mno, já do toho moc nevidím... tak jsem přes bývalou práci spolupracoval s jednim takovym časopisem - jediné, co vim, že ti lidi působili přesvědčivě - ale stejně myslim, že takovýhle byznys asi moc sypat nebude...
ale spíš jsem to myslel tak, že mě překvapilo, jak evidentní amatéři, kteří se na stavbě takového plátku podílejí, dokážou s tou naivní přímostí vyprudokovat něco, co se zajímavostí může poměřovat s komerčníma pop týdeníkama... ale možná jsem měl jen haluz na to jedno číslo...
s těma dobročinnejma časopisama se nenech mýlit, je to byznis jako jakejkoli jinej, aspoň co vím o dvou o třech: před měsícem jedni takoví sháněli nějakýho šéfa přes brno, tak jsem se zajímal, jelikož jsem nedávno přišel o práci, a co řekl gůgl: pánové X s Y založili ve stejný den společnou neziskovku a sročko. nezizsovka (kde se neangažuje nikdo další) vymyslí projekt v řádu tisíců a sróčko (zaměstnávající desítky dalších) navrhne ve spolupráci s ní propagační dobročinné materiály, zajistí síť pouličních distributorů a tak dál. u ní se tentýž projekt účtuje v řádu statisíců, ovšem jen těch několik málo tisíc je zisk zadavatele, tedy oné neziskovky. veřejné účty se samozřejmě nekonaj, ale u dlouhodobého celostátního projektu s pěti tisícema zisku je vydělaný milion a zaplacených 995 tisíc za organizaci sbírky asi zřejmých... legrace, ne? takže s oněma pisatelema-dobrovolníkama bych si hlavu nelámal.
a nejsou jediní, jako magor se sklonem k dobročinnosti se občas vyskytnu u více záležitostí, které tolik nebijou do očí, nicméně pointa je dost podobná - čímž samozřejmě neodsuzuju a priori všechno...jenom většinu:)
Pane papouchu, jak můžete psát Harleye s malým h? Taková neúcta!!!
jemnou motorku (nejlépe harleye)vystřihnout a hrát .. to já rád .-)
papouch bez zobáčku... no to bude ticha! :-D
jůůů... ale tu představivost a jemnou motoriku prej mám.. .:-)si to vystřihnu a budu si hráááát!!! jakože zobáček zobe sluníčko... super papí ! díky ti !
Posílám v kazetě kouzelné květince zobáček :> a sluníčko ☼
neumím číst, můžeš mi to prosím Tě poslat nahrané na kazatě?
Také jsem Reflex čítával.
Bejvávalo.
Už nečtu žádné noviny.
Milý Zbora
1) přeceňuje toho Varyše
2)jeho slova
3)časopis Reflex.
To není něco,čím by se měl rozumný člověk zabývat.Má čísti či poslouchati jen hlasy moudrých.Toto je jen pseudoproblém.*********
hmm, celkem chápu, co ti vadí. ale musim se jich zastat - alespoň občasní čtenáři vědí, že o tomhle přece rubrika never more je. totiž o planém odsudku. a je docela jedno, jestli ho dá někdo lucce vondráčkové, protože špatně zpívá, nebo české televizi, protože pouští kontroverzní reality show. (koneckonců například třeba varyšovi, protože je blbec). a jasně, že ke každému takovému odsudku by se dalo odmítavě vyjádřit, jak to děláš ty (protože tě to provokuje, je to tvůj rank, máš jinou zkušenost)... tím samo netvrdim nic o tom, že ta diskuze je zbytečná...
jinak k tej novinařině a trendům - ale ono opravdu jde jen o jediné - o tu prodejnost. a bylo by hloupé o tom smýšlet jakkoliv jinak.
objektivita... to jen jeden z mnoha prázdných pojmů z mediálního rybníčku... samozřejmě, že média chtějí informovat pravdivě a pokud možno nezaujatě, protože si čtenář přeje (prodejnost)... ale objektivita neexistuje - ta mizí už na poradách, kdy se rozhoduje, co vůbec půjde ven...
-
jináč jsem teď nedávno věnoval čtyřiatřicet korun na postižené děti a dostal za to časopis, kteří nejspíš sestavují dobrovolníci - studenti, amatéři a tak... a k mému překvapení jsem si počtl - aspoň tři články mě zaujaly, což je většinou víc, než mě průměrně zaujme v aspoň čtyřnásobně tlustším reflexu... no od popového reflexu bych chtěl pop a né bramboračku...
