Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seJak přestat kouřit
Autor
Květoň Zahájský
Jen málokoho z lidí mám rád tak, jako sebe sama, pročež o svoji tělesnou schránku pečuji s příkladnou starostlivostí. Nezanedbávám hygienu, stravuji se pestře, svalstvo tužím pohybem a zdánlivé tělesné anomálie konzultuji s odborníky. Nejsem žádným hypochondrem ale smrti se vyhýbám kde můžu. Pravda, z času na čas se dopustím drobné rozmařilosti ve formě obžerství, či nemírné konzumace lihovin, avšak vzhledem k mým majetkovým poměrům, jsou tyto excesy ojedinělé.
Nedávno jsem se však přistihl při myšlence, že si snad vědomě ubližuji. Řežu pod sebou větev! Kopu si svůj hrob! Ano, jsem kuřákem. Kuřákem sice svátečním, přesto však tím politováníhodným otrokem civilizačního zlozvyku, bezohledným šiřitelem karcinogenních zplodin a hanebně zapáchajícím lidským odpadkem, jak jsem se dočetl v tisku. Poslední dobou se o škodlivosti a společenské nebezpečnosti kouření píše tolik, že jsem se rozhodl přestat. Tedy nikoli číst, jako jistý pan Churchill ale přestat kouřit. Představa kusu divoce rostoucí tkáně v útrobách mých svědomitě vydehtovaných plic mi opravdu nedělala dobře.
Pohroužil jsem se tedy do učených knih, abych se ve svém úsilí nedopustil nějaké triviální chyby. Nevěřili byste, co papíru už bylo na toto téma popsáno.
Již roku 1603 anglický král Jakub I. sepsal filipiku proti kouření: "Ti, kteří jednou propadli této neřesti, vedou vinou kouření bezútěšný život. Nemohou přestat kouřit, protože zvyk příliš vnikl do jejich povahy. Nová páchnoucí rostlina podrývá zdraví, sžírá jmění, je ohavná k čichání, škodlivá mozku, neprospěšná plicím a pachem kouře představuje dým pekelný."
Naopak nejnovější odbornou publikací kterou jsem sehnal, je revoluční světový bestseller "Snadná cesta jak přestat kouřit" z roku 2003, ve které se autor Carr Allen holedbá, že vás odnaučí kouřit - jednou provždy.
V neposlední řadě, zasurfoval jsem i na vlnách internetu a vyzpovídal přehršel známých kuřáků stran jejich zkušeností s odvykáním. Na základě získaných poznatků, sestavil jsem tento seznam podpůrných prostředků s přihlédnutím k jejich spolehlivosti:
1) Pevná vůle.
* Nejzákeřnější je psychicko-společenská vazba na kouření.
Kamarád Aleš, vzor odhodlanosti a pevné vůle, dokáže přestat kouřit až devětatřicetkrát za den. (Jedna mu musí vždycky zůstat v krabičce, aby mohl s kouřením praštit i druhý den časně ráno, cestou do trafiky.)
2) Nikotinové náplasti.
* Pomáhají zmenšit abstinenční příznaky.
Tchýně, když byla hospitalizována s boreliózou, nedokázala ani na přísně střeženém infekčním oddělení nijak významně snížit spotřebu cigaret, byť byla olepena flastry Nicorette jako Michael Jackson po plastice. Podle jejího názoru náplast funguje jenom tehdy, když ji sroluje a vykouří.
3) Nikotinová žvýkačka.
* Několikrát se nakousne a pak se schová pod jazyk. Nikotin se z ní pozvolna uvolňuje.
Pan Schwarz se stal na nikotinových žvýkačkách tak závislý, že si dnes nedokáže den bez nich vůbec představit a nářky kuřáků na to, kolik je při neustálém zdražování tabákových výrobků stojí jejich vášeň, odbývá jen povzdechem: "Jo, kde jsou ty doby, kdy jsem prožvýkal měsíčně jen tisícovku..." .
4) CHAMPIX, ZYBAN, WELLBUTRIN
* Léky bez nikotinu z řad antidepresiv.
Neznám nikoho, kdo by se podrobil léčbě těmito preparáty ale v letáku stojí, že tyto léky mohou mít i vedlejší účinky: Bolest hlavy, potíže se spánkem, neobvyklé sny, zvracení, zácpa, průjem, trávicí potíže, plynatost , pocity paniky, potíže s přemýšlením, změny nálad, poruchy vidění, změny barvy očních bulbů, bolesti očí, rozšíření zornic, krátkozrakost, přecitlivělost očí na světlo, vodnaté oči, zvracení s příměsí krve, podráždění žaludku a pálení žáhy, bolesti břicha, nepravidelná stolice, červená krev ve stolici, říhání, vředy v ústech, bolest dásní, povleklý jazyk, kožní vyrážka, cysty, plísňové infekce, zarudnutí kůže, svědění, akné, zvýšené pocení, bolesti hrudní stěny a žeber, ztuhlost kloubů, svalové křeče, glukóza v moči, poševní výtok, změny sexuální touhy nebo funkce.
Pokud se u Vás během užívání přípravku objeví vzrušenost, depresivní nálada nebo sebevražedné myšlenky, ukončete léčbu.
Ruku na srdce přátelé, není bezpečnější kouřit?
5) Inhalátor neboli e-cigareta
* Umělohmotná náhražka cigarety s nikotinovou náplní.
"Světová zdravotnická organizace neví o žádných vědeckých důkazech, jež by potvrzovaly, že elektronická cigareta je bezpečným a efektivním nástrojem pro skončení s kouřením," řekl šéf protitabákových aktivit WHO Douglas Bettcher.
A můj přítel Bedřich dodává: „První 2 dny jsem zápasil s nedokonalou funkčností e-cigarety. Dalších asi 10 dní jsem kouřil e-cigaretu snad pořád a uvědomil jsem si, že jsem určitě svůj návyk na nikotin ještě zvýšil. Hulil jsem snad pořád a na nic nebyl čas, jak jsem jenom ládoval nový náboje. Kamaráde - zlatý Marlbora!“
6) Akupunktura
* Stačí pouze jedno sezení, po němž by měla potřeba kouření zcela vymizet.
Mám kamaráda - akupunkturistu. Vyléčil už spoustu kuřáků. Alespoň to tvrdil, když mi z ucha dělal jehelníček. Připadal jsem si jako fakír.
" Tak, teď ti pustím relaxační hudbu a počkáš patnáct minut. A mysli na něco příjemného! Já si jdu na balkón zapálit. "
Po dvaceti minutách už jsme pochopitelně kouřili na balkóně spolu, hovoříce o zázračné moci akupunktury.
7) Senzibil
* Stačí pouze jedno sezení ...
Znám se důvěrně s přírodním léčitelem Pavlem. Je mým kamarádem, mistrem Reiki, potencionálním alkoholikem a dokáže bez problému vyšlukovat doutník. Ten mě kdysi seznámil s významnou ukrajinskou léčitelkou Irinou. Irina se zcela vymykala jakékoli laické představě alkoholika a dokázala kouřit až tři cigarety najednou. Obě možnosti jsem okamžitě zavrhl.
8) Cokoli jiného
* Berlička, na kterou svedu svůj neúspěch.
Ano přátelé, pochopil jsem, že nic z tohoto seznamu nefunguje tak jak bych si přál a je to často mnohem dražší než kouření samotné.
Kdysi jsem slyšel rčení, že alkoholik je člověk, který pije více než jeho lékař. Kupodivu, je docela málo lékařů kteří kouří. Dokonce nás od kouření sami odrazují, přestože je to v rozporu s jejich byznysem. O kolik pacientů by přišli, kdyby nebylo kuřáků. O kolik zajímavých, obtížně léčitelných chorob. Kolik složitých, drahých přístrojů by leželo ladem.
Na druhé straně, třeba by lékaři měli více času na své koníčky.
Znám jednoho, ten píše fejetony. Když má čas.
Už dlouho jsem od něj nic nového nečetl…