přečtu si asi něco od všech, jinak neporozumím
trošku se povznést nad věc by neškodilo, pozo
Možná chtěl napsat "lidovci".
btw: už tu ten článek visí dlouho, zatím nikdo nehodnotil pravopis...
"jt vyhrál Ortena, k čemuž lidovky napsali..."
Láďo, díky za Tvůj příspěvek - myslím že se pod něj můžu do posledního písmene podepsat. Hezký den :-)
pro ilustraci seznam všech laureátů ceny Jiřího Otrena...
2010 - Jan Těsnohlídek ml.,Násilí bez předsudků
2009 – Jana Šrámková, Hruškadóttir
2008 – Petra Soukupová, K moři
2007 – Petra Hůlová (Umělohmotný třípokoj) a Jonáš Hájek (Suť)
2006 – Marek Šindelka, Strychnin a jiné básně
2005 – Kateřina Kováčová, Hnízda
2004 – Marie Šťastná, Krajina s Ofélií
2003 – Radek Malý, Vraní zpěvy
2002 – Martin Langer, Pití octa
Jaroslav Rudiš, Nebe pod Berlínem
2001 – cena nebyla udělena
2000 – Věra Rosí, Holý bílý kmen
1999 – Pavel Brycz, Jsem město
1998 – Bogdan Trojak, Pan Twardowski
1997 – Jan Jandourek, V jámě lvové
1996 – Božena Správcová, Výmluva
1995 – Petr Borkovec, Ochoz
1994 – Jaromír Typlt, Ztracené peklo
1993 – Michal Viewegh, Báječná léta pod psa
1992 – Jaroslav Pížl, Manévry
1991 – Vít Kremlička, Lodní deník
1990 – Tereza Boučková, Indiánský běh
1989 – Petr Placák, Medorek
1988 – Martin M. Šimečka, Žabí rok
1987 – Zuzana Brabcová, Daleko od stromu
Naivko:)
V době, kdy má každý všude spoustu kamarádů není divu, že se o nich píše v novinách nebo že vyhrávají soutěže. Stačí jezdit na ty potrhlé soutěže, čtení a veletrhy a nemusíš umět ani zase tolik moc psát.
Je to spíš trapné tohleto.
Ale ano, taky mám pro kritiku jtho tvorby důvody politické - a nejsem dost pokrytec, abych se tvářil, že ne. Problém je, že jako je politika správou společenství, společenství pak dynamicky utváří jazyk a ten politiku... "banalizace" formální mi samozřejmě nevadí, ale "banalizace" obsahová mě žere., vzniká tak jakási jazyková rozedma, která pak brání uchopovat věci, jinak, nově, nebo "jen" přesně.
V poslední době jsem si opakoval tohle:
Pohyb banalizace, jenž pod třpytivými zábavami spektáklu ovládá v celosvětovém měřítku moderní společnost, vládne této společnosti také v každém z bodů, v nichž rozvinutá konzumace zboží zdánlivě rozšířila počet rolí a předmětů, které si lze volit. (...) K blaženému přijímání toho, co existuje, se jako jedno a totéž může rovněž připojit čistě spektakulární revolta: tím se vyjadřuje prostý fakt, že sama nespokojenost se stala zbožím, jakmile začal být ekonomický nadbytek schopen rozšířit svou produkci i na zpracování takovéto suroviny.
Taková revolta to je. Takový je ten hlas generace, který za padesát let bude mít cenu zapomenutého nákupního seznamu.
A korektnost rovných chlapů jako lubrikant jejich prdelí. Holt někdo sere mramor, jiný peníze.
poezie jt je pro mne záhada..
stálo by to za rozbor, zdá se mi že vůbec nejde o nic průměrného, naopak ho cítím položeného dost mimo hlavní proud, jeho tvorba na písmáku je menšinová až extrémistická a výrazně se liší od toho co je ze soudobé poezie většinově publikováno.
Z hlediska tématu - sociální reflexe - je to jeden z neoriginálnějších a nejodvážnějších zde publikujících autorů.
Že mi jeho poloha je bytostně nesympatická, protože za ní cítím příliš vyhraněnou ideovost až angažovanost a teatrální přehrávání (hodilo by se dobře do první republiky)je jedna věc, neměli bychom však kvůli jakési "nedobovosti či zpozdilosti, nebo přímočarosti až násilné" jeho poezie do něho kopat.
Osobně mu gratuluji, má odvahu jít svou cestou navzdory dost výrazné kritice, které se mu dostalo i třeba v tomto prostoru.. v tom smyslu je skutečným umělcem..jeho knihu si ale nekoupím, není to skutečně můj krajíc chleba.
Apropos,- media a společnosti pro své hrátky hledají spíše "umělce" nikoli "umění".. a jt svou poezii kterou sice za umění osobně nepovažuji skutečně "umělcem" je..
když už jsme u té "prestižnosti" : Nobelovu cenu míru dostal např.terorista Arafat...
echhh :-)) takže : dobrej, dobrej, dobrá, dobrej, dobrá a pak najednou DŽEJTÝ ! a je to v kelu ! :-) ach, už Ti rozumím, velký muži :-)
...což se dle mého názoru právě děje.
