Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte se*****
Výběr: vesuvanka
13. 01. 2006
17
3
7501
Autor
synáček
Jsou cíle vzdálené i blízké
pohnutky vysoké
nízké
...
Ruce však
měly by zůstávat vždy čisté
3 názory
Trvám na tom, ale zapomněl jsem dodat, že si uvědomuji, že je to v tom krásně sevřeném dílku napsáno-jen trošku zastřeno. Snad jsi poznal, že se mi to líbí a ta poznámka byla jen na okraj...
Oldjerry: Je to příčina a následek… zas*aný mozek nepoznáš… krev na rukou však ano…
Tady je jasně myšlenka širší, než naznačuje těch pár slov vlastního textu. Jak lhostejné jsou čisté ruce, když - je s odpuštěním - zas*aný mozek...
Placidus: Reaguji opožděně, neměl jsem čas... omlouvám se... Tentokrát mohu snad souhlasit se vším, co jsi napsal. Až na poněkud zkreslenou interpretaci mého tvrzení o balastu v náboženstvích... ale to už je jedno...
Západní svět je hrůzostrašně materialistický... Hodnoty (skutečně) duchovní, pokud zde vůbec jsou, tak nikoli v církvích, jak by možná někdo očekával, ale spíše jen v umění...
Způsobu života a morálky Muslimů jsem si vždy vážil... To, co jsem zpochybňoval byla jen jedna jediná část výročního obřadu... a to ani ne ve smyslu jeho podstaty... ale spíš organizace... je to tedy věc státní správy a nikoli víry jako takové...
Placidus: „Dokola jen opakuješ své názory… ani jsi nepochopil argumenty Kid_A… máš dost povrchní a zkratkovitý názor… nemám chuť ani vůli ti vysvětlovat proč… kdyby ses nechytal mých narážek… vyhnul se duchaplné rozpravy o satanu… přestal bys znesvěcovat a zpochybňovat cizí víru… tvým záměrem byla tato hloupá debata… atd, atd…“
A přitom ještě tvrdíš, že Tě toto dohadování dost unavuje…
Nevím… asi Ti skutečně nerozumím… Snažil jsem se naopak odpovědět na všechny Tvé argumenty… a Tvá reakce byla plná nic nevysvětlujících výše uvedených invektiv…
Nezpochybňuji přece víru… Zpochybňuji jeden jediný bod náboženského obřadu… Mám-li to říci naprosto srozumitelně, tak vůbec neuvažuji o tom k jaké víře tento obřad patří… Prostě neexistuje (dle mého soudu) nic, co by mohlo ospravedlnit takovou část náboženského obřadu (a to jakékoli víry) , při němž opakovaně dochází k ušlapávání lidí…
Proč lidi jezdí autem, když na ulicích umírají lidi? Není toto uvažování nad míru zcestné? Kdo jezdí autem vraždí. Auto - Smrt. Obřad kamenování Satana - Smrt
Dívat se drobnohledem na jiné vyznání a hodnotit prvky nauk a mystických škol je hrubé znesvěcení. Navíc nic podobného jsi Ty neprožil, jak pak můžeš hodnotit cizí zkušenost. Většinou jsou náboženské metody a obřady vymyšleny s určitým záměrem jemuž laik jako Ty neporozumí. Pokud sám se do něčeho podobného nepustí a nenechá se odradit prvními nezdary a spory. Jenže lidi jsou egoističtí alibisté. Tak si jen plácaj játra o tom že jsou svobodní ve víře a že nikam nepatří a že uznávaj od všeho něco a podobný kecy. Přitom je problém v tom, že nejsou schopni jakékoli podpory na společné duchovním myšlence. To je otázka duševního růstu tak mě nepřekvapuje, že jsi jen zopakoval tvůj zcestný názor Kamenování - smrt a vypsal pár vět z kontextu. Možná lidská zarputilost někoho mrzí - tím myslím sebe. Byl jsem jen zvědav lze li u druhých lidí změnit názor v konfrontaci s argumenty - nedá. Tak se omlouvám, že jsem zde zbytečně hloupě psal.
