ještě něco nakresli ... :)
- ale jen koukám ... :) Nevím nic.
Dokonalá, sametová, žádný klasik by se za tohle dílo nestyděl. Když zintegruji výše napsanou kritiku, vyjde mi, že hlavním argumentem je, že je to hezké. A jestli tohle u poezie někomu vadí, je mi jej líto.
nádherná báseň... jsem ráda, že jsem ji tady vyšťourala
kráááása, moje duše jááááásáááá :-)) *
prostě...příjemné :) od poezie sensum stricto čekám sice více, ale i verše, které nenabízejí ono tzv. "víc" mají své nezastupitelné a plnohodnotné místo. pro mne v tuto noční hodinu ***
Blahopřeji k výběrům, zasloužíš si je. Znovu jsem si s potěšením vychutnala tu dokonalost slov. Jen je mi hodně líto nerudné výměny názorů, místy až pod úroveň. Myslím si, že nejúčinnější reakcí na irelevantní výpady by bylo prostě si jich nevšímat.
hezky čtivé i mezi řádky...díky *
a2a2a2
Asi je moje představa těžko srozumitelná. Moje připomínky nemají za cíl snižovat tě. jen bych chtěl, když už to děláš, aby ses zlepšoval. V kritice bude samozřejmě vždycky existovat subjektivní hledisko, Ale to je kořením celého hodnocení, které by mělo být objektivní. Tak ale můžeš hodnotit pouze větší celek. Jen jsem chtěl upozornit na metodu.
Mimoň: To není v rozporu s tím, co říkám. Je-li server hlásnou troubou určitého směru (směrů), je to v pořádku. Jen by to měl těm ostatním dát vědět.
Umělečtí redaktoři v časopisech zveřejňovali, tedy podrobovali jisté kritice, nebo doporučovali k vydání zhusta texty, které nebyly v souladu s jejich poetikou.
Kritikové, alespoň ti přední , hodnotili rozličná díla a oceňovali je podle jejich podstaty, ne podle svých představ, jak by měla vypadat. To je ale asi dnešní době příliš vzdálené. Dnes musí každý někam patřit, jinak neexistuje.
Safián: co už mi zbývá... navíc od Tebe ani nedostanu avízo... a redaktoři peníze ;)
Safián: Styl či žánr literatury nejsou totéž co názory v publicistice. Dobrý redaktor kvůli pestrosti diskuse překousne názor, se kterým se neztotožňuje. Ale názor uměleckého redaktora (jakožto redaktora) se selekcí děl teprve projevuje. Kdyby se měl projevovat jakožto pluralitní, nemohli bychom v práci toho či onoho redaktora nikdy vysledovat nějakou linii. Nemohli bychom mu ani názorově oponovat.
Safián,
nic ve zlém, ale zřejmě ti neumím porozumět. Jistěže nejsem kritikem ve smyslu, jak to zde někteří nerealisticky vyžadují, ale v každém případě a učinil jsem tak vícekrát, hodnotím bez ohledu na své preference, pokud mám dojem, že ten text mne zaujme třeba svébytností, nápaditostí, apod. A když je navíc podle mé žánrové preference, pak to zmíním. Zrovna vázaný verš mi sedí méně než volný a zrovna tato má kritika, myslím si, je odosobněna a poctivá, pokud ovšem na to stačily mé síly. A nemyslíš, že jakási rádoby objektivní kritika nejspíše existuje jen vzácně, zda vůbec? Proto více věřím na širší škálu poctivě míněných, třeba preferenčně zabarvených názorů, neboť asi poskytnou objektivnější obrázek o tom, koho a jak text oslovuje.
a2a2a2
Špatně jsi to pochopil. Já netvrdil, že se nesnažíš autora pochopit, já tvrdil a tvrdím, že ve své kritice nehodnotíš z pozice kritika,tedy odosobněně, ale z pozice autora, metodou: jak bych to udělal já. To vidím jako nesprávné, jako zásadu, kterou je potřeba změnit, má-li se kritika poezie, nejen ta servrová, něčeho dopracovat.
Proč by to měl dělat? Protože je to obsahem profese redaktora. Redaktor musí umět objektivně zhodnotit i věci, které mu nesedí. Musí se umět odosobnit. Kdyby to tak nebylo, kolik pěkných knih by nikdy nevyšlo, kolik skvělých, dokonce i těch nejlepších, autorů by zůstalo nepoznáno? Těch, co jsou toho schopni, je tu,obávám se, velmi málo, pokud vůbec. Koneckonců v literárních časopisech, alespoň co se týká poezie, to není lepší.
Safián: Redaktorů je dost na to, abychom nikdo nepanikařili nad tím, že by snad mezi nimi byla nějaká shoda názorů na poezii. Tato x-hlavá saň, kterou je redakce, má podle mě víc náhledů na poezii, než na které mnozí uživatelé zde dokážou sami pomyslet.
Ve výběru pak má být to, co tam redakce dá. Pokud bude tyto výběry (a nejen je) provázet erudovanou kritikou, máme důvod k radosti. V opačném (a nejen v tom) případě je naší krásnou možností vést s redaktory věcnou diskusi a vůbec kritizovat díla na vlastní pěst.
Nevím, jak by někdo měl oceňovat věci, co jsou proti jeho srsti. A proč by to měl dělat.
Safián,
v zásadě je správné, že máš svůj názor a že tak autor i další mají zpětnou vazbu. Křivdíš mi však, když uvádíš, že nemám snahu autora pochopit. A už vůbec nevytrhávám obrazy, ale naopak, snažím si je dávat do kontextu celé básně, jak na mně působí a třeba s tou zdí si myslím,že je to tak, jak jsem napsal. Nicméně nepolemizuji o tom, že můj názor může být menšinový či zcela okrajový. prostě a jednoduše, neměli bychom hodnotit jiné kritiky-čtenáře ve smyslu, zda něco pochopili či učinili správně, je to stejně subjektivní a nepodložené, hodnoťme a polemizujme o básni, její formě, sdělnosti, atd.
Zdá se mi, že hodnocení a2a2a vychází z principu, jak by to udělal on, ne ze snahy pochopit, co chtěl autor. Z toho vyplývá i vytrhávání a hodnocení jednotlivých obrazů, které mi samo o sobě jako princip připadá nemístné. Možná by se dalo ospravedlnit u ryze metaforické básně, ale zde? Hodnocení "správnosti" a "váhy" jednotlivých obrazů je také velmi subjektivní. Co kritik považuje za slabé, může se jinému zdát silné (např. zeď.
Mimoň: Co má být ve výběru? Záleží na zaměření servru. Je-li hlásnou troubou určitých názorů na poezii, pak bude výběr omezen. Chce-li být platformou pro všechny, pak by měl umět ocenit i věci, které jsou výběrčím proti srsti.
Miroslawek: jsi samá roztomilost.
No koukám že se ti na výběrech vyrazila tvoje hrozba nepřátelstvím. :-)
Velmi, velmi povedená pro mně,krásně se četla na hlas... ač chápu že tuto pochvalu ode mne považuješ za bezvýznamnou.
Báseň skutečně patří k těm dobrým písmáckým vázaným veršům a má několik hezkých míst, např.:
...on však žije
jen když se nikdo nedívá...
...než ho smyje
řeka pod tvými koleny...
... Kreslím ti obraz, který prý je
krásný... ač nemá obrysy...
Na druhou stranu má i místa, kde když se řekne "A", má se říci "B", např. hned v první sloce
píšeš ...do vzduchu kreslím... což je hezká souvislost s fantaziíí, je to asociativní obraz, ale hned napíšeš ...do zdiva... a zde se mi to najednou zdá jako nelogická zábrana fantazie a působí dojmem účelového slova ...do zdiva - nedívá.
