Souhlasím s Dixie, nechceš toho po bohu trochu moc?
...tak se, Pane, snaž - a ty se snažit nehodláš?
To je trochu divný, ne?
Ale jinak, i když rozvláčně, tak relativně kvalitně.
Máš Pánaboha na celý úvazek ?
Já bejt u Tebe za pánaboha, tak jdu jinam.
Až na to, že s tím nesouhlasím, se mi to docela líbí.
Moc pekne napsaný, vážně moc povedený!!!
Tak to se mi moc nelíbí.. Tolik slov, který nikam nevzlítnou.
Slepenec bez života. Kvalitu jistě má, ale mě to neoslovilo nijak.
Jest mi to nějak vzdááááááááálenoo:o)))))
Víš,to máš tak.
Mě se prostě nelíbí,že se ti všechno rýmuje.Něco tomu chybí.Asi šťáva...Něco,co tě rozdráždí...
Kéž ti Bůh otevře oči a přivede tě k pravdě zjevení, poté snad tvé verše nebudou tak mělké.
!!!!!!!
oheň, co láskám sráží vaz,
kam pro léčbu jít, pro obvaz?
Vždyť nelze přece čekat až
znavená zvadne, otče spás.
!
unseen:
někdy je třeba déle, dobře spát...
to aby z bdění nestal se nám
pouhý sen a prázdný hlad
ale žes mlčel dlouho, mon ami... ;o)=
Báseň, ktorá určite zaujala... Podľa mňa je tam správna dávka herézie, vyzývavosti Boha (tak se snaž! - to je ako tak ponúkni dôkaz, že naozaj existuješ). V celku je to postoj človeka k životu a svetu vôbec... To neustále rýmovanie na -až, -ás, -az je možno nevšedné (klobúk dole za toľko rýmov), ale ku koncu som mal pocit, že unavuje.
Veta, ktorá ma najviac zaujala: "V růži hleď změnit zimostráz"
t.
publie ovidie, když ono tam to rýmování jaksi s principu být musí...nebylo-li by, nebyla by báseň tím, čím být měla - tedy baladou villonskou :o)
ale veď OK, je len že (aspoň na slovenčinu) sú tie koncovky trochu nezvyčajné.
a ináč villonovsky písať, to chce kus odvahy a kumštu, v tom máš pravdu...
ok, báško, já si vás naříznu :o)=
Merle, Vio: mor na ty vaše rody! :o)))) přijde den a posnídám vás voba a bez xleba :o))) a vaše kožky sxovám na čas, až na mé již nebude místa ;o)=
unseen: bez chleba? no... když máš hodně kečupu, dá se asi sníst cokoliv... ale.... no... no nic :)))
Bráxo, přece bys nekous bráxu! ;-)))
Ač nejsem věřící,
tak úsměv na líci,
mi vykouzlilo dílko tvé,
tak krásně napsané.. :-)*
mně se na tom nejvíc líbí nepovšimnutý rozhovor mezi zolem a merlem
normálně mi smíchem vytryskly slzy a on sám mi vydržel dobře půl hodiny :-))))))))))))))))))))))))))))
díky kluci odrovnali jste mě :-))
unseen: omluva :-))
moc šikovné.......a nebýt pár slov naroubovaných - pouze pro rým
a poslední sloky, která je zárověň promyšlenou i směšně- směsnou řekl bych vynikající :)
tip
Pája: někdy je to opravdu radost :))))
A Merle a Unseen jsou jeden písmák?
bože... tohle fakt nemá cenu...
:-)))))))))))))) °,-)))
pokud já vím zosho tak ne :-))
Počkejte... Merle... toho znám... to je takový ten pokérovaný a kape mu z úst krev, ne? ;-)
což o to, mě to lichotí... ale co vám na to řekne uns, že si ho se mnou pletete... to si za rámeček nedáte! :)))
Merle, jak pletete? To si přece Ty, ne? ;-)))
Vio: sice ne... ale až jednou vyrostu, chtěl bych být jako ON... :)))
Sakra... vy mi v tom děláte gulász... bráchové ;-)))
Taky bych chtěl být jako on, ale asi jsem se minul povoláním... blbě by se mi sháněla kref ;-)))
Mne to príde ako dosť hrozné. Hm. Myslím, že forma aj obsah sú v jednote. Okrem "tak sa snaž" takmer ničnehovoriacej.