S tebou je taky řeč jak rozprávka. To mám polopaticky vysvětlovat každé slovo?
nerozumím otázce .. Ty nečteš vlastní příspěvky nebo senilníš ? "že některá ocenění onu váženost a uznávanost časem ztrácejí, právě díky klesající úrovni oceněných."
A jak do tohohle výčtu zapadá JT, ty sovo? :)))
*slovy klasika (jeho sovy neznám, nemohu posoudit :-) )
mno, klucí, až tak literárním znalcem se necítím, ale "Cena Jiřího Ortena se letos udílela potřiadvacáté, jeho zisk bývá často předzvěstí dalších úspěchů jejích laureátů. Mezi nimi jsou například Michal Viewegh, Tereza Boučková, Petr Borkovec, Jaroslav Rudiš, Radek Malý či Petra Hůlová..." ... tohle vám skutečně přijde jako výčet "pokleslých" autorů ? (btw, oblíbený terč hospodských i jiných intelektuálů M.V. je přinejmenším výsostný profesionál .. ruku na srdce, sovy klasika "kdo z vás to má, pánové ? " :-)
Del: Zpátky k tématu bych podotkl, že věta "...získal nějaké ocenění a zařadil se tak do společnosti (minimálně) veřejností uznávaných jmen." není úplně v pořádku, poněvadž meritum jádra (jak říkáme my vzdělanci) je jaksi v tom, že některá ocenění onu váženost a uznávanost časem ztrácejí, právě díky klesající úrovni oceněných. (vezmi si dejmetomu libovolnou hitparádu ze šedesátek, a srovnej s tou dnešní)
Pišta : na tomto místě preferuji obraz bledého a rozklepaného ovaru, mastného pysku a čpavě ostré křenové aroma
B_G : meritum diskuze je - z mého pohledu - jinde. Někdo (jehož tvorba ani mně není blízká - ALE to sem přece vůbec nepatří) získal nějaké ocenění a zařadil se tak do společnosti (minimálně) veřejností uznávaných jmen. A sborová reakce místních je virtuální slina a znevažování všeho, co jen znevážit jde. A tady se zase mně (a to úplně negeneračně) dělá drobet šoufl z přispěvavších. Tož tak.
Ach tak. A co teprv kyselý zápach tlačenky s octem a cibulí... To už by byl román.
Pišta : to bylo pro navození odpudivé atmosféry :-) ještě jsem tam chtěl vkomponovat dusivý dým přesušené STARTky, ale to by se mi to souvětí moc rozjelo .. :-)
Del: No hele, já samozřejmě neznám tvé chuťové preference, leč jsem si vcelku jist, že nad zvětralou desítkou by se ušklíbal skoro každej...
Fouraix : dobrý, líbí :-))
anebo jen možná nemám rád nepřející a pokrytecké čecháčky - intelektuály, ušklíbající se nad zvětralou desítkou u pobryndaného stolu .-)
lyryk to řek zhruba přesně. jinými slovy, koho ještě zajímá ortenova cena po vítězství mamek a hitlerování? kdo si chce stoupnout vedle velikána jt?
no prosím - nikdo se nehláásí :-)
..no možná delahaye se trošku hlásí, ale toho nepočítám páč to je jen obligátní správňák narovnavač rovinachlap, který se vyskytne v každé jednostranně kritičtější diskuzi :-)
tolik žluče, Lyryku ... jo jo, v Čechách se úspěch neodpouští ... farizejové, co by si jakékoli ocenění nosili i na záchod .. ale ono holt žádné není, to je to
publikovat dnes v redakčním systému myšlení soudobých nakladatelství je ponižující; sice kvalifikovaní, ale poeticky zaostalí nakladatelé deformují literaturu svým libidem a svým nedokonalým předporozuměním, které je často na úrovni mloků; a autor se ještě před nimi musí ponížit -> předem nežádat honorář, ve smlouvě připustit všechny nevýhody vyvěrající z rizika malé prodejnosti, podepsat smlouvu v níž nejsou žádné marketingové investice -> proto se poezie taky neprodává, protože nemá žádnou propagaci; aby ponížení bylo dokonalé, musí si autor svoje soubory k vydání nechat odkibicovat editory, kteří boj o poezii nechápou a dávno ho vzdali -> snaží se křísit jen to co reflektuje většinový vkus;
nakonec je to tak, že z objevených autorů poslední literární dekády jen výjimečně nezačali autoři na internetu; tento stav se bude i nadále prohlubovat, protože o tištěnou poezii je tak jako tak, přes všechny údajně marketingově posilující -> tedy polopatistické sbírky čím dál menší zájem; na vině je stále se zhoršující péče o jazyk -> čeština ustupuje angličtině nebo slangu na straně jedné a přemrštěné požadavky literární vědy vedoucí k nadhodnocení slovníkové zásoby před literáním myšlením a citlivostí k textu;