Jiný příklad ...barevná krev..., krev sama o sobě je silný a řekl bych že absolutní obraz, který nepotřebuje pro mne spíše znevažující slovo či naprosto zbytečné ...barevná.
Předposlední sloka je nejslabším místem, vinice a slunce a ústa, příliš zaběhané pojmy bez nápaditého či téměř žádného kontextu, navíc v závěru, který by měl být nějakou gradující částí, jestliže jsi už zvolil delší text, působí spíše jako protažení za každou cenu.
Přesto se četla dobře, a až na několik malinko účelově dosazených slov do rýmu působí provázanost uvolněně a forma jakéhosi dialogu se čtenářem, kladením otázek a odpovědí ji posouvá k přirozenému vyjadřování.
Za tyto klady výběr.
Miroslawku, řekl bych že zrovna v tomto případě je ten Šaldův citát poněkud nemístný. To, že je v textu použito slovo poezie, ještě neznamená, že dílo je o poezii jako takové.
Píšeš dobře, Hade, ale máš blbé, netolerantní šprky. Jsi totiž přesvědčený o své dokonalosti a básníka přece zdobí skromnost (:-D. To je ten rozdíl, který tě pošťuchuje k těm debilním invektivám. Já si píšu pro radost a za těch sedm let, co tu jsem, jsem se naučil na hloupé žgryndy házet bobek. Já vím, že tě to nezajímá, ale mně zase nebaví ti psát. Jen proto jsem udělal výjimku, abych ti dal vědět, že na tvé kydy dlabu. Ahoj, najdi si černou hadici, budete mít štráfatý žížaly (:-D
Hlavně, že se sám označíš za vzdělaného člověka:-D.
No nic, už mě nudíš, tohle je ubohý. Čau
No počkej jak to, co já na to? Neříkal jsi nuff said a děkuju za zastavení?
Ty máš se mnou fakt asi nějakej problém. Přestaň furt kličkovat a mluv na rovinu.
Mimoni a ještě by to chtělo příkrou otázku Fouckaultovi, že rovněž nepozná bezduchou říkánku od poezie. Věř, že je to první Výběr od něj. Co ty na to?
Miroslawek: Šaldu přísámbu nemám načteného, nastudováného tím méně, ale tohle je, beze vší škodolibosti, reflexe jako hrom. M... vždycky jsem měl o FXŠ povědomí, že to byl vždycky "unsung hero" české poezie a tohle mi to dotvrzuje. Proto i ta tvoje noticka o slepici a pukavci, věř, že se bavíš se vzdělaným člověkem :---) Sám jsem celý život hudební publicista a už jsem si vyslechl tisíckrát reakci, že nemám kritizovat, když jsem nevydal deska a na kytaru nehraji alespoň jako Blackmore... M, díky
Mimoň:
Sú to podľa mňa dobré verše.
A z viazaných sú v poslednej dobe jedny z najlepších, ale nejde len o ocenenie formálnej stránky.
Ačkoli jsem se snažil držet zpátky, vidím, že se můj příspěvek stal osou polarizace slibně se rozvíjející diskuze.
Aby bylo jasné, kdo s čím souhlasí a nebo nikoli, nezbývá mi než připojit onen původně zamlčený citát.
"A můj Bože, zase ty diškursy o umění, při nichž tě přepadá břichabol. Myslím, že literátu, který dělá dnes literaturu o literatuře, básníku, který dělá poesii z rozumování o poesii, měl by se vyříznout jazyk nebo měla by se utít ruka. Raději ho živit na obecní útraty jako tvora bezpomocného, ale i neškodného, než nechat řádit takového škůdce mezi nevinným lidem čtoucím."
