Docela by mě zajímalo jak se na vietnamské obchody díváš dnes. Jestli si třeba nezměnil kritický pohled. Já si je nemůžu vynachválit. Jsou pracovití, ochotní, mají daleko bohatší sortiment zboží. Mají otevřeno i o svátcích. Dá se koupit výborný vietnamský čaj, výborné cukrovinky.., mohl bych pokračovat dál. Zprvu jsem se na ně díval i já skepticky ale postupně jsem si je oblíbil. Určitě je ale rozdíl někde v Praze a nebo třeba na maloměstě...
jo, to už je jiná doba, nevážili jsme si našich českých vietnamců a tak přišli jiní
skvěle jsem se bavil, protože znalý reálií - bydlím rovněž nad ulicí, kde je takových sámošek asi 5 vedle sebe.
a abych taky přispěl: v andělu jsem navštívil jejich bufet, objednal smyžený sýr a pořád čekám a čekám a pak zjistím, že od pultu slečna - už divě - volá: smayák, smyák!!!
Tak jsem si včera ani nemusel dávat tu práci a zvedat v příhodný okamžik ruku, abych se od profesorky při přednášce o bilingvismu dozvěděl, čím to je, že ti Vietnamci všechno odkývou. Shodou okolností žila nějaký čas v Číně a Vietnamu a začala vyprávět nějaké zážitky. Říkala třeba jak to probíhá když má vlak hodinu zpoždění: neohlásí se jako u nás - vlak má hodinu zpoždění, ale hlásí se pořád dokola: vlak přijíždí do stanice. Všichni jsou tam na to zvyklí a nepovažují to za lež. Poplach by naopak vzbudilo, kdyby se zpoždění ohlásilo, protože lidé tam nejsou zvyklí přijímat negativní informace. Další vtipná, kterou líčila jsou čínští a vietnamští tlumočnící, kteří netlumočí přímo to, co jedna strana říká, ale upravují to tak, jak si myslí, že je to pro druhou stranu nejpřijatelnější. Říkala, že je jedno z nejdůležitějších pravidel osobního styku nezklamat druhou stranu za žádnou cenu. My Evropani tomu nerozumíme a oni zas nechápou jak k sobě můžeme být tak zlí. Pokud pak přijedou do Evropy, je to jeden z nějvětších kulturních šoků, který ale chtě nechtě musejí překonat, protože jinak to na hodnoty původního obyvatlstva působí zhruba tak, jak píšu ve fejetonu...a naopak Čech, který přijede do Japonska a vysmrká se uprostřed pracovní večeře se nemůže divit, když se rázem ocitne na okraji společnosti.
Tak to je asi ostravský regionální. Já ti to s těma jabkama taky věřím. V podstatě je to taková klasika, souhlasit se zákazníkem...:)
Zboro, to je přece strašně starý fór (asi 10 let), akorát místo "jablek" se používá "bavlna". Jinak je celý rozhovor s Vietnamským obchodníkem v podstatě totožný. Vy ten vousatý vtip v Praze neznáte?
Zábavné, výstižné. Taková fotka ze současnoti; úsměvná, ale nezesměšňující. Oportunisté s lidskou tváří...
reka: díky bohu, že aspoň ty! ;)
Rasismus zabalený do rádoby vtipných slov. Zvedá se mi z toho kufr. Výběr a 33 tipů. Písmák´s death..
Nojo, tak abych se zase přiznal já, já mám asi přesně ten opačný problém, že jsem citlivý na cokoliv, co mi přijde blízko rasismu. Prostě mě to uráží. Možná to souvisí i s tím, že žiju v Holandsku a můžu tu na vlastní oči sledovat proměnu společnosti od tolerantní ke xenofobní (v nadcházejících volbách hrozí, že vyhraje strana, která má nenávist k muslimům jako svůj primární programový cíl) a není to hezký pohled. Anebo tím, že jsem vyrůstal v Čechách, které, promiň mi to, mi, co jsem tam žil a i takhle zpětně, přijdou jako docela rasistická země, což ale spíš souvisí s určitýma nezávislýma věcma, za které češi nemůžou - jako třeba tím, že v Čechách posledních padesát let bylo strašně málo cizinců, že se lidé za komunismu uzavřeli do soukromí a mají nedůvěru k věcem mimo atd.
Vždycky u všech ať už rasistických nebo šovinistických výroků si snažím představit, jak by asi bylo mně, kdyby to někdo říkal o mně a mé komunitě. Kdybych třeba přišel tady v Holandsku na party a lidé se mi třeba posmívali za to, že mluvím holandsky s chybama, což lidé běžně dělají Vietnamcům v Čechách, nebo se mě poté, co jim řeknu, že jsem Čech, zeptali (třeba i ze srandy), jestli pracuju nebo kradu. A tak. Myslim, že tohle člověka z rasismu slušně léčí.
Ve všem, co tady píšeš, s Tebou samozřejmě souhlasím a beru to jako rozumný postoj. Mě jen zarazil Tvůj první výpad. Nesnažil jsem se totiž, navléknout to urážlivě, spíš jen popsal příhody, které se mi opravdu staly (napsal jsem to během chvilky, poté co jsem dorazil z obchodu, kde jsem dostal od Vietnamce vynadáno, když jsem vyndal z pytlíku označeného slevou jedno nahnilé jablko, položil stranou, pytlík zavázal a chystal se s ním k váze) což se mi možná nepovedlo s dostatečným odstupem. Abych se přiznal, mám trošku problém s tím, jak je dnes lecos označováno za rasizmus. Oni jsou jiní než my, se vším co k tomu patří. Mám právě proto dojem, že je lepší, když si člověk drží určitou linii, za kterou nejde ani jedním směrem. Příliš ty rozdíly nevyzvihovat a nezesměšňovat ani nekřičet o rasizmu při vyřčení slova cikán.
Děkuju za odpověď.
"Je něco nelegitimního tvrdit o židech, že jsou národem významných umělců, vědců a obecně velkých mozků? Není. Jen zmiňování negativních vlastnosti typických pro daný národ je považováno za nelegitimní."
Podle mě pleteš dohromady dvě věci. První je zmiňování se o pozitivních nebo negativních věcech. Druhá je rasismus. Tyhle dvě věci spolu nesouvisí.
Zmiňovat se o pozitivních nebo negativních věcech u národa, to samozřejmě můžeš, a za rasistu tě nikdo nařknout nemůže, pokud teda ví, co to slovo znamená. Například když řeknu "Češi vypijí za rok tolik a tolik litrů piva" nebo "Češi jsou národ, který dali světu Smetanu, Dvořáka a další velké hudební skladatele" anebo "Češi jsou národ, který po druhé světové válce agresivně vyhnal německou menšinu", tak nic z toho nemá s rasismem nic společného.
Rasismus je přesvědčení, že rasa je hlavní, anebo minimálně velmi významný, determinant ve vlastnostech a chování člověka. Např. v 19. století běžně rozšířený fakt:
"černoch je hloupější než běloch"
"žid je vychytralý a touží po penězích" atd.
Jsou rasisitické názory, které nikdo nezpochybňuje. Např:
"černoch má jinou barvu rukou než běloch"
"černoch má jiný tvar nosu než běloch"
"asiat má jiný tvar očí než běloch"
atd.
Čili, striktně řečeno, když si vezmeme tvůj příklad s běžícím černochem, tak jsi rasista, pokud předpokládáš, že bude rychlejší (protože očekáváš jiné rozložení svalových buněk v jeho těle). Nicméně, pouze v tomhle širokém, původním významu slova "rasismus". A o ten nikomu nejde. Protože o těchhle věcech nikdy debata není a ani ta moje nebyla. Nikdo netvrdí, že rasy a společnosti se od sebe neliší. Samozřejmě že ano. To je triviální tvrzení.
