Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Prosba za b* (a všechny kolem)

Výběr: Lyryk, kalais, JRR, hermit, Albireo
12. 06. 2003
46
0
8722
Autor
unseen

Pokud jsi, tak snaž se, Pane;

čenichej, hledej, najdi kaz,

pramen najdi vody slané,

místo, v kterém se zrodí sráz,

jež křehký zámek vzdušných krás

vždy dolů strhne. Tam drž stráž,

překaz tak smutku hodokvas.

Pokud jsi, Pane, tak se snaž.

 

Kde zřídlo je, z něhož kane

šťáva zmaru do jejích váz;

v jiných či v ní samé plane

oheň, co láskám sráží vaz,

kam pro léčbu jít, pro obvaz?

Vždyť nelze přece čekat až

znavená zvadne, otče spás.

Pokud jsi, Pane, tak se snaž.

 

Ptáš se, co mi v mysli tane?

Kéž daří se jí všechno snáz,

zmizte chvíle nevítané,

hořkosti dopit už je máz!

K lepšímu ať se změní ráz

jejích dnů, Bože, posloucháš?

V růži hleď změnit zimostráz;

pokud jsi, Pane, tak se snaž.

 

Ať zvolní stisk zlovolný plaz,

pracky pryč ať dá Satanáš,

ať Amor není krutý ras!

Pokud jsi, Pane, tak se snaž.


Zazin
07. 10. 2005
Dát tip
Souhlasím s Dixie, nechceš toho po bohu trochu moc? ...tak se, Pane, snaž - a ty se snažit nehodláš? To je trochu divný, ne? Ale jinak, i když rozvláčně, tak relativně kvalitně.

Dixie
13. 04. 2004
Dát tip
Máš Pánaboha na celý úvazek ? Já bejt u Tebe za pánaboha, tak jdu jinam. Až na to, že s tím nesouhlasím, se mi to docela líbí.

soňa
13. 04. 2004
Dát tip
:)*

Listicka1
01. 04. 2004
Dát tip
Moc pekne napsaný, vážně moc povedený!!!

Jeheheman
26. 02. 2004
Dát tip
Tak to se mi moc nelíbí.. Tolik slov, který nikam nevzlítnou. Slepenec bez života. Kvalitu jistě má, ale mě to neoslovilo nijak. Jest mi to nějak vzdááááááááálenoo:o)))))

Dero
21. 12. 2003
Dát tip
***** !!!

Usina
21. 11. 2003
Dát tip
pěkné, ale nesuďme Pána

Rhote
19. 11. 2003
Dát tip
Víš,to máš tak. Mě se prostě nelíbí,že se ti všechno rýmuje.Něco tomu chybí.Asi šťáva...Něco,co tě rozdráždí...

Solidus
24. 10. 2003
Dát tip
Kéž ti Bůh otevře oči a přivede tě k pravdě zjevení, poté snad tvé verše nebudou tak mělké.

zangpo
19. 09. 2003
Dát tip
o kom to hovoríš?

rabako
25. 08. 2003
Dát tip
!!!!!!! oheň, co láskám sráží vaz, kam pro léčbu jít, pro obvaz? Vždyť nelze přece čekat až znavená zvadne, otče spás. !

Armand
25. 08. 2003
Dát tip
unseen: někdy je třeba déle, dobře spát... to aby z bdění nestal se nám pouhý sen a prázdný hlad

Armand
21. 08. 2003
Dát tip
zarytě.... pomlčím... ☼

unseen
21. 08. 2003
Dát tip
ale žes mlčel dlouho, mon ami... ;o)=

Naso
14. 08. 2003
Dát tip
Báseň, ktorá určite zaujala... Podľa mňa je tam správna dávka herézie, vyzývavosti Boha (tak se snaž! - to je ako tak ponúkni dôkaz, že naozaj existuješ). V celku je to postoj človeka k životu a svetu vôbec... To neustále rýmovanie na -až, -ás, -az je možno nevšedné (klobúk dole za toľko rýmov), ale ku koncu som mal pocit, že unavuje. Veta, ktorá ma najviac zaujala: "V růži hleď změnit zimostráz" t.

unseen
14. 08. 2003
Dát tip
publie ovidie, když ono tam to rýmování jaksi s principu být musí...nebylo-li by, nebyla by báseň tím, čím být měla - tedy baladou villonskou :o)

Naso
14. 08. 2003
Dát tip
ale veď OK, je len že (aspoň na slovenčinu) sú tie koncovky trochu nezvyčajné. a ináč villonovsky písať, to chce kus odvahy a kumštu, v tom máš pravdu...

Sakurka
09. 08. 2003
Dát tip
krásná,nemůžu jinak*

Sakurka
09. 08. 2003
Dát tip
krásná,nemůžu jinak*

unseen
05. 08. 2003
Dát tip
ok, báško, já si vás naříznu :o)=

unseen
04. 08. 2003
Dát tip
Merle, Vio: mor na ty vaše rody! :o)))) přijde den a posnídám vás voba a bez xleba :o))) a vaše kožky sxovám na čas, až na mé již nebude místa ;o)=

Merle
04. 08. 2003
Dát tip
unseen: bez chleba? no... když máš hodně kečupu, dá se asi sníst cokoliv... ale.... no... no nic :)))

Vio
04. 08. 2003
Dát tip
Bráxo, přece bys nekous bráxu! ;-)))

Morney
01. 08. 2003
Dát tip
Ač nejsem věřící, tak úsměv na líci, mi vykouzlilo dílko tvé, tak krásně napsané.. :-)*

Pája
24. 07. 2003
Dát tip
mně se na tom nejvíc líbí nepovšimnutý rozhovor mezi zolem a merlem normálně mi smíchem vytryskly slzy a on sám mi vydržel dobře půl hodiny :-)))))))))))))))))))))))))))) díky kluci odrovnali jste mě :-)) unseen: omluva :-))

moc šikovné.......a nebýt pár slov naroubovaných - pouze pro rým a poslední sloky, která je zárověň promyšlenou i směšně- směsnou řekl bych vynikající :) tip

Merle
24. 07. 2003
Dát tip
Pája: někdy je to opravdu radost :))))

A Merle a Unseen jsou jeden písmák?