Líbí se mi...je jiná než ostatní...je prostě výjimečná.:-)
To BigGeorge: Díky za uznání. Jsem rád, že naše diskuze nezůstala jen mezi námi...
A propos, právě čtu Zpověď poutníka od Coelha, pěkné úvahy o bohu a náboženství, doporučuji... Přeji krásný den
Albireo: no viď? taky se sám sobě vobčas nestačím divit :o)))
ulí: nu což...snad příště :o)
BG!
Díky za aví!
Tu diskusi si ještě v klidu přečtu!
ぺた
Žasnu, co se všechno dá udělat z villonské balady. A kolik dokážeš najít rýmů na -as/-aš.
Prostě skvělé, připojuji se k tipům i k vybírání.
To BorisCvek: Máš nejspíš pravdu, Borisi. Asi se fakt na věc dívám spíš východním pohledem, i když nejsem s východními náboženstvími a filosofiemi ani zdalika tak obeznámen, jako ty se západními. Přesto jako laik neustále cítím z tvých slov, že ty východní jsou prostě něco míň, oni nedbají o lásku tak jako ty západní a láska je přece nejdůležitější, že Dalajláma asi nebyl takový borec, jako Matka Tereza atd. Já ti tvou představu náboženství a Boha neberu ani na ni nijak neútočím. Nesnaž se zbytečně přesvědčit lidi kolem sebe, že, přestože je spousta cest, vedoucích stejným směrem, ta tvoje je nejlepší...
Quarryman: Přesto jako laik neustále cítím z tvých slov, že ty východní jsou prostě něco míň, oni nedbají o lásku tak jako ty západní a láska je přece nejdůležitější, že Dalajláma asi nebyl takový borec, jako Matka Tereza atd.
Boris: To mne mrzí a myslím, že jsi ke mně nespravedlivý! Kdybys věděl o Matce Tereze víc, věděl bys, že byla trochu tmářská a "primitivní".... Východ právě tmářství a primitivismu vzdoruje lépe než Západ. Naopak je zase méně aktivní a vřelý v konkrétní pomoci lidem. Ale to jsou jen obecné schématka, které realitu možná vůbec nevystihují :-).
Quarryman: Nesnaž se zbytečně přesvědčit lidi kolem sebe, že, přestože je spousta cest, vedoucích stejným směrem, ta tvoje je nejlepší...
Boris: To je to poslední, oč bych se chtěl snažit!
Na druhou stranu jsem křesťan a marná sláva, mám tendenci tomuto náboženství naddržovat :-).
papouch: Ty bys nemohl studovat, protože Ty bys shledal každou myšlenku jako egovýtrysk.... a ještě bys ji nepochopil... jasně, máš na to právo: ptačí mozek...
báseň skvělá, úžasná, čistá a vnitřní
*
(omlouvám se, že nečtu diskusi....%-)
vy jste se teda ale rozkecali..... Všichni blbě..... jak už je to na písmáči zvykem .... cintáte si tu pentle vlastíma egovýtryskama a uniká vám nitro básně.....
Mně možná taky....... ale ....... Až se někdy zase budu modlit, tak né očenáš, nebo zdrávas, ale takhkle.....
díky, unsíí
a vy ostatní žvanilové dite do háááááá........ jen si hladíte svý divný bebí
Rádo se stalo, papíku :o)
Quarryman: Víš, Jirko, Ty se na věci díváš východní optikou a já Ti rozumím. Východ je spíše o filosofii oproštění, tedy on logicky bude trvat na destrukci všeho, na čem bychom lpěli.... včetně posvátných knih. Ať už je východní kultura sebeskvělejší, náboženství lásky a úcty k člověku, které obnovila především reformace a humanismus (sekularizované křesťanství), tam prostě svůj kořen nemá. Východ si PRAKTICKY v sociálních, politických, kulturních souvislostech váží člověka méně než západ.
Západní pohled stojí především na Řecku a Judeji. Oba tyto pohledy mají společný a) pragmatismus, b) zájem o člověka jako individuum. Židovské náboženské myšlení (z nějž vychází křesťanství a islám) klade důraz na VZTAH mezi jednotlivcem a Bohem - a vede jednotlivce k opaku východního postoje, totiž ke lpění na určitých hodnotách a na praxi. Proto pro západ bude vždy důležité nějaké pozitivní učení, nějaká formulace lpění člověka na něčem. Hodnoty křesťanství dávajízákladní směr: lpění lásky (tedy vycházející Z lásky) NA lásce. Konkrétní láska konkrétního Boha dovršená jeho obětí na kříži.... v této lásce je prostor pro toleranci i prostor pro vlastní identitu... i pro konkrétní službu bližním.
Rozdíl ducha Západu a Východu je nejpatrnější ve srovnání jeho nejvýraznějších postav z posledních let: Matky Terezy a Dalajlámy :-).
Takový mdlý, ukňouraný to je ...
Zolo: proč mi posíláš avízo?
ptám se tě, proč jsi mi sem poslal avízo...
Quarryman: :-) samozřejmě, že naše pojetí Boha je vždy ovlivněno naším jazykem, myšlení, zkušeností.... ono se v tradiční teologii říká, že můžeme říci, jaký Bůh NENÍ, nikoli jaký JE... :-). Křesťané se v současnosti už také celkem většinou přiklánějí k tomu, že bozi jiných náboženství jsou určitým dílčím, nedokonalým zjevením toho Boh (jediného pravého) jejich.
Zolo: na tvoji "kritiku" tady jsi mi poslal avízo... já nechápu proč, a ty dokonce ani nevíš jaký avízo? tak to už je fakt hustý... měl by ses nad sebou zamyslet...
Zolo... tak znova... na tvoji kritiku "Takový mdlý, ukňouraný to je ..." jsi mi poslal avízo.... a já se tě ptám proč.... co je ti na tom nejasnýho?
To BorisCvek: Borisi, nic ve zlém, ale soudit Boha (nebo cokoliv) někoho jiného, říkat, že to je nedokonalé a že jenom to NAŠE je to pravé, zdá se mi poněkud zpátečnické, netolerantní až egoisticky zabedněné. Myslím, že ve 20. století už jsme trochu dál, inkvizice zanikla a křižácké výpravy vůči nevěřícím už snad taky budou minulostí. Dle mého je ostatně dokonalé to, co dokonale plní svou funkci. A z tohoto pohledu může být pro muslima, buddhistu nebo kohokoliv jiného Alláh, Buddha aj. mnohem dokonalejší než křesťanský Bůh. Křesťané, probuďte se...
Ty jsi Unseen i Merle a teď se to profláklo!
Zolo, odpovíš mi konečně? Avízo mi přišlo, tudíž jsi ho musel poslat - přišlo od tebe, chceš mi tvrdit, že jsi ho neposílal, a stalose to samo?
Quarryman: to nemá s inkvizicí nic společného... :-). Podívej, pro křesťana je Bůh Stvořitel vesmíru, jediný Pán všeho atd. Je to dále OSOBA, s níž má vztah....
KDYSI (a mnozí ještě dnes!) křesťané tvrdili: ti bohové jiných náboženství, to jsou je modly, omyly, hlouposti... přijměte Boha našeho, on je PRAVDA a Pán vesmíru, v něm je spása, naleztněte ho ŽIVÉHO, místo mrtvých model....
DNES dovedou křesťané většinou vidět v náboženství druhých projev svého Boha.... on jako Pán vesmíru musel mít nějaký plán, nějaký důvod, proč těm jiným náboženstvím umožnil získat právě takovou představu Boha, jakou mají... a protože je Bohem milujícím, dělal to pro jejich dobro a jejich spásu... tedy ta náboženství nějak JSOU pravdivá.... :-).
Tvůj pohled chápu, ale to je pohled ateisty... :-). po křesťanovi nemůžeš chtít, aby přistoupil na to, že všichni bohové jsou si vlastně rovni a že záleží na funkčnosti našich představ Boha
:-)
To BorisCvek: K inkvizici - já jsem samozřejmě neměl na mysli, že by inkvizice měla něco společného s touto debatou. Jenom jsem chtěl poukázat na to, že jsme už trochu dál co se civilizace týče, a proto bychom neměli uvažovat zkostnatěle.
KDYSI (a možná i dnes) snad někde platilo - Nebudeš mít jiného boha kromě Alláha. Tobě, jako Křesťanovi, to přijde jako nesprávný pohled, protože přece jenom ten Tvůj Bůh je ten správný, muslim se mýlí. Muslim to ale bude vidět jinak.
