Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sešťastná
13. 05. 2009
46
90
7688
Autor
Aviem
asi bych byla šťastná
i kdybys přitáhl s celým tím zástupem
manželky, milenky,
velbloudi a koně, jako cirkusový průvod
všechno to, cos za ta léta nasbíral
ona by jela na koni
pomohl bys jí na zem a řekl
to je žena se kterou žiju
poklonila bych se až k zemi
a byla bych šťastná
90 názorů
(nemusíš mi všechno říkat dvakrát)
No a podle mě tam patří, protože ten text je o nich.. Tak tam prostě být musí.
A říkat mi, že mám radši zaštěkat, místo psát, to je vrcholně urážlivé - mě se to dotklo.
Myslím, že bude vhodné, když už nebudeš reagovat. Že se ti to nelíbí jsi řekl a víc s tím dělat nemůžeš. Já kvůli tobě jinak psát ani cítit ani žít nebudu.
A čím jsem tě urazil? Vše co jsem řekl, si dál myslím,co je na mém názoru urážlivého netuším.
Milenky tam prostě nepatří.
A čím jsem tě urazil? Vše co jsem řekl, si dál myslím,co je na mém názoru urážlivého netuším.
Milenky tam prostě nepatří.
Komorní diskuze s urážkami? ..to opravdu ne. Kdybys se mnou mluvil slušně, tak prosím... ale tohle?
(nemám staršího bráchu, jsem sama dost stará na to, abych poznala s kým se chci bavit soukromě a s kým ne)
Co třeba komorní diskuze, to tě nenapadlo? Raději na mě zavoláš staršího silnějšího bráchu, na drzouna,viď?
Co třeba komorní diskuze, to tě nenapadlo? Raději na mě zavoláš staršího silnějšího bráchu, na drzouna,viď?
Co třeba komorní diskuze, to tě nenapadlo? Raději na mě zavoláš staršího silnějšího bráchu, na drzouna,viď?
O moji upřímnost si starost dělat nemusíš. Tvoje soukromá kritika mi připadá nevhodná až drzá..
Takže bych prosila radši veřejně.
Jak si můžeš dovolit tvrdit, že něco do té básně patří nebo nepatří?
Buď si jistý, že moje pokora mě neponižuje.
Pokud jsi mi chtěl jen sdělit, že mi nevěříš, tak už jsi to řekl. S tím nic nenadělám.
Od stenos, Pro Aviem
Odesláno 17.03.2010 16:15:06
Předmět Kritika k dílu šťastná
Za prvé- není zřejmé jestli se jedná o ženu či o milenku?! Milenka(y) do této básně vůbec nepatří, protože to je ponižující! Ponižuje to tebe, básnířku...ale jestli se chceš klonit štastná k zemi, tak tu příště zaštěkej, bude to upřímnější.
neprotiřečíš si trochu? :-))))))))))))
copak ty víš o mé "pravdě" a mém štěstí? :-)
Perla Sch.
03. 02. 2010
Milý Neroušku :) jsem jen malý pán, takový spravovač polámaných loukotí pátého kola u Malého vozu, a Ty po mne chceš, z čista jasna se chopit opratí; cokoli bych povídal, už teď Tě slyším "prosím tebe, co mi to tu vykláš za pohádky? ... " ... jediné co mohu, ukázat prstem na cestu za Martinem, tím co bílou vysvlečenou z pláště, zahřál zástup zimomřivých ...
Milý Nepoeto,neroušek se chce zeptat.Říkáš "Člověk žije v duchu, je-li s to odpovídat svému TY." A co je člověkovo jeho Ty?********** PS.A individualismus a kolektivismus netýká se vztahu člověka ke společnosti? A co je důsledné Já a Ty?*********
Johann Wolfgang Mária Amadovič
13. 10. 2009Sedmikráska
28. 09. 2009
Maverick: Co mi nevěříš? že to není obraz existujícího vztahu..? no to nevěříš správně..
nevím, jestli zrovna "klobouk dolů" je úplně zasloužené.. Co když se jenom vytahuju? co když to nedokážu? Jo, něco jsem (si) slíbila (nikdy žádné mucholapky).. Jenisej je v nedohlednu a mě utíká život mezi prsty..
klobouk dolů (před tebou)
jo a nevěřím tomu co jsi odepsala "Pohádkářce z pomerančových květů" - vidím to stejně jako ona (až na ten vztah matka-syn to by mě fakt nenapadlo)...
Jan Šuránek
10. 09. 2009
mno.. upřímně to u mne není moc pravděpodobný.. že bych si sledoval nějakého autora.. moc tadyk nečtu.. a na aviem jsem reagoval v době, myslím, návalu Nováků z Víkendu, čímž jsem chtěl vypíchnout jednu z mála.. :-)
ano. vypadá to paradoxně, že? není v tom nic záhadného.. nečekané rozuzlení projevením hluboké důvery.. to je ocenění..
ponedělí: z čeho pochází tvoje jistota? zkušenosti? .. jsou jen pastičky z nesplněných očekávání..
Já na nic nečekám. A přesto - všechno, co potřebuju, mám a budu mít. Jediné, co potřebuju, je to "celou svou bytostí".. a to je a vždycky zůstane jen na mě..
Eileen: jakápak? velkorysá? kdoví.. já právě proto, že vím strašně, jaké to je (když nejsem tolerantní, nejsem schopná vzdát se, příliš chci, myslím si, že já jediná mám ten klíč .. - prostě pýcha a závist..) skutečná povaha se neprojeví ve velkých gestech, ale v tom, co každý den žijeme..
a to snad ani není k pláči.. Ale - co já můžu vědět, že? Pláč může být velmi dobrý..
:-) pohlazení a objetí..
Tak tohle je bomba.Ještě nikdy jsem se nad něčím tak dlouho nezamýšlela.Takže klobouk dolů/*
jakoby.. trochu i odpovídáš na mail, který jsem přes den napsala a ještě neposlala
opravdu.. funguje to.. to je to "vstupuje-li do vztahu celou svou bytostí" píšu otázky a zároveň v tu samou dobu na ně už někdo odpovídá
(stejně jako Hinach jafo - je to mantra - heleme, jak to pěkně účinkuje.. :-))))) (ejhle - Jenisej! :-))
tak nějak nevím, komu jsem to tak pěkně nadrobila..
jakoby.. trochu i odpovídáš na mail, který jsem přes den napsala a ještě neposlala
opravdu.. funguje to.. to je to "vstupuje-li do vztahu celou svou bytostí" píšu otázky a zároveň v tu samou dobu na ně už někdo odpovídá
(stejně jako Hinach jafo - je to mantra - heleme, jak to pěkně účinkuje.. :-))))) (ejhle - Jenisej! :-))
tak nějak nevím, komu jsem to tak pěkně nadrobila..
Nadrobit si přeci není totéž jako si zadělat nebo naběhnout.
Náš děda si každé ráno drobil do hrníčku s bílou kávou - meltou, vánočku, a pak na jedné vernisáži ho musela babička šťouchat loktem do žeber: "dědo, dědo, lidi se na tebe dívaj, a ty zase drobíš, no co si o nás pomyslí ...".
A druhý, starký, ten by zas krajec chleba do úst na obed nevzal, ani za svet, vždy ho rozlámal do taniera s polievkou, ... a starká horekovala "ten moj Ondrík, čo bude žiť, sa po pansky nikdáj nenaučí ...".
A pak, musel jsem se smát, když si pan kolega Zbigniew z Polska, taky tak nadrobil - že to výsada lidí co maj pole hned za humny.
Nadrobit si znamená něco jako držet se nevědomě ale pevně svého talíře, hrnečku, pole, ... cizímu nelézt do zelí, přesto neztrácet ze zřetele význam komunikace, výměny skrze ploty. Nápovědou, pochopením pomohl rozšifrovat až Marin Buber, neb drobení pouhý jev, podněcující ty řeči nelhostejných, zůčastněných kolem talíře, kolem stolu - odhalením kouzla dialogického charakteru jazyka, používaným mezi člověkem a člověkem, jakož i mezi člověkem a Bohem. "Duch ve své lidském projevu je odpovědí člověka jeho protějšku, na jeho TY. Člověk hovoří mnoha jazyky, jazykem řeči, umění, činu, ale duch je jen jeden. Odpovídá našemu TY, které se vynořuje a oslovuje nás ze svého tajemství. Duch je SLOVO. A stejně tak, jako je tomu s hovorem prostřednictvím řeči, je tomu s veškerým slovem, s veškerým duchem. Lidská mluva se sice nejprve utváří v podobě slov v mozku a pak zní v hrdle, ale v obojím se jaksi láme pravý postup, neboť ve skutečnosti nesídlí řeč v člověku, ale člověk má své stanoviště v řeči a hovoří odtamtud. Duch není v JÁ, nýbrž mezi JÁ a TY. Není jako krev, která v tobě koluje, nýbrž jako vzduch, v němž dýcháš. Člověk žije v duchu, je-li s to odpovídat svému TY. A je s to odpovídat, vstupuje-li do vztahu celou svou bytostí. Jenom díky síle, která mu umožňuje vstupovat do vztahu, je člověk s to žít v duchu ... ".
A tak jsme se po dlouhé procházce oklikou dostali zpět, k pokusu dopovědět dílo, jakož i ke smyslu dialogu ve vzkazech.
Okcidentální tradice staví na myšlence - "sejdou-li se nejméně tří v mém jménu, tam je můj duch přítomen ..."
Proč ale okcidentálně ražený člověk trpí především ztrátou vztahů, ocitaje se tak říkajíc v začarovaném kruhu, neboť tato ztráta je pro něj zároveň příčinou i následkem bez-řečnosti? Je osamělý. Buber uvádí dvě slepé uličky, do nichž se moderní člověk hledí před svou osamělostí uchýlit: individualismus a kolektivismus. První jmenovaná je "glorifikací" osamělosti. Ta se má činit snesitelnější tím, že je povýšena na ideál, o nějž se má usilovat. Druhá pak, poté co první ztroskotala, je pokusem namlouvat si, že jako část velkého kolektivu již nejsme osamělí. I to je klam. Obojí vede k nezodpovědnosti vůči stvoření, neboť již neexistuje žádná reálná nutnost morálky. V individualistickém modelu života zdegeneruje morálka na soukromý koníček; v kolektivistickém pak na opoziční záležitost. Dokud jeden každý individualista svými slovy pěstuje na svém malém ostrůvku sebezrcadlení, při čemž mu několik jeho přátel dělá zrcadla a je-li pro ně také on v této funkci k dispozici, zachovává se iluze svobody slova. A tak se říkájí mraky slov tu a tam, spotřebuje moře křídového papíru, terabyty MPx formátů ... pohánějící kupředu úpadek lidské řeči a tím celého stvoření. Východisko Buber spatřil v důsledném JÁ a TY. :)
vnitřní hlas leckdy opomene varovat.. ;-)))))
(pozor na to)
a z neskutečné blbosti se nezřídka stává podstatné
štěstí? he he.. ty jsi ale povedený.. spojenec? slíbíš Jeniseje a končí to přemlouváním k hrdelnímu zločinu..
né, že bych ztrácela odhodlání, to nikdy..
ale kromě mmucholapky - žádná jistota :-)))
hééj..
ty..
zazděný..
spiklenče utopený ve lžičce.. :-)))
R&J - souhlas
to jsem si to ale.. (nadrobila) ojojoj.. :-))
Romeo a Julie - ztělesněná nadbytečnost na okraji talíře kolorovaného kýčem; zato taková Líza a Razkoľnikov = dvě těla, jedna duše! Kdo nepochopí smysl oběti snad ani nežil ...
Cha-chá, no já se snad potrhám, já tu snad ještě udělám štěstí! Neočekávaný spojenec? Skvělá vyhlídka! Proti komu začnem kouti? Jeden-dva hrdelné pod rouškou temné, ... a pak svázaní pupeční šňůrou jako od samého početí až za hrob! Co proti tomu poměry počínající muckáním, ohňostrojem cucfleků ve šmajchlkabinetu - banální epizódka! Sladko-kyselý propaďák!
Už zbývá jen překonat vnitřní hlas; říká, že bych měl zarazit, přestat blbnout, oškrábat konečně ty brambory!!! :)
ale nakonec, nebudem vytahovat, utonulé ve lžičce.
Pane vrchní! Prosím utopence! A tady ještě jednoho, pro slečnu! /mít manýry nezletilého krále jednou za uherský rok, přehlíží se mrknutím spiklence ... :) /
A vím, jak nerad;
jsou svazky chladnější kalných vod Rýna
hladových nad skývou chleba
žíznivých nad kalichem vína
.. pořád mám stejné odhodlání.
bez těch zdí kolem
hořet s ním /bez něj
svazovat ruce? a co objímání?
Mluvíš jak Něva co v mělcích březích do oblázků oblost seje,
ON přijde, bude hořet ohněm stříbra jeseterů Jenyseje,
... nebudem s tím dělat caviky,
ruce svážem mucholapkou,
kliku sebou, bývám zazděný!
NePoe: :-) ale..
.. je zrovna tohle ta vlastnost, kterou muži na ženách obdivují? I když budu velkorysá, jako královna ze sáby, bude to stačit k tomu, aby "jen přišel" ? (ani by se nemusel klanět až k zemi..)
Abych pak já nakonec zoufale nehledala aspoň nějakou tu mucholapku.. :-))
Santi€: s maminkovským pocitem jsem to opravdu nepsala.. je to jinak..
IVO: děkuji
přijímám. až ne několikáté přečtení a po přečtení komentářů. a rozumím jí víc s tou maminkovskou interpretací. jsem zvědavá, co se z Tebe vyklube.
NePoe_ta: Děkuji.
postrádám/nepostrádám.. Velkorysost.. se rodí z poznání, že to, co se doopravdy děje uvnitř „ty“ nikdy nebudu vědět. A tak zbývá jen – přijmout..
řádek: mě taky :-))
Nicollette: :-))) jo, vypadat chytřejší, to je klíč k úspěchu.. to se mi taky líbí.. :-))))
joylis: dík
Nepostrádáš velkorysost těch, o kterých již jen z úst do úst předávané zamlžující legendy dráždící tušení! :)
Člověk za života na sebe nalepí tolik toho harampádí, až je zaskočen, když se sám octne na mucholapce ... .t.
Nicollette
13. 05. 2009
G_B_Show: tohle mě ani nenapadlo.. ale jo, máš pravdu.. je to tam.. :-))) díky
Pohádkářka: není to vůbec obraz nějakého existujícího vztahu.. nebo možná jen vzdáleně.. ale to asi není důležité.. spíš obraz toho, že člověk za sebou opravdu vleče kolikrát celé průvody bytostí více či méně skutečných.. a taky té skutečnosti, že hranice každého vztahu jsou určené předem, alespoň do určité míry.. kdybychom znali skutečné pocity a myšlenky toho druhého, mohlo by to - někdy - být snazší.
tak to mě překvapilo.. ten ohlas.. a nakonec i ten text sám.
On se prostě odněkud vynořil..
děkuju