To asi nebude stárnutím, Aleši, mám podobný pocit - stal se z toho bulvár. Po nahrazení šéfredaktora Petra Bílka Pavlem Šafrem se Reflex posunul z pozice nezávislého, o relativní objektivitu se snažícího média, do pozice zaujatého lísavého přisluhovače "pravicové" vládní garnitury (což se snaží maskovat tím, že se stále více situuje do role rebelizující tiskoviny). Jeho obsah a kvalita tomu pak odpovídá.
nevím, jestli je to tím, jak stárnu, ale Reflex mi připadá velmi poklesle, ve srovnání s minulými lety. Dřív jsem se těšil na čtvrtek, co zas provokativního vymysleli, dnes jen kroutím hlavou nad bulvárními tématy, kterým se věnují. Asi nová doba...
Když se na to podíváme tímto prizmatem, stojí vůbec něco za to, aby se nad tím rozumný člověk rozčiloval? :)
Aleši, já se ani tak nerozčiluju, spíš mi jde o konfrontaci mých názorů s názory osataních lidí (abych nežil ve vakuu své jedinosprávné pravdy ;)
a co se na to podívat obráceně? Stojí nějaká zanedbatelná rubrička v nějakém polobulvárním plátku za to, aby se nad ní rozumný člověk rozčiloval?
Dítě, díky za reakci.
Jenže ono zhodnocení bylo uskutečněno prostřednictvím rubriky never more. A o to především jde. Jestli své tvrzení dokáže nebo nedokáže podložit je v té chvíli vedlejší, prostě proto, že to neudělal. Odvolávat se na skutečnost, že Never more neposkytuje dostatek prostoru je alibistické. Předpokládám, že pana Varyše nenutili násilím k tomu, aby se ve zmiňovaném malém prostoru vyjádřil k něčemu tak obecnému, jako je téma autorských čtení. Nebo máš za to, že je legitimní, když se autor, který požívá jisté vážnosti a tudíž jeho názor může sloužit některým lidem jako určitá norma, vymezuje k věcem takovýmto způsobem?
V dopise Arnoštu Goldflamovi, jestli jsem dobře četl, používá první dva odstavce pouze k osobním invektivám směrem s adresátovi. Kromě toho, že to činí způsobem, jakým často reagují autoři, jimž připadá, že je jejich kritický názor hrubě nedoceněn (kdybych Ti to pochválil, tak by ses neozval, có), by se v oficiálním kritickém textu takové osobní přístupy a hodnocení vůbec neměly objevovat.
Jinak na pana Varyše jsem si udělal názor už před delším časem, takže jeho texty, přiznám se, už víceméně nečtu, případně končím u druhého, třetího odstavce.
Plané gesto to je, jistě, Varyšův text používám spíš jako odrazový můstek k jiným otázkám. Že jsem se ve svém přístupu k Varyšovi dopustil několika emočních chyb, je mi zřejmé.
"solipsistický infantilně neodpovědný svět atrpourlartismu" - no, to bych teda nechtěl tesat do kamene, jedna chybička, a šutr je v prdeli :)))
nojo - je to blbý. Já se vždycky tak rozohním myšlenkou že ztrácím sebekontrolu ..... :)
určitě souhlas .. jen .. vždycky mě fascinuje, jak se někdo snaží vymezit kolektivu sentencemi typu "solipsistického infantilně neodpovědného světa atrpourlartismu" .. na to už zde jeden kolega má předplatné, tuším, že jeho jméno je Zdeněk :-)
a je to tady zase:
- má, nebo nemá umělec odpovědnost ke komunitě ?
má stát básník proti katastrofě (jak se domnívá Czeslav Milosz- držitel Nobelovy ceny 1980), má pečovat v době individuálního úprku z potápějící se lodi Západu o zbytky humanity a vzájemnosti, na jejichž nedostatek tato civilizace umírá (Leo Strauss), nebo se má nechat s (post)modernisty vystřelit do solipsistického infantilně neodpovědného světa atrpourlartismu (o kterém píše Oldjerry), jehož je Varyš komerčním produktem?
- je odpovědnost nutně moralizováním? Je angažovanost nutně stranickostí? Je morálka nutně glajchšaltováním? Je citlivost či ohleduplnost nutně slabostí? Je vzájemnost nutně levicová? Do JAKÉ míry se slučuje humanita s tržní společností?
pánové a dámy: odtud hrozí reálné nebezpečí!
- odpověď na tyto otázky jsou barometrem hloubky krize jak naší společnosti, tak celé západní civilizace. A mimo jiné také politkum prvního řádu. Podívejte se tedy pozorně na vlastnickou strukturu periodika o kterém je řeč a jehož je Varyš produktem - bude Vám mnohé jasnější.
Dite, to obhajujes tohohle pana?
http://varys.blog.respekt.ihned.cz/
Já budu nejspíš trochu mimo mísu, neboť nebudu tak úplně reagovat na to, co je skutečným předmětem diskuse, ale stejně to musím, protože se mi nelíbí, jak se tu vyřizují účty.
Varyše sleduju už docela dlouho a co se mu podle mého soudu nedá upřít, je erudice a schopnost své postoje – často menšinové - podpořit argumenty.