Merle
24. 07. 2003
Dát tip
bože... tohle fakt nemá cenu...

Pája
24. 07. 2003
Dát tip
:-)))))))))))))) °,-))) pokud já vím zosho tak ne :-))

Vio
24. 07. 2003
Dát tip
Počkejte... Merle... toho znám... to je takový ten pokérovaný a kape mu z úst krev, ne? ;-)

Merle
24. 07. 2003
Dát tip
což o to, mě to lichotí... ale co vám na to řekne uns, že si ho se mnou pletete... to si za rámeček nedáte! :)))

Vio
24. 07. 2003
Dát tip
Merle, jak pletete? To si přece Ty, ne? ;-)))

Merle
24. 07. 2003
Dát tip
Vio: sice ne... ale až jednou vyrostu, chtěl bych být jako ON... :)))

Vio
24. 07. 2003
Dát tip
Sakra... vy mi v tom děláte gulász... bráchové ;-))) Taky bych chtěl být jako on, ale asi jsem se minul povoláním... blbě by se mi sháněla kref ;-)))

Cavalera
23. 07. 2003
Dát tip
*

Witch
17. 07. 2003
Dát tip
***

Bix
16. 07. 2003
Dát tip
Mne to príde ako dosť hrozné. Hm. Myslím, že forma aj obsah sú v jednote. Okrem "tak sa snaž" takmer ničnehovoriacej.

Barbie
16. 07. 2003
Dát tip
Líbí se mi...je jiná než ostatní...je prostě výjimečná.:-)

Quarryman
10. 07. 2003
Dát tip
To BigGeorge: Díky za uznání. Jsem rád, že naše diskuze nezůstala jen mezi námi...

unseen
10. 07. 2003
Dát tip
BG: poklona uctivá....

Quarryman
10. 07. 2003
Dát tip
A propos, právě čtu Zpověď poutníka od Coelha, pěkné úvahy o bohu a náboženství, doporučuji... Přeji krásný den

unseen
09. 07. 2003
Dát tip
Albireo: no viď? taky se sám sobě vobčas nestačím divit :o))) ulí: nu což...snad příště :o)

ulita
09. 07. 2003
Dát tip
určitě...:))

Petula
09. 07. 2003
Dát tip
BG! Díky za aví! Tu diskusi si ještě v klidu přečtu!

ぺた


Albireo
08. 07. 2003
Dát tip
Žasnu, co se všechno dá udělat z villonské balady. A kolik dokážeš najít rýmů na -as/-aš. Prostě skvělé, připojuji se k tipům i k vybírání.

ulita
08. 07. 2003
Dát tip
na ulí moc nabubřelé...

Quarryman
07. 07. 2003
Dát tip
To BorisCvek: Máš nejspíš pravdu, Borisi. Asi se fakt na věc dívám spíš východním pohledem, i když nejsem s východními náboženstvími a filosofiemi ani zdalika tak obeznámen, jako ty se západními. Přesto jako laik neustále cítím z tvých slov, že ty východní jsou prostě něco míň, oni nedbají o lásku tak jako ty západní a láska je přece nejdůležitější, že Dalajláma asi nebyl takový borec, jako Matka Tereza atd. Já ti tvou představu náboženství a Boha neberu ani na ni nijak neútočím. Nesnaž se zbytečně přesvědčit lidi kolem sebe, že, přestože je spousta cest, vedoucích stejným směrem, ta tvoje je nejlepší...

BorisCvek
07. 07. 2003
Dát tip
Quarryman: Přesto jako laik neustále cítím z tvých slov, že ty východní jsou prostě něco míň, oni nedbají o lásku tak jako ty západní a láska je přece nejdůležitější, že Dalajláma asi nebyl takový borec, jako Matka Tereza atd. Boris: To mne mrzí a myslím, že jsi ke mně nespravedlivý! Kdybys věděl o Matce Tereze víc, věděl bys, že byla trochu tmářská a "primitivní".... Východ právě tmářství a primitivismu vzdoruje lépe než Západ. Naopak je zase méně aktivní a vřelý v konkrétní pomoci lidem. Ale to jsou jen obecné schématka, které realitu možná vůbec nevystihují :-). Quarryman: Nesnaž se zbytečně přesvědčit lidi kolem sebe, že, přestože je spousta cest, vedoucích stejným směrem, ta tvoje je nejlepší... Boris: To je to poslední, oč bych se chtěl snažit! Na druhou stranu jsem křesťan a marná sláva, mám tendenci tomuto náboženství naddržovat :-).