Promiň... ale tu aroganci cítím z Tvého projevu stále... Já se nijak nechlubím tím, že jsem sám... Já jsem jen nemohl souhlasit s tím, že veškeré ekumenické snahy jsou pouze jen formální a jejich cílem není společné hledání pravdy... Přitom je ve všech světových náboženstvích více, či méně balastu, který je v rozporu s poznatky dnešní vědy, či dokonce pouhého selského rozumu... Jednotlivá náboženství nejsou otevřená... nesnaží se o to, aby zlepšila svůj vztah k Bohu ve jménu pravdy, ale jen ochraňují svou identitu... Většina dnešních sporů etnických i mezinárodních má náboženský podtext... Je mi z toho velmi smutno...
Kámenen úrazu je právě rozdílné vnímání. Postoje nám na tolik nepochopitelné, že je nelze vedle sebe řadit. Svoboda ducha na straně Muslimů a naše pragmatická etika a morálka na druhé straně. Tisícileté vazby a vstahy narušované západní konzumní společností je jeden extrém. Jejich dogmatický a tradiční způsob života je zase jíistou hrozbou u nás. Obě jsou problémem v porozumění nebo spíš nemožnost akceptovat jiný způsob života. Oni se na nás také dívají jako na barbary bez morálních zásad. Znám Kurda udržující předepsaný celibát ve svých 29 letech neboť se ještě neoženil.Děvče ze západu viděno očima jeho matky je postrach pro rodinu není li tato poslušna muži. Postrachem pro to, že bude v očích sousedů celá rodina pomluvena. Abbas mi řekl, že je běžné se ptát na názor sousedů o poměrech nevěsty a její cti. Můj budoucí švagr poprosil svou manželku, aby do našeho města nikdy nejezdila, neboť má město špatnou pověst a jeho samého tu před lety přepadli a ani česká policie se k němu nechovala dobře. Mehran je íránský němec, žije v Německu od osumnácti, dívá se na politiku své vlasti s odstupem a také nerozumí výrokúm jejich prezidenta. Přezto, když jede do Íránu, je znát, že s jejich způsobem života a morálky plně souhlasí. Ikdyž on sám už je příliž nevede. Ale jsou lidé, kteří vidí smysl v dodržování obecných muslimských zákonů. A těm je zase otočena zády naše společnost. Je to jako s kuřáky. Kteří se diví, že by se nemělo kouřit někomu pod nos. Jsme přece ve svobodné zemi, každý si může kouřit jak chce.Ne? Mě třeba vadí mnohé co se týče morálky v naší zemy ale přímo by mě bolelo, kdyby musel nato být hloupý předpis. A úředník by zkoumal naše čisté svědomí pohledem dle něčí zvrácené idee.
Kolega v práci žil asi 5 let v Rusku a říká že největší problém s muslimy má Rusko. Říkal že například Čečensko vždy patřilo Rusku a že přírodní bohatsství po právu náleží Rusku. Takže problém Čečenska jsou samy čečenci ve své zemi? - otázka peněz za ropu. Celý problém si myslím je ekonomický a v daných zemí legislativní (domluvy mezi lidmi v horším případě předpisem a zákonem). Západní svět má na nich zájem čistě ekonomický a odtud ty rozpory, které se pak ukázují i u nás v Evropě.
-Tak jsem se nechal unést zase vstahy ale zpět k hledání pravd v rámci nějakého učení. Jako jsou rozdílní lidé a rozdílné pocity a vnímání. Jsou rozdílná učení bohužel na těch nižších stupních vždy bude rozkol. Protože mají jiné metody které mohou jít v rozporu metod druhých. Není však třeba hodnotit cesty jiných nejdeme li tuto cestu také. Také chci se omluvit měl li jsem nějaké špatné interpretace, které by Tě urážely. V podstatě si jen nerozumíme. Nemyslím, že je všude v náboženství jen balast vždy člověk najde pár zajímavých lidí ať jsou to budhisté, křesťané či Muslimové třeba Beduíni umí nadchnout svým klidem. Jen mít zájem a neulpívat na svém. Všude jsou jen lidé všude musí člověk zápolit se vstahy mezi lidmy dokonce i v klářšteře člověk může člověk narazit na nepochopení. Jak jednou vyprávěl vystoupivší promonstrátský mnich.
To že mezi námi a Bohem našeho srdce nikdo není neznamená, že se nesmíme inspirovat i jinými zasvěcovacími metodami obvzlášť když dávají možnost vyjít z kruhu dogmat jedince. Sanozřejmě, že důvěra v učení je důležitá, každý má však možnost se přesvěčit.