Kdyby ono zhodnocení autorských čtení nebylo v rámci rubriky nevermore, která neumožňuje více místa než těch pár vět (a je sama o sobě úplně pitomá), nepochybuju o tom, že by své tvrzení dovedl podpořit a z „planého odsudku“ učinil legitimní názor. Současně nepochybuju, že i pak by byl některými nadále vnímán jako ten Jarda z hospody.
Ty sám jsi tady měl toho prostoru požehnaně, a přesto ses v polemice s ním dopustil téhož, co jemu vyčítáš, jen vágních předsudků. Způsob, jakým ses s Varyšem tady vypořádal, není ani trochu konstruktivní a dost zlomyslný. Když se ptáš, „jaká čtení (a kolik) jich pan divadelní kritik Vojtěch Varyš ve Fra navštívil“, nabízí se podobná otázka na tebe, totiž kolik jsi toho od Varyše přečetl, jak jsi obeznámen s jeho přístupy k tomu a onomu, že jsi schopen z těch pár slov z rubriky nevermore posuzovat jeho kompetenci; vyzdvihnout tady dva jeho články a na jejich základě ho označit za frustrovaného nebo za každou cenu rebelujícího. Mimochodem na článku „Pane kolego, jste blbec“ není kromě názvu nic z toho bojovně vztyčeného ukazováku, spíš poměrně výstižné pojmenování určitého problému současného (vysokého) školství. Četl jsi to? Nebo budeme posuzovat hodnotu článku pouze podle jeho názvu, jak jsi to předvedl ty?
Pokud jde o dopis Arnoštu Goldflamovi, nevidím na něm nic, co by svědčilo o Varyšově frustraci, vždyť jen obhajoval svůj – pravda jiný - názor na konkrétní inscenaci konkrétního díla, v němž celkem jasně formuloval, v čem je pro něj problematická.
A nakonec, apelovat tady na písmáku na Varyše, aby místo planých odsudků svůj výrok upřesnil, je pouhé – taky plané - gesto. Zajímavější by bylo se ho zeptat opravdu, vést tu polemiku opravdu, a ne si tady stěžovat do zdi. Možná by se zapojil rád (vintir@gmail.com).
Teda na čtení nechodim, anžto mi to přijde jako zbytečnost, ale... Reflex, to jejich haterství vůči všemu a všem, to mě vždycky zahřeje u srdce. Si pak připadám jak ztělesnění lidské dobroty.
Bóže to je tak intelektuálně a morálně lůzná banda, že absolutně nechápu, proč je někdo řeší.
Zboro - ano - i takto se to dá chápat. Nedovedu posoudit objektivnost názoru, že tady dochází ke směšování světa profesionálů a amatérů. Stále ještě má tento server statut amatérský, kde se s jistou dávkou blbosti počítat musí.
(Sám jsem příkladem (:-D - a eště se tomu směju)
Zboro - ano - i takto se to dá chápat. Nedovedu posoudit objektivnost názoru, že tady dochází ke směšování světa profesionálů a amatérů. Stále ještě má tento server statut amatérský, kde se s jistou dávkou blbosti počítat musí.
(Sám jsem příkladem (:-D - a eště se tomu směju)
Současnost občanova jest prorostlá nevzdělaností a tvrdým byzysem. Největším prohřeškem je dnes, tvoří-li vzdělanci a zadarmo. Někteří spoluobčané to prostě nepřekousnou. Reflex zahrál na citlivou strůnu v zájmu zvýšení rejtingu sofistikovaně. To potvrzuje i tato debata.
kamil. a co tak propgacia literatury?...svojej tvorby...svojho nahladu na tvorbu...
Bys nevěřil, jak jsou někteří plamenní, Kamile. Jakoby stáli na pařížských barikádách a mávali praporem
Autorská čtení nemají ŽÁDNÝ SMYSL!!! Ještě pochopím, když se v nějakém klubu čte úryvek z klasika (i když to je taky divné), ale že někdo veřejně čte sám sebe, to už prosím zavání duševní onanií.
Souhlasím s Břízou a on ví proč! Je tomu již pár měsíců, snad víc než rok, co jsme se z čiré nostalgie setkali u jednoho stolu a rozhodně jsme se neobtěžovali vlastní tvorbou!! Podle mě by se básníci a autoři měli scházet, aby spolu popili, zažertovali, zavzpomínali a spravili nějaké vylomeniny. Pokud mě zajímá něcí poezie, přečtu si ji. A pokud se chci reprezentovat - tak s šarmem! A ten na autorských čteních většinou a zcela chybí...
Abych byla spravedlivá, jedno jediné čtení se mi líbilo - konalo se na rebbečině chatě před pár lety a bylo kouzelný, protože se četlo u ohně, na poli, při víně, a pak do spacáků... To mělo duši.
OS: to tvé přirovnání o hřišti mi sedí spíše na debaty pod dílem, které samo není diskusí.
Písmáckou diskusi nezakládáš na svém pozemku, ale v prostoru určeném všem písmákům.
Jako kdybys rozprostřel na nesoukromé louce plátno, nechal na ně lidi malovat a pak vyhodil.
Já osobně autorský čtení nemám rád.To mé je vyloženě ubohé,ale přijedu,když mě někdo pozve- ze slušnosti, kvůli lidem, abych vypad z fabriky.
Co jsem zažil a slyšel, mám pocit, že čtení se většinou odehrávají ve dvou polohách tj. křepčení, řev... nebo intelektuálně nakloněné hlavy posluchačů na stranu a duchapřítomné pohledy do nikam. Nejlepší čtení je doma v posteli se džbánkem na nočním stolku.
Bříza je (evidentně živá) legenda :-)
Bříza je boží, dal jsem si to ještě jednou
Bříza žije :-) a má pravdu ..
Olde, jo, to co zmiňuješ, že nejsme profíci a Písmák nám dává možnost špatná řešení odstranit vlastně vyplývá z jeho statutu. Když se na to podívám s této strany musím Ti dát za pravdu. Díky.
Hlavně ne majetkem adminů, když už jsi narazil na to mazání a přesouvání různých diskuzí
Octopus: to je právě podle mě chybný pohled založený na bázi: pojďte se mnou zasadit les, ale až ho budu chtít pokácet, nemáte mi do toho co mluvit, protože je to můj les - roste na mém pozemku. Tehle princip je typický pro naší současnou kulturu, jistě, ale otázka je, jestli je správý. Zkusím odpovědět protiotázkou: Jaký je důvod, aby ji mazal, když už ji jednou publikoval? Asi by neuspěl u vydavatele, který mu poskytuje prostor pro zveřejnění jeho děl, kdyb mu napsal, že teda už účel splnily, tak ať je laskavě ze všech knih odstraní. Navíc tím, že jsou v onom prostoru myšlenky cizích lidí, už diskuse právě myslím není jen jeho majetkem.
Zboro, mohu se vyjádřit jen k mazání vlastních děl jejich autory po zjištění negativní reakce. Každý, protože NEJSME profíci, má nárok na omyl, který zjistí čtenář, kritik a nebo ještě někdo jiný - třeba Varyš (:-D - a pokud mu zůstalo kousek autokritičnosti smaže to a má na to právo. Jiná věc je, do jaké míry se poučí a dokáže-li se příště stejné chyby vyvarovat.
Jinak na všechny ty samozvané spasitele české literatury a umění vůbec kašlu... směřujeme zase semhle?
l'art pour l'art
lartpourlartismus – princip idealistické estetiky protikladný realistickému požadavku ideovosti a stranickosti umění. Teorie l'art pour l'art nabyla poprvé vliv ve francouzské literatuře ve 30. letech 19. století (Ch. Baudelaire, T. Gautier, G. Flaubert). Působí i na současnou uměleckou tvorbu. Snaží se, někdy z protestu proti utilitarismu, oddělit umění od společenského života, zbavit je poznávacích, morálních, výchovných a jiných ideologických a společenských funkcí a omezit je na ryze estetické působení. Svobodu umělce chápe jako individualistickou neodpovědnost a subjektivní svévoli. V české literatuře období dekadence, zejména J. Karásek ze Lvovic a A. Procházka.
briskně máš podle mě taky blbě, slovo nepochází z francouzštiny
Když jsi to opravil zboro, zabučelo stádo ovcí. Pochopil jsem správně?
těšo - já například stojím o nezkreslené informace. A myslím, že nejsem sám. Když někdo píše článek o tom, že nějaký politik něco udělal, tak mě zajímají fakta, ale nezajímá mě, jak si to interpretoval dotyčný pisálek. Ne že by tak psát nešlo.
Bukowski mal trému ako sviňa * čítal som o ňom niekoľko životopisov * viď aj môj text:
http://czechfolks.com/plus/2011/01/27/stanislav-haber-charles-bukowski-laureat-americkej-chudoby-13/
...iste * Aššur * Ty máš veľa skúseností * z organizácie takýchto podnujatí * ja to fajn * že to robíš * držím päste *
VT, Norsko :) ...tak snad už je to lepší, doufám..
Márv je zmaten touto větou, i já, pitvav ji do důsledků, rozplétav sítě příčin, jsem dospěl k názoru, že šla napsat méně akademicky, že šla napsat tak, aby ji pochopil i marvin a nekladl ti tak stupidní otázky. Věřím, že sám seš si vědom její nedokonalosti a příště svůj styl ještě vylepšíš
Těša:
1. Neni, protože naprostá zahlcenost informacemi a jejich nepřehlednost přišla vpodstatě až s rozšířšním internetu, na kterém se dá najít všechno v mnoha odstínech a imunní vůči valícím se informacím je bohužel pouze zlomek obyvatelstva.