Otázka je, jak moc a v čem. A otázka je, jestli je dobře v tomhle směru věřit tomu, co lidé "tak nějak obecně ví". V sociální psychologii existují studie, které ukazují, že máme tendenci přikládat negativní vlastnosti minoritním skupinám. Na druhou stranu, tuhle tendenci nemáme u jednotlivců (tohle např. pomůže vysvětlit to známé "já mám souseda roma a proti němu vůbec nic nemám, já mám jen něco proti jim jako skupině"). Tahle rozdílná percepce skupin a jednotlivců není kvůli tomu, jak se chovají, tahle percepce je a priori. Další věcí je touha po démonizaci (potřebuje nepřítele), strach z neznáma atd. To všechno bude ovlivňovat naši percepci minorit a povede ke zkreslování faktů. Proto nevěřím moc tomu, že lidé tak nějak obecně ví, že Vietnamci kradou atd. Mimochodem, rasová a sexuální perspektiva při vnímání se detailně studuje v sociální psychologii a myslím, že existuje dost studíí, které ukazují, jak neuvěřitelně silně jsme plni předsudků a ignorujeme fakta jen proto, že máme určitá rasová a sexuální očekávání. Čili dokud neuvidím nějaké statistiky, které ukážou, jak Vietnamci víc okrádají zákazníky než Češi, tak tomu prostě věřit nebudu. Samozřejmě, v takových statistikách se také budem muset shodnout na tom, co znamená okrádání (viz můj předchozí post).
Ještě k tomu Německu. Německo je velmi zajímavý případ. Je to stát, kde rasová nesnášenlivost byla využita vládnoucí třídou ke kontrole celé společnosti. Rasistické předsudky existují v každém v nás, to ještě není tak strašné. Problém je, jakmile toho někdo začne využívat k dosažení určitých cílů. Jakmile ti tvůj šéf přestane říkat "samozřejmě, máš rasistické předsudky, ale snaž se je udržet na minimum; snaž se neustále si uvědomovat, že jsou to předsudky". Jakmile ti místo toho začne říkat "rasistické předsudky nejsou předsudky, ony jsou pravda! A teď běž a zabij toho chlapíka odvedle", tak je průser. Což se přesně stalo v Německu. A což se o nějakou dobu později stalo ve Rwandě, a pak v Jugoslávii atd. A aby se něco takového znovu nestalo, je třeba všechna tahle "fakta" o dalších rasách držet na uzdě a brát za to, co nejspíš doopravdy jsou - iluze naší psychiky.
A být opatrný ke všem rasovým urážkám, protože nikdy nevíš, kdy se tohle "nevinné" nadávání Vietnamcům nezvrtne v naší společnosti v něco horšího.
(sorry za dlouhý post)
K reakci No, nenutí... b) je asi správně. Ale dneska si čiperná důchodkyně většinou hupne na tramvaj (obyčejnou, protože my ty sklepní, jako vy v Práglu, nemáme÷), přetáhne hůlkou prvního sedícího, kterej se jí namane, a alou do Kauflandu (Penny, Billy, Alberta). Což mi tak nějak volně asociovalo obrázek, kterej jsem popatřil někdy předminulej tejden: Jedna paní cca čerstvě důchodového věku při couvávání z řady na parkingu přejela tašku RVHP (kdybys náhodou nevěděl, co to je, zeptej se nějakého pamětníka z příbuzenstva) jedné již zasloužilejší důchodkyni. Ač se neskromně domnívám, že nejsem až taková zlomyslná svině, při sledování téhle situace se mi zlepšila náladu po celý zbytek dne.÷))
A hele, co jsem našel:
Odstraňte Ladova Mikeše ze škol, žádají romští aktivisté
Romští aktivisté se pohoršují nad Josefem Ladou a jeho dílem Kocour Mikeš. Podle nich je v pasáži knihy, kde je Mikeš přepaden, svázán v pytli a hozen do vozu, projev rasizmu. „Milé děti, ti lidé byli cikáni,“ vysvětluje totiž Lada v pohádkové knize, kdo mluvícího kocoura ukradl.
Několik romských organizací vyjádřilo kvůli tomu „hluboké znepokojení“ a žádá ministryni školství Miroslavu Kopicovou, aby zamezila propagaci podobné literatury ve školách. Podle nich Lada ve své knize kriminalizuje všechny Romy.
„Vedení Roma Realia spolu představiteli Hnutí romského odporu, Aliance romských komunit a Futurum Roma vyjadřují hluboké znepokojení nad opět nekontrolovaným přístupem školství ČR a rasistickým přístupem české kultury,“ uvádí v prohlášení předseda prvního jmenovaného Václav Miko.
Informaci o rasistickém podtextu v knize podle svých slov obdržel od jednoho z korespondentů, což jej vyburcovalo k reakci.
Mně to připadá už nějak moc...
No, nenutí? To je zas otázka. Pokud jsi babička o holi a nemáš v okruhu tří kilometrů jiný obchod něž činčongy, asi si moc vybírat nebudeš. Ale na druhou stranu je také možné, že nebýt činčongů, neměla by babička o holi v okruhu tří kilometrů obchod žádný :o)
Jenom tiše připodotknu, že nikdo přece nemusí u Vietnamců kupovat fórové klumpy bůhví odkud. Nikdo nikoho nenutí, aby si kupoval "pravý" Marlbora Made in Vedlejší garáž, trávu vyhoněnou pod lampama, co jsou napájený neměřenou elektrikou. Je každýho volba, jestli je tak bohatej, aby si kupoval "RaiBany", jak jsi, milý H., vtipně napsal, nebo třá "Adýdy" za tři kila.
Když trochu provětrám paměť, tak už někdy koncem osmdesátých let prodávali naši přátelé ze socialistického Vietnamu digitální hodinky. V jedné úsměvné epizodce z tehdejší doby se kolega zeptal prodejce asijských rysů, jestli jsou ty hodinky opravdu vodotěsné - to pak bylo nářku, když je před zaplacením požadované částky nejprve vyzkoušel v umyvadle plném vody. Málem došlo k internacionálnímu konfliktu mezi občany spřátelených zemí. ÷))
Jináč k textu samotnému: pobavil jsem se, určitě disponuješ nadhledem a ironií, a to se počítá. *+
Ó, daleký Vietname, tys poslal nám sem z nebes spásu. Nebýt tvých synů, nepoznal bych rozkoš z nakupování.
Zbora: Tvrdě do nich! Budu podávat náboje! V životě jsem vod těch žlutejch parchantů nedostal paragon! Je to přitom povinnost! Proto tolik prosperujou!!! Hovno platěj daně!!!
Nádhernej přístup k životu! Moje krevní skupina. Humor který neubližuje. Byť do jisté míry humor kritizující, ihned následuje pochopení. To mám rád. Velmi čtivé, ze života, veselé...
Hlavně je pěkný ten moment studu u brýlí - najednou z Vietnamců udělal lidi a v podstatě i z tebe.
Víš, mluvit o židovské otázce po tom, jakých zvěrstev se na tom národě dopustili němci je vycházení na velmi tenký led. Ale když už tady zmiňuju židy a němce, vezmu to na jejich příkladu, ale z opačného konce. Je něco nelegitimního tvrdit o židech, že jsou národem významných umělců, vědců a obecně velkých mozků? Není. Jen zmiňování negativních vlastnosti typických pro daný národ je považováno za nelegitimní (tady chci dodat ještě, že každý národ má své typické vlastnosti - kdo to popírá je populista - dokud budou národy, budou mít svá +a-) A je legitinmí mluvit o němcích jako o národě který se dopouštěl oněch zvěrstev? Dočetl jsem zrovna nedávno Eseje Arnošta Lustiga. Píše v nich o němcích obecně - jako o celém národu, a přestože několikrát zdůrazňuje, že byli němci takoví i onací a že spousta němců byla jeho spoluvězni, zůstává v popisech o obecného označení němci - národ, který za to může. Nikdo se tomu nebrání. I ve škole se to tak učí...nebo alespoň za mě učilo. Tohle zobecňování jistě nepřispívá jedincům, kteří se typickým vlastnostem dané skupiny v dané době vymikají, ale pro orientaci je to naprosto podružné. U nepracujících romů a ufonů srovnáváš dvě nesrovnatelné věci. Něco, co je empirickými každodenními zkušenostmi generací podmíněné a něco co závisí na několika málo kusých, méně, či více prokázaných informacích. Je to jako kdyby si srovnával matematiku s filosofií. Nemám rád tyhle zjevné alibismy, kterých se lidé tak často a rádi dopouštějí.
Netvrdím, že máme brát jednotlivce ze skupiny jako přesného nositele všech vlastností přisuzovaných jeho etniku. Netvrdím, že když si dám závod v běhu s nějakým černochem, černoch vyhraje, protože je k tomu geneticky lépe vybavem (má větší počet svalových úponů), i když obecně je fakt, že černoši jsou prostě rychlejší. Běloši jsou pomalejší než černoši. Je to legitimní názor? Podle Tvého pojetí je to totiž rasizmus. Já totiž jen popisuju obecné jevy, s kterými se u vietnamců jako u určité skupiny obchodníků hojně setkávám. Kdybych stejně psal o všech zelinářích - jejich mediální obraz byl, nutno řícz že právem, před revolucí dost podobný (a stejně tak se o nich média moc nešířila) - taky mě budeš považovat za rasitu? Odpověď na tuhle otázku mě velmi zajímá.
Ohledně okrádání státu: nebudu hledat linky, za to mi to vážně nestojí. Spíš uvedu příklad. Nedávno jsem na ČR Radiožirnál, tuším, že v pořadu Nad věcí slyšel rozhovor s člověkem který leta pracuje v řídící funkci v úřadu kontroly: říkal, že právě u vietnamců je velmi složité dobrat se nějakých konkrétních čísel, protože je prakticky nemožné zjistit, jaké mají obraty. Neví to ani předseda nějakého toho jejich obchodního sdružení. To je asitak vše, co jsem k tomu chtěl říct. Víc důkazů hledat nebudu. Kdyby jsi tady žil, slyšel by si je všemožně sám, i přestože v čechách teď panuje naopak dost provietnamská nálada.
Obhajovat svůj fejeton nehodlám. O klišé se hádat nebudu.
nj každej má jiný zkušenosti... vietnamci co znám já jsou pracovitý, maj otevřeno děsně dlouho a shnilý broskve neprodávaj.
(Omlouvám se za dlouhý post)
Podle mě se tu pletou dohromady dvě otázky, takže se je pokusím rozlišit.
1. Je pravda, že Vietnamci prodávají zmetkové zboží a snaží se okrást/okrádají lidi, stát atd.?
2. Je dobré o takových věcech psát fejetony?
Ad 1: Já vlastně moc nevím, protože v Čechách už dlouho nežiju. Občas v cizině zajdu do vietnamské restaurace, když jsem žil v Německu, tak jsem nakupoval ovoce často v asijských krámech, a nikdy jsem si nepřipadal ani ošizený, ani, jako bych byl právě okradený. Věřím ti, že v Čechách Vietnamci prodávají zmetkové zboží. Z toho ještě neplyne, že okrádají lidi. Chápu, že ty tady myslíš "okrádání" metaforicky, ale ani to z toho neplyne. To by se dalo posoudit, teprve kdybychom měli nějaký objektivní poměr cena/klavita, a vzhledem k tomu, že ve vietnamských obchodech bývají ceny zpravidla nižší než v normálních krámech, nepřipadal bych si okradený, kdybych dostal horší kvalitu produktu: tohle není okrádání, tohle je součástí hry, na kterou jsem, jakožto zákazník přistoupil.
Okrádání státu: (čili neplacení daní). Moc se mi to nezdá, ale třeba máš pravdu. Je zvláštní, že z novin si pamatuji na jeden jediný případ toho, kdy Vietnamci neplatili ve velkém daně. (Nevím, jestli je chytili.) Vzhledem k silně rasistickému sklonu české společnosti by mě překvapilo, kdyby média vesele nehlásila každý sebemenší problém u těch pár přistěhovalců, které Česká republika milostivě přijala. Nebo ty mi tady můžeš postnout řekněme tak deset, patnáct linků z posledních pár let, každý s nějakým případem, kdy Vietnamci okrádali stát? Dokud ne, tak ti to nevěřím. Obecným povídačkám a říkačkám typu "ale to se přece obecně ví, že Vietnamci okrádají a Rómové nepracují" mám tendenci nevěřit, protože spousta lidí taky tak nějak obecně ví, že jsou mezi námi ufoni a evoluční teorie je nesmysl. Pokud mě někdo přesvědčí argumenty, že Vietnamci opravdu okrádají stát, tak jsem ochotný změnit názor.
Ad 2: To záleží na tom, co je literatura. Pro mě je to něco víc než jen semletí několika klišé. Protože to je to, co si předvedl ve svém fejetonu. To nejsou žádné zajímavé postřehy odpozorované ze života. To jsou klišé toho nejhrubšího zrna, se vším všudy, i s "dvetě" a stokrát omletou historkou s paragonem. Navíc klišé stavějící humor na rasové nesnášenlivosti.
Dám ti ještě jiný příklad, jen tak pro srovnání. Čteš občas literaturu 19. století? Nebo vůbec jakoukoliv literaturu před 2. světovou válkou? Co říkáš na ty portréty Židů? Já třeba, nedávno, jsem narazil na scénu v Orwellowi, kde hrdina popisuje scénu na ulici, a jedna věta je něco jako: "Žid do sebe cpal provinile kusy chleba s masem." Kde není za prvé jasné, jak hrdina ví, že je ta postava žid, a taky není jasné, jak může vědět, že se při tom cítí provinile. Ale samozřejmě, je jasné, jak se tam tohle dostalo: žid jako rázovitá postavička, a samozřejmě, ten nemůže jíst, protože židé jsou od přírody chamtiví, takže se musí cpát, ale jsou při tom provinilí, kvůli všem těm špatnostem, co nám, hodným Evropanům, provedli. Zajímalo by mě, co bys takovým autorům řekl. Že možná není pravda, že všichni židé jsou chamtiví a že páchají neustále špatnosti? A že by si třeba mohli taková hloupá klišé a rasové předsudky odpustit? Anebo bys mu řekl: "Super, to je úžasné! Takhle originální, netradiční postřeh jsem snad ještě nečetl! Panečku, chamtivý žid! A k tomu ještě provinilý! To tu ještě nebylo." Paralela s tvým textem je, doufám, nasnadě.
Reka: nemůžu za to, že prodávají zmetkové zboží a snaží se okrást lidi anebo stát, nejlépe však obé. Běž si nechat vystavit k deseti náhodným paragon a pak mi mluv něco o rasizmu. Je rozdíl mezi předsudkem a skutečným chováním skupiny. Když napíšu, že všichni Vietnamští muži neuznávají emancipaci žen, budu u Tebe taky rasita?
Ouško - na to, abys mne kategorizoval, mne neznáš. Jak charakterizuješ sebe je tvá věc. S nacistou jsi to přehnal a myslím, že úmyslně. Debata se nechá ukončit i jinak...
*Kupoval jsem si gatě. Vietnamská prodavačka mi vybrala mojí velikost. Zběžně jsem se na ně podíval a zjistil, že jsou špinavý. Asi jako kdyby s nima někdo vytřel podlahu. Když jsem jí na to upozornil, tak jsem se dozvěděl, že "To dobrí, to viperé...!" Takže až si půjdete koupit nějaký hadry, tak si to napřed prohlídněte a pokud je to špinavý, nezapomeňte se zeptat, jestli to půjde vyprat! Já jsem to nezkoušel. Udělalo se mi špatně a chvatně jsem opustil obchod...
trošku lehce nepůvodní, ale čtivý
Nevím, co je na tomhle vtipného. Pro mě to jsou tisíckrát omleté rasistické urážky. Kdyby aspoň byly nové, tak bych musel přiznat, že má autor pozorovací talent. Takhle to je jen to, co to je: snůška rasistických klišé.
Ouško - je to ještě malinko jinak : naserou nás zásadní věci a pak už vnímáme kdejakou jejich píčovinu. Vycházejme z toho, že grázlů máme dost svých vlastních. Tou adresnou vizitkou dáváme najevo, že zrovna tento dealer tu zrovna nemusel rozmnožovat již tak početné řady syčáků. Neslyšel jsem protesty proti pracovitým cikánům, Vietnamcům a dalším příslušníkům menšin (a jsou i tací), neboť něco přinášejí za své odměny, mzdy a tak.
trefné ;) hezky jsem se pobavila *
Hund is begraben beispiel hier: http://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=344407
Souhlasím se vším, chápu Tvou závavu. :D *t*
Olde, usmíval jsem se ironicky nad tím, že na Slovensku zavádějí "jazykový zákon". Smích mě přešel, když mi švagr -Slovák žijící u nás- řekl, že dvojjazyčné (slovenské a maďarské) vysvědčení mají děti na CELÉM Slovensku, ne jen tam, kde je maďarská menšina početnější...
