Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seNahá
Autor
Lakrov
Brýle nechala už před pár týdny ve škole. I nejlepší žáci občas něco zapomenou, zvlášť v den posledního zvonění. S brýlemi si dříve připadala zajímavější, ale teď bez nich přirozenější a snad i hezčí. Nedohlédne-li, zeptá se. Proč by jí někdo lhal?
Slaměný klobouček odložila hned u prvního stromu. Posadila jej do trávy vedle dvou muchomůrek. Kvítky a pírka na něm jsou beztoho jen falešná paráda.
Zpocené prsty začaly pod krajkou svědět, a tak stáhla rukavičky. Obrátila je úhledně lícem navrch a přitiskla k drsné, tmavé kůře akátu. Držely se a svítily bělostně do dálky jako dlaně vzdávající se víly.
Na suchou větev o kousek dál pověsila kabátek. Připomínal sice lepší časy, ale ona si přece na nic hrát nepotřebuje.
Se svetrem z pravé ovčí vlny se loučila nejdéle. Hřál a probouzel v ní vzpomínky na beránčí úmysly, se kterými přišla na svět. Nakonec jej poskládala a něžně uložila do suché skalní pukliny. Blíží se chladnější časy. Někomu by se mohl hodit.
Se svléknutou košilí přišel první proužek krve. Třpytil se na bílé hrudi a pálil jako malý plamínek. Zachvěla se, ale pokračovala dál houstnoucím porostem, chráníc si dlaněmi nezmapovaná místa na svém těle.
O sukýnku se postaraly šlahouny obsypané nezralými ostružinami. Rozprostřely ji podél úzké pěšiny jako oponu, slibující velkolepé představení. Chodník vyšlapaný vznešenou srnčí zvěří se začal shora pomalu zavírat, až z něj zůstal jen tunel pro zaječí útěky. Sehnula se, prolezla jím a ocitla se kromě bot nahá.
Z kamenitého svahu to v nich šlo dolů lépe než bosky. Jenže podrážky, ač tenké, nesvědčily pevnému spojení se zemí. Levá, pravá, vyzula se ve dvou krocích a střevíčky zůstaly stát nakročené, jako by ukrývaly nožky neviditelné bytosti.
Podkolenky, hřející ještě chvíli lýtka a chodidla, se v mechu zmáčely, shrnuly a potůček je už jen nepozorovaně odplavil.
Blížila se k místu, kde prosvítal konec lesa, a těšila se na vřelé přivítání. Konečně se jim může ukázat. Dnes ji prvně uvidí holou beze všech příkras. Nepochybovala, že se jim bude líbit. Vždycky si přece přáli, aby zvítězila, a říkali, že jsou ochotni za ni bojovat a zemřít.
Ještě se zbavit posledních zbytků všeho, co k ní nepatří. Aby byla jen sama sebou. Musí odevzdat šperky. Položila je na velkou hromadu a s odstupem sledovala hemžení kolem nich. Prstýnek z trávy i náušnice z pozdních třešní ptáčnic se po chvíli ztratily pod černým návalem pracovitých mravenců. A taky uhladit vlasy. Aby nevypadala příliš rozpustile; taková přece není. A umýt se. Každý ji přece chce znát čistou. Teď ji jistě poznají. Vykročila na mýtinu.
„To nechápu. To je dneska snad už... kolikátá vlastně? Odkud se bere ta odvaha?“
„Žádná odvaha! To je jen další ďáblův posel.“
„Počkej, já myslím, že je to...“
„Nemysli! Střílej!“
Padla tváří do bláta, takže už nemohla zahlédnout, jak se na krátkých nohou nese přes mýtinu sebevědomá Lež v jejích šatech.
Lence (té pravé)
Ďábelský háj, středa 21.8; minulé století
203 názorů
Děkuji za avízo.Obávám se nicméně, že nejsem schopna konstruktivnější kritiky než čistě subjektivního "Líbí. Moc..." ^^´
Všem letošním příchozím děkuji za (vyžádanou) návštěvu, za porozumění, případně ocenění.
Mám ráda "lidské" (malé-velké) detaily. Okamžiky, které máme hluboko pod kůží... A mám ráda, když je umí někdo podat...
