Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seMerry Věrozvěsts!
Autor
Vaud
„Hezké svátky“, loučila se s námi v pátek naše šéfová. Svátky? Máme před sebou několik dní volna díky tomu, že před několika stoletími věrozvěstové Cyril a Metoděj překročili hranici, a Jan Hus na ní skončil. Zatímco každoročně rozesílám (byť na poslední chvíli) přání k Vánocům nebo k Velikonocům, ještě jsem nikomu neposlal „Hezké věrozvěsty“ nebo dokonce příjemně prožité „Upálení“. Pravda, na gymplu jsme psali různé pohledy a přáníčka – třeba ke Dni dělostřelectva nebo Libyjské Džamahírie. Taky jsme si rádi přáli po vzoru sovětských pionýrů k Velké říjnové socialistické revoluci (Ja těbja pozdravljáju s prázdnikom Vjelikovo Oktjabrajá – Ura, ura, ura!). Ale co věrozvěstové?
Klidné věrozvěsty? Hezký příchod? (To zní skoro jako „hezký přechod“!) Děláte si doma slavnostní cyrilometodějskou večeři? Takový Den věrozvěstování s krocanem? Na Vánoce připravují mnohé školy Betlémy. Ale co na Věrozvěsty? Proč mají Cyril s Metodějem pykat za to, že dorazili ze Soluně až po ukončení školního roku? Vždyť šli z Řecka pěšky! Zkoušel někdo ochotnicky ztvárnit Cyrila a Metoděje, kteří právě dorazili do celního prostoru Mikulov-Drassenhofen nebo Poštorná-Rainthal?
„Dobrý den. Celní a pasová kontrola. Jste tu na dovolené nebo pracovně? Věro- cóóó? Ty vole Karle pocéém! Čum na to – prý věrozvěstové. Nechci vám radit, ale jestli jste nešli z tý Soluně zbytečně“.
Je zajímavé, že se tohoto svátku nechopil nikdo komerčně. Zatímco vánoční výzdoba je v našich obchodech už někdy od října, teď je tři dny před svátkem a ještě jsem neviděl jedinou cyrilometodějskou nebo husitskou dekoraci. Také by se mohli prodávat malé figurky světců a našeho slavného kazatele. Někdo by mohl uspořádat tématický výlet na Moravu s názvem „Každoroční vyhlížení věrozvěstů“. Případně pochod Thesaloniky – Mikulov po stopách Cyrila a Metoděje.
Existují i nevěrozvěstové? Třeba sousedka, která vám napráskala, co se doma dělo během vaší služební cesty? Doufám, že nevěrozvěstové se svého svátku nedočkají. Na rozdíl od Dne dělostřelectva, letectva a pozemních vojsk mi jeden svátek chybí. Uhodli jste, je to Mezinárodní den žen. Pro mě to byla příležitost dát pusu všem holkám ve třídě. Při Valentýnovi riskuji, že zůstanu nepolíben. Při Dni matek lze pod touto záminkou políbit jen některé ženy a navíc už většinou políbené. A pochybuji, že mě někdo políbí na Výročí upálení Jana Husa nebo na Příchod věrozvěstů. Nějak je těch svátků málo!
Tak vám přeji hezké opálení na Den upálení a samé dobré zvěsti, ať přinesou vám Věrozvěsti!