(F. X. Šalda, Literatura druhého a třetího nálevu, celý text pro zájemce k nahlédnutí na http://miroslawek.sweb.cz/moje/96893.html)
Nakolik jsou ona slova případná ve vztahu k Whitesnakeově textu nebo k Holanově Noci s Hamletem, ponechávám na posouzení každého jednotlivého písmáckého soudruha. Osobně jsem měl důvody, proč jsem jej zde zmínil, ale neužil.
Mimoni, napsal jsem jasně, že s tím dokážeš žít, nuff said. A buď co nejvíce kryptický a méně kritický, to mě potěší. Snad příště.
No, to s těmi dobrými vázanými verši by zasloužilo ještě asi malé vysvětlení, nevím, jestli nejsem moc kryptický: Mám pocit, jako by se vk neptal "Jsou toto dobré verše?" ale "Jsou toto dobré vázané verše?". Nechceme přece ve výběru nejlepších verších mít zastoupeny všechny druhy poezie, to by bylo přece strašně zkostnatělé.
Whitesnaku, ujišťuju tě, že já s tím dovedu žít. Jestli ti ale moje kritika evokuje, že ne, tak pak spíš ty neumíš žít s ní. Není v ní totiž nic osobního.
ech, Mimoni, jsem tak rád, že zde někdo dokáže jasně oddělit dobré vázané verše od těch pouze dobrých. Za Seiferta pocten nejsem, můj guru je jiného kalibru - KK. A naprostý souhlas s nošením dříví do lesa... já to jinak neumím, tedy - neumím obrátit vektor tak, aby to bylo inspirativní a přínosné: z lesa prostě dřevo nenosím. A to nejsem ani zelená hlava, ani básník. Co bys řekl na to, že jsem "říkač"... můžeš s tím žít? Jsem přesvědčen, že ano :--) Díky za zastavení
Repetitivnost a striktně vázaný verš mě ukolébávají až ke spánku, ve kterém mám problémy zaznamenat vůbec to, co se s každou jednotlivou slokou mění.
Připomíná mi to onu dětskou říkačku:
"Povídám povídám pohádku,
že pes přeskočil hromádku.
Povídám, povídám druhou,
že tekla voda struhou,
povídám povídám třetí,
že spaly na peci děti,
a když se vyspaly,
kus chleba dostaly."
Stejně jako v této říkačce není v Pěti signálních obrazech nic nového - jestli se správně pamatuji, říkačku používali dospělí, když jsem na nich chtěl pohádku a oni mě chtěli odbýt. To funguje i zde.
Sametovostí výrazu a oním filigránovitým veršem mi to připomíná hodně Seiferta (např. Jaro, sbohem). Skutečně nošení dříví do lesa české slovesnosti.
Přidám pak ještě souhlas s Miroslawkem: Psaní o psaní je snad ještě horší než psaní o právě probíhajících ročních dobách.
vk: Chápu to správně, že ve výběru mají být zastoupeny dobré
vázané a volné verše, a ne dobré verše?
Safián: A proč neochotu? Já bych se nebál říct přímo nechuť.
A abych nezapomněl - aby ses mohl řídit mou radou, musel bych ti nejprve nějakou udělit. Jenže v tom je ta potíž, dospěl jsem totiž k závěru, že si to nezasloužíš ;D
Pan (paní) AH nám sdělil, že je báseň o fous lepší, než ta předchozí. Zapomněl nám ovšem vysvětlit, co je podle něj dobré co špatné. Takže: zase vím prd.
Rád bych se řídil Miroslawkovou (Šaldovou) radou.
Kde ale najít řiť, do které bych nacpal Noc s Hamletem a řadu dalších Holanových básní, když je autor už mrtev? Já v této radě vidím jen neochotu zdejších "zavedených kritiků" opravdu se zabývat tím, co čtou. A zhodnotit to podle jasných kritérií.
Měl jsem dojem, že jsem avízo dával... omluva, skutečně není mým stylem obracet se na komentátora za jeho zády.
