Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Noční Karmel

Výběr: child, vesuvanka, , Noe1, jenyk, Print, Winter, pozorovatel
22. 05. 2004
52
9
15768
Autor
supizmus

viděl jsem Bosé Karmelitány procházet noční ulicí

v níž kromě chabého světla lampy

a ozvěny jejich kroků nebylo nic

 

tápu v povrchnostech

a nemám vládu sám nad sebou

proto jsem zřejmě

této jejich cestě

 

neporozuměl


9 názorů

K3
24. 05. 2020
Dát tip

Namátkou jsem vybral a klaním se, nevěděl jsem, že píšeš tak silné verše.


Moses
06. 10. 2008
Dát tip
bohužel myslím že tohle je trochu moc ale je to styl

niniw
04. 10. 2008
Dát tip
najskôr som prečítala, že karamel ... tak som klikla - asi som pažravá a "tápu v povrchnostech" ...

Vyktor
02. 10. 2008
Dát tip
Tak tomu říkám pravá "rozjetost". Gratuluji a jesm rád, že to bylo konečně vytvořeno.

pozorovatel
02. 10. 2008
Dát tip
vidíš, tuhle jsem nečet..

/Markéta/
29. 09. 2008
Dát tip
Srdeční záležitost. Tip*

Winter
28. 09. 2008
Dát tip
V povrchnostech, hehe, dobrý vtip. A teď vážně: Druhý den, co o téhle básni uvažuji, mi napadlo, že nejpůsobivější není pointa, ale směs pokory a víry - což je (nejen) na Písmáku jev neskonale řídký. Jako bych četl "staré mistry" - Petrarcu, Danteho, všechny ty žasnoucí, zdánlivě naivní pozorovatele světa, kteří ze západního světa mizí s každým novým dnem. Proto mám tvoji poezii rád. Nádhera.

ach jo chudáci holky to schytaly tvojí poézií.. ano tápeš v povrchnostech -

Placidus
27. 10. 2005
Dát tip
Chodím vlastními cestami i kdyz i já mám své ucitele. Karmelitáni vydávají pekné knihy a netusím jací jsou dnes. Co mne trochu odrazuje, ze k nám pricházeli v dobe tricetileté války a zehnali katolickým zbraním proti kacírským cechum. Presto pripoustím, ze je mozné skrze jejich ucení napr. jako terciár nebo z knih nalézt mnohé odpovedi. Srdce a rozum napoví jaká cesta nás láká. Tvou sebereflexi beru jako samozrejmost rozumného cloveka, nemyslím ze jsi zacátecník co se cesty ducha týce.Trochu mi chybí inspirizující prvek celého výjevu nejen nadsení z cest ostatních. Jinak v první cásti jisté hnutí je..nebylo nic

Augustus
29. 09. 2005
Dát tip
Mám dotazy na autorku Slůůůníčko. Co dělá tento výplod pod supizmovým dílem? Má s ním snad nějakou souvislost? To nemohla své názory sepsat do úvahy a uveřejnit jako samostatný příspěvek? Rád bych si jej potom přečetl a třeba přidal i nějaké komentář, ale sem to prostě nepatří. Dále bych požádal kokolaking, aby mi podobná avíza (v podstatě spamy) "pro radost" již neposílal/a.

kokolaking
29. 09. 2005
Dát tip
ógust, kéď nenjí rádost, ták posílát nébudů.

Augustus: Jééé, sorry, to je omyl ;)

Noe1
29. 09. 2005
Dát tip
*t + v

hastrman
29. 09. 2005
Dát tip
hmmm, jo *

kokolaking
28. 09. 2005
Dát tip
Já zase viděl ve snu psa, který v hubě nesl pochodeň, aby s ní zapálil celý svět. Taky tomu pranic nerozumím, ale furt lepší než ty ptačí útoky, co prožíval sv. František.

A já zas viděla jednou vola, a nenesl v hubě nic než svůj jazyk

kokolaking
28. 09. 2005
Dát tip
M_z_atd. Tak tó býl así sv. Ján Népomucký.

Kdo pěstuje rasismus? Nedávno obdržela redakce Romano hangos dopis od paní Štefánie Lorándové z Prahy, který obsahoval reakci na článek paní Zlaty Kufnerové Nepěstovat rasismus naruby! zveřejněný listem Národní osvobození, číslo 3 z ledna 2002. Výtky paní Lonrándové považuji za oprávněné. Ráda bych vás s nimi seznámila prostřednictvím citací nejen z její reakce, ale i ze samotného článku, který se stal terčem její kritiky, a z následné reakce šéfredaktora Národního osvobození Milana Gruse; a mých poznámek. „Slovo rasismus se dnes skloňuje písemně i ústně, stalo se módou, připomíná kampaň, ba hysterii a myšlenkový stereotyp, který se zmocnil sdělovacích prostředků. (…) A protože se dnes již stalo jistým klišé, že novináři i politikové jednak označují negativní vztah k Romům paušálně za rasismus, jednak jej přirovnávají k antisemitismu, je načase otevřeně poukázat na jistou povrchnost a zjednodušenost takových názorů. V čem tkví? I když nelze popřít, že určité procento Čechů má rasistické sklony, což nejlépe dokládají nově založené ultrapravicové strany a hnutí, odpor vůči Židům a odpor vůči Romům je u nich motivován zcela protikladnými pocity. Zatímco averze k Židům je vesměs spíš nenávistí či závistí vůči schopným a úspěšným, je to podvědomý či vědomý strach z konkurence, averze vůči Romům je u převážné většiny Čechů odporem ke spoluobčanům neschopným, zaostalým, nepřizpůsobivým, ba ve své většině příživnickým.“ Pisatelka Zlata Kufnerová má dozajista pravdu, když tvrdí, že i slovo rasismus se díky častému, leckdy nemístnému a nesprávnému používání dostalo do slovní zásoby, která se v médiích často používá pro označování neodpovídajících skutečností. Výraz tak nabyl hodnoty slovního a společenského klišé. Od této dost vágní definice „paušalizovaného“ používání rasismu coby lexikální jednotky ve své argumentaci však náhle přistupuje k velmi konkrétním příkladům toho, v jakých místech a u kterých skupin se u nás rasismus vyskytuje, přičemž sama paušalizuje jednak rasisticky motivované ideologie brojící proti Židům a Romům, které velice často žádnými ideologiemi nejsou, jednak paušalizuje názor většiny Čechů. Ráda bych se paní Kufnerové zeptala, kde měla možnost obeznámit se s podstatou ideologií ultrapravicových stran a hnutí do té míry, že může označit jejich averzi vůči Židům vesměs za „závist vůči schopným a úspěšným“, za „podvědomý či vědomý strach z konkurence“. Vždyť žijeme v době, která už nezná úspěšných židovských obchodníků, podnikatelů či bankéřů, které rozprášila a zničila nejen druhá světová válka, ale i poúnorové komunistické znárodňování. Chtěla bych se jí také otázat, kde bych v článku našla předěl mezi jí interpretovanými názory většiny (ať už společenské či ultrapravicové) a jejími vlastními stanovisky. Mám však za to, že příklady, kterých užila, ať už byly jejími názory či ne, měly „pouze“ posloužit jako důkaz pravdivosti jejího tvrzení o nesprávném používání slova rasismus v situacích, kde se o rasismus „vůbec nejedná“, viz „odpor převážné většiny Čechů ke spoluobčanům neschopným, zaostalým, nepřizpůsobivým, ba ve své většině příživnickým“. Zajímá mne, jakým způsobem došla paní pisatelka k tomuto stereotypnímu, paušalizujícímu a rasisticky motivovanému nahlížení na většinu Romů. Zná sama většinu Romů? Jak tuto „příživnickou většinu“ identifikuje? Pokud ne podle barvy pleti, vlasů či očí, spadalo by do ní i velké procento etnických Čechů. Konečně bych se paní Kufnerové ráda zeptala na stejnou otázku jako paní Lorándová: „Přiznáváte, že značná část obyvatelstva má k Romům negativní vztah, že určité procento Čechů má rasistické sklony, ale že to nelze kvalifikovat jako rasismus. Jako co tedy?“ Paní Lorándová uvádí ve své pádné reakci příklad Českého Krumlova, notoricky známého města, kde se soužití majority a minority (minority a majority) nesetkalo prakticky s žádnými problémy. Cituji z dopisu paní Lorándové: „Existuje české přísloví ´jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá.´ V Českém Krumlově problémy nejsou. Domníváte se, že tam zázrakem došlo k jakémusi výběru a že tam nepřišli ti neschopní, zaostalí, nepřizpůsobiví a příživničtí Romové, jak je charakterizujete? Myslím, že mnohem spíš začala reprezentace města do lesa volat poněkud jinak, než jinde.“ Mám pocit, že i paní Lorándová porozuměla onomu latentně rasistickému podtextu, který jen podtrhuje následující odstavec článku pisatelky Kufnerové: „U většiny národa (s výjimkou zmíněných extremistů) tuto averzi proto ani nelze kvalifikovat jako rasismus. Kdyby totiž měla rasistické podhoubí, měli by Češi stejně negativní postoj k Vietnamcům, Číňanům, Korejcům, Japoncům, Indům a dalším nebělošským etnikům, což jednoznačně tvrdit nelze. A také je nerozumné neustále se sebemrskačsky obviňovat z xenofobie, neboť mezi Čechy určitě není větší xenofobie než mezi ostatními Evropany.