Katčenka
07. 07. 2003
Dát tip
Nadhera. Slzy. tip

BorisCvek
06. 07. 2003
Dát tip
papouch: Ty bys nemohl studovat, protože Ty bys shledal každou myšlenku jako egovýtrysk.... a ještě bys ji nepochopil... jasně, máš na to právo: ptačí mozek...

Nanthei
06. 07. 2003
Dát tip
báseň skvělá, úžasná, čistá a vnitřní * (omlouvám se, že nečtu diskusi....%-)

papouch
03. 07. 2003
Dát tip
vy jste se teda ale rozkecali..... Všichni blbě..... jak už je to na písmáči zvykem .... cintáte si tu pentle vlastíma egovýtryskama a uniká vám nitro básně..... Mně možná taky....... ale ....... Až se někdy zase budu modlit, tak né očenáš, nebo zdrávas, ale takhkle..... díky, unsíí a vy ostatní žvanilové dite do háááááá........ jen si hladíte svý divný bebí

unseen
03. 07. 2003
Dát tip
Rádo se stalo, papíku :o)

BorisCvek
02. 07. 2003
Dát tip
Quarryman: Víš, Jirko, Ty se na věci díváš východní optikou a já Ti rozumím. Východ je spíše o filosofii oproštění, tedy on logicky bude trvat na destrukci všeho, na čem bychom lpěli.... včetně posvátných knih. Ať už je východní kultura sebeskvělejší, náboženství lásky a úcty k člověku, které obnovila především reformace a humanismus (sekularizované křesťanství), tam prostě svůj kořen nemá. Východ si PRAKTICKY v sociálních, politických, kulturních souvislostech váží člověka méně než západ. Západní pohled stojí především na Řecku a Judeji. Oba tyto pohledy mají společný a) pragmatismus, b) zájem o člověka jako individuum. Židovské náboženské myšlení (z nějž vychází křesťanství a islám) klade důraz na VZTAH mezi jednotlivcem a Bohem - a vede jednotlivce k opaku východního postoje, totiž ke lpění na určitých hodnotách a na praxi. Proto pro západ bude vždy důležité nějaké pozitivní učení, nějaká formulace lpění člověka na něčem. Hodnoty křesťanství dávajízákladní směr: lpění lásky (tedy vycházející Z lásky) NA lásce. Konkrétní láska konkrétního Boha dovršená jeho obětí na kříži.... v této lásce je prostor pro toleranci i prostor pro vlastní identitu... i pro konkrétní službu bližním. Rozdíl ducha Západu a Východu je nejpatrnější ve srovnání jeho nejvýraznějších postav z posledních let: Matky Terezy a Dalajlámy :-).

Zolo
01. 07. 2003
Dát tip
Takový mdlý, ukňouraný to je ...

Merle
01. 07. 2003
Dát tip
Zolo: proč mi posíláš avízo?

Zolo
01. 07. 2003
Dát tip
Co říkáš?

Merle
01. 07. 2003
Dát tip
ptám se tě, proč jsi mi sem poslal avízo...

BorisCvek
01. 07. 2003
Dát tip
Quarryman: :-) samozřejmě, že naše pojetí Boha je vždy ovlivněno naším jazykem, myšlení, zkušeností.... ono se v tradiční teologii říká, že můžeme říci, jaký Bůh NENÍ, nikoli jaký JE... :-). Křesťané se v současnosti už také celkem většinou přiklánějí k tomu, že bozi jiných náboženství jsou určitým dílčím, nedokonalým zjevením toho Boh (jediného pravého) jejich.

Zolo
01. 07. 2003
Dát tip
Jaký avízo?

Merle
01. 07. 2003
Dát tip
Zolo: na tvoji "kritiku" tady jsi mi poslal avízo... já nechápu proč, a ty dokonce ani nevíš jaký avízo? tak to už je fakt hustý... měl by ses nad sebou zamyslet...

Zolo
01. 07. 2003
Dát tip
Jsi opilý nebo co?

Merle
01. 07. 2003
Dát tip
Zolo... tak znova... na tvoji kritiku "Takový mdlý, ukňouraný to je ..." jsi mi poslal avízo.... a já se tě ptám proč.... co je ti na tom nejasnýho?

Quarryman
01. 07. 2003
Dát tip
To BorisCvek: Borisi, nic ve zlém, ale soudit Boha (nebo cokoliv) někoho jiného, říkat, že to je nedokonalé a že jenom to NAŠE je to pravé, zdá se mi poněkud zpátečnické, netolerantní až egoisticky zabedněné. Myslím, že ve 20. století už jsme trochu dál, inkvizice zanikla a křižácké výpravy vůči nevěřícím už snad taky budou minulostí. Dle mého je ostatně dokonalé to, co dokonale plní svou funkci. A z tohoto pohledu může být pro muslima, buddhistu nebo kohokoliv jiného Alláh, Buddha aj. mnohem dokonalejší než křesťanský Bůh. Křesťané, probuďte se...

Zolo
01. 07. 2003
Dát tip
Ty jsi Unseen i Merle a teď se to profláklo!

Merle
01. 07. 2003
Dát tip
Zolo, odpovíš mi konečně? Avízo mi přišlo, tudíž jsi ho musel poslat - přišlo od tebe, chceš mi tvrdit, že jsi ho neposílal, a stalose to samo?