Pokud tedy mírná pochvala, pak tedy... pěkně děkuji :--))
PS. u tebe konkrétně mě někdy velmi mrzí, že máš o sobě, jako o autorovi, přehnané mínění. Subjektivně u drtivé většiny tvých pokusů o vázaný verš rovněž nezvladatelně usínám.
Jsme opravdu každý jiný (autor)a tak je to ok. Již bez nechutných výpadů. Inu, dospěl jsem, kýho šlaka...
Jestli jsem byl 1/M míněn já, nedostal jsem avízo... a bylo to míněno jako mírná pochvala v rámci možností daných mi textem i vezdejším prostorem, ne jako urážka. I když prvoplánově neurážím nikdy, minimálně onen zmiňovaný citát bych si v takovém případě neodpustil ;)
Obecná poznámka k argumentaci v tvé reakci na A.H. - člověk nemusí být slepice, aby poznal pukavec.
parádne. Pútavé, čitateľné, rytmicky skvelo zvládnuté.
A.H. o lacinosti a kvalitě mi něco píše ten který stvořil takovou hrůzu jako "Zpráva o počasí", to je opravdu gól, že tě hanba nefackuje, redaktore :--)))
vk ... VELKÁ OMLUVA... již hůře vidím... popletl jsem vk a A.H.
promiň
1/M, díky za zastávku... myslel jsem si, že už jsme se přestali urážet, ale zkousnu to, co se dá dělat
2/ vk, ty jsi ale srágora, něco napíšeš a pak to zneguješ. Apropos, piš radši ty, ať se konečně vypíšeš
Mě vždycky zamrzí, když je text postaven na laciném fóru. Tentokrát se musím připojit k Miroslawkovi, ačkoli nerad! Tahle veršovánka je sice o vous lepší než ta předchozí (z pohledu čtenáře, z tvého je spíš následující), ale stejně... Piš dál, nebát se vlka nic.
měl bych tady pěkný Šaldův citát, kam si má své výtvory strčit ten, kdo píše poezii o poezii a jejím psaní... ovšem po přečtení okolostojičných příspěvků jiných autorů si jej nechám na lepší příležitost
pripomenulo Havrana, najlepšie rýmované v poslednej dobe
je potěšení tohle číst, i po dočtení ten pocit zůstává...
Tohle prostě nemá chybu. Je vidět že to skutečně ovládáš. Líbí. Tipuji/*
Pro mne bylo těch pět obrazů málo, tak se mi líbily! Všech zmíněných prostředků jsi vkusně a inteligentně využil. Máš pravdu, výrazně tíhnu k vázanému verši, zejména když rýmy jsou chytré, neobvyklé, nečekané. A to ty umíš! Bylo by hezké se o tom dozvědět víc. Tak snad někdy ... :-)
lady Di, moc děkuji za tvou dlouhotrvající přízeň, jsem rád, že ti vázaný verš přináší radost. Ono ovšem (to samozřejmě víš) nezáleží na to, jak rýmovat, ale CO a KDY rýmovat, tedy filigránské metrum a v tomto případě i kouzlo repetice, tedy sugestivní outra ve verších - něco jiného, než v sonetech, ale stejně intenzivního. Rád bych si s tebou někdy o vázaném verši promluvil. Díky za to, že čteš tak pozorně (ne jen významové triky, ale i formální)... promin za preklepy :--)))
Pěkně se to čte. A že to není poezie? Je to snad vada na kráse? :)
PŠD, dobrej komentář, fakt dobrej :-)
Skvěle vymalováno (řečeno obrazně).
Pro mne úchvatné! Přesně to, co si pod krásnou poezií představuji. Všechno dokonalé: nápad, nálada, obrazy, forma. Smekám a dávám si do oblíbených.*************************************
Nádherné. Chtěla bych, aby mi někdo napsal takovou báseň... Šla bych do kolen.