skvělá příležitost pro jt, který se dovede ponížit až na dno obecného vkusu a líčením například soucitu se sebevražednou atentátnicí lechtivě a podbízivě nabízí zdánlivou revoltu, která je v podstatě totalizující a postrádá jakékoliv pozitivní ideje; přesto mu to přeju, má co chtěl a bude jen zajímavé sledovat, jestli se kdy vytrhne z nálepky, která mu byla v literatuře přidělena a dokáže-li jít i nějakou vlastní novou cestou;
zde na Písmáku je samozřejmě mnoho autorů, kteří by mohli být snadno vyzdviženi stejně jako jt -> jenomže si nechtějí upatlat důstojnost; pokud zde autoři působí I déle než pět let, velmi často jejich tvorba z hlediska publikovatelnosti je už mimo diskuzi; jinou otázkou je zdali vyzdvihování průměrných autorů není take výhodné z hlediska “kapitánů literatury” -> je přeci neskonale výhodné udržet vlastní pozice poukazem k tomu, že jt je ukázkou generační tvorby a všecho ostatní s generací nic společného nemá tudíž je to nezajímavé a nekvalitní; samovolná redikce tématického okruhu je nasnadě a monopol zavedených králíků z klobouku je upevněn; snahy o publikaci za každou cenu samy o sobě nic nezmění, změnou může být teprve změna klimatu v myšlení o jazyce a potažmo o literatuře a to v intencích respektu k jinakosti a k podpoře odlišnosti a originality, již by měla plnit - dnes takřka neexistující – kritika; na tyhle vymoženosti si asi počkáme -> uvidíme jak to bude vypadat po smrti poezie .)))
Další z typicky českých klasik na téma: Úspěch se neodpouští? Tak mu to přejte, sakra! Přej a bude ti přáno, na to nezapomeňte...
P.S. A jestli se Ortenova cena projevila v důsledku tak, že se ten pitoma odsud odstěhoval, nelze než konstatovat, že ta cena MĚLA SMYSL! :)
Já nevim, co se divíš... Těsnohlídek projevoval odjakživa neuvěřitelnou touhu ukázat se světu, a tou svojí zabejčilostí a vůlí to nakonec opravdu dokázal. Pan Paroubek podobnou urputností vyhraje volby.
Klást rovnítko mezi "vyšlo to tiskem" a "je to kvalitní" je taky pitomost.
Snažit se prodrat k veřejné publikaci má cenu jenom pro toho, kdo bez toho jaksi nemůže žít, pro ostatní je námaha neúměrná výsledku.
Že bys nic z toho netušil, ti nevěřím, čili si o smyslu téhle diskuse budu tiše myslet své...
veľmi pekne podané. ale jt je podľa môjho názoru dobrý. je už len jeho blbosť, že sa zachoval tak, že sa vymazal, keď tu vlastne začal. vlastne je to o každého šikovnosti a iniciatíve.
To samé by se samozřejmě mohlo uspořádat pro povídky, že... Trocha grafiky, trocha redakce. Smysl to asi má, řešení neznám.
Winter: Jde mi o to, jestli má smysl vytvořit elektronický publikační prostor. Asi je potřeba zohlednit budoucí požadavek na nedistribuci a stejně jako papírové nakladatelství, kterému vypršela smlouva, přestat pdf poskytovat. Po světě by tak kolovaly jen kopie kdysi vydaného pdf. Samozřejmě že kopírování tohoto pdf by v té době už bylo nelegální, ale to je už fuk. Jak ale vyřešit paměť písmáka? Nejspíš nějakou virtuální knihovnou, ve které by byly buď pdf verze vydaných sbírek a nebo pouze informace o dřívějším vydání pdf a odkaz na současnou knižní publikaci. Tato databáze by se neměnila podle toho, jak se kdo maže.... byla by nezávislá. Noa pak by ještě bylo fajn dát dohromady nějaký kodex, který by publikující přijal, že pokud vydá tuto sbírku knižně, uvede v tiráži informaci o tom, že první vyšla na písmáku.
měls to vyhrát a nemusels zakládat diskuze
Gratulace jt-ýmu, poklona moorganovu zdravému úsudku.
Záleží, jakou autor podepíše smlouvu. Většinou ji podepíše tak, že si nakladatel ponechá právo být jediným distributorem daného textu. Což autor s radostí podepíše, protože jinou smlouvu mu stejnak nenabídnou - a je nepochybně lepší být vydán knižně, než písmácky .) Nějaká dostupnost/nedostupnost na to nemá vliv. Mám to sice ověřené na jiných tvůrčích profesích než na spisovatelské, ale předpokládám, že to je zhruba všude stejné.
Zajímalo by mne, jak je to z hlediska autorského zákona, když by bylo něco publikováno a trvale vyvěšeno v pdf, a potom by nějaké nakladatelství tu samou sbírku vydala knižně. Muselo by se pdf přestat poskytovat? Nebo stačí, aby autor dal při vydání pdf souhlas s neomezeným šířením a stahováním, aby nakladatel neměl právo požadovat exkluzivitu? když vyjde kniha, vydává se nějakou dobu a pak už ne - jiná edice tedy nesoutěží se starou přímo. Ví někdo, jestli je to problém?
...hold je to v podstate okrajova kulturna udalost...je uspech ze sa to dostalo do medii...predpokladam...
...a za vsetko bez tak moze piorecky...
a pokud to někomu nepřijde, že je to generační výpověď tak to asi bude chtít víc než , že tohle teda rozhodně není ono tady na pískovišti..
Problém je, že tenhle "blud" jsem si přečetl v naprosto každé (!) referenci o Násilí bez předsudků - nezávisle na "intelektuálním levelu" daných médií (tedy od televize po literání časopisy). To mě míchá nejvíc, tenhle mediální hysterismus - kterého jsem momentálně taky malým kolečkem.
No nic, svoje už jsem si tak nějak v obryse řekl...
wintere - jt urcite nehledal a nesnazil se ziskavat body pro uznani u nejake cilene skupiny - at generacni ci zanrove vymezene...proste tvoril, a to, ze si ho nekdo vsiml, bude asi tim, ze prave si ho vsiml nekdo v realnem svete - ne virtualnim !...
...realita je daleko prostejsi prostor nez Pismak - urcite se k tvorbe jtyho nevyjadrovali a nehodnotili ji pouze lide vekove odskoceni a nejaci laici, nýbrž lide znali literárního prostředí a trhu s basnickou tvorbou, nez znalci z Písmáku …autorita a fundovanost je bohužel mimo Písmák a pokud někdo chce toto zpochybňovat, necht jde s temito nazory na trh, mimo prostor Písmáku…at jde tam, kde citi, ze se deje něco nezdraveho a ze je potreba s tim něco delat!...at se ukazi ti nadani a schopnejsi autori a jejich zastanci a napisi do všech platku a instituci, ze jt je omyl, ze tohle si mlada generace nemysli, nepreje a chce mit oceněné skutecne avngardni a revolucni tvurce…vzdyt talent a schopnosti psat fejetony, clanky, kritiky, uvahy a podobne utvary ti talentovani mají ! / dokazuji to zde na Písmáku kde jsou jejich dila vybirana do vyberu, zlatych vyberu, diamantovych vyberu /…kde je odvaha, schopnost se vzepřít a poukázat na odlisny nazor stejne vekove skupiny k jtyho tvorbe a jeji ohodnoceni ???
…mozna i v tom, ze by se zjistilo, ze se zase proti temto hlasum vzepre daleko vetsi skupina odjinud a da za pravdu porotcum Ortena a vyplave najevo, ze poezie v podani jtyho zas tak mimo misu není a ze ti, co se na to divaji realisticky zase tak odtrzeni od reality nejsou !...
…od reality většinou bývají odtrzeni prave ti, co přes svoji ješitnost a pyšnost nevidi dal, nez do tuzky, kterou se snazi upozorňovat maximálně sami na sebe…dovedu pochopit, ze muze mit každý nejaky nazor na vkus a obsah tvorby –at filmove, vytvarne, hudebni, literární, ovšem existuji nejake hodnotitelske mantinely a uznavane a fundovane oceneni přes které proste nejede vlak! … je potom věci diskuse a prosazeni určitého nazoru na zaklade jasnych argumentu a znalosti věci, aby se bud ty mantinely posunovaly jinam a nebo se určitá oceneni a uznani delala jinak !...
…nakonec tato diskuse skonci na tom, ze DOBŘE ! – jtyho není třeba zpochybňovat, to je jasny, ze je to prumernak, mozna podprumernak, tak zpochybnime nejdřív porotce Ortena , protoze to jsou vekove neakceptovatelni lide odtrzeni od reality a v neposledni rade je potreba zpochybnit Ortenovu cenu jako, jelikoz nemá zadny kredit a prestiž – protoze když v ni muze vyhrat takovy jt , a ne vyvoleni tvurci z Písmáku , tak je něco shnileho ve state ceskem !
...ked niekto povie generacna vypoved...tak je to vzdy prehnane...to da tiez rozum...
Jo, tohle nepopírám. Každopádně generační hlas to fakt ne...
Jsem to říkal včera, ale kdyby ho vyhlásili jako nadějného básníka, který se snaží povznést ... atd. atd., budu si říkat, co jsem si říkal doposavad: "nerozumím tomu, možná na tom přece jen něco je". Ale hlas generace? To fakt ani omylem.
byl si vole někdy v knihovně, stoupnul si k regálu a bral ty knížky do ruky, otevřel je a čet sis v nich?