BorisCvek
01. 07. 2003
Dát tip
Quarryman: to nemá s inkvizicí nic společného... :-). Podívej, pro křesťana je Bůh Stvořitel vesmíru, jediný Pán všeho atd. Je to dále OSOBA, s níž má vztah.... KDYSI (a mnozí ještě dnes!) křesťané tvrdili: ti bohové jiných náboženství, to jsou je modly, omyly, hlouposti... přijměte Boha našeho, on je PRAVDA a Pán vesmíru, v něm je spása, naleztněte ho ŽIVÉHO, místo mrtvých model.... DNES dovedou křesťané většinou vidět v náboženství druhých projev svého Boha.... on jako Pán vesmíru musel mít nějaký plán, nějaký důvod, proč těm jiným náboženstvím umožnil získat právě takovou představu Boha, jakou mají... a protože je Bohem milujícím, dělal to pro jejich dobro a jejich spásu... tedy ta náboženství nějak JSOU pravdivá.... :-). Tvůj pohled chápu, ale to je pohled ateisty... :-). po křesťanovi nemůžeš chtít, aby přistoupil na to, že všichni bohové jsou si vlastně rovni a že záleží na funkčnosti našich představ Boha :-)

Quarryman
01. 07. 2003
Dát tip
To BorisCvek: K inkvizici - já jsem samozřejmě neměl na mysli, že by inkvizice měla něco společného s touto debatou. Jenom jsem chtěl poukázat na to, že jsme už trochu dál co se civilizace týče, a proto bychom neměli uvažovat zkostnatěle. KDYSI (a možná i dnes) snad někde platilo - Nebudeš mít jiného boha kromě Alláha. Tobě, jako Křesťanovi, to přijde jako nesprávný pohled, protože přece jenom ten Tvůj Bůh je ten správný, muslim se mýlí. Muslim to ale bude vidět jinak. Já si ostatně nemyslím, že bohové si jsou nebo nejsou rovni. Jak už jsem psal výš, řekl bych, že mezi nimi není rozdíl, protože oni jsou vlastně jedno. Jako kdybys chtěl srovnávat třeba bílou barvu. Tvoje "bílá" nejspíš bude stejná, jako Němcova "weis", Španělova "blanco", Britova "white", možná i stejná jako Japoncova "širo", ale vsadím všechny prachy na to, že bude jiná než Eskymákova (už jenom proto, že Eskymáci nemají jenom jednu bílou barvu). Člověk jako individuum ani lidé jako celek ovšem na podstatě bílé barvy nemohou nic změnit jenom tím, že jim přiřadí svůj shluk fonémů a řeknou, že "ta naše bílá je prostě taková a maková." (i když to je téma spíš pro filosofii než pro lingvistiku) Máš pravdu, že můj pohled je pohled ateisty (ale možná, že o to nezaujatější - snad k dobru věci). Já se snažím jenom o jediné. Probudit maximální možnou a vhodnou toleranci. Neodsuzovat náboženství a lidi druhých, nechápat to Své, jako to jediné nebo jediné správné. Chci toho tak moc? ;o)

BorisCvek
01. 07. 2003
Dát tip
Quarryman: KDYSI (a možná i dnes) snad někde platilo - Nebudeš mít jiného boha kromě Alláha. Tobě, jako Křesťanovi, to přijde jako nesprávný pohled, protože přece jenom ten Tvůj Bůh je ten správný, muslim se mýlí. Muslim to ale bude vidět jinak. Boris: OK :-). "Nebudeš mít jiného Boha....", to je ze Starého zákona, ten kořen mají židé, muslimové a křesťané společný. Jejich Bůh je vlastně úplně tentýž, jen ho každé z těch náboženství vidí jinak :-). Alláh je arabsky, pokud vím, "Bůh". Takže věřím v Alláha i jako křesťan :-). Muslimové uznávají dokonce i Ježíše jako proroka :-). Quarryman: Já se snažím jenom o jediné. Probudit maximální možnou a vhodnou toleranci. Neodsuzovat náboženství a lidi druhých, nechápat to Své, jako to jediné nebo jediné správné. Chci toho tak moc? ;o) Boris: To je i můj cíl.... a cíl ryzího, evangelního křesťanství. Ovšem je to těžké, protože náboženství je dobrou záminkou k nenávisti, stejně jako národnost, barva pleti, jiný jazyk.... Lidi prostě příliš často mají v sobě zlo. Jo, jsi nezaujatý.... :-), ale zároveň Ti mnohé uniká :-). Tak třeba cílem tolerance nemá a nemůže být vymazání rozdílů.... nýbrž poznávání se, poznání těch rozdílů, poznání druhých lidí a jejich přijetí, pochopení.... ve jménu lásky :-). Věroučné rozdíly mezi náboženstvími jsou velké a nejsou věcí nějaké fatamorgány, nýbrž často i zcela jiných přístupů k životu, jiné životní zkušenosti.... a to i uvnitř jednoho náboženství. Ultraortodoxní křesťan si bude MNOHEM lépe rozumět s ultraortodoxním muslimem než se mnou (liberálně-ortodoxním) křesťanem :-).

maracaibo
01. 07. 2003
Dát tip
Bez toho, abych četla předchozí sáhodlouhé kritiky, říkám, že je to výstižné, trochu rouhačské, ale ne zas tolik. Určitě se v tom neskrývá rozkaz, ale prosba. Prima.