Ruža z Moravy
21. 08. 2019Jedná se o pčipomínku n 21, srpen 1I968. Na rozdíl od jiných jsem ten čas zažila. Nechtělo se nám věřit, že by osvoboditelé z r. 1945 mohli napadnoutr naši zem. Mluvila jsem krátce s vojáky a oni byli přesvedčeni, že nás jdou zachraňovat od kontrarevolucie... těžko posuzovat ve světle nynější doby. Bylo mi 28, když sem přijeli- blog.cz
..
Večný snílek
21. 08. 2019Aj ja som dostala avízo. Nahliadla som, prečítala. Ako vidím, tak nie som sama, ktorí dostali pripomienku, aby si prečítali tvoju poviedku a ty si čakal na reakcie a názory. Pozoroval si, či niekto príde na tvoj zámer napísať toto dielo.
Priznám sa, že mne ten dátum nič nehovorí. Poviedku som si prečítala a vyvolala vo mne rôzne, zmiešané pocity. Je krátka a určite má dosť veľkú výpovednú hodnotu. Na nás je, aby sme prišli na tvoju myšlienku, ktorú si chcel ňou vyjadriť.
Určite budem o nej premýšľať.
A prečo som ja dnes odtiaľ dostala avi nechapem ...mám sa k niečomu pripojiť združiť odpojiť ??
Děkuji všem zbývajícím za letošní přízeň.
Pro Dělnický básník (někdy víc prozaik: Děkuji za dočtení a za upřímnost :-)
Pro Rifkele Odpadson: Děkuji za nestrojený projev úžasu.
Pro RUZIGEL: Doufejme, že ta období vlády jedné či druhé strany, se mění častěji než jednou za lidský život.
Pro Induan: Děkuji za tiché ocenění.
Až mě zamrazilo.Lež a pravda. Mnohým autorům prózy i poezie už to stálo za to. Ovšem v historii jsou období, kdy vládne lež.
Rifkele Odpadson
01. 09. 2018Něco takovýho jsem nikdy nečetla...
Dělnický básník (někdy víc prozaik)
31. 08. 2018Děkuji všem za návštěvu, zamyšlení se, případně za zanechání komentáře.
Pro zvedavec: Rozpoznání pravdy a lži je někdy (často) velmi obtížné. Jen v pohádkách je všechno tak průzračné.
Pro Lerak12: Děkuji za ocenění.
Pro Oskar Koblížek: Po těch letech by to možná bez pomocného klíče rozkódoval málokdo. Díky za trpělivost; ten klíč je až na konci :-)
Pro Dělnický básník (někdy víc prozaik): Být ten kousek větší, možná by leckdo nedočetl...
Pro bixley: Dříve narození tu alegorii postřehnou snadněji. Díky za ocenění.
Pro lastgasp: To, že lež někdy zachrání život je bohužel taky smutná pravda. Díky za zastavení.
Pro supizmus: Díky za hvězdu, která není pentagram a nezáří rudě :-)
Pro RUZIGEL: Stačí, když mrazí. Už to je známka, že ten text splnil svůj účel.
Pro zblo: Dík za slovo chvály.
Pro kvaj: Děkuji za zamyšlení a následný rozbor. Ano, romantická poetika a drsné téma byly skutečně míněny jako kontrast. Zpětně si říkám, že užité obrazy jsou až moc podbízivé. Jenže mně ta patetičnost, kterou v tom leckdo spatří, zapadá do nálasy, kterou jsme tehdy prožívali.
A pro Claudia Angoli, Meggy607 a fialka... díky za tiché ocenění.
Psát umíš, to nepochybně. Nápad je to rovněž dobrý. Trochu mi nesedí jakási romantické poetika k velmi krutému a drsnému tématu. Myslel jsi to jako kontrast? A jestli to všechno správně chápu, pak mi přijde těch alegorií trochu moc, zejména proto, že se někdy jedná o alegorie alegorií. Nakonec ještě - bez datování je to poloviční.
Smutná alegorie velmi dobře napsaná. Někdy lež zachrání život, když sehneš hlavu a neotáčíš se za hrdiny.
Od začátku mi bylo jasné, že jde o alegorii. Napsáno je to mistrovsky. Díky.