"Když průměrný písmák to svou aktivitou dotáhne na významnou cenu Jiřího Ortena, kam až to můžete dotáhnout vy?"
a na tohle ti může skočit tak akorát idiot..rozhodně nikdo, kdo ví co chce..
"Jt, ke svému uznání potřeboval někoho, kdo není z jeho generace, to je celé. Protože, jak vidno, jeho generace si jen klepe na čelo - a to už dlouho před tím, než se vůbec někam protlačil."
...ta druha cast je obzvlast blabol...moze povedat len niekto kto bere ako bernu mincu debaty tu na pismaku....
Aleš Novák: NOoo minimálně to, že jsem ještě nevyhrála ve sportce :c) :c)
Jt, ke svému uznání potřeboval někoho, kdo není z jeho generace, to je celé. Protože, jak vidno, jeho generace si jen klepe na čelo - a to už dlouho před tím, než se vůbec někam protlačil.
Ne, zrovna tyhle "básně" jsou něco, co si věcný rozbor fakt nezaslouží. Ještě s takovým zdůvodněním... Jedině, že by se někdo nudil, jako onehdy Michael. Prokrista, mě připadá, že většina takzvaných intelektuálních elit a moorgan je citelně odtržená od reality.
přesně: s molnárem pryč. co by tu byl, kdyby neměl funkci admina? nic. tak to vypadá, když vulgární blbeček s exhibicionistickými slkony dělá na serveru admina..
Octopus - proc myslis, ze me to rozciluje?- protoze jsi admin a vis vsechno?...me tady nerozciluje vubec nic, nechodim sem proto, abych se tady rozciloval - korektne a nezavisle na vazbu jadra Pismaku vyjadruji svuj nazor!..JTyho znam osobne, nekolikrat jsem se s nim setkal, je to slusnej a hodnej kluk, ma rad poezii, ma to v genech, ma v histirii sveho rodokmenu autoritu, zacal od piky, nikam se necpe, ani tady nikomu nepoklonkoval, snazil se psat to, co umel, ucil se, nebyl sprosty a nenavistny k jinym smerum poezie nez kterou propagoval on sam...zjistil, ze tady jde spise o to, ze kdo se nezaradi do siku "chytrych a vseho znalych" bude spis jen materialem na verejne diskuse hlavni strany Pismaku...ve svych 23 letech to celkem brzy odhalil, svazal si svych pet svestek a sel si za svym - neco dokazal, ma radost z toho, ze mu vychazeji sbirky, ma radost z toho, ze si pise co ho bavi, ma radost z toho, ze si ho nekdo vsiml a ze obstal v celkem silne konkurenci srovnani pri vyberu nominace do PRESTIZNI souteze literarniho typu...
...tohle nikdo nezpochybni, na tohle muze kde kdo plivat, kde kdo nenavistne zpochybnovat vse co ten autor umi a nebo co pise, ale to je tak vsechno. A zrovna takovi jako jsi ty Octope co mu nesahaji ani po kotniky mu urcite znechutili ucast na Pismaku. A kecy, ze ho Pismak vychoval, ze tady vyrostl, ze tady se vlastne diky kritikum a vsem co se biji v prsa, naucil psat poezii , ze oni jsou Pismak, kdo mu otevreli cestu do sveta uznani - jsou skutecne hloupe a nicim nepodlozene KECY-nic vic !
...Jan Těsnohlídek urcite nepotreboval ke svemu uznani Pismak, ale mam docela jsno v tom, ze prave jeho by ted Pismak potreboval k tomu, aby se mohl zviditelnit v tom, ze i na tomto serveru jsou / ne BYLI a utekli / lide a autori, kteri sami reknou , ze se tady neco naucili a ne ze si to bude myslet particka samozvanych, jesitnych a pysnych hejabtelu celeho soukoli Pismaku...dokud nezmizi namyslenost, prehlizeni a hloupe napadani uzivatelu a autoru del, co na Pismak chodi - tak bude pismak porad v lize "jen dobreho amaterskeho literarniho" serveru, ktery ma sice velikou zakladnu, urcite spoustu talentu a zralych literatu, ale vubec nema vliv na literarni deni mimo NĚJ!...
... a z meho pohledu Octope, jsi prave ty jednim z tech, co tady delaji medvedi sluzbu Pismaku, zamerne pisu z meho pohledu, ackoliv si myslim , ze ne jen z meho - tak me prestan laskave okrikovat a snazit se me davat pokyny jakou cestou se mam davat - jsem na rozdil od tebe dost chytry na to, abych si svoji cestu urcoval sam...uz davno jsem te zacal ignorovat a vsimat si tvych sprostych komentaru ke vsemu, co se tyka vsech, kteri nejsou v jednom siku s vyvolenymi...bud tak laskav a vynech i ty me, ackoliv verim, ze jsi dost zaostaly v tom, ze z pozice funkce admina si myslis, ze mas pravo nekomu davat rady co a jak ma delat ! ...smir se s tim, ze nemas!
"hele, vsadim se, že sem jt pořád chodí, hlídá diskuse a pročítá ty nejlepší, který pročítal vždycky a u kterých se učí.."
...ci sa uci je mi fuk...ci sem chodi a zvysne diskusie tu mam tiez viac menej u prdele...
...ale zabuda sa na jednu stranku ktoru nadskrtol romale...jt okrem toho ze sem chodi a cita...dostal do casaku ix autorov odtialto...
to je dobrý, že něco takovýho napíše spoluautor megapopčasáku, hehe
ále, dyk ta ortenovka je klaunen-soutěž už několik let.. a vydat si dneska můžeš za pár šupů třeba sbírku motejlů.. a nebo jako jt udělat si kamaradenšoft se štenglí salámu, naprdelit se do psího píva jako šéfjarouš a hurá.. ale na to má ptáka málokdo
Nobelovka se nevyhrává, Nobelovka se dostává. V tom je ten háček, jinak by někteří snaživci měli už dvě nebo tři :)
jinak můj sen je vyhrát nobelovku a vrátit se na písmák s nickem
ing. pozorovatel, vítěz nobelovy ceny a já jí dostanu!
vždyť já taky napsal, že stačí být průměrný a jde to.. nevim, proč bych nezmiňoval kvality
jinak já spim s každou, ale to je tim filmem.. neni mi co závidět, fakt
hele, vsadim se, že sem jt pořád chodí, hlídá diskuse a pročítá ty nejlepší, který pročítal vždycky a u kterých se učí.. stejně jako se sem vracej všichni, co už vydali
fakt, že tu najednou neni, je spíš o nevděčnosti a taky ví o naší tvrdosti:) měl by nám děkovat, že se tak snažíme, aby nezpychnul
já mám např. stavy, že svá díla považuju za geniální.. tak je preventivně hodim na písmák a už si to nemyslim, pomáhá to
tak jako džejtý každopádně ukázal, že to jde... stačilo přece zmínit tohle a ne útočit na jeho kvality...
problém právě je, že takoví lidi pak nezůstanou na písmáku, protože mají pocit, že kromě toho, že jim tu kdekdo vynadá, tu už nic jiného nedostanou... a to bez ohledu na to, že se tady nějak vypsali...
ale já měl vždycky za to, že tu jsou (dlouho a od pradávna) lidi, kteří by klidně mohli publikovat knižně...
na sbírku se jako moc necítim, ale třeba se něco podaří - třeba mě džejtý vydá!
a kdo s kým spí? já teď nespím s nikým. proč, sakra?
Nemíchal bych to dohromady. Ortenovka pro Těsnohlídka je sice průšvih, ale souvisí to s "má cenu se snažit vydat svá díla nebo je tlačit do časopisů"? Čím dál víc to má - a bude mít - cenu jen pro ty, kdo se chtějí předvést světu. Těsnohlídek má tuhle potřebu hrozně velkou, ale nijak to nezvyšuje laťku jeho - ehm - poezie. Většina lidí tu potřebu nemá, nebo si ji saturujou jinak. Za těch (zpravidla) pár desítek prodaných výtisků to podle mě nestojí; není pro koho vydávat.
bylo by dobré zhodnotit, jakou má vlastně "Orten" cenu. Ve srovnání s Nobelovkou, třeba? Nebo s Pullitzerem? Nebo s krabičkou zápalek...aby bylo nějaké měřítko :o)
já vyjádřil pocit, který tu má většina, to je celý.. dokonce jsem ho i vysvětlil a ne emotivně nadával
žádnej rozbor dělat nebudu a podle mě si rozbor ani nezaslouží, písmáku je dlužen.. stejně jako já, jinovata a další
ale vždyť tam píšu, že je to spíš motivační
že jsem ho přitom i sjel? nojo, bez toho by to nebylo tak motivující:)
Ten problém s tím, že jak někdo vyjde knižně, chtějí po něm, aby smazal to co má zadara na netu, by se dal docela jednoduše vyřešit. Stačí vytvořit na písmáku nějaké místo, kde by se dalo publikovat. Tedy vydat sbírku, která by byla v pdf a která by se nedala smazat ani upravovat - jako normální kniha. Nikdo by pak nemohl chtít, aby autor sbírku smazal. Taky by nikdo nemohl písmáku upřít jeho děti. Dokud tady nic takového není, není divu, že se všechno maže.