Quarryman
01. 07. 2003
Dát tip
To BorisCvek: Nesnažím se smazat rozdíly. Souhlasím v tomto s tebou, že je třeba se spíš poznávat, než uniformovat. Pokud nám ale jde o toleranci, řekl bych že s větou "jenom já mám pravdu" na rtech moc daleko nedojdeme. Myslím, že problém zneužitelnosti náboženství spočívá v jeho obecné podstatě a dogmatičnosti. To a to je tak a tak prostě proto, že to tak je. Nebo proto, že tak pravil ten a ten. Nebo prot, že tak bylo psáno atd. Není nic jednoduššího než vymyslet si svůj výklad. Aniž bych chtěl nějak vrhnout stín na křesťanství (které považuji za dokonalé pokud pro křesťana plní svou funkci), rád bych připomněl kolik moc lidí ve jménu křesťanského Boha v historii trpělo nebo zemřelo (problém je samozřejmě v lidech, ne v Bohu). Schválně zkus zapátrat v učených knihách kolik lidí zemřelo ve jménu třeba buddhismu (budiž mu to ke chvále, moc toho nejspíš nenajdeš). Opakuji tedy, že moc daleko v mezilidských vztazích a na cestě k všeobecnému míru a lásce nedojdeme, budeme-li říkat "to je špatně, a to je dobře", protože jak pravil náš hudební režisér, výborný muzikant a jazzman Milan Vidlák: "Všechno je správně"

Quarryman
01. 07. 2003
Dát tip
Ale stejně jsem rád ze debatu :o)

Beepee
01. 07. 2003
Dát tip
pekna prosba :) *

BorisCvek
01. 07. 2003
Dát tip
Quarryman: Pokud nám ale jde o toleranci, řekl bych že s větou "jenom já mám pravdu" na rtech moc daleko nedojdeme. Boris: Ovšemže :-). Tolerance je o tom pravdu hledat, nevzdat se jí kvůli tomu, že jiný má za pravdu něco jiného.... ale snažit se toho jiného a) pochopit, poznat, b) vést s ním inteligentní diskusi, v níž půjde o PRAVDU a nad pravdu ještě o lásku a respekt :-)) Quarryman: Myslím, že problém zneužitelnosti náboženství spočívá v jeho obecné podstatě a dogmatičnosti. To a to je tak a tak prostě proto, že to tak je. Boris: Ano, mně je takovéto pojetí náboženství taky cizí, ba odporné :-). Hádám se o tom s tradicionalisty na christnetu už rok.... nemyslím, že ortodoxní křesťanství je takové! Ta dogmatičnost se v něm projevila až kolem roku 380, kdy a) bylo již oficiálním, mocným náboženstvím Římské říše, b) a císař (nikoli církev!) donutil křesťany, aby stanovili svá dogmata.... proběhla řada nechutných sporů, jejichž výsledkem byla nakonec docela liberální ortodoxie.... i potom si církev zachovala velkou pluralitu a vnitřní svobodu, dogmat bylo jen velmi málo (přísně vzato jen 2).... to se změnilo po rozkolu (1054) ve středověku, kdy se z křesťanství stal odporný patvar v rukou mocenské politiky papežů.... Quarryman: . Aniž bych chtěl nějak vrhnout stín na křesťanství (které považuji za dokonalé pokud pro křesťana plní svou funkci), rád bych připomněl kolik moc lidí ve jménu křesťanského Boha v historii trpělo nebo zemřelo (problém je samozřejmě v lidech, ne v Bohu). Boris: Jen te stín vrhej!!! Křesťanství tuto sebereflexi a očištění od vlastní strašlivé minulosti potřebuje!!! :-) Jde o to se vrátit k Písmu a k prvotní tradici a zásadně odmítnout bytostně nekřesťanskou praxi středověku, která se POUZE NAZÝVALA křesťanskou.... Quarryman: Schválně zkus zapátrat v učených knihách kolik lidí zemřelo ve jménu třeba buddhismu (budiž mu to ke chvále, moc toho nejspíš nenajdeš). Boris: Souhlasím. Ovšem upozorňuji, že nejde o to, ve jménu koho nebo čeho lidé vraždili.... jde o to, zda to náboženství samo tomu učí... a křesťanství učí zásadní OPAK zabíjení... křesťanství je náboženstvím lásky víc než buddhismus :-) Nesouhlasím s tím, že všechno je správné, jak říká Milan Vidlák. Ale to člověku dojde, až je v pořádném průšvihu :-). Taky jsem rád za debatu :-)

BorisCvek
01. 07. 2003
Dát tip
Takovou ukázkou, že i já se snažím "vrhnout stín" na nekřesťanské "křesťanství" středověku je třeba tohle: http://www.christnet.cz/diskuse/prispevek.asp?zobraz=47280

Quarryman
01. 07. 2003
Dát tip
Přiznám se, že do křesťanské historie nevidím, nejsem v tomto směru odborník. Nejsem ani odborník na teologii vůbec. Řekl bych, že dogmaty trpí asi všechna náboženství, která mají nějakou knihu, kde je něco psáno. Ať už je to Korán, Bilble nebo sútry. Ale nejsme první, kdo si nebezpečí dogmat uvědomil. Už klasikou se stal obraz zenového mistra trhajícího sútry. Buddha sám říkal: "Nevěřte něčemu jenom proto, že to řekl Buddha." Na téma nebezpečí posvátných knih doporučuji tenké dílo Richarda Bacha, které se jmenuje One (myslím, že v překladu to vyšlo jako Jediný). Je tam jedna skvělá scéna... Na to, že "všechno je správně" člověk přijde až zestárne a naučí se povznášet nad malichernosti a vychutnávat život a svět tak jak je, protože je taaaaak pomýjivý... Zatím se měj...