Dělnický básník (někdy víc prozaik)
21. 08. 2018Oskar Koblížek
21. 08. 2018Musí přiznat, že mě toto alegorické jiskření opravdu zaujalo, protože si myslím, že velmi výstižné i díky "přiloženému" klíči. A pokud bych to bez klíče nerozkódoval, asi by mi to ani nevadilo. Prostě bych si pod tím představil něco jiného, a na úsudku coby příběhu, by to nic neubralo. Povedlo se a přiložím taky TIP. :o)))
Jo a díky za avízo!
Zvedavec: Upřímnost nad upřímnost. Obdivuji!
To dílko, Lakrove, výročně sedí a je dobrou připomínkou. To podobenství se mi líbí. Sám se obdobného stylu držím. Asi dál v tomto pralese komentů není co dodat.Rád jsem přečetl a díky za avízo.
žiaľ...a čím ďalej Lež zašla, tým viac síl má
pochopila som, že tých lží je oveľa viac, a už dospievajúc a hľadajúc pravdu, i ja som nasledovala som niektoré jej prezlečené klony
nie som si istá, či za niektorými dodnes nebežím
Přestože jsi můj osobní nepřítel (jako každý, kdo sám sebe pasuje na redaktora), několikrát jsem tě už slušně(!) žádal, ať mi neposíláš žádná avíza. Ber tohle jako můj poslední pokus, nemuset tě v sebeobranných reakcích začít v budoucnu egiloidně potírat. Děkuji, grr!
>...upoutal mne počet tipů...
To je asi tím, že na ni občas v den výročí té "události" rozešlu několik avíz; letos bude to výročí padesáté...
Jo a děkuju za návštěvu a ocenění :-)
V této krátké povídce se ti povedlo vystihnout cosi jemného, čistého, netvrdím, že převratným způsobem, ale nelituji, že jsem přečetla...upoutal mne počet tipů :-)
Děkuji všem letošním čtenářům za návštěvu, komentáře a ocenění.
Pro florian: Číst kometáře jako první může sice být někdy zavádějící, ale zas aspoň víš, do čehojdeš. Děkuji za kompliment.
Pro patricia w.: Děkuji za upřímné ocenění.
Pro Kate3: Těší mě, že tě tenhle text dovedl k zamyšlení a děkuji za ocenění.
Pro San Juan Bautista: Musím se tedy podívat, co napsal Jiko.
Pro Jiří Rýha: Díky za pochvalu.
Pro Permoníček: I nepochopené může někdy být hezké, a to nepochopení má pří činu spíš na mé straně. Je to napsané dávno...
Pro Mnějéša: Jo, to se mi tuhle taky přihodilo; roztržená bota, šup s ní na strom a pak trnitou strání dolů k cestě. Dlouho pak bylo o čem mluvit... :-) Díky za návštěvu a realističtější pohled.
P.S. Pro Verca a Puzzle: Děkuji za tiché ocenění.
sice nechápu, proč bylo na to avízo posláno zrovna mně, ale líbí se mi to. jako oslava věcí minulých, více než podařené. Akorát bych uvítal menší formát textu....jediná výhrada.
Zálesákovi to svlíkání do naha a producírování se přírodou nějak neštýmuje. To je o trn v noze a poškrabaný tělo tohleto.
Permoníček
23. 08. 2015Já si opravdu nejsem jistá, jestli jsem tu povídku pochopila. Moc se mi líbí, jak je psaná, je to opravdu krásné a omlouvám se, ale nemůžu k tomu říct víc. :)
sice nechápu, proč bylo na to avízo posláno zrovna mně, ale líbí se mi to. jako oslava věcí minulých, více než podařené. Akorát bych uvítal menší formát textu....jediná výhrada.
Z povídky mám velmi zvláštní mrazivý pocit, jakoby se to vážně stalo. Stalo, že? Nebo něco, co tě hodně ovlivnilo. Pravda je... holá? A lež je ta oblečená? Ta, co se ukrývá, i když je její oblečení , které bylo dříve oděvem Pravdy, roztrhané od šlahounů ostružin? A proč ji, tu skrytou, oblečenou, nerozeznáme? Je až příliš zahalena do rozervaného, horkou jehlou sešitého pláště pravdy?