Já si ostatně nemyslím, že bohové si jsou nebo nejsou rovni. Jak už jsem psal výš, řekl bych, že mezi nimi není rozdíl, protože oni jsou vlastně jedno. Jako kdybys chtěl srovnávat třeba bílou barvu. Tvoje "bílá" nejspíš bude stejná, jako Němcova "weis", Španělova "blanco", Britova "white", možná i stejná jako Japoncova "širo", ale vsadím všechny prachy na to, že bude jiná než Eskymákova (už jenom proto, že Eskymáci nemají jenom jednu bílou barvu). Člověk jako individuum ani lidé jako celek ovšem na podstatě bílé barvy nemohou nic změnit jenom tím, že jim přiřadí svůj shluk fonémů a řeknou, že "ta naše bílá je prostě taková a maková." (i když to je téma spíš pro filosofii než pro lingvistiku)
Máš pravdu, že můj pohled je pohled ateisty (ale možná, že o to nezaujatější - snad k dobru věci). Já se snažím jenom o jediné. Probudit maximální možnou a vhodnou toleranci. Neodsuzovat náboženství a lidi druhých, nechápat to Své, jako to jediné nebo jediné správné. Chci toho tak moc? ;o)
Quarryman: KDYSI (a možná i dnes) snad někde platilo - Nebudeš mít jiného boha kromě Alláha. Tobě, jako Křesťanovi, to přijde jako nesprávný pohled, protože přece jenom ten Tvůj Bůh je ten správný, muslim se mýlí. Muslim to ale bude vidět jinak.
Boris: OK :-). "Nebudeš mít jiného Boha....", to je ze Starého zákona, ten kořen mají židé, muslimové a křesťané společný. Jejich Bůh je vlastně úplně tentýž, jen ho každé z těch náboženství vidí jinak :-). Alláh je arabsky, pokud vím, "Bůh". Takže věřím v Alláha i jako křesťan :-). Muslimové uznávají dokonce i Ježíše jako proroka :-).
Quarryman: Já se snažím jenom o jediné. Probudit maximální možnou a vhodnou toleranci. Neodsuzovat náboženství a lidi druhých, nechápat to Své, jako to jediné nebo jediné správné. Chci toho tak moc? ;o)
Boris: To je i můj cíl.... a cíl ryzího, evangelního křesťanství. Ovšem je to těžké, protože náboženství je dobrou záminkou k nenávisti, stejně jako národnost, barva pleti, jiný jazyk.... Lidi prostě příliš často mají v sobě zlo.
Jo, jsi nezaujatý.... :-), ale zároveň Ti mnohé uniká :-). Tak třeba cílem tolerance nemá a nemůže být vymazání rozdílů.... nýbrž poznávání se, poznání těch rozdílů, poznání druhých lidí a jejich přijetí, pochopení.... ve jménu lásky :-). Věroučné rozdíly mezi náboženstvími jsou velké a nejsou věcí nějaké fatamorgány, nýbrž často i zcela jiných přístupů k životu, jiné životní zkušenosti.... a to i uvnitř jednoho náboženství. Ultraortodoxní křesťan si bude MNOHEM lépe rozumět s ultraortodoxním muslimem než se mnou (liberálně-ortodoxním) křesťanem :-).
Bez toho, abych četla předchozí sáhodlouhé kritiky, říkám, že je to výstižné, trochu rouhačské, ale ne zas tolik. Určitě se v tom neskrývá rozkaz, ale prosba. Prima.
To BorisCvek: Nesnažím se smazat rozdíly. Souhlasím v tomto s tebou, že je třeba se spíš poznávat, než uniformovat. Pokud nám ale jde o toleranci, řekl bych že s větou "jenom já mám pravdu" na rtech moc daleko nedojdeme.
Myslím, že problém zneužitelnosti náboženství spočívá v jeho obecné podstatě a dogmatičnosti. To a to je tak a tak prostě proto, že to tak je. Nebo proto, že tak pravil ten a ten. Nebo prot, že tak bylo psáno atd. Není nic jednoduššího než vymyslet si svůj výklad. Aniž bych chtěl nějak vrhnout stín na křesťanství (které považuji za dokonalé pokud pro křesťana plní svou funkci), rád bych připomněl kolik moc lidí ve jménu křesťanského Boha v historii trpělo nebo zemřelo (problém je samozřejmě v lidech, ne v Bohu). Schválně zkus zapátrat v učených knihách kolik lidí zemřelo ve jménu třeba buddhismu (budiž mu to ke chvále, moc toho nejspíš nenajdeš).
Opakuji tedy, že moc daleko v mezilidských vztazích a na cestě k všeobecnému míru a lásce nedojdeme, budeme-li říkat "to je špatně, a to je dobře", protože jak pravil náš hudební režisér, výborný muzikant a jazzman Milan Vidlák: "Všechno je správně"
Ale stejně jsem rád ze debatu :o)
Quarryman: Pokud nám ale jde o toleranci, řekl bych že s větou "jenom já mám pravdu" na rtech moc daleko nedojdeme.
Boris: Ovšemže :-). Tolerance je o tom pravdu hledat, nevzdat se jí kvůli tomu, že jiný má za pravdu něco jiného.... ale snažit se toho jiného a) pochopit, poznat, b) vést s ním inteligentní diskusi, v níž půjde o PRAVDU a nad pravdu ještě o lásku a respekt :-))
Quarryman: Myslím, že problém zneužitelnosti náboženství spočívá v jeho obecné podstatě a dogmatičnosti. To a to je tak a tak prostě proto, že to tak je.
Boris: Ano, mně je takovéto pojetí náboženství taky cizí, ba odporné :-). Hádám se o tom s tradicionalisty na christnetu už rok.... nemyslím, že ortodoxní křesťanství je takové! Ta dogmatičnost se v něm projevila až kolem roku 380, kdy a) bylo již oficiálním, mocným náboženstvím Římské říše, b) a císař (nikoli církev!) donutil křesťany, aby stanovili svá dogmata.... proběhla řada nechutných sporů, jejichž výsledkem byla nakonec docela liberální ortodoxie.... i potom si církev zachovala velkou pluralitu a vnitřní svobodu, dogmat bylo jen velmi málo (přísně vzato jen 2).... to se změnilo po rozkolu (1054) ve středověku, kdy se z křesťanství stal odporný patvar v rukou mocenské politiky papežů....
Quarryman: . Aniž bych chtěl nějak vrhnout stín na křesťanství (které považuji za dokonalé pokud pro křesťana plní svou funkci), rád bych připomněl kolik moc lidí ve jménu křesťanského Boha v historii trpělo nebo zemřelo (problém je samozřejmě v lidech, ne v Bohu).
Boris: Jen te stín vrhej!!! Křesťanství tuto sebereflexi a očištění od vlastní strašlivé minulosti potřebuje!!! :-) Jde o to se vrátit k Písmu a k prvotní tradici a zásadně odmítnout bytostně nekřesťanskou praxi středověku, která se POUZE NAZÝVALA křesťanskou....
Quarryman: Schválně zkus zapátrat v učených knihách kolik lidí zemřelo ve jménu třeba buddhismu (budiž mu to ke chvále, moc toho nejspíš nenajdeš).
Boris: Souhlasím. Ovšem upozorňuji, že nejde o to, ve jménu koho nebo čeho lidé vraždili.... jde o to, zda to náboženství samo tomu učí... a křesťanství učí zásadní OPAK zabíjení... křesťanství je náboženstvím lásky víc než buddhismus :-)
Nesouhlasím s tím, že všechno je správné, jak říká Milan Vidlák. Ale to člověku dojde, až je v pořádném průšvihu :-).
Taky jsem rád za debatu :-)
Takovou ukázkou, že i já se snažím "vrhnout stín" na nekřesťanské "křesťanství" středověku je třeba tohle:
http://www.christnet.cz/diskuse/prispevek.asp?zobraz=47280
Přiznám se, že do křesťanské historie nevidím, nejsem v tomto směru odborník. Nejsem ani odborník na teologii vůbec. Řekl bych, že dogmaty trpí asi všechna náboženství, která mají nějakou knihu, kde je něco psáno. Ať už je to Korán, Bilble nebo sútry. Ale nejsme první, kdo si nebezpečí dogmat uvědomil. Už klasikou se stal obraz zenového mistra trhajícího sútry. Buddha sám říkal: "Nevěřte něčemu jenom proto, že to řekl Buddha."
Na téma nebezpečí posvátných knih doporučuji tenké dílo Richarda Bacha, které se jmenuje One (myslím, že v překladu to vyšlo jako Jediný). Je tam jedna skvělá scéna...
Na to, že "všechno je správně" člověk přijde až zestárne a naučí se povznášet nad malichernosti a vychutnávat život a svět tak jak je, protože je taaaaak pomýjivý...
Zatím se měj...
Kdysi Kdosi řekl: "Kráčíme po různých cestách, ale jdeme všichni stejným směrem." nebo něco v tom smyslu v onom příslušném jazyce.
Jestli ono to nakonec není třeba tak, že bůh (nebo Bůh) je (jestli je) jenom jeden. To jenom lidi se liší.
Nechci, aby to vyznělo jako nějaká teze, jenom mě to tak napadlo, když jsem sledoval debatu tady.
Hypotéza Sapira a Whorfa a jazykový relativismus v lingvistice například hovoří o tom, že každý člověk (případně jazykové společenství) vnímá realitu/svět na základě svého jazyka a jazyky se, jak jistě víme, někdy méně, někdy více liší. Zkuste se třeba Eskymáka nebo indiána z Amazonie zeptat, kolik barev má podle něj duha (věřím, že (pokud budou duhu znát) řekne každý jiné číslo, které se pravděpodobně bude lišit od toho, co si budete myslet vy). S bohem (nebo Bohem) by to mohlo být podobné. To že je (jestli je) a jaký je člověk nejspíš těžko ovlivní...
Jinak, báseň se mi líbí.
Zpětně se omlouvám za pravopisné chyby. Vidím je, ale ono už to teď opravit nejde... :o/
Borisi, a jak jsi přišel na to, že Bůh z unseenovy básně je Bohem, svázaným křesťanskými dogmaty? Takového Boha já nechci znát. Chci Boha, o kterém můžu pochybovat, skoro se ho dotýkat, jako kamaráda...
:) jo, chci ho objímat a někdy mít na něj vztek a vyčítat mu:)
Olino, jsi si jistá, že mluvíš o Bohu? ;-)
:-)) a vykládat mu to, co neřeknu nikomu jinému. A důvěřovat mu, že mě povede. Jsem modloslužebník, ale nechci ho nacházet v kazatelnách, chci ho najít i doma, když myji nádobí, když se koupu....
O tom byl takovej americkej film, tuším Kazatel se to jmenovalo.... tam ten baptista, nebo co to bylo zač, Bohu za nocí sprostě nadával, ale přitom jím byl v dobrým i zlým posedlej a zasvětil mu život.... pěknej film.
jo! :) vzdálený je mi na nic
jo, unseene, básníku,
t ý
v ole
:o)
ale, Vio, možná tuším, kam míříš ... a dobře:)
Hermit:
a) stále dokola tu říkám, že Bůh, o němž mluví tato báseň, není Bohem křesťanů
b) měj si Boha, jakého chceš... nic proti tomu
kdo me hleda nalezne....a take...prijdou doby, kdy budou mit
chram ve svem srdci...(kdy se prestane klanet modlam)...
no nic...snad pokus o diskusi na tema Buh a vira....
Záleží, jak budeš definovat "křesťana"... já věřím v Krista a přijímám křesťanské učení (v jeho starokatolické formě, řekněme). Ale pokřtěný ještě nejsem... jsem opatrný ve vztahu k církvím. Ale kdyby starokatolíci byli v Olomouci a měli tu rozumného faráře, asi bych už byl pokřtěný.
já myslela všichni křesťani ... říkal, jsi, že tento Bůh není bohem křesťanů ... nerozumím tomu, děkuju
Borisu, jedna otázka zcela offtopická - jsi Borisem v reálu? A poud ano, nestudoval jsi kdysi na VŠP v HK?
hermit: no já si říkal, že se s tím nějak flákáš, kolego ;o))))))
tak abyx to shrnul: ten bůh, na kterého v této básni mluvím, JE Bohem a to, že k němu promlouvám tak, jak promlouvám, je moje věc. pokud se to někomu nelíbí, je to jeho svaté právo, ovšem ohrazuji se proti tomu, aby mi podsouváno oslovování jiného božstva, než jaké jsem měl na mysli. budou-li teologické rozbroje i nadále pokračovat, navrhuji je vyřešit pěkně po staru v duxu náboženského učení lásky a odpuštění - ohněm a mečem ;o)
a pokud jde o fil příhodný zde probírané tématice, doporučuji dogma s benem affleckem a spol ...
Borisi taky se přimliuvám, mluv za sebe... ono je strašně lehký zavřít Boha do klece nějakýho vyznání, ale jaký je to pak rozčarování, když jednou tu klícku otevřeš a zjistíš, že je prázdná... ptáček někam uletěl... ;-|
Borisi, opět máš svou neochvějnou pravdu?
Teď bych rád věděl, jestli jsem křesťan a nebo ne. Jsem křtěný, snažím se řídit desaterem, patřím ke křesťanskému kulturnímu okruhu, ale jsem agnostik a nepraktikuju žádnou víru.
Jestli jsem tedy křesťan, za mě rozhodně nemluvíš...
Olina: prostě všichni (nebo drtivá většina) křesťanů se shodují na určitém základním učení, které je obsažené v Nicejsko-cařihradském vyznání víry a v Písmu. Křesťana lze definovat podle toho, že vyznává ono nicejsko-cařihradské vyznání víry nebo že aspoň bere obsah Písma za Zjevení Boha. Z tohoto hlediska prostě unseen nemluví o křesťanském Bohu.
unseen: Jsem Bori Cvek, nikdo jiný. Studoval jsem pouze na Univerzitě Palackého a předtím na gymnáziu ve Slezsku. Neberu Ti Tvou představu Boha, neveru Ti právo oslovovat si , koho se Ti zamane. Ale vezmi si to takhle: někdo přijde a řekne. ó Alláhu, ty jehož prorok je Mohamed! Když toto někdo řekne, prostě nemluví o křesťanském Bohu. Mýlí se, pokud by si to myslel. Zrovna tak Tvá představa Boha nemá s křesťanskou nic společného. Křesťané mají své konkrétní učení o Bohu, mají svou představu Boha.... v té se mezi sebou takřka neliší (liší se v obřadech, v pojetí svátostí, v nauce o církvi atd., to jo, tam jsou rozdíly velké).
Hermit: Křesťanské učení o Bohu je konkrétní a jasné. Teologie je moje hobby.
Vio: Nejde o Tvou nebo mou víru. Nejde o to, zda se cítíš křesťanem nebo nikoli. Křesťanství, pokud je vůbec nějak definováno, je definováno přijetím Písma jako Zjevení a Nicejsko-cařihradským krédem. Představa Boha vyplývající z Písma Nicejsko-cařihradského vyznání víry je zcela odlišná od představ unseenových.
Borisi, myslím, že by se spousta křesťanů divila, jak si jim to nalajnoval...
víš co, Borisi, mě to moc nebaví takhle diskutovat ... já Ti budu MOC držet palce ...
nejvíc mi v mé víře pomohl zážitek, co jsem měla na semináři o náboženskosti v člověku v rámci mého "studia":) - lidi tam měli vyjádřit svůj vztah k Ježíšovi tělesným postojem - vytvořením "sousoší" - většina lidí k němu vzpínala ruce a tak ... jedna holka a já jsem ho objaly... já vím, že je to strašně zjednodušený, ale to základní snad tam je
já taky ho potřebuju cítit, když peru a bolí mě zuby a tak ...
omlouvám se, že jsem nečetla celou tu diskuzi ...
hezký den:)
Vio: možná jo, možná ne.... katecheze je v drtivé většině církví čímsi normálním.... navíc já už víc neř rok intenzivně diskutuji s mnohými křesťany i nekřesťany na prý nejčtenějším křesťanském serveru v ČR... mám představu o tom, čemu křesťané věří :-)
Borisi, myslíš pravděpodobně s křesťany, kteří praktikují nějakou oficiální víru, že? Ale on je křesťan a křesťan...
OK... na ChristNetu je ovšem i dost nepraktikujících.... např. já :-).
Borisi, možná jsem něco přehlídl, ale: jak jsi přišel na to, že by měla být unseenova báseń o křesťanském Bohu, že jsi tak zčistajasna o tom začal mluvit? ;-))
hermit: to je dobrá otázka! :-) Asi jsem jen chtěl ukázat, jaký Bůh podle křesťanského učení není..... :-). A možná např. to oslovení Boha "Pane" mi asociovalo křesťanství (když se denně modlím, dá se tomuto podvědomému návalu těžko ubránit).
Ale máš pravdu: žádný pořádný důvod jsem k tomu neměl...
No, tak hlavně aby byly naše děcka zdravý a všechno bude OK.
:o)
BorisCvek: A odkud, prosím, bereš tu troufalou jistotu, že Bůh, předkládaný nám křesťanstvím, je tím, kdo stvořil celý kosmos, který nás všechny bude soudit, kdo je všemohoucí, neviditelný a všudypřítomný?
A jen tak mimoxodem - onen oceánský přístup je něčím, čeho by bylo naprosté většině bohů třeba, jak vepři drbu....
beb: kdyby?
*
podobne pekne propracovane jako Zbrane pro Erato od Kryla :)
Já JENOM říkám, že Ty nemluvíš o křesťanském Bohu, že křesťané mají úplně JINÉ pojetí Boha.... my kkřesťané v toho Boha věříme, máme o něm jasnou představu, není pravda, že jsme si JISTI, že bychom věděli a viděli.... můžeme ale říci, že v takového Boha, o kterém mluvíš Ty, prostě nevěříme....
BorisCvek: Ale to je omyl. Ač se jinak ozančuji za polyteistu či pohana, v této básni se s ohledem na kulturně-historické podhoubí našix krajů obracím PRÁVĚ na křesťanského Boha, pouze si jej dovoluji vidět vlastní optikou.
unseen: OK.... já jen říkám, že touhle optikou Boha křesťané nevidí.... je to Tvá vlastní fantasmagorie.
Borisi: kdo vlastně jste, VY křesťané, mein Gott???
Borisu, co činí z člověka křesťana? Pokud křest, pak jsem křesťanem taktéž, ač jistě ne výstavním.
Nechtěl jsem říci, že Ty nebo kdokoli jiný není křesťan, já sám nejsem (dosud) pokřtěný a křest nepovažuji za rozhodující.... rozhodující je jistě víra a přijetí křesťanského učení :-).
Slovo "křesťan" tady rozhodně nemá mít hodnotící význam!!! Jde o to, že Bůh, jak o něm mluvíš Ty, není Bohem, o němž učí křesťanství (Písmo, světci, katechismus, tradice...).
Ať už jsem křesťan nebo ne (a já se za křesťana považuji, jiní mne zase za křesťana považovat nebudou....), ten Bůh, o němž mluvíš Ty, není Bohem křesťanství.
Kdesi v Oceánii mají bůžky, k nimž se před zasetím modlí a když je úroda slabá, tak je mlátí holemi.....
Nebudu komentovat formu, úrověň básně, ale musím odmítnout představu, že by tu byla řeč o křesťanském Bohu. Je to Tvůj bůžek, jejž nazýváš "Pane" a k němuž se chováš jako k pohrdáníhodému kámošovi z hospody....
To není Bůh, který stvořil celý kosmos, který nás všechny bude soudit, který je všemohoucí, neviditelný a všudypřítomný.
miwo: já jsem veskrze místní...všude :o))))
no... a já jsem zase všude míra ;o)))
taky bych se připojila, kdyby...*
myslím, že tentokrát tě forma, resp. rýmy svázaly víc než bylo zdrávo... a trochu ti z vnitřku, z mezisloví unikl život... nad písmácké poměry jistě vynikající (a můj TIP zasluhující), nicméně... co je už tobě po místních mírách? ;o)))
Oki, přpojím se, ač... nejsem tak úplně smířen s grafikou a trochu překombinovaným rytmem (a jazykem), docela mi to dostalo.
V+Credo
Takový jak jsi ho vyreslila není...takového si ho přejeme mít...
tak mluvíme sobě o nás
tak mluvíme sobě o něm*
ze vseho kousek...je a chybi, tak se snaz...z dolu az na vrchol, nic a pro vsechno ... i to je v nas... me se to libi .-)))t*
Tak nevim, b*=bú?
Je to nějaký málo stravitelný.
to je.... velmi špatný přístup
abych tak citoval: nedobře se na to díváš Veverko...
Jen v toho boha bych věřil, který by uměl tančit.
Jsem, ten, který je
jsem, ten, který vypije
každou číši do dna
a pomiluje každou dívku.
t* za krásnou prosbu
Ó prosby ! Len málo pokory! Snažiť sa musíme sami....Boh je len nádej, že to dobre dopadne("ak existuje")
P.S.Ja sa nechcem rúhať.Len neverím.Dúfam, že sa to nikoho nedotklo, to som nechcela : )
Aha! :o)
Zase „klasická“. Pozdní renesance?
Trochu vzdoru, trochu zoufalství, trochu naděje…
|||-_-|||
«*»
Trochu moc řemeslnosti..:-)
* Víra nevíra - hezký je to...