Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seEasy
Výběr: a2a2a, Elyn, Lasy, pozorovatel
18. 03. 2005
35
6
16008
Autor
StvN
Vždycky jsem věděl, že skočím.
Člověk zvyklý přemýšlet při chůzi známou cestou; sedí-li a čeká, - člověk zvyklý přemýšlet nad lidmi, nad ženami, nad sebou, - jistě nejednou přemýšlí i nad svým koncem.
Nechci se nechat překvapit.
Vždycky jsem věděl, že skočím.
Do řeky nebo do země.
Stával jsem na stanicích všech možných vlaků a tramvají a představoval si, jaké by bylo přilepit se na přední sklo. Lákavá představa. Asi má něco společného se skokem do země.
Celý život se člověk snaží kontrolovat činy a pohyby, je sebejistý, nenechá se ovládat. Drží opratě osudu, vybírá si. Nakonec si paradoxně zvolí skok do vody, do země nebo do tramvaje, který rozhodně kontrolovat nebude. Nechá se překvapit. A tak to má být; aby život skutečně vykolejil, pak vykolejí i přesvědčení a celá bytost se popře sama v sobě.
Dospěl jsem.
Je mi vilno a chce se mi skočit.
Jaké štěstí, že bydlím v jedenáctém patře.
Stával jsem na střechách skokanských můstků. Stával jsem na vrcholcích mostů, na střechách paneláků. Někdy jsem býval opilý.
Stát a neskočit.
Špičky jsem rovnal s okraji.
Země mě přitahuje silou nepřímo úměrnou kvadrátu mé vzdálenosti od ní.
Ale neblbnul jsem. Přiznávám, nikdy jsem se neodvážil podívat nad sebe. Na hvězdy jsem vždycky koukal ze země.
V okně se moc dobře stát nedá a balkon nemám.
Sedím a koukám, jako bych nohy koupal ve vodě.
Měl jsem sen, že až budu větší – tehdy mi bylo patnáct a větší jsem měl být v šestnácti, uteču z domu. Měl jsem se pohádat s otcem, zapálit svůj pokoj a utéct. Na nádraží bych před kasínem přepadl asi dvacetiletého mladíka a ukradl mu auto. Snad to měl být Opel roadster. Oranžový, se staženou střechou. Ujel bych mimo město a nechal se stopnout krásnou ženou a to by byl můj anděl; - Andělka. Ona by byla to nejlepší, co mě v životě potkalo. Ráno bych ji nechal spát, zaplatil účet v motorestu, nasedl do auta a ve vší rychlosti to napálil do protijedoucího kamionu. Ještě jsem měl v plánu narodit se někde jinde, ale už naposledy. Vážně jsem byl tehdy docela slabý.
Auto nemám, ani ten balkon ne.
Myslím, že provedu maximální zmaření energie.
Veškerou sílu nastřádanou při výstupu do jedenáctého patra odevzdám pádem zemi.
Je dopoledne a je škola.
Mezi paneláky se toulají opuštěná zvířata, ale to mi nevadí.
Lidí nevidím. Stromky se ohýbají. Listí přibývá.
Než ucítím vůni oběda.
To poslední, co mě trápí, jsou lidé. Věřím, že když skočím, propadnu se hluboko do země a vše, co jsem po sobě zanechal, zmizí beze stopy. Tak bych si to přál. Takový nevidomý odchod.
Němá okna.
V poslední době je v módě malovat staré panelové zdi na žluto a na zeleno a na modro a každý co možná nevšedněji. Z ponurého sídliště se stal cirkus. Naproti se v okně o patro níž rozhrnula záclona, bude se větrat.
Když jsem chodil ještě na základní školu, díval jsem se dalekohledem do všech oken a hledal souložící páry. Pokaždé jsem nějaký našel. Záclony jsou tak průhledné, když se za nimi svítí.
Tak se nebude větrat. Kdosi leze ven, není daleko, vidím muže. Tváří se, jako by spoléhal na to, že je dopoledne a lidé jsou v práci nebo ve škole.
Zalez!
Drápe se trochu neobratně, asi nikdy neseděl na okně. Všiml si mě.
Směšné. Kde je originál?
Mávl jsem na něj.
Kouká.
Dávám mu gestem přednost. Stejně jsem chtěl ještě chvíli posedět. Nic neříká. Nic nedělá. Nevěří. Boha vidí.
