Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePodzimně na způsob balady
Výběr: Fouckault, drfaust, Lyryk, Print, Elyn
18. 01. 2005
25
1
11469
Autor
egil
V komínech vyrostou kouřové kmeny.
Z žeber se vyvalí potoky listí.
Svěrací kazajky prvního mrazu
– až semknou vše,
co zdivočelo –
znehybní stopy.
_____
Počkají noc, než začnou jej hledat:
z dřevěných vodítek
světlušky zahoří;
čenich si na stopu navleče ohař.
_____
Zatímco on,
nad strží – – :
oči si přikrývá krunýřky víček,
nevnímá
do kůže vykázán prasklými smysly.
A tělo je smyčka – –
líh údy povolí;
kdo to byl, kdo uzel uvázal,
a kam až se táhne ten provaz?
_____
A tak ho najdou:
vlci mu zpod kůže roznesli krajky,
nebo sud vína
bůh listů narazil,
a ty chvějí se – opilé – ,
chvějí se zimničně nad krásou pádu,
jako by chtěly?
1 názor
nefungují mi uz asi tri týdny hácky a krouzek nad u, tedy proto vertse z háckem, ani mne nenapadlo, ze muze jít o takovou významovou skoro zámenu
slonovina2
19. 01. 2005
víš co mi to připomnělo? tu básničku, jak se chlapeček schoval a všichni ho hledají a on si pak jde skočit...
nepřijde mi tak čistě podaná jako některé... Ta naléhavost z některých částí skoro spíš trčí než naléhá. Asi mi vadí zdvojení přesahu na konci: nejdřív bůh(s tímprovazem) a následuje zámlka...a pak krajková a víonvá smrt která si dost zahrává a další přesah se zámlkou.... tentokrát smrt. Přitom jedna smrt byla už ve smyčce, kterou Někdo uvázal... to mě asi vysílilo a tu pointu jsem si už nedal s gustem. I kdyby se nejednalo o boha a opravdovou smrt ale prostě o příčinu a knec něčeho obecně, tak to schéma působí konstrukčně stejně..na mě.
Ale líbí se mi velice tvé uchopování přirody. Umíš se v ní pohybovat, celou ji máš oživenou a člověk ij už vyhledává a automaticky klíčuje
Jinovata:
Dík.
" Přitom jedna smrt byla už ve smyčce, kterou někdo uvázal..."
To nemusí být zdvojení v tom smyslu, jak o něm píšeš..
Pro inspiraci:
Ta smyčka, ve vizuální rovině, může být tělo jako takové ("líh údy povolí" → údy jako konce smyčky).
Z kontextu to tak lze.
ale tak jsem si tu lidskou smyšlu představil. Jako by člověk sám byl popravní smyčkou... nedával by te obraz ijnak smysl. A líbí se mi právě pro to zvláštní uchopení smrti: popravní smyčka přeci neumírá, jen je u smrti. A končetiny jsou nástroje kterými se světa chápeme... nejsou konkretizované tak se nebojím v úvahác dosadit sůbec "smysly"... za které vidíme a smrt se nám dává na naší už popraskané kůži která je smyslů zbavená: respektive smysly se pnou nahoru ale smyčka věší ve své dolní části.
Ten konec mě v tom právě ruší... jakoby byl epickým doplňkem k úplnosti a zároveň novým přesahem do tématu smrti... Smyslu toho přesahu nevytýkám nic, jen se snažím popsat proč na mě ta struktura působí esteticky rušivě. Smysl ti neberu
Augustin_Šípek
18. 01. 2005
Smysly samy vyvstávají...netřeba nic hledat...obrazy perfektní...prostě umíš (kdybych to uměl rozebrat tak hezky jako jinovata určitě bych taky něco našel...ale tak nějak si nechci kazit dojem :o))) t.
kouzelná_květinka
18. 01. 2005
skvělý obraty, égo,
p.s. - drfaust: tvoje kritiky mě vždycky uzemní!
*
Sn_vojáček
18. 01. 2005
Ta se mi líbí...*
....
Svěrací kazajky prvního mrazu
– až semknou vše,
co zdivočelo –
znehybní stopy.