Je jedno kdo, jestli oni nebo my. Pravda byla zastřelena(přemýšlím nad podobností s pravou dívkou Lenkou). Lež je mnohdy tisíckrát silnější než sama Pravda. Možná jsem poslední člověk na světě, který doufá a věří v pravdu a spravedlnost. Neberte mi to, prosím!
Krásné metafory a přirovnání. Povídka mě zasáhla, díky Ti. Určitě TIP.
patricia w.
21. 08. 2015děkuji za pozvání, píšeš dobře, ale ne pro mě :)
pro mě vlastně ani písmák není
Udělal jsem chybu: četl jsem komentáře přede mnou; bohužel, můj by ti nic nového nepřinesl :) A tak jen konstatuji, že jsem byl tvým "experimentem" osloven. Děkuji za vyvolané pocity, zejména proto, že byly z obou kapes...
eronidrian
08. 11. 2014*
Pro Delectatio: Děkuji za návštěvu, zamyšlení a ocenění. Za špatný konec se omlouvám (nebyla to moje vina) a souhlasím s názorem, že delší už by ten text být nemohl.
Delectatio
01. 09. 2014Přišlo mi avízo, čili by bylo slušné přidat komentář.
Je to takové poetické... takové písmácké… Vy si v té poetice prostě libujete :) Někdy mi připadá, že forma musí za každou cenu přebít děj. To, ale není tenhle případ. Líbilo se mi to, i když to špatně skončilo (což nesnáším), ale jinak to nešlo, že? :) Uhrančivá atmosféra. Delší by to být nemohlo, ty by začalo být nudné. Přirovnání ke Krylovi bylo trefné :)
Pro kuča: Děkuji za návštěvu, sdělení pocitů a ohodnocení. To, že se v pocitech nemýlýš, že se blížíš pocitům, provázejícím mě kdysi při psaní tohohle textu, je pro mě odměnou.
Pro Vigan: Děkuji za návštěvu a zamyšlení vyústivší v názor a ocenění. Pro Prosecký: Děkuji za ocenění.
Pro MPL: Děkuji za návštěvu tiché ocenění.
Proč přišlo avízo (po letech od uveřejnění) mně, netuším. Nejsem žádný odborník, píšu něco jiného. Přečetl jsem s chutí, ocenil jazyk. Pak minuty dumal, o čem to vlastně je. Snad se nemýlím, když napíšu, že z toho cítím Kryla. Celkový dojem - poutavé, čtivé.
Pro Chazzy: Děkuji za zastavení, porozumění a za uznání.
Pro DT: Na hrubý pytel sametovou záplatu -- nakonec se to osvědčilo, ale trvalo to. Děkuji za ocenéní.
Pro K3: Děkuji za zastavení a zamyšlení. Většina obrazů nebo osobností, které jsi viděl při čtení, figurovala i při psaní té "povídky". Děkuji za dešifrování a ocenění.
Pro Vigan: Děkuji za návštěvu a ocenění. To, že se souvilsoti a jejich zasazení dostavilo až s přečtením datumu, je myslím v pořádku. Je to dávno a dokonce i některým pamětníkům už selhává paměť. Svlékat pravdu se nevyplácí; bez šatů je strašně bezbranná...
Pro BarBi28 a Anthony: Děkuji za návštěvu a ocenění.
Báseň v próze.
Číší z toho smutek, smutek a beznaděj.
Jen pro zajímavost, jak krásně lze popsat svlékání, vlastně striptýz, aniž by se použilo prznících výrazů.
Tady jde samozřejmě o víc. Pravda je vždycky krásná a čistá, ale často nám nepříjemně a tvrdě nastavuje zrcadlo, což nemáme rádi a tak se ji snažíme zadupat , zašlapat, zničit a znectít, ale ona vždycky nakonec, dřív nebo později, povstane, a ve své nahotě a čistotě nám ukáže svou tvář. A jsme to my, kdo se stydíme.
Při čtení jsem viděl tyto obrazy:
Jan Palach a Jan Zajíc. Karel Kryl ...a ryjeme držkou v zemi... , Vlasta Třešňák ...Namířit! A pal!... "Páter Koniáš", při kterém mrazí. Jarda Hutka a jeho Náměšť, protože pravda a svoboda má k sobě velmi blízko. Samozřejmě i na našeho pana presidenta Havla... a jeho, často zesmněšňované "pravdoláskovství".