“ Napadá mne další otázka. Svědčí jakákoli míra xenofobie o něčem pozitivním? Jak je možné, že paní Kufnerová srovnává tuto míru s ostatními evropskými státy? Vždyť i tam je xenofobie považována za společenskou zhoubu, rovněž pak rasismus. Jakékoli srovnávání na bázi „více či méně“ je v případě rasismu a xenofobie naprosto mylné a to, že si ta či ona instituce či vláda přizná, že zde rasismus je, není nic sebemrskačského. Kde bere paní pisatelka takovou jistotu? Podobně jistá si je paní Kufnerová i tím, že rasově motivovaná vražda Oty Absolona, ke které došlo minulé léto ve Svitavách, je stejně odporná „jako kterákoli vražda motivovaná čímkoli. A hle, příčinliví novináři začali volat po přísnějším trestu pro vraha, jako by rasová vražda byla zvrácenější a hrůznější než třeba vražda loupežná, a kritizovali politiky, že se nezúčastnili pohřbu oběti. Proč by měli? A proč by se pak neměli účastnit třeba i pohřbu nějaké staré paní, kterou někdo umlátil pro pár set korun?“ Ano, samozřejmě se v obou případech jedná o „zmaření života nevinného člověka a občana“, jak tvrdí Zlata Kufnerová. Paní Lorándová však briskně a bystře reaguje na nedostatek humánního cítění, který v tomto i jiném místě analyzovaného článku jeho pisatelka Kufnerová projevila: „Přiznáváte, že vražda Roma Oty Absolona byla rasově motivovaná a odporná ´jako kterákoli jiná vražda, motivovaná čímkoli´a kritizujete, že se jí věnuje víc pozornosti než např. vraždě z hmotných pohnutek. Opravdu nevíte proč? Ta rasově motivovaná je totiž příznakem nemocné společnosti. To by mělo být zejména po řádění nacismu známo.“ Paní Kufnerová uzavírá svou pseudofilozofickou polemiku o přenesených významech rasismu touto větou: „Je tedy načase nazývat věci pravým jménem a nepěstovat rasismus naruby.“ Osobně mám však takový neblahý pocit, že v případě příspěvku paní Kufnerové jedná spíše než o souvislou úvahu, kde se logické uvažování kloubí s citem o jakési plácnutí do vody, o jakousi exhibici verbálních a jazykových dovedností zmíněné autorky, svědčících však o naprosté neznalosti diskutovaného tématu. Sama navíc svým slovním projevem navazuje na jí kritizovanou tendenci politiků a novinářů paušalizovat názory či jisté výseče slovní zásoby a činit z nich tak slovní klišé, oproštěná od jednoznačné vazby slov na realitu. Paní Lorándová však uzavírá svou reakci nadčasovým pohledem do nedávné minulosti, který má co říct i dnešním generacím mladých lidí a politiků, snad i paní Kufnerové: „Kritizujete, že je té snahy mnoho. (Ve prospěch Romů, poznámka redakce.) Vzpomínám na svou návštěvu tehdy Západního Německa. Chodily jsme po Saarbrückenu a každou chvíli jsme narazily na pietně udržovaný nápis ´Zde stála synagoga, zničená nacisty za křišťálové noci´. Anebo: ´Zde stála socha básníka Heinricha Heina, odstraněna za nacistické hrůzovlády.´ Až jsem své německé přítelkyni řekla, není-li toho až moc. Načež ona: ´Toho nikdy nemůže být dost.´ Nejen v Německu.“ Cítím, že jsme společnými silami nachytaly paní Kufnerovou na hruškách. Jen škoda, že se redakce Národního osvobození zmohla jen na to, že v soukromém dopise paní Lorándové uznala vlastní chybu, „že jsme názor paní Z. Kufnerové zařadili do rubriky ČTENÁŘI.“ Šéfredaktor Milan Grus však odmítl zveřejnit reakci paní Lorándové s tím, že „by velmi pravděpodobně došlo k velké výměně názorů ve specifické oblasti, o níž nemáme (redakce NO, poznámka redakce) dost informací. (…) Nejsme proti diskusi, proti výměně názorů,“ pokračuje dál pan Grus, „ale nemůžeme diskutovat o všech problémech naší společnosti, zejména ne o těch, která nemáme dobře zmapované.“ Končím „pro změnu“ otázkou: proč se Národní osvobození vůbec vyjadřuje k tématu rasismu a rasové perzekuce, pokud jej nemá dobře zmapované? Jak je možné, že při otevřeném přiznání, že redakce není s tímto společenským problémem obeznámena (jejich parketou je „I. a II.odboj“), si toto periodikum dovolí otisknout nefundovaný příspěvek, který může kohokoli poškodit, obzvlášť pak, pokud kvůli autorově dezinformovanosti dochází ke zkreslení skutečnosti a mnohým faktickým nepřesnostem. I pan šéfredaktor je přesvědčen, že „Romové nejsou u nás organizováni – nevím ani o jednom, jediném případu – takže o jejich pronásledování nejsme bezprostředně informováni a naše poznatky jsou odvozeny jen ze zpráv jiných sdělovacích prostředků.“ Jana Kabeláčová Romano Hangos/Romský hlas vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, vydává Společenství Romů na Moravě Adresa redakce: Bratislavská 67, 602 00 Brno tel./fax: +420 545 214 084 email: rhangos@volny.cz kokolaking: proč avízo?