NO,myslím,že jsme si řekli své porozumění není pomíkou :-) omlouvám se za překlepy, píšu trochu nevyspalý.
***** Toto dohadovaní mne dost unavuje, myslím, že si jen dokola opakuješ své názory. Ani si napochopil argumenty Kid_A. Debata vyzněla tak, že každý by se měl vyvarovat náboženského fanatismu, který vede k ušlapání chudáků. Je to dost povrchní a skratkovitý názor ale, už nemám chuť ani vůli vysvětlovat proč. Možná kdybys ses nechytal mých narážek na ty( CrawlingChaos aj.) co by samou láskou a pochopení někomu přeráželi nohy, aby tam už nesměli. Vyhnul by ses duchaplné rozpravy o Satanu a možná by sis všiml, že kritizuji postoj naší egocentrické společnosti a její chápání morálky. A přestal bys znesvěcovat a zpochybňovat cizí víru.
To píšu jen proto že tvým záměrem byla tato hloupá debata.- asi sem padlej na hlavu příště se nebudu tolik angažovat, stejnak záporný názor nikdo nechce slyšet.Lidi tady píšou o sexu, chlastu, vášních, když chtějí ostatní provokovat a užívaj si zvrácenejch atmosfér.Dělají jako by to byl skutečný život, bez přetvářek. Podobně se tu lidé utvrzují ve svých vírách v sobeckost a zaručenejch glejtů na pravdu. Nehodnotím tvoje myšlení, jen jsem naznačil kam vedou tyto hloupé debaty.
hodně dobrá záležitost. provokuje k přemýšlení a vede k mlčení (vnějšímu)
Nicollette
16. 01. 2006
Přeze vše také myslím že byl prolog doplněn nevhodně. Jak vidět ač se mnohý snaží nezavrhovat muslimy jako lidské bytosti. Zavrhují je ve skrze jejich víru a přesvědčení. Jak potom hodnotit jajich motivy a činy? Neřkuli činy někoho jiného soudit. Mám li již předem nad nimi vynesen můj ortel averse?
Ani Satan nevyhrává vždy u těch, kterým koná příkoří jako u těch kteří z tohoto příkoří těží a mají radost nebo přinejmenším cítí jistou satisfakci svých názorů. Ačkoli je dost scestná. Stačí aby se přijala určitá bezpečnostní opatření. Během obřadu budou muset být muslimové více organizovaní a disciplovaní. Tím se posílí jejich sounáležitost a pospolitost. Tak pak lidé určitého drhu budou mít důvod k větší averzi.
Dnešní trend je nepatřit nikam, žádným církvím a sektám to je možné. Není to také tím, že nejsme schopni pracovat společně na hlubších myšlenkách v rámci duchovních nauk či náboženství.Řeknu li Biblické - Setkají li se dva ve jmém jménu budu s nimi. Musí být někdo z nich fanatik či zabedněnec chycen do dogmatických úvah? Kam by vedli mnohá náboženství? Naopak mnohé umění bylo nanejvýš krásně inspirováno náboženstvím. Disharmonii tvoří zejména nepochopení a averze. Je to zejména v lidech nikoli v náboženstvích.
Konečně prolog nahrává těm co si myslí -Dobře jim tak nemají být muslimy, nábožensky fanatizovaní, organizovaní, černí, barevní, cikány, židy, vlasatí, tetovaní, - odlišní všeobecnému trendu. Soudí a netuší co..
- "Trápí mě stále tato pochybnost:
Jestliže jdu spolu s ostatními spoluvěrci kamenovat satana… a výsledkem naší společné akce je (mimo symbolického kamenování satana) ušlapání několika set z nás… potom tu přece není něco v pořádku…"- V pořádku nebyla bezpečnostní opatření k poměru kapacity poutního místa. Byl li jsi někdy v těchto zemích viděl si zajisté že jejich bezpečnostní podmínky nejsou totožné s Evropskými. Např. některé mosty bez zábradlí, auta jezdí systémmem větší má přednost. Až se člověk děsí a diví se že nevidí nějaké bouračky. Běžné je vidět kličkovat městem skůtr na něm chlapík za ním paní s miminkem, zatímco u nás je problem s děckem v autě. Obecně se možná dávaj více do vůle Boží :-) Co jako neznanalah vim?
Dílo mne nedostalo tolik, jako to co bylo psáno pod ním..