Ale ne. Nespěchám. Ukazuji na hrníček s čajem – budu ještě pít.
Zasekl se docela nepříjemně. Je moc velký.
Co s tebou chlape?
Konečně se mu podařilo posadit se. Je velký. Vyplnil skoro celé okno.
Usmívám se a připíjím mu.
Podrbal se na hlavě. Je rozpačitý.
Přeju úspěšné řízení, směji se. Tohle ne, říkám si.
Asi si myslí, že jsem vylezl schválně a chci ho čílit.
Chlope, já si snad přinesu knížku. Skoč už!
Dívali jsme se. Mezi námi vězel osamělý den; lékořicové ticho na dně vypitého čaje proti kašli. Naše okna byla dveřmi do hlav paneláků, kde, ač se to nezdá, nežijí jen souložící páry nebo šašci z cirkusů. Sedět takhle na zděném břehu řeky, řeklo by se – romantika.
Pán na pána hledí,
ten smělý, ten nový,
na parapetu sedí
a dole,
dole chodník betonový.
Je to k vzteku! Na obzoru se objevilo první dětské zasmání. Škola pro dnešek skončila.
Pán se splašeně zvedá, ale ruka se mu na parapetu smekla a on padá,
- k sobě do bytu.
Sbohem, příteli. Zase jsem osaměl. Až na ty děti.
Okno se s vrzáním zavřelo, větrání skončilo.
Okolí zdá se naplněno voláním čerstvě vařených polévek. Bude oběd.
Člověk zvyklý přemýšlet při chůzi známou cestou; sedí-li a čeká, - člověk zvyklý přemýšlet nad lidmi, nad ženami, nad sebou, - jistě nejednou přemýšlí i nad svým koncem.
Nechci se nechat překvapit.
Vždycky jsem věděl, že skočím.
Do řeky nebo do země.
Stával jsem na stanicích všech možných vlaků a tramvají a představoval si, jaké by bylo přilepit se na přední sklo. Lákavá představa. Asi má něco společného se skokem do země.
Celý život se člověk snaží kontrolovat činy a pohyby, je sebejistý, nenechá se ovládat. Drží opratě osudu, vybírá si. Nakonec si paradoxně zvolí skok do vody, do země nebo do tramvaje, který rozhodně kontrolovat nebude. Nechá se překvapit. A tak to má být; aby život skutečně vykolejil, pak vykolejí i přesvědčení a celá bytost se popře sama v sobě.
Dospěl jsem.
Je mi vilno a chce se mi skočit.
Jaké štěstí, že bydlím v jedenáctém patře.
Stával jsem na střechách skokanských můstků. Stával jsem na vrcholcích mostů, na střechách paneláků. Někdy jsem býval opilý.
Stát a neskočit.
Špičky jsem rovnal s okraji.
Země mě přitahuje silou nepřímo úměrnou kvadrátu mé vzdálenosti od ní.
Ale neblbnul jsem. Přiznávám, nikdy jsem se neodvážil podívat nad sebe. Na hvězdy jsem vždycky koukal ze země.
V okně se moc dobře stát nedá a balkon nemám.
Sedím a koukám, jako bych nohy koupal ve vodě.
Měl jsem sen, že až budu větší – tehdy mi bylo patnáct a větší jsem měl být v šestnácti, uteču z domu. Měl jsem se pohádat s otcem, zapálit svůj pokoj a utéct. Na nádraží bych před kasínem přepadl asi dvacetiletého mladíka a ukradl mu auto. Snad to měl být Opel roadster. Oranžový, se staženou střechou. Ujel bych mimo město a nechal se stopnout krásnou ženou a to by byl můj anděl; - Andělka. Ona by byla to nejlepší, co mě v životě potkalo. Ráno bych ji nechal spát, zaplatil účet v motorestu, nasedl do auta a ve vší rychlosti to napálil do protijedoucího kamionu. Ještě jsem měl v plánu narodit se někde jinde, ale už naposledy. Vážně jsem byl tehdy docela slabý.
Auto nemám, ani ten balkon ne.
Myslím, že provedu maximální zmaření energie.
Veškerou sílu nastřádanou při výstupu do jedenáctého patra odevzdám pádem zemi.
Je dopoledne a je škola.