Quarryman
30. 06. 2003
Dát tip
Kdysi Kdosi řekl: "Kráčíme po různých cestách, ale jdeme všichni stejným směrem." nebo něco v tom smyslu v onom příslušném jazyce. Jestli ono to nakonec není třeba tak, že bůh (nebo Bůh) je (jestli je) jenom jeden. To jenom lidi se liší. Nechci, aby to vyznělo jako nějaká teze, jenom mě to tak napadlo, když jsem sledoval debatu tady. Hypotéza Sapira a Whorfa a jazykový relativismus v lingvistice například hovoří o tom, že každý člověk (případně jazykové společenství) vnímá realitu/svět na základě svého jazyka a jazyky se, jak jistě víme, někdy méně, někdy více liší. Zkuste se třeba Eskymáka nebo indiána z Amazonie zeptat, kolik barev má podle něj duha (věřím, že (pokud budou duhu znát) řekne každý jiné číslo, které se pravděpodobně bude lišit od toho, co si budete myslet vy). S bohem (nebo Bohem) by to mohlo být podobné. To že je (jestli je) a jaký je člověk nejspíš těžko ovlivní...

Quarryman
30. 06. 2003
Dát tip
Jinak, báseň se mi líbí. Zpětně se omlouvám za pravopisné chyby. Vidím je, ale ono už to teď opravit nejde... :o/

hermit
24. 06. 2003
Dát tip
Borisi, a jak jsi přišel na to, že Bůh z unseenovy básně je Bohem, svázaným křesťanskými dogmaty? Takového Boha já nechci znát. Chci Boha, o kterém můžu pochybovat, skoro se ho dotýkat, jako kamaráda...

Olina
24. 06. 2003
Dát tip
:) jo, chci ho objímat a někdy mít na něj vztek a vyčítat mu:)

Vio
24. 06. 2003
Dát tip
Olino, jsi si jistá, že mluvíš o Bohu? ;-)

Rowenna
24. 06. 2003
Dát tip
:-)) a vykládat mu to, co neřeknu nikomu jinému. A důvěřovat mu, že mě povede. Jsem modloslužebník, ale nechci ho nacházet v kazatelnách, chci ho najít i doma, když myji nádobí, když se koupu....

hermit
24. 06. 2003
Dát tip
O tom byl takovej americkej film, tuším Kazatel se to jmenovalo.... tam ten baptista, nebo co to bylo zač, Bohu za nocí sprostě nadával, ale přitom jím byl v dobrým i zlým posedlej a zasvětil mu život.... pěknej film.

Olina
24. 06. 2003
Dát tip
jo! :) vzdálený je mi na nic

hermit
24. 06. 2003
Dát tip
jo, unseene, básníku, t ý v ole :o)

Olina
24. 06. 2003
Dát tip
ale, Vio, možná tuším, kam míříš ... a dobře:)

BorisCvek
24. 06. 2003
Dát tip
Hermit: a) stále dokola tu říkám, že Bůh, o němž mluví tato báseň, není Bohem křesťanů b) měj si Boha, jakého chceš... nic proti tomu

alim
24. 06. 2003
Dát tip
kdo me hleda nalezne....a take...prijdou doby, kdy budou mit chram ve svem srdci...(kdy se prestane klanet modlam)... no nic...snad pokus o diskusi na tema Buh a vira....

Olina
24. 06. 2003
Dát tip
Borisi, Ty jsi křesťani?

BorisCvek
24. 06. 2003
Dát tip
Záleží, jak budeš definovat "křesťana"... já věřím v Krista a přijímám křesťanské učení (v jeho starokatolické formě, řekněme). Ale pokřtěný ještě nejsem... jsem opatrný ve vztahu k církvím. Ale kdyby starokatolíci byli v Olomouci a měli tu rozumného faráře, asi bych už byl pokřtěný.

Olina
24. 06. 2003
Dát tip
já myslela všichni křesťani ... říkal, jsi, že tento Bůh není bohem křesťanů ... nerozumím tomu, děkuju

unseen
24. 06. 2003
Dát tip
Borisu, jedna otázka zcela offtopická - jsi Borisem v reálu? A poud ano, nestudoval jsi kdysi na VŠP v HK? hermit: no já si říkal, že se s tím nějak flákáš, kolego ;o)))))) tak abyx to shrnul: ten bůh, na kterého v této básni mluvím, JE Bohem a to, že k němu promlouvám tak, jak promlouvám, je moje věc. pokud se to někomu nelíbí, je to jeho svaté právo, ovšem ohrazuji se proti tomu, aby mi podsouváno oslovování jiného božstva, než jaké jsem měl na mysli. budou-li teologické rozbroje i nadále pokračovat, navrhuji je vyřešit pěkně po staru v duxu náboženského učení lásky a odpuštění - ohněm a mečem ;o) a pokud jde o fil příhodný zde probírané tématice, doporučuji dogma s benem affleckem a spol ...

hermit
24. 06. 2003
Dát tip
Borisi taky se přimliuvám, mluv za sebe... ono je strašně lehký zavřít Boha do klece nějakýho vyznání, ale jaký je to pak rozčarování, když jednou tu klícku otevřeš a zjistíš, že je prázdná... ptáček někam uletěl... ;-|

Vio
24. 06. 2003
Dát tip
Borisi, opět máš svou neochvějnou pravdu? Teď bych rád věděl, jestli jsem křesťan a nebo ne. Jsem křtěný, snažím se řídit desaterem, patřím ke křesťanskému kulturnímu okruhu, ale jsem agnostik a nepraktikuju žádnou víru. Jestli jsem tedy křesťan, za mě rozhodně nemluvíš...