Nemám co soudit tohle jsou jen pocity,je to smutné téma nepsal jsem to s averzí spíš s odstupem ať si každý meje své nohy :-)
pro pár myšlenek dávám avi všem..
já se jen ozvu s tím...zkus nějak zorganizovat zfanatizované lidi...vem si jen obyčejný koncert známé kapely, některé fanynky, či fanouškové jsou schopni Tě přerazit, jen aby se doatali co nejblíže k podiu
já si myslím, že je to o tom, nešlápnout..prostě se zastavit, v davu je to těžké, jistě..ale kdyby ono lidské uvědomění, že život je vzácný, že prostě na něj nebudu šlapat,,,kdyby se třeba otočilo a křiklo, není možná, že by se ostatní nezastavili
kdyby to ovšem v těch lidech bylo zakořeněné
dav je složen z lidí... a lidé jsou různí.... davu nelze podsouvat dobro ani zlo.... je to dav.... a v něm jsou nejvíce v ohrožení slabí.... otázkou je, zda šli s touto představou.... asi ano.... asi vidina cíle byla silnější než vidina strachu o vlastní život..... ať již zvážíme možnosti jednotlivců.... dav jako takový je asi tak ovladatelný, jako rozjeté auto na zledovatělém kopci.....Jako člověk se vždy snažím udělat co mohu..., pomoci kde se dá.... asi bych se i v davu snažila o totéž, ale určitě zbytečně.... Já osobně se davu raději vyhýbám....
Placidus
je to tak jak píše Zuzulínka: ... "je to o tom, nešlápnout... prostě se zastavit, v davu je to těžké, jistě... ale kdyby ono lidské uvědomění, že život je vzácný, že prostě na něj nebudu šlapat....
Souhlasím i se slovy Bezinky: ... je to dav... a v něm jsou nejvíce v ohrožení slabí.... dav jako takový je asi tak neovladatelný, jako rozjeté auto na zledovatělém kopci.....
Placidus: Prolog nebyl doplněn nevhodně, jelikož onen doplněk vyprovokoval diskusi… a o tu mi šlo hlavně… Nebyl doplněn nevhodně ani z hlediska logiky, jelikož strom se přece pozná po ovoci… a ovoce kamenování satana nemůže být dobré, dochází-li při něm téměř pravidelně ke ztrátám na životech…
Píšeš, že „ani satan nevyhrává vždy u těch, kterým koná příkoří“…
Satan ale nikdy (pokud já vím) nevykovává příkoří… ba právě naopak! Jeho principem je pokušení, svádění, podsouvání a mlžení… Proto je tak složité vůbec rozpoznat v čem (na první pohled dobrém) se ukrývá… Velmi správně napsal kdysi Charles Boudelaire, že největší ďáblovou lstí bylo namluvit nám, že vůbec žádný ďábel neexistuje…
Může se zcela dobře ukrývat právě v onom symbolickém kamenování jeho samotného…
Dnešní trend rozhodně není takový, že by věřící nechtěli patřit nikam. Dnešní trend je takový, že věřící nechtějí patřit k tradičním a zastaralým, dogmatickým věroukám a proto se snaží zakládat nové, lepší… Nikdy nevznikalo tolik nových sekt a nejrůznějších společenství, jako právě v této době…
Prolog nenahrává těm, „kteří si myslí – dobře jim tak“, ale ti, co si to myslí, se tu prostě jen projeví a vydají svědectví o sobě samotných… nic víc.
Já sám jsem se opakovaně vyjádřil k tomu, že problém nevidím v tom, že se jedná o Muslimy, ale v tom, že byli ušlapáni lidé…
Pochopitelně, že "v pořádku nebyla bezpečnostní opatření k poměru kapacity poutního místa“…!!!
Ale je to přece i o tom, co tu pod Tebou píše Bezinka, která se davu raději vyhýbá… a je to i o tom, co (nad Tebou) psal beda, že je lepší někde v ústraní „kamenovat“ satana v sobě, nežli okázale na veřejnosti kamenovat symbolické sloupy… a ušlapat přitom stovky spoluvěřících…
Avi těm, kteří na Tebe reagovali, nebo o nichž se zmiňuji já…
CrawlingChaos
15. 01. 2006
Háber: Děkuji za souhlas...
Craerassy: Díky, že tu byla...