Že autorská čtení stojí za hovno si můžeš myslet, aniž bys třeba nějaké navštívil, to máš pravdu. Stačí si počíst na netu pár názorů a výsledný dojem pak zveřejnit v nějakém oficiálním periodiku: ano, přesně o tom tu mluvím.
2. Obyčejně shodou názorů lidí, kteří autorská čtení nenavštěvují, jenom si pamatují, že když tam kdysi byli, nelíbilo se jim to a na netu se ujistili že nejsou zdaleka sami. Opět souhlasím.
haber...nikoho som nenazval "traposom"...ani som ani nikto iny nepovedal ze citacky su to iste co divadelne predstavenie...
...len tvrdim ze autori ked sa rozhodnu vystupit tak by mali byt pripraveni...a nie je to len o stretavni...ludia co dojdu na citacky nemusia byt z komunity...a ti ked sa citacka obmedzuje na komunitne vtipky a podobne...tak samozrejme tapu...
...ja chapem ze sa to deje...tiez som sa tomu envyhol...tej faze....clovek ma pocit ze vytvara taku nonkoformu atmosferu a podobne...ale jednoducho je to chyba...
...napr. stalo sa mi ze som raz sedel na citacke a asi pat minut mlel o nejakom chlapikovi a zenskej...ktory tam zhodou okolnosti bol...a narazal na nieco z ich sukromia...a vobec som netusil o com toci a na co o tom toci...
...bukowski co som pocul mal ale celkom dobry prejav...a on bol kult a mohol si to dovolit...v istom zmysle si na tom vybudoval image...a celkom to korespondovalo aj s tym co pisal...
...keby to ale robil trebars rufus tak by to bolo trapne...resp. este ovela trapnejsie...
1. není náhodou tenhle postselskej rozum starej už pár tisíc let? pokud vymezuješ přemýšlení v opozici proti tomuhle, potom jsem nikdy nepřemýšlel a nikdy přemýšlet nebudu, anžto naprostá většina poznání o světě se ke mě dostala zprostředkovaně. a na to, abych si mohl myslet (samozřejmě bez nároku na absolutní pravdu), že autorská čtení stojí za hovno, nepotřebuju statistickou analýzu, která by stejně nebyla důkazem, že to platí stoprocentně.
2. pokud tu dost často slýcháváš názor, že autorská čtení jsou nesmysl, potom okamžitý souhlas zmíněného stádečka nebude způsobenej informační bulimií, ale obyčejnou shodou názorů, ne?
ou * sorry * tak veľa som ani nechcel napísať...*
sám patrím * pri čítačkách k trapošom * o akých píše Aššur * aj keď sa snažím pripraviť *
*
zažil som čítačku Aššura (Petržalka) a aj jednu so Zborom (Kutná Hora)
*
a páčilo sa mi to * aj keď chudáci čítali chudákom zo svojho diela *
bola to platforma - niekde, kde sa stretli rovnako strelení a či boli pripravení, alebo trapošili, bolo to fajn, lebo boli medzi svojimi a to vždy človeka poteší
*
pred rokom 1989 som sa ocitol v literárnom klube v Košiciach, o ktorom vedúcom sme sa po roku 1989 dozvedeli, že donášal tajným - aj som z tohto klubu už pred rokom 1989 odišiel, lebo sa mi nepáčilo, ako tamojšie osadenstvo zatočilo s jedným človekom, ktorý vlastne akoby tam prišiel omylom, ale bol tam šťastný, lebo bol po roku 1968 zničený a ako VŠ vzudelaný mohol pracovať len ako robotník, tak sa cítil byť medzi intelektuálmi a pookrial, ale jeho výkony boli slabé, za čo bol z klubu vylúčený, čo sa mi nepáčilo a solidarizoval som sa s ním...
*
pred rokom 1989 som bol rád, ak som v Bratislave v kaviarni U Michala stretol Ruda Slobodu a ten mi stihol pri posedení porozprávať niekoľko hodín zo svojich strastí, prípadne som tu stretol Štefana Moravčíka, a iných literátov už zavedených a mohol som sa s nimi pustiť do diskusii
*
terajšie čítačky mi pripadajú rovnako - a je dobré, že sú a že sú takí zanietení ľudia trebárs ako Aššur, ktorí to organizujú, prípadne Psí vín - Honza Tesnohlídek, prípadne Zbora, a Jarmilka Moosová *
*
často na nich myslím, keď čítam, kde všade sa stretli a teším sa s nimi, že sa mohli porozprávať, že majú platformu, kde sa cítia dobre
*
A TO JE HLAVNÉ - úroveň? Nuž to sú ďalšie veci, aj Bukowski keď mal vystupovať pred publikom, tak sa radšej opil a často sa na javisku aj povracal, od trémy a alkoholu - a o nič nešlo. Myslím, že čítačky nie sú to isté, čo divadelné predstavenie. Vidím v tom rozdiel
*
stvne, k těm nezkresleným informacím - ono to zaprvé dost dobře nejde, protože tvůj názor prostě pohled na věc a tím i výslednou informaci ovlivňuje, ať chceš, nebo ne. a navíc o tu "nestrannost" nikdo ani moc nestojí, protože média tu jsou ze svý tržní podstaty proto, aby je někdo konzumoval, spíš než kvůli informování - a úkolem a měřítkem novináře tudíž je napsat něco, co budou lidi číst.