A taky J. Nohavica, na novém řádku, protože to to už je o něčem ůplně jiném...
Je to krásně napsané.
Tip.
Dostal jsem avízo. Díky. Čouhá z toho taková ta mystika, ovšem dotčená rukou tak jemnou.
Tip.
text který graduje každým slovem, až je vše nakonec jasné. a datum jako tečka...či spíš vykřičník. super.
Helgi Brandari
08. 09. 2013Brý.
Neuvěřitelně dobré zpracování hlubší myšlenky, respektive události, do docela dost zajímavého textu. Nestává se příliš často, že člověk na něco takového může narazit. A samozřejmě musím poděkovat uživateli Lakrov za avízo.
Děkuji letošním čtenářům za návštěvu, ocenění, případně za zanechání kometáře.
Pro Jente: Dějinná událost, k níž se to vztahuje, se odehrála dost dávno na to, aby hned každému došly souvislosti.
Pro David Gross: Za tím ohmatáváním dospělosti je skryté ještě něco dalšího, ale nepřekvapuje mě, že to každý nevidí.
Pro Pečený medvěd: Ano, je to brutální. Jako událost, jež tomu dala podnět. K těm archaický zájmenům: Jelikož vnímám češtinu už víc než 50 let, je možné, že ve mně některá slova zakořenila. Začnu to trochu sledovat, ale nemíním (násilně) modernizovat. V případě tohohle textu možná mají archaismy i opodstatnění. Česky moc neumím; řidím se jen citem. Díky za pozorné čtení a upozornění :-)
Pro e.eucrow: Taky mě v tom textu při každém dalším čtení (jednou za rok) něco překvapí, občas (i letos) něco drobně změním, ale zkracovat by se mi to nechtělo. Díky za návrhy a ocenění.
Pro UchoNaKoleji-: Svoboda, a hlavně Pravda je ústředním námětem téhle alegorie. Děkuji za zastavení a zamyšlení.
Pro petr.ix: > ...již jsem měl tu čest potkat se s hlavní hrdinkou... Tos napsal moc hezky, tedy jestli tím míníš to, co si pod tím já představuji :-)
Pro Prostě Katka: ...cesta k holé pravdě... Jak vzrušující může být a k jak smutným cílům může dovést... Díky z ocenění, třeba ještě někdy nějakou mini a tůrku napíšu :-)
Prostě Katka
22. 08. 2013Přečetla jsem víckrát, protože rozuzlení píšeš až na konci. Tak se mé vnímání celé té svlékací akce postavilo do jiného světla. Moc hezky vygragováno, moc krásně popsána cesta k holé pravdě. Poeticky a něžně.
"Proč by jí lhali?" i tahle otázka nabývá jiných rozměrů.
Užila jsem si tuhle miniaturku. Díky.
UchoNaKoleji-
22. 08. 2013Velmi lyrický kousek. Obrazný. Alegorie svobody jestli se nepletu, ale bez upozornění bych nepoznal.
Kroky ve sněhu
21. 08. 2013Text mě zaujal krásnými popisy a detaily. Myslím, že jsem ho docela nepochopila (pokud je to vůbec nutné, dojem ve mně zanechal), ale těším se, až si ho po nějaké době přečtu znovu - věřím, že v něm objevím ještě víc.
nie je to zle napisane. vlastne sa mi to celkom pacilo. hoci, aj napriek kratkosti by som niektore useky skratil, hlavne zo zaciatku to sice pekne navnadi, ale potom akoby to trochu preslapovalo na mieste. citalo sa to vsak prijemne, aj to dokazalo celkom dobre vybudovat atmosferu... *
David Gross
21. 08. 2013Pro mě je to taková variace na Alenku, takové ohmatání zrodu ženství, žeské dospělosti.
Ale možná jsem mimo.
To je nářez, taky jsem asi blboun nejapný, ale kdbybch si to nepřečetla v komentářích, tak by mě rok 68 ani v nejmenším nenapadl - nicméně po tomhle zjištění se mi to začíná hodně líbit. Ale, nevím, to věnování na konci mi nevadí, naopak se mi líbí, že je to alegorie a zároveň věnované ženě.
(Ačkoli já se v těchto krátkých prozaických útvarech nevyznám, tak i chválu s rezervou :-DDD)