Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sezáří
Autor
guy
dřív slunce nutí večer spát
vítr si zkouší prstoklad
na lesklých strunách pavučin
poledne mají delší stín
a kytkám méně voní dech
nejlepší místa na drátech
si zamluvily vlaštovky
míň úzkostlivě za stopky
se drží modré hrozny vín
pozvolna skoro bez příčin
se do zelené vpíjí žluť
a na lásku se ztrácí chuť
když od rybníků stoupá chlad
den začal s nocí vabank hrát
o každou světlou vteřinu
a na teplejší peřinu
si myslí leckdo nad ránem
nějak to brzy vzdává zem
když zatím jenom tuší mráz
a to co krátce hřálo nás
nechává na jih odlétat
co čekat v září od léta …
35 názorů
patricia w.
11. 11. 2022to je poezie :*)
Podzim je tady zase,
co umí dát i brát
popsal jsi v plné kráse;
jako už tolikrát. T*
Dva skvostné momenty, jeden další zapomenut, mezi něčím, co se rýmem zdálo rozděláno....skoro škoda dělat mezery mezi slokami, protože vázanost rýmů zřejmě nedostala pevných uzlů. I tak poslední dva verše jsou mašlí, jež uspokojí obdarovaného více než to, co má svazovat....(interno - kdybych neměl svědomí a ukradl Vám tyto slova, dala by se z toho napsat naprosto unikátní báseň se skutečně vázaným a skvostnným rýmem, vykazujícím řemeslnou zručnost, avšak žijeme v době respektu a myšlenku Vám krást nebudu. Raději nedokonalý originál, než mistrovsky vypiplanou kopii....Děkuji za čtení. H.
Mám velmi rád Tvé verše, plné citu, trochu hořkosti, ale i melancholie, ovšem najdu v nich i moudrost - a nezřídka naději.
Jestli zde někomu chci udělit výběr, pak rozhodně básním jako je tato. Pro její jednoduchost i hloubku, pro její zpěvnost i ticho v ní obsažené, pro její osten i hebkost...
a verše se houpou na nebi
v podhoubovém podnebí
stačí jen trháčkem podebrat jemně
vložit do sloky a ta je už ve mně
:)
Marcela.K.
21. 09. 2022Co čekat v září od léta?
snad babí (která rozkvétá)
když vnouček - Eda - sluníčko
zčervená jako jablíčko
v trávě se přitom pokloní
mamince
bábě
jabloni
Douška: Sám sobě druhým veršem dokládáš, že ti takové řešení není cizí.
. vítr si zkouší prstoklad
guyi, jestli mohu doporučit, kde ti vyloženě nejde o maximální významovou nuanci, neboj se zpřeházet incipity tak, abys příklonku zvratného zájmena nepředsouval, nestavil do první pozice, a sice:
. si zamluvily vlaštovky = zamluvily si vlaštovky
. se drží modré hrozny vín = drží se modré hrozny vín
. se do zelené vpíjí žluť = do zelené se vpíjí žluť
. si myslí leckdo nad ránem = myslí si leckdo nad ránem
Básni ani metru ekvivalentním zásahem neuškodíš, ba právě naopak. Podobná praxe, tedy zbytné ponechání příklonky na první pozici vyzrálého autora zpětně mnohdy mrzívá a takový, může-li, přehodnocuje a přepracovává své texty. Sdostatek poučeného čtenáře naopak jev trápívá, zejména nemá-li autor možnost sám se opravit.
Sem tam není zbytí, zářným příkladem napadá mě, že reflexiva obdobně praktikoval třebas i vynikající, ba fenomenální Jiří Šlédr při překladech veršů Emily Dickinson, ne vždy ovšem musel.
Velmi ráda jsem četla.
Vázanost, která stojí za pozornost! Nedávno jsem zaslechla zdráhavě/kritický názor, že moderní poezie je psaná převážně ve volném verši. Sama si na rytmy a rýmy netroufám, ale oceňuji troufalost a zdařilost!
Jarmila_Maršálová
13. 09. 2022guy, tvé básně ještě vylepší náladu a přinutí k zamyšlení, díky, i podzim je můj čas..."co v září čekat od léta"
Děkuji Vám všem za návštěvy, názory & spol. a omlouvám se za přemíru klišé, které to obsahuje, ale prostě mi přišlo tak trochu líto, že třeba voda v rybníku, ke kterému mám vzdušnou čarou 100 metrů a kam jsem si chodil každý den zaplavat, už nemá kor moc přijatelnou teplotu pro neotužilce, a že se třeba už moc nehodí poslouchat tohle: https://www.youtube.com/watch?v=o00fiLhqA3E , ale spíš něco takového: https://www.youtube.com/watch?v=eXRdEwdwpH4 .
Tak hezký podzim Vám všem přeju!
:)
pri tejto prevážil pocit zrýmovaného klišé nad tvojou typickou ľahkou melanchóliou
krásná podzimní náladovka.....*/*************
na to že tu zúri ešte stále leto a dozrievajú figy...je to krásny kus poézie.
Včera som odstrihla tri voňavé ruže - odroda obchoďák žltá a obchoďák ružová.
Lastovičky som ešte nevidela, ale mám svoje netopiere.
Dave Lister
09. 09. 2022čas stmívání
temnoty i světel
jen touhy čekají dnem nocí
na lásku
protože život valí jak sviňa
Nie práve zvyčajné usporiadanie rýmových dvojíc vzhľadom na strofy. Text opretý o overené istoty, mňa veľmi potešil.
Přijde mi to jiné, než jsem u Tebe zvyklá nebo je to jen proto, že jsem tě dlouho nečetla? Přesto si to můj tip zaslouží.
Mám ráda podzim a září je bránou k němu ...
Velmi podařené, quy. Rýmy si užívám, zvláště vlaštovky/za stopky... i náladu měsíce září, jehož barevnost mám ráda.
A my ještě nezaseli, nesklidili kukukuřici, pole plení divočáci, i čas je jiný. Počítá peníze. Změnil se. Chce svou splatnost. Svůj datum. Faktury. Upomínky. Penále. To je podzim. Ten co spokojeně jíte a nevidíte talíř. Bicí převzala statistika a odhad sklizně. Pišu. Nechte si o mně něco zdát... a pak pokorně vyplním formulář telefonního hovoru. Co čekat? Desátého bude úplněk. Ráda čtu vaše básně. Ale na září jsem alergická. Pokaždé se znovu narodím a začnu křičet, všechnu tu krásu podzimu.
.