kokolaking
28. 09. 2005
Dát tip
no přece pro rádost:)))

Havranka5
27. 09. 2005
Dát tip
Nic si z toho nedělej, oni také netuší proč. Avšak víra svatá, to rakovinné mrzáče zrozené ze znásilnění, klopýtnutí a poranění rozumu, naparující se ve volánových šatičkách chrámů Páně, je přesvědčuje pouhou silou setrvačnosti své autority o opaku, a davy ovcí stižených ve víru motliteb pulzující motolicí je v tom utvrzují.

skvěle popsaná atmosféra, sebemrskačské doznání? TIP

snové *

mmm... ...atmosféra... ...náladovka... ...jo, líbí

jaza
19. 04. 2005
Dát tip
nejsem sto to ocenit...

Je to solidní, taky mívám snahy psát tak, aby to vystihovalo atmosféru jako tohle dílko. Je to tip

Janajka
09. 02. 2005
Dát tip
Bez komentáře TIP.

občas mám stejný pocit a chuť to nějak napsat....a po tom, co jsem četl, tak to asi nemá další cenu.... *********T

jo...a teď ten tip....:o)

MilanH
21. 01. 2005
Dát tip
Učíme se rozumět sobě samým celý život a je to někdy těžké, ale zároveň krásné. TIP

Afranat
19. 01. 2005
Dát tip
Supo!!!!Výborný!!!Líbí se mi!!Jen tak dál!Afranat -> Tip

vesuvanka
18. 01. 2005
Dát tip
Krásně napsaná, zaujala mě atmosféra i myšlenka.... TIP a V

Candy
16. 01. 2005
Dát tip
Něco v tom dílku je,co mě zaujalo a něčím mi je blízký. Výstižnost, forma sdělení i zachycení atmosféry zaslouží tip*

Augustus
14. 01. 2005
Dát tip
Nádhera! Volné verše umí psát málokdo(v drtivé většině případů z toho vyjde bohapustý blábol), ale Ty ano. Nezbyvá než TIPovat.

Markel
26. 11. 2004
Dát tip
Třeba jednou porozumíš..Moc pěkné! - T

Lotoska
04. 11. 2004
Dát tip
moc hezké....*

Sicktrain
27. 10. 2004
Dát tip
ta atmosféra.....

Celebrian
19. 10. 2004
Dát tip
Nerozumět jejich cestě...nevadí, hlavně abys rozuměl cestě vlastní. Líbí, má něco do sebe Tip

Feanor
26. 06. 2004
Dát tip
líbí*, má cosi v sobě

Seregil
25. 05. 2004
Dát tip
Uf... tip...

sidonia
24. 05. 2004
Dát tip
jo, zajímavé *t

Jeheheman
24. 05. 2004
Dát tip
divný*

skaman
23. 05. 2004
Dát tip
Zajímavé *t

Craerassy
22. 05. 2004
Dát tip
paradoxně nerozumíme ani vlastním cestám:-) tip

Marthin
22. 05. 2004
Dát tip
Skvěle

child
22. 05. 2004
Dát tip
a už to čtu poněkolikátý, takže jsem se řádně rozmyslel a

child
22. 05. 2004
Dát tip
už proto že jsem dneska nečetl nic lepšího

maia
22. 05. 2004
Dát tip
Poulicny klub. *

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru