Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seProč píšete?
15. 08. 2010
6
228
4719
Autor
Vaud
Psaní je pro vás
relaxace?
psychoterapie?
práce?
zdroj sociálního kontaktu?
Využijete něco z toho tady komerčně nebo pro své povolání / školu?
228 názorů
Tak to je další, kterou jsi vynechal, ale ještě ne ta úplně nejdůležitější. :D
Hezky jsi, Vaude, do záhlaví shrnul schéma diktované dnešní společností, ale tím jsi jaksi zcela vynechal hned tu nejpodstatnější motivaci ke psaní...
A já Ti ji neprozradím, třeba na ní přijdeš sám. ;)
to je léčivá diskuze.. :-)))))))) dostala jsem tak strašný záchvat smíchu, že mi zaskočil čaj a banánek v čokoládě a úplně mě jsem se odreagovala od únavy a konečně.. KONEČNĚ!! mi přestala bejt zima po návratu ze Šumavy na Moravu. Několik vteřin jsem lapala po dechu a ono mě to v důsledku nakonec docela povzbudilo..
Píšu, protože jsem zjistila, že to jde.. začala jsem když mi bylo necelých jedenapadesát a je to čím dál zajímavější..
Navíc to má tu výhodu, že tady lze jakýkoli text v případě potřeby změnit, vylepšit, přepsat, nebo smazat.. to máme obrovskou výhodu proti těm, co píšou skutečné knihy.. :-))) (tedy v případě, že napíšou nějakou blbost, pokud napíšou něco opravdu dobrého, jsou ve výhodě zase oni.. :-))))))))))
lily marleen
01. 09. 2010
Diky OJ - neni to sice moc moje zasluha, ale bylo tu par zajimavych nazoru :-)
Gratuluji Vaude - tato debátka se podle mne nachází o hladinu výš, než to, co papouch celkem správně čísluje.
Last Dragon
31. 08. 2010
Od každého něco, když se ještě dařilo psát. Vypsat se z pocitu, komunikovat, poznat další podobné blázny a jejich nápady a myšlenky. Se školou to u mě nikdy nesouviselo...:)
norsko 1: já nebečím, jen konstatuju holý fakt. Bečím výhradně zásluhou břízy, lípy a sena.
Marvine pindiky neni treba pomerovat a premerovat- pindik je pindik, uz nazev ho nepredurcuje k jakemu koliv premerovani..
..ale velikost basnikova péra to je jiná :-))
OJ - to je dobry duvod. Pro me je pobyt na Pismaku vzdycky takova berlicka, jak si uchovat cestinu a nejake intelektualni interakce v dobe, kdy jsem v exilu vnejsim nebo vnitrnim
Už jsem jednou odpověděl. Blbě. Tak se to snažím napravit : píši proto, že potřebuji někam patřit, když už nikam jinam nepatřím. Ani domov není všecko... a tu je třeba napsat, že je lépe patřit k bandě někdy i hádavých, někdy i zlomyslných a dokonce někdy i protivných intelektuálů, než k partě přiožralých dementních dědků. Porovnávat své snahy, své neumění se snahami a neuměním dalších podobných lidí z mé a příbuzných kategorií... někdy i s uměním.
Někdy splývám, já vím... to patří k věci
souhlasim s Norskem - kazdej basnik ma jinou velikost, proste je to v péru!...
Pro JiKo:
Nepropadej únavě z 'přepáleného' začátku. Možná za čas, někdy daleko po čtyřicítce, se chuť i nápady vrátí a ony počáteční pokusy ti přestanou připadat zbytečné.
S přáním smířit se s poznáním nelze než souhlasit.
Děkuji za avízo.
No právě. To bylo k JiKovu "když jsem zjistil, že žádnej velkej básník nejsem, přestalo mě bavit psát". Neberu to jako soutěž.
proč bych měla přestávat jen proto, že nedokážu psát jako někdo jiný?
to přece ani nejde ne, co osoba, to originál
To je pěkná odpověď, JiKo, dík za avi. V mnohém ti dávám za pravdu. "Vím, že psát neumím" je takové velice relativní zjištění. Samozřejmě vím, že neumím psát jako básníci, které obdivuju. Ale nemusíš přece vyhrát olympiádu, aby ti řekněme běh přinášel radost, uspokojení, pomáhal ti vyjádřit sám sebe. Rychlost běhu se navíc dá změřit, ale kdo zhodnotí, jestli "umíš" psát, podle jakého měřítka? Když tě lidi budou rádi číst, je to oblíbenost, někdo řekne líbivost, a to už je skoro urážka :-) Když tě pochválí kritika, jsi už dobrý? Podle koho, podle jakých kritérií? Kdo rozhodne, jestli jsou správná? Je to těžké. Kladu si spíš otázku, jestli dokážu vyjádřit to, co potřebuju, způsobem, který mně samotné nepřipadá špatný. Psaní je moje osobní dobrodružství, proč bych měla přestávat jen proto, že nedokážu psát jako někdo jiný?
aha eště odpovědi:
dříve zdroj soc. kontaktu - jó to byly akce...
a dnes jen ten relax.
Každopádně když píšu pracovní předpisy v práci, rozhodně cítím vyšší schopnost něco vyjádřit. To je pozitivní důsledek práce s jazykem, byť v básních.
Já sem začal psát protože jsem dělal básničkama haura na holky. A taky protože jsem si myslel, že psát umím, že mi to jde... párkrát mě sice pochválili, otipovali, ale zjistil jsem, že to co dělám já moc psaní není, jen takovej vyšší level básničkování.
Posléze jsem nabyl dojmu, že psaním a tréningem a analýzou ostatních autorů se dostanu někam dál. Ano trénoval jsem jak ďas (publikace přes 400věcí), popošel jsem, ale jen o pár kroků.
Nakonec jsem začal psát řekl bych dvoukolejně. Jednak něco co se podobá poezii a druhak věci který jsem napsal jen abych druhým udělal radost, aby mě mohli plácat po ramenou, abych byl velkej frajer. Člověk si v životě buduje sociálním jednáním, na písmáku si pozici buduje schopností psát.
No a na závěr bych dodal, že dneska když jsem zjistil, že v podstatě žádnej velkej básník nejsem, už mě psát nebaví. Moc sem nechodím, jen občas když chci někomu udělat radost dílkem. Tak jsem se dostal zase nazpět k tomu, co bylo na začátku.
Něco jako vím, že nevím.
Vím, že psát neumím.
Přeji vám ať se s tímhle poznáním smíříte co nejdříve. Bude vám lépe
:-)
jejdavilda
29. 08. 2010Ježkovy voči
28. 08. 2010
Psaní básniček je jedinej způsob, jak si vyřídit účty s postavama z večerníčků. Třeba takovýho Ferdu Mravence jsem zabil už asi třikrát... :-)
To zni hodne depreso - ale nerekl bych, ze to neumis. Jsi tu jedna z mala s talentem jak Rip :-)
Nicollette
27. 08. 2010Manuamanua
27. 08. 2010Whitesnake
26. 08. 2010Whitesnake
26. 08. 2010
svazáci bych jim přímo neříkal, už kvůli jejich věku. ale nejsi daleko, chrouste
Ježkovy voči
25. 08. 2010sestricka.slunicko1
25. 08. 2010
Vaud:
Lidé mají nadání
psát verše, či udání...
Má-li člověk obě dané,
je udání veršované...
Ježkovy voči
24. 08. 2010
můj soused se na sklonku života bavil psaním stížností - třeba tak realizoval svůj literární talent a chuť exhibovat
Vaud: Každý děláme něco, a to je správné. Důležité ale je, pokud naše konání nikomu neubližuje. Pokud něčemu jenom trochu napomůže, je to jenom dobře.
tak to je super - já bych chtěl umět psát pro děti - příjde mi to hodně složité
Píši pro děti, ale pro všechny, které o to stojí. Nouze (nemoc)naučila Dalibora housti...
Už mám mezi dětmi asi 5 000 knížek a za rok, když všechno vyjde, přibude další titul. Pro děti jsem napsal i divadélko, které se již šestkrát hrálo na třech místech ČR( různé školy) a mám jej i na DVD. Děti jsou úžasné, jak při besedách a čteních, tak svojí přímočarostí a upřímností. Dokáží být vděčné za čas, který jim dospělí věnují.
Ailiyah cili rada spinis papir :-) a ctenari Te nezajimaji?
zzlaty - jsi povinny autor svych potomku?
píšu z vnitřního přetlaku emocí, píšu, protože miluju ten pocit: sedět před prázdným papírem a popsat ho svým světem....
Ja nese odbornik :-) jen mlzim (pripadne plzim) v nekolika jazycich.
Prokladam prednasky fejetonama a dostal jsem se az na Harvard neco pindat
:-)
Edvine - to je zajimavy uhel pohledu - ja vnoucatum zanecham harddisk a ne poznamky na listeckach :-)
mozna, ze se moji blizci a znami o me doctou vic, nez jim stacim bezne rict.