BorisCvek
24. 06. 2003
Dát tip
Olina: prostě všichni (nebo drtivá většina) křesťanů se shodují na určitém základním učení, které je obsažené v Nicejsko-cařihradském vyznání víry a v Písmu. Křesťana lze definovat podle toho, že vyznává ono nicejsko-cařihradské vyznání víry nebo že aspoň bere obsah Písma za Zjevení Boha. Z tohoto hlediska prostě unseen nemluví o křesťanském Bohu. unseen: Jsem Bori Cvek, nikdo jiný. Studoval jsem pouze na Univerzitě Palackého a předtím na gymnáziu ve Slezsku. Neberu Ti Tvou představu Boha, neveru Ti právo oslovovat si , koho se Ti zamane. Ale vezmi si to takhle: někdo přijde a řekne. ó Alláhu, ty jehož prorok je Mohamed! Když toto někdo řekne, prostě nemluví o křesťanském Bohu. Mýlí se, pokud by si to myslel. Zrovna tak Tvá představa Boha nemá s křesťanskou nic společného. Křesťané mají své konkrétní učení o Bohu, mají svou představu Boha.... v té se mezi sebou takřka neliší (liší se v obřadech, v pojetí svátostí, v nauce o církvi atd., to jo, tam jsou rozdíly velké). Hermit: Křesťanské učení o Bohu je konkrétní a jasné. Teologie je moje hobby. Vio: Nejde o Tvou nebo mou víru. Nejde o to, zda se cítíš křesťanem nebo nikoli. Křesťanství, pokud je vůbec nějak definováno, je definováno přijetím Písma jako Zjevení a Nicejsko-cařihradským krédem. Představa Boha vyplývající z Písma Nicejsko-cařihradského vyznání víry je zcela odlišná od představ unseenových.

Vio
24. 06. 2003
Dát tip
Borisi, myslím, že by se spousta křesťanů divila, jak si jim to nalajnoval...

Olina
24. 06. 2003
Dát tip
víš co, Borisi, mě to moc nebaví takhle diskutovat ... já Ti budu MOC držet palce ... nejvíc mi v mé víře pomohl zážitek, co jsem měla na semináři o náboženskosti v člověku v rámci mého "studia":) - lidi tam měli vyjádřit svůj vztah k Ježíšovi tělesným postojem - vytvořením "sousoší" - většina lidí k němu vzpínala ruce a tak ... jedna holka a já jsem ho objaly... já vím, že je to strašně zjednodušený, ale to základní snad tam je já taky ho potřebuju cítit, když peru a bolí mě zuby a tak ... omlouvám se, že jsem nečetla celou tu diskuzi ... hezký den:)

BorisCvek
24. 06. 2003
Dát tip
Vio: možná jo, možná ne.... katecheze je v drtivé většině církví čímsi normálním.... navíc já už víc neř rok intenzivně diskutuji s mnohými křesťany i nekřesťany na prý nejčtenějším křesťanském serveru v ČR... mám představu o tom, čemu křesťané věří :-)

Vio
24. 06. 2003
Dát tip
Borisi, myslíš pravděpodobně s křesťany, kteří praktikují nějakou oficiální víru, že? Ale on je křesťan a křesťan...

BorisCvek
24. 06. 2003
Dát tip
OK... na ChristNetu je ovšem i dost nepraktikujících.... např. já :-).

hermit
24. 06. 2003
Dát tip
Borisi, možná jsem něco přehlídl, ale: jak jsi přišel na to, že by měla být unseenova báseń o křesťanském Bohu, že jsi tak zčistajasna o tom začal mluvit? ;-))

BorisCvek
24. 06. 2003
Dát tip
hermit: to je dobrá otázka! :-) Asi jsem jen chtěl ukázat, jaký Bůh podle křesťanského učení není..... :-). A možná např. to oslovení Boha "Pane" mi asociovalo křesťanství (když se denně modlím, dá se tomuto podvědomému návalu těžko ubránit). Ale máš pravdu: žádný pořádný důvod jsem k tomu neměl...

hermit
24. 06. 2003
Dát tip
No, tak hlavně aby byly naše děcka zdravý a všechno bude OK. :o)

unseen
23. 06. 2003
Dát tip
BorisCvek: A odkud, prosím, bereš tu troufalou jistotu, že Bůh, předkládaný nám křesťanstvím, je tím, kdo stvořil celý kosmos, který nás všechny bude soudit, kdo je všemohoucí, neviditelný a všudypřítomný? A jen tak mimoxodem - onen oceánský přístup je něčím, čeho by bylo naprosté většině bohů třeba, jak vepři drbu.... beb: kdyby?

pegasík
23. 06. 2003
Dát tip
* podobne pekne propracovane jako Zbrane pro Erato od Kryla :)

BorisCvek
23. 06. 2003
Dát tip
Já JENOM říkám, že Ty nemluvíš o křesťanském Bohu, že křesťané mají úplně JINÉ pojetí Boha.... my kkřesťané v toho Boha věříme, máme o něm jasnou představu, není pravda, že jsme si JISTI, že bychom věděli a viděli.... můžeme ale říci, že v takového Boha, o kterém mluvíš Ty, prostě nevěříme....

unseen
23. 06. 2003
Dát tip
BorisCvek: Ale to je omyl. Ač se jinak ozančuji za polyteistu či pohana, v této básni se s ohledem na kulturně-historické podhoubí našix krajů obracím PRÁVĚ na křesťanského Boha, pouze si jej dovoluji vidět vlastní optikou.