Mezi paneláky se toulají opuštěná zvířata, ale to mi nevadí.
Lidí nevidím. Stromky se ohýbají. Listí přibývá.
Než ucítím vůni oběda.
To poslední, co mě trápí, jsou lidé. Věřím, že když skočím, propadnu se hluboko do země a vše, co jsem po sobě zanechal, zmizí beze stopy. Tak bych si to přál. Takový nevidomý odchod.
Němá okna.
V poslední době je v módě malovat staré panelové zdi na žluto a na zeleno a na modro a každý co možná nevšedněji. Z ponurého sídliště se stal cirkus. Naproti se v okně o patro níž rozhrnula záclona, bude se větrat.
Když jsem chodil ještě na základní školu, díval jsem se dalekohledem do všech oken a hledal souložící páry. Pokaždé jsem nějaký našel. Záclony jsou tak průhledné, když se za nimi svítí.
Tak se nebude větrat. Kdosi leze ven, není daleko, vidím muže. Tváří se, jako by spoléhal na to, že je dopoledne a lidé jsou v práci nebo ve škole.
Zalez!
Drápe se trochu neobratně, asi nikdy neseděl na okně. Všiml si mě.
Směšné. Kde je originál?
Mávl jsem na něj.
Kouká.
Dávám mu gestem přednost. Stejně jsem chtěl ještě chvíli posedět. Nic neříká. Nic nedělá. Nevěří. Boha vidí.
Ale ne. Nespěchám. Ukazuji na hrníček s čajem – budu ještě pít.
Zasekl se docela nepříjemně. Je moc velký.
Co s tebou chlape?
Konečně se mu podařilo posadit se. Je velký. Vyplnil skoro celé okno.
Usmívám se a připíjím mu.
Podrbal se na hlavě. Je rozpačitý.
Přeju úspěšné řízení, směji se. Tohle ne, říkám si.
Asi si myslí, že jsem vylezl schválně a chci ho čílit.
Chlope, já si snad přinesu knížku. Skoč už!
Dívali jsme se. Mezi námi vězel osamělý den; lékořicové ticho na dně vypitého čaje proti kašli. Naše okna byla dveřmi do hlav paneláků, kde, ač se to nezdá, nežijí jen souložící páry nebo šašci z cirkusů. Sedět takhle na zděném břehu řeky, řeklo by se – romantika.
Pán na pána hledí,
ten smělý, ten nový,
na parapetu sedí
a dole,
dole chodník betonový.
Je to k vzteku! Na obzoru se objevilo první dětské zasmání. Škola pro dnešek skončila.
Pán se splašeně zvedá, ale ruka se mu na parapetu smekla a on padá,
- k sobě do bytu.
Sbohem, příteli. Zase jsem osaměl. Až na ty děti.
Okno se s vrzáním zavřelo, větrání skončilo.
Okolí zdá se naplněno voláním čerstvě vařených polévek. Bude oběd.
6 názorů
Neosvěžena dnešními "Díly" jsem přišla ke známému prameni. Dobré je to. Bohužel, srovnání se Synchronikem už není možné...
No vidíš a já to třeba za nejlepší nepovažuji. Ale jsem rád, že se ti líbí. Já jsem vlastně vždycky rád, když si moje starší věci někdo po čase přečte.
57188418432178751875
08. 10. 2008goethe jr.
10. 04. 2006
Dík.
Nechápu, že někdo má díla chápe tak černě, ale nejsi sám, takže na tom asi něco bude.
goethe jr.
10. 04. 2006
zezacatku trochu nuda, a to prelivani z minulosti do pritomnosti (nostalgicke reflexe) me vlastne i docela iritovalo. povidka je podle me vyborna od "nema okna". libi se mi ta ironie v textu a dobre k tomu sedi i ta blba basnicka na konci. cetl jsem i dvojce od easy, tedy synchronik, a tohle mi prijde podstatne lepsi - prave tim, ze tadyta povidka se zameruje na absurditu situace, kdy oba chlapici se potkaj v okne, coz je dobry a neotrely napad a da se z toho vytezit docela dost, coz jsi i udelal. synchronik vic resi samotnou sebevrazdu. ale v knizkach uz tech sebevrazd bylo, co s nima.
Sétévé, obě díla jsou skvělá a povedlo se Vám něco mimořádného. Já jen, že to není zajímavé.
Všechno je to o tom, jak mi je a co prožívám. O škole a rodině. Neumim si udržet jednu kvalitu. Ale možná ještě letos něco dobrýho napíšu.
_Amnesiac_
19. 11. 2005_Amnesiac_
17. 11. 2005_Amnesiac_
17. 11. 2005_Amnesiac_
17. 11. 2005
Všimni si, že doporučuju čtyři díla, vždycky jedno za jeden ročník. Takže je nutno napsat hodně špatných věcí, aby se vykouzlila jedna dobrá. Tak to funguje u mě.
_Amnesiac_
17. 11. 2005_Amnesiac_
17. 11. 2005
To asi zalezi na tvym vkusu. Tamta ma vetsi spad, ale to neznamena, ze se tahle tahne.
Jo, i mně se to líbilo. V podstatě se v téhle povídce skoro nic nestalo, ale nestalo se to takovým příjemným, zamyšleným, osamělým a nostalgickým způsobem.
Mám takový pocit - ale možná je to opravdu jen můj pocit, nevím - že tady, na P., se rozmohl zajímavý způsob vkládání "poezie" do prózy; mluvím o těch vložkách psaných kurzívou. Někdo je používá divně, tobě se tady povedlo použít je docela vkusně. To je fajn.
Tip.
T.
Dvojnásobný dvojník...
Obě díla jsou skvělá a povedlo se vám něco neuveřitelného!
(i když už jsem tento styl možná někde viděl... :-) )
Hele, je to super. Je legrační, jak mají stejně všichni tendenci srovnávat styly. Mně se právě ta rozdílnost líbí. Je to skutečnější... jeden je filosof a druhý je smýkaný osudem. Každej přemejšlí jinak. Jejich osudy se náhodou protnou nad prázdnou ulicí.... a pak si zase jedou dál po svejch. super :))
bylo to domluvený? *
Já.
Nejdřív bylo tohle dílo. Pak jsem Jabkovi zadal, ať napíše něco o tom chlápkovi ve druhém okně.
Zacatek se mi libil co do obsahove stranky vice, pak se to ale stavalo ctivejsim...
jablkum to obsahove mel trochu horsi. Navic s temi nahodami... Kdybych nevidel film magnolia... Ale zase to pozvedl temi sny. Ale zase mel ctivost vsude stejne dobrou.
Myslim, ze ty to mas lepsi. Jsem na tvuj styl i zvyklejsi.
Ale myslim, ze je to skvely napad, protoze to neni napsane jen z pohledu dvou postav. Oni se dotykaji necim vice... :
Měla jsem po celou dobu strach, že spadnou a přece jsem zažila jakýsi zvláštní povznášenící až uklidňiující pocit, líbila moc - T
wedle_vazy
21. 03. 2005
Tohle je vážně mazec... sice je dílo jablečňáka čtivější, ale Tvoje má zase takový zajímavý momentky... dohromady - mazec... *
...tak promiň, že se nevyjadřuji poetičtěji - tohle ze mě naráz vypadlo, jako přímá reakce - tudíž nejupřímnější :o)
přijde mi takový.. víc přemýšlivější a "filosofičtější" než dílo od jablkům..
fajn
ste holt dobrý oba:)
*t
pěkná povídka, zaslouží si t,v především za vyvážené vyjadřování, které až možná na okamžiky, kdy mi schází odůvodnění pro případný pád, tedy náznak, naopak několikrád rozprostře osobní úvahy a to v míře neunavující. Také nápad s dalším mužem a hrnkem čaje a předností ji v její dramatičnosti velmi zklidňuje umožňuje v\niknout obsahu.
pozorovatel - máš pravdu. Byl to záměr.
Makča - tvůj výběr zahřeje, i když není. Chci říct, vážim si tvé pochvaly.
Dík všem za nás za oba.
výborná! ta laskavost co přetáhne celej svět svetrem, kterej hřeje, i když se pod ním dějou všelijaký smutný věci a není blbě žoviální - dobrej balanc.
***
kdybych měla právo výběru, dala bych ti ho.
pozorovatel
18. 03. 2005pozorovatel
18. 03. 2005Sn_vojáček
18. 03. 2005Don´t_worry
18. 03. 2005
Bez ohledu na cokoliv, co sme spolu předtim řešili, si myslim, že je tohle skvělá věc, dostals mě*