Armande, uz jsem v Curychu (neprestanu tesknit za Barcelonou, ale v zari se tam na 14 dni chystam znovu). Ted jsem se dozvedel, ze predtim letim do Mexika a koncem mesice do Peru, tak si trochu procvicim spanelstinu.
Ja bych rekl, ze basnema se na Ferrari vydelava spatne, ale fejetonama celkem jednoduse (tohle je skryta reklama pro nabor novych fejetonistu).
Treba fejetonista Michal Horacek ma Bentleye.
aleš-novák
20. 08. 2010
Tak ty si vlastně vypravěč! :) A lékař k tomu! Perfektní. Já jsem posluchač. Ale to ty víš. A Ferrari - no takové 550 Maranelo by bylo krásné mít "ve stáji". Myslíš, že byl nějaký básník, co si za své verše pořídil Ferrari? Nebo, že i kdyby na něj vydělal psaním, by si ho koupil?
Pořád v Barcičce?
Hoj, ja jsem placenej za to, ze lidem, co neumi medicinu, o ni vypravim - a oni me plati podle toho, na kolik to bylo pro ne srozumitelne a poutave. A to se ucim tady. Ferrari jeste nemam, ale skutr jezdi fajne :-)
Já zásadně využívám psaní komerčně. Brzy si pořídím už své druhé básnické Ferrari. A ty se proč ptáš? :)
Vaude, Vaude, Vaude...
taky na tě deude!
já jsem jinak teď celkem aktivní a možná jen potřebuju některý zážitky teprve vstřebat :-))
Vaud - mám to nastavené podobně: období aktivity a období totálního útlumu, obě v různých délkách, většinou je útlum na delší dobu než aktivita. Ale mě to nijak netrápí, beru to jako fakt a nedumám o tom proč... :o)))
Píšu, protože mám bujnou fantazii a spoustu nevyužité enegie, plnou hlavu blbostí, které prostě čas od času musí na papír, aby se mi ulevilo, a taky chci bavit sebe a někdy i ty ostatní...
Alojs a proc nepises? Vis to? Ja mam nejaky zivotni obdobi, kdy pisu a pak zas ruzne dlouhy pauzy.
Uz jsme prisel na to, proc nepisu, ale neprisel jsem na to, jak zacit psat znovu :-).
Z nutkání sdělit; spíš s úmyslem zaznamenat než potřeby 'předvádět se'. Říká se tomu 'z přetlaku'? :-)
momentálně si kladu otázku, proč nepíšu.
...
ale pokud bych už tak činil, bylo by to z čiré radosti a pro pocit uspokojení sebe sama. Cítím, že jsem dříve psal pro druhé, což přinášelo jistou formu podbízení (což jsem si však v minulosti snad ani neuvědomoval)... Teď bych rád psal pro sebe...
...
Jen to nejde.
Nic z toho. Prostě hobby. A seberealizace. A sebereflexe. Znovuprožívání dávno prožitého. A poslušnoost vrozeného pudu něco za sebou zanechat - třeba dětem a vnoučatům kousek sama sebe.
Dnes, tedy dávno poté, co mi zemřeli rodiče, ve zděděných knihách a na papírcích si pročítám jejich slova - poznámky, dopisy, třeba seznam položek k zakoupení. A ve všem tom mi ožívají.
Chtěl bych tedy mým potomkům zanechat víc než jen útržky vět či lístečky s jednotlivými slovy. Hned celé příběhy. Třeba budou pociťovat stejnou potřebu jako já dnes - a pak jim to přijde velice vhod.
Květoni, exkulpace = zbavení viny, ospravedlnění...
Jo, a ti Alexandrovci patrně mohou i za ten podivně hnutej ruskej kalendář, že? Zařvali a posunul se. :o))))
Kalinku po ránu - to je na ránu. Ale onehdá z protějšího domu v noci jeli diskošku taky dost svéráznou - do tiché venkovské noci se jim z otevřeného okna linuly takový hity, jako Internacionála nebo Bez chleba nejde žít a hned vzápěti po těchto klasických kusech Včelka Mája v podání božského Káji - to byl taky docela šok ve tři v noci... :o))))
Květoň Zahájský
18. 08. 2010
Květoni taky jsi moho častěji chodit vysypávat smetí - to Tě ještě neexkulpuje ze založení hudebního tělesa neponořeného do kapaliny, leč kapalinu nasakujícího...
aleš-novák
18. 08. 2010aleš-novák
18. 08. 2010Květoň Zahájský
18. 08. 2010
Kvetoni, ted uz mi doslo, proc porad nabiras dalsi a dalsi cleny do sveho hudebniho telesa - misto Ahamay (vhodnejsi nazev by byl mozna Abumbay) ted budete co? Kvetena? Loukovci?
Květoň Zahájský
18. 08. 2010
Květoň-zase tak moc obrovský to není, když o tom můžeš přemýšlet a nevykazuješ patřičný údiv.
podezdívka
18. 08. 2010Květoň Zahájský
18. 08. 2010
Květoni, Alexandrovci???? (300 očí, 150 ocasů a řve to jako kráva!) :o))))))))))))
.duke. Protože jsem spisovatel.
-)))))))))))))))))))))))))))))))))
božínku :-)) ty má svatá prostoto :-))
Vlastně ani nevím, proč píšu a nevím, proč to píšu zrovna sem. Rád čtu poznámky pod díly, to je zážitek.
Je to stejná otázka jako: co vlastně poezie jest.
Komerčně lze využít snad svoje přirození, umění ne.
aleš-novák
17. 08. 2010aleš-novák
17. 08. 2010
Toscano,
pro me je to psychoterapie a taky socialni kontakt tady v cizine, kde jsou vsichni lidi cizi :-)
ale taky to vyuziju v praci a zalozil jsem na tom castecne svuj modus operandi a zatim to funguje
Když už nááááhodou píšu, tak pro radost nebo abych se vypsala z toho, co by šlo jinak mnohem obtížněji zvládnout - takže si to do tebou zadaných a/, b/, c/.... zařaď jak libo, Vaudíku! :o))
Práce! Vždycky se zavřu v obýváku s lahví pastisu a řeknu ženě, nechť mě neruší, že pracuji.
Určitě za prvné i za druhé :) Hlavně jako únik od reality a pro pocit, že mě vlastní hrdinové potřebují.
Určitě za prvné i za druhé :) Hlavně jako únik od reality a pro pocit, že mě vlastní hrdinové potřebují.
aleš-novák
17. 08. 2010Smetiprach
17. 08. 2010Smetiprach
17. 08. 2010Pišta_Hufnágl
16. 08. 2010Květoň Zahájský
16. 08. 2010Něžný_debil
16. 08. 2010Pišta_Hufnágl
16. 08. 2010
uf uf!
ja jsem nejdriv, kdyz o Tobe mluvil, myslel, ze se venujes gynekologii hospodarskych zvirat
ve snu by me nenapadlo, ze rika kycar... :-)
Pišta_Hufnágl
16. 08. 2010
jen amater? to jsem se asi preslechl, kdyz o Tobe Krytyk mluvil?
Tak to teda asi rikal, ze jsi velky kycar...
uplne se mi orosil monitor pri te predstave, co se na tech koncertech deje
nezpomen se zminovat, ze znas jednoho fejetonistu-dzembistu-skutristu :-)
Pišta_Hufnágl
16. 08. 2010Květoň Zahájský
16. 08. 2010Pišta_Hufnágl
16. 08. 2010Květoň Zahájský
16. 08. 2010Pišta_Hufnágl
16. 08. 2010Květoň Zahájský
16. 08. 2010Pišta_Hufnágl
16. 08. 2010
Kvetoni - zase zadna devcata? Ja bych rekl (a rozvijim tu svou davnou teorii), ze uspech bigbeatove skupiny je v inverznim vztahu k velikosti kalhotek hazenych na frontmana skupiny.
Pišta_Hufnágl
16. 08. 2010Pišta_Hufnágl
16. 08. 2010Květoň Zahájský
16. 08. 2010
Pisto, defloracni aspekt literatury je urcite opomijeny :-).
Kvetoni, ja jsem si Te na zaklade Tvych literarnich del tak oblibil, ze Te hodlam pozadat o komorni koncert na pristi rok v Basileji (cerven) - pravdepodobne pronajmu historickou tramvaj, kde shormazdim mistni priznivce alkoholu.
Pišta_Hufnágl
16. 08. 2010Květoň Zahájský
16. 08. 2010
Marvine - na zaklade svych literarnich del jsem se do sebe znovu zamiloval :-))
Pišta_Hufnágl
16. 08. 2010
Pisto :-)) prijde mi, ze taky hodnotim trochu nevedome kvalitu cloveka podle kvality jeho tvorby (u nekterych basni si rikam, ze to musi byt silenej sladoun/debil/pomatenec a naopak dobre pisicimu autorovi prikladam lepsi vlastnosti, nez treba ve skutecnosti ma).
ale nejak se beru sam sebe moc vazne v posledni dobe - to je spatnej signal :-)
Něžný_debil
16. 08. 2010Pišta_Hufnágl
16. 08. 2010Pišta_Hufnágl
16. 08. 2010Kamil Sikora
16. 08. 2010
A co třeba, protože trpím představou, že mám světu co říci? Nedej Bože něco užitečného? Není to jediný opravdu legitimní důvod k vážně míněnému psaní?
Květoň Zahájský
16. 08. 2010Kamil Sikora
16. 08. 2010Pišta_Hufnágl
16. 08. 2010
Michale,
pro mne je to především jedna z možností seberalizace, a pak zdroj sociálního kontaktu jako vedlejší produkt.
Psychoterapie snad jen v několika málo textech, jetli vůbec. Práce určitě ne a využití v zaměstnání naprosto zanedbatelné. Relaxace také ne, neb při psní vnímám několik příčin napětí.
Květoň Zahájský
16. 08. 2010return-of-ca-2
16. 08. 2010Něžný_debil
16. 08. 2010Něžný_debil
16. 08. 2010
Oldjerry - jen se nedělej
VT - např. říjen Caracas a Lima :-) - přijeď :-)
Čas od času je to něco mezi ááá a béééé!
Ale vážně. Když mě něco napadne, tak to napíšu.Nosím to v hlavě, žádné písemné poznámky nedělám.
Je to z přetlaku nevyřčeného, když si nemám s kým popovídat.A kdybych si měl u vody jen tak pro sebe povídat, něco mumlat/ třeba potvory šupinaté, no tak sakra už berte!/ tak bych potvrdil nepravdu o tom, že my rybáři jsme fakt tiší blázni...
Tak píšu o všem možné i nemožném.Třeba se to někomu líbí.
Našel jsem zde lidi,jejichž tvorba se mi moc a moc líbí.
Vaude - řvu smíchy... já mám dvaadvacetileté vnuky... co já budu působit na holki :-)
Květoň Zahájský
15. 08. 2010Květoň Zahájský
15. 08. 2010Pišta_Hufnágl
15. 08. 2010Pišta_Hufnágl
15. 08. 2010
...neb musím, ale důvod neznám...
...přesah? Občas dělám rýmovaný "džingly" jedný místní reklamce a pro tři kapely vyrábím texty
...tam si ale přijdu spíš na naturálie :O)))
Mně se zdá, že se to naše zdejší psaní dá využít a případně i zpeněžit, ale nejspíš ne, jen prodáváním článků (to moc nechápu, jak se tím někdo může uživit).
Květoni - snad zase začnu časem, ale zapomínám mluvit česky - potřeboval bych dorazit na stáž :-))
Oldjerry - psát kvůli tomu, aby člověk udělal dojem na holky, je určitě hlavní důvod většiny literatury
Rád bych tě potěšil něčím, co by podpořilo tvou snahu, směr a cíl - jenže : jakýpak přesah do profesního života od penzisty? Ale přece : jako prduch jsem 8 let dělal městské noviny - i pár věcí Písmáků jsem otiskl.
Ženská - básnířka, která publikovala u mého předchůdce, se na mne vykvajzla a tak jsem si začal veršíky psát sám. Takže přece jen nějaký přesah z profesního života do mého psaní... Není to ale obráceně, než jsi chtěl?
Protože nemůžu jinak.
V zaměstnání využiju fakt, že píšu a publikuju poezii, k tomu, že mi polovina kolegů závidí, druhá polovina mě má za cvoka, takže mám v podstatě klid :-)
Cvičit si vyjadřování je fajn pro jakékoli zaměstnání. Ale sem chodím na práci spíš zapomenout.
Květoň Zahájský
15. 08. 2010
Mozna jsem to pojmenoval hodne obecne - zajimal me presah zdejsiho psani do profesniho zivota - me to pomohlo a hlavne fejetony :-)
Sebastiana
15. 08. 2010Sebastiana
15. 08. 2010
Proč je pro mě všechno, co uvádíš. Relaxace spíše méně, psychoterapie více jako uvolnění nápadů. A jako legrace. Práce to není na písmáku, nejčastěji uveřejňuji články v novinách,nikoli beletrii. Na Písmáku si můžu zkoušet a bavit se.
Nic z toho tady komerčně nevyužiju přímo, jedině deriváty nebo stavební kameny.
Dá se říct, že v komunikaci někdy používám stylistiku podobnou té, kterou jsem zvyklý psát.
:-) díky za odpovědi - mě spíš zajímal ten komerční aspekt -
já používám při přednáškách své fejetony a taky využívám fejetonovou strukturu s pointou na konci
chtěl jsem zjistit, jestli někdo dělá něco podobného