tohle je skvělá věc holka, nacházím v tom sebe sama*
Okolo pravdy se dá velmi dlouho "tančit"... a přesto jsme skálopevně přesvědčeni, že tančíme s ní... Problém je v tom, že i polopravda, natož pak lež, si navlékají střevíčky porcelánové (ne-li porcelánovější...) a snaží se zatančit si s námi za každou cenu... a co nejdéle...
Pravdu lze ale poznat podle její skromnosti... bude sedět někde v koutku, nebo stát přímo za námi... (je škoda, že se tak velmi zřídka otáčíme) vždycky však, na rozdíl od oněch dvou již jmenovaných, ji budeme muset hledat...
Jinými slovy... líbí se mi, Crae, (velmi) ten Tvůj příměr s tanečnicí s porcelánovými střevíčky...
Přiznám se k tomu, že to byly právě události posledních dnů v této "rodině", které mě přiměly k tomu, abych pod Tvoji úvahu vůbec něco napsal... (Dotýkat se jakkoli pravdy může být totiž vždy ošemetné...)
Předně musím říct, že jsem nikdy nevěřil tomu, že každý má svou pravdu, neboť Pravda je vždycky jen jedna. To, že slunce putuje po obloze každý den, to přece může vidět každý. Pokud byli lidé přesvědčeni o tom, že slunce obíhá zemi a země je nehybná... tak to nebyla jejich pravda... ale jen jejich pohled na pravdu. Dnes víme, že jejich pohled na pravdu nebyl v souladu s Pravdou jako takovou... Jinými slovy, nelišíme se svými pravdami... ale jen svými subjektivními pohledy na Pravdu, která nemůže být nikdy dvojí... ale vždycky jen jedna jediná... a je ji většinou potřeba nezvratně dokazovat...
Změna pohledu na pravdu je (zcela přirozeně) málo kdy vítaná... pokud to ovšem není vysloveně změna k lepšímu... (a náš původní pohled na ni nás netížil jak onen příslovečný balvan...)
Něco úplně jiného je ale zacházení s Pravdou, pokud ji skutečně vlastníme. Pokud jsme se setkávali s tvrzením, že lhát se nemá, jednalo se spíše o dětský věk a přiznávání se k tomu, co jsme kdy provedli. Šlo proto spíše o výchovu k čestnosti a poctivosti, nežli o to jak zacházet s Pravdou. Všichni víme velmi dobře, že Pravdu je možno říkat jenom těm, kteří ji opravdu chtějí slyšet... a pouze jen v těch případech, pokud jsme si jisti, že ji unesou... Mnohdy říkáme milosrdné lži a polopravdy ve smyslu účelu světícího prostředky a nemyslím, že bychom se chovali jakkoli neeticky...
Jsou to otázky velmi složité a je třeba posuzovat každý případ zvlášť a nedržet se tu žádných "všeobecně platných" , černobílých tvrzení...
Za podnětnost, jakož i za odvahu se do něčeho takového vůbec pustit, TIP "jako Brno"... (I když vlastně vůbec nevím, proč se tenhle příměr používá...)
T****
děkuju, synáčku...jsem moc ráda, že jsi četl i za to, co jsi napsal...k moudru se musí mnozí z nás ještě dobrat a cesta je to velmi dlouhá .....a já jsem ráda, že jsi tu nechal svá slova...moc to pro mě znamená...
Víš, Martine, on každý, když bude chtít, překroutí jakákoli slova...je to jen o tom, co si z toho kdo vzít chce a mým úmyslem nebylo kázat..:-)
souhlasím, věřím, chápu :))
Jsem se dlouho chystal, že tady zanechám taky nějakou moudrost, ale pak jsem zjistil, že jí nejsem schopen ... takže akorát názor, že kdyby se k dílu dal připojit prolog, tak bych za něj navrhl slova Diany ...
Líbilo, akorát by asi mělo v úvaze zaznít, že je většinou lepší říct pravdu hloupě a bezohledně než ji neříct vůbec. Takhle zní poněkud nevyváženě a pak to lze překroutit, že vlastně bys lidem pravdu radši neříkala. Ty verše jsou moc fajn
ok., jsou situace, kdy je to tak asi lepší...ale my kdybychom umírali, chceme to vědět...
a ještě se nám chce říct, že každý má přece možnost zvolit, zda stojí nebo nestojí o hlubší kritiku...pokud je dílko v aréně, nevidíme důvod, proč autora nějak šetřit...u těch ostatních volíme citlivější přístup, hlavně pokud autora vůbec neznáme...
mravenci, vás já mám ráda ...všechny tři..:-)...ale tady není řeč o kritikách...je to o pravdě jako takové a jak jste řekli...vy byste takovou tu krutou pravdu znát chtěli, jinému je třeba ji dávat po kapkách, ať lék nemá opačný účinek...tak nějak jsem to chtěla asi říci..:-)
Co je to pravda?To neznám.
Co je to pravda?To neznám.
mravenci...chápeš to přesně...pokud bych měla umírajícímu říct, že umře, tak to opravdu raději budu tvrdit, že má chřipku, nebo ať se s tou slavnou pravdou poperou tvrďáci..
:-)
jak blízko ve své pravdě můžeme jít, abychom nezraňovali.
Tak tohle se nám hrubě nelíbí...je to jako říct umírajícímu
že má jen chřipku...
jinak víceméně souhlas...báseň je pěkná...
gefre...znám člověka, co věří vlastním lžím, ale je hrozně těžké se v jeho společnosti ovládat...argumenty takových lidí na pravdu, kterou jim povíš, jsou neskutečné..oni si dokáží zdůvodnit vše a ty jsi pak ten, kdo prý nemá věřit všem kolem, ačkoli jejich názor je stejný jako tvůj...je to příšerná situace a když s takovým člověkem pracuješ, jsi v ní pořád...
Sv. Augustin řekl: "Miluj a dělej, co chceš". Pokud říkáme druhým nepříjemnou pravdu s láskou (tak, aby naši lásku cítili), přijmou ji snadno. Myslím, že tohle jsi chtěla říci a naprosto s tebou souhlasím. Můžeme zůstat pravdiví a přitom nezraňovat. Je to možné jedině když vyzbrojíme své srdce empatií, ohleduplností, přátelstvím, zkrátka tou správnou láskou člověka k člověku. Dík za tvoji hlubokou úvahu i báseň. T*********
Diana . - díky za avi.... vyjádřila jsi to přesně.....
Diana...a já děkuji za to, že rozumíš:-)
vám oběma - C. i Dianě velký TIP!
někdy objevit sám sebe
znamená pohladit vlastní tvář *
to by asi měl číst každý -nejen- tady !*
tak je to úvaha nebo verše ?
Úvaha je na můj vkus dost ... mentorská.
Staví se být příliš univerzální - ale tohle je dost sporná tématika na to, aby vše bylo tak jednoduché.
Co třebas selektivivní ohleduplnost ?
Když někomu říkáš i víc, než by chtěl vědět a jiné šetříš i v naprostých maličkostech, aby sis neublížila v jejich očích ?
Hm ?
Verše se mi líbí - jsou mi blízké obraty i metafory.
Za ně Tip.
Ono i to "pojď si se mnou zaběhat" může ve vztahovačném jedinci způsobit pocit výsměchu...ale vím jak to myslíš a souhlasím...pravda (hlavně ta, co o ní píšeš) většinou nemívá jen jednu tvář.
Báseň je fajn...a v kontextu úvahy působí velmi přesvědčivě a srozumitelně.t.
Delahaye ...nečekala jsem, že porozumíš. Jen malé vysvětlení, není to o mně, není to o tom, abych neublížila sobě v něčích očích, je to o tom, abych neubližovala lidem, které mám ráda, kteří mají rádi mě...ale úvaha tímto směrem je ti zřejmě dost vzdálená
Zbora...nejde tu rozepisovat se o tom, jak na koho s pravdou, je to o intuci a vnímavosti toho druhého, jak ho my vnímáme, cítíme...tak nějak..:-)
někdy objevit sám sebe
znamená pohladit vlastní tvář
krásně řečené a pravdivé .... moc pěkná báseň, ale zaujala mě i úvaha.... umět přijmout pravdu hodně záleží na tom jak je nám podávána.... někdy její podání může ranit natolik, že rána se jen těžko hojí...
TIP a V
born ... z druhé strany? takže lidé chtějí slyšet pravdu, která je vulgární, neohleduplná a zasekává se do těla bolavými drápy? já nemluvím o tom, že nemáme říkat pravdu, ale o tom, že ji máme říkat ohleduplně, to je vše
no počkej ... tak teď si lžeš do kapsičky
KAŽDÁ úvaha, kterou napíšeme, je vlastně o nás.
O našem chápání světa, naší výchově, našich zkušenostech, přáních.
A proč si myslíš, že tomu nerozumím ?
Tady není čemu rozumět - tohle je přece soudnému člověku jasné. Já jen poukazoval na možné aspekty ... že nemůžeš použít na takové téma 1 univerzální pravdu.
mmch : "je to o tom, abych neubližovala lidem, které mám ráda, kteří mají rádi mě" .... tohle mi hodně dalo, skutečně.
De...překrucuješ..psala jsem, že není o mně - ve smyslu, že se nesnažím dělat se dobrou v něčích očích...tou špatnou mohu být, i když tu pravdu povím ohleduplně..ale pořád lepší to zkusit, než ji vyklopit na talířek, ať se s ní ten druhý zadáví
Nechci nic překrucovat - aspoň ne vědomě.
Ale Ty pořád vycházíš z chybné premisy - snažíš se mě napasovat někam, kde jsem nikdy nebyl a ani nemohl být.
Proto mi to zní tak cize ... jestli rozumíš.
zní ti cize, protože moje pravda je ti na hony vzdálená...proto:-)
Aha. :-)
Z toho mi vychází, že musím být hulvát.
Jevím se Ti tak ?
někdy objevit sám sebe
znamená pohladit vlastní tvář
.....líbí...A MOC...tip
ano, někdy se mi tak jevíš velmi
udivuje tě to snad?
:-) ne, u Tebe neudivuje.
Ale takhle naplno .. říkám já Ti snad, že se někdy chováš jako velký pokrytec ?
No tak vidíš ...
a jsme zase u slovíčkaření...copak já řekla, že jsi hulvát? ani omylem...řekla jsem, že se mi tak jevíš...takže je to pravda jen z mého pohledu a ten nemusí být vůbec objektivní:-)
:-) není objektivní - jsi na mně zasedlá jako vosa na bonbóně.
Nemůžeš své tvrzení doložit jediným důkazem, Perry Masone.
Nebo ano ?
P.S. To, že jsem na netu zveřejnil Tvé foto v plavkách, se nepočítá, to bylo pro potřebu kampaně Greenpeace : Save The Whales !
:-))
důkazy? zdá se Ti fér kopírovat slova a vkládat je sem jako důkazy? já tu nejsem od toho, abych Tě převychovávala, můj zlatý...:)
cha cha...co se škádlívá to se rádo mívá, nebo jak to je....:))
jinak když nese někdo kůži na trh tak musí očekávat všecko...
dadik...hele, nemudruj a ušij mi novou kůži:-)))
ale Crae.....ty jsi přece nad....ne??
ty se o sebe postaráš....:))
já jsem sice docela přívětivá, ale jinak tvrdá....
dadik : :-)) neboj, ještě párkrát do ní šťouchnu, oni se jí udělají takový rudý kolečka před očičkama a frkne sem i moje vysvědčení z 5-té třídy .. :-))
dadi, já tě dnes asi zabiju:-)))
Delahaye...to nechtěj nebo si s tebou budou psát už jen žáci velmi zvláštních škol:-))
ako to chceš zrobit?? nějak virtuálně mě odstřelit?? zas tak tvrdá nejsem teda...:))
dadiku, bacha, ona na to má speciální metodu !!
Bude Ti předčítat své verše !
To je smrtelně účinné, ten poslední, co se jí znelíbil, skonal už počátkem třetího kousku... a to byl chlap jako hora ... :-(((
jó??,ale to pak není virtuální zabití, když předčítá...
snad si le uvědomuješ že jsem ta dadik....:))
dadiku, dyk já vím ... já Ti jen onikal, abys věděla, že su vzdělanec .. :-))
no ona to teta Crae někdy provozuje i po telefonu ! Něco jako Vřískot a Kruh dohromady, ale mnohem děsivější !!!!
dadik tobě budu předčítat verše Delahaye, to neustojíš ani ty, tvrďáku:-)))
.........
podpora Crae v tom, že vlídnost a laskavost se upřednostňuje...
za každých okolností....
:)
Crae - já neustojím, neb jsem tvrdá nečastěji jen teoreticky...:))
Crae - tak to jdeš s křížkem po funuse, pod plachetkou osobo !
Já už dadíkovi své krásné sonety předčítal, cha !
A výskala nadšením !
(dadik, ne že mě shodíš, jasný, koupím Ti zmrzku, ale pšššššt !)
cha! to je spiknutí vás obou a já z toho vyvodím důsledky! budu vám oběma zpívat své vlastnoručně zkomponované ukolébavky!
Běda !!
Děsivá smrt nás nemine !!
Ale počkej ! Mám pocit, že Ženevská konvence Ti zakázala použití Tvého zpěvu jako vyjimečně nehumánní zbraně hromadného ničení ... tak cti aspoň mezinárodní právo, jezinko nemytá !!!
kašlu na právo, mám vlastní Listinu svých základních a nediskutovatelných práv a svobod...sepsala jsem ji po nocích a schválila jsem si ji JEDNOHLASNĚ!!
:-)) víš, že tohle Ti i věřím ?
jasnočka, že věříš, dyk taky proto se vztekáš, že nesouhlasíš s mými geniálními myšlenkami:-))
Ale to ne, bobánku ...
Jen Ti věřím, že by sis sepsala takový blábol, protože by to bylo pro Tvé všeználkovství zcela signifikantní ... :-))
je čas ukončit diskuzi:-)
(já si naopak myslím, že to naznačení - pojď si se mnou zaběhat, by mohlo urazit mnohem víc)
s pravdou je to těžký, vlastně sama nevím, někdy, v návalech ohleduplnosti, pravdu balím tak, aby dopadla co nejměkčeji a pak vznikají problémy, proto nevím
ovšem třeba ten příklad, s tlustým člověkem, u toho mě napadlo, co říká jáchym topol o upřímnosti, protože i o tom to je
říct někomu, kdo škaredýmu, že je hnusnej, v rámci upřímnosti - to není upřímnost, to je blbost
takže jo, asi balit, jen by těch vrstev nemělo být moc a taky asi nejde říct obecně, jestli jo nebo ne - nic není jen černé a bílé
že jo že jo
no
jo a to co tu psal born, to je fakt
nejde jen o to, jaká je situace atd., ale taky záleží na tom, s kým mluvíme, komu sdělujeme, ono, i neomalená pravda má svý místo, svý opodstatnění atakdále
dítě...možná to byl hloupej příklad s tím tlustým, protože jsi už druhé, kdo se toho chytlo...já to myslela malinko jinak, ale to není podstatné..pro mě je důležité nezraňovat kvůli hloupostem...jsou hodnoty, které mají daleko větší význam než pravda za každou cenu...asi tak..:-)
mám kamarádku, která mi říká spoustu nepříjemných věcí v době, kdy se cítím kolikrát unavená, pomačkaná, prázdná a ona jakoby vyčíhla tu situaci a šlápne mi ještě malinko na krk...kdysi se mě někdo ptal, proč s ní kamarádím, že takhle se přátelé nechovají, ale já si myslím, že to, jak mi zase jindy pomáhá, vyvažuje to její šlapání na krk...nikdo nejsme asi ideálním přítelem a přesto jsou lidé, pro které jsme těmi nejbližšími i přes naše chyby...
a dáš jí časem třeba zapravdu? nebo jsi ráda, časem, že ti něćo takového řekla?
jeden můj člověk mi řekl, že mi bude vždycky říkat pravdu, i kdyby to bylo nepříjemný a taky to dělá.. já syčím, kopnu a pak s chladnou hlavinkou číhám, že jsem za to ráda:)
nemám ráda lidi, který kolem mě choděj po špičkách, připadám si pak trapně, za sebe i za ně
to je kouzelný obrázek, dream...děkuji:-)
ona v tu chvíli má pravdu, dítko...většinou vypadáme tak, jak se cítíme, jenže právě proto, že to o sobě víme, nepotřebujeme to ještě slyšet od někoho, kdo se má spíš zeptat, co se děje nebo jen tak plácat třeba vtipy i když blbý a nevtipný
taky umím říci kamarádce..vypadáš unaveně...a ona začne povídat a já poslouchám..jenže vypadáš unaveně a ty dneska vypadáš blbě, jsi blbě nalíčená, blbě učesaná, to je sice taky pravda, ale v té chvíli pro mě ubíjející..vím, že dnes vypadám děsně, řeknu...ale ona mi pro jistotu ještě ukáže pár mých dalších dnešních "blbě" a já od ní pak neodcházím odpočatá, protože s tím za ní jdu ...odpočinout si..ale ještě víc vyšťavená..
no, tohle se dotýká toho, co jsem po paměti citovala od topola, tohle není upřímný, to je hloupý
dream...to je to, o čem tu mluvím...svoje kamarádky znám, znám je osobně a vím, jaké jsou ..znám jejich příběh, vím proč jsou takové, jaké jsou...na krk by ti neměl šlapat nikdo, kdo tě nezná osobně, protože o tobě neví nic, než to, co dáváš do básniček...vím, že i já se proti tomu asi taky často prohřešuji, ale když to člověk vidí u jiných, víc si uvědomuje své vlastní chyby...jednou se s pravdou naučím líp zacházet...:-)
dítko...ta volná citace je stejně fajn...mělo by to tak být..s pravdou mám někdy velký problémy..ta nepříjemná se mi říká děsně...a jsou lidé, kterým ji vpálím a nepřemýšlím...jenže pak se cítím vážně hrozně...je to těžký...:-)
no já abych se přiznala, tak k cizím lidem, ke kterým nemám žádný vztah, jsem v tomhle častokrát takřka bez svědomí, nó
huch, je třeba příkladů, řeknu na závěr, konkrétní situace, jako jsi třeba psala teď před chvílí, obecně nelze říct, a tím končím s tancem, než na sebe něco prásknu:)
ahoj!
ach...moc pěkně napsaný, jsem ráda, že jsem to četla*
Já myslim, že o tomhle nebudu diskutovat....
i když se v těch kritikách teď snažíte hledat pravdu... tudíž.. jako byste ani nečetli... někteří...
líbí se mi jak si to napsala, i když je to pořád stejně těžké *