To je trochu nekorektní diskuse, jt si zaslouží věcnou diskusi o kvalitách jeho poezie, ne jen odsudek. Jako základ může sloužit Lyrykův kritický text Jak se v polemikách vyvarovat invektiv, který vydal v Kafi 2 nebo recenze autora alexy http://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=337083. Osobně, ač to není můj šálek kávy a mám výhrady k Těsnohlídkově poezii, musím uznat, že v ní je cit a zápal, který je v písmáckém kontextu výjmečný. Že s ním různě cloumá je jiná věc, ale to jádro se počítá víc než jalová, leč precizní a hutná poezie nějakého veršotepce. S tím, že je na písmáků (přinejmenším v jeho historii) několik dalších autorů, kteří jsou na publikaci zralí, a kteří se mi zamlouvají víc, než jt, souhlasím. Mělo by to tu vést k vytváření sbírek, to říkám pořád.
romale, taky mi bylo divný, že už se to neřeší, ale to spíš vypovídá o tom, že písmáci víc řeší, kdo s kym spí, než nějakou cenu za literaturu
a já to směřuju spíš na motivaci než na vození se po jt
prostě to bez konkrétního příkladu nejde a jt se k tomu hodí skvěle.. písmák ho vychoval
a co ty? že tys nevydal sbírku, je snad ještě horší, než že jt vyhrál ortena! ty seš tu asi navíc jedinej, kterej má sbírku vlastně hotovou, ucelenou
ha, čekal jsem, kdy se někdo začne po džejtým vozit, až jsem byl trochu zklamaný, že tak dlouho nikdo nic;)
no, každopádně to asi neni s tou poezií uplně v prdeli, když dostane cenu něco, co vyvolává také kontroverze... ale co - já jsem si taky ťukal na čelo, za co například andjelkovski dostal literu...
a ono mi to přijde takové, že si poetičtí inťoši, recenzenti, kritici, vydavatelé a bááásníci nastavují tu agendu sami mezi sebou - takže stačí byt trochu ambiciózní a vlízt si mezi ně dokolečka dokola...
alesi ...spravne jsi udelal!
moorgane, zařadil jsem jt do knihkupectví na první místo. i s titulem.
Cena Jiřího Ortena, určenou pro spisovatele do třiceti let, udělila protota Janu Těsnohlídkovi mladšímu. Třiadvacetiletý autor ji získal za prvotinu Násilí bez předsudků. Těsnohlídkovu sbírku upřednostnili porodci před dalšími dvěma finalisty ceny - taktéž prvotinou Jana Němce Hra pro čtyři ruce a kritikou i čtenáři vyzdvihovaným románem Kateřiny Tučkové Vyhnání Gerty Schnirch. Ocenění bylo uděleno na veletrhu Svět knihy...
Jan Těsnohlídek ml. (*1987) se narodil se 11. dubna 1987 v Havlíčkově Brodě. Většinu života prožil v Krucemburku, městysu poblíž Žďáru nad Sázavou. Psát začal během studií gymnázia K. V. Raise v Hlinsku. Byl oceněn v řadě literárních soutěží (Ortenova Kutná Hora 2005–2008, Hořovice Václava Hraběte 2006, 2008). Po ukončení střední školy pracoval v knihkupectví Vysočina v Havlíčkově Brodě. Poté se přesunul do Prahy. Jeho básně byly otištěny v HOSTu, Tvaru a Psím víně...
Cenu Jiřího Ortena dostává autor prozaického či básnického díla napsaného v českém jazyce, jemuž v době vydání díla není více než 30 let. Cena Jiřího Ortena se letos udílela potřiadvacáté, jeho zisk bývá často předzvěstí dalších úspěchů jejích laureátů. Mezi nimi jsou například Michal Viewegh, Tereza Boučková, Petr Borkovec, Jaroslav Rudiš, Radek Malý či Petra Hůlová...
...TOLIKO FAKTA - a elita Pismaka je z toho na sračku !!!...tak jako nedávno z poezie 40ceti českých básnířek milostné poezie tak i nyni se zde misto potlesku a gratulace ozyvaji usklebky, pochybnosti o vyherci prestizni ceny, pochybnosti o smyslu psani poezie, pochybnosti o vsech a o vsem co je mimo "elitu Pismaka"...
...velevazeni mladi a nadani basnici,prozaici,dramatici,fejetonisti,kritici,znalci revolty, znalci moderny,znalci vseho - KECY,KECY,KECIČKY...
...snad prave proto se jt odhlasil z Pismaku, snad prave proto se Pismak nesnazi prave talenty a autory co maji naboj a stavu prosadit a vyburcovat k tomu, aby tedy oni-jako reprezentanti teto komunity a jak elita rika " jedine kvality " - vstoupili do sveta soutezi, do sveta nakladatelstvi , do sveta progrese a ukazky praveho umeni !...
...proc se to nedeje? - protoze se zde jen zvani,diskutuje o nicem a o vsem, znevazuje cokoliv napise nekdo olisne jiny a hlavne se nesystematicky a bez vetsiho zaberu lidi,kteri by mozna chteli pro Pismak udelat vic podporuje jen uzky profil autoru, uprednostnuji se kamaradcofty a biji se do prsou vybrani jedinci, kteri si mysli, ze sezrali vsechnu moudrost sveta...