Ucho na koleji - ale já jsem rád, že ještě rozlišujeme své syčáky, kterých máme i tak dost, od syčáků přivandrovalců, které tu máme ještě navíc. Stále se domnívám, že všichni naši národní hosté by měli převzít naše pravidla, když s námi chtějí žít - jenže my se posereme z Evropské unie natolik, že za dvě-tři generace se tu už ani česky mluvit nebude, nebo bude česky mluvit jen menšina.
ten vtip pokračuje...Dvetěpaeťát“ ohlásila pak cenu. „Poprosím vás ještě o paragon“ já na to. „Dvetě“ pohotově ona.
"No, tolik se mi ale nelíbí." kontruji.
"Stopade."
"Asi se podívám jinde."
"Stooo."
"A máte na to povolení?"
"Zadarmo."
:)
Ok, to jsem nepochopil... Nevím jak funguje obl, jelikož jsem od přírody neobl...
Toš beru zpět!
Jak je možné, že dílo uveřejněné před 5-ti dny (viz datum u prvních kritik), je po otevření Doporučených děl opět nahoře? To by mě zajímalo...
hele já sem z chebu, větví tu máme jako smetí a všichni se diví.. u vás na gymlu je ze třiceti dětí dvacet větví? nevěřim... oni hold nevěří, že práce fakt furt něco je... ale dycky tu bude dost prostoru pro rasistický kydy línejch nul... chci říct, celkem se to dalo číst a musim říct, někdy nejlepší tuřín u větví .)
„Nepalí, jenom malo!“ - jo, to je přesný
:-)
lapidárně vystiženo. dokonale jsem se pobavila... už jenom proto, že tvoje pojetí humoru mám nesmírně ráda a pobaví mne téměř vždy na jakémkoliv místě... navíc ta ironie je podána s tak milou a jemnou dikcí (pro tebe typickou), že jsem s to ti upřímně věřit, že ti ty obchůdky a jejich osazenstvo přirostlo opravdu k srdci :-) Koneckonců mně taky :-)
****
Taky mě jednou příjemně překvapilo, když jsem si ještě skoro jako dítě šel zeptat bez účtenky, jestli mi za ten rozbitý adaptér nechtějí dát jiný a oni dali. To, že se do druhého dne znovu přehřál a mně bylo trapné tam jít znova, a že jsem si zároveň s adaptérem odnesl i dvě balení poctivě zaplacených baterek, které jsem vůbec nepotřeboval už je zase trochu jiná kapitola :o). Ale vzpomínám si i na nedávný zážitek, kdy se Vietnamka hrozně rozčilovala, že si jdu koupit jenom dvě housky a neberu si žádnou lahev vodky, ani karton cigaret :o)
nojo, přesně tak
mimo jiné: oč lepší zní: pán velký, pán išišel než: největší máme 44 a to vám určitě nebude, zkuste nadměrné velikosti...
jinak mě, odchovanou předreverolučními sámoškami, kde když se něco, byť nešťastnou náhodou, rozbilo, muselo se to zaplatit, mile překvpapila příhoda s rozbitými vejci.
kupovala jsem vejce a nějak se mi v tom košílu jedno dvě rozbila (ač v obalu). přiběhla vietnmaka, sebrala mi košík, omluvila se a vejce vyměnila za nová. zároveň zkonotrlovala ostatní zboží, jestli není od vajec ušpiněno
tpo jsme zírala (ale třeba zrovna v jejím oblíbeném seriálu konečně dostala hrdinak toho pravého. anebo co já vím, co v jejích tv dávají - mě jen baví poslouchat to, televizi mají u vietnamci nás skoro v každém krámu a často sledují něco svého...)
:o) takk Těšín je město heren a vietnamských obchodů, podobnou zábavu tedy chápu - zasmála jsem se