Pan_Brasovsky: Díky za návštěvu i za Tip... (Pokud jde o předpis, tak by se spíš měli bát pacienti, ne...?)
Cale: Jistě... každý máme své strachy... své obavy... Ale bojíme se každý něčeho jiného... (alespoň tedy v tomto případě...)
Díky, žes tu byl...
CrawlingChaos: S tím plně souhlasím… viděl jsem to přesně tak…
Proto tam nahoře není ani krásná báseň, ani krásné rýmy, ale jen připomenutá (dávno) otřepaná fráze…
Je pouze jen na čtenáři, jestli si souvislost s prologem dovede najít, či nikoli…
Díky, žes tu byl…
Marcela.K.
15. 01. 2006
mylenka: jo Satan se opět pěkně vyřádil .... !
Já tu informaci slyšel z rádia a do teď pěkně zuřím. Vzal bych hůl a těm co to přežili bych přelámal nohy, aby tam už nelezli a někde v koutku s pomocí Boží ukamenovali Satana v SOBĚ !
Se omlouvám, ale tohle mne bere .... .
Synáčku, měj se a drž se ... . ;-)
mylenka: Ano, to bylo vůbec první, co mě taky napadlo... Děkuji, žes to tu napsala...
beda: Rozumím Tvému "hněvu"... a souhlasím, že symbolika (za takovouto cenu) je k ničemu... je pravým opakem toho, čeho se mělo dosáhnout... Díky, žes tu byl...
Kid_A: Napsal jsi: „Já jsem katolík… … … nejsem orientalista a myslím, že je tedy zbytečné dál se tady handrkovat kvůli pár arabášům.“
Byl jsem také katolík. Nyní považuji sice sám sebe za hluboce věřícího… nicméně nejsem nejenom katolík… ale ani cokoli jiného… nejsem příslušníkem žádného společenství… žádné církve… žádné sekty… Má víra je pouze jen mezi Bohem… a mnou …
Možná, že právě tento „pohled na svět“ mi dovoluje „handrkovat se“, byť jen kvůli „pár arabášům“…
Vidím to všechno poněkud jinak. Nezajímá mě (samotná) akce… pouze jen fakt, že při této akci došlo opakovaně (konkrétně tedy třikrát) k usmrcení více než dvou tisíc lidí…
Nestalo se tak díky nějaké živelné pohromě…
Nestalo se tak kvůli chybné konstrukci místa, kde se nacházeli…
Nestalo se tak díky náhle vzniklé panice při požáru… či rvačce rozzuřených (fanoušků)…
Všichni byli ušlapáni k smrti mírumilovnými spoluvěrci, kteří sem (stejně jako oni) přišli z nejrůznějších končin této planety… a jejich záměry byly nadmíru zbožné…
Je mi neskonale líto všech, kteří při takové akci přišli o život…
Je mi nesmírně líto všech, kterým se nevrátili domů ti, které milovali…
Je mi nesmírně líto těch, kteří se vraceli domů bez členů svých rodin… s nimiž se společně na tuto pouť vydávali…
Vadí mi ale i (ono samotné) poselství vyslané do celého světa…!
Vadí mi svědectví, které o této akci takové poselství vydává… přesto (anebo právě proto) že záměry všech zúčastněných byly nade vší pochybnost ušlechtilé…
Trápí mě stále tato pochybnost:
Jestliže jdu spolu s ostatními spoluvěrci kamenovat satana… a výsledkem naší společné akce je (mimo symbolického kamenování satana) ušlapání několika set z nás… potom tu přece není něco v pořádku…
Děkuji vám všem, kteří jste přišli… a zareagovali…
Jelikož ne vždy je ihned jasné o co autorovi v takových krajních situacích jde… chtěl jsem vás požádat o dodatečné přečtení výše uvedené odpovědi na nick Kid_A, kde jsem se snažil o poněkud podrobnější vysvětlení…
Děkuji… ještě jednou (a za Avi u těch, kteří o „tom“ už třeba nic číst nehodlají… se velmi omlouvám…)
vsetci ake dlhe komentare davaju..ble...je to dobre, takze tip*
ale s tymi rukami je to tazke:
http://www.pismak.cz/dilo.php?num=181119
:)
synáček
Petře, díky za avi. Tvoji odpověď jsem si se zájmem přečetla, stejně tak i celou diskusi. Byla jsem překvapena některými reakcemi a nepochopením. Z díla mi bylo hned jasné, že nejde jen o událost zmíněnou v prologu, ale o princip "čistých rukou" (nezabíjení, neubližování) na celém světě. Vzpomínám si také, že k ušlapaní lidí při pouti do Mekky došlo již dříve. Všichni šli v dobré víře a stane se toto, což je neuvěřitelné. Těžko zjistíme co bylo příčinou. Možná celkové vyčerpání poutníků, kteří chtěli být co nejdříve u cíle, který byl na dosah a snaha předběhnout ostatní... a totéž udělá někdo další a postupně vznikne lavinová reakce.... To už si můžeme jen domýšlet.
