Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sevzkaz
Výběr: pozorovatel, Markéta, James Juyce, katugiro, Zbora
07. 03. 2008
28
99
6241
Autor
chlo_e
v první noci zdály se mi divný řeči
já tobě a anonym mně –
ve mně nepokoj ty trubačem a kolem tvrz
on zvon vysloužilec nebo hodinář člověk nebo věc
ty hlásný v době středověku
věčně
zatvrzen
99 názorů
Krom toho mám nutkavý pocit, že tě pořád musím o něčem přesvědčovat. Nemusím. Kdybych to tu chtěla mít sterilní a dokonalé, tak si tě zablokuju navždy. Na druhou stranu ti neustále odepisuji a něco vysvětluji, tak se aspoň chovej na cizím pískovišti slušně.
Ale ne, Stvne. Nejsem natolik ješitná, že bych neuměla přijmout kriticky negativní názor nebo to, že se tomu někomu nelíbí. (vlastně už mě neba se pořád opakovat po našich četných rozhovorech na stejné téma). Koneckonců mi vkládáš do úst nesmysly, napsala jsem tu už, že tohle považuju za svůj nejspíš konečný produkt. Nejsem typ, co by opravoval dle výtek čtenářské obce. Jen ukazuju na tvé chování. Přečti si své příspěvky do diskuze a pak mi znovu napiš, že: "nejsi schopná ve své autorské ješitnosti připustit tobě nepříjemné mínění, radši se přikláníš ke chvále a vůči negativní kritice si buduješ obranné bariéry.". Já si buduji obranné mantinely proti tobě. Nikomu jinému. Nebyl jsi sám, komu se tohle nelíbí. Byla by hloupost myslet si, že každá věc je stoprocentně úspěšná.
Mluvíš tu o debilitě mých čtenářů a já pouze s tebou polemizuji, že pokud napíšeš něco z toho, co jsem už napsala v jiné zprávě, pak s tebou nemám o čem diskutovat. Snažíš se být dogmatický a mě to nejen provokuje, ale uráží tvá nevědomost a to, že pořád máš trapné výpadky.
Ale neznamená to, že se přikláním ke chvále. Mám osobní stanovisko k téhle básni, že je mi někdo blíž a někdo dál, že někoho toleruji a někoho přehlížím..., tak je to i v normálním životě.
Ano a říkám ber nebo nech, ale nevnucuji...
chytrá_jak_radio
16. 04. 2008
Jsi vztahovačná. Jde o text a o to, co ovlivňuje mínění čtenářů a tady se ukázalo, že čtenáři při svém hodnocení neberou v úvahu pouze text a jenom text, ale z velké části i to, co se děje kolem textu. Za další se tu ukazuje, že nejsi schopná ve své autorské ješitnosti připustit tobě nepříjemné mínění, radši se přikláníš ke chvále a vůči negativní kritice si buduješ obranné bariéry. To už je osobní. Ale ber nebo nech. Nemusíš mě furt hodnotit, o mě tu nejde. Já jsem se svým psaním spokojený. Nicméně umění psát je založené na umění mazat. Tak přeju hodně štěstí. Ale asi namítneš, že psát umět nechceš. Jsi tu vlastně jenom omylem.
Nedávno jsem tu diskutovala o tom, že jsem kohosi zkritizovala (negativně) a on za den dva smazal bez povšimnutí to dílo. Já si svých čtenářů vážím, za to tebe čím dál míň, proto mě tvé výhružky nebo doporučení či rady nechávají v klidu. Tvoje šprýmování mě neba, nepřijde mi inteligentní. Měl by ses smazat sám.
(a propo, moje stránka chlo_e má průměrně šest tipů, tři věrné čtenáře - že jsi musel tuhle básničku dát pod odkaz chroustjazze, je tvoje věc, ale buď prosím od té dobroty a nenavážej se do mě, buď tak laskav)
Pišta_Hufnágl
16. 04. 2008
Nebylo by milé udělat z toho tradici? Že by nám Stývn vždycky jednou za měsíc odsud všem poslal avízo a my bychom mu popořadě hezky poděkovali?
pozorovatel
16. 04. 2008
StvNe, jestli je pro tebe důkaz debility statistika tipů a výběr, pak ... fakt nemám u tebe slov. Že mluvíš o empatii ve svém prvním příspěvku, a ani nechápeš, že mně třeba ani o ty tipy a výběry nejde. (Moc dobře to víš.) Selektuju si lidi, kterým věřím, kterým věřím, že čtou, že to pro ně smysl má. Nevím, jestli jsi ty empatický, že už jsem tě kolikrát upozorňovala, že tvůj přístup je nanejvýš buranský. Už mě nebaví to, že má osoba se snaží přistupovat s bázní k tvým věcem, hledat v nich, domáhat se čehosi, ptát se, upozorňovat. A ty si občas přijdeš a napíšeš - blbý text, koukněte, lidi, jací jste magoři. Nerozumím tomu. Blbost. Na hovno. Co to má co dělat s textem, kritiku?
Víš, kdybych si myslela, že tenhle dnešní příspěvek do dávno zašlé diskuze vyvolalo třeba tvoje náhlé pnutí, že si myslíš, že se celá literatura ocitá v krizi, pak bych možná tvou ironii s posměškem přehlédla. Kdybych věděla, že se snažíš o něco. Bohužel ano, dala jsem tu sem další básničku. A ty máš pocit, že musíš mít poslední svrchované slovo. Prosím. Děláš si o sobě obrázek sám.
Ačkoli vyšperkovaný text je samý tip a výběr pro mě zůstává textem, který jsem napsala. A který se mi líbí. Jsem s ním spokojená, proto si zrovna od tebe na něj srát nenechám. Jestli chceš vyvolat válku proti kvalitě tady, máš mé požehnání, ale prosím - měj soudnost. Když totiž přestřelíš, jsi pak za idiota ty.
A jinak, milí čtenáři, nerada vám to říkám, ale tam jednou s důkazy stvnova typu budeme dřív či později. I tak vám děkuji za pozornost.
Ty, stvne, jsi odvedl největší kus práce tady. Dokázal jsi mi, jak jsi empatický. Na druhé straně sedí osoba, jen buď drsnější. Máš na to.
Pišta_Hufnágl
16. 04. 2008
Pohled na statistiky chlo_e pozorného čtenáře ujistí, že to není text, který zapříčinil tolik tipů a výběrů, ale diskuse mnou rozpoutaná. Děkuji všem za ochotné důkazy vaší debility:)
Víš, Teichmane, lidé jsou ochotni číst poezii i z blázince a myslím, že jsou docela schopní. A k tomu považování - ano, kolikrát se divím, co ještě tady může dostat nějaké to ocenění tipem nebo výběrem; řekněme, že u pár lidí šlo o soucit, u druhých o zviditelnění, u třetích možnost, jak jít s davem atakdále.
Cítila jsem to už o pár vzkazů dál, že další čtenář už neuvěří, nepochopí, co se tu stalo. Bude se divit, říkat si proč. Ale já ti to nevysvětlím. Stávají se různé věci...A když na to, Teichmane, přijde, tak ta báseň může působit jako náhodně vygenerovaná počítačem. Proč ne. Ale myslím, že bych si ji uměla obhájit: sen, kdy chci, aby se mi zdálo o mém milém, ale jako vždy se ti do toho připlete někdo nebo! něco jiného. Divný pocit, pokud to chceš analyzovat. Ten anonym mohl být kdokoliv a cokoliv.
Tři osoby, dvě osoby věc, dvě osoby někdo něco šum. To, že to působí jako náhodně vybraná slova vedle sebe mi přišlo vypovídající o snu, když ho chceš uchopit, epicky ztvárnit, tak si už prostě vymýšlíš. To samé zvuk při čtení...taková nahromaděná tíseň. Aneb, co se stane, když věc pojmenujeme, stane se s tou věcí něco? Změní se? Je ještě tou věcí? Pojmenovat ale není poznat...O tom už jsme se bavili:)
Prosím tě, buď tak hodný a neposílej všem avíza. Může to otravovat nejen je, ale už mně. Díky.
Já u básní občas říkám, jestli se ti něco hodí, vem si to... a tady je co brát.
Teichmane: Nejsem kdovíjaký znalec a možná jím ani jiný nebudu, ale termín spektakulární kýč mě pobavil:-)) Názor ti neberu, i nesouhlasná kritika, cenná kritika...ale to dílko osloví, tak něco v sobě má..ale jak říkám, nejsem znalec, některým ceněným věcem tady nerozumím a ani mě neoslovují, tak jsem třeba úplně mimo:-)
pozorovatel
13. 03. 2008
Teichamene, díky za postřehy z druhého břehu čtenářstva a za jednu z možných interpretací. Nemám náladu to hájit - je to to, přesně tak.
Děkuji všem cca. třiadvaceti lidem, kteří mají dojem, že z jejich strany bylo už vše řečené. Děkuju za to, že víte, kdy se má mlčet.
Těm ostatním pár jedincům mohu nanejvýš popřát s blahosklonným úsměvem pěknou zábavu.
chytrá:
1) nenosím brýle (sluneční nepočítám)
2) to že se můj názor trefil do tvého nicku vážně nebyl úmysl
3) když už mě vyzýváš, tak bys asi měla vědět s kým máš tu čest - od té doby co jsem si ručně vyřídil neshody se spolupracovníkem (bývalým kulturistou) mi říkají "Rocky Balboa"... a má hláška "braň se" se stala proslulá...takže jak chceš :-))
Pro ostatní - jsem rád že to vidíte stejně jak já i když VÁM to trvalo! :-))))
chytrá_jak_radio
11. 03. 2008cherubinka
11. 03. 2008mario czernay
10. 03. 2008Pišta_Hufnágl
10. 03. 2008
to je diskuze...fakt je celý číst nebudu (jen mrknu), ale jisté je to, že pro ty co to rozebrali a rozvrtali křížem krážem to asi mělo cenu...(nevím jakou...no nic). Stejně jako pro ty které ta básnička skrátka oslovila a zanechala jen pozitivní dojmy a něco v ní našli a vzali si z ní (můj případ). A jaká část čtenářů převládá je zřejmé...
To jsem chytrej jak rádio, co "kritici"....
:-)))))))))))))))))
chytrá_jak_radio
10. 03. 2008
Jsem jen tak zběžně přeběhl debatu. No tak pro úplnost ještě (už jen formální) výběr.
,,,Styvne, ty ses silene tvrda palice teda, fakty...jinak ja rad tyhle debaty ctu, fakt zejo: tadle jedna z nejpovedenejsich, bez ironie: ja na ne nemam...ani hadat se neumim...argumenty dochazej mi brzo...jsem neporadnej a na todle moula...ale toto jsem si rad precetl, opravdu...se nenastvete za avi, prosim.
honzyk
pozorovatel
09. 03. 2008
necítím to tak, ale to neva...každýho věc....OK
třebas o tomhle někdy někde můžem, budem, mluvit...
zdar a sílu
:)
pozorovatel
09. 03. 2008mario czernay
09. 03. 2008
povídám si o nich, ale jen tak jako bokem....:)
možná vůbec....nemusím ale ne?
je to dobrovolný? asi je..
V tom případě pardon. :-) Asi jsem usuzovala z toho, že jsme prý na literárním servru a že píšeme básničky, tak si i o nich povídáme. Nepovídáme, taky dobře. (úsměv) Ahoj.
nebavím se o poezii, bavím se někdy o divadle, o výtvarným umění...ale vyjímečně, a s těma, s kterýma si rozumím a nemusíme toho říkat moc....nejsem teoreik ničeho...
radši něco dělám no, vytvářím, když už...:)
katugiro, dík. Já si zas myslím na Poláčka - Bylo nás pět. - Bylo nás pět a vedli jsme všemožné řeči. (nevím přesně, opisuju z hlavy) Ten jazyk je kouzelný.
dadiku, já tě pochopila, přeci jen si sem napsala už dvě nevelké zprávy, na ignoranta si nehraju; na druhou stranu s tebou ale nesouhlasím. V normálním životě se bavíš o poezii. A nikdo ti přeci neříká: četl jsem ***, je ***, líbí se mi*, tip. A s tou interpretací, nevím, komu co chodí hlavou při čtení a nechtěla bych to zevšeobecňovat a shrnout do jediného bodu, ale ona spřízněnost musí být na základě nějaké (své, intimní) interpretace, jestli dílo přijímáš nebo nikoliv. Blabla. Nesnáším ty rozhovory - skoro knižní, kdy se říká jedno dogma za druhým, na druhou stranu se mi líbí, že akce stíhá reakci. Jen houšť.
"To, že dadik napsala, že o poezii se povídá asi jiným způsobem, je pravda, ale taky je pravda, že net je dost pokřivené povídání."
napsala jsem že o čemkoliv se dá povídat,... o poezii bych ani moc radši nepovídala, právě že...:)
čauky*
Také se obávám, že je dodiskutováno. A parafrázuje Pištu, dodám - bohužel musím dát za pravdu chlo_e.
Jsem pro interpretace i pro diskuse, už se toho ale řeklo dost, na to, jak velká je to básnička. Mně začátek připomněl Kainarovo ještě a ještě se mi o ní zdává / jdou o mě řeči, třeba, ale rozvádět to nebudu. Mimořádná je nejvíc tím, jak se vymyká zdejší ostatní tvorbě.
*
Obávám se, že jest dodiskutováno. Já tedy nevím, ale podle mě se dá číst i v zástupu za autora. To je možná to stvnovo vcítění se:) Tybrďo, tolik je různočtení...Už i ta pomlčka mate.
Jinak děkuji stvnovi, že se na mě pořád hojně kliká, já zas naoplátku klikám na chroustjazze. Teď už to bude ano-ne, aneb jak se postavit za autority písmače, zdá se mi.
Děkuji všem diskutérům, nečekala jsem vás v tak početném seskupení.
pozorovatel
09. 03. 2008pozorovatel
09. 03. 2008Pišta_Hufnágl
09. 03. 2008
StvNe, celou dobu jsem byla nestranná. Tvé útoky se daly napsat jistě jinou formou, že. K našemu otevřenému tématu už nemám co říct. Tu pokřivenost povídání jsi mohl hned ukázkově demonstrovat v chroustjazzově diskuzi. Obdivuji tě. Tvou demagogii nehodlám dále podporovat, takže až dojdete k závěru v oné diskuzi, přijď mi to říct, jo. Empatie z psychologického hlediska se liší od obyčejného porozumění textu.
Tím pádem končím tady tuhle debatu, doufám, že se najde někdo, kdo ti bude podkuřovat. Hodilo by se něco patetického ve smyslu: Zklamal jsi mě. V mých očích nejsi omezený, to by bylo hodně snadné, ale kretén. Hezkou neděli.
StvNe, tohle mě neba. Nehodnotit šestnáct řádků - to je výdrž. Já tvůj příspěvek do diskuze čtu neustále dokola a přijde mi prostě omezenej. Vyžaduješ (celkově) něco, co (možná, že to víš, a tím hůř) tam není. A nebo to nemůžeš nalézt absolutně.
Osobní rovinu vypouštím. Jen nechápu, proč mi zní moje odpovědi tobě smiřlivé a tvoje silně útočné. Proto si ještě jednu osobní rovinu neodpustím. Je tam něco s prdelí, snad jsi empatický dost.
Pokud si přečteš můj příspěvek znovu, zjistíš, že jsem tvůj text nehodnotil. Jediný soud, který jsem vznesl byl, že pro mě takovéhle psaní nemá smysl.
Osobní rovinu můžeš vypustit, nemyslím si, že bys měla možnost mě poznat lépe.
Momentálně čtu Hledání ztraceného času, myslíš, že mě to deformovalo?
Fouckaulte, to s tím vzkazem je hodně trefný. :) Jaký vzkaz? Kdoví. A komu vlastně? Kdoví. Ale na uklikání to stačí, jestli náhodou se tu nesvěřuju s něčím konkrétním, že...:) Víte, kdybyste chtěli prvotní význam, můžete se mě zeptat. Nejsem mrtvá a dokonce s vámi komunikuju. To, že dadik napsala, že o poezii se povídá asi jiným způsobem, je pravda, ale taky je pravda, že net je dost pokřivené povídání.
Já osobně to beru tak, že ten, kdo k onomu čtení přistupoval s nadhledem, měl vyhráno.
StvNe, já jsem nezapadla do osobní roviny. Chtěla jsem ti jen říct, jako už mnohokráte, že hodnocení Lenky Lanczové, Franze Kafky, Alberta Camuse, Dostojevského bude vždy individuální. On je každý jiný, ať se k sobě blíží sebeblíž. A to, že je jedná poezie prostá, beatnická, sebeodhalující, reflexní, přírodní, odosobněná, poezie všedního dne, expresivní, surrealistická, zvukomalebná, hravá...je jich tolik na světě, kolik existuje výpovědí. A teď asi zapluju do té osobní roviny - nerada tě zkouším, ale tvé poznatky se formulují vždy podle toho, co jsi momentálně přečetl. Čím ses nechal deformovat. To není na výtku, těžký ale je, že se snažíš ten jeden přístup aplikovat na vše...Tím uděláš z většiny smetiště. Neva. To důležité z mého psaní tobě je, že empatii nalezneš, někde po ní toužím. Berme to v tom slova smyslu porozumění, kdy autor=subjekt, kdy mi v té básni o něco jde. Ale to není vždy. A myslím si, že o pochopení v pravém slova smyslu nejde ani v próze. Zářným příkladem jsou tvé povídky nebo kohokoliv jiného. Pro mě je literatura zastavení, udivení, mrknutí. Všechny takovýhle banální věci a když umí báseň mrknout? Myslím, že ve "vodách písmačských" je to skvost. Tím se obloukem dostala k tipování a výběrování. Co teď čteš?
Jsem ráda, že jsi četl. Díky.
souhlas s fouck....
jaký je důvod rozebírat básně? stále nevím, nechápu to...nepotřebuju to vědět ani o svých textech a ani o jiných, stačí mi moje osobní pocity, nadšení eventuálně, blízkost, kterou třebas jen tuším
jinak si přece můžu povídat o čemkoliv naprosto jiným způsobem
má cenu interpretovat?
tedy interpretovat ve smyslu významu? má smyslu hledat "prvotní význam"? má vůbec nějaký význam v umění prvotní impulz autora?
Myslím že ne, excelentně v tomto případě, kdy je text zkonstruován na základě provokujícího protikladu (což níže objasním) jako strukturální spirála do nitra jazyka.
Text jako pružina vyvolávající další a další významové pnutí, které se množí přes sebe. Její síla je v tom že dokáže neustále spouštět interpretační drift a neumožní vznik dominantního výkladu.
název : vzkaz..
samo o sobě dost paranoidní.. to osloví kdekoho, míra potrefenosti
je vysoká, jako spouštěč osobních asociací těžko hledat lepší slovo :-)
následuje expresivní nástup přímo do nitra textu jakousi
"vytržeností" a přímostí
"v první noci zdály se mi divný řeči
já tobě a anonym mně –"
ano anonym je zajímavé slovo.. vzbuzuje neklid a nejistotu, dále je na tomoto pocitu pracováno
ve slově nepokoj, ..
Protismyslné tendence v textu naopak vykreslují další pasáže kde dominuje slovo tvrz , zavtrzen..
středověk.. jako tendence směřující k uzavřenosti a přehlednosti, nehybnosti.
Když vše zjednoduším, pak v tomto archetypálním napětí a obrazném dokolorování spočívá veškerá síla textu a strukturální pružiny.
Přesnější interpretace je věcí subjektivní, každopádně by měla ale zůstat pokudmožno neveřejnou neboť její vyslovení může text někdy poškodit v čtení ostatních čtenářů a význanově jej vyzkratovat.
Myslela jsem si, že tomu rozumím (spíš citem), než jsem si přečetla výklady kritiků... :-) To ale nezměnilo moje přesvědčení, že je to dobré.*
už jsem takový, že občas přestřelím...
ale hlavní je, že jsi to tak pěkně napsala! ;-)
BRAVO - TOHLE JE POEZIE!!! ( + souhlas s Honzykem)
zatvrzen... závidím :-)
t
díky všem
Mario czernay může mít pravdu, je to dobře napsaný ohlas (vďaka) na báseň a jak vidíš, mario, i chřipky se dají interpretovat. Pár výborných vykladačů by se tu opravdu našlo.
Pozorovatel je mi sympatický proto, že je technický vykladač. To, co vidí-čte a pospojuje. Jdeš na to lišácky a rozhodně se mi tu nechce říkat, zda-li jsi minul nebo... No neminul. I muž má může mít (možná) rád poezii... Zatímco stvn se mě technicky snaží nachytat v tom, že v textu něco chybí. Já říkám: nechybí. Nehraju si tu na polotovar, je to celek a buď ber a nebo nech být. Tobě se zdá ten celek špatný. (Třebas to za týden smažu, že) A taky vím, že přistupovat apriori k dílu s předsudky, to pak nemá smysl psát něco o empatii, hm?
Markéta je holka. A taky neříká nic o kódu, ale o čtení, její přístup, čtení a kritika se mi líbí, nehledě na to, že je kladná...
Docela by mě bavilo na vás psát ve stejném duchu kritiky, jako vy na nějaké dílo.
pozorovatel
08. 03. 2008
pokusím se interpretovat jaksi "zevnitř":
jsou zde nepochybně tři entity: zde mi nastavují tvář jakožto vědomé já, ego a self (nadosobní já, v pesso boyden terapii tzv "pilot")
ve snu se otevírá prostor pro střet a jakýsi "dialog" mezi těmito třemi částmi lidské bytosti...
"ve mně nepokoj ty trubačem a kolem tvrz" - nepokoj uvnitř, ego vždy má tvář "trubače", který "hlídá a troubí při napadení nepřáteli" (tedy psychologicky - nechtěnými nebo těžce zpracovatelnými podněty), tvrz - jakýsi ochraný, ale zároveň neproniknutelný obal tohoto ega.
"on zvon vysloužilec nebo hodinář člověk nebo věc"
On, self je vždy "tím" nebo "oním"... jeden z jeho archetypálních vzorců je právě "zvon"... dobře zapadá i "člověk hodinář", jakožto cosi řídícího v pozadí, hodiny - časnost, věčnost, smrtelnost...
"ty hlásný v době středověku
věčně
zatvrzen "
"ty" opět ego, nebo také jeho stín (C.G. Jung)... samozřejmě již od samé jeho podstaty - věčně zatvrzené, věčně v každém čase, v každé epoše...
každopádně dobře napsané, hutné a obsažné... t,v
StvN: I kdyby dal, pak taková báseň-rozbuška přeci má určitou hodnotu. A to přesně dle tvé teorie, kterou jsi zde rozvinul, totiž že mírou hodnocení je každý recipient sám o sobě.
pozo: Dobrá kritika, nenech se odradit.
pozorovatel
08. 03. 2008
Ono to je docela těžký snažit se pochpit text, ve kterým je důležitější to, co nebylo řečeno a to, co řečeno bylo, bylo řečeno zakódovaně. Z mýho pohledu takový psaní nemá smysl, protože buď něco chci říct a chci, aby to druzí viděli taky, pak to napíšu, anebo to sice říct chci, ale nechci, aby tomu někdo rozuměl, a přesto, že nechci, aby to druzí chápali, stojím o přečtení a nějakej ten soucit, či kýho čerta, jenže pak se mi toho soucitu nedostane díky neporozumění, nebo dostane, ale v jiné podobě, protože ta empatie nemůže cílená, asi jako když se říká, že soucítíme s někým, komu auto ujelo obě nohy, ale spíš se jen bojíme, aby se nám to taky nestalo, čtenář sice soucítí, ale neví pořádně s čím, jenže taky potřebuje s něčím soucítit, aby se necítil jaksi nepotřebný, takže veškerý porozumění je jenom takovej vzduch, aby jako bylo všem dobře, ale ve skutečnosti, když se zeptáš, jestli soucítí s tím, o čem to vlastně je, tak řeknou, že jo, i když přesně neví, o čem to vlastně je, čili zůstává otázka, jestli jsou ve výsledku všichni skutečně spokojeni s tím, jak to je, nebo jsou jen spokojeni s tím, jak by to mohlo být.
Ostatně mám za to, že pozorovatel dal výběr sám sobě.
pozorovatel
08. 03. 2008pozorovatel
08. 03. 2008mario czernay
08. 03. 2008pozorovatel
08. 03. 2008pozorovatel
08. 03. 2008cherubinka
07. 03. 2008
...když nechceš tip tak ti ho nedám...ale je to pěkné...zajímavé...a docela záhadné...
Fouckault: dík za rozjezd:), teď si jen počkat na polemiku
hezký večer všem