Autorská čtení prózy mám docela rád, u poezie tíhnu přece jen k té "nerecitovatelné" ...
Přijde mi, že to rozhodně není pro každého, ale že by to poezii někam stahovalo(?), to asi ne.
Ale nedá mi to, abych se nevyjádřil k osobě Vojtěcha Varyše. S jeho názory uměleckými i politickými (s těmi absolutně) nesouhlasím; vadí mi jeho prvoplánově útočný styl a absence byť jen základní slušnosti. Pro mě je to brouk pytlík v libertariánské verzi, který se svou vyprázdněností pyšní. I jeho účast v projektu sekvestoři nového žití považuji za katastrofickou...
ucho...vylouceni ze spolecnosti a k tomu nepokrytecke pisanie textov...mi vyznelo aj vyznieva ako tazke sebemrskanie...to je cele...
...nepletiem...ten princip vnimania je totiz uplne rovnaky...
...napr. na prve zhliadnutie tazsieho divadelneho kusu...nemozes odhalit vsetky nuansy...
Ubozí jsou všichni. Vydavatel, kritik, básník, posluchač i pořadatel - neb všichni nakonec umřou, ač to nemají neustále na paměti a proto se ti či oni prezentují, naparují a vymezují. Jde o otázku moci - což je - domyšleno do důsledků - neskonale trapné. Kritik z piedestalu periodika, básník z piedestalu poezie, posluchač z piedestalu kulturní bytosti - aktivního senzitiva, od televize utrženého - každý hájí svoji velikost ve sporu, jehož cílem není poznání pravdy, nebo dohoda konsensu - nýbrž prodej vlastního ega (v případě kritikově za prchavé peníze, v ostatních případech za prchavou sebeúctu). Či zcela prostě - potřeba imponovat svému partnerovi a děs zůstat se sebou samým. Já bych se tím netrápil, neb je to přirozené :). Dobří lidé kráčí vyrovnaným krokem a ostatní kolem tančí dobové tance - a každej jak myslí.
VT, to jsem asi postavil špatně tu vloženou větu.
Druhý bod je pak reakcí na úvodní otázku autora diskuse: Je tam to čtení opravdu tak zlé?
Na jakoukoliv akci chodí několik typů lidí. Mezi nimi i ti, kteří tam se tam jdou "nebavit".
reko, média a noviny jsou přítomny na každém kroku, takže to není úplně stejné jako se čteními. Co štve mě nejvíc je skutečnost, že prakticky neexistuje běžná praxe podávat nezkreslené informace, které by nevyjadřovaly názor autora. To se buď nechce dělat nebo neumí dělat.
Jinak k otázkám:
1. Na to si musíme zvyknout, pokud nechceme, aby veřejný život diktovala nějaká instituce
2. Vidím to podobně. Bohužel.
ucho...o com to sakra meles?...pytal som sa na tu hudbu kvoli tieto vety...
"A ve čtení poezie dokáže posluchač dobře vnímat jenom veškerý obal...
forma - obal dělá umělecké dílo."
"ale čtení a jeden poslach snese jenom hodně bezobsažné, nebo obsahem nepodstatné práce."
...pride mi to ako kardinalna hlupost...to by bola potom popreta funkcia divadiel...textov k hudbe a podobne...
...je samozrejme ze tazsie texty sa budu vnimat horsie tak v hudbe basni ako aj v divadle...ale to moze byt prave ten motivujuci element pre isty typ posluchacov/divakov...snazit sa preniknut k tomu dielu...
ucho...nepokrytecke sebemrskanie...to je fajn...
...mě by nikdo na autorský čtení nedostal ani párem volů (jen jednou jsem trpícím poslal po Honzovi Zborovi tác zákusků :P - ), ale zase jsem asi tři roky dělal v Reflexu (reportér pod Bajgarem.)..:
Never more tam frčí už od začátku.
Prostý: Milda Tesař, šéf kultury, myslim dneska eště pořád, řekne na poradě všem svejm josífkům: "Nemáte někdo nějaký ""never more"", do prdele? V přihrádce tu nic neni! Něco prostě sežeňte!"
No a jeden z josífků ho prostě "dodá"...tolik jen k mechanismu, jak zmíněný Varyš asi tak k ˇneverˇ přišel:D.(možná)...a jak to pak mohlo, podle toho, co píšete, vypadat....
´Never´ prostě musí tejden co tejden svý místo zaplacatit, kdyby na chleba nebylo : neni to žádnej, řekněme, Stoptime, kterej když neni, pokrčej ramenama a řeknou: tak příště...
ucho. chodis na koncerty?...
Já myslím, ucho, že tou formou myslel Zbora "něco" přetavené do umělecké formy, ne že je to "něco" až na druhé koleji. Podle mě je forma styl, kterým se odlišuješ od jiných básníků, tak ho chápu já
Ucho: to je přesně ono. tady http://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=356076 jsem psal, že obsah je podružný za formou. Tzn. že obsah je sice důležitý ale forma z něj dělá umělecké dílo. A ty mi v klidu vsuneš do úst, že je pro mě obsah nepodstatný.
Reka: právě mám rozepsaný fejeton o Televizních novinách, odpovím Ti prostřednictvím něho.
Nemyslím, že člověk musí nutně pracovat v novinách aby dokázal odhadnout, jaké tendence obecně v žurnalistice panují - ve větším počtu případů nejde ani tak o objektivitu jako o prodejnost (Státem dotovaná periodika si pak zase mohou dovolit jen objektivitu neškodnou). Nicméně celý život pracuju pro různé redakce periodických tiskovin, takže si obrázek umím udělat přímo z první ruky a navíc dost často narážím na téma média v oboru, který studuju.
...iste...pokial je to novinarsky clanok tak je to samozrejme...
...solidny autor nie je zarukou nicoho...moze mat slabsi den...alebo pruser je ked mas vacsi priestor a dojebe sa ti zvuk...takze ked citas na mikrofon tak je to jak z hrackarskeho a k tomu ti ochorie headliner...to je na infarkt...
...aj promo urobi vela...ak dojde viacej ludi tak je atmosfera silnejsia...komercia jak svina...ale myslim ze je jej trochu potreba ked sa clovek do toho pusti...a vyhovorky o tom ze to clovek robi popri praci neobstoja...
...ja sa prave snazim navsetvovat aj akcie neznamych autorov...aby to nebolo stojate...sam ich tlacim aj do akcii...skusam ich opri autoroch ktori su sazka na istotu...par razy som bol sokovany ako sa novacik prezentoval...
Aššu: díky za poučný odkaz, tenhle taky není špatnej... ale na mě už moc akční... ten v kh zatím vede...
Aššurballit: Se všemi body samozřejmě souhlasím a mám za to, že si nešvary čítaček trefně shrnul. Díky.
Právě proto navštěvuju jenom čtení autorů, které znám, nebo o kterých si zjistím něco co mě k nim přitahuje.
Ale jistě, oba myslím ze zkušeností víme, že k tomu, aby se čtení podařilo, nestačí jen pozvat solidního autora.
Ovšem pokud navštívím za sebou tři nevydařená divadelní představení v Horní Lhotě, nezačnu hned všude vykřikovat, že české (slovenské) divadlo nestojí za nic.
smetiprach: ...na toho som nenarazal...narazal som na clena jedneho slovenskeho literarneho klubu...
http://hudba.zoznam.sk/jurai/piesne
Do toho, Zboro. Přece si nenecháš s..t na hlavu
"2. Jsou dnešní lidé ještě ochotni přemýšlet, nebo už jsme definitivně v době postselského rozumu - pseudoluxusu zahlcení informacemi a názory, ze kterých si jakýkoli člověk může vylosovat jeden a ztotožnit se s ním?"
Myslím, že někteří jsou ochotni přemýšlet. Nevím, jestli ty taky. Anebo to, co nám v něm předvádíš ("Jenže současná novinářská praxe nejen, že je založena na tom, že kdokoli může uveřejnit cokoli (hlavně aby to bylo dostatečně atraktivní a nebylo ve střetu se zájmy toho kterého konkrétního média), ale je v módě vydávat to i za obecně platnou vyšší pravdu a z principu nepřipouštět polemiku."), je založené na extrapolaci nějakých faktů, anebo je to prostě jen plácání, protože nadávání na noviny a "lidské stádo" je populární?
V kolika novinách jsi pracoval? O jaké módě nepřipouštět polemiku to mluvíš? Tobě se stává, že když začneš věcně kritizovat nějaký článek, tak přijede komando a sebere tě, protože polemika se nesmí připouštět? Nadáváš na Jardu, který nevytáhl paty z hospody ale všechno zná, nadáváš na Jaryše, který vynáší nicneříkající zobecňující soudy, a sám v tomhle textu předvádíš přesně totéž.
Zbora: má to sedmatřicet minut, to celé nedám, ale při přeskakování, někde za půlkou, jsem zaslechl, že chlapec píše texty... předpokládám, že to budou naopak ty, které literaturu pozvednou z bahna znovu na výsluní...
Aššu: no počkej, ten chlápek s půjčenou kytarou byl náhodou skvělej... řekni sám, pamatuješ si snad z toho čtení někoho jiného? úsmev
"Navíc by se předešlo situacím, kdy autor smaže dílo hned po té, co se mu pod ním dostane názoru, který si taknějak nepředstavoval, a spláchne tak nejen svůj text, ale s ním i reakce ostatních uživatelů o které si vložením díla nepřímo říká, což mi vůči nim nepřijde zrovna dvakrát slušné."
to už tu všechno bylo :-) kdysi dávno jsem brojil proti možnosti mazat selektivně komentáře pod díly a byl jsem tehdejším gubernátorem oslyšen s tím, že to je svaté právo každého autora.
A s tím co píšeš výše jsem se osobně setkal když jsem kdysi přidal reflexi pod jedno z dílek Fouckaultových (!) a ten dílko obratem smazal s tím, že se mu nelíbí, že můj komentář zaujal více než dílo samo a diskuze se ubírá nesprávným směrem :-)
...je tam vela podnetov...ale vyjadrim sa k otazke tomu nazoru citaju chudaci inym chudakom...a ono to bohuzial vo vacsine prikladov tak je...
...za posledne dva tri roky som navstivil ix autorskych citani...a to co som niekedy videl bolo zufalstvo samo o sebe...
1) tendecnia autora zhovadovat sama seba - extremny priklad bol ked typek vysiel na podium s gitarou a vravel neviem spievat neviem hrat a vsetky texty su pre mna len psychohygiena. co sice potvrdil. ale ludia poctivo zatlieskali. aj ked vacsina len krutila hlavou. hnus
2) neschopnost vacsinou autorov co i len trochu artikulovat
3) mizerna priprava autorov na citanie. - napr. hodinove listovanie. a hladanie textu.
2) a 3) bod by mohli namietat ze vystup je predsa text a ma ist o literaturu. ibaze autorske citanie a samotne citanie z knihy su dva rozlicne zanre. a ked uz na to podium vylezu mali by sa aspon snazit.
4) tendencia organizatorov citani byt demokraticky a dat sancu vsetkym. na citacke potom citaju autori neskutocne sracky. ktore neprejdu ani na pismaku. brutalne podcenenie publika.
...najhorsie je ze tieto veci neplatia len pre zacinajucich...u ktorych su iste nedosatky pochopitelne...ale casto uz u etalblovanych autorov....ktori maju co to odcitane...
...osobne sa teda nedivim tomuto dost castemu nazoru...ono ked mas len trocha smoly tak bez problemov narazis na tri srackove citania v rade a jednoudcho to vzdas...
4)
Smetiprach: osobní naštěstí ne, spíše se přátelím s děvčaty. Jen občas se od něj někde něco podnětného dozvím, nebo ho zaslechnu z rádia: http://www.rozhlas.cz/radiowave/waveculture/_zprava/689789
Ne, autor by neměl určitý čas diskuzi mazat.
Na autorská čtení nechodím, čili nemohu zaujmout stanovisko ohledně kvality. Ale iluze si nedělám.
Off Topic:
Děkuji všem, kteří mi v diskuzi od autorky
viwien posílají avíza.
Bohužel na ně nemohu reagovat, jelikož mě autorka zablokovala.
Norskému vracím avízo v této diskuzi
milej jene... nevím, zda máš nějakou osobní zkušenost s varyšem... je to velmi mladý chlapec trpící na poli umění... kde vstupuje do celé řady projektů... o kterých se, kromě jemu podobných trotlů... nikdy nikdo nedozví... takovej jedinec by, alespoň podle mého mínění, neměl zkoušet být kritikem... pokud by svoji zapšklost přetavil například na teplo... už mohlo být dávno jaro... jeho krákavé never more tudíž nelze brát vážně a přijde mi zcela zbytečné o něm diskutovat... snad jenom podotknu, že čtení tak, jak fungují ve Fra... rozhodně nezatahují českou literaturu do ještě hlubšího bahna... to může napsat jenom úplnej hlupák... nebo nedostudovanej učitel!
p.s.: mazat fungující diskuzi je samozřejmě hovadina svědčící ze všeho nejspíš o tom, že autor o diskutování asi příliš nestál...
Nechci se mýlit, ale na otázku, kolik a jakých čtení pan Varyš navštívil, by ti patrně nejlépe odpověděl.... /chvilka napětí/.... pan Varyš.
té noticky v Reflexu jsem si taky všiml, čekal jsem, kdy se tu někdo ozve :o)
na autorská čtení moc nechodím, tak se nebudu nijak vymezovat...
vschopit máš blbě. hezká polemika