BorisCvek
23. 06. 2003
Dát tip
unseen: OK.... já jen říkám, že touhle optikou Boha křesťané nevidí.... je to Tvá vlastní fantasmagorie.

hermit
23. 06. 2003
Dát tip
Borisi: kdo vlastně jste, VY křesťané, mein Gott???

unseen
23. 06. 2003
Dát tip
Borisu, co činí z člověka křesťana? Pokud křest, pak jsem křesťanem taktéž, ač jistě ne výstavním.

BorisCvek
23. 06. 2003
Dát tip
Nechtěl jsem říci, že Ty nebo kdokoli jiný není křesťan, já sám nejsem (dosud) pokřtěný a křest nepovažuji za rozhodující.... rozhodující je jistě víra a přijetí křesťanského učení :-). Slovo "křesťan" tady rozhodně nemá mít hodnotící význam!!! Jde o to, že Bůh, jak o něm mluvíš Ty, není Bohem, o němž učí křesťanství (Písmo, světci, katechismus, tradice...). Ať už jsem křesťan nebo ne (a já se za křesťana považuji, jiní mne zase za křesťana považovat nebudou....), ten Bůh, o němž mluvíš Ty, není Bohem křesťanství.

BorisCvek
22. 06. 2003
Dát tip
Kdesi v Oceánii mají bůžky, k nimž se před zasetím modlí a když je úroda slabá, tak je mlátí holemi..... Nebudu komentovat formu, úrověň básně, ale musím odmítnout představu, že by tu byla řeč o křesťanském Bohu. Je to Tvůj bůžek, jejž nazýváš "Pane" a k němuž se chováš jako k pohrdáníhodému kámošovi z hospody.... To není Bůh, který stvořil celý kosmos, který nás všechny bude soudit, který je všemohoucí, neviditelný a všudypřítomný.

unseen
20. 06. 2003
Dát tip
miwo: já jsem veskrze místní...všude :o))))

Miroslawek
20. 06. 2003
Dát tip
no... a já jsem zase všude míra ;o)))

Bebitka
20. 06. 2003
Dát tip
taky bych se připojila, kdyby...*

Miroslawek
19. 06. 2003
Dát tip
myslím, že tentokrát tě forma, resp. rýmy svázaly víc než bylo zdrávo... a trochu ti z vnitřku, z mezisloví unikl život... nad písmácké poměry jistě vynikající (a můj TIP zasluhující), nicméně... co je už tobě po místních mírách? ;o)))

Rowenna
19. 06. 2003
Dát tip
****

JRR
16. 06. 2003
Dát tip
Oki, přpojím se, ač... nejsem tak úplně smířen s grafikou a trochu překombinovaným rytmem (a jazykem), docela mi to dostalo. V+Credo

El_Fossil
16. 06. 2003
Dát tip
Skvělá!

Danny
16. 06. 2003
Dát tip

tanganika
16. 06. 2003
Dát tip
***

Krel
15. 06. 2003
Dát tip
Takový jak jsi ho vyreslila není...takového si ho přejeme mít...

TITN
15. 06. 2003
Dát tip
tak mluvíme sobě o nás tak mluvíme sobě o něm*

alim
14. 06. 2003
Dát tip
ze vseho kousek...je a chybi, tak se snaz...z dolu az na vrchol, nic a pro vsechno ... i to je v nas... me se to libi .-)))t*

Olina
13. 06. 2003
Dát tip
*********

Skleničky
13. 06. 2003
Dát tip
Tak nevim, b*=bú? Je to nějaký málo stravitelný.

Merle
13. 06. 2003
Dát tip
to je.... velmi špatný přístup abych tak citoval: nedobře se na to díváš Veverko...

Wopi
13. 06. 2003
Dát tip
fajn

Bakchus
13. 06. 2003
Dát tip
Jen v toho boha bych věřil, který by uměl tančit. Jsem, ten, který je jsem, ten, který vypije každou číši do dna a pomiluje každou dívku. t* za krásnou prosbu

Lenkina
13. 06. 2003
Dát tip
Ó prosby ! Len málo pokory! Snažiť sa musíme sami....Boh je len nádej, že to dobre dopadne("ak existuje") P.S.Ja sa nechcem rúhať.Len neverím.Dúfam, že sa to nikoho nedotklo, to som nechcela : )

Elyanne
13. 06. 2003
Dát tip

Petula
13. 06. 2003
Dát tip
Aha! :o) Zase „klasická“. Pozdní renesance? Trochu vzdoru, trochu zoufalství, trochu naděje…

|||-_-|||
«*»


Marthin
13. 06. 2003
Dát tip
Trochu moc řemeslnosti..:-)

Lyryk
13. 06. 2003
Dát tip
nemohu jinak, báječné

DV_SWAN
13. 06. 2003
Dát tip
báječné ***t

Vio
13. 06. 2003
Dát tip
* připojuji se...

Endif
13. 06. 2003
Dát tip
* Víra nevíra - hezký je to...

remik
13. 06. 2003
Dát tip
Krásná to prosba.

Téčko
13. 06. 2003
Dát tip
* :-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru