
tak chladný pocit
v rohu
až zmrznul
až mi ho nebylo líto
s hlavou dolů
nevidím na lidi
nechci
z umělý hmoty
co mi někoho
připomíná
se nepohne
jako zdi si stojí
stále na svém
a hlavou neprorazíš
chlad
tak chladný pocit
v rohu
až zmrznul
až mi ho nebylo líto
s hlavou dolů
nevidím na lidi
nechci
a hlavou neprorazíš
chlad
tak chladný pocit
v rohu
až zmrznul
až mi ho nebylo líto
nevidím na lidi
nechci
ty vole. kritiku. vode mě. pohořim. no dobrý:
nejslabší místo básně pro mě:
tak chladný pocit
v rohu
až zmrznul
až mi ho nebylo líto
podle mě se takhle vyjadřujou děti - až zmrznul, až mi ho nebylo líto
chlad a hned potom následuje chladný pocit - pro mě to je opakování. chlad už sám o sobě vyvolává pocit chladu, proč to pak zdůrazňuješ hned za tim?
kdyby se ta básnička nevztahovala k obrázku, vzal bych ji. jenže na mě ten obrázek působí živym dojmem, zatimco ty předkládáš něco vyprahlýho a k tomu klukovi tam mi to nesedí
a hlavou dolů nevidim na lidi
- ten kluk je malej, to, co sem vypích na začátku, to by k němu sedělo. ten konec mi ale sedí na někoho, kdo zavírá oči před světem, na někoho zklamanýho
sem ti nepomoh, ale slíbil sem to, tak plnim. jdu na další
pozorovatel
15. 12. 2005pozorovatel
15. 12. 2005
1.mrtvolnost tam nevidim ani necejtim
2. souhlas
3. souhlas
konec: ne. pro mě to není nelze, ale nechce a to je rozdíl
pozorovatel
15. 12. 2005pozorovatel
15. 12. 2005
nehýbá se, je nečinný = třeba spí, třeba je ožralej, třeba je to socha, třeba je to panenka. panenka je neživá = neni mrtvá, nemůže bejt, je to věc. věci jsou neživý, ale nejsou mrtvý
pozorovatel
15. 12. 2005pozorovatel
15. 12. 2005
Jojo, už je to lepší, ale tu básničku jsi tim schodil, protože už vim, co si mám myslet, a je to mnohem míň, ..no nevim, asi se mi nelíbí, ..
pozorovatel
15. 12. 2005pozorovatel
15. 12. 2005
A vidíš, já jsem myslel, že plastiky se můžou až od pozdějšího věku, určitě s tímna stáří budou mít problémy...
pozorovatel
14. 12. 2005
Skvělá, tahle moc. to jako jo.... to "nechci"....
A jakto, že mi nechodí avíza sakra, jsem myslela, že nikdo nic nepíše a ono mi to prostě nefunguje, tak mám teď co dohánět...
koukám, že jsi mě pěkně převezl :-)
Já na díla kde jsou fotky výběry nedávám a ty to víš. Tys tu fotku sem dal až potom dodatečně (což mi nepřijde jaksi fér vůči mě)
a ještě mi dáš avi...
pozorovatel
14. 12. 2005
kritizovat ano
posuzuje se však celé dílo a pokud je tam fotografie, tak to ovlivní úsudek vždy, proto na taková díla výběry nedávám,
maximálně tip. Každá báseň může být na nějakou fotku:-))
nebo se nějaká fotka k tomu určitě hodí......
:-)
hajmaj: výběr přeci můžeš odebrat...
k básni doplněk: teď když vidím fotku a sám jsi se přiznal, že z nich vycházíš, popisuješ co v nich vidíš atd., musím dodat, če z tého dítěte mám pocit o hodně jiný než mi plyne z básně a tak pro mě jsi nevystihhnul co jsi chtěl /tím, že jsi popisoval dojem z fota/ (byť je báseň sama o sobě bez fotky celkem fajná).
A teď rozhřešení: psycholog by ti vysvětlil, že dítě působí dojmem nerozhodnosti. Naopak závěr básně - jak se domnívám já - je spíše o rozhodnutí, o urputném rozhodnutí.
No když už jsem tomu věnoval teda čas eště napíšu že 3strofa mi přišla moc strohá a nezapadá do toku básně, je slabší a měl jsem z ní pocit, že by ještě neměla končit, eště v ní cos chybí....
no tak já to zažlutim jako že to myslim vážně jakože se jiko jmenuju! :-)
pozorovatel
14. 12. 2005
jak se dá výběr odstranit ?
Já jsem kvůli tomu smazala jedno své dílko, protože jsem chtěla po vesuvance aby to odebrala z výběru a nepřišli jsme na to jak se to dělá. Myslela jsem, že to nejde.
pozorovatel
14. 12. 2005
:o) Epicentrum.
Na epicentrum už určitě existujou autorský práva, .. jako na název nadace.
Pozorovateli, ..Ty Lyšáku!
..Čím víc teď básně cítím, .tím méně o nich dokážu mluvit. Nepřímá úměra, ..abys to pochopil :o)
Tedy přeji krásný den.
sem
pozorovatel
12. 12. 2005pozorovatel
11. 12. 2005pozorovatel
11. 12. 2005pozorovatel
11. 12. 2005
Zbora, America, mozna i a2a2a (sorry za pripadna nevyzadana aviza)
Myslim, ze delate obrovskou chybu, ze se pokousite aplikovat rozumovy pravidla na basne a na umeni vubec.
Vsechna dila maji smysl (az na ty opravdu ryze dadaisticka dila, kde autor opravdu taha listecky z osudi - ty ho primartne nemaji - ziskavaji ho ovsem sekundarne, projekcemi ctenare, proto jsou mozna cistsi...). Nezavisi to na tom, jestli mu rozumi nebo nerozumi konkretni ctenar ci autor. Cato k nam totiz mluvi jazykem, kterej je starej jako lidstvo samo - jazykem symbolu. Symboly totiz opravdu nikdo mevymyslel, zda se, ze tu existuji jaksi objektivne. To je duvod, proc, kdyz se clovek hodne snazi, tak INTUITIVNE "chape" smysl jakehokoli symbolu. Je ovsem problem, ze nase civilizace se nas snazi privazat ke "konkretni realite" a odcizit nas tak svetu symbolu. Dusledek toho je takovahle aplikace rozumu na umeni. Dalsim dusledkem je neschopnost symboly ciste zaznamenat. To ze jsou jaksi hloubeji, neznamena ze tam nejsou... Stejne tak i v nasi civilizaci sme se symbolu nezbavili - odcizene jsme je naprojikovali do vnejsiho sveta...
Hodnoceni umeni bych prirovnal k vykladu snu, nebo mozna jeste spis k astrologii.... (prčoto jsem ze sebe udelal redaktora ;-)) )
Asi tak...
Zbora a Amarica, zaujala mne vaše diskuse, zda báseň musí mít smysl. Samozřejmě, že musíme jen zemřít, ale jinak já osobně chci v básních, které jsou určeny čtenářům, smysl mít. Zbora namítá, pokud jsem dobře rozuměl, že nesrozumitelné básně nabízí prostor pro fantazii, pro nalézání nějakého vlastního zakotvení. Obávám se, že takových básní není mnoho, ne tedy zde. Chci říct, že dobré, abstraktní básně by měly nás jaksi spontánně navádět do vlastní fantazie. často, přečasto je to tak, že nás k tomu nutí.
Jen takový malý příspěvek, je fajn, že takto diskutujete a pozorovateli dík za to, že svým dílkem nás k tomu přiměl.
Mně právě kolikrát postačí pocit...samozřejmě, že pokud je v textu konkrétní sdělení, rád bych je obejmul...ale básně nečtu z informativního důvodu :o)...nebo z potřeby prožívat s někým nějaký příběh...hledat smysly...naopak za nejdůležitější považuju formu, rytmus... mám rád, když to spolu slovům sluší, když mi hezky samozřejmě zpívají...a zároveň proto, že ve mne vyvolávají emoce...to ovšem nutně neznamená, že k tomu potřebuji obrat jako: Babička mi umřela...naopak na mě daleko silněji působí, když se dozvím, co se děje v autorově vnitru, vyjádřeno externími prostředky...např: Vpůli nalomená rozlévám vodu na rozpálené kamení. V tomto obrazu například nic konkrétního, čeho by se mohl čtenář chytit není...ale přesto působí velmi silně a přesvědčivým způsobem vyjadřuje okamžitý psychický stav.
Nedávno jsem spočinul v diskusi právě o tomto postoji s P. Vernerem, který tvrdil, že u básně je podstatná forma. Obsah je druhotný. Že je bezesporu skvělé, pokud obsah slouží formě a forma podporuje obsah, nicméně málokdy fungující. Argumentoval jsem tím, že většina "obyčejných čtenářů" potřebuje najít smysl a pointu...potřebuje básni rozumět. Byl přesvědčený, že to tak není...alespoň ne většina. Mám dojem, že se tady opravdu mýlil.
A nakonec: co je nesrozumitelná báseň? To je podobný výraz jako špatné jídlo :o)) To co je nesrozumitelné pro jednoho, může být naprosto jasné druhému.
Dovolím si SEM vložit odkaz na text, kterým většinou reaguju na podobné diskuse.
S tím, co jsi napsal, mohu souhlasit s výhradou, žei básně se sdělnou pointou mohou být stejně krásné a potřebné jako ty, které jsou výrazně obrazné. Za podstatné považuji to, co už jsem uvedl :
dobré, abstraktní básně by měly nás jaksi spontánně navádět do vlastní fantazie. často, přečasto je to tak, že nás k tomu nutí.
Já osobně neupřednostňuji formu před obsahem, myslím si, že báseň by měla být motivována potřebou především něco sdělit,
ale vřele souhlasím s tím, že forma tomuto sdělení dává rozměr.
Nechci zabředávat do teorií, nejsem v nich ani trochu doma, mám pocit, že v zásadě nejsme v rozpru, svým příspěvkem jsem spíše akcentoval nedostatky nedostatečných abstraktních básní.
pozorovatel
08. 12. 2005
Pozorovateli, já ani ne, ta diskuse tu už kdysi byla, vyvolala ji tehdy Růženka, navíc já jsem příznivcem obou přístupů, jsou-li kvalitní. A tady se mi líbilo, že oba aktéři přemýšlí a tak jsem se přidal.
Pozorovateli, já ani ne, ta diskuse tu už kdysi byla, vyvolala ji tehdy Růženka, navíc já jsem příznivcem obou přístupů, jsou-li kvalitní. A tady se mi líbilo, že oba aktéři přemýšlí a tak jsem se přidal.
pozorovatel
08. 12. 2005
Růženka kdysi, je to asi půl roku, nebo devět měsíců, už nevím, vyvolala diskusi, do jaké míry jsou tzv. abstraktní texty oprávněny nazývat se básněmi či nejde-li více méně o slovní skládánky.
Ale jak chceš, diskuse zde po nějaké chvíli jsou většinou nepřehledné, protože lidi reagují spíše na nějaké vypíchnuté věci, jiní zase na jiné, apod. Na druhou stranu to určitě mnozí uvítají.
A protože ty jsi vášnivý diskutér, tak budeš mít i nervy na to vést ji.
pozorovatel
08. 12. 2005
Ona se ta diskuze spíše zabývala řešením jak dalece jsou hodnotitelné, podle čeho se dá poznat jejich kvalita...když se jedná o volný verš.
...takových diskuzí tady bylo.....ale vedou jen k tomu, že se člověk skutečně zamyslí, co je podle něj ta poezie...nic víc....ale dá se říci, že i nic míň.
Já se jí rozhodně nezůčastním :o))
pozorovatel
08. 12. 2005
pozorovateli, když nás budeš citovat, nutně nás vtáhneš do diskuse a já opravdu zájem nemám a bylo by mi hloupé nechat ty lidi bez reakcí.
Pro mne je smysluplnější diskuse osobní, například zítra v Praze budu mít setkání se třemi autory, nebude první a tam pak třeba dvě hodiny kecáme a daleko lépe na sebe reagujeme.
Tady, a ty jsi toho zářivý příklad, se kolikrát střetneme, vypichujeme různé věci a ten písemný projev diskusi je únavný a sklouzává často do ataků, a přitom, kdybychom se bavili osobně, tak by to mělo úplně jiný formát.
Tady snad ještě žádná diskuse nikam nevedla.
pozorovatel
08. 12. 2005
Tady snad ještě žádná diskuse nikam nevedla. :o)))
...a že někdy nedáš vědět...docela rád bych Tě poznal (zítra teda nemůžu)
pozorovatel
08. 12. 2005
Zítra už ta naše schůzka má docela vymezený program, jinak já nejsem zastáncem větších akcí, jako je třeba čtení,apod. Ale určitě nyní na Vaši nabídku budu myslet, z Ostravy to není zase tak snadné, nedávno jsem měl v Obratníku spolu s dalšími 4 autory recitační večer, takové akce mají pro mne význam. Ale Zboro, také tě rád poznám a pozorovatele snad donutím, aby na mne byl už hodný.
pozorovatel
08. 12. 2005
To si piš, že ano. Ale ne,kupodivu tě snáším docela dobře a více bych ti řekl osobně. Oceňuji tvou přímost, to bych se od tebe mohl učit,ačkoliv já volím jiný přístup a myslím, že nijak pokrytecký.
Jiná věc je, do jaké míry jsou naše názory respektovány a také kým. Jinak já zde, jak vidíš, nepíšu, ta má vánoční povídka je ojedinělé připomenutí se, ať si spousta nových lidí nemyslí, že jen mudruju. A hlavně je to spíše vánoční pozdrav. A pak, pokud k tomu nebudu mít nějaký vážný důvod, napíšu zase něco až za rok.
pozorovatel
08. 12. 2005
Tím pokrytecký jsem myslel, že v podstatě jsem otevřený jako ty, pouze možná jen taktnější. Zítra to nejspíše nevyjde, tu schůzku máme od půl čtvrté odpoledne a v 18.47 mi jede vlak zpátky, protože v sobotu musím být v práci. Ale budu s tím počítat napříště, někdy po novém roce, tedy spíše někdy v únoru.
pozorovatel
08. 12. 2005
Být taktní lépe umožňuje říkat nejen pravdu, ale toho druhého pro ni získat. Být taktní znamená komplexnější přístup k druhému, který zohledňuje nejen zdánlivou skutečnost, ale i porozumění pro motivaci a možnosti. To jen, aby jsme si rozuměli. Tak a nyní už dobrou noc.
pozorovatel
07. 12. 2005
to je tvoje starší věc?nechci tě urazit,ale četl jsem od tebe slibnější záležitosti.zaujalo mě hlavně spojení "mrtvá panenka z umělý hmoty."nad tím se nikdo tady nepozastavil a přitom je to moc důležitý, v tom se mi to srovnání s reálem líbí.už jen proto T. měj se
pozorovatel
07. 12. 2005pozorovatel
06. 12. 2005
Jen malý dotaz ta umělá hmota tam má nějaký specifický význam? Já jen že jsou tam samé hutné ingredience kterými graduješ dojem tvrdosti, umělá hmota ale moc nevydrží. Přitom ten materiál není podstatný když tou strofou jen kreslíš úvodní obraz.
pozorovatel
06. 12. 2005
Jak myslíš :o) .......ale....úplně stejně bys mohl tvrdit, že obrazy, na kterých nejsou konkrétní oběkty nejsou obrazy, potažmo každý může být surrealistickým malířem...
objekty se píše
nemůžeš srovnávat obrazy a literaturu, máš snad nějaké přirovnání v obraze k básni, povídku k obrazu nebo literární kritiku k obrazu? ne - obraz je pouze částí literatury
proto si myslim, že srovnání je mylný
nehledě na to, že srovnáváš dadaismus a surrealismus místo surrealismus - surrealismus. Já vim, neni to vzdálený, ale tam prostě poznáš (jak v básni tak v obraze) jestli bys to dokázal nakreslit/napsat taky nebo ne - a to je měřítko.
ale tady u pózy jsem se zrovna ukvapil, nenapsal by to každej, ale jinak obecně myslim, že je to pravda
Báseň není encyklopedie
Celkem chápu jak to myslíš s tou hláškou: "to bych dokázal taky", takže si odpustím narážky na nedostatek sebereflexe, nebo abstinenci superega. Taky se mi to občas stává, ale člověk pak zjišťuje jak moc se mýlil..........jen...nejdokonalejší je to dílo, které působí dojmem samozřejmosti a naprosté lehkosti...právě tím dojmem - to bych přece dokázal taky.
hmmm nesouhlas. Mý nejoblíbenější autoři jsou ti, který obdivuju. A obdiv aspoň u mě nepřichází za samozřejmý věci, ale za to něco navíc, za tu pěst do obličeje když si to přečteš a můžeš si ukejvat hlavu, jak je to fantastický....
a vem si jakou cenu by mělo umění - když chceš ty obrazy - kdyby Picasso maloval stejně jako všichni ostatní - samozřejmě. Co bys na tom pak měl rád, kdyby to byl v podstatě průměr nebo něco, co zvládneš udělat sám. Vždyť ocenění přichází vždy za to něco navíc, nejen v umění - a je to logický.
ale to už jsme docela odbočili
v podstatě chci říct, že mě to vlastně netlačí tak moc, abych kvůli tomu musel zaplňovat kritikama tohle dílo. Znám dost lidí, který hledaj v básních jen prostor pro vlastní fantazii - já to zas tolik nechápu, ale beru to na vědomí. Pouze řikám argumenty, který podporujou muj pohled, nic víc. Ve výsledku je tahle debata stejně o ničem, takovejch už bylo a nic z toho...
Tahle je dobra (narozdil od tech ostatnich rymovacek :-)))...
°
P.S.: snaz se vic - uz muzu davat vybery a chtel bych si to nekde vyzkouset!!! :-)
zdechlej kaučuk na břiše a tolik slov kolem? 8^)
chalmin nechce panenku chalmin chce míč, bé
Chybí mi tam fotka;-)!!!
No, docela... ne že bych rozuměl, možná... tak pro pocit... docela líbí...
#
tak a teď mi pěkně povez o čem je, jinak tě obvinim z toho, že tu z tipujících čtenářů děláš mamlasy, protože to nemá žádný smysl - do toho !!
pozorovatel
05. 12. 2005pozorovatel
05. 12. 2005
amerika je debil, já vim o čem je!
ale bylo by lepší nevědět (ne?)
tak jo ty sráči je dobrá no.
Pablo_honey
05. 12. 2005
s hlavou dolů
nevidím na lidi
.. já jsem ti k tomu už řekla... prostě..-líbí
pro mě s obrázky možná lepší... jsem holt divná..divná divná divá