Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seBotník
Výběr: Print, Markéta, a2a2a
05. 05. 2009
32
50
7860
Autor
Zbora
Když vynášel k popelnicím
bezpečně odsouzený botník
rozjímal nad marností
těch přešlých bot
Postavil ho čelem k oknům
— úhledně zarovnal s přímkou aut
později roztáhl závěsy
a obdivoval tu precizní otcovu práci
míjenou desítky let s automatickou samozřejmostí
něco po půlnoci už do něj na balkóně
vehementně cpal oranžové truhlíky s pelargoniemi
50 názorů
Tahle se mi od tebe líbí - opravdu, fakt, nekecám.
Nacházím tam právě onen díl "přidané hodnoty". Pro mne to určitě není "suchý" kus poezie pro "suché" čtenáře. Anebo jsem suchý a jen si něco namlouvám.
Poezie v tomhle textu nacházím dostatek a jeho civilní řeč jen zvýrazní jednoduše načrtnutý obrys.
Apropó: pointa dle mé maličkosti uměřeně vtipná, žádná křeč. A navíc jí předchozí text velmi šikovně "uhrábne" půdu.
**
Je to pro mne moc hezký text, zdánlivě pocitová momentka, a věčná v tom, jak snadno si nevšímáme a jak hluboké dovedou být otevřené brázdy srdce.
LYRIC tady vyjádřil názor, že se jedná o útok na city. Nemyslím si však, že jde o prvoplánový útok, tedy jaksi vykalkulovaný. Že jde o citový apel, prostřednictvím skutečného prožitku, navíc vkusně zprostředkovaný přes "velmi všední věc", to ano, ale to básni slouží ke cti. Není to ostatně první ze Zborových textů, kdy na zdánlivě velmi běžných drobných událostech prezentuje naše podvědomí, kterému pomáhá na povrch a to civilním jazykem, takže jen přirozené pokračování a rámcový kontext části jeho tvorby.
Někdo třeba namítne, že báseň postrádá metaforu, obraznost. Domnívám se však, že celý tento minipříběh je sám o sobě jednou metaforou o našem podvědomí, kam, aniž to tušíme, často odkládáme vazby a vztahy, které nás provázejí.
až nyní doceňuji ten jemný sarkasmus, nutící k pousmání, precizní dotaženost každé strofy jak formálně, tak svým obsahem a myšlenku, která se nedotýká snad ani tak konkrétního, spíše vytahuje z konkrétna substanci obecného fenoménu, který je důvěrně znám snad každému. Velmi se mi líbí časová posloupnost básně, ony tebou zatlučené kolíky, které přesně vymezují úhelné okamžiky daného děje až k závěrečné tečce.
v****
Možná že se tady moc přemýšlí a málo vnímá. Možná, že stopa každého jediného je jedinečná. A u někoho je rozeznatelná a jistá i v tomto nejistém světě. Nabyl jsem u autora jistot. Myslím....
jejdavilda
13. 05. 2009Pomerančová
12. 05. 2009
Jsem rád, že jsi přeskočil tolik skloňované slovo forma a přenesl se rovnou do osobní roviny věci. Díky za odpověď. Ono toho bude víc, ale vzásadě souzním. A dík i za první reakci tady. Taky mám dojem, že by text nemusel být tak polopatický, ale co už... (Jen na čitatelovy city vážně netlačím, to já si jen tak píšu :)
Animae:
popularita este nerobi kvalitnu basen.
A dokázala bys říct, co dělá báseň kvalitní básní?
LYRIC: to mi vysvětli... samozřejmě vím, co je hraní na city a taky to, že všechno se dá brát jako hraní na city ... co máš tady konkrétně na mysli?
Zborova poezie se mi všeobecně líbí, nedávám mu tipy za všechno, co napíše ... tady si za svým tipem stojím a že se ti to nelíbí není vážná kritika, tak proč svůj názor hned žlutit?
kouzelná_květinka
05. 05. 2009hana kupčíková
05. 05. 2009soulož s negrem
05. 05. 2009soulož s negrem
05. 05. 2009
A já tleskám hrdě, že smím být pod jednou písmáckou střechou s básníkem ***