Moc mě zaujal Tvůj osobní vztah k Bohu (který sama pořád hledám). Církve vedou k určité nesnášenlivosti - každá považuje svůj přístup k Bohu za ten správný a je netolerantní vůči jinak věřícím, a to se mi vůbec nelíbí. Sama také římskokatolická se s touto církví neztotožňuji a nejsem v žádném církevním společenství ani sekt a vážím si i "jinak" věřících, muslimů, budhistů, zajímavé prvky nacházím i v náboženství přírodních národů
Děkuji za avi, já jsem to pochopila tak jako Robinia, takže si myslím že tak, jak to bylo míněno, měj se krásně a nenech se odradit, piš tak, jak to cítíš, a je to v pořádku. I vysvětlování není někdy na závadu, ale s některými lidmi nenajdeš nikdy stejnou línii uvažování. Nic katastofálního to neznamená, jen to svedčí o různorodém chápání světa a problémů v něm.
kouzelná_květinka
13. 01. 2006
Dadik; kouzelná_květinka: Děkuji...
Kid_A: Proč lacině... tu miniaturu je nutno brát všeobecně... (pochopitelně)... a ne jenom na onu událost v prologu...
ačkoli si Tě vážím, nezdá se mi, že by prolog a dílko na sebe navazovaly..... navíc : čisté ruce .... je už silně zprofanované spojení...... já bych se spíš přikláněla k velkému úklidu v myslích...(čili např. ty pohnutky jsou z mého pohledu důležitější než následně : čisté ruce....)....takže pro mě ...ne...
Kid -A: Ty si snad nemyslíš, že kamenování ďábla jsou vlastně pohnutky velmi ušlechtilé...?
A nemyslíš si snad, že je to pouze jen symbolické...?
Myslíš si, že morálka nesouvisí s fanatismem...? A to dokonce s jakýmkoli...?
Pár myšlenek-
Muslimové mají naopak symboliku rukou jinou. Dívají se do rukou když "odříkavají korán". Na rukou je vidět naše minulost i budoucnost. Podobně jako naše vnímaní stopy coby minulosti. Čisté ruce si některé ženy v turecku barví henou, nebo po obětním beránku muslimové otisknou svou ruku namočenou v krvi na stěnu. Jako stopa očisty duchovní. V mešitách koluje k očistě voda a obřad očisty je velmi důležitý před modlidbou. Každý poutník si po dlouché chůzi musí očistit nohy. A právě čisté nohy je myšlenka čistého základu člověka. Chápání různých kultur je odlišné, je těžké soudit, co je druhému dobré..
Bezinka: Úklid v myslích na mne působí dost inkvizitorsky... Velmi často bys mohla najít modely, kdy se ti, kteří si mysleli, že jejich způsob uvažování je správný, dovolávali "úklidu v myslích" těch ostatních... Jsem přesvědčen o tom, že čisté ruce stále zůstávají jako jediné měřítko dobra, či zla... byť jsou (jak mnozí rádi připomínáte) velmi zprofanované...
Děkuji, žes tu byla...
málo slovy krásně vyjádřená hluboká myšlenka, která se může vztahovat nejen k tragické události popisované v prologu ..... TIP a V
Placidus: Děkuji za krásný příspěvek! Ta miniatura ale vůbec nechce kritizovat jinou kulturu a už vůbec ne jinou víru... Pouze pohnutky k činům... a činy samotné... Já osobně si velmi vážím Muslimů...
ve jménu dobra konají se věci zrůdné, nesmyslné, nelogické...Bohužel jen málo lidské
myslím, že se pouštíš na půdu, které nerozumíš a pokud ano, tak jen z povzdálí..
Promiň.... tak jak to intrepretuješ jsem svou poznámku nemyslela.... ale vysvětlovat nebudu.... jen, že čisté ruce mohou také znamenat i to, že si je ušpinil někdo jiný..... z téhož důvodu a místo toho dotyčného...... ale to už je trochu o něčem jiném....
Zuzulinka: Ano... to je pravda... O tom to přesně je... Děkuji, žes tu byla...
Narvah: Ne...! Pohnutky k činům a vedlejší účinky těchto činů... (nebo dokonce účinky bezprostřední)... to rozhodně není něco, co je nutno studovat... Musím znovu zdůraznit, že nemluvím jenom(!) o příkladu z prologu... ta miniatura je míněna naprosto všeobecně...
Nicollette
13. 01. 2006
tvůj problém, že tam máš ten prolog..
co se týče vlastního textu, není tam nic nového, interpretuješ jen obecné chápání morálky. zdůrazňuj si co chceš, hlavně si nemysli, že jsi na něco přišel..
Kid_A: Je dobře, že tak planeš...? Musím Ti znovu zdůraznit, že proti Muslimům nemám vůbec nic... prostě mi jenom vadí, že při jistých lidských činnostech dochází (opakovaně) k tragediím... Já dokonce ani nehledám viníka... nevím, čí to byla vina... Ta miniatura je skutečně myšlena naprosto všeobecně.
dadik: Prolog si myslím, že nezavádí… je to jen jeden (jistě z mnoha zcela odlišných) případů, kdy (dle mého soudu) zbytečně přicházejí lidé o život. A přitom právě tady byly cíl i pohnutky nade vší pochybnost velmi vznešené.
Říká se: Když se kácí les, lítají třísky… Jenže činnost (a to jakákoli) , při níž (jistěže nechtěně, ale opakovaně) umírají lidé… není činnost dobrá…
Nicollette: Tak to jsi na tom (na rozdíl ode mne) docela dobře… Mne děsí pouze jen ta čísla… nevím však, kdo jsou ti Tvoji „oni“… nevím „co“, nevím „jak“ a už vůbec ne „proč“…
Díky, žes tu byla…
Řekl jsi to co před Tebou už spousta lidí...ale proč ne, není na škodu tohle připomenout :o)
Zbora: Já jsem snad ani nechtěl říkat něco nového… jenom dát do souvislosti věci, v nichž jen málo kdo souvislost vidí… (O čemž nakonec svědčí i ta diskuse…)
Kid_A: „…smrt při cestě do Mekky může pro věřícího muslima znamenat něco naprosto odlišného…“
Tady se rád nechám poučit… protože to opravdu nevím…
premisil: Díky, žes tu byl…
Arienalia: Děkuji žes tu byla… i za souhlas…
Markel: Děkuji žes tu byla…
Kid_A: Buď mi nerozumíš, nebo mi rozumět nechceš…
Když půjdu na mši svatou a zabije mě uvolněná taška ze střechy kostela, potom se můžeme bavit o „smrti pro víru“. Když se ale na mši svatou bez úhony dostanu a jsem ušlapán davem věřících, kteří se tlačí k oltáři… bude to skutečně totéž…?
dadik: Ne, to jistě není každá lidská činnost…
Snad jenom ve válce lidé zbytečně umírají pro obdobně vznešené cíle… jenomže tam (za předpokladu, že se hlásí dobrovolně) jaksi i se smrtí počítají… Tady (dle mého soudu) ne…
Kid_A: Vidíme věci každý jinak...
To o čem mluvíš Ty, to není víra, ale fanatismus...
Těžké je soudit, kdo z nás by se jak zachoval - v davu, kdy se stává součástí jednoho velkého organizmu...
Kolik mají společného ušlapaní poutníci a ušlapaní fotbaloví fanoušci nebo ušlapané děti z diskotéky, když začne hořet...? Myslím, že strašně moc. Nikdo z nich určitě nechtěl být ušlapán. Ti lidé nechtěli dobrovolně umřít, ani pro víru v případě poutníků...
Pro většinu světa jsou to jenom zprávy s čísly udávajícími počty mrtvých... jenže každý z nich má někde někoho, kdo ho oplakává.
Tohle považuji za přínos Tvého dílka, synáčku. Umět si zachovat svou tvář, čisté svědomí, v jakékoli situaci...
tip