P.S a apropos - jt urcite nebyl podprumerny a sedivy tvurce na Pismaku - jak je videt byl nadprumerny a to ze si to o nem mysli kritik Pismaku neznamena, ze to tak je ! - nez zacnu o nekom rikat jestli je podprumerny, tak se nejdrive podivam co dokazal...zatim asi dokazak jt nejvice ze vsech co na Pismaku pusobili
...v tomto pohledu jsme proti nemu vsichni podprumerni a nekteri dokonce jeste zeleni zavisti s neschopnosti pochopit, ze se nepocitaji domenky, ale pomenky!
Jááá bych vydala sbírku Synáčkovi, Jarmile Moosové, Vesuvance, JARUB, ach to by bylo krásné!
Tak podle těchto měřítek jsem nejspíš stará :(. Neb nehodlám nic mazat. Též nekopíruji "staré" básníky.
Ještě jedna možnost: Nejsem dostatečně úspěšná...
jak ten Jarda Jágr :-)) a teď se dostaneme do finále :-)))
Poezie u nás mladých umírá? No, taky jsem si to dřív myslel - ale oni jenom nejsou autoři vidět. Ti mladí, co čtou, tak nenachází adekvátní poezii. Ta, kterou nachází, je buď moc vyšperkovaná, nebo nesrozumitelná, atp. - proto sahají po próze, která už skutečně nabízí "všechno" - od zklamaných intelektuálních lásek, "velkých myšlenek", revolt až po oslavu zábavy, nebo laciný kýč, atp. - v přijatelném stylu i úrovni...
měli byste prodávat bagety jako jt, hajzlíci, namísto dělání si nějakých titulů!
To máš tak, winter je chcípáček, který se učí na státnice, aby mu kravička podojila trošku více penízků než průměrné prodavačce v tescu. Takže v určitém ironickém smyslu je jt skutečně revolučním hlasem generace. A lidovky lžou tak důkladně, že zase mají pravdu.
Osobně se chodím učit k Finchovi, jehož psaní považuju za zcela srovnatelné s těmi tunami takzvané světové literatury, v které ležím. Ale ten je ještě mladý a může se protlačit.
jo, taky si myslim, že jt vyhrál jen proto, že je poslední šancí, jak přiblížit náctiletým poesii, která umírá neuvěřitelným tempem
ovšem já osobně jsem raději pro smrt české poesie, ta by jí moc a moc pomohla
ke koupi zde: http://www.kosmas.cz/knihy/149592/nasili-bez-predsudku/
tak proč teda vindal drámo nepublikuje, když jeho poesie je v revoluci mnohem dál a ještě navíc názorněji poukazuje na současnou apatii a bezcílovost dnešní generace, které cíl tak moc chybí
a proč nepublikuje arthur chyba, který má hlubší, propracovanější a chytřejší básně?
čim to asi bude? hm, já to asi vim - to bude drzostí, jste totiž srabi! :))
nemluvě o winterovi, který pořád nechápe, že už tento stav jeho prózy je naprosto dostačující a dokonce překračující meze český literatury
a takhle můžu mluvit o dalších a dalších.. nejvíc asi o kandelabrovi, to je hroznej idiot, že už nemá knížku, lepšího českýho mladýho prozaika já neznám a posílám za nim všechny svý spolužáky z famu, aby se přiučili
"Porotkyně Petra Hůlová ještě dodává, že sbírky Násilí bez předsudků se nemusejí bát ani čtenáři, kteří se poezii většinou spíše vyhýbají"...no vida :o)
vzhledem k tomu, že jt by mohl být můj syn, s nějakou generační výpovědí si starost nedělám :o)
to já se o to zas tak nezajímám, byc věděl i velikost nákladu, ani nevim, že vydal knížku
on jt neni jediný.. spíš je divný, že ti nejlepší nevydávají a z toho co mi říkali, tak proto že mají soudnost a tolik se netlačí, což je vlastně chyba největší, protože pak se v novinách píše, že za naší generaci mluví jt a další, no to je přece humus
já rád napadám skvělé autory z písmáka, kteří nechtějí vydávat a říkám jim, že můžou nejen za špatný stav mladý literatury, ale i za celou generaci, hehe
Krom toho už asi čtrnáct dní mám pocit, že jsem ztratil hlas. Tedy zhruba od doby, co jsem se to v té tv dozvěděl.
jt ortena, výpověď o revoltě, to mi ho vyndej..
Můj hlas teda není ani omylem.
Přičemž "revolučnost" jeho básní je snad ještě trapněšjí než u nás zastydlých buržoazních intelektuálů, co se v pátek zprasí vodkou s redbullem a jdou se pošťuchat do místního pajzlu. Student s trikem Che Guevary.
taky se po jt rád vozím.
já tu mám nástupců spoustu, poslední dobou :o)
ovšem ta smyčka o tom, že "průměrný písmák to svou aktivitou dotáhne na významnou cenu Jiřího Ortena, kam až to můžete dotáhnout vy?" ta by měla být velkým písmem v záhlaví písmáka :o)
btw: jaký náklad mělo druhé